ج 15 - 7 - 93.m4a
24M
#مناظره
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ #محمد_بیابانی_اسکویی و حجت الاسلام والمسلمین #حسین_محمدی در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی به مساله #وحدت_وجود و سایر مبانی #فلسفی
🔸( جلسه پانزدهم )
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
#دستورات_ماثور
🔴 نماز #شب_هفدهم از #ماه_شعبان
▪️روايت کرده اند از پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله که:
«هرکس دوركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و سوره توحيد هفتاد و يك مرتبه، بعد از نماز هفتاد مرتبه استغفاربگويد از جاي خود برنمي خيزد مگر آن که خداوند او را مي آمرزد و هيچ گناهي بر او نمي نويسد»
📚 اقبال الاعمال ج۲ ص۷۱۹
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#حدیث_اشک
🔴 نگذارید بر زمین بریزد
▪️مرحوم حاج #سید_محمد_باقر_محمدی_نسب که نزد مرحوم آقا #شیخ_علی_اکبر_الهیان نیز استفاده کرده نقل کرد در ایام قدیم در حسینیه ابوترابی منبر می رفتم و علمای مهمی مثل حاج سید ابوتراب ابوترابی،حاج شیخ رحیم سامت،حاج آقا بزرگ علوی و...حاضر میشدند و عمامه ها بر زمین گذارده و بسیار میگریستند.همیشه باخودم میگفتم این بکاءآقایان چه آثاری دارد....
سالها بعد شبی خواب دیدم در حسینیه خودم مجلس عزا برقرار است و علمای شهر همه حاضرند.ناگهان دیدم مرحوم حاج سید ابوتراب از در وارد شد ولی فقط من ایشان را میبینم.جلو رفتم و سلام کردم و گفتم حاج اقا ان طرف چگونه است.وی تسبیحش را زیر عبایش برد و استخاره کرد و گویا استخاره خوب آمده بود لذا فرمود :انجا همه کاره امام حسین است.
من از حرف وی حالت گریه پیدا کردم و اشکم جاری شد که ان مرحوم فورا نهیب زد مواظب اینها باش زمین نریزد؛انجا خیلی به این اشکها اهمیت میدهند..
رحمت الله علیهم.
#شاگردان_سید
#نکات_مهم
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
ابواب الهدی 3 بهمن 98.wma
10.94M
🔴 #تدریس کتاب شریف #ابواب_الهدی
🔸از مهمترین آثار علامه محقق مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی قدس الله نفسه الزکیه
🔹توسط حجت الاسلام والمسلمین استاد شیخ #محمد_بیابانی_اسکویی حفظه الله تعالی از اساتید مبرز #مکتب_تفکیک
{جلسه نوزدهم }
#تدریس_ابواب_الهدی
#معارف_وحیانی
کانال معرفتی "معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#پست_ویژه⭐️
🔴 نمازی بسیار مهم در شب هجدهم #ماه_شعبان
🔻روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که:
«هرکس ده ركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و سوره توحيد پنج مرتبه بخواند خداوند همه ي حوائج او را که در اين شب از خدا خواسته برآورده ميکند واگر او را بدبخت آفريده باشد نيکبخت مي گرداند و اگر تا سال آينده از دنيا برود شهيد از دنيا مي رود»
📚اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۰
#اعمال
#دستورات_ماثور
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
00-01-09 mir bagheri.mp3
10.5M
#معارف
🎙 آیت الله #سید_مهدی_میرباقری " حفظه الله تعالی "
🔻 تعریف و آثار و چگونگیِ اضطرار به وجود خداوند متعال و حضرات معصومین (علیهم صلوات الله)
#مهدویت
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔴 هجدهم ماه شعبان وفات
جناب #_حسین_بن_روح_نوبختی نایب سوم و ایرانی امام زمان عجّل الله تعالی فرجه
▪️در این روز به سال 326 هـ نائب سوّم حضرت صاحب الأمر صلوات الله علیه و عجّل الله تعالی فرجه الشریف ، جناب حسین بن روح نوبختی سلام الله علیه در بغداد به عالم بقا رحلت کرد و در همان جا دفن شد.
نثار روح مطهر و مقدسشان حمد و صلواتی قرایت کنیم
#مهدویت
#ماه_شعبان
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
هدایت شده از معارف الشیعه
💢 فـلـسفــه، هـرگــز اسـلامی نمی شود.
💢 امام کاظم صلوات الله علیه را یک فیلسوف
به قتل رساند!
أَخْبَرَنِي جَمَاعَةٌ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ الصَّفْوَانِيِ قَالَ حَدَّثَنِي الشَّيْخُ الْحُسَيْنُ بْنُ رَوْحٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ يَحْيَى بْنَ خَالِدٍ سَمَّ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ ع فِي إِحْدَى وَ عِشْرِينَ رُطَبَةً وَ بِهَا مَاتَ.
جناب شیخ ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی اعلی الله مقامه الشریف فرمود: یحیی بن خالد، موسی بن جعفر علیه السلام را با 21 دانه خرما مسموم کرد و ایشان به همین خاطر از دنیا رفت.
📚الغيبة؛ الشیخ الطوسی؛ دار المعارف الاسلامیة؛ ص387 و 389
دخالت مستقیم خاندان برمکی به خصوص «یحیی بن خالد برمکی» لعنه الله در آزار امام موسی بن جعفر علیه السلام و قتل ایشان از متواترات تاریخ است. نیاز به تذکر نیست که همین خاندان برمکی نقش اساسی در انتقال «فلسفه» به جهان اسلام داشتند. «یحیی بن خالد» لعنه الله روی تعصّبی که نسبت به فلسفه داشت؛ هشام بن حکم را در معرض قتل قرار داد و باعث فرار و آوارگی او شد:
أَبُو عَمْرٍو الْكَشِّيُّ قَالَ: أَخْبَرَنِي أَبُو الْحَسَنِ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْخَالِدِيُّ، قَالَ أَخْبَرَنِي مُحَمَّدُ بْنُ هَمَّامٍ الْبَغْدَادِيُّ أَبُو عَلِيٍّ، عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ أَحْمَدَ النَّخَعِيِّ، قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو حَفْصٍ الْحَدَّادُ وَ غَيْرُهُ، عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، قَالَ:كَانَ يَحْيَى بْنُ خَالِدٍ الْبَرْمَكِيُّ قَدْ وَجَدَ عَلَى هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ شَيْئاً مِنْ طَعْنِهِ عَلَى الْفَلَاسِفَةِ، وَ أَحَبَّ أَنْ يُغْرِيَ بِهِ هَارُونَ وَ يُضْرِيَهُ عَلَى الْقَتْلِ ...
📚رجال الكشي؛ دانشگاه مشهد؛ ص258
✳️نکته: قبل از اینکه باز متوهمین فلسفی مزاج پیش خود اینگونه توجیه کنند که فلسفه اسلامی با فلسفه آن زمان فرق کرده میگویم:
⚠️فلسفه هرگز اسلامی نمیشود زیرا که اولا با تعریف خود فلسفه تناقض دارد و ثانیا فلسفه امروز هیچ تغییری در مبانی نکرده جز اینکه با یک سری اصطلاحات ایشان را در سراب شبهات فرو برده است.
#نقد_فلسفه
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
#پست_ویژه⭐️
#دستورات_ماثور
🔴 نماز شب نوزدهم #ماه_شعبان
روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که:
«هرکس دو ركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و آيه مُلک ( قل اللهم...تا به غير الحساب، سوره آل عمران آيات 26 و 27 ) پنج مرتبه بخواند خداوند همه ي گناهان گذشته و آينده او را مي آمرزد و نماز هايي را که بعد از اين مي خواند، قبول مي کند و اگر پدر و مادر او در جهنم باشند،
بيرون آورده مي شوند»
📚اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۰
#اعمال
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔴 #آیات_مهدوی_قرآن
🔻[إعلَموا أنَّ اللّهَ يُحيِي الأرضَ بَعدَ مَوْتِها] الحدید، ۱۷
بدانید که البته خداوند , زمین را پس از مردن آن زنده خواهد کرد…
راوی میگوید امام باقر سلام الله علیه درباره این آیه شریفه فرمود:
يعني بِمَوتِها كُفرَ أهلِها وَ الكافِرُ مَيِّتٌ ، فَيُحييها اللّهُ بِالقائِمِ فَيَعدِلُ فيها فَيُحيي الأرضَ وَ يُحيي أهلَها بَعدَ مَوْتِهِم.
منظور از مردنِ زمین ، کفر ورزیدن اهل آن است و کافر مرده است ؛ پس خداوند آن را به (ظهور) حضرت #قائم (سلام الله علیه) زنده خواهد کرد که در زمین عدالت می نماید پس زمین را زنده می سازد و اهل آن را پس از مرگشان زنده می نماید.
📚 تأویل الآیات الظاهرة ص۶۶۳
#مهدویت
#روایات
#تفسیر_قرآن
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔻 #مستحبات و #مکروهات را بشناسیم ....
💢 #کراهت خوردن بیش از اندازه یک نخود از تربت شریف امام حسین سلام الله علیه
امام صادق سلام الله علیه در حدیثی فرمود:
در وقتی که تربت را بخوری اوّل ببوس و بر هر دو دیده بگذار و زیاده از یک نخود مخور که هرکه زیاده بخورد چنان است که گوشت و خون ما را خورده است.
📚 کتاب #حلیه_المتقین
باب نهم فصل دوازدهم
#آداب_بیماری_و_درمان
#سیره_اهلبیت_سلام_الله_علیهم
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔻 #مستحبات و #مکروهات را بشناسیم ....
💢 #استحباب خواندن صد مرتبه سوره قدر در هر روز
امام محمد تقی سلام الله علیه فرمود:
برای دفع پریشانی هر روز صد مرتبه "انا انزلناه فی لیله القدر" بخوان
📚 کتاب #حلیه_المتقین
باب نهم فصل یازدهم
#آداب_بیماری_و_درمان
#سیره_اهلبیت_سلام_الله_علیهم
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#دستورات_ماثور
#پست_ویژه ⭐️
🔴 نمازی بسیار با برکت در شب بیستم #ماه_شعبان
▪️روايت کرده اند از حضرت پيامبر " صلي الله عليه و آله " که:
«هرکس چهارركعت ( بصورت دو رکعتی ) نماز در هر ركعت سوره حمد را يك مرتبه و سوره اِذا جاءَ نَصْرُاللَّهِ وَ الْفَتحِ را پانزده مرتبه بخواند سوگند به خدايي که به حق مرا برانگيخت، از دنيا نمي رود تا آن که (مرا) در خواب ببيند و نيز جايگاه خود را در بهشت ببيند و همراه گراميان و نيکان محشور مي گردد»
📚 اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۰
#اعمال
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaeef_shiaa
🔴 وجود مقدّس إمام رضا سلام الله عليه به أباصلت هروى فرمود ؛
در باقی مانده ماه شعبان این ذکر را زیاد تکرار نما اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِيمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِىَ مِنْهُ ، که همانا خداوند در این ماه برای حرمت ماه رمضان ، بنده های بسیاری را از آتش جهنم آزاد می کند .
📚بحارالأنوار ۹۷ / ۷۳ .
کانال معرفتی "معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#نقد_فلسفه
🔴 نقد معاد #ملاصدرا توسط #فلاسفه
▪️قسمت اول 🔽
🔻 آيتالله سيدابوالحسن رفيعي قزويني (م 1395 هـ)
وي كه فقيه و از اساتيد صاحب نام فلسفه بوده است، با اشاره به چهار قول درباره معاد مينويسد:
«قول چهارم، مذهب صدرالحكماء [ملاصدرا] است كه ميفرمايد: «نفس بعد از مفارقت از بدن عنصري، هميشه خيال بدن دنيوي خود را مينمايد، چون قوه خيال در نفس، بعد از موت باقي است و همين كه خيال بدن خود را نمود، بدني مطابق بدن دنيوي از نفس صادر ميشود و نفس با چنين بدني ـ كه از قدرت خيال بر اختراع بدن فراهم شده استـ در معاد محشور خواهد شد و ثواب و عقاب او با همين بدن است». در حقيقت، در نزد اين مرد بزرگ، بدن اخروي بهمنزله سايه و پرتوي است از نفس، تا نفس كه باشد و اين بدن چه باشد؛ يا نوراني است و يا ظلماني؛ به تفصيلي كه در كتب خود، با اصول حكميه، تقريب و تقرير فرموده است. ليكن در نزد اين ضعيف، التزام به اين قول بسيار صعب و دشوار است، زيرا كه ـ بهطور قطع ـ مخالف با ظواهر بسياري از آيات و مباين با صريح اخبار معتبره است.» (همان/ 220، به نقل از مجموعه رسائل و مقالات فلسفي/83)
🔻امام خميني(م 1368 ش)
«علي اي حال، بدن نفس، در نشئه آخرت، بدني معلول و مخلوق نفس نيست، بلكه بدني است كه نفس، خود آن بدن است و ايجاد و اعدام آن، مُساوق اعدام و يا ايجاد خودش ميباشد؛ و البته ممكن نيست شيء به فعاليت خودش موجود شود، زيرا مستلزم دور صريح باطل است؛ و اگر عبارتي از عبارات آخوند [ملاصدرا] قده ـ موهم اين معني باشد كه نفس با فعاليت، بدن خودش را «ايجاد» ميكند، از خطاهاي لفظي است و فرضاً اگر آخوند ـ قده ـ و يا ديگران، مصرّ بر اين معني باشند، درست نبوده و بهشدّت مورد انكار ماست. ما نسبت به مدّعيان چنين فعاليتي [از سوي نفس] منكر هستيم.» (معاد جسماني در حكمت متعاليه، به نقل از تبيان، دفتر سي ام،)
🔻علامه طباطبايي (م 1362 ش)
آيتالله شيخ جعفر سبحاني كه در درس اسفار مرحوم علامه طباطبايي شركت ميكرده است، درباره نظر علامه در مورد معاد اسفار ميگويد:
«ايشان [علامه طباطبايي] هيچ وقت معاد را تدريس نميكرد. به خاطر دارم، هنگامي كه خدمتشان منظومه ميخوانديم، وقتي به مبحث معاد رسيديم، درس را تعطيل كردند. علت را هم هيچ وقت بيان نكردند. فقط تنها چيزي كه ما توانستيم كشف كنيم اين بود كه مرحوم علامه طباطبايي، معاد مرحوم صدرالمتألهين را قبول نداشت، چون با ظواهر آيات تطبيق نميكرد. البته صدرالمتألهين خيلي تلاش كرد كه بگويد معادي را كه آورده عين قرآن است و از قرآن استخراج شده و آيات را بر آن تطبيق داد. با اين حال، معاد مرحوم آخوند (ملا صدرا) با اكثر آيات قرآني تطبيق نميكند. معادي را كه مرحوم صدرالمتألهين گفته، در واقع نوعي معاد برزخي است [نه معاد حشري]؛ جسم، جسم برزخي [يعني تمثلي و تخيلي بدون جرم] است. ميوه، ميوه برزخي است و خلاصه يك سلسله صور غيبيه هستند كه ماده ندارند و فقط صورت دارند. مرحوم علامه طباطبايي اين معاد را قبول نداشت.» (معاد جسماني در حكمت متعاليه/ 224، به نقل از كيهان فرهنگي، سال ششم، شماره 8، آبان 1368)
🔻شهيد مطهري (م 1358 ش)
«امثال ملاصدرا گفتهاند، معاد جسماني است، اما همه معاد جسماني را بردهاند در داخل خود روح و عالم ارواح، يعني گفتهاند، اين خصائص جسماني در عالم ارواح وجود دارد. اين فاصلهاي كه قدما از قبيل بوعلي، ميان روح و جسم قائل بودهاند و فقط عقل را روحي ميدانستند و غيرعقل را روحي نميدانستند، اين فاصله وجود ندارد. اما البته اين مطلب هم مشكل را حل نكرده است؛ يعني ما اين را با مجموع آيات قرآن نميتوانيم [تطبيق كنيم]، با اينكه خيلي حرف خوبي است، و آن را با دلايل علمي هم ميشود تأييد كرد، ولي معاد قرآن را با اين مطلب نميشود توجيه كرد؛ چون معاد قرآن روي تنها انسان نيست، روي همه عالم است. قرآن اساساً [در امر معاد و بازگشت]، راجع به عالم ماده بحث ميكند، نه تنها انسان.» (مجموعه آثار4/ 792)
کانال معرفتی "معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#نقد_فلسفه
🔴 نقد معاد #ملاصدرا توسط #فلاسفه
▪️قسمت دوم 🔽
برخي از عالمان ديني فلسفي مشرب كه در مسأله معاد، وجه تديّن و تشرّعشان بر وجه تفلسفشان پيشي گرفته است، از ديدگاه فلسفي در باب معاد احتراز جسته و به معاد جسماني ـ كه منطبق با قرآن و عترت است ـ تصريح كردهاند كه در ذيل به نقل پارهاي از اين اعترافات ميپردازيم:
🔻محقق دواني (م 908 هـ)
«آنچه از بيانات اهل شرع درباره مسأله معاد به دست ميآيد، همانا جسماني بودن معاد است. پس عقيده بر چنين معادي، واجب و منكرش كافر است و به اتفاق همه خداپرستان، معاد از ضروريات است و آيات قرآن بر جسماني بودن آن صريحاً دلالت دارند، بهطوري كه تأويل و شبهه براي احدي باقي نميماند: مثلاً در آيه 78 از سوره يس چنين آمده: «و ضرب لنا مثلاً و نسي خلقه، قال من يحيي العظام و هي رميم»، علماي تفسير ميفرمايند، اين آيه موقعي نازل شد كه ابي بن خلف استخوان پوسيدهاي را با دستهاي خود نرم كرد و گفت: اي محمد! تو ميگويي اين استخوانها كه پوسيدهاند، زنده خواهد شد؟ فرمود: آري تو هم زنده و مبعوث ميشوي و بعد از قيامت وارد جهنم خواهي شد.» (آشتياني، سيدجلال الدين، مقدمه كتاب المبدأ و المعاد/ 48)
🔻ملااسماعيل خواجويي (م 1173هـ)
«اي برادر عزيز ـ كه خداوند تو را تأييد نمايد ـ بدان كه قدر ضروري از دين و آنچه كه واجب است مسلمانان بدان ملتزم باشند، ايمان به معاد بدني، بدان صورتي است كه صاحب شريعت ـ كه بر آورنده آن و خاندان او درود باد ـ آن را آورده است، آن هم ايماني مجمل بدون نياز به بحث و فحص از حقيقت و كيفيت آن؛ پس آن كس كه چنين ايماني حاصل كند، حقيقتاً [به معاد] مؤمن است و هيچنيازي به تفتيش ندارد، چه آنكه ممكن است دچار شبههاي شود كه از پاسخ آن درماند و در نتيجه حيران و سرگردان شود و بلكه در زمره ملحدان و منكران قرار گيرد، در عين حال كه مسأله [معاد جسماني] امري واضح و روشن است.» (آشتياني، سيدجلال الدين، منتخباتي از آثار حكماي الهي ايران4/ 302،)
و همچنين:
«اما اين سخن كه چون معاد روحاني را غالب مردم نميفهميدهاند، پس به عنوان معاد جسماني از باب تمثيل و تشبيه معقول به محسوس، مطرح شده است، تكذيب پيامبران الهي: است زيرا در آن صورت، آنچه از آن خبر دادهاند [معاد جسماني]، مطابق با واقع نيست.» (همان/ 305)
🔻شيخ محمد تقي آملي (م 1391هـ)
آيتالله شيخ محمدتقي آملي، از اساتيد مسلّم فلسفه در كتاب دررالفوائد پس از نفي معاد مثالي مطرح شده در اسفار، به اين دليل كه همان معاد روحاني است، مينويسد:
«قسم به جانم كه اين معاد، مخالف است با آنچه شرع مقدس فرموده است و من خداوند را و فرشتگان را و پيامبران و رسولان خدا را گواه ميگيرم در اين ساعت، كه ساعت سوم از روز يكشنبه چهاردهم ماه معظم شعبان سال 1368هـ.ق است، كه درباره معاد جسماني، معتقدم به آنچه قرآن كريم فرموده است و حضرت محمد صلي الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم السلام به آن اعتقاد داشتهاند و امت اسلام بر آن (و قبول آن) اجماع كردهاند؛ و من ذرهاي از قدرت خداوند را منكر نميشوم.» (دررالفوائد2/ 460)
🔻ميرزا احمد آشتياني (م 1354 ش)
وي نيز كه از مدرسان به نام فلسفه بوده است، درباره معاد مورد نظر ملاصدرا در اسفار مينويسد:
«اين صوري [ابدان مثالي] كه اصولي [اصول يازدهگانه صدرايي] براي اثبات آن تأسيس كرديد و قواعد آن را محكم ساختيد و بنيان آن را استوار داشتيد و افكار خود را در تبيين آن خسته كرديد، به هيچ روي با بدني كه در رستاخيز بزرگ محشور ميگردد منطبق نيست؛ اگرچه در ظاهر كار با قالبهاي مثالي عالم برزخ ممكن است انطباق داشته باشد. بنابراين «انكار معاد جسماني» و بازگشت روحها به بدنها ـ كه عقل سليم نيز با آن مساعد است ـ مخالف نصّ قرآن، بلكه مخالف همه اديان است و انكار يك امر ضروري در اسلام ميباشد. خداي متعال خود ما را از لغزشهاي وهمي و آراء بزك كرده بهوسيله شيطان، محفوظ نگاه دارد.»
(معاد جسماني در حكمت متعاليه/ 219، به نقل از لوامع الحقائق فياصول العقائد/44)
کانال معرفتی "معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سلسله مباحث #مظلومیت_علم
🎥 پاسخی بر عبارات #تقطیع_شده و برداشت های غلط از متون منسوب به مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی " رضوان الله تعالی علیه " از سوی #مجله_سمات
🔸استاد معظم حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ #محمد_بیابانی_اسکویی " حفظه الله تعالی "
( قسمت پانزدهم )
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shias
#دستورات_ماثور
🔴 نماز شب بیستم و یکم #ماه_شعبان
روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که:
«هرکس هشت ركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و سورهاي توحيد، فلق و ناس يك مرتبه بخواند خداوند به شماره ي ستارگان آسمان عمل نيک براي او مي نويسد و به همين مقدار درجه اش بالا برده مي شود و نيز به همين مقدار گناهانش پاک مي گردد»
📚 اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۱
#اعمال
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#دستورات_ماثور
🔴 نماز #شب_بیست_و_دوم از #ماه_شعبان
▪️روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که:
«هرکس دو ركعت نماز در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه و سوره كافرون يك مرتبه و سوره توحيد پانزده مرتبه بخواند خداوند متعال نام او را جز نام صديقان مي نويسد و در روز قيامت در زمره ي رسولان و در زير پوشش الهي، محشور مي گردد»
📚 اقبال الاعمال ج۲ ص۷۲۱
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#حکایات
#عظمت_علماء_تفکیک
🔴 مناعت طبع مرحوم آیت الله حاج #شیخ_مجتبی_قزوینی " اعلی الله مقامه الشریف "
قسمت اول 🔻
🔻حضرت آیت الله حاج #سید_جعفر_سیدان " ادام الله ظله الوارف " :
▪️فراموش نمیکنم از داستان جالبی که برای خود من از وضع زندگیشان نقل فرمودند، می فرمودند که وقتی میخواستم شب به خانه برگردم و در بساط چیزی نبود برای اهل خانه، برای شب، چیزی بخرم، و به خانه ببرم، با خودم گفتم که چه کنم، به یادم آمد که یکی از طلاب دست از تحصیل برداشته و مشغول کسب شده و او طبعاً دارد چیزی که از او قرض کنم و وضع امشبم را رو به راه نمایم، آمد به طرف دکان آن شخص(که نام او هم الان در خاطر من هست، چون گفتم از تحصیل دست برداشته و کاسب شده است اسمش را نمیبرم شاید راضی نباشد، مرد بسیار شریفی است)، میفرمودند آمدم تا نزدیک دکان این شخص رسیدم، خواستم داخل دکانش بشوم زانوهای من به من کمک نکرد، نتوانستم داخل دکان بشوم، گفتم من چه بگویم، بگویم من ندارم و میخواهم از تو قرض کنم، برگشتم تا چند قدمی که دور شدم از دکان او با خودم گفتم کجا بروم، چه بکنم، من باید امشب برای اهل بیت چیزی ببرم، و اگر از ایشان من درخواست نکنم از که میباید درخواست بکنم، برگشتم باز به طرف دکان ایشان، این عمل چند مرتبه تکرار شد، ولی آخر هم نتوانستم داخل مغازه ایشان بشوم و چیزی بگیرم، با اینکه من اگر اظهار میکردمایشان با کمال اشتیاق آنچه میخواستم به من به عنوان قرض میداد .
📚 متأله قرآنی صفحه ۱۹۶ _ ۱۹۷
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#روایات
🔴 دعا برای دیگران و اثر آن
▪️قال رسول اللَّه صلی الله علیه وآله: ما مِنْ مُؤْمِنٍ دَعا لِلْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِناتِ إِلّا رَدَّ اللَّهُ - عَزَّوَجَلَّ - عَلَیْهِ مِثْلَ الَّذِی دَعا لَهُمْ بِهِ مِنْ کُلِّ مُؤْمِنٍ وَمُؤْمِنَةٍ مَضی مِنْ أَوَّلِ الدَّهْرِ أَوْ هُوَ آتٍ إِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ. إِنَّ الْعَبْدَ یُؤْمَرُ بِهِ إِلیَ النّارِ یَوْمَ القِیامَةِ فَیُسْحَبُ، فَیَقُولُ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِناتِ: یا رَبِ ّ هذَا الَّذِی کانَ یَدْعُو لَنا فَشَفِّعْنا فِیهِ، فَیُشَفِّعَهُمُ اللَّهُ - عَزَّوَجَلَّ - فِیهِ فَیَنْجُو.
🔸رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: هیچ مؤمنی نیست که برای مردان و زنان مؤمن دعا کند جز این که خداوند - عزّوجلّ - به او برگرداند مانند آنچه را برای آنان دعا کرده است از طرف هر مرد مؤمن و هر زن مؤمنه ای که از آغاز روزگار از دنیا رفته است یا تا روز قیامت به جهان خواهد آمد. همانا بنده ای باشد که روز قیامت دستور دهند که او را به دوزخ برند، پس او را به سوی آتش میکشند، مؤمنین و مؤمنات میگویند: پروردگارا! این همان است که برای ما دعا میکرد، پس شفاعت ما را درباره او بپذیر. و خدا نیز شفاعت آنان را درباره او میپذیرد پس این فرد نجات مییابد.
📚 اصول کافی، ج۲، ص۵۰۸
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
هدایت شده از کتابخانه مجازی مکتب تفکیک
4_5911392368292005834.pdf
7.74M
🔴 فایل #pdf
🔸کتاب شریف: شیخ آقا بزرگ تهرانی
🔸تالیف : عالم زاهد ربانی و متاله قرآنی بقیه السلف ، حضرت علامه استاد #محمد_رضا_حکیمی حفظه الله تعالی
کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک"
@k_maktabtafkik
#مهدویت
🔴 فرازی از مناجات شعبانیه #امیرالمومنین سلام الله علیه
إِلٰهِى لَمْ يَكُنْ لِى حَوْلٌ فَأَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِيَتِكَ إِلّا فِى وَقْتٍ أَيْقَظْتَنِى لَِمحَبَّتِك، وَ كَما أَرَدْتَ أَنْ أَكُونَ كُنْتُ...
💬 پروردگارا، هیچ نیرویی ندارم تا خود را بهوسیله آن از عرصه گناه بیرون ببرم،
مگر آنگاه که به وسیله محبّتت (از خواب غفلت) بیدارم سازی.
و (از برکت محبت تو) همانی بشوم که تو می خواهی!
📚مناجات شعبانیه. مفاتیح الجنان.
👈 نیروی عشق این قدرت را دارد که انسان را تغییر دهد و او را شبیه معشوقش کند.
لذا هرچه انسان، در وادی عشق خدا و حجت او پیش برود، به مولایش نزدیکتر و از گناه دورتر خواهد شد.
✋ راه محفوظ ماندن از گناه، غرق شدن در محبت امام زمان " سلام الله علیه " است که همان محبت خداست.
وَ مَنْ أَحَبَّكُمْ فَقَدْ أَحَبَّ اللَّهَ✨
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
Naseri-9.mp3
3.51M
#مهدویت
🔴 یاری #امام_زمان " سلام الله علیه " امتحان می خواهد ...
🎙 حضرت آیت الله ناصری
" دامت برکاته "
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa