eitaa logo
بر مدار حکمت|حسن لاهوتیان
160 دنبال‌کننده
185 عکس
62 ویدیو
3 فایل
حسن لاهوتیان ● دانش‌آموخته حوزه و دانشگاه ● پژوهشگر و مدرس فلسفه ● مهندس عمران ● ارتباط با من: @Ta_shahaadat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ بعضی‌ها امروز در اصل تشکیک می‌کنند به این بهانه که این مسیر منجر به کشته شدن هزاران زن و کودک شده و بنابراین باید دست از آن شست. نمی‌دانم این دوستان زمانی که صدام به ایران حمله کرد هم چنین نظری داشتند؟ آیا دفاع هشت‌ساله را که در طی آن هزاران نفر کشته شدند نادرست می‌دیدند؟ آیا آنجا هم بایست تن به می‌دادیم و کشور را برای ریخته نشدن خونی تسلیم صدام می‌کردیم؟ اصلاً با این شما، اسرائیل می‌تواند به هر سرزمینی بخواهد لشکر بکشد و بدون هیچ مقاومتی آن را مالِ خود کند چون مقاومت هزینه سنگینی دارد و نمی‌ارزد! ●آیا این رویکرد و نیست؟! ●مگر انسانی چنین نگاهی را مردود نمی‌داند؟! ●مگر در کتب اخلاق فلسفی به تبع حکمت ارسطویی، "انظلام" رذیلتی ما معرفی نشده است؟ ●پس چطور می‌توان به دنبال بود و مقاومت را در حد نزاع‌های سیاسی فروکاست؟! البته من در یک فهم درک می‌کنم که این دوستان واقعاً به دلیل لطافت روحی، تاب این همه جنایت اسراییل و کشتار مردم عزه و لبنان را ندارند همانطور که ما هم نداریم؛انصافا ریخته شدن خون حتی یک کودک هم دردناک و غیرقابل تحمل است اما چه کنیم با این رژیم خونخوار؟ راه حل چیست؟ × ؟! × ؟! صلح با ظالم ِ غاصب؟! اصلاً مگر طرح صلح و سازش در همین فلسطین توسط گروه‌هایی دنبال نشد؟! چه شد نتیجه؟ نتیجه از قبل معلوم بود، رژیمی که فلسفه وجودیش گسترش در منطقه خاورمیانه است را نمی‌توان متوقف کرد. چرا اسرائیل زیربار یک حکومت دموکراتیک نمیرود؟ چون قرار نیست حرکتش متوقف شود و باوحشی‌گری سلطه خودش را توسعه می‌بخشد. این همان ویژگی است که باعث شده از این رژیم به تعبیر شود که انصافا تعبیر ظریف و برآمده‌ی از صهیون‌شناسی دقیقی است. [شاید بگویید اگر حماس طوفان الاقصی را شروع نمی‌کرد این همه کشته داده نمی‌شد و حالا در چنین شرایطی نبودیم ... به نظرم اشتباه شما آنجاست که گمان می‌کنید حماس، جنگ را شروع کرده است؛ واقعاً اینگونه نبوده! چه کسی نمی‌داند مبارزه حماس با رژیم صهیونی مربوط به دیروز و امروز نیست؟! آنجا سالیانی است جنگ برپاست و نام یکی از عملیات‌هایی است که فلسطینیان‌ در جریان جنگ طولانی مدت با اسرائیل داشته و دارند. حماس شروع‌کننده جنگ نبوده بلکه در راستای دفاع مقدسش اقدام به مقابله کرده است]. ■ خلاصه باور کنید در یک نگاه واقع‌بینانه و اخلاقی، ما راهی جز مقاومت نداریم. کاش همه فریاد‌هایی که از دردهای این روزهای‌مان بلند است را نه بر سر اهل مقاومت، که بر سر جنایتکاران اسراییل بزنیم
جلد 22.pdf
708.2K
✏️ متن کامل ☝️ را دانلود کنید 🔍موضوعات ذیل از مباحث این جزوه است:👇 ▫️عملیــات طوفــان الاقصی بــدون نتیجــه و فاجعه‌بــار بــود ▫️فلسطين، بهانه‌ای برای غارت و فتنه ▫️اســرائیل عضــو ســازمان ملــل و دولتــی مشــروع اســت ▫️حزب الله لبنان سازمانی تروریستی است ▫️حزب الله لبنان مواد مخدر قاچاق می‌کند ▫️حزب الله لبنان در لبنان هم محبوبیت ندارد ▫️جنگ حزب الله با اسرائیل، دفاعی نیست ▫️حزب الله بــه دســتور رژیــم تهــران، لبنــان را بــه ویرانــی و فروپاشــی کشــاند ▫️اعلام آمادگــی بــرای ورود بــه جنــگ بــا اســرائیل تنــدروی اســت ▫️جمهـوری اسلامی بـه جـای جنـگ بـا اسـرائیل، بایـد فقـر را از کشـور برطـرف کنـد ▫️اولویت، رفع فقر از ایران است ▫️فاجعــه معــدن طبــس بــرای ســران جمهــوری اسلامی مهــم نیســت 🌐 مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) ➡️ @amvaje_alodeh
29.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺علامه طباطبایی و بچه‌گربه! آدم باید عاطفه داشته باشه ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نه ایران، نه لبنان، نه حزب الله در طرفِ (جنگ با اسرائیل) نیست؛ فقط «دین» در طرف است! اگر دین در طرف هست، هرگز نباید بگوید من ضعیفم یا قدرتم ضعیف است، یا توان آن را ندارم؛ چون «هو معکم»! اگر ذاتِ اقدسِ الٰه با این نظام هست، چه اینکه هست؛ نظیر نظام اسلامی و انقلاب اسلامی، هیچ احتمال شکست نیست، هیچ؛ نه نیم درصد! هیچ احتمال شکست نیست، نظیر جریان انقلاب اسلامی. - آیت‌الله جوادی آملی، ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
این نوشته‌ی دلنشین از خانم امیرزاده که گوشه‌ای از پویش ایران همدل را توصیف کرده بخوانید؛ چقدر زیبا یک زنِ امروزی را با و همزمان نقش‌آفرین در شرایط جنگی به تصویر می‌کشد. مقایسه کنید با زن‌هایی که سعی دارند با حضوری در عرصه اجتماع، می‌خواهند نقشی ایفا کنند اما ... ------------------------------------------- 🔴 طلا برای زن‌ها فراتر از پول است! طلا برای مرد کالایی است قابل معاوضه با مقدار مشخصی پول متناسب با اونس و گرم آن ... اما طلا برای زن چیزی فراتر است. خاطره است، حسرت است، آرزوست. آغشته به اشک است، آغشته به شیدایی است، دل آرام روز مباد است. مرد طلا را موقع فروش توی کفه ترازو می‌ریزد و چشمش به دهان طلافروش است که سرآخر بگوید چقدر زن اما به طلا نگاه می‌کند لبخند ملیح مبهمی می‌زند و حتی برای خرید چیزی ارزشمندتر با اندوهی مبهم آن را کف دست مرد می‌گذارد. حتی ممکن است بارها به ویترین طلافروشی سر بزند و از خودش سرنوشت آن تکه طلا که روزی به گردن و بناگوش و دست او مأنوس بوده را بپرسد. من اما امروز زنهایی را دیدم که با شوق با چشم‌های به اشک امید نشسته با دست‌های شرمنده از کمی متاع با دل‌های مومن به مقاومت گردنبند از گردن باز می‌کردند. زنی آن نیم‌سِت را با جعبه روی سینی گذاشت و زن دیگر به او گفت از جعبه در بیاورد، او جواب داد آخه اینو برای عروس آینده‌ام خریده بودم با جعبه قشنگ‌تره زن‌ها زبان مشترکی پیدا کردند. زبان بخشیدن قشنگی‌ها که این زن که خود زینت آفرینش است بیش از هر چیز متمایل به زیبایی است. اما ساحت معصومانه قشنگی را رها کرده تا ساخت کبریایی جمیل را درک کند. امروز زن‌های ایرانی مقابل چشم زن‌های لبنانی این سینی را پر از طلا کردند. زن‌هایی که به همسران و پسران‌شان بدون دست و چشم در بیمارستان بستری بودند اما خودشان هم نوا با هم می‌خواندند ما فرزندان خمینی هستیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دو توصیه حکیمانه آیت الله جوادی آملی به دکتر پزشکیان: ۱. تجاوز دشمن را نباید بی پاسخ گذاشت ۲. عناصر ناصالح را نباید در دولت قرار داد.
| علی صفایی حائری: 📌 غم‌ها را نمی‌توان کم کرد، باید خودت را زیاد کنی.
✍ کار علمی، نمی‌شود و باید ذهن را بر روی نظریه‌ها و دیدگاه‌های نوین گشود () ولی جای طرح نظریه‌های نوین، وسط مردم نیست! بحث علمی و تخصصی را باید در میان مطرح کرد. نمی‌توان به بهانه ، مردم را درگیر نظریه‌هایی کرد که هنوز در جوامع علمی مورد کنکاش قرار نگرفته‌ و نتوانسته نظر اهل علم را به خود جلب کند. اینوری و اونوری هم ندارد هیچ کدام نباید چنین اجازه‌ای به خود بدهند که متاسفانه می‌دهند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقل قول جالب انسیه خزعلی از مقام معظم رهبری درباره برخی اقدامات فرهنگی 🔹رهبر انقلاب در جلسه ای مثالی زدند و فرمودند: «فردی موز پوست می‌کند و نمک می‌زد و می‌انداخت دور؛ پرسیدند چرا چنین میکنی؟ گفت من موز نمک زده دوست ندارم. شما می‌دانید برخی از این شیوه‌های فرهنگی جوابگو نیست؛ و از نتیجه آن خبر دارید پس چرا این شیوه را پیش می‌گیرید» @TasnimNews
زیباترین قسمت برای من نقطه آغاز آن است آنجایی که از ما می‌خواهد تا علم خودمان به خودمان را کنیم و دقت کنیم که در لحظه درک خودمان، چه چیز می‌یابیم. آنگاه که هیچ غفلتی از "من" ندارم و در نزد خودم حاضرم چه حقیقتی را درک می‌کنم و از هویت بسیط، یکپارچه و بی‌امتداد خودم چه می‌یابم؟ 🔹 سهروردی معتقد است در این بازکاوی، حقیقتی که بر شما آشکار می‌شود، هویتی است که "آشکارگی/ پیدایی" است. ما در این ، هیچ چیزی نمی‌یابیم جز جوهری که خودش را نشان می‌دهد و روشن و آشکار است. به عبارت دیگر در این ادراک و علم حضوری، نه جنس من (حیوانیت)، نه فصل من (ناطقیت) و نه هیچ ویژگی دیگری (چون تدبیر بدن من) ندارند و تنها امر حاضر، همان حاضر بودن، پیدایی، آشکارگی و درک‌شوندگی است. سهروردی این پیدایی و روشنایی را می‌نامد و هویت انسان را معرفی می‌کند. 🔸 نکته‌ای که سهروردی در هویت‌یابی انسان بدست آورد نکته‌ای دقیق و برانگیزنده است؛ اگرچه خودش آن را مبنای یک متافیزیک متفاوت قرار می‌دهد ولی برای من از جنبه‌ی علم‌النفسی (انسان‌شناختی) اهمیت فوق العاده دارد. اینکه برخی فیلسوفان از این مطلب به سادگی و با عبارت "نورِ سهروردی، همان وجود است" می‌گذرند تعجب برانگیز و مایوس‌کننده است! 🔹 بهره‌گیری و استنباط زیبای سهروردی از شهودِ خود و دستیابی به ویژگی نوری‌بودنِ هویت نفس، انصافاً قابل توجه و پیگیری فلسفی است هر چند به نظرم ما در آن لحظات شعف‌انگیز دیدار با خود، به جز ویژگی آشکارگی و روشنایی، امر دیگری را نیز می‌یابیم که آن ...... 😎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شهید ابومهدی المهندس: آمریکا به دست ترامپ نابود خواهد شد!
📚 درآمدی کوتاه بر فلسفه ذهن | ص۷۰ 👤 ؛ از فیلسوفان تحلیلی سرشناس معاصر بشمار می‌آید. جان سرل دکترای خود را از دانشگاه آکسفورد دریافت کرده و استاد دانشگاه برکلی بود. تخصص وی در فلسفه زبان و فلسفه ذهن و موضوعات خودآگاهی است. سرل با این حال این جملات او درباب مهم و تامل‌برانگیز است: ■ مادی‌باوری به یک معنا زمانه‌ی ماست ... مادی‌باوران با براین باورند که نگرششان حق است ... ■ ○ اشاره سرل به این نکته است که فیلسوفان و دانشمندانِ ماتریالیسم با وجود عدم توانایی در حل و حالات ذهنی، اما بازهم از خویش بر مادی‌انگاشتنِ همه‌ی عالم، دست بر نمی‌دارند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ۳۳ سال مجاهده شهید نصرالله 🔻یاسر الموسوی، فرزند شهید سید عباس موسوی: سید نصرالله شهید شد و من پیکر او را دیدم و دست و سرش را بوسیدم 🔺 زینب نصرالله دختر سید در حالی که جلوی پیکر گریه می کرد به پدرش گفت: اینگونه می روی و من یک سال است که تو را ندیده ام؟ 🔺 پسرشان آقای جواد نصرالله خطاب به پیکر پدر گفت: ای پدر، ما ۳۳ سال است که با تو خوب زندگی نکردیم... 🔺 در این شب جمعه برای شادی روح این مجاهد بزرگ، فاتحه و صلوات هدیه کنید.
🔺هسته اصلی فلسفه: 1⃣ معرفت‌شناسی 2⃣ متافیزیک 3⃣ فلسفه منطق 📒 مصطفی ملکیان | درسگفتار تحلیل فلسفی
✍ چند روز پیش برای دو تا از کلاس‌‌های فلسفم #امتحان میان‌ترم برگزار کردم. نمی‌دونم چرا اما با سبک امتحانات مرسوم نمی‌تونم ارتباط برقرار کنم و همیشه سعی میکردم تغییرش بدم😄. امروز برای اولین بار سبک سوالاتم را "کامل" تغییر دادم و به جای سوالات #کلیشه‌ای، خواستم نوع دیگری از پرسش‌های مفهومی رو جایگزین کنم که چندان سخت هم نباشند. در این سبک سعی کردم، جایگاهی برای #فهم_سوال در نظر بگیرم به طوری که بدون این فهم، راه استفاده از محفوظات ذهنی مسدود باشه. واقعا در امتحان فلسفه، نمیشه رشد فهم دانشجو را لحاظ نکرد. البته این سوالات با اون امتحان مطلوب خیلی فاصله داره اما به نظرم خیلی بهتر از اون سبک سنتیه!
+ پرسید: گاهی دچار بی‌حوصلگی می‌شوم و درس و مطالعه و تألیف را رها می‌کنم، چه کنم؟ + پاسخ داد: کسی که این همه توطئه‌، دسیسه‌، تبانی‌ و تهمت بر ضد اسلام را می‌بیند، چگونه دلش می‌آید که مطالعه و کار جدی و بی‌وقفه را رها کند؟ 📙 السيرة والمسيرة في حقائق و وثائق، ج٢، ص۲۸۹
گفتم: «محسن جان! دیر میای، بچه ها نگرانت هستن.» لبخندی زد و حرف از صمیم قلبش بیرون آمد؛ حرفی که زبانم را قفل زد. غیرتمند گفت: «هر چی من بیشتر کار کنم، نتانیاهو و ترامپ کمتر خواب راحت به چشمشون میاد، پس اجازه بده بیشتر کار کنم.» معنای این حرفش را زمانی فهمیدم که شهید شد؛ نتانیاهو توئیت زدو برای یهودی ها شنبه خوبی را آرزو کرد. از شنبه آرام در اسرائیل گفت؛ از شنبه بعد از محسن فخری زاده. به نقل از همسر شهید.(کتاب شنبۀ آرام) 📌هفت آذر، سالروز شهادت شهید محسن فخری زاده گرامی باد.
فلسفه اسلامی و فیزیک.pdf
4.92M
سلسله نشستهای "فلسفه و فیزیک" با پیشنهاد دکتر فخری زاده، مشارکت جمعی از فیزیکدانان، فیلسوفان اسلامی و فیلسوفان علم و به اهتمام استاد خسروپناه طی سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ در پانزده جلسه برگزارشد. کتاب حاضر تحریر و تنظیم این گفتگوها در قالب شش گفتار است. این کتاب اولین بار در اولین سالگرد دانشمند حکیم شهید فخری زاده (آذر ۱۴۰۰) به عنوان یادنامه به اهتمام دانشگاه آزاد اسلامی منتشر گردید. نظر به درخواست بسیاری از علاقه مندان ان شهید و مباحث فلسفه و فیزیک، اکنون در چهارمین سالگرد آن شهید سعید، نسخه الکترونیک کتاب منتشر می گردد. امید است این مباحث در جمع های تخصصی مورد بررسی قرارگیرد و به ارتقای مباحثات میان فلسفه اسلامی و فیزیک کمک کند.
. 🔺حدیثی که سبب شد آیت‌الله شیخ جعفر سبحانی تبریزی (حفظه الله) از جوانی، دست به قلم شوند! قالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : اَلْمُؤْمِنُ إِذَا مَاتَ وَ تَرَكَ وَرَقَةً وَاحِدَةً عَلَيْهَا عِلْمٌ ، تَكُونُ تِلْكَ اَلْوَرَقَةُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ سِتْراً فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلنَّارِ ، وَ أَعْطَاهُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِكُلِّ حَرْفٍ مَكْتُوبٍ عَلَيْهَا مَدِينَةً أَوْسَعَ مِنَ اَلدُّنْيَا سَبْعَ مَرَّاتٍ. ترجمه: اگر مؤمن از دنیا برود و یک ورقه از خودش باقی بگذارد که بر آن نوشته شده باشد، روز قیامت این ورقه بین او و آتش حائل می‌شود، و نه تنها مانع از آتش است، بلکه خداوند تبارک و تعالی در عوض‌ هر‌ حرفی که بر آن ورقه نوشته است، شهری وسیع‌تر از دنیا به اندازه هفت برابر به او اعطا می‌فرماید! 📗 الأمالی، جزء ۱ ، صفحه ۳۷ بنده در دوران جوانی این حدیث را مشاهده کردم و سبب‌ شد که قلم به دست گرفته و آثاری را از خود به جای بگذارم. 📚 برگرفته از سخنان آیت‌الله سبحانی در درس خارج اصول. نقل از افق حوزه، چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴
🟢 معرفی اثری دیگر از پژوهشکده اخلاق و معنویت؛ 📕 کتاب راهنمای جامعه شناسی اخلاق 👈 یکی دیگر از آثار گروهِ اخلاقِ پژوهشکده اخلاق و معنویت، با عنوان «کتاب راهنمای جامعه شناسی اخلاق» است که به تازگی از چاپ خارج و روانۀ بازار نشر شده است. 👈 این اثر ترجمه‌ای از کتاب استیون هیتلین و استیفان وایزی است که به همت دکتر مجید جعفریان و همکاران ایشان ترجمه شده و آقای دکتر مهدی علیزاه ضمن نظارت علمی، مقدمه‌ای تحلیلی بر آن افزوده است. 📕 کتاب یادشده بعد از مقدمه،‌ در چهار بخش و جمعاً 24 فصل نگارش یافته که عناوین این بخش‌ها عبارتند از: بخش اول: چشم‌اندازهای جامعه‌شناختی به اخلاق؛ بخش دوم: خاستگاه جامعه‌شناختی؛ بخش سوم: سازوکار اخلاق در کنش؛ و بخش چهارم: مسیرهای آینده در علم جامعه‌شناسی. @isca_ethics
✍ امروز سرکلاس به مناسبتی برای دانشجوهای فلسفه تعریف کردم: یکی ازم خواست معجزه بودن رو ثابت کنم. بهش گفتم این ساده‌ترین سوالی بود که ازم پرسیده شده! گفت: چطور؟! گفتم: ببین وقتی مثلا حضرت موسی عصایش را انداخت و کرد کسی برای مردم استدلال آورد و ثابت کرد که این معجزه است؟ نه! مردم خودشان دیدند و تشخیص دادند معجزه هست ... حالا در مورد قرآن هم خودت برو بخون ببین معجزه هست یا نه؛ به من چه ربطی داره! خودت باید یه بار بدون موضع‌گیری قبلی و صادقانه، قرآن رو از اول تا آخر بخونی و خودت ببینی اون رو معجزه می‌دونی یا نه... مثل هر کتاب دیگه‌ای که می‌خونیم کافیه مدتی رو وقت بذاریم و بخونیم ... [پ.ن: اینکه ۱۴۰۰ سال پیش کسی که مدعی نبوت هست معجزه‌اش رو "کتاب" معرفی کنه تا برای همیشه بمونه واقعا عجیبه!]
بر مدار حکمت|حسن لاهوتیان
✍ امروز سرکلاس به مناسبتی برای دانشجوهای فلسفه تعریف کردم: یکی ازم خواست معجزه بودن #قرآن رو ثابت ک
👆خودم این کار را کرده‌ام. یه قرآن دارم که از اول تا آخرش رو با همین روش خوندم و مثل کتاب‌های دیگه که مطالعه می‌کنم قسمت‌هاییش که برام جالب بود یا مهم بود رو خط می‌کشیدم یا هایلایت می‌کردم ... تجربه متفاوتی بود و بسیار سودمند😊