🌀 میلاد با سعادت پیامبر رحمت، حضرت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق (ع) مبارکباد
@Manahejj
🌀 سخنرانی امام خامنهای
📝 پخش مستقیم امروز
🔹 حضرت آیتالله العظمی خامنهای امروز سهشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ مصادف با هفدهم ربیعالاول، سالروز ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع) بهصورت تلویزیونی سخنرانی خواهند کرد.
🔹 این سخنرانی بهصورت زنده از شبکه یک سیما، شبکه خبر و رادیو ایران پخش خواهد شد.
🕰 ساعت ۱۰:۳۰ صبح
@Manahejj
🌀 وحدت اسلامی از سه منظر
📝 پیشنهادی راهگشا برای مجمع جهانی تقریب مذاهب
🖋 علیرضا کمیلی
🔹 مدخل #بیانیه_گام_دوم_انقلاب چنین جملاتی است: "درود... بر نسلی که اینک وارد فرآیند بزرگ و #جهانی چهل سال دوم میشود" و"برای همهچیز میتوان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا #شعارهای_جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است". سپس با این دعا همراه میشود که: "این دامنهی #عمل_جهانی و منطقهای در کنار #مظلومان جهان، مایهی سربلندی ایران و ایرانی است، و همواره چنین باد."
البته مطلب مهمی هم تذکر داده میشود: "از سویی نگاه امیدوارانهی ملّتهای زیر ستم و #جریانهای_آزادیخواه جهان و برخی دولتهای مایل به استقلال، و از سویی نگاه کینهورزانه و بدخواهانهی رژیمهای زورگو و قلدرهای باجطلب عالم، بدان دوخته شد."
🔹 این دلیل خوبی است تا از سه منظر به بررسی راهبرد کلان #وحدت که ذیل پیام جهانی انقلاب به تمام #مستضعفان جا میگیرد، پرداخت.
1⃣ راهکار اصلی تحقق وحدت: مردمی سازی
یکی از برکات اصلی انقلاب اسلامی رویش بزرگ انسانی است؛ ظرفیتهای بزرگ خودجوش که اگر کسی پدرانه، رشدشان دهد (آموزش)؛ زمینه ورودشان را تسهیل کند (حمایت) و در مشکلات به آنها امید دهد (انگیزش)، در شکلگیری فراگیری اجتماعی #وحدت بیش از بسیاری نهادها معونه و کمتر از تمام آنها مؤونه دارند!
🔹 این ظرفیت عملا در دورههای سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب مغفول مانده بود و مقوله وحدت در فرآیند تاریخی نیم قرن اخیرش دچار بسندگی به ارتباطات علمایی و همایشهای با مدعوین خاص شده بود! اما در دوره آیتالله اراکی رویکرد جدیدی انتخاب شد که مجمع تقریب سعی کرد با اقداماتی از قبیل شب شعر، جشنواره فیلم و عکس، راهاندازی اتحادیههای موضوعی و صنفی و... این مسأله را به بدنه اجتماعی متصل کند؛ اقداماتی که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارند و میتوان تقویت آنها را از رسالتهای مهم دبیرکل جدید دانست.
البته در این بین یک ابهام جدی وجود دارد: آیا بدنه نیروی انسانی مجمع تقریب(چه آنان که از قبل باقی ماندهاند و چه منصوبان جدید) توان مورد نیاز برای این امر را دارند؟
🔹 باید قبول کرد بار اصلی انقلاب در بقاء هم بر دوش نیروهای مردمی است و این نیروها نوعا عمومی هستند؛ پس باید متخصص شوند تا بتوانند باری بزرگ را بر دوش بگیرند: پیوند قلوب ملل اسلامی! امری که اگر محقّق شود، منجر به شکل گیری ارتباطات استراتژیک بینالمسلمین میشود حتی اگر حکام کشورها نخواهند.
2⃣ مانع اصلی در شکلگیری وحدت: عدم تخصصگرایی
با ظهور انقلاب اسلامی ظرفیتهای بسیاری در شرق و غرب عالم بروز کرد که اگر بخواهم شرح دهم در چند کتاب میگنجند؛ اما متأسفانه تعداد نه چندان کمی از آنها بخاطر واگذاری این عرصه به #کارمندان، عاقبت خوبی پیدا نکردند.
افرادی خوب و دلسوز متصدّی کارهایی شدند (یا میشوند) که در مورد آنها #تجربه اندک یا تک بعدی داشتند. آسیب اصلی این افراد رهزن بودن سخنان زیبا و تحلیلهای گاها صحیحشان برای بقیه و #اعتماد به آنان برای سپردن کار و نهایتا از دست دادن اموال و فرصتهاست!
راه حل این مشکل هم واضح است: در عمل باید مدیران کاملا از #جزء_به_کل حرکت کنند و در واسپاری امور، به تدریج ارتقا پیدا کنند؛ #طفره و پریدن ناگهانی چند پله در کسب مناصب، نتیجهای جز شکست ندارد. مدیران جدید باید حائز چند ویژگی باشند:
- نسبت به نسل قبل، تسلّط عمیقتری بر مبانی اندیشه دینی انقلاب و امتداد اجرایی آنها داشته باشند.
- جامع میان فکر و توان مدیریت باشند.
- تکرو نباشند بلکه باور کنند سطح گسترده حکمرانی و تمدنسازی با کمک #همه ظرفیتها میسر است.
- به فعالسازی بدنه جامعه و قدرت مردم ایمان داشته باشند.
- واجد عقلانیت انقلابی باشند؛ یعنی اهل تدبیر برای کوتاه نیامدنهای پی در پی از آرمانها.
3⃣ رسالت مهم #نخبگان_حوزوی در بحث وحدت: تفصیل مبانی نظری
همه میخواهند «کلا» مسایل حل شود اما اینکه دقیقا چطور؟ و خودمان این وسط چه سهمی داریم؟ مشخص نیست! این مسأله وقتی به لایههای نخبگانی(دانشگاهی یا حوزوی) میرسد وضع بغرنج تری دارد.
در مورد #تمدن_سازی هم این آفت وجود دارد؛ گاهی برخی اشخاص یا مؤسسات دائما سخن از تمدنسازی اسلامی میزنند بی آن که هیچ تبیینی در میان سخنشان از تقریب امت اسلامی وجود داشته باشد؛ بدتر اینکه گاها مخالف گفتمان وحدت هستند.
❓از این بزرگواران باید پرسید مدل شما در مراحل #عملی تحقق تمدن نوین اسلامی چیست؟
مدل امام و رهبری برای این مساله، توسعه جدی انقلاب اسلامی ایران در #امت_اسلامی و ایجاد بستر تمدن بزرگ اسلامی از این طریق است که بدون عنصر #وحدت و همگرایی مقدور نیست. اما شما که سکوت یا مقابله میکنید چه راه جایگزینی سراغ دارید؟ نکند اصلا به مراحل تحقق عملی نمیاندیشید و #نقص_گفتمانی دارید؟
@Manahejj
هدایت شده از makarem.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
#گرانی
📌 گرانی غوغا می کند
مسئولین جدی بگیرند. این مسئله شوخی نیست. تا به حال هر چه دور هم نشسته اند خبری نشد. نه از دولت نه از مجلس و نه از قوه قضائیه هیچ خبری نشده است. مسکن و ... گرانی های صد در صد و دویست در صد. اگر ما این ها را جدی نگیریم خدای ناکرده پیامدهای نامطلوبی دارد.
http://mk6.ir/IuHkT
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
🌀 کمپین طلاب حوزههای علمیه در محکومیت توهین به ساحت پیامبر اکرم(ص)
🔹 با توجه به اهانت و اقدامات ساختارشکنانه دولت فرانسه و برخی نشریات این کشور به ساحت پیامبر اسلام(ص) چه مجازاتی را برای آن پیشنهاد میدهید؟
🌐 برای امضای اینترنتی و شرکت در نظرسنجی به لینک زیر مراجعه کنید:👇
hawzahnews.com/x9SQb
@Manahejj
🌀 کثرت مسؤولیت افراد، نتیجهی کمبود نیروی کارآمد
📝 به بهانه انتصاب آیتالله خاتمی در شورای نگهبان
🖋 محمد حقپرست
🔸 یکی از اشکالاتی که به ذهن مردم و از جمله طلاب میرسد، کثرت عناوین حقوقی و انتصابهای برخی نخبگان همانند آیتالله خاتمی و اعرافی است.
🔺 چند نکته در این باره قابل توجه است...
🔻 آیتالله خاتمی به عنوان عضو شورای عالی حوزههای علمیه باید در این موضوع پاسخگو باشند...
📌 مشروح یادداشت در پست بعد
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
#شورای_عالی
#شورای_هشتم
http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
🌀 کثرت مسؤولیت افراد، نتیجهی کمبود نیروی کارآمد
📝 به بهانه انتصاب آیتالله خاتمی در شورای نگهبان
🖋 محمد حقپرست
🔸 یکی از اشکالاتی که به ذهن مردم و از جمله طلاب میرسد، کثرت عناوین حقوقی و انتصابهای برخی نخبگان همانند آیتالله خاتمی و اعرافی است. چند نکته در این باره قابل توجه است:
یک.
برخی مناصب همچون شورای نگهبان نیاز به جامعیت علمی، پشتوانه تجربی و بصیرت سیاسی دارد. همچنین نیاز به مقبولیت دارد طوری که شخص منصوب در فعالیتهای سیاسی خود، حمایت سنگین جناحی از فردی نکرده و خلاصه اینکه چهره عمومی داشته باشد. امثال آقایان اعرافی و خاتمی چنین چهره مقبولی دارند.
دو.
اگر اشخاصی دارای چند منصب میشوند، بیش از آنکه اشکال به خودشان باشد، اشکال به دیگران است که چرا نتوانستند خودشان را در این سطح به مقبولیت علمی-اجرایی برسانند. اگر واقعا جامعه افراد آماده زیادی برای هر منصب حساسی داشته باشد، دیگر نیازی نیست یک نفر در چند زمینه فعالیت کند.
به دیگر سخن، کثرت مشاغل افراد، نشان از ضعف دیگران دارد. لذا ما جوانان و نخبگان حوزوی اگر آیندهای را میپسندیم که هر فرد، تنها یک عنوان مسؤولیت داشته و متمرکز در آن باشد، راهش داشتن صدها بلکه هزاران خمینی، مطهری و بهشتی در آینده است و این دقیقا همان وظیفه جهاد علمی و عملی طلاب جوان انقلابی است.
سه.
اینکه طلاب جوان انقلابی باید قوی درس بخوانند و جهاد داشته باشند به معنای تبرئه برخی ناکارآمدیها، کاستیها و نارساییهای سیستم حوزه علمیه نیست. وقتی در برنامهی آموزشی و پژوهشی حوزه علمیه، برنامهای برای تربیت نیروی تراز انقلاب دیده نشود انتظار معجزه داریم؟!
چهار.
آیتالله خاتمی باید در این موضوع، به عنوان عضو چندین دوره شورای عالی حوزههای علمیه پاسخگو باشند. شورای محترم عالی چه برنامهای غیر از فقه و اصول برای تربیت نیروی کارآمد عصر حکومت اسلامی دارد؟ چرا برخی فکر میکنند هرکسی که در فقه و اصول سرآمد است پس لزوما میتواند مدیر مدرسه فقهی یا مدرسه علمیه و ... هم باشد؟
صد البته که فقه و اصول لازم است؛ اما کافی نیست و برنامهریزی برای این مهم، بر عهده شورای عالی است و هر روزی که انقلاب عظیم اسلامی با مشکل کمبود نیروی کارآمد و قوی مواجه است، قطعا حوزه علمیه، اولین متهم در این ماجراست.
عدم تزریق نخبگان جدید به سیستم مسؤولیتها به دلیل کمکاری حوزه علمیه است.
✅ به امید آنکه شورای هشتم، طرح و برنامهای جدید دراندازد و امیدی که طلاب و اساتید به این شورا بستهاند ناامید نشود. در انقلاب اسلامی، باید قدر هر دقیقه فرصت و مسؤولیت را دانست و پیگیر رفع نواقص بود. علی الخصوص مواردی که بارها و بارها امام خامنهای درباره آنها تذکر دادهاند.
#شورای_عالی
#شورای_هشتم
@Manahejj
🌀 بازتعریف هویت امامان جماعت ضروری است
📝 لزوم کار تشکیلاتی علما
👤 حجتالاسلام پناهیان
🔹 جایگاه امام جماعت با امام نماز متفاوت است و امام جماعت نقش رئیس گروه، رئیس جماعت و #جلودار مردم را دارد؛ به همین دلیل این ادبیات باید بازتولید شود و مدام در میان مردم تکرار شود تا ملکه شود.
🔹 مردم باید وظایف و تکالیف امام جماعت را بهخوبی بشناسند و سطح انتظارات خود را از امام جماعت بالا ببرند؛ چراکه وقتی مسؤولیتها و دشواریهای کار امام جماعت را ببینند بیشتر و بهتر به او کمک خواهند کرد.
🔹 تا علما اهل #کارتشکیلاتی، گروهی و جهادی نباشند، نمیتوانند دیگران را راهبری کنند.
🔹 علما باید همانند رسول خدا(ص) مردم را سازماندهی کنند، رسول گرامی خدا(ص) هر ده نفر را سازماندهی میکرد و برایشان یک مسئول به نام«عریف» قرار میداد.
🔹 باید یاد بگیریم که تشکیلاتی کار کرده و تقسیمکار کنیم، به جای اینکه یکتنه همه مسؤولیتها را به دوش بگیریم، برخی از مسؤولیتها را به عهده دیگران بگذاریم.
🔻 طلبهها متشکل نیستند یک تشکیلات سراسری عالمان دینی درست کنید، علما تا یک تشکیلات برای خودشان راه نیندازند نمیتوانند جامعه را متشکل کنند.
#کار_تشکیلاتی
@Manahejj
🌀 ظرفیت مغفول نخبگان حوزوی
📝 راه حلی دیگر برای نجات از بحران مدارک حوزوی
🖋 علی مهدوی
🔸 برخی از اعضای شورای عالی در واکنش به «مطالبات تحولی» طلاب و اساتید میگویند: طرحهای قابل اجرا بدهید تا پیگیری شود؛ نه طرحهای آسمانی و غیر قابل اجرا.
در این باره چند نکته به ذهن میرسد:
یک.
اعضای محترم شورای عالی در هفته چند ساعت وقت برای پیگیری مطالبات امام خامنهای، اساتید و طلاب قرار میدهند؟ برخی بزرگواران فرموده بودند برای هر سخنرانی ۲۰ ساعت کامل وقت جهت مطالعه میگذارند؟ آیا با وجود دو درس خارج در روز، سخنرانی و برنامههای مختلف میتوان حداقل ۴۰ ساعت در هفته برای شورای عالی وقت گذاشت و به ارائه طرح و ایدهپردازی رسید؟
دو.
اگر یکی از دلایل معطلماندن مطالبات امام خامنهای، اساتید و طلاب، فقدان راه و راهکارهای متقن هست -نه بیاعتنایی و نادیدهگرفتن مطالبات- چرا از ظرفیت عظیم حوزه علمیه استفاده نشود؟
امروز #مرکز_امور_نخبگان حوزههای علمیه شمار قابل توجهی از طلاب و فضلای حوزههای علمیه را به عنوان جامعه نخبگانی شناسایی کرده است؛ اما خروجی این جامعه نخبگانی و مرکز امور نخبگان چیست؟ استفاده شورای عالی و مرکز مدیریت از این مرکز چیست و چگونه است؟
❓آیا تابحال شده گروههای تخصصی از این نخبگان تشکیل دهیم و چالشهای فرا روی حوزههای علمیه را با آنها به اشتراک بگذاریم و از آنها طرح، ایده و نظر بخواهیم؟
🔹 به نظر، اگر گروههای تخصصی از نخبگان را تشکیل دهیم و با توجه به خروجیهای مورد نیاز حوزههای علمیه، از آنها حمایتهای مختلف مالی و معنوی هم بشود برکات بسیار زیادی خواهد داشت و در مدت کوتاهی پیشرفتهای قابل توجهی را برای حوزههای علمیه محقق خواهد داشت.
فقط لازم است به این سرمایههای گرانقدر حوزه علمیه ایمان داشته باشیم و به آنها اعتماد کنیم و با تعیین چهارچوب قوی از آنها کمک بخواهیم.
✅ امروز بازگردانده شدن هویت و اصالت به مدارک حوزوی، یکی از مطالبات جدی آحاد حوزویان از شورای محترم عالی است که انتظار دارند پس از گذشت حدود سه دهه از این مطالبه، راه حلی برای آن درنظر گرفته شود و همچنان بلاتکلیف نماند.
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#نخبگان
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
🌀 گزارش شورای عالی از مصوباتی که درباره مطالبات امام خامنهای داشته است
📝 بلاتکلیفی سرانجام تعیین مدارک مستقل حوزوی
🔸 اخیرا شورای محترم عالی در کانال خود، به مناسبت دهمین سالگرد سفر امام خامنهای به قم، اهم مصوبات درباره تحقق مطالبات امام خامنهای را منتشر کرده است:
eitaa.com/shorayeaali/60
🔹 در این مورد چند نکته ضروری است:
یک.
اینکه شورای محترم عالی، بالاخره باب اطلاعرسانی و گفتگو با بدنه حوزه علمیه را گشود، اقدامی مغتنم و مورد تقدیر است و همین امور موجب اعتماد هرچه بیشتر اساتید و طلاب به شورای عالی خواهد شد.
دو.
ای کاش به جای انتشار تیتر مصوبات، و ارائه گزارشی موجز و فوقالعاده ناقص، یک مصاحبه جامع و قوی انجام میشد تا گزارشی جامع و پخته ارائه میشد.
سه.
آنچه مورد دغدغه اساتید و طلاب است، تحقق مطالبات امام خامنهای و نمود عینی آن است؛ نه صرف مصوبات و برگزاری جلسات. لذا پس از ده سال از سفر پر خیر و برکت امام خامنهای به قم، پسندیده است شورای محترم عالی به صورت ملموس گزارشی از آنچه محقق شده است ارائه دهد.
چهار.
در مورد اعطای مدارک مستقل حوزوی که از تصریحات و مطالبات جدی سه دهه امام خامنهای از شورای عالی است، صرفا مصوبه ۱۰۷۹ شورای عالی آمده «بازنگری در آییننامه شورای مدارک علمی و اعطای مدارک حوزوی»!!
❓یعنی پس از ده سال -به اعتبار دهمین سالگرد سفر رهبری و حدود سی سال به اعتبار پیشینهی مطالبه رهبری- همچنان کار بازنگری به سرانجام روشنی نرسیده است؟!
این سؤال در مورد بقیه مصوباتی که همچنان در حد مصوبه باقی مانده است، نیز صادق است.
#شورای_عالی
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
🌀 نبود #پیوستفرهنگی در توسعه قم، تغییرات نامطلوبی را رقم زده است
📝 به دنبال رفع نگرانی مقام معظم رهبری از بابت وضعیت قم هستیم
👤 سعید روستا آزاد، معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی
🔹 موضوعی که به شدت در #قم ملموس بوده ناظر به تغییر سبک زندگی است که نمود آن را انسان در توسعه فست فودها، رفتار و پوشش شهروندان، همچنین معماری خاص برخی خانه ها، چینش مغازه ها و تبلیغات تجاری و به خصوص نوع پوشش بانوان، مشاهده می کند.
🔹 در حال حاضر بر اساس آمار تنها حدود ۳۲ درصد ساکنان فعلی قم، متولد این شهر یا اصالتاً قمی هستند و اکثریت را افراد مهاجر تشکیل میدهد.
در گذشته افراد بیشتر برای ادامه تحصیلات دینی به قم میآمدند ولی الان به خاطر هزینههای زندگی در قم و دسترسی آسانتر به تهران و مرکزیت کشور به این شهر میآیند.
🔹 اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، شهر قم حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت داشته و حال آن که در حال حاضر بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است.
🔹 در خصوص فعالیتهای فرهنگی باید همه نهادها عزم خود را جزم کنند و از سویی ما باید به دنبال احیای مسئولیت اجتماعی و حضور پررنگ مردم باشیم.
🔹 ما قبل از هر چیز باید کاستیها و نواقص خود را قبول کرده و با اراده جدی به دنبال رفع آنها و حل مشکل باشیم.
🔹 از ظرفیت های قانونی در امر فرهنگ وجود دارد که باید به درستی استفاده کنیم.
hawzahnews.com/x9T6L
📌 مناهج:
اعتراف دفتر تبلیغات به کاستیها و نواقص جدی خود، قابل توجه است و انشاءالله اولین قدم باشد برای جبران و حرکت.
سبک زندگی و معنویت قم نباید دچار آسیب شود...
#دفتر_تبلیغات
#سبک_زندگی
#فرهنگ_قم
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 خواهران طلبه و لزوم حفظ سنت تکریم اساتید
🖋 زهرا ابراهیمی
🔹 پیشرفت تکنولوژی بد نیست. همراهشدن با این پیشرفتها هم امر مذمومی تلقی نمیشود اما از جمله عوارض زندگی ماشینی، کمرنگ شدن سنتهای خوب اخلاقی است.
🔹 یکی از سنتهای رایج در باب تعلیم و تعلم، موضوع رعایت حقوق شاگرد و استاد است. برای درک اهمیت این موضوع کافی است سری به رسالهی حقوق امام سجاد علیهالسلام بزنیم و بخش مربوط به حقوق معلم و متعلم را مطالعه کنیم.
🔻 متاسفانه امروزه موضوع احترام به استاد خیلی کمرنگ شده است. طبیعتا بیتوجهی به این موضوع از سمت طلاب و کسانی که درس دین میخوانند بسیار تأسفبارتر خواهد بود.
🔹 متواضع بودن شاگرد در برابر استاد و ادب نمودن مقابل او از وظایف شاگرد است. اما امروزه برخی از شاگردان چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی احترام استاد را نداشته و آنگونه که شایسته است رفتار نمیکنند.
🔹 حتی بعضا به بهانهی مباحثات درسی شاهد برخی از بی حرمتیها توسط برخی از طلاب هستیم.
عدم حاضر شدن سر کلاس و یا حضور همراه با تاخیر از جمله مصادیقی است که میتواند نشان از بیاحترامی به استاد باشد. بارها دیده شده استاد سر ساعت در کلاس حاضر میشود اما طلاب حضور منظمی ندارند.
🔹 فراموش نکنیم که تحولخواهی در حوزه لزوما به معنی فراموش نمودن سنتهای رایج حوزه نیست.
#حق_استاد
#اخلاق_طلبگی
#اخلاق
@Manahejj
✅ دفاع از عملکرد مراجع و جامعه مدرسین
🌀 إرجاء یا إجزاء؟!!
📝 مروری بر افراط و تفریط حوزویان در ماجرای سید کمال حیدری
🖋 علی منتظرالمهدی
1️⃣ چندین سال بعد از #گادامر یا #نصر_حامد_ابوزید و حتی مترجمانِ پر ادّعاء اندیشههای آنها (مانند عبدالکریم #سروش)، یک فاضل حوزوی با برداشتن عَلَم اصلاح دینی، اقدام به بازتولید آراء نواندیشان با ادبیات نسبتا غلیظ فقهی/ فلسفی میکند.
2️⃣ بلافاصله فضلایی از حوزه در گعدههایی غیر رسمی به بحثهای جدی با این فاضل محترم میپردازند، حتی از او خواهش میکنند تا قبل از طرح اندیشهها در محافل علمی، اقدام به بیان رسانهای آنها نکند! امری که مقبول میافتد اما اجرایی نمیشود چون نظریهپرداز مزبور حتی تمایلی به مباحثه در مورد تفکراتش ندارد!
3️⃣ رسانه رسمی جمهوری اسلامی –که اصلیترین تریبون این فاضل است– بعد از تأثیرات بد سخنان ایشان بر هویت اعتقادی شیعیان عربزبان و سوءاستفادههای مکرّر شبکههای وهابی/ سعودی اقدام به توقف پخش برنامههای وی میکند.
4️⃣ برخی از مراجع محترم تقلید با توجه به جایگاه حسنه فرد مزبور میان شیعیان غیر ایرانی – که برآمده از سابقه هماوردی رسانهای چندساله وی با وهابیت است- مستقیم و مکرر به رایزنی خصوصی با او میپردازند، اما همچنان تأثیری در روند سید کمال حیدری ندارد!
5️⃣ تا اینکه دو تن از مراجع تقلید مجبور به موضعگیری علنی بر ضد وی میشوند، مدتی بعد هم عدهای از اساتید مطرح و منتسب به طیف سنتی حوزه در اعلامیهای جداگانه از نظر این دو مرجع بزرگوار تقلید، اعلام حمایت میکنند.
6️⃣ بیش از یک سال بعد –و در زمانی که جلسات متعدد فضلا و حتی برخی نهادها با ایشان نتیجهای نداده و دعوتها از ایشان برای مناظره هم علنی شده است و به سطح فضلای معروفی مانند استاد علیدوست رسیده است– وی در آستانه هفته وحدت با انتساب رأیی عجیب به تمام فقهاء شیعه! سایر مسلمین را کافر میخواند!! امری که به شدت مستعدّ برای آتشافروزی و برانگیختن جنگ فرقهای میان شیعه و سنی است.
7️⃣ یکی دیگر از فضلای حوزوی –که شناخت عمیقی از مناسبات و مقتضیات مذاهب اسلامی دارد– با نیت جلوگیری از تنش، اقدام به صدور بیانیهای میکند، هرچند مقداری با ادبیات تند و خارج از معهودات حوزه علمیه.
8️⃣ جامعه محترم مدرسین بعد از مدتها رایزنی علمی و غیر علمی با ایشان، وقتی اصرار بر استنکاف از مناظره و آثار سوء اقدامات ایشان در جهان اسلام را میبیند، در بیانیهای به اعلام موضع و شرح اجمالی ما وقع میپردازد.
9️⃣ در تمام این مدت چند ساله، بسیاری از حوزویانی که نقد این فاضل در حیطه تخصص علمی آنهاست –مانند آقایان پارسانیا، میلانی، نبویان، لاریجانی، رحیمپور ازغدی و مؤسسات پرتعدادی که استعداد انسانی هماوردی با ایشان را داشتند مانند مؤسسه اسراء یا مؤسسه امام صادق و حتی بعضی تحوّلخواهان همهچیزدان!- ترجیح میدهند سکوت پیشه کنند و دست به اقدامی منسجم در حمایت از کیان اعتقادی تشیع نزنند!! به چه دلیل؟! برخی شاید چون فکر میکنند در دهه هفتاد جواب دادهایم و هرکه پاسخ میخواهد، برود همان آثار را ببیند! و برخی هم احتمالا چون میاندیشند «الباطل یموت بترک ذکره، همیشه»!!
حال اینکه چرا روزگاری مرحوم امام (ره) درس خویش را تعطیل و کشف الأسرار را تحریر کرد هم مبهم است؟
0⃣1️⃣ اما این تمام ماجرا نیست، بعد از بیانیه جامعه مدرسین، ناگهان صحنه میچرخد!
🔻 استاد عزیزی این اقدامات را بیفایده میخواند و مدعی است: «حتی اگر فرد مورد نظر حاضر به مناظره نیست، شما بنیشیند و نقدش کنید!» پاسخ هم نمیدهند چرا زمانی که مراجع معظم مورد ارادت ایشان و برخی دوستانشان در نشست اساتید اقدام به صدور بیانیه کردند، این اقدام پرفایده بود!!
🔻 طلبهی محترمی هم میگوید حوزه علمیه، تحمل نظر مخالف -یعنی همان زیر سؤالبردن تمام معارف تشیع- را ندارد پس حق ندارد حرف از آزاداندیشی بزند! گویی تعامل خودش با فاضلی تازه درگذشته را فراموش کرده که بدون مواجهه جدّی علمی، نامه مینوشت: «تو #ابوحنیفه زمان هستی!» و بعد از فوتش هم با لحنی ملایمتر این سخن را تکرار کرد، یا اینکه از یاد برده است صوتهای مناظرات شکست خورده مجموعه تحت هدایت ایشان چطور به صورت اتفاقی از صحنه روزگار محو شدند و هیچگاه حتی حاضر نشدند اصل وقوع مناظره –فارغ از نتیجه آن– را رسانهای کنند!
❓معلوم نیست این دسته از حوزویان آیا در مسأله دفاع از دین قائل به «إرجاء» هستند یعنی همهچیز را به قیامت حواله میدهند و هیچ وظیفهای در این دنیا برای خودشان تعریف نمیکنند؟
یا معتقد به «اجزاء» میباشند و معتقدند میان دو خطا (بر فرض خطابودن اقدام جامعه مدرسین) صرف محکوم کردن خطایی که به مراتب بسیار کم اهمیتتر است، کفایت میکند و لازم نیست در مقابل خاطیِ اصلی، حتی کلمهای گفت یا خطی نوشت؟!!
#کمال_حیدری
#افراط_و_تفریط
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 ارتقای درجات علمی بدون ارتقای معنوی؟!
🖋 فاطمه صادقی
🔹 این روزها تمام تلاش مؤسسات آموزش عالی که حوزههای علمیه نیز از آن بینصیب نیست به دنبال دعوت دانشجویان و طلاب خود به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر است؛ اما این امر بدون در نظر گرفتن زیرساختهای لازم و کیفیت ارائه آن است.
🔹 همین که فقط درجات علمی را طی کنی مدرکی صادر شود و در قافله دکترها و سطح چهاریها قرار بگیری ولی دریغ از اندکی کیفیت تحصیل و ارتقای درجه اخلاقی و به ویژه معنویت!!
هرچه بالاتر میروی چون درجه علمیات افزوده میشود افتخاراتت هم بیشتر میشود غافل از آن که ممکن است به همان میزان، از اخلاق و معنویاتت کاسته شود.
🔹 البته این در مورد همه صدق نمیکند ولی روند فراگیری آن مشهود است. در سطحهای پایینتر، ولایتپذیری، اطاعتپذیری و همنوعدوستی بیشتر دیده میشود در حالیکه در سطوح بالاتر، انتظارات و توقعات باتوجه به شأن و رتبه علمیات افزوده میشود و ...
همچنان که در روایت آمده:
كُلُّ عِلمٍ وَبالٌ عَلى صاحِبِهِ يَومَ القِيامَةِ إلاّ مَن عَمِلَ بِهِ.
هر علمى در روز قيامت براى صاحب خود وبال است، مگر كسى كه به علمش عمل كند.
🔹 اهل علم باید قدم به قدم علمش پیش برود. یعنی هرچقدر علمش افزون میشود، عملش نیز مضاعف گردد. چراکه علم بدون تقوا و معنویت آسیبزاست. تقوا و معنویتی که طلاب برای آن به حوزه میآیند اما برخی در طول مسیر تحصیل، از هدف اصلی باز میمانند!!
🔹 این درست است که برای تهذیب، مراقبههای شدید فردی لازم است؛ اما جای خالی برنامههای تهذیبی حوزههای علمیه -چه حوزه خواهران و حتی حوزه علمیه برادران- به شدت حس میشود.
#تهذیب
#تزکیه
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 عالِم بدون تزکیه، جهنمی میشود
🎥 امام خمینی (ره)
⛔️ گاهی علم، آدم را جهنمی میکند:
🔺 علم توحید
🔺 علم عرفان
🔺 علم فقه
🔺 حتی علم اخلاق‼️
✅ تزکیه لازم است
#امام_حوزه
#تزکیه
#تهذیب
@Manahejj
🌀 طلبه دستش از کتاب رها نشود
💠 امام خامنهای
🔹 طلبه باید دستش از کتاب رها نشود؛ کتاب بخواند، همه جورش را بخواند، در دورهی جوانی بخواند. این ذخیرهی حافظه را که بینهایت دارای ظرفیت است، هرچه میتوانید، در دورهی جوانی پر کنید.
#کتاب
#کتابخوانی
#هفته_کتابخوانی
@Manahejj
🌀 غفلت بزرگ حوزه علمیه
📝 عدم برنامه برای نهضت کتابخوانی
🖋 محمد حقپرست
🔹 حضرت آقا در دیداری که با دانشجویان داشتند (۱ خرداد ۱۳۹۸)، تعبیر «نهضت کتابخوانی» را به کار بردند. قبل از این بارها «فرهنگ کتابخوانی» را مطالبه کردند که هنوز عملی نشده است. اما #نهضت بار معنایی متفاوتی نسبت به فرهنگ دارد. نهضت نیاز به مطالبه و دغدغه همگانی دارد. نهضت، با قیام عمومی از سوی همه افراد جامعه اتفاق میافتد.
🔹 #نقش_روحانیت در تحقق این نهضت، از پر رنگترین نقشهاست. اما آیا حوزه و حوزویان برای این مهم دغدغه دارند؟ آیا تلاشی در این راستا کردهاند؟ حوزهای که وظیفه فرهنگسازی دارد، چرا در زمینه کتاب و کتابخوانی غیبت و غفلت دارد؟ چرا برای مدیریت و رهبری نهضت کتابخوانی فکری نمیکنیم؟
❓دغدغهنداشتن برای کتابخوانی تقصیر کیست؟ آیا باز هم میخواهیم ربطش دهیم به برنامههای حوزه و فلان مسئول؟
✅ البته که حوزه در فرهنگسازی برای طلاب نقش دارد و نتوانسته این وظیفه را به خوبی انجام دهد. اما اینکه طلاب و فضلا نسبت به این مهم غافلند، نه تقصیر مدیر حوزه و شورای عالی است، نه تقصیر برنامههای حوزه. فقط و فقط تقصیر خودمان است که کوتاهی میکنیم و بدتر اینکه با توجیهاتی مثل وقتنداشتن، میخواهیم این کوتاهی را توجیه کنیم. چطور برنامههای حوزه برای تلگرام و ایتا و تلویزیون، وقت ما را نمیگیرند، ولی برای کتابخوانی سرمان شلوغ است؟!!
🔹 باید اولا قبول کنیم هنوز دغدغه نداریم و کمکاری کردهایم. اینکه نمیدانیم و حتی نمیخواهیم بدانیم در کتابهای ما چه نوشته میشود، تقصیر خودمان است.
ثانیا این مسئله را مثل سایر مسائل به گردن دیگران نیندازیم و از خودمان شروع کنیم.
#کتاب
#کتابخوانی
#هفته_کتابخوانی
@Manahejj
🌀 تخریب تنها رسانه رسمی رهبری؛ خدمت یا خیانت؟!
🖋 علی مهدوی
🔺 «به بنده گاهی میگویند شما چرا به دولت تشر نمیزنید؛ مرادشان لابد تشر در معرض عام است، و الّا از جلسات خصوصی ما که خبر ندارند.
بنده اقلّاً ده برابر آن مقداری که در رسانهها بعضی جلسات ما منعکس میشود، جلسات دیگر داریم با مسئولین مختلف، خب از آنها که مطّلع نیستند،
🚫 دلشان میخواهد که بنده در معرض عام تشر بزنم. خب فایدهی این تشر چیست؟ فایدهی این تشر این است که دلِ شما خنک میشود، همین! یعنی بیش از این فایدهای ندارد؛ امّا ضررهای بزرگی دارد؛ این ضررها را باید بسنجید.»
(۱۵ شهریور ۱۳۹۷)
🔹 این بیان صریح امام خامنهای است در بیان مصلحت عظیم «عدم انعکاس همه فرمایشات ایشان» مخصوصا تبیین ضرر انعکاس رسانهای تشرها به مسؤولین مختلف.
🔻 اما برخی دوستان دغدغهمند و انقلابی بدون توجه به این موضوع مهم و اینکه خواست شخص امام خامنهای بر عدم انعکاس همه بیانات ایشان است، شروع به اتهامزنی کرده اند که دفتر رهبری مدام در حال سانسور بیانات رهبری است!!
❓آیا توجه داریم تضعیف دستگاه رهبری آن هم با ادبیاتی خشن و سرشار از تهمتهای گوناگون، آتش تهیهی چه فتنهای میتواند بشود؟
آیا اندکی اندیشیده ایم اگر تنها رسانه رسمی رهبر معظم انقلاب را تضعیف کنیم و از حجیت و مرجعیت بیندازیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟
🔹 ای کاش کمی به آثار و تبعات انتشار نسنجیده برخی سخنان جلسات خصوصی رهبری توجه کنیم.
چطور انتشار مطالب جلسه خصوصی رهبری درباره استيضاح از نظر این دوستان، مصداق خبط عظیم و گناه کبیره است ولی انتشار محتوای جلسه خصوصی رهبری با ستاد کرونا -آن هم به فرض صحت خبر کانالهای ناشناس- پسندیده و مستحب است؟
✅ صد البته ممکن است پیشنهاداتی نسبت به فعالیت هرچه بهتر و قویتر رسانه رسمی دفتر رهبری داشته باشیم؛
اما اولا از مجاری صحیح آن باید پیگیر انتقال انتقادات و پیشنهادات باشیم جوری که به بیان رهبری «انتقاد به نظام تلقی نشود»؛
ثانیا نباید با ادبیاتی ناصحیح و الفاظ و لحنی باشد که تداعیگر این شود که رهبری نظام حتی توان اداره دفتر خویش را هم ندارد و مدام عدهای سانسورگر، بیانات رهبری را در یگانه رسانه رسمی ایشان سانسور میکنند و ایشان توانی برای مقابله با این موضوع در دفتر خود را هم ندارند!!
این مسیر ولو #ناخواسته باشد مقصدش تهمت کانالیزه بودن به امام جامعه است؛ که گناهی کبیره و خیانتی نابخشودنی است.
#رسانه_رهبر
#اعتماد_عمومی
@Manahejj
🌀 حوزویان و چالش کتابخوانی
🖋 محمد حقپرست
🔹 با طلاب و مبلغان زیادی رفت و آمد دارم. کسانی که مبلغان خوب و موفقی هستند. همه ایشان میدانند در قم چند سینما داریم و کجا هستند. حتی خودشان گاهی برای تماشای فیلمهای خوب به سینما رفتهاند. از بیشتر فیلمها و سریالها باخبرند حتی اگر ندیده باشند.
🔹 اما تقریبا همه آنها نسبت به کتابهای پرفروش سال بیاطلاعند. نسبت به «نهاد کتابخانه های عمومی کشور» اصلا شناختی ندارند. حتی برخی نمیدانند اصلا چنین نهادی در کشور وجود دارد، چه رسد به اینکه مکان کتابخانهها را بدانند. کسانی هم که اسم این نهاد را شنیده بودند، نمیدانستند شعبه مرکزی یا حتی بقیه شعبههایش در قم کجا هستند. نمیدانند چه کتابهای خوبی در این منبعها وجود دارند.
🔹 علتش واضح است، نه اهل کتابخوانی هستند، نه دغدغهاش را دارند و دلخوش به همان کتابهای خودشان هستند. طبیعی است وقتی حوزویان که جزء قشر فرهنگساز در کشور هستند، خودشان تا این حد نسبت به حوزه نشر و کتاب بیاطلاع باشند، از مردم توقعی نمیرود. وقتی فرهنگسازان نبض فرهنگ را ندارند، جامعه در آن زمینه مثل میت است.
#کتاب
#کتابخوانی
#هفته_کتابخوانی
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 مدارک معادل دانشگاه برای حوزه #اشتباه_بزرگی بود!
🎥 برخی احتیاطات متأسفانه موجب منسوخشدن اجازه اجتهاد شد
💠 امام خامنهای
🔹 کسی که درسی را میخواند احتیاج به مدرک و شهادت دارد.
🔻 اشتباه بزرگ [شورای عالی و مرکز مدیریت] این بود که آمدند این شهادت (مدارک حوزوی) را با شهادتهای دانشگاهی مخلوط کردند.
🔻 مطلقا این کار #جایز_نیست که خودمان را برابر مدارج دانشگاهی قرار دهیم. نوع کار دانشگاه با نوع کار ما متفاوت است.
🔻 قدیم #اجازه_اجتهاد معمول بود. یا کسی که در حدیث پیشرفت میکرد #اجازه_روایت اخذ میکرد.
حالا متاسفانه نیست؛ واقعا متاسفانه؛ چون اگر بود خیلی خوب بود.
‼️ آقایان #ملاحظه (احتیاط) میکنند اجازه اجتهاد نمیدهند مبادا تبعهای برای آن مترتب شود؛ در حالیکه میتوان بگونهای عمل کرد که تبعهای هم نداشته باشد.
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
🌀 مجاهد خاموش
📝 یادگاریهای مرحوم حجتالاسلام جواد اژهای
1️⃣ تشکیل مدارس استعدادهای درخشان
2️⃣ تشکیل انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا
3️⃣ استوار ساختن بنای نخبگی و نخبهپروری اسلامی و انقلابی
4️⃣ مدیریت مجموعههای نخبگانی
b2n.ir/Ejeie
#اسوه_روحانیت
@Manahejj
🌀 از نقش مشورتی هوش مصنوعی در اجتهاد تا آینده حوزه در بکارگیری فناوریهای نوین
👤 آیت الله شبزندهدار
🔹 حتی اگر حوزه علمیه بتوانند در عمیقتر و دقیقتر شدن این ابزار مؤثر باشد؛ این کار از باب مقدمه واجب، واجب خواهد بود.
🔹 اگر از ابزار جدید بهره نگیریم در درگاه خداوند متعال مسؤول هستیم؛ چرا که در این صورت اجتهادها دقت کمتری خواهند داشت بنابراین از فناوری جدید که خداوند به بشر ارزانی داشته باید بهره لازم گرفته شود.
🔹 از #هوش_مصنوعی می توان به عنوان یک مشاور استفاده کرد؛ اگر فقیه فرصت یا امکان مراجعه را نداشته باشد، میتواند از این دستیار استفاده کند؛ مثلا فقیه میتواند به راحتی به کتابهای مختلف مراجعه کند.
📌 مشروح مصاحبه در لینک زیر:
🌐 rasanews.ir/002nrC
@Manahejj
🌀 چرخه کتاب و نویسنده
🖋 طلبه کتابخوان
🔹 وقتی چیزی مشتری نداشته باشد، تولیدکننده هم نخواهد داشت. جامعهای که کتاب نخواند، طبیعتا نویسنده کمتری خواهد داشت، چون نیازی به کتاب احساس نمی کند و عملا کتاب یک کالای بی مصرف حساب می شود. بنابراین چاپ کتاب هم صرفه اقتصادی ندارد.
🔹 جامعهای که نویسندههای به روز نداشته باشد یا کم داشته باشد، پویایی لازم را نخواهد داشت و در رکود و پسرفت فکری فرهنگی میماند.
🔹 جامعهای که در رکود فرهنگی و فکری باشد، نباید امیدی به اصلاحات و تغییرات خوب داشته باشد.
❗️راستی، ایسلند بیشترین سرانه مطالعه را دارد و یک دهم جمعیت آن نویسنده هستند.
#کتاب
#کتابخوانی
#هفته_کتابخوانی
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 ماجرای تأسیس جامعةالمصطفی
🎥 گفتگو با آیتالله اعرافی، مدیر حوزههای علمیه
📌 مطالعه متن کامل گفتوگو:
https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=46592
#جامعة_المصطفی
@Manahejj
🌀 کاهش سرانه مطالعه بحرانی است
📝 آغاز هفته کتاب و کتابخوانی
👤 آیتالله العظمی مکارم
متأسفانه سطح کتابخوانی در کشور، بسیار پایینتر از حد انتظار است، حال آنکه هر اندازه کتابخوان در جامعه کاهش یابد، به همان میزان جامعه به عقب بازمیگردد.
http://mk6.ir/YpGxV
#کتاب
#کتابخوانی
#هفته_کتابخوانی
@makarem_ir
@Manahejj