🌀 نصاب علمی مبلّغ دینی
📝 مطالبات امام خامنهای
✅ براى تبلیغ دین فقه لازم است، اصول تا حدودى، کلام خیلى لازم است، تفسیر، حدیث، فلسفه، تاریخ، در مواردى شاید عرفان نظرى لازم است و کاربرد دارد.
اینها علوم اسلامى است.
♨️ یک مبلّغ دین اگر تاریخ نداند، اگر کلام نداند، اگر حدیث نداند، اگر تفسیر نداند، #ناقص است.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مبلغ_تراز_اسلام
#تبلیغ
@Manahejj
🌀 پویایی و ایستایی در تبلیغ
🖋 هادی چیت ساز
🔢 بخش نخست
🔸 جلسه آخر کلاس آموزش تبلیغ و سخنرانی بود. استاد نکته بسیار مهمی گفت که در تمام مهارتها به کار میآید؛ حتی اجتهاد! آن نکته، حالت «ایستا» در رشد و پیشرفت است در مقابل «پویایی».
🔹 به قول استاد، اگر طلبهای در اوایل نویسندگی یا سخنرانی به موفقیتهایی برسد و به خیال اینکه حرفهای شده و نمرهاش عالی است، دیگر آموزشهای تکمیلی را ادامه ندهد، در واقع همانجا نقطه آغاز #رکود اوست و به حالت ایستا در رشد و پیشرفت میرسد.
فرقی هم نمیکند در چه رشته و مهارتی باشد.
🔹 مثل کسی که ابتدائیات شناکردن را میآموزد و در قسمت عمیق استخر، دستوپایی میزند و پیش رود. ولی چون به همین حد قانع شده، از آموختن شنای حرفهای بازمانده است و بعد از چند دقیقه شناکردن، بجای نشاط و سرحالی، خستگی به سراغش میآید.
یا مثلا درباره مهارت «فروش و پیشرفت کسب و کار» میگویند، کمترین استقبال از سوی بازاریهایی است که به درآمدی رسیدهاند و به گمانشان تمام مهارتها را میدانند.
✅ پویا بودن مبلّغ، به روحیات و شرایط وی برمیگردد و بار اصلی آن بر دوش خود مبلّغ است؛ هرچند نهادها و سازمانهای مربوطه باید برای این مهم برنامه داشته باشند.
هیچ دانشمند و نخبهای با تکیه بر برنامههای سازمان به شکوفایی نرسیده، بلکه خودش دنبال پیشرفت بوده است. روحیهی پویایی، علت تلاش بیشتر است؛ مثل شناگری که قصد قهرمانی دارد. پویایی، اکسیری است که مطهریها و مصباحها را به وجود میآورد و سختیهای طریق را هموار و شیرین میکند.
🔹 امروزه بسترها و زمینه های خوبی برای پیشرفت در تبلیغ فراهم است، هرچند کاستیهایی هم وجود دارد که، جبران کاستیها وظیفه نسل امروز مبلّغان است.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مبلغ_تراز_اسلام
#تبلیغ
@Manahejj
🌀 استفتاء از آیت الله العظمی سیستانی درباره کیفیت عزاداری حضرت سیدالشهدا در محرم ۱۴۴۲ با توجه به شرایط کرونایی
📝 ترجمه متن استفتاء
بسم الله الرحمن الرحیم
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله سیستانی (مُدّ ظلّه)
السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
با نزدیک شدن به ماه محرم الحرام و فرا رسیدن سالروز فاجعه کربلا، و با توجه به ادامه وبای کرونا و تأکید مسئولان ذیربط بر ضرورت پرهیز از برپایی تجمّعات بزرگ، بهخصوص در فضاهای سرپوشیده، بسیاری از مؤمنین که تمایل بسیاری به ادامه برپایی مراسم معمول عزاداری دارند، از آنچه سزاوار است نسبت به برگزاری مراسم سوگواری حضرت سید الشهداء (صلوات الله علیه) و خاندان و یاران آن حضرت (علیهم السلام) انجام دهند سؤال میکنند. مستدعی است در این زمینه راهنمایی فرمایید. با تشکر فراوان.
🖋 جمعی از مؤمنین – نجف اشرف
📝 پاسخ معظم له
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علی الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین و رحمة الله و برکاته
برای ابراز غم و اندوه در این مناسبت دردناک، و اظهار همدردی با پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و خاندان پاک آن حضرت در این مصیبت بزرگی که به اسلام و مسلمانان وارد شده است، راههای مختلفی وجود دارد؛ که از جمله، موارد زیر است:
1⃣ افزایش قابل توجه در پخش مستقیم مجالس حضرت ابا عبد الله (علیه السلام) از طریق شبکههای تلویزیونی و فضاهای اینترنتی؛ برای این منظور شایسته است که مراکز و مؤسسات دینی و فرهنگی، با خطیبان برجسته و مدّاحان توانا هماهنگی به عمل آورند، و نیز مؤمنان را تشویق کنند تا در خانه های خود و جاهایی مانند آن، به برنامههای سخنرانی و مداحی گوش فرا داده و از آنها استفاده کنند.
2⃣ برگزاری مجالس خانگی در ساعتهای معینی از شب یا روز؛ به گونهای که تنها افراد خانواده و کسانی که با ایشان رفتوآمد دارند در آن حضور یابند و به برخی از برنامههای عزاداری، هر چند مجالسی که به صورت مستقیم از شبکههای ماهوارهای یا در فضاهای اینترنتی پخش میشود، گوش بسپارند.
اما در مجالس عمومی، باید همه ضوابط بهداشتی با دقت تمام رعایت گردد؛ بدین معنا که فاصله اجتماعی بین حاضران منظور شود و ماسکهای بهداشتی و دیگر لوازم بازدارنده از گسترش ویروس کرونا مورد استفاده قرار گیرد.
در این مورد همچنین لازم است به تعداد مجاز حاضران برابر با ضوابطی که مقامات ذیربط تعیین می کنند، اکتفا شود، که البته این موضوع با توجه به برگزاری مراسم در فضاهای سرپوشیده یا باز، و بسته به میزان گسترش ویروس در شهرهای مختلف، تفاوت دارد.
3⃣ پخش و توزیع پردامنه نمادهای عاشورایی، و برافراشتن پرچمها و قطعات سیاه رنگ در میدانها و خیابانها و کوچهها و دیگر فضاهای عمومی، با رعایت عدم تعرض به حرمت اموال و املاک خصوصی و مانند آن، و تبعیت از قوانین جاری در کشور. البته مناسب است که در این نمادها، بخشهایی از سخنان حضرت امام حسین (علیه السلام) در نهضت بزرگ اصلاحطلبانه آن حضرت و شاهکارهای اشعار و متون گفتهشده پیرامون فاجعه کربلا آورده شود.
در زمینه خوراکیهای مرسوم به این مناسبت، ضرورت دارد که شرایط بهداشتی لازم در تولید و توزیع آنها مد نظر قرار گیرد؛ هر چند رعایت این مسائل موجب گردد که برای جلوگیری از شلوغی در زمان توزیع، تنها به تهیه غذای خشک و رساندن آن به خانههای مؤمنان بسنده شود.
خداوند همه را در راه احیای این مناسبت مهم و اقامه عزای سرور جوانان بهشتی (صلوات الله و سلامه علیه) برابر با شرایط موجود موفّق بفرماید؛ انه ولیُّ التوفیق.
۹ ذی الحجه ۱۴۴۱ هـ.ق
دفتر آیتالله سیستانی – نجف اشرف
Sistani.org/persian/archive/26454/
#کرونا
#محرم
@Manahejj
🌀 پویایی و ایستایی در تبلیغ
🖋 هادی چیت ساز
🔢 بخش دوم
🔸 در یادداشت قبلی، مختصری به ایستایی در روش و سبک سخنرانی پرداختم. قسم دوم ایستاشدن مبلغ -که بسیار مهمتر از اولی است- «توقف و ایستایی محتوا» است.
🔹 مبلغانی که بعد از آماده کردن تعدادی منبر، رغبتی برای تهیه محتواهای جدید ندارند. دفتری دارند قدیمی که برای ایشان همیشه بوی تازگی دارد و البته مخاطب را کسل میکند. شاید سالها بگذرد و همان مطالب گذشته را تکرار کنند. یا منبریهایی که به محتواهای آماده دیگران عادت کردند، آن هم محتوایی که مربوط به چند دهه گذشته است بدون اضافه کردن نکتهای یا تطبیق بر شرایط امروزی!!
🔻 چنین سخنرانیای دغدغهها، گرههای ذهنی و مسئله روز مخاطب برایش اهمیتی ندارد. از شبهات و سؤالات جدید بیخبر است، یا شاید خودش را به ندانستن و نشنیدن میزند.
🔹 آری، اگر کسی در تمام موضوعات دینی به نتیجه و جمع بندی رسید، دیگر نیاز نیست محتوایی آماده کند. اما همان محتوای آماده هم نیاز به فکر و تأمل دارد برای امروزی شدن. حاج آقا قرائتی چند سال پیش برای یک جلسه نیم ساعته، فرمود ۴۰ ساعت مطالعه کردهام. با اینکه وی گنجینهای از فیشها و محتواهای تبلیغی دارد، اما هنوز برای آمادهسازی محتوا باید وقت بگذارد و مطالبش را بهروزرسانی کند. پس خیال غنیبودن از محتوا و بینیازی از مطالعه، یک فریب ذهنی است به ویژه برای مبلغان جوان.
✅ اوج گرفتن و در اوج ماندن، از انتخابهای هر مبلغی است. هر مبلغی خودش انتخاب میکند که پویا بماند یا ایستا شود و البته راحتی ایستا شدن یا سختی و شیرینی پویایی را میپذیرد. مبلغ ایستا، مثل آب راکد میشود و تمام استعدادها و زحمات علمیاش رو به زوال میرود. کمکم انگیزهای برای سخنرانی همان مطالب تکراری هم نخواهد داشت. شرایط بد اقتصادی هم کار نکردن را موجهتر میکند.
اما مبلغ پویا مثل چشمهای همیشه جوشان است که مطالبش برای مخاطب زلال است و گوارا.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مبلغ_تراز_اسلام
#تبلیغ
@Manahejj
🌀 نماز آخرین روز سال قمری
📝 مراقبه روز آخر ذی الحجه
🔸سید بن طاووس در کتاب اقبال الاعمال براساس یک روایت ذکر کرده است که در آخرین روز ذی الحجه دو رکعت نماز بجا آورده شود:
در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد و ده مرتبه سوره توحید و ده مرتبه «آیةُ الکرسی»، و پس از نماز گفته شود:
«اَللَّهُمَّ مَا عَمِلْتُ فِی هَذِهِ السَّنَهِ مِنْ عَمَلٍ نَهَیتَنِی عَنْهُ وَ لَمْ تَرْضَهُ
وَ نَسِیتُهُ وَ لَمْ تَنْسَهُ وَ دَعَوْتَنِی إلَی التَّوْبَهِ بَعْدَ اجْتِرَائِی عَلَیک
اَللَّهُمَّ فَإِنِّی أَسْتَغْفِرُک مِنْهُ فَاغْفِرْ لِی
وَ مَا عَمِلْتُ مِنْ عَمَلٍ یقَرِّبُنِی إلَیک فَاقْبَلْهُ مِنِّی وَ لاَ تَقْطَعْ رَجَائِی مِنْک یا کرِیمُ»
◽️ ترجمه:
خدایا آنچه در این سال انجام دادم، از عملی که مرا از آن نهی کردی، و به آن راضی نبودی، و من آن را فراموش کردم، ولی تو فراموشش ننمودی، و پس از گستاخی ام بر تو، مرا به توبه دعوت کردی، خدایا من از تو آمرزش می خواهم، پس مرا بیامرز، و آنچه انجام دادم از عملی که به تو نزدیکم کند، از من قبول کن، و امیدم را از خودت قطع مکن ای کریم.
✅ چون این را بگوید، شیطان فریاد میزند: وای بر من،آنچه در این سال علیه او رنج بردم، همه را خراب کرد، و سالی که گذشت برای او گواهی میدهد، که سالش را ختم به خیر نمود.
📗 مفاتیح الجنان
#مراقبه
#آخرین_روز_سال_قمری
#استقبال_محرم
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 جهاد علمی فقیه انقلابی
📝 گزارشی از دروس حضرت آیت الله شب زنده دار
🖋 شاگرد استاد
🔸 یکی از دروس خارج فقه و اصول مورد علاقه جامعه جوان و نخبگانی حوزه علمیه قم، دروس حضرت آیت الله محمدمهدی شب زنده دار از فقهای محترم شورای نگهبان است.
🔹 با توجه به تحقیق میدانی نگارنده و توفیق حضور در درس معظم له و تعطیلنشدن درس در ایام تابستان، گزارشی از جهاد علمی این استاد عزیز برای تقویت روحیه مجاهدانه طلاب برای تحصیل دروس حوزوی تقدیم میگردد.
🔹 نظام جمهوری اسلامی ایران که خود از برکات و نتایج حوزات علمیه شیعه محسوب میشود، برای حفظ، رشد و بالندگی و پاسخگویی به نیازهای جامعه اسلامی، به مرزبانان فقیه و آگاه به مسائل روز نیازمند است.
آیت الله شب زنده دار سالهاست که عضو فقهای شورای نگهبان و همچنین عضو شورای عالی حوزههای علمیه هستند و مسؤولیت مجمع مشورتی شورای نگهبان و ... را بر عهده دارند.
🔹 با وجود مشغلههای فراوان و مسؤولیتهای خطیر، اما ایشان به صورت منظم تدریس خارج فقه و اصول و جلسات علمی خصوصا شرح وسائل الشیعه را با جدّیت دنبال میکنند.
✅ از آغاز سال تحصیلی گذشته تا کنون که ۲۹ ذی الحجه ۱۴۴۲ مصادف با ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ میباشد، دروس معظم له به صورت مستمر برگزار گردید.
🔹 اگر چه ویروس منحوس کرونا سبب شده بخش زیادی از طلاب و فضلا از شرکت حضوری در درس محروم شوند و توفیق شرکت حضوری فقط برای عده محدودی از طلاب فراهم شد، اما پخش آنلاین درس سبب شد ایشان هم در نوروز ۱۴۰۰ و هم ماه مبارک رمضان و هم تابستان درس را تعطیل نکنند و در این اواخر با این که مادرشان فوت شدند فقط یک روز درس را تعطیل نمودند.
♨️ برگزاری حدود ۱۵۰ جلسه درسی در طول سال تحصیلی نسبت به متوسط برگزاری دیگر دروس قابل توجه است.
🔹 نکته حائز اهمیت این است که درس روزهای چهارشنبه استاد به دلیل برگزاری جلسات شورای نگهبان تعطیل بوده است وگرنه تعداد جلسات برگزارشده خیلی بیشتر میشد.
🔹 همچنین سوای کمیت تعداد جلسات دروس، همگان از کیفیت و عمق دقت حضرت استاد در تتبع و ارائه دروس آگاهند. تا جایی که از نظر دقت، عمق و تتبع یکی از دروس کمنظیر حوزههای علمیه است.
✅ این ویژگی استاد شب زندهدار می تواند الگوی مناسبی برای طلاب و فضلای حوزوی باشد که با توجه به وضعیت جدید، از وسایل ارتباط جمعی حداکثر استفاده را در جهت مذاکره علمی و تحصیل علوم و معارف حوزوی نموده و گرفتار بهانههای مختلف و تعطیلی دروس نشوند.
#فقیه_انقلابی
#زینت_حوزه
#فخر_نظام
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 لطف کنید، بیشتر رعایت کنید، رفقا، هیئتی ها، ذاکرین عزیز،منبری های محترم نباید مجلس سیدالشهداء علیه السلام تعطیل شود، اما برگزاری عزای سیدالشهدا با رعایت پروتکل ها و مسائل بهداشتی قابل جمع است
به خدا بچه های بهشت زهرا،خسته شده اند، دیروز فقط بر روی سنگ غسالی ما سی و دو نفر شسته شد که بیشتر آن ها کرونایی بودند. این عدد برای یک سنگ در گذشته هشت میت بوده است. یعنی الان چهار برابر زمان معمول بچه های غسال فشار رویشان است.
همه تذکر بدهیم،همه ماسک بزنیم، تا حد ممکن مجالس در محیط باز باشد، فاصله را رعایت کنیم و مسائل دیگر که همه می دانیم.
دعایمان کنید، دعاگوییم.
انشاالله به برکت روضه و سیدالشهداء علیه السلام این بلا ریشه کن شود.
یا حسین
💬 حجت الاسلام مرادی
@HozeTwit
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 سلام بر محرم
🌀 ملت حسین به رهبری حسین
💠 امام خامنهای
«یک جریانی است که به رهبری حسینبنعلی (سلاماللهعلیه) دارد در دنیا پیش میرود؛ و انشاءالله پیش خواهد رفت و کارگشا خواهد بود و گرههای ملّتها را باز خواهد کرد.
📅 ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
@Manahejj
📣 تخفیف ویژه خرید نرم افزارهای مرتبط با سید الشهداء علیه السلام تا پایان دهه محرم ۱۴۰۰
1⃣ مقتل الحسین علیه السلام
متن ۴۹۰ جلد کتاب درباره امام حسین علیه السلام و واقعه عاشورا، مشتمل بر مهمترین منابع مقتل امام حسین علیه السلام و ....
2⃣ عشق و عطش (روایت تاریخ کربلا براساس لهوف سید ابن طاووس )
ارائه کتاب «عشق و عطش؛ روايت تاريخ کربلا بر اساس لهوف سيد ابن طاووس» اثر آقای اميد آرام، به صورت #گويا و ...
3⃣ سیره معصومان علیهم السلام
متن کامل ۴۴۵ عنوان کتاب فارسی، عربی و انگلیسی در ۱۳۸۳ جلد، تدوین درختواره معصومان (علیهم السلام) در موضوعات متنوع
4⃣ نور السیره ۲ (جامع منابع تاریخ اسلام)
متن کامل ۸۳ عنوان کتاب فارسی و عربی در ۴۱۰ جلد در زمینه: تاریخ اسلام، سیره نبوی، حاکمان و پادشاهان، جغرافیای بلاد، انساب و ...
دانشنامه تاریخ تشیع
متن ۳۰۰ عنوان کتاب، با موضوع تاريخ تشيع به زبان فارسی و عربی
📌 مطالعه اطلاعات بیشتر:
noorsoft.org/fa/News/View/111115
🌐 خرید با تخفیف ویژه:
noorshop.ir
#نرم_افزار_اسلامی
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 بر همه ما #لازم است منبر برویم
🔹 این سرمایه حیف است به دست چهارتا مداح هدر برود، عزیزان! بر همه ما لازم است منبر برویم، حالا به هر نحوی. مبادا کسی دنبال نخود سیاه باشد، بگوید منبر رفتن مرا کوچک می کند؛ اینها وهم است! شرفی است برای ما جریان سید الشهداء.
🔹مداحان عزیزند، باید بخوانند، گریه بیاورند؛ اما هشت، ده دقیقه؛ ده، پانزده دقیقه. متقن بخوانند، علمی بخوانند، عمیق بخوانند. گریه باید گریه #عارفانه باشد! مردم را به عوامی و به خواب و به سطحی نگری و به ساده لوحی عادت ندهید؛ این کار، کار فرعون است، (فاستخفّ قومه فاطاعوه؛ سوره زخرف، آیه ۵۴). مردم را شستشوی مغزی دادن، تهی مغز کردن، ساده بار آوردن، خواباندن و با خواب لالایی گفتن، با خواب اینها را اداره کردن؛ این یک خیانت فرهنگی است.
💬 آیت الله جوادی آملی
@gharar_a
@HozeTwit
🌀 پیکر اولین روحانی شهید مدافع حرم به میهن باز میگردد
🔸 پیکر حجت الاسلام مالامیری شهید مدافع حرم چهارشنبه به شهر مقدس قم منتقل میشود.
🔹 حجت الاسلام محمد مهدی مالامیری نخستین شهید روحانی مدافع حرم اهل بیت(ع) است، وی در شامگاه دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴، همراه با دیگر مجاهدان تیپ فاطمیون با شعار(کلنا عباسک یا زینب) در منطقه بصری الحریر استان درعای سوریه به آرزوی دیرینهاش رسید و جامه فاخر شهادت را بر تن کرد.
🔹 پیکر این روحانی مجاهد و مدافع حرم، بعد از ۶ سال کشف و از طریق آزمایش DNA شناسایی شد و روز چهارشنبه ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۰ به شهر مقدس قم منتقل و در آغوش خانواده قرار خواهد گرفت.
♨️ از این شهید والامقام دو فرزند دختر به نامهای فاطمه و بشری به یادگار مانده است.
روحش شاد و راهش پررهرو باد.
#روحانی_شهید
#مدافع_حرم
@Manahejj
🌀 الزامات مبلّغ دینی
📝 مطالبات امام خامنهای
♨️ مبلّغ کمسواد که نتواند در مناظراتى شرکت کند و فائق بیاید، نتواند در رسانههاى جمعىِ آن کشور یا یک کشور دیگر حضور پیدا کند و مخاطبان را به اقناع قلبى برساند،
♨️ مبلّغ دینىاى که اگر جوانها به او مراجعه کردند، معضلات ذهنى داشتند، گره داشتند، نتواند باز کند، یا مبلّغ دینىاى که برخى از این خصوصیات ممتاز را هم داشته باشد، اما عمل او منفّر باشد، مستعمل علم نباشد،
این فایدهاى ندارد.
✅ پس باید هم عالم باشد، هم ناطق باشد- قدرت تفهیم، قدرت اثرگذارى، قدرت اقناع در او وجود داشته باشد- هم مستعمل علم باشد.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مبلغ_تراز_اسلام
#تبلیغ
@Manahejj
🌀 یکی از دلایل قرائتی که امروز از اسلام میشود، کوتاهی علمای ما در همه حوزههاست
📝 خالی از محتوا شدهایم
👤 مجید مجیدی، کارگردان سینما
🔸 علمای ما در طول این سالها در حوزه مسائل فرهنگی حوزه علمیه یا مسائل کلان فرهنگی هنری، به کمک اصحاب فرهنگ و هنر نیامدهاند یا اگر آمدهاند کارساز نبودهاند.
راهبستن کاری ندارد مهم این است که مسیر هموار شود. مثلاً در همان اوایل انقلاب شطرنج چندان ورزش مقبولی نبود ولی هیچ کس جرات اعتراض به این موضوع را نداشت، اما حضرت امام (ره) این مسیر را باز کرد به طوری که حالا شطرنج تبدیل به یکی از ورزشهای جدی ما شده در حالی که مسیر این عرصه به راحتی میتوانست بسته شود.
🔹 علمای ما باید کمی بهروز به مسائل توجه کنند، از دور فتوادادن مسیری را باز نمیکند. یکی از دلایل این قرائتی که امروز از اسلام میشود، کوتاهی علمای ما در همه حوزههاست. وقتی چنین کوتاهی صورت میگیرد، دیگرانی عرصه را در دست میگیرند و قرائت دیگری از اسلام به دنیا معرفی میکنند.
مثلاً راه را برای آقای درویش بستند در حالی که او حدود هفت سال برای ساخت «رستاخیز» زحمت کشید. ممکن است در این مسیر آزمون و خطا داشته باشیم اما علما باید کمک کنند تا مسیر باز شود.
🔹 بستن راه فضیلت نیست. فضیلت زمانی اتفاق میافتد که افراد به عرصه بیایند و خودشان را برای باز کردن راه هزینه کنند، در این صورت عرصههای مختلف فتح میشود و آنگاه است که فیلمسازان میتوانند در این حوزه دست به تولید بزنند، وقتی این مسیر بسته میشود در واقع به گروههای دیگری در دنیا فرصت داده میشود که میخواهند قرائتی دیگر از اسلام را ارائه دهند. همانطور که در طول این سالها شاهد این وضعیت بودیم.
♨️ ما در طول این سالها خیلی غفلت کرده و نتوانستهایم فرهنگسازی کنیم.
اسلامهراسی که غرب در طول این سالها دنبال کرده، موفق بوده است زیرا به هر حال وقتی ما این جایگاه را خالی میکنیم اسلامهراسی پیش میآید.
♨️ متاسفانه ما متولی درستی در کشور نداریم. ما در طول این سالها تولید اندیشه نکردهایم، اندیشه در همه عرصهها مهم است، ما خالی از محتوا شدهایم و این برای همه عرصههای فرهنگی و هنری خیلی خطرناک است. وقتی راهبردی وجود ندارد طبیعی است هرکسی تلاش کند تا در هر عرصهای برای خودش راه باز کند.
♨️ عرصه هنر، عرصهای نیست که برنامهها در کوتاه مدت جواب بدهند. عرصه فرهنگ مانند نهالی است که کاشته میشود اما ۱۰ سال دیگر بار میدهد. برای مثال بعد از جنگ جهانی ۵۰ سال طول کشید تا ژاپن در عرصه اقتصادی سر پا شود. آنها زمان زیادی را هم برای فرهنگ و هنر گذاشتهاند تا کارهای این عرصه را جدیتر دنبال کنند.
🔹 (در پاسخ به پرسشی درباره وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی) در کشور ما باید ببینیم وزیری که سر کار میآید چقدر در حوزه مسائل فرهنگی و هنری شناخت دارد، اما متأسفانه در همه دورهها دیدهایم که چندان تسلط نداشته است. وقتی سلیقهای و جناحی دست به انتخاب زده میشود و نگاه ملی در افق فرهنگی وجود ندارد، اندیشه و خردورزی هم شکل نمیگیرد.
🔻 پس ابتدا باید دست به تربیت نیرو زده شود، اما اصولاً برنامهای وجود ندارد. به همین دلیل به نظرم وزیر جدید هم کار چندانی را از پیش نمیبرد.
📌 مناهج:
0⃣ وظیفه سیاستگذاریهای کلان حوزههای علمیه در عرصههای مختلف (علوم انسانی، فرهنگ، هنر و...) بر عهده شورای عالی حوزههای علمیه است؛
❓اما شورای عالی تا چه حد در این زمینهها، دغدغه و سیاستگذاری داشته است؟!!
#کوتاهی_حوزه
#شورای_عالی
#بی_برنامگی
#فرهنگ_و_هنر
@Manahejj
🌀 پاسخ به اشکالات مربوط به صداوسيما و آموزش و پرورش
📝 آقای خاتمی، اشکال از حوزه است
💠 مطالبات امام خامنهای از مدیران کلان حوزوی
🔢 بخش نخست
🔸 بعضى از نکاتى که [آقایان] فرمودند، پيشنهادهائى است؛ چه براى حوزه، چه براى اداره کل کشور. اين ايرادهايى که مطرح شد، بعضى کاملًا وارد است؛ مثلًا همين ايراد به صدا و سيما به نظر من يک اشکال واردى است؛ البته بارها هم صحبت شده و همانطور که در اين زمينه از قول بنده نقل کردند، خيلى تلاش ميکنم؛ حالا از نصب افراد تا تذکرات پىدرپى، تا ديدن طرحهائى که مسئولين دارند و نظر دادن روى آنها، بعد انطباق اين طرحها با واقعيتها- که آن حجم تلاشى که در رابطه با صدا و سيما از طرف خود بنده و مجموعه دفتر انجام ميگيرد، واقعاً يک حجم زيادى است- اما نتيجهاش همين است.
🔹 بالاخره آنچه که محصول همه اين تلاشهاست، همينى است که داريد مشاهده مىکنيد.
❓خوب، اين عيب از کجاست؟ در يکجائى نقصى وجود دارد که اينجورى در مىآيد؛ اين نقص را بايد درست کرد.
اگر حمل نشود بر اين که حالا انسان بخواهد توجيه کند، من نقص را باز برمیگردانم به حوزه؛ ما اشکالمان در حوزه است. آقاى #خاتمى فرمودند که:
«بخشى از مسائل فرهنگى مربوط به حوزه است، بخشىاش مربوط به خارج حوزه است؛ حالا آن بخش مربوط به حوزه هيچى، اما خارج حوزه اين جورى.»
♨️ من همان هيچى را کار دارم؛ [آقای خاتمی] مىخواهيم ببينيم آن بخشى که مربوط به حوزه است، چقدر انجام میگيرد؟!
🔻 ببينيد، فقط هم صداوسيما نيست؛ صداوسيما يک حقيقت آشکار و افشا شده است؛ [آقای خاتمی] آموزش و پرورش را نمیفرمائيد؟!
اگر انسان برود در بطون آموزش و پرورش، خواهد ديد که اشکالاتى که در مجموعه آموزش و پرورش ما وجود دارد- که ناشى از بىاعتقادى و بداعتقادى و اخلاق بد و چيزهاى ديگر است- شايد کمتر از صدا و سيما نباشد؛ اما چون آشکار نيست، درست نمىدانيم چه خبر است.
❓شبکهی عظيمى مثل آموزش و پرورش که از تهران تا اعماق روستاهاى کشور شاخ و برگ دارد، آيا روحانيت و حوزه علميه وظيفه ندارد که خودش را آماده کند براى حضور در مرکز اين شبکه و پمپاژ نيرو در اين رگ و ريشهى وسيع و عظيم و منتشر در همه جا؟
خوب، الآن اين نيست و نشده.
📗 بيانات در ديدار با جامعه مدرسين ۱ مهر ۱۳۸۹
#کوتاهی_حوزه
#شورای_عالی
#جامعه_مدرسین
#بی_برنامگی
#فرهنگ_و_هنر
@Manahejj
27.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فوری
🌀 فیلم کامل پیام تلویزیونی امام خامنهای درباره وضعیت بیماری کرونا
🔻 کرونا، اولویت فوری و اول کشور
🔻 خستگی شدید مجموعههای درمانی
🔻 ضرورت تأمین میلیونها واکسن
🔻 مدیریت توزیع دارو
🔻 رایگان شدن آزمایش تشخیص کرونا با کمک شبکه بهداشت و #بسیج
🔻 لزوم کمک نیروهای مسلح
🔻 ۱۰۰ مردم باید پروتکلها و شیوهنامههای بهداشتی را رعایت کنند.
🔻 به مجالس عزاداری حسینی نیاز داریم؛ اما با رعایت دقیق فاصلهها و شیوهنامهها
#نشر_حداکثری
#فصل_الخطاب
#کرونا
@Manahejj
🏴 إنا لله و إنا الیه راجعون
◾️ درگذشت اندوهگین و غمبار استاد محقق حجت الاسلام والمسلمین ضمیری، استاد حوزه علمیه قم و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور استان قم را که از اساتید بسیار عالم، متعهد و متخلق و بسیار تأثیر گذار در جامعه علمی و از همکاران سابق شورای علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بودند به اساتید و فرهیختگان حوزه و دانشگاه، دانشجویان و جامعه نخبگانی، تسلیت عرض مینماییم.
◾️ استاد ضمیری بر اثر #کرونا و پس از تحمل چندروز وخامت حال جسمی و بیهوشی در ماه سیدالشهدا علیهالسلام، جان به جان آفرین تسلیم کرد.
◾️ در ایام سوگواری سرور شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام، از خداوند منان برای آن عزیز سفر کرده رحمت واسعه الهی و حشر با مولایش امام حسین علیه السلام و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت می نماییم.
📌 پیش از این یکی از آثار دقیق، عمیق و گرانقدر مرحوم استاد ضمیری با عنوان «دانشنامه اصولیان شیعه» در کانال مناهج معرفی شده بود:
https://eitaa.com/manahejj/2961
◾️ بیشک یکی دیگر از ظرفیتهای عظیم حوزه بوسیله کرونا از حوزه و روحانیت گرفته شد.
@Manahejj
🌀 اسامی علما، اساتید و روحانیونی که به علت ابتلا به کرونا فوت کردند
◾️ آیت الله سید کمال فقیه ایمانی، فقیه و مبارز انقلابی
◾️ آیت الله سیدمحمد ضیاءآبادی مفسر قرآن کریم و از علمای اخلاق تهران
◾️ آیت الله سید هادی خسروشاهی
◾️ آیت الله سیدرضا فاضلیان، مجاهد و فقیه انقلابی، امام جمعه سابق ملایر
◾️ آیتالله سید عادل علوی از اساتید حوزه علمیه
◾️ علامه محمدرضا حکیمی
◾️ آیت الله محسن حبیبی، تولیت مدرسه علمیه مجتهدی و عضو شورای عالی حوزههای علمیه استان تهران
◾️ آیتالله سید هاشم بطحایی، عضو مجلس خبرگان رهبری
◾️ حجت الاسلام سید عباس موسویان، اقتصاددان و نظریه پرداز اقتصاد اسلامی و عضو شواری فقهی مشورتی بانک مرکزی
◾️ حجت الاسلام جواد اژهای نماینده حضرت آیت الله العظمی خامنهای در امور دانشجویان اروپا و آمریکا
◾️ حجت الاسلام مصطفی توکلیان، مدیر کل صداوسیمای مرکز سمنان
◾️ حجت الاسلام روحالله حسینیان رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی
◾️ حجت الاسلام ترابی شهرضایی استاد حوزه علمیه قم
◾️ حجت الاسلام مهدی پیشوایی، استاد و دانشمند تاریخ اسلام حوزه علمیه قم
◾️ آیت الله سید محمد حسینی کاهانی، از اساتید حوزه علمیه قم
◾️ حجت الاسلام ضمیری استاد حوزه علمیه قم
◾️ حجت الاسلام نقی منفرد استاد حوزه علمیه قم
◾️ حجت الاسلام اکبر فرجام فرد استاد حوزه علمیه قم
◾️ حجت الاسلام اکبر دهقان، استاد تفسیر حوزه علمیه قم
◾️ حجت الاسلام سید محمدرضا طباطبایی شیرازی استاد حوزه علمیه قم
◾️ حجت الاسلام محمد جمال خلیلیان، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
◾️ حجتالاسلام سید عباس هاشمی، از اساتید، مدیران و فعالان امور بین الملل جامعة المصطفی
◾️ حجت الاسلام ابوالقاسم طاهری مدیر مرکز خدمات استان قم
◾️ حجتالاسلام دشتی مدیر مدرسه امام عصر قم
◾️ حجت الاسلام عبدالمحمود جهانگیری، مدیر حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان
◾️ حجتالاسلام سید جواد آیتاللهی، امامجمعه موقت یزد
◾️ حجت الاسلام علیرضا صفایی حائری امام جمعه شهرستان میناب
◾️ شهید سلامت حجت الاسلام سیدعلی سیدین امام جمعه موقت و جهادی کیش
◾️ حجتالاسلام آذرپندار، امام جمعه چهاربرج آذربایجان غربی
◾️ حجت الاسلام سید محمد مؤمنی، امام جمعه سابق تفرش و از اساتید حوزه علمیه قم
◾️ حجت الاسلام سید ضیاءالدین هاشمی امام جمعه و تولیت مدرسه علمیه امیرالمومنین (ع) شهرستان آوج قزوین
◾️ حجت الاسلام ابوالقاسم ارمی، جانباز شیمیایی، امام جمعه سابق قمصر و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد کاشان
◾️ حجت الاسلام مهدی رضایی صفت، مشاور معاون تهذیب حوزههای علمیه و مدیر سابق حوزه دانشجویی نهاد مقام معظم رهبری
◾️ حجتالاسلام سید هاشم حسینی از اساتید دروس معارف دانشگاه های قم و تهران
◾️ حجتالاسلام دکتر محمد اسعدی، حافظ، قرآنپژوه و دانشیار گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
◾️ حجت الاسلام سید علیاکبر محتشمیپور
◾️ حجت الاسلام محمد جعفر تجلی تهرانی، خطیب و فعال و مدیر فرهنگی و قرآنی
◾️ حجت الاسلام شیخ مسلم اسماعیلی، از خیرین قم
◾️ حجتالاسلام سید عبدالحسین چهل اخترانی، از بانیان مراسم سوگواری چهل اختران قم
◾️ حجت الاسلام محمدرضا کریمی، واعظ شهیر و شارح حدیث
◾️ حجت الاسلام حاج سید رضا مدرسی از منبریهای شهر قم
◾️ حجت الاسلام سعید سالاریان قائممقام اجرایی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
◾️ حجت الاسلام صادق پور، مسؤول امور روحانیون سپاه علی بن ابی طالب قم
◾️ حجتالاسلام فتحی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه بوکان آذربایجان غربی
◾️ حجت الاسلام حسن نمازی رئیس اداره عقیدتی سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح و از منبری های هیأتهای تهران
◾️ حجتالاسلام محمدرضا تقوی مقدم رئیس عقیدتی سیاسی ناجای خراسان رضوی
◾️ حجت الاسلام سید مجید حجازی
◾️ حجت الاسلام یوسف غضبانی، دانشگاه ادیان و مذاهب
◾️ حجتالاسلام شهریاری استاد حوزه علمیه تهران
◾️ دکتر ابراهیم علیپور، رییس پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی
◾️ حجتالاسلام واحدی، جانباز دفاع مقدس
◾️ حجت الاسلام حسین عباسی استاد حوزه علمیه ایلام
◾️ حجت الاسلام امین پور، استاد حوزه علمیه آران و بیدگل
◾️ حجت الاسلام شهريار شریفی مدیر طب المعصومین (طب اسلامی - سنتی)
◾️ طلبه شهید سلامت جمال سابقی نژاد
◾️ خانم بهشتی عضو هیات امنا و استاد فقه و اصول جامعه الزهرا
◾️ خانم داوودی عضو هیأت امنای جامعه الزهرا علیهاالسلام و معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران
◾️ طلبه خانم «صدیقه حسین زاده»
#کرونا
#سرمایه_های_حوزه
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 پاسخ به اشکالات مربوط به صداوسيما و آموزش و پرورش 📝 آقای خاتمی، اشکال از حوزه است 💠 مطالبات امام
🌀 پاسخ به اشکالات مربوط به صداوسيما و آموزش و پرورش
📝 آقای خاتمی، اشکال از حوزه است
💠 مطالبات امام خامنهای از مدیران کلان حوزوی
🔢 بخش دوم
🔸 همين صدا و سيما که [آقای خاتمی] مىفرمائيد، فشارهايى که آورده شده، تذکراتى که داده شده، توقعاتى که ابراز شده، موجب شده که انسان هر شبکهاى از اين هفت، هشت، ده تا شبکه را که در شبانه روز باز ميکند، مىبيند حداقل ساعتى يا حتى بيش از ساعتى، از علما و بزرگان و مراجع و فضلا آن جا يا سخنرانى دارند يا مصاحبه دارند يا دارند تحليل ميکنند يا دارند بيان ميکنند؛
‼️ اما آيا کار رسانهاى اين است؟
ما گفتيم شما مشاور روحانى انتخاب کنيد، انتخاب هم کردند؛ اما آيا اين مشاور روحانى يا آن مجموعهى مشاورت روحانىاى که بتواند ادارهى معنوى کند و به صدا و سيما جهتدهى کند، الآن وجود دارد يا نه؟
♨️ اگر وجود دارد، به من معرفى کنيد؛ بنده بلافاصله خواهم گفت اينها را به کار بگمارند. اما اگر آشنايى من مورد قبول باشد، من سراغ ندارم؛ گمان هم نميکنم وجود داشته باشد که بتوانند هم هنر را بفهمند، هم لزوم هنر را در صداوسيما تشخيص بدهند- که نمىشود باب صدا و سيما را بر روى هنر بست؛ و الا صداوسيما تعطيل خواهد شد؛ مردم نگاه نميکنند- هم بدانند بيان هنرى چگونه است و خلافگوئى و انحراف در بيان هنرى چگونه بروز و تحقق پيدا ميکند و بعد بدانند راه جلوگيرىاش چيست؛ در همهى برنامهها هم اينها بتوانند اعمال نظر کنند و جهتگيرى بدهند. اگر چنانچه چنين مجموعهاى با يک چنين آمادگىهائى باشد، مطمئناً صداوسيما تحول پيدا خواهد کرد، تکان مى خورد؛ اما خوب، اينها را نداريم.
🔻 يعنى با همهى کارهاى فراوانى که در حوزه دارد انجام ميگيرد، آمادگىهاى لازم را براى اين کار پيدا نکرده. اينها نقائص است. نمى گويم همهى اين نقائص را بايد جامعهى مدرسين برطرف کند؛ خوب، شايد جامعهى مدرسين هم نمىتواند؛ ليکن بايد اينها را فهميد؛ دنبالش بود.
🔺 امروز سعيمان را شروع کنيم، شايد انشاء الله پنج سال ديگر، ده سال ديگر اين کار جواب بدهد. بنابراين نيازهاى حوزه اينهاست؛ اينها چيزهايى است که ما لازم داريم.
📗 بيانات در ديدار با جامعه مدرسين ۱ مهر ۱۳۸۹
⏱ ۱۱ سال گذشت...
#کوتاهی_حوزه
#شورای_عالی
#جامعه_مدرسین
#بی_برنامگی
#فرهنگ_و_هنر
@Manahejj
🌀 خلأ جدی تبلیغ
📝 فقدان برنامه منسجم آموزشی
🖋 هادی چیت ساز
🔸 هیچچیز در قدرت تبلیغی یک سازمان، به اندازه قدرت مبلغانِ توانمند نیست.
مبلغ توانمند، موتور محرک تبلیغ است و قوتش ثمره و کارآیی را بیشتر خواهد کرد.
🔹 از سویی مبلغی که توانایی منبر خوب یا برقراری ارتباط با دیگران نداشته باشد، بهترین برنامههای فرهنگی را خنثی میکند.
🔹 امروز در جنگ رسانهها، تبلیغات و استفاده از انواع قالبهای ارائه محتوا، حتی برای بقا نیاز به سرعت بیشتر مبلغان داریم، چه رسد به رقابتکردن.
🔹 اما مبلغ خوب خود به خود بوجود نمیآید و نیاز به برنامههای میانمدت و بلندمدت دارد. نگارنده اطلاع دقیقی از آمار حوزه در تربیت مبلغ کارآمد ندارد، ولی ملاک برای سنجش، خروجی عمومی حوزه است که اصلا قانعکننده نیست.
✅ تربیت مبلغ دغدغهای است که باید از ابتدای طلبگی برای آن برنامه داشت و نیاز به برنامه منسجم بین تمام مراکز حوزوی و مدارس علمیه دارد.
🔻 متأسفانه برنامه فعلی آموزشی این خواسته را تأمین نمیکند. یا به تعبیر دقیقتر، با اینکه تبلیغ از وظایف اصلی روحانیت است، اما در برنامه آموزشی محلی از اعراب ندارد و چه در قالبها و چه در محتوا، دست طلبه خالی است.
تبلیغ نیاز به دانشها و مهارتهای خاص دارد و دروس حوزه با اینکه ضروریاند، ولی کافی نیستند.
🔻 اگر برخی گمان می کنند با امتحان گرفتن از چند واحد تفسیر و تاریخ و علوم قرآنی، طلبه آنها را میآموزد، باید بدانند با دروس شب امتحانی و نمونه سؤالی کسی مبلغ و عالم نمیشود.
همچنان که با یکی دو همایش نزدیک مناسبتهای تبلیغی، یا برگزاری چند کارگاه و دوره مختصر، مبلغ تربیت نمیشود.
🔹 «مبلغ تراز اسلام»، دارای مراتب است و نباید از همه انتظار یکسان داشت، اما تربیت مبلغی که حداقلها را داشته باشد، مطالبهای حق و جدی است که هرچه میگذرد، خلأ آن بیشتر حس میشود.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مبلغ_تراز_اسلام
#تبلیغ
#تربیت_مبلغ
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 هیأت امام حسین سکولار نداریم
🎥 هیأت تراز انقلاب
💠 امام خامنهای
🔺 هرکسی علاقمند به امام حسین است یعنی علاقمند به اسلام سیاسی است...
@Manahejj
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📱 علاقمندان به «نذر خدمت» به این شماره پیامک بزنند
🔘 حجت الاسلام خوئینی مسئول جهادگران فعال در بیمارستانها از حضور طلاب جهادی در بیمارستان ها برای کمک رسانی به کادر درمان و التیام بخشیدن به بیماران خبر داد و گفت: در این فعالیت جهادی بیش از ۳۰۰ جهادگر اعلام آمادگی کردهاند که با برنامه ریزی و آموزش وارد بیمارستانهای قم میشوند.
🔘 افرادی که تمایل به حضور در فعالیت جهادی «نذر خدمت» هستند نام و نام خانوادگی، کد ملی و نام پدر خود را به شماره ۰۹۱۹۱۵۲۴۳۰۰ پیامک کنند.
https://hawzahnews.com/xbhdS
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 اسامی علما، اساتید و روحانیونی که به علت ابتلا به کرونا فوت کردند ◾️ آیت الله سید کمال فقیه ایما
🏴 انا لله و انا الیه راجعون
◾️ درگذشت دانشمند تاریخ اسلام، حجتالاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی
اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیء
◾️ استاد برجسته حوزه علمیه قم در رشته تاریخ اسلام، جناب حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی نیز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.
ضمن ارج نهادن به سالها تلاش و مجاهدت علمی این اندیشمند تاریخ اسلام، این ضایعه جبران ناپذیر را تسلیت عرض کرده و جوار رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان و صبر جمیل و اجر جزیل را برای وابستگان و شاگردان ایشان خواهانیم.
رحم الله من یقرأ الفاتحه مع الصلوات
📌 اسامی علما، اساتید و روحانیونی که به علت ابتلا به کرونا فوت کردند:
https://eitaa.com/manahejj/4332
#کرونا
#سرمایه_های_حوزه
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 اجتماع تحت یک بیرق
🎥 جنبه سیاسی عزاداری که ائمه ما در صدر اسلام نقشهاش را کشیدهاند
💠 امام خمینی قدس سره
🔸 شاید غربزدهها به ما میگویند که «ملت گریه» و شاید خودیها نمیتوانند تحمل (هضم) کنند که یک قطره اشک مقابل چقدر ثواب است. یک مجلس عزا چقدر ثواب دارد. نتوانند هضم کنند و نتوانند هضم کنند آن چیزهایی که برای ادعیه ذکر شده است و آن ثوابهایی که برای دو سطر دعا ذکر شده است. نمیتوانند این را ادراک کنند و هضم کنند.
✅ جهت سیاسی این دعاها و این توجه به خدا و توجه همه مردم را به یک نقطه، این، این است که یک ملت را بسیج میکند برای یک مقصد اسلامی.
🔹 مجلس عزا نه برای این است که گریه کنند برای سید الشهدا و اجر ببرند- البته این هم هست و دیگران را اجر اخروی نصیب کند- بلکه مهم، آن جنبه سیاسی است که ائمه ما در صدر اسلام نقشهاش را کشیدهاند که تا آخر باشد و آن، این [که] اجتماع تحت یک بیرق، اجتماع تحت یک ایده و هیچ چیز نمیتواند این کار را به مقداری که عزای حضرت سید الشهدا در او تاثیر دارد، تاثیر بکند.
#امام_خمینی
#امام_حوزه
#فلسفه_عزاداری
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: نتایج شهرک مهدیه
💬 طلبه:
از قرار معلوم و طبق سؤالی که از طریق صفحه پیشخوان حوزه کردیم نتایج و اسامی طلابی که در شهرک مهدیه بهشون منزل داده میشه تا یکی دو ماه دیگه اعلام نمیشه!!
این یعنی فاجعه برای طلابی که بلاتکلیف هستند برای ثبت نام بچه هاشون برای مدرسه.
این یعنی اضطراب و استرس برای طلابی که نمیدانند اسمشون برای مهدیه در میاد یا اینکه باید قرارداد اجارهشون را تمدید کنند یا دنبال خونه جدید بگردند؟
این یعنی اسباب کشی طلبه، درست وقتی که درس و بحث حوزه شروع شده...
واقعا نمیشد جوری تدبیر کرد که این معضلات پیش نیاد؟!!
💬 پژوهشگر:
وقتی همه اطلاعات و سوابق علمی و تبلیغی و پژوهشی طلاب به صورت سیستمی در سامانه مرکز مدیریت موجود هست، چرا بررسی واجدین شرایط شهرک مهدیه باید یکی دو ماه طول بکشه؟
اگر بر حسب #امتیاز منازل مهدیه داده میشود خب امتیازات همه طلاب قاعدتاً معلوم است؟!
این طولکشیدن اعلام نتایج شاید برای مسؤولین محترم هیچ مشکل و دغدغهای ایجاد نکند؛ اما برای زندگی طلبه و استادی که میخواهد برنامهریزی سال جدید خود و خانوادهاش را رقم بزند هر یک روز تأخیرش حیاتی و مهم است.
امیدوارم مسؤولین در اعلام نتایج تعجیل کنند و طلاب و اساتید را زودتر مطلع کنند.
📌 مناهج:
احتمالا چند هزار نفر استاد و طلبه برای شهرک مهدیه ثبت نام کردهاند و درحالیکه حدود ۹۰ تا ۱۱۰ منزل فقط برای اسکان آماده است؛
طبعا درخواست طلاب و اساتید این است که هرچه زودتر تکلیف این چند هزار طلبه و استادی که ثبت نام کردهاند مشخص شود.
انشاءالله مسؤولین معاونت امور طلاب و همچنین مسؤولین مهدیه هرچه زودتر به این مطالبه به حق پاسخ دهند.
#نظر_اعضا
#مهدیه
#شهرک_مهدیه
@Manahejj