#یادداشت_مهمان
🌀 مدرک دانشگاهی آری؛ مدرک حوزوی نه!!
📝 قابل توجه دلسوزان #حوزه
🖋 مهدی یزدانی
🔹 همانطور که میدانید آموزش و پرورش از بچههایی که قصد ورود به کلاس اول ابتدایی را دارند تست میگیرد تا مشخص شود دانش آموز به مدرسه عادی می رود یا مدرسه استثنایی.
🔹 یکی از بستگان که جزو مشاورین برای این تست است داستانی نقل کرد که بسیار جای تامل دارد:
🔹 گفت یک روز یک دختر و مادری که از نوع حجابشان معلوم بود از خانواده روحانی هستند وارد اتاق شدند تا از دخترشان تست بگیریم.
🔹 قبل از این که تست را شروع کنیم از میزان تحصیل و شغل والدین سوال میکنیم. شغل و میزان تحصیل در برگهای درج شده و ما فقط با جواب مخاطب آنها را تیک میزنیم.
🔹 از دختر سوال کردم شغل پدرت چیست گفت طلبه است من به گزینههایی که در برگه تست بود نگاه کردم دیدم هیچ کدام چنین گزینهای یا حتی نزدیک به آن را ندارند تا تیک بزنم دوباره پرسیدم شغل پدرت چیست گفت طلبه است گفتم چنین گزینهای نداریم. مادر و دختر مانده بودند چه جوابی بدهند دیدم نمیشود خودم یکی از گزینهها را تیک زدم که البته ربطی به طلبگی نداشت.
🔹 نوبت به نوع مدرک تحصیلی رسید گفتم مدرک تحصیلی پدرت چیست دوباره گفت طلبه است این دفعه همکارانی که کنار من بودند هم خندهشان گرفت گفتم مگر طلبگی مدرک تحصیلی میشود مدرک تحصیلی: لیسانی فوق لیسانس دیپلم ... دیدم باز میخواهد بگوید طلبه است مادرش گفت خوب بزنید لیسانس!!
🔺 نگارنده معتقد است این که بعد از این همه سال حوزه علمیه نتوانسته تعریف درستی از شغل و مدرک تحصیلی طلاب داشته باشد واقعا درد بزرگی است.
🔻 عدم توجه آموزش و پرورش جمهوری اسلامی به این قشر جای خود دارد اما چرا باید برای روحانیت از عناوین دانشگاهی استفاده کرد و نباید حوزه برای خود یک عنوان شغلی و تحصیلی جدا وجود داشته باشد.
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
🌀 نقد کجا؟ غارت کجا!!
📝 پناهیان را نقد کنید؛ ولی غارت نه
🖋 پرویز امینی
🔹 از اولین آشناییام با جناب پناهیان به عنوان یک مخاطب دانشجو، بیش از بیست سال میگذرد. برای نسل ما، پناهیان یک روحانی خوشفکر و خوشذوق و نوآور در طرح مباحث دینی و خوشمشرب در ارتباط با نوجوانان و جوانان بود. پناهیان در طول این سالها با نوجوانان و جوانان نسلهای بعد هم همین شکل از ارتباط را داشته است. به شکلی که میتوان گفت پناهیان موفقترین و مؤثرترین یا دستکم از موفقترین و مؤثرترین روحانیون در «عرصه عمومی» و کار میدانی در «تبلیغ دینی» است.
🔹 پناهیان روحانیای است که در کار تبلیغ دین «غیور» است و بر همین اساس در تلاش و مجاهدت در این عرصه بر خود سخت میگرفت و خود شاهد بودم که در یکی از این سالهای محرم بر اثر شدت فعالیت و حجم زیاد منبرها در محرم، در بیمارستان بستری شد و تحت مراقبت ویژه قرار گرفت. در آن روزها خود مستقیم و از نزدیک در بیمارستان، حال و احوال نزار و چهره تکیده و بیرنگوروی او را بر اثر شدت و فشار کار دیدم.
🔹 پناهیان البته گفتارها و دیدگاههای قابلنقد نیز کم نداشته و بارها در کانال بنده با صراحت و شفافیت نقد شده است. اما نقد پناهیان کجا و به غارت بردن حیثیت و آبرویش و لجن مال کردن شخصیتاش کجا؟ نقد گفتارهایش کجا و او را همپیاله سرمایهداران و اشراف رفاهزده و حتی با مفسدی مانند طبری همردیف قرار دادن کجا؟ نقد دیدگاههای او در اقتصاد و عدالت کجا و تنگ کردن عرصه بر او و خانوادهاش با فشار افکار عمومی کجا؟
🔹 مخالفت با رأی و نظر سیاسی یا فهم دینی او کجا و رساندن فردی مثل پناهیان که دارای مناعت طبع و عزت نفس شخصیتی است، به جایی که برای رفع اتهام از خود و خانوادهاش مجبور به طرح جزئیات زندگی خصوصی تا ویلچری شدن فرزندش و تحقیری که پشت تلفن از سوی کسی متحمل شده است و توضیح اینکه چه وقت خانهای ساخته است با چه کسی ساخته است و اساسا چرا ساخته است و کی و چه وقت خانهاش را فروخته است و از کی و چرا زندگی مستأجری داشته است و اینک در چه وضعیتی از نظر اقتصادی است که اگر بازگو کند، برایش اعانه جمع میشود، کجا؟
🔹 نقد نظر او درباره پایان عدالتخواهی کجا و رساندن او به نقطهای از نظر روحی و روانی که احساس کند همفکران و هممسلکان و مخاطبانش نیز تحت تأثیر فضای ساخته شده دربارهاش به تردید افتادهاند یا اکاذیب دیگران را باور کردهاند، کجا؟
🔹 پناهیانها را نقد کنیم یا حتی نفی کنیم، غارت نکنیم! اگر خواستیم غارت کنیم، جانشان را بستانیم یا مالشان را غارت کنیم. آنها با از دست دادن جان یا با از دست دادن مال زخم نمیخورند. جان و مال آنها، آبرو و عزت نفس آنهاست. اینها را غارت نکنیم!
#پناهیان
#غارت_آبروی_پناهیان
#عدالتخواهی_منحرف
@Manahejj
🌀 مدعیان عدالتخواهی بخوانند
📝 عاقبت بازی با آبروی مؤمنین
🔺 مَنْ رَوَى عَلَى مُؤْمِنٍ رِوَايَةً يُرِيدُ بِهَا شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِيَسْقُطَ مِنْ أَعْيُنِ اَلنَّاسِ أَخْرَجَهُ اَللَّهُ مِنْ وَلاَيَتِهِ إِلَى وَلاَيَةِ اَلشَّيْطَانِ فَلاَ يَقْبَلُهُ اَلشَّيْطَانُ.
🔻 اگر کسى چیزی را بر ضد مومنى نقل کند و قصدش از آن، زشت کردن چهره او و از بین بردن وجهه اجتماعىاش باشد تا او از چشم مردم بیفتد، خداوند او را از ولایت خود خارج مىکند و تحت سرپرستى شیطان قرار مىدهد؛ (ولى) شیطان هم او را نمىپذیرد.
🌐 محکمات
#عدالتخواهی_منحرف
#پناهیان
@Manahejj
🌀 شیخ یوسف صانعی درگذشت
🔻 وی از شاگردان امام بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مدت زیادی عهدهدار مناصب قضایی بود و بعد از آن مدتی خود را به عنوان مرجع تقلید معرفی نمود که به دلیل صدور برخی فتاوای شاذ و احیانا خروج از ضوابط استنباط، جامعه مدرسین رسما او را فاقد صلاحیت لازم برای تصدی مرجعیت معرفی کرد.
🔻 پس از آن همچنان جریانهای غرب اندیش داخلی(اصلاحطلبان و اعتدالی ها) همچنان بر مرجعیت وی اصرار ورزیده، به استفاده ابزاری از او برای توجیه فقهی عقاید روشنفکرمآبانه خود ادامه دادند.
🌐 روزنه
#حامی_فتنه_سبز
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 برکات تعامل با طلاب و خسارت عدم تعامل 📝 تقاضای فوری از شورای عالی 🖋 علی مهدوی 💠 «هم دستاوردها را
🌀 تأسیس کانال اطلاعرسانی شورای عالی در پیامرسان ایتا
✅ به منظور اطلاعرسانی مناسب از برنامه و فعالیتها
✅ اطلاع از آخرین رویدادها و مصوبات
✅ ایجاد راه ارتباطی جهت تعامل و دریافت نظرات پیشنهادات و ایده های فضلاء ، اساتید و طلاب محترم
کانال شورای عالی حوزه های علمیه با پیگیری های دلسوزانه حضرت آیت الله حسینی بوشهری "دبیر محترم شورای عالی حوزههای علمیه" در پیام رسان ایتا راهاندازی شده است.
@shorayeaali
📌 مناهج:
امیدواریم این اقدام شورای محترم عالی، سرآغازی برای ارتباط دو سویه و مستمر با طلاب، اساتید و بدنه حوزه علمیه باشد که یقینا برکات بسیاری خواهد داشت.
〰〰〰〰〰〰
📌 بیشتر بخوانید:👇🏻
https://eitaa.com/manahejj/3087
#شورای_عالی
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 آیت الله صانعی؛ فراز و فرود عبرتآموز مجتهدی با سوابق انقلابی!
🖋 جعفر ولائیمنش
🔹 آیت الله یوسف صانعی هم دادستان انقلابی زمان امام بود و هم مرجع حامی فتنهگران ۸۸ !
🔹آیت الله یوسف صانعی هم از مبارزین مبرّز انقلابی پیش از انقلاب بود و هم از اعتراض کنندگان به حصر قانونی فتنه گران!
🔹 آیت الله یوسف صانعی هم از شاگردان امام راحل در زمان حیات ایشان بود و هم از صاحبان فتاوای شاذ و نادر در مسائل فقهی که بارها صدای قاطبه علمای أعلام را در آورد!
🔹 آیت الله یوسف صانعی در ایام آغازین پس از رحلت امام، مخالفین رهبر معظم انقلاب را خارج از ولایت الله معرفی میکرد و در زمانه فتنه ۸۸، مطرودین ولایت را مفسر قرآن میخواند و بارها برای رفع حصرشان دعا میکرد!
🔹 آیت الله یوسف صانعی کسی بود که وقتی جامعه مدرسین ایشان را فاقد صلاحیت برای مرجعیت معرفی کرد، این صدای اعتراض لیبرالهای داخلی و نیز دشمنان درجه یک نظام و انقلاب بود که به حمایت از ایشان بلند شد.
🔹 آیت الله یوسف صانعی مصداق بارز یک مجتهد انقلابی و یک عالم مبارز خط امام بود که کمبود «بصیرت سیاسی» او را به ورطهای کشانید که سوت و کف دشمنان برای فتاوا و اظهار نظراتش همواره در این سالها بلند بود.
🔻 و امروز با انتشار خبر فوت ایشان، رسانههای بیگانه در حال تدارک یک عمليات روانی پیچیده و گسترده باز هم برای تطهير فتنهگران و دشمنان ملت به بهانه فقد او هستند.
🔸 انشاءالله که ذات اقدس الهی با دیده رحمت و مغفرت به این «مجتهد انقلابی سابق» و «مرجع لاحق لیبرالهای وطنی» نظر افکند و به حرمت «مبارزات سابق» از «خطاهای لاحق» او درگذرد.
و امیدواریم درس عبرتآموز زندگی او از ذهن مدعیان نبرد با استکبار محو نشود که «ملاک و معیار صراط هدایت»، ماندن در طریق ولایت تا «آخرین نفس» است.
و چه زیبا سردار شهید دلها فرمود:
«والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت به خیری، رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این حکیمی است که امروز سکان انقلاب را به دست دارد.»
🔹 یاد نداهای چندباره نائب امام زمان (عجل الله) امام خامنه ای (حفظه الله) در خاطرهایمان زنده شد که ۹ بار فرمودند:
اللهم «عفوک عفوک عفوک!»
حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است
کس ندانست که آخر به چه حالت برود
#آیت_الله_صانعی
@Manahejj
هدایت شده از KHAMENEI.IR
حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت مرحوم مغفور آیتالله حاج شیخ یوسف صانعی را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسماللهالرحمن الرحیم
درگذشت مرحوم مغفور آیتالله آقای حاج شیخ یوسف صانعی رضواناللهعلیه را به فرزندان و خاندان مکرّم و به برادر معززّ و محترم ایشان و نیز به شاگردان و علاقمندان و دوستان آن عالم بزرگوار تسلیت عرض میکنم. آن مرحوم از شاگردان پر تلاش درسهای فقه و اصول و از نزدیکان حضرت امام خمینی اعلیاللهمقامه بودند و پساز پیروزی انقلاب در مسئولیتهای مهمّ قضائی و غیره به خدمت اشتغال داشتند و امید است این همه مقبول درگاه احدیّت و موجب اعتلای مقامات اخروی ایشان باشد. رحمت و مغفرت حضرت حق را برای آن مرحوم مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
#پیام_رأفت_و_کرامت
🌀 شمشیری که بارها اندوه از چهره پیامبر (ص) زدود!
📝 تحلیل پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درباره آیتالله صانعی
🖋 علی مهدوی
🔹 برخی انتظار نداشتند امام خامنهای در پیام تسلیت خود درباره آیتالله صانعی اینچنین با ملاطفت و بزرگواری برخورد کنند و برخی هم این پیام تسلیت را حمل بر «تطهیر کامل عمر سیاسی» هشتاد و اندی سالهی این فقیه کردند و بدان وسیله افرادی که نقدی بر سیره و رفتار سیاسی سالهای اواخر عمر ایشان دارند را «منکوب» کردند.
عدهای اما طبق معمول این روزها، پیام رهبری را حمل بر «تقیه» میکنند و عدهای دیگر حمل بر «اخلاق شخصی»! لذا منتقدان را سفارش به فروبستن دهانها و رعایت اخلاق فردی میکنند!
🔹 حال آنکه اگر از زاویهی درستی به این موضوع نگاه کنیم، گرفتار تحلیلهای غلط و آلوده به افراط و تفریط نخواهیم شد.
یک.
🔸 خوشحالی از مرگ دیگران بخصوص اگر دارای سوابق انقلابی باشند، مذموم و ناپسند است تا حدی که ممکن است انسان را به همان عاقبت دچار نماید. لذا درخواست مغفرت برای چنین افرادی ممدوح و حتی لازم است. در پیام تسلیت حضرت آقا مطابق معمول پیامهای تسلیت علمای أعلام، خبری از درخواست «علو درجات» و یا تسلیت به عموم مؤمنین نبود، و صرفا تسلیت به شاگردان و ارادتمندان و درخواست «رحمت و مغفرت» برای آیت الله صانعی بود. برای نمونه پیام تسلیت حضرت آقا درباره مرحوم آیتالله مجتبی تهرانی (دیگر شاگرد امام راحل) را مراجعه کنید.
دو.
🔹 همهی آنچه در پیام امام خامنهای مورد مدح و تمجید قرار گرفته است؛ تماما سوابق مبارزاتی و خدماتی است که آیتالله صانعی در زمان حیات امام خمینی (ره) به انقلاب داشته است. بد نیست پیام امام خامنهای درباره آیتالله منتظری را با پیام ایشان درباره آیتالله صانعی مقایسه کنیم؛ در پیام آیتالله منتظری به امتحانی که وی شد و مردود شد اشاره کردند و ابراز امیدواری کردند که ابتلائات دنیوی وی کفارهی آن شود؛ چرا که وی در زمان حیات حضرت امام(ره) گرفتار لغزش سیاسی-اجتماعی شد. ولی از آنجا که آیتالله صانعی تا پایان عمر امام راحل (ره) بر صراط مستقیم بود، رهبری هیچ اشارهای به لغزشهای بعدی وی خصوصا «فتنه ۸۸» نداشتند؛ فتنهای که بارها آن را «خط قرمز» خود معرفی کردهاند.
سه.
❓اینکه چرا امام خامنهای جفاهایی که برخی مبارزین انقلابی به ایشان کردند را مورد اشاره قرار نمیدهند، جهات مختلفی دارد:
🔺 اولا این «رأفت امام امت» است که از حق خود سخنی به میان نمیآورد و بیشترین عنایتش به خدمات سابق مجاهدین انقلابی در زمان حیات امام است.
🔺 ثانیا «الگوگیری» از سیره حضرت امیرالمومنین (ع) در رأفت با سابقین مجاهد صدر اسلام، چراغ راه این سیره رهبر معظم و گواه صدق کلام فرزند امیرمؤمنان است؛
«آنگاه که امیرالمومنین علیهالسلام شمشیر زبیر را پس از مرگش دید، با یادآوری دلیریهای وی در جنگهای صدر اسلام فرمود: این شمشیر بارها اندوه را از چهره رسول خدا زدوده است.» (طبقات الکبری، ج۳، ص۷۸)
❓مگر نه این است که همین شمشیر زبیر در آوردگاه جمل، به «مقابله» و فتنهانگیزی علیه امیرالمؤمنین علیهالسلام برخاسته بود؟ آری اما نه آن رفتار امام علی علیهالسلام و نه این رفتار امروز فرزندش، هیچیک به معنای تقیه و یا حتی «ندیدن و چشم بستن بر واقعیت» نیست.
بر عاقبت هر دو مجاهد مبارز با سوابق انقلابی سخت باید گریست، همانطور که امیرالمؤمنین با شنیدن خبر قتل او گریستند.
🔺 ثالثا رهبر نظام اسلامی هیچگاه عکسالعملی نشان نمیدهند که دشمنان جمهوری اسلامی را به «طمع» اندازد تا دست به ایجاد تفرقههای بیشتر بزنند و «مانور رسانهای» راه بیندازند و حتی از مرگ یاران قدیمی انقلاب، برای تضعیف انقلاب اسلامی «بهره برداری سیاسی» کنند.
چهار.
❓آیا اگر امام جامعه مسلمین از حق خود سخنی به میان نیاوردند، ما نیز مأمور به سکوتیم تا نامردمان جای حق و ناحق، «ولایتمداری و ولایتگریزی» را در رسانههایشان عوض کنند؟
🔹 قطعا و بیهیچ تردیدی، وظیفه ما «تبیین» است؛ جهاد تبیینی امروز ما، روشنگری در خط مستقیم صراط ولایت است و این امکانپذیر نیست مگر با عبرتآموزی از سیره و خط مشی سلمانها و زبیرها؛ همانقدر که سلمانهای اسلام و انقلاب برای ما «درسآموز» اند؛ زبیرها هم برای ما «عبرتآموز» هستند.
لذا بیان حقایق امور و تبیین خط مشی اجتماعی و سیاسی افراد با رعایت انصاف و ادب، امری لازم و ضروری است.
گاهی سکوت ما در عدم تبیین صراط مستقیم، امر را بر عموم جامعه نیز «مشتبه» میسازد و «خواص تردید افکن» را به «پاشیدن بذر نفاق» امیدوار میسازد.
✅ شاید بهترین تحلیل برای این پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب این باشد که:
«آقای صانعی رفت، اما کرامت آقای ما سید علی ماند.»
غفرالله لنا و له
#کرامت_علی
#درس_و_عبرت
#سلمان_و_زبیر
#آیت_الله_صانعی
@Manahejj
🌀 اولین نشست نخبگانی شورای عالی در دوره هشتم
📝 دیدار جمعی از اساتید و نخبگان حوزوی با دبیر شورای عالی حوزههای علمیه
🔹 موضوع نشست: چه مسائلی باید در اولویت کاری حوزههای علمیه قرار گیرد؟
🔻 مهمترین محورهای پیشنهادی نخبگان:
۱. برنامهریزی مناسب جهت ایجاد فضایی مناسب برای تربیت مدیران حوزوی در سطوح مدیریتی مختلف؛ «عدم برخورداری فضای فعلی حوزه از مدیران شایسته در بخشهای مختلف اعم از مدارس، مراکز و حتی ستاد»
۲. علت یابی دلزدگی و افسردگی طلاب در فضای حاکم بر حوزههای علمیه؛
۳. برنامهریزی مناسب برای ایجاد کارویژههای روحانیت جهت به رسمیت شناختن توان جامعه نخبگان حوزههای علمیه در عرصههای مختلف؛
۴. برنامهریزی مناسب برای اقتصاد و معیشت طلاب؛
۵. ایجاد ایجاد فضای تعاملی هرچه بهتر در حوزه با ظرفیتهای درونی و بیرونی؛
۶. تدوین تعاریف ملموس برای خروجیهای حوزه در جامعه با توجه به نظام آموزشی و نوع مدرک؛
۷. تدوین کتب متناسب با نظام آموزشی جدید؛
۸. استفاده بهینه حوزه و حوزویان از فضای مجازی با توجه به جامعه هدف حوزه های علمیه یعنی عموم مردم؛
۹. تناسب در اختصاص بودجه حوزه های علمیه جهت فعالیت در فضای مجازی و تهیه گزارش در این زمینه؛
۱۰. ایجاد دفتر همکاری حوزه با سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران؛
۱۱. الگوگیری از فضاهای آموزشی کشور جهت ایجاد اشتغال مناسب با رتبه علمی طلاب و دوری از مدرک گرایی صرف در حوزه های علمیه؛
۱۲. تشکیل کمیته های خاص جهت به نتیجه رساندن خروجی این جلسات.
#شورای_عالی
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 جای خالی حوزه خواهران در مسائل اجتماعی فرهنگی جامعه
🖋 زهرا ابراهیمی
🔹 امروزه حوزههای خواهران در کنار حوزههای علمیهی برادران جایگاه علمی و تاثیرگذار خود را پیدا کرده، اما به نظر میرسد همچنان دارای ضعفهای مهمی است که تلاش برای رفع آنها ضروری مینماید.
اگرچه به کرات در زمینههای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از سوی فعالین حوزهی خواهران واکنشهایی را شاهد بوده وهستیم، اما به نظر میرسد یکی از ضعفهای مشهود در حوزههای خواهران این است که موضعگیری و تبیین به موقع و مناسب هنگام مواجههی با جریانات متعدد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از سوی این حوزهها بهشکل منسجم، هماهنگ و همراه با برنامه انجام نمیپذیرد.
🔹 چیزی که بیش از همه از حوزههای خواهران انتظار میرود این است که حداقل در زمینهی مسائل مربوط به «زنان، دختران و خانواده» پیشتاز بوده و با آسیبشناسی به موقع مسائل، به ارائهی برنامه و راهکار در آن زمینه بپردازند.
افکار نادرست و رفتارهای ناصحیح، زمانی که زمینه رشد برای خود را فراهم ببینند، بیشتر خودنمایی میکنند اما اگر با واکنشهای علمی و فرهنگی و به موقع روبرو شوند تأثیرگذاریشان نیز محدود خواهد شد.
🔻 #تحرکات_فمنیستی برخی فعالان اجتماعی، معضلاتی همچون ازدواج سفید و طلاقهای عاطفی، زیادشدن بیرویه آمار طلاق، چهارشنبههای سفید، همجنسگرایی و... درپسِ منفعل بودن زنان حوزوی، رنگ بیشتری به خود گرفته و این طیف فضا را برای اثرگذاری بیشتر، آماده میبینند.
عدم واکنش مناسب نسبت به جریانها و بعضا واکنشهای آنی و هیجانی ازجمله عوارضی است که اگر به آن توجه نشود در درازمدت حوزههای خواهران را به حاشیه خواهد راند.
🔹 آگاهیداشتن به زبانِ مسائل اجتماعى و سياست و تحليل مسائل گوناگون از ضرورتهایی است که باید بدان پرداخته شود و این امر جز در سایهی آموزش و برنامهریزی امکانپذیر نیست.
دربین اساتید خواهر، عدهای در این موضوعات، صاحبنظر و اهل علم هستند اما صِرف معلومات برای تاثیرگذاری در اجتماع کفایت نمیکند. حوزه علمیهی خواهران نیازمند تشکیلاتی است که در وهلهی اول شرایط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه زنان و دختران را رصد کنند و چگونگی شرایط موجود را به اطلاع اهل علم برسانند. این گروه رصد میتوانند از بین طلاب خواهر انتخاب شوند. حوزههای خواهران با بهره بردن از پتانسیل و ظرفیت موجود بین طلاب خواهر و تشکیل گروه رصد، قادر خواهند بود خوراک لازم از حیث سوژهیابی را در اختیار صاحبنظران قرار دهند و بدین شکل در حوادث و جریانات اجتماع، حاضر و موثر واقع شوند.
🔹 ایجاد تمدن نوین اسلامی که رهبر عزیز در بیانیهی گام دوم انقلاب به آن اشاره کردهاند در سایهی فعال بودن حوزهها عملی میگردد نه منفعلبودن.
بر همین اساس حوزههای خواهران باید به تأثیرگذاری خویش در جامعه واقف بوده و به توانمندی خود اعتماد داشته باشند و معضلات موجود در فضای جامعه نباید منجر به یأس و ناامیدی گردد.
#حوزه_خواهران
#زنان_دختران_جامعه
@Manahejj
🌀 درس خارج باید طلبه محور باشد نه استاد محور
📝 بازخوانی یک تجربه موفق در تدریس درس خارج
👤استاد حسن معلمی
🔹 در طول ده تا دوازده سال میتوان به یک طلبه، با وجود استعداد متوسط به بالا و در حد دیپلم، توان #اجتهاد داد و بعد از آن باید وارد رشتههای تخصصی شود، خلاف آن چیزی که الآن دارد اتفاق میافتد.
🔹 الآن این مشکل در امتحانات درس خارج مطرح است، که شخص درس خارج میرود، ولی بلد نیست عبارت را درست بخواند، چون جایی از او این را نخواستهاند. همیشه استاد خودش درس را گفته و بر روی عبارت هم تطبیق داده و اصلاً مجال فکر کردن به طلبه نداده است.
🔹 خود طلبه میتواند هشتاد درصد متون را بفهمد. در آن بیست درصدی هم که اشکال دارد، اجازه دهیم گیر کند و متوقف شود، سپس بیاید مطرح کند تا جواب بگیرد. این خیلی بیشتر به دلش میچسبد.
🔹 درسهای خارج عمومی، استادش خیلی با عظمت است، ولی چون شیوهاش نارساست، فایدهای ندارد.
تفصیل مطلب👇🏻 https://b2n.ir/201907
🌐 اجتهاد
#درس_خارج
#روش_ها
@Manahejj
هدایت شده از اکسیر نیوز
#تهذیب_و_سلوک
🔺 یَا هِشَامُ أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَى دَاوُدَ علیه السلام يَا دَاوُدُ حَذِّرْ وَ أَنْذِر أَصْحَابَكَ عَنْ حُبِّ الشَّهَوَاتِ
خیلی اینها را برحذر بدار- اصحاب و دوستانت را- ای داود که فریفته شهوات دنیایی نشوند.
🔸 فَإِنَّ الْمُعَلَّقَةَ قُلُوبُهُمْ بِشَهَوَاتِ الدُّنْيَا قُلُوبُهُمْ مَحْجُوبَةٌ عَنِّي
آنانی که راه تصرف قلبشان را برای تمایلات شهوانی باز کرده اند از ریاست ها، از لذت ها، از ساختمانها، از انواع و اقسام تعیش ها که چشم مردم که به آنها می افتد حسرت می خورند، دلهای اینان از من در پوشش قرار می گیرد؛
🔹 وقتی دلی خدایی نخواسته از خدا در پوشش قرار گرفت، از یک مگس دیگر پست تر می شود. هیچ چیزی دیگر در دنیا برای او نتیجه ندارد.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی
@seyedololama
💢کانال اخبار حوزه
https://eitaa.com/hozehnews
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 اولین نشست نخبگانی شورای عالی در دوره هشتم 📝 دیدار جمعی از اساتید و نخبگان حوزوی با دبیر شورای ع
🌀 نویدهای تحول
🖋 محمد حقپرست
🔹 به نظر، قدمهای اول تحول، در حال برداشتن است. اینکه اساتیدی به نمایندگی از طلاب، حرفهای ایشان را مطرح میکنند و برای رفع مشکلات پیشنهاد میدهند، یعنی استارت تحول زده شده و شورای عالی قصد جدی برای تحقق تحول دارد.
🔹 اما ادامه دادن هر چیزی مهمتر از آغاز آن است. انتظار طلاب این است که اساتید مدعو، پیگیر مباحث مطرح در این جلسه و جلسات مشابه باشند. از روند تحول به طلاب و رسانههای حوزوی گزارش دهند و تا روزی که طرحهای پیشنهادی محقق شود، پیگیر اجرا شدن آنها باشند. در دل طلاب امید واقعی وقتی زنده خواهد شد، که طلاب اثر خارجی و تحقق وعدههای شورای عالی را ببینند. طلاب باید تحول را حس کنند. طعم خوب تصمیمهای تحولی را بچشند، وگرنه با جلسهگرفتن و وعدهدادن مشکلی حل نخواهد شد.
🔹 رسانهها و جریانهای حوزوی نیز در راستای تحقق تحول نقش اساسی دارند. ایشان هستند که با طرحها و پیشنهاداتشان باید به این جریان نوپا کمک کنند و همراه باشند. این جریان قطعا نیاز به نقد و انتقاد دارد تا به پویایی لازم برسد، اما رویکرد انتقادیداشتن با رویکرد خنثیبودن یا بیفایده دانستن اقدامات، تفاوت دارد.
🔹 حوزه امروز، بیش از گذشته نیاز به تحولخواهی و دغدغه در این زمینه نیاز دارد. امروز، روز طرحدادن و چانهزنی است و اگر این فرصتها بگذرد، بعدا کمتر جای اعتراض و انتقاد باقی خواهد ماند و جریانها و اساتید خنثی عذری نخواهند داشت.
#تحول
#تحول_خواهی
#رسانه_و_تحول
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 خواب عجیب مرحوم امام خمینی
📝 پیشگویی از قیام و پیروزی انقلاب
🔺 شهامت امام (ره) در بیانات و اطلاعیههای انقلابی
🔻 آتشی ایران را گرفت که یکتنه آن را خاموش کردم گرچه خودم نیز سوختم.
🎥 به روایت مرحوم دوانی
#امام_حوزه
#امام_خمینی
@Manahejj
🌀 توصیه علمی اخلاقی به طلاب
📝 طلبه فاسق از نظر میرزای شیرازی
👤 آیتالله شبزندهدار
🔹 در مراسم آغاز سال جدید تحصیلی آیتالله شبزندهدار با اشاره به نظام آموزشی و سنتهای رایج در حوزه، بیان داشتند:
پیش مطالعه، مباحثه و تقریرنویسی جزو سنتهایی است که نباید کمرنگ شده و یا به دست فراموشی سپرده شود؛ چراکه اهمیت بسیار زیادی دارد.
🔹 تا جایی که مرحوم میرزا کاظم قاروبی با یک واسطه از میرزای شیرازی نقل می کردند که ایشان میفرمود: من طلبهای که قبل از درس مطالعه نکند را #فاسق میدانم چراکه هم وقت خودش و هم وقت استاد را ضایع میکند.
#جدیت_در_تحصیل
@pand_saadat
@Manahejj
🌀 مجوز یک سال اسکان بیشتر به ساکنین غیر مجاز‼️
📝 بخشنامه مدیرعامل جدید شهرک مهدیه
🔹 مدیر عامل جدید شهرک مهدیه طی بخشنامهای این امکان را داد که ساکنین غیر مجازی که از سال ۱۳۹۳ به بعد ساکن شدهاند بتوانند یک سال دیگر در شهرک ساکن باشند.
🔹 انگیزه این امر کمک به حال معیشتی طلاب و در نظر گرفتن شرایط کرونا عنوان شده است.
📌 مناهج:
🔻 این در حالی است که طلاب زیادی که مشکلات بغرنج معیشتی دارند امید به اسکان در شهرک مهدیه دارند و در نوبت اسکان هستند. همچنین طبق قوانین شهرک مهدیه از روز نخست اسکان، به طلاب ساکن مهدیه گفته شده بود که نهایتا ۵ سال امکان سکونت شرعی در مهدیه را دارند.
🔻 انتظار طلاب از مدیرعامل جدید شهرک، برخوردی قاطعتر نسبت به گذشته در اخراج ساکنین غیر مجاز بود.
🔻 از حجتالاسلام ملکدار تقامندیم انشاءالله مسیری که طی ۵ سال گذشته در مدیریت مهدیه ایجاد شده تقویت شود و خدای ناکرده گرفتار عقبگرد نشویم.
#شهرک_مهدیه
#مهدیه
@Manahejj
🌀 همت بلند علامه محمدتقی جعفری
📝 اتمام حجت برای طلاب جوان
🖋 آقای مسعودی
🔹 ما افتخار داشتیم چند سال در همسایگی استاد جعفری (ره) واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار آیتالله کاشانی سکونت داشته باشیم. در همسایگی ما و ایشان، پیرمردی آهنگر بود که در منزل خود کار میکرد.
🔹 من در یک روز گرم تابستانی حدود ساعت ۵ بعد از ظهر با هماهنگی قبلی برای طرح موضوعی خدمت استاد رسیدم. ایشان طبق معمول در کتابخانه خود، مشغول مطالعه و نوشتن بودند.
🔹 در حین طرح سۆالم، صدای پتک همسایه که به آهنگری مشغول بود به گوش میرسید. به ایشان عرض کردم: اگر صدای پتک و چکش این شخص مزاحم کار شماست، من میتوانم بروم و به ایشان تذکر بدهم تا حال شما را مراعات کند.
✅ در جواب این سخن من گفت: نه، مبادا به او چیزی بگویید. چون من وقتی در کتابخانهام از مطالعه و نوشتن احساس خستگی میکنم، صدای پُتک و چکش این پیرمرد، نهیب میزند و به من قدرت میدهد، و با خود میگویم: آن پیرمرد در مقابل کوره گرم آهنگری چکش میزند و خسته نمیشود، اما تو که نشستهای و مطالعه میکنی و مینویسی، خسته شدهای؟
بنابراین ، صدای کار این پیرمرد نه تنها مایه اذیت نیست ، بلکه با شنیدن صدای چکش او، قدرت مجدّد میگیرم و دوباره مشغول مطالعه یا نوشتن میشوم!
#انگیزه_کار_علمی
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 سید:
باسلام
چه کسی پاسخگوست؟؟؟
آزمون های مجازی باهمه خوبی هایش مشکلات فراوانی نیز داشت... مشکلات سیستمی را میتوان چشم پوشید، اما خطاهای انسانی را نه...
روز گذشته امتحان مکاسب۷ داشتیم، اما متاسفانه نتوانستیم در آزمون شرکت کنیم ، و تنها دلیل آن بی دقتی در انتخاب درس توسط کارمند مرکز بود.که به جای سال۹۸،۹۹/ سال۹۹،۴۰۰ را انتخاب کرده بودند.
گفتنی است موسسه ای که ما در آن مشغول تحصیل هستیم، درس مکاسب ۷ را به عنوان ترم تابستانه میخوانند، وانتخاب درس همه ی دوستان توسط مرکز انجام شده است، اما با پیگیریهای فراوان تنها مشکل چند نفر از دوستان حل شد.
حالا ما ماندهایم و یک نیمسال درس از پایه ۱۰ و یکسال انتظار و امتحان شفایی مانده و ارتقا شهریه انجام نشده و... .
#نظر_اعضا
#آزمون_مجازی
@Manahejj
🌀 حجاب در دنیا در حال پیشروی است
👤 مرحوم آیتالله حائری شیرازی
🔹 عدهای میخواهند «بی حجابی» را عادیسازی کنند. در مقابل، انقلاب اسلامی دارد «#حجاب» را در عالَم #عادیسازی میکند، نظام، خوب برخورد میکند!
ببینید من درعینحالی که میگویم بدحجابی چه مقدار خطرناک است، اما وقتی این خانم میرود برای مسابقات تیراندازی، این نشانه ی پیشروی شما است. چون دارید حجاب را میبرید داخل محیط هایی که اصلاً نمیتوانستند حجاب را تحمل کنند!
🔹 اینها با نظر رهبری است و از #خوش_فهمی او است که این کارها را میکند. نمیخواهد حجاب را دستکم بگیرد. اما قومی که اصلاً سرِ پوشیده را خرافات میدانستند، وقتی مشاهده میکنند که زنی با سرِ پوشیده آمده و بازی میکند، درباره او فکر بهتری میکنند. حجاب در حال پیشروی است در دنیا.
🔹 اینها را علامت عقب رفت و ابتذال فرهنگی نظام نبینید.
رهبری، آدم #کارکشتهای است. در مبارزات فرهنگی #دقیق است.
🌐 نکات و تمثیلات آیتالله حائری شیرازی
#حجاب
@Manahejj
🌀 کار جهادی برای مقاطع بحرانی است
📝 شهرداری تغسیل اموات کرونایی را بر عهده گیرد
👤 مدیر حوزه علمیه فارس
🔻 مجموعه شهرداری باید بحث تغسیل اموات کرونایی را تحویل بگیرد، چراکه کار جهادی برای یک مقطع بحرانی است، برای جایی است که نیروهای رسمی نمیتوانند پای کار بیایند و نیروهای مردمی آن را انجام میدهند، اکنون شش الی هفت ماه است که میگذرد هنوز طلاب جهادی این کار را انجام میدهند.
🌐 خبرگزاری حوزه
📌 مناهج:
🔹 تغسیل اموات، وظیفه ذاتی شهرداری است و بودجه مصوب دارد و از این بابت شهرداری به کارکنان خود، حقالزحمه، حقوق و مزایا میدهد. لذا تغسیل اموات کرونایی هم مثل خدمت به بیماران کرونایی در سایر نقاط بیمارستانی و نهادهای حمایتی و ... وظیفهی ذاتی سازمانهای مسئول است. طلاب جهادی در بحران کرونا وارد میدان شدند تا این واجب کفایی زمین نماند و اموات مؤمنین بدون غسل و کفن دفن نشوند.
🔹 اگر همچنان شهرداری و سازمان آرامستانها از تغسیل اموات کرونایی سر باز میزنند، برای واسپاری وظیفه محوله به طلاب، باید شرایط معیشتی طلاب جهادی که جان خود را کف دست گرفتهاند به نحو مطلوب نیز در نظر گرفته شود و این فعالیتهای مداوم در راستای همکاریهای تبلیغی حوزههای علمیه با شهرداری محسوب شود. آیا روا است این عزیزان به مدت طولانی (چندین ماه) مشغول خدمت باشند و حقالزحمه مصوب برای دیگران منظور شود؟!
#طلاب_جهادی
#کرونا
@Manahejj
🌀 کتاب شیعه در آفریقا
🖋 سید احمد سید مرادی
🔹 کتاب شیعه در آفریقا منتشر شد. این کتاب نفیس که حاصل سه دهه تجربه حضور مداوم نویسنده در عرصه تبلیغ در کشورهای آفریقایی و دو سال پژوهش گسترده در منابع علمی به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی است.
🔹 این کتاب میکوشد تا خلأ علمی در زمینه شناسایی ظرفیتهای متنوع قاره آفریقا را پر کند. از این رو اطلاعات گستردهای درباره معرفی آفریقا، چگونگی ورود اسلام و تشیع به هریک از کشورهای این قاره، وضعیت کنونی مسلمانان و شیعیان، طریقت های صوفیه و نقش آنان، فرقههای ضاله بهائیت، احمدی و وهابیت در کشورهای آفریقایی و بسیاری از موضوعات مرتبط دیگر را به صورت کمّی و کیفی در دسترس محققان و علاقمندان فرهیخته قرار میدهد.
#ثمره_تبلیغ
#سه_دهه_تبلیغ
#معرفی_کتاب
#آفریقا
@Manahejj
🌀 گنجینه تاریخ
📸 جوانی دو عالم بزرگ حوزه علمیه
💠 آیتالله جوادی آملی (سمت راست)
💠 آیتالله حسن زاده آملی (سمت چپ)
📅 سال ۱۳۲۷ هجری شمسی
🌐 مجموعه مرحوم دکتر محمدحسن شفیعیان
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 حجاب قانونی یا اجباری؟
🎥 رحیم پور ازغدی
🔻 وقتی فرانسه بیحجابی را قانون میکند! در ایران نمیشود حجاب را قانون کرد؟!
❓برخی خیرخواهانه میگویند اگر حجاب، قانون نباشد، حجاب بیشتر میشود!!
حجاب کمتر خواهد شد و هر گناهی را آزاد کنی گناهکاران بیشتر میشوند.
در اکثر ایالتهای آمریکا حق ندارند با شیشه مشروب در خیابان راه بروند.
✅ حجاب هم قانونی است هم شرعی هم عقلی.
برای حد حجاب هر قدم عقب بنشینید عدهای باز هم فشار میآورند برای عقبنشینی بیشتر. حد یقف آن کجاست؟!!
🔻 با همین استدلال مخالفت با حجاب اجباری، باید جلوی قانون برخورد اجباری با مواد مخدر هم بایستد باید جلوی برخورد اجباری با همجنسبازی هم بایستد...
#حجاب_قانونی
#حجاب_اجباری
@Manahejj