eitaa logo
مطلع ِعشقانه
221 دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
1.7هزار ویدیو
145 فایل
محب وصی،ولایت، طرح ولایت درراه رسیدن به خدا جنسیت شرط نیست، مهم بندگی‌ست فعالیت‌فرهنگی: برگزاری کلاس مجازی مباحثه کتاب مطلع عشق(رهنمودها رهبرانقلاب به زوج ها جوان) ارتباط بامدیر: @Hamie_din
مشاهده در ایتا
دانلود
مطلع ِعشقانه
. ...اما این باید برای #جامعه_اسلامی جا بیفتد که #ازدواج ، یک #ضرورت است، #باید انجام بگیرد. #باید #
نکته: این جمله ای که برخی ها بیان می کنند « من ندارم» یا « من ندارم» یا «من ندارم» این حرف ها را ، حرف های از روی منطق و حساب نمی داند. حرفی است از روی هوای نفس برای فرار از مسئولیت
#تعددزوجات یک بازیگر پاکدامن
مطلع ِعشقانه
🎥 افشاگری مهمان گفتگوی ویژه خبری ❌ تلاش تعدادی از نمایندگان مجلس برای حذف قانون حجاب @tollabolkari
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، ابوالفضل اقبالی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: طبق بررسی های صورت گرفته در چهل سال اخیر آن دسته از کسانی که حجاب برتر را برگزیده بودند و باور 90 درصدی داشتند به سمت کاهش حجاب و افزایش بد حجابی رو آورده اند. البته طبق تحقیقات هنوز نیمه پُر لیوان با حجاب کامل است. او ادامه داد: کاهش حجاب یک واقعیت اجتماعی شده اما هنوز تبدیل به یک بحران اجتماعی نشده است. طبق نظرسنجی ها حدود 78 درصد موافق حجاب بوده اند حال بعضاًحجاب فردی و یا طبق ساحت اجتماعی . این پژوهشگر گفت: هنوز تردد افراد بدحجاب آسیب رسان در سطح شهر در سال 91 به ثبت رسیده و حدود 32% از ترددهای سطح شهری با زنان حجاب دار و بدون آسیب است یعنی پرسه زنی زنان بدحجاب در سطح شهر سبب شده که تردد بد حجابان بیشتر به چشم بخورد. فرشته روح افزا استاد دانشگاه در سمت دیگر استودیو گفت: آنچه در سطح اجتماعی به چشم می خورد چندان هم غریب نیست زیرا در بخش آموزش و پرورش در سطوح مختلف در بحث عفاف و حجاب کار خاصی صورت نمی پذیرد عکس دار کردن کتب درسی، کار بنیادین محسوب نمی شود. او افزود: عدم ارائه ارز 4 هزار 200 تومانی به پارچه مشکی را می توان یک گام ضد فرهنگی در روند کاهش حجاب تلقی کرد. زیرا عده ای نمی توانند چادرمشکی تهیه کنند. نعیمه اسلامی پژوهشگر فعال حوزه حجاب در ارتباط تصویری از دیگر استودیو گفت: پُر واضع است که وضع عفاف و حجاب مناسب نیست اما جامعه ایرانی با حجاب خصومتی ندارد و عده قلیلی هستند که با حجاب متضاد هستند. در هیچ کجای دنیا جایی نیست که مردمانش بتوانند با هر لباس که بخواهند در سطح شهر تردد کنند. روح افزا در استودیو گفت: در نگاه قانون مشکلی وجود ندارد اما در اجرای آن مسائل بسیاری وجود دارد یکی از آن مسائل اینست که یکی از نمایندگان که کارش قانون گذاری است خلاف قانون عفاف و حجاب با شبکه خارجی وارد مصاحبه و صحبت می شود یا دیگر اینکه در نمایشگاه کتاب دیده شده که بالغ بر 200 کتاب ضد حجاب به نمایش در آمده است. نصراله پژمان فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: امروز آنچه مشاهده می شود اینست که در مقابل هجمه های ضد فرهنگی جوامع غربی، برنامه هایی از قبیل فیلم و سریال تئاتر و فعالیت های فرهنگی اثرگذاری از سوی صدا و سیما و سایر رسانه های گروهی نداریم یا دستگاه های مرتبط انجام نداده اند. روح افزا در استودیو گفت: حجاب آیه قرآن است نظارت های موجود ناکافی است حتی در مجلس مردم باید زمانی که رای می دهند به این موضوع هم حساس باشند که چه کسی را انتخاب می کنند. پژمانفر در ادامه ارتباط تلفنی گفت: باید کسانی که حجاب را رعایت می کنند حمایت کنیم با آنها که رعایت نمی کنند برخورد کنیم اما تقویت عنصر فرهنگ سازی در جامعه هم مهم است. اقبالی در استودیو گفت: از بدنه دولت و جامعه صدای واحدی در مواجهه با حجاب به گوش نمی رسد بخش مهمی از بدنه حاکمیت اساساً بر سر نفی ارزش ها برای خودش سرمایه ای دست و پا کرده بدیهی است که برای حجاب و حفظ ارزش ها هزینه نمی کند بلکه برخی از نمایندگان مجلس هم علیه حجاب قانونی با رسانه های غربی مصاحبه می کنند دستگاه های رسانه ای هم از کمبود تنوع تبلیغات در راستای ترویج حجاب برخوردار است تنها ارگانی که در این راستا گام بر می دارد نیروی انتظامی و جامعه مردمی است. البته نیروی انتظامی مظلومانه سیبل حاکمیت در مواجهه با این مشکل شده است. او ادامه داد: ما مشکل عرضه حجاب داریم نمی شود از نیروی انتظامی بخواهیم با کسانی که عملاً عبا برتن می کنند و دیگر نامش مانتو نیست و از بازار داخلی تهیه شده است برخورد کنند اینجا یک هم افزایی نیاز است در بدنه حاکمیت یک بلاتکلیفی وجود دارد.
هدایت شده از ذریه طیبه
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🍃 استاد سید محمدصادق حسینی تهرانی 🍃 📺 برنامه‌های سمعی و بصری تلویزیون به شکل ناخودآگاه تأثیرات عمیقی بر بینندگان می‌گذارد. تماشای این برنامه‌ها سبب می‌شود اخلاق و آداب و فرهنگ مجریان و هنرپیشگان، تدریجاً به تماشاگران منتقل شود 📺 و چون بسیاری از برنامه‌ها توسط کفار تهیه می‌شود و بسیاری از هنرپیشگان و مجریان مسلمان نیز دارای تربیت اسلامی نیستند، تلویزیون در عمل به یکی از مهم‌ترین مراکز اشاعه‌ی فرهنگ کفر و اخلاق ذمیمه تبدیل شده است. 📚 نور مجرد
هدایت شده از پیرو
✳️ آیا می‌دانید با تقواترین مردم چه کسانی هستند❓ ✅ جواب: خب معلوم است . . . برخی از سلبریتی‌ها ... ❇️ تعجب ندارد، می‌پرسی چرا؟ و چگونه امکان دارد⁉️ ✅ بله امکان دارد . . . کوتاه برایت می‌گویم گوش کن. . . 🎲 وقتی یک سلبریتی با روابط باز... و آزادی که دارد از سن بلوغ تا 40 سالگی بدون ازدواج دائم و موقت زندگی می‌کند آیا این پرهیزگاری، پاکدامنی و عفت، تقوا محسوب نمی‌شود؟ 🌐 @Peirovir
آیت الله شهید مطهری: اگر #تعدد_زوجات به علت فزونی عدد زنان مجرد و یا به واسطه احتیاج اجتماع به کثرت نفوس باشد، دیگر یک واجب کفائی خواهد بود... منبع: نظام حقوق زن در اسلام ص۳۵۴ @Chandhamsari_Ormavi
🌺 متاسفانه در مورد تبیین آن قدر کم کاری شده که اکثر مردان ما امروزه به سبب توهمی که در مورد سختی رعایت عدالت بین همسران دارند حاضر نیستند چندهمسری پیشه کنند و به یک زن دائمی اکتفاء میکنند و از طریق تنوع در ازدواج های موقت و حتی دوستگیری های نامشروع ضربه های مهلکی به خانواده و جامعه خود میزنند... بارها شنیده اید فلان دکتر یا مدیر به منشی خود که معمولا دخترکان مجرد هستند متعرض شده و این چندمین منشی اش است که مجبور به رهاکردن شغل خود میشود... 🌺 متاسفانه اخیرا برخی افراد این نگاه سخت گیرانه را با دست آویز قراردادن کلام استاد شهید علامه مطهری نیز ترویج میدهند... به مطلب زیر که از کتاب نظام حقوق زن در اسلام، ص352 نقل میشود دقت کنید: در فقه اسلامی می‌گویند: «اگر بیم داری که استعمال آب برای بدنت زیان دارد وضو نگیر»، «اگر بیم داری که روزه برایت زیان دارد روزه نگیر». این دو دستور در فقه اسلامی رسیده است. شما افراد بسیاری را می‌بینید که می‌پرسند: می‌ترسم آب برایم زیان داشته باشد، وضو بگیرم یا نگیرم؟ می‌ترسم روزه برایم ضرر داشته باشد، روزه بگیرم یا نگیرم؟ البته این پرسشها پرسشهای درستی است. چنین اشخاصی نباید وضو بسازند و نباید روزه بگیرند. ولی نصّ قرآن کریم است که «اگر بیم دارید که نتوانید میان زنان خود به عدالت رفتار کنید، یک زن بیشتر نگیرید». با این حال آیا شما در عمر از یک نفر شنیده‌اید که بگوید: می‌خواهم زن دوم بگیرم اما بیم دارم که رعایت عدالت و مساوات میان آنها نکنم، بگیرم یا نگیرم؟ من که نشنیده‌ام. حتماً شما هم نشنیده‌اید. سهل است، مردم ما با علم و تصمیم اینکه به عدالت رفتار نکنند زنان متعدد می‌گیرند و این کار را به نام اسلام و زیر سرپوش اسلامی انجام می‌دهند. اینها هستند که با عمل ناهنجار خود اسلام را بدنام می‌کنند. 🌺 کلام استاد شهید کاملا صحیح است و بسیاری از مردمان ما در دینداری خود کاسبکارانه رفتار میکنند... اما این ربطی به سختی رعایت عدالت بین همسران ندارد و شهید سعید هم چیزی در مورد سختی این امر بیان نفرموده اند.. باید به افرادی که تخویف میکنند و مردان راغب به تعدد زوجات را از عدم توانایی رعایت عدالت میترسانند هشدار داد که چرا خواستگاران بالقوه پیردختران و زنان مطلقه و بیوه را از ازدواج بازمیدارید؟ مگر شما دین ندارید؟ بنده مردانی را میشناسم که از ترس اینکه عدالت بین زنان دائمی را رعایت نکنند٬ قید ازدواج دائم را میزنند و میروند سراغ عقد موقت... با این معضل چه کنیم؟ عدالت آسان دین را چنان سخت جلوه دادند که کسی هم که توانایی داشت فکر میکند توانایی ندارد... ⭕ با انتشار مطالب، ما را در ترویج حلال های الهی یاری کنید. ⭕ انتشار مطلب بدون درج آدرس کانال ها شرعا حرام است 👇👇👇👇 ✅آی دی کانال در پیام رسان های : @Chandhamsari_Ormavi ✅ لینک کانال در پیام رسان ایرانی : http://sapp.ir/Chandhamsari_Ormavi
تفسیر شما از این استوری چیست در روزها هرکسی از #شهیدبهشتی مطلبی نشر می دهد. ایشان در استوری پیج اش این مطلب را نشر داده. الفاظ را دقت کنید "همیشه" "باعث تاسفه" "خیلی ازآقایان" "حزب اللهی" تصور" "لایق شهادت" اما ... کلا تهمت زده و توهین کرده ... الان خانم هایی که ادعایی شهادت از فرق سر شون می بارد خیلی خوش اخلاق و شوهرشان ازشون راضی اند؟ خانم های مدعی شهادت! چقدر به زن علامه طباطبایی و زن شهید مطهری یا حضرت زهراس و ام البنین ع یا حضرت زینب س نزدیک اند؟ چقدر نیاز داریم خانم هایی مثل مادر شهید محمدرضا مرادی در کتاب #حلوای_عروسی یا خانم فهیمه در کتاب #نامه_های_فهمیه یا خانم #شهید_محمدخانی در کتاب #قصه_دلبری چرا دخترهای دانشگاه رفته ی ما اینقدر دور هستند از یک خانم مومنه! که دبن خواسته دین خواسته دختر زود ازدواج کند که بهتربن نقشی که از آن به تعالی و قرب الهی و کمال می رسد در همسرداری و شوهرداری است حدیث هم موید اش داریم. چرا برای دخترهای ما الگو کاملی که معیارها دینی را داشته باشد ارائه نمی شود؟ چرا در سال ها اخیر مردها از زن هایشان راضی نیستند؟ مگر حدیث نداریم رضایت مرد و شوهر کلید بهشتی شدن زن است و بهترین شفیع او در قیامت؟ حقیقتا بعضی پیج ها اینستاگرامی دختران دانشگاهی را آدم می بیند از هرچی دختر چادری دانشگاهی است تاسف می خورد و ناامید می شود با این نگاه هایشان ... که پر از تفرت و کینه و بغض به مردان مومن است
حجاب اصلش به ربط ندارد خیلی از حدود و شروط اش هم به ربط ندارد پس قطعی ثابت و مسلم و همیشگی و همه جایی است جز در ضرورت شرعی قطعی. فقط بعض و جزئی از حجاب شرعی مربوط به عرف است اصل آرایش داشتن خانم معصیته جلو نامحرمان. اما اینکه الان این صوزت آرایش دارد با نه بستگی به تشخیص مخاطب و عرف دارد یا اصل اینکه لباس خانم نباید زینت و زیبایی داشته باشد که جلب توجه نامحرم بکند، قطعی است اما اینکه این لباس الان اینجا جلب توجه می کند یا نمی کند زینت هست یا نیست تشخیص اش با مخاطب و عرف است
مطلع ِعشقانه
کوله ام پر کردم از کتاب های و و ... راهی شدم از سمت مترو به سمت ؛ . قبل مترو که یک تذکر به خانم بی حجاب دادم تصویر در داستان ها برگزیده هست. . مترو حدم مطهر چندتا ۲هزارتومان خریدم تا به دخترهای کم_سن که سر کردند به عنوان تشویق بهشون بدهم. . رسیدم به نیمکت همیشگی. کتاب ها را چیدم. . چند نفر کتاب ها را نگاه می کردند. به سررسید اشاره کردم گفت سوال از کتاب می پرسم کسی بلد بود این سررسید را بهش می دهم. . گفت بپرس. گفت شرایط و مراحل چندتاست؟ نمی دانست . . . هم بود البته سال اول ... یکی دیگر خوانده بود مدعی بود خوانده و بلده اما وقتی طرح سوال کردم نمی دانست. بین گفتگوهام با او، دوتا تذکر هم دادم یکی غیرنستقبم یکی مستقیم. یک مورد هم به مادری درمورد دهترش گفتم. گفت ببخشید چشم. توی تهران کم می شود گناهکار بگوید ببخشید. هفته پیش هم یک دهتری گفت ببخشید چشم. . یک برادری شربت می داد نزدیک اذان مغرب خواستم بروم خداحافظی کردم. گفت آقا از بیانات تون استفاده کردیم گفت صدا بلند بود ببخشید. گفت نه بابا و را فهمیدیم. .
هدایت شده از پیرو
🔘 عقل که نداشته باشی سوارت می‌شوند 🔹 بدترین حال، وقتی است که بفهمی بازی خورده‌ای، آن هم از کسانی که برایشان سینه چاک و حنجره پاره می‌کردی با تصور اینکه آنها خوبان روزگارند و دغدغه‌ای جز جلب رضایت خدا و خوشبختی مردم ندارند. 🔸 بوی تعفن جنازه برجام بلند شده است و برجامیان دست به دامن هر سدر و کافور و مشک و گلابی شده‌اند که حداقل تا انتخابات پیش‌روی مجلس این عجوزه‌ی بزک شده را برای فریب مردم سر پا نگهدارند. 🔹 درست است که مؤمن یا حداقل آدم باهوش از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود ولی به شرطی که فراموش کار نباشد و حواسش به این راهبرد جریان تزویر که موج سواری بر جهل و فراموشی مردم است نیز باشد. 👤 #حسین_کاوه 🌐 @Peirovir
درسهایی از زندگی پیامبر (ص): نماز نخواندن بر بدهکار جنازه مردى را آوردند تا رسول خدا صلى الله عليه و آله بر آن نماز گزارد. پيامبر صلى الله عليه و آله به اصحاب خود فرمود: شما بر او نماز بخوانيد، اما من نمى خوانم . اصحاب گفتند: يا رسول الله ! چرا بر او نماز نمى گزارى ؟ حضرت فرمود: زيرا بدهكار مردم است . ابو قتاده گفت : من ضامن مى شوم كه قرض او را ادا كنم . پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: به طور كامل ادا خواهى كرد؟ ابو قتاده : بله ، بطور كامل خواهم كرد. آنگاه پيامبر صلى الله عليه و آله بر او نماز گزارد. ابو قتاده گويد: بدهكارى آن مرد هفده يا هجده درهم بود.(مستدرك الوسايل ، ج 13، ص 404.)
روح علمی یعنی روح حقیقت جویی، روح بی غرضی و طبعا روح بی تعصبی، روح خالی از جمود و روح خالی از غرور. وقتی انسان روایات زیادی را که در موضوع علم وارد شده است مطالعه می کند می بیند چقدر تکیه شده است روی این مطلب که یک عالم نباید تعصب داشته باشد. یک عالم نباید غرور داشته باشد و خیال کند آنچه که او دارد تمام علم همان است بلکه باید به اصل «وَ ما أُوتيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَليلاً» مخصوصاً توجه داشته باشد که انچه ما از حقیقت می دانیم بسیار کم است. #شهیدمطهری
کلیپ صوتی: سه زنی که عذاب قبر ندارند - مجتهدی تهرانی (+ متن) «ثَلَاثٌ النِّسَاءِ یَرْفَعُ اللَّهُ عَنْهُنَّ عَذَابَ الْقَبْرِ وَ حْشَرُهُنَّ مَعَ فَاطِمَةَ علیها السلام» اول زنی که با نداری شوهر خود بسازد «امْرَأَةٌ صَبَرَتْ عَلَى عُسٌرِ زَوْجِهَا» حضرت زهرا چند روز در خانه غذا نداشت به امیرالمومنین چیزی نگفت؛ روزی حضرت علی (علیه السلام) دید رنگ حسنین پریده رنگ به صورتشان نیست معلوم بود چند روز است که چیزی نخوردند، امیرالمومنین به حضرت زهرا گفتند چرا به من نگفتی چیزی تهیه کنم برای بچه ها؟ حضرت زهرا عرض کردند پدرم شب عروسی سفارش کردند از شوهرت چیزی تقاضا نکن شاید چیزی نداشته باشه خجالت بکشه از تو. چقدر خوبه پدر ها شب عروسی به دختر خود این حرف ها رو بگه بر نداری شوهر صبر کن، آبروی شوهرت و نریز صبر کن. زن به فامیل خود هم نمیگوید شوهر من ندارد. دوم: زنی که بر بد اخلاقی همسر خود صبر کند «وَ امْرَأَةٌ صَبَرَتْ عَلَى سُوءِ خُلُقِ زَوْجِهَا» حدیث است کسی که در خانه خود بد اخلاقی میکنید همسر او در خانه غریب است. حدیث است «مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهْلِهِ زَادَ اللَّهُ فِي عُمُرِهِ» کسی که با اهل خود خوبی و خوش اخلاقی میکنه عمر زیاد می کند.. در خانه کمک همسر خود کنید، با زن خود خوب باشید، اخلاق خودتونو خوب کنید،ظرف بشورید، لباس بشورید، اتو کنید با همدیگر دوست باشید. بعضیا زن باید آب هم بزاره دهنش!زن ۶ بچه را باید تربیت کند؛کلفَتی کنه، مرد دو قورت و نیم هم باقیشه! سوم زنی که مهریه خود را ببخشد «وَ امْرَأَةٌ وَهَبَتْ صَدَاقَهَا» اول انقلاب بود ۵ سکه آزادی بود بعد شد ۱۴ حالا شده به عدد انبیاء ؛ چقدر مهریه رفته بالا!! حدیث داره کسی که مهریه اش کمه خوبه اونی که مهریه اش زیاده از شومی دختره. مهریه را زیاد نکنید اختلاف میشود. یک آدم بیسواد هم میگوید کی داده کی گرفته! آقا مهریه دِین است باید پرداخت شود حتی اگر کسی بمیرد اول باید مهریه را بدهند بعد وصیت ثلث میت بعد ارث را تقسیم کنند. خدا کنه همچین زنی قسمت شما شود که شما را هم با خودش به بهشت ببرد اگر حوری ها بزارند شما پیش زن خود باشید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «مگر نمیگوییم که جهیزیه‌ی حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) چیزهایی بود که انسان با شنیدن آنها اشکش جاری میشود؟ مگر نمیگوییم که این زن والامقام، برای دنیا و زیور دنیا هیچ ارزشی قائل نبود؟ مگر میشود که روزبه‌روز تجمل‌گرایی و چیزهای پوچ زندگی را بیشتر کنیم و مهریه‌ی دخترانمان را زیادتر نماییم؟!» ۷۰/۱۰/۵
ضرورت نهی از منکر در جامعه برای حفظ عفاف از دیدگاه شهید بهشتی(ره) ❣برپایه تعالیمی که از اسلام می‌شناسیم انسان آزاد است. حتی آزاد است که خدا را اطاعت نکند و یا اطاعت کند، اما در جامعه که در مرآ و منظر هزاران نفر دیگر هستیم، آنجا دیگر محیط اجتماعی است. در آن محیط، گستاخی من در گناه، اگر آن نوجوان عزیز را بلغزاند و او را به گناه بکشاند، من به او خیانت کرده‌ام و اسلام آزادی در خیانت را آزادی نمی‌داند، ضد آزادی می‌داند. ❣بنابراین در حد مسائل شرعی و رفتارهای فردی افراد تا با خودشان هستند، کاری با آنها نداریم، اما اگر در جامعه کار خلافی انجام بدهند، همه مسلمانان اعتراض می‌کنند و بسیار کار خوبی می‌کنند. ❣مثلاً نگاه می‌کنند اگر از خط ممتد عبور می‌کند همه اعتراض می‌کنند، اگر این آدم در کوچه و خیابان چشمش دنبال ناموس مردم باشد به او بیشتر از همه اعتراض می‌کنند. چطور از خطوط راهنمائی عبور می‌کنند و خلاف انجام می‌دهند اعتراض می‌خواهد اما خط عفاف و پاکدامنی را شکستن، اعتراض نمی‌خواهد؟ ❣اینجا جامعه اسلامی است، همانطور که نظم عبور و مرور محترم است، عفت و پاکدامنی هزاربار از آن محترم‌تر است. نمی‌توان گفت که خط راهنمائی یک چیز اجتماعی است و عفت و پاک چشمی فردی است. ❣اینجاست که اسلامِ ما از اسلام دیگران جدا می‌شود. اینجاست که ما می‌گوئیم انقلاب اسلامی یعنی انقلابی که به این ارزش‌ها اهمیت فراوان بدهد. ❣جامعه باید پالوده شود، جامعه باید محیطش محیطی باشد پاک از مظاهر گناه و هرگز نمی‌توان به کسی گفت که چرا نهی از منکر می‌کنی، نهی از منکر شعار اسلام است. «کنتم خیر امه اخرجت للناس تامرون بالمعروف و تنهون عن المنکر»... ✍ کانال نقد راهبردی فمینیسم♀️ @AntiFeminism
دليل دوم: روايات \}[نظر ایت الله زنجانی ] از ادله ديگر مي‌توان استحباب تعدد زوجات را في الجمله استفاده كرد، رواياتي كه مي‌گويند: آيا شما نمي‌خواهيد گوينده «لااله الاّ الله» زياد شود؟ اين تعبير همان طور كه دلالت بر استحباب اصل نكاح دارد بر استحباب تعدّد نيز دلالت مي‌كند. چنان چه سيره معصومين نيز بر تعدد زوجات بوده است. البته اين لسان، استحباب تعدد را در محيط هايي كه موجب ازدياد «لااله الاّالله» مي‌شود، اثبات مي‌كند نه در بلاد و اماكني كه اولاد منحرف و يا ضد دين مي‌شوند. اگر شخص عقيم نباشد و محيط نيز، محيط اسلامي باشد؛ براي كثرت نسل مسلمين، تعدد زوجات استحباب پيدا مي‌كند. http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/shobeiry/feqh/77/770624/ اعم بودن استحباب نكاح از دائم و منقطع و حرّه و أمة متن عروة: «والظاهر عدم الاستحباب بالنكاح الدائم أو المنقطع بل المستحب اعم منها و من التسري بالاماء»[6] . آيه شريفه ناظر به نكاح دائم است كه از تعدد سخن مي‌گويد، ولي استحباب نكاح كه از روايات و آيات ديگر استفاده مي‌شود، اختصاص به نكاح دائم نيست، بلكه متعه هم استحباب دارد. اگر از آيه شريفه استحباب تعدد استفاده شد، استحباب واحد هم مسلّماً استفاده مي‌شود. البته آيات ديگري مثل «وانكحوا الايامي منكم والصالحين من عبادكم و امائكم» دلالت بر استحباب نكاح دارد كه قبلاً در باره اصل نكاح مورد استناد قرار گرفت. از اين آيه هم كه تعدد را تجويز مي‌كند، استحباب واحد هم استفاده مي‌شود. علاوه بر نكاح با احرار، استحباب نكاح با اماء نيز ثابت مي‌شود. از تعابير مختلفي چون تكثير اولاد و اين كه موجب كسر شهوت شود و از آلوده شدن به زنا و امثال آن جلوگيري نمايد، استفاده مي‌شود كه تهيه اماء نيز مستحب است.