🔰 مصرف خمس و زکات برای مبارزه با کرونا
✅ آیتالله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» بیان داشت؛
💠 در موارد مصرف زکات در راه خدا شکی نیست و اختلافی بین عامه و خاصه نیست.
💠 مذاهب اربعه اهلسنت معمولا مورد مصرف «فی سبیل الله» را جنگجویانی میدانند که نیاز به آلات جنگی و پشتیبانی اقتصادی دارند.
💠 اکثر فقهای شیعه معتقدند سبیل خیر اعم از سبیل الله است. هرچه مصلحت عمومی داشته باشد عنوان فی سبیل الله دارد.
💠 مصرف خمس و زکات برای شستوشوی معابر و مساجد و آنچه مربوط به مریضیها است اشکالی ندارد.
💠 زکات نیاز به اجازه مجتهد ندارد، ولی خمس نیاز به اجازه دارد که اگر اجازه دهد قابل مصرف هست.
💠 در نتیجه مصرف زکات و سهم امام برای مبارزه با بیماری کرونا اشکالی ندارد و جزو مصارف فی سبیل الله محسوب میگردد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19260
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 قواعد مشیت و ارادۀ الهی در هدایت انسانها
📝 حجتالاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی؛ با رویکرد قرآنی و روایی»، تبیین کرد؛
📚 قانون کلّی این است که هدایت با مشیّت و ارادۀ الهی رابطۀ مستقیم دارد. خدا هر کسی را که اراده کند، هدایت میکند.
📚 مشیت و ارادۀ الهی قاعده دارد. ما از همۀ قاعدهها خبر نداریم. آن بخشی از قاعدهها که در طی مسیر بندگی مورد نیاز ماست، به ما گفته میشود.
📚 اولین قاعده درباره این مشیت و اراده این است که ارادۀ الهی به این تعلق گرفته که همۀ مردم را هدایت کند؛ امّا نوع برخورد انسانها با هدایت ابتدایی، نوع برخورد خدا را با آنها در ادامۀ مسیر مشخص میکند؛ یا تداوم هدایت و یا محرومیت از هدایت و در نتیجه اضلال و گمراه کردن.
📚 باید مصادیق کسانی که مشمول هدایت الهی میشوند و آنهایی که نمیشوند را پیدا کرد. یافتن این مصادبق، بخش قابل توجّهی از موانع تربیت را به ما نشان میدهد.
📚 ظالمان، فاسقان، کافران، منافقان، کسانی که ولایت شیطان را میپذیرند، مکذّّبین معاد، دروغگویان، کفران کنندهها، سنگدلان نسبت به ذکر خدا، اسرافکار، اهل شک از جملۀ کسانی هستند که از نگاه قرآن مشمول هدایت الهی نمیشوند.
📚 ما باید با تحقیق و پژوهش دربارۀ کسانی که مشمول هدایت الهی نمیشوند، بدانیم که مثلاً فاسق کیست و چه ویژگیهایی دارد که مشمول هدایت الهی نمیشود. این تحقیق و پژوهش، دنیایی از مسائل تربیتی را در برابر چشمانمان روشن میکند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 مرحله اول انتخاب درس سال تحصیلی جدید برای طلاب فعال شد
💢 مرحله اول انتخاب درس سال تحصیلی 1400-1399 از تاریخ 4 لغایت 15 شهریور برای طلاب سطوح عالی حوزه علمیه قم فعال شد.
🔻 شرایط انتخاب؛
1️⃣ فعال آموزشی بودن
2️⃣ عدم شرکت در امتحانات شهریورماه
📚 طلاب در هر سال تحصیلی میبایست از طریق سایت معاونت آموزش، حداکثر تا ۶۴۰ ساعت درس (اعم از نیم سال اول و دوم)، مشروط به اینکه نواقص خود را از پایه پایین به بالا تکمیل نمایند، درس انتخاب کنند.
📚 چنانچه ساعات انتخابی دروس نواقصی، کمتر از ۶۴۰ ساعت باشد، میتوانید باقیمانده ساعات آن را از پایه بالاتر درس انتخاب و در امتحان آن طبق ضوابط شرکت نمایید.
📚 طلاب سطوح عالی حوزه، میتوانند از طریق پیشخوان http://login.ismc.ir/ درخواست خود را در خصوص انتخاب درس ثبت و پیگیری نمایند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#آموزش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ قیام امام حسین(ع) کاملاً دینی بود/ پیامهای عاشورا انسانی و فرا اعتقادی است
💢 حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در گفتوگویی تصریح کرد؛
☑️ حرکت امام حسین(ع) را نمیتوان با مفاهیم امروزی مثل انقلاب و رفرم خطکشی کرد و گفت از کدام سنخ است. حرکت ایشان قطعاً برای جنگ نبود. حضور خانواده به این معنا بود که امام قصد جنگ نظامی نداشت، ولی قطعاً با حاکمیت یزید مخالف بودند.
☑️ تقیه آنجایی معنا پیدا میکند که شخص بتواند این کار را انجام دهد و اگر اجازه این کار به کسی داده نشود، منتفی است. از طرف دیگر، جایی که اسلام در خطر باشد، محل تقیه نیست. تقیه به معنای سکوت کردن و حرف نزدن است. امام حسین(ع) قطعاً به این معنا از تقیه تن نمیداد.
☑️ باید از سنت و سیره اهلبیت(ع) درس بگیریم. بعضی مواقع زمان اقتضا میکند که به سیره امام حسن(ع) عمل کنیم و یا بعضی مواقع نیز به سیره و سنت امام حسین(ع). به تعبیر مقام معظم رهبری، امامت، انسان ۲۵۰ ساله است.
☑️ مهمترین پیام امام حسین(ع) انسانیت، عدالت، اخوت در جامعه است. قیام امام(ع) سکولار نبود، بلکه کاملاً دینی بود، اما پیامهای آن انسانی و فرا اعتقادی است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19279
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 مقتضای قاعده وجوب حفظ نفس، جلوگیری از سرایت بیماری است
✍️ آیتالله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی تأکید کرد؛
💠 مقتضای قاعده وجوب حفظ نفس، جلوگیری از سرایت بیماری است. یعنی بر انسان واجب است خودش را در معرض ابتلای به بیماریهای مسری و خطرناک قرار ندهد.
💠 همان طور که بر خود انسان واجب است در معرض بیماری قرار نگیرد، واجب است دیگران را هم در معرض ابتلای به این بیماریها قرار ندهد.
💠 اگر کسی به بیماری مسری مبتلاست، معاشرت او با دیگران و در معرض قرار دادن آنها به ابتلای به آن بیماری جایز نیست.
💠 اطلاق روایات اقتضاء میکند فرار از وبا و طاعون مشروع است. حفظ نفس از ابتلای به بیماریهای خطرناک و مضر مشروع و بلکه لازم است.
💠 گاهی ضرری که متوجه انسان است کم و جزئی میباشد که در این فرض برخی علماء به لزوم حفظ نفس از آن معتقد نیستند، اما اگر ضرر محتمل، قابل توجه و اعتناء باشد حفظ نفس از آن لازم است و اضرار به نفس به این حد جایز نیست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19298
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 بازآفرینی همبستگی معنوی و ملی در محرم/ خلاقیت در خدمت فضای سوگواری حسینی باشد
🔰 سیدمجید امامی، عضو هیئت دانشگاه امام صادق(ع) در گفتوگویی مطرح کرد؛
🔹 به واسطه ابتلای عالمگیر کرونا، دو اتفاق در مورد مناسک، محافل و اماکن مذهبی ما رخ داد که یکی موضوع و حول محور «تعطیلی» مجالس و دیگری موضوع «تدبیر» است. این روزها بدون اینکه بخواهیم اسمی از «تعطیلی» را بیاوریم، در خیلی از اوقات روشها، قیام، عقود و تصویر ما از وضع موجود در حال کشیدن به وضعیت تعطیل است، اما در نقطه مقابل استراتژی راهبرد تدبیر است.
🔹 یکی از مهمترین کارکردهای اصلی تدبیر، بازآفرینی همبستگی معنوی، فرهنگی، ملی و حتی جهانی ماست. مناسک عاشورا و محرم حول محبت امام(ع) و سوگواری امام مظلوم(ع) به بهترین وجه در سالهای گذشته و در طول تاریخ تشیع، توانسته است یک هویت و همبستگی جمعی را برای شیعیان درست بکند.
🔹 اگر با خلاقیت و ابداع روشهای مختلف و نه تنها با رویکرد تلویزیونی کردن برنامهها و مجازیسازی مجالس، بلکه با رویکردهایی که بتواند محیط شهر، محله و خانه را به صورت توأمان و رشتهوار در خدمت فضای سوگ حسینی دربیاورد، میتواند بخش مهمی از مشکل را حل کند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19301
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 اقتصاد مقاومتی به معنای اسلامی و ایرانی کردن مدیریت اقتصادی کشور است
🔰 حجتالاسلام والمسلمین جواد عبادی در نشست بصیرتی تأکید کرد؛
🔹 هر چند ابتدای انقلاب در برخی حوزهها همانند سیاسی، فرهنگی و دینی انقلاب و تغییرات اساسی رخ داد، ولی متأسفانه در مباحث اقتصادی، آن انقلابی که باید رخ میداد، رخ نداد.
🔹 در استعمار نوین، نرم افزارها و آموزههای اقتصادی که اقتصاد سرمایهداری تدوین کرده از طریق دانشگاهها به کشورهای مستعمره تزریق شده و میشود.
🔹 اقتصاد مقاومتی میگوید ما باید نرم افزارها و آموزههایی که از مسیر دانشگاه وارد بحث مدیریت اقتصادی کشور میشود را اسلامی و ایرانی کنیم.
🔹 تا زمانی که ما نسخههای غربی را دنبال کنیم، کارهای اساسی اقتصادمان به دست آنها خواهد بود.
🔹 این مشکلات با توصیه کردن، نشستن، نگاه کردن و منتظر ماندن و یا وارد کردن نسخههای غربی درمان نمیشود.
🔹 کشور نیازمند یک انقلاب اقتصادی است که در بیانیه گام دوم انقلاب به این موضوع پرداخته شده است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19306
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 تمدن نوین اسلامی در کشاکش قرائت فقهی و تاریخی
📌 حجتالاسلام عباسعلی مشکانی سبزواری در یادداشتی مطرح کرد:
✍️ تمدن مقولهای بینارشتهای است که بُعد نرمافزاری آن را دانشهایی مانند فقه و علوم مرتبط با آن، تأمین میکنند و بُعد سختافزاری آن را نیز -متناسب با نوع نیازمندی- رشتههایی از علوم انسانی و علوم طبیعی، البته با استفاده از دادههای فقهی و مبتنی بر احکام فقهی و الگوهای رفتاری، تأمین میکنند.
✍️ بهرهبرداری از تجارب و میراث تاریخی تمدنها و حکومتهای اسلامی در طول تاریخ و بهرهگیری از مطالعات تاریخی، برای مهندسی و تأسیس تمدن نوین اسلامی، امری گریزناپذیر است، اما تقلیل پردازش تمدن نوین اسلامی به رویکرد تاریخی، خطایی راهبردی است که خود بزرگترین مانع وصول به تمدن نوین به شمار میرود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19304
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_تمدن_اسلامی
#یادداشت
#قم
🆔 @meftaah_com
💢مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
📌حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 انتقاد حضرت آیتالله مکارم از برخی اظهار نظرها درباره مراسم ماه محرم
📝 «صبح عاشورا» نوشتاری از حضرت آیتالله صافی
📝 اگر مردم به منکرات و ظلم حساس شوند مشکلات مرتفع میشود
📝 زنده نگه داشتن یاد شهدای کربلا، تعطیل شدنی نیست
📝 سطوح عالی و دروس خارج حوزه قلب تپنده در تربیت نیرو و تولید فکر است
📝 شرایط ثبتنام و تقاضای مدرک علمی طلاب
📝 برنامه امتحان مجازی شهریورماه کتاب الفائق اعلام شد
📝 ۳۳۰۰ مبلّغ در طرح هجرت فعالیت میکنند
📝 لزوم تشکیل پرونده مرکز خدمات حوزههای علمیه ویژه طلاب حضوری
📝 مدرسه تابستانه «جریان شناسی زن و خانواده پس از انقلاب اسلامی» برگزار میشود
📝 انتشار ۶ کتاب در نقد و بررسی بهائیت
📝 نشر هاجر بسته کتابهای عاشورایی خود را منتشر کرد
و ....
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19316
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ پیش از کربلا مقتلنویسی درباره دیگران هم مصداق داشته است/ از هر مقتلی نمیتوان برای روضهخوانی بهره جست
🔻 حجتالاسلام والمسلمین قاسم خانجانی در گفتوگویی تأکید کرد؛
📚 اساساً زمانی که واژه مقتل به زبان میآید، معنای اولیهای که در ذهن افراد نقش میبندد مقتل سیدالشهدا(ع) است، در حالی که پیش از بحث کربلا، مقتلنویسی درباره دیگران نیز مصداق داشته است.
📚 در روایت واقعه کربلا نَه تنها گزارشهای متعددی از سوی اهلبیت(ع) و شیعیان ارائه شد، بخشی از آنچه باقی مانده حاصل گزارشها از سوی نیروهای لشکر ابن زیاد بود که از نزدیک شاهد ماجرا بودند.
📚 از نظر تاریخی از اواخر قرن اول و اوایل قرن دوم روال نوشتن مقاتل آغاز شد چراکه تا پیش از آن مقاتل شفاهی و نقل سینه به سینه وجود داشت و مشخصاً تا این زمان کسی نبود که به شکل مکتوب اقدام به نگارش مقتل کند.
📚 از هر مقتلی نمیتوان برای روضهخوانی بهره جست چراکه از نظر معتبر بودن منابع، برخی از این مقاتل نقصهای فراوان دارند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19320
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#تاریخ_و_سیره
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 مواجهه یکجانبه و احساسی ضعف تحلیلهای عاشورایی است
🔰 حجتالاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی در گفتوگویی عنوان کرد؛
🔹 یکی از مهمترین عوامل نگاههای مختلف به عاشورا، ضعف روششناسی مطالعات تاریخی است.
🔹 اگر مسئله ما این است که چرا امام حسین(ع) عاشورا را رقم زد، این با تجربه و عقل ممکن نیست و باید روشمان، تاریخی باشد.
🔹 یکی از عوامل در تفاوت تحلیل عاشورا ناتوانی برخی تحلیلگران در فهم اسناد اصیل و دست اول است که به خصوص در دوره اخیر خیلی به این مسئله مبتلا هستیم.
🔹 عامل دیگر تعدد خوانشها، تکمنبعی بودن تحلیلگران است؛ مثلاً فرد اقتصاددان عامل اصلی قیام عاشورا و شهادت ایشان را مشکلات اقتصادی میداند که حکومت بنیامیه ایجاد کرد؛ نه اینکه این، درست نباشد بلکه تحلیل تک بعدی است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19323
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 برگزاری کرسی «مدیریت عملکرد سازمان از منظر آموزههای اسلامی»
📚 کرسی علمی ترویجی «مدیریت عملکرد سازمان از منظر آموزههای اسلامی» از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری پژوهشگاه امام صادق(ع) برگزار میشود.
🔹 ارائه دهنده: حجتالاسلام علی آقاپیروز
🔹 ناقدان: دکتر محمدرضا احمدی، حجتالاسلام مجتبی درودی
📆 زمان برگزاری: سهشنبه،11 شهریورماه 99؛ ساعت 9 الی 11
🔰 مکان برگزاری: قم، بلوار شهید محلاتی، پژوهشگاه امام صادق(ع)
📱 شماره تماس: 09194760848
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مدیریت
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 عزت و ذلت در فرهنگ حسینی
🔰 حجتالاسلام والمسلمین محمد عابدی در یادداشتی، مطرح کرد:
✍️ عزت، ناشی از خداباوری، ایمان به خدا و حرکت در مدار ایمان است، یعنی فرد و جامعهای عزیز است که علاوه بر ایمان، به لوازم ایمان به خدا، ایمان به قدرت خدا، ایمان به حکمت خدا، ایمان به عدالت خدا، ایمان به انتقام خدا و…؛ در عمل نیز طبق ایمانش عمل کند.
✍️ عزت الهی و هر نوع سامان قدرت بر مدار عزت الهی، ماندگار است و در مقابل تکبرها و استکبارها در بُعد فردی و در بُعد سیستمی و نظاممندش فناپذیرند.
✍️ در جهان دیروز نظام سیاسی معاویه و یزید نظام برخاسته و بر مدار تکبر انسان شکل گرفته بود و نظام امامت بر مدار عزت الهی و عزت مؤمنان؛ و در جهان امروز نظام سلطه جهانی بر مدار بت بزرگی به نام انسان(خود) شکل گرفته و بر مدار خود، رفتاری متکبرانه دارد، ولی نظام اسلامی بر مدار عزت مؤمنان به خدا شکل گرفته و رفتاری بر مدار عزت مؤمنان و در حقیقت عزت الهی را در پیش گرفته است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19327
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 آگاهی و همراهی مردم؛ لازمه تحقق حاکمیت الهی
🔻 حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی در گفتوگویی تأکید کرد؛
✍️ ماجرایی مانند قیام امام حسین(ع) را نمیتوان تکعلتی دانست و صرفاً بر آن اساس درباره این قیام اظهارنظر کرد.
✍️ بررسی و بازخوانی این حرکت نشان میدهد اساس نهضت امام حسین(ع) در تقابل با منطق بیعت با حاکمی است که به لحاظ اخلاقی و فردی صلاحیت بیعت ندارد و از طرفی شأن امام جامعه به گونهای است که نمیتواند با شخصی مانند یزید بیعت کند.
✍️ فرآیند تحقق حاکمیت الهی یکباره نیست، بلکه یک جریان است که باید از بیداری و آگاهی مردم شروع و به همراهی مردم با جریان حق منتهی شود تا بتوان حاکمیت الهی را عملیاتی کرد و امام حسین(ع) همه این مراحل را طی کرد.
✍️ در زمان امام حسین(ع) عمده نخبگان منفعل هستند و وظیفه روشنگری مردم را انجام نمیدهند و در چنین فضایی توده مردمی که تحت تأثیر حاکمیت هستند و گاه به لحاظ مالی هم تطمیع شدهاند، با امام حسین(ع) همراهی نمیکنند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19333
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ اسلام دین ترقی، تکامل و تمدنسازی است
🔻 آیتالله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه مهندسی ژنتیک مطرح کرد؛
🔹 در فرهنگ وحیانی و کلمات معصومین(ع) در زمینه تحصیل دانش و کوشش برای پی بردن به قوانین هستی، روایات فراوانی داریم که از امتیازات اسلام است.
🔹 جزء بدیهیات تعالیم دینی و فرهنگ اسلامی این است که فرد باید نسبت به فراگرفتن و کشف حقایق، قوانین و قواعد هستی و حیات تلاش کند.
🔹 هیچ دلیل عقلی انسان را از ورود در کشف قوانین و قواعد حاکم بر حیات و هستی منع نمیکند. حتی به اقتضای فطرت تحصیل علم لازم و مطلوب است.
🔹 ما با چهار دسته قواعد شامل نظری، اخلاقی، اصولی و فقهی در قلمرو معرفت دینی مواجه هستیم و اینها میتواند در مباحث مربوط به زیست فناوری و فروع فقه گره گشا باشد.
🔹 اسلام دین ترقی، تکامل و تمدنسازی است. علم هم بخشی از تمدن و هم ابزار و امکان تأسیس و توسعه تمدنی است. مگر میتوان بدون علم و تحقیق، تمدنی را پدید آورد؟
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19336
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ برای تربیت دختران فاطمی باید به دامان اصیل اسلام بازگردیم/ زینب(س) تربیت شده مکتب فاطمه(س) است
🔻 فریبا علاسوند در نشست علمی تصریح کرد؛
🔹 بعد از ظهور اسلام، زن به عنوان عنصر کنشورز شناخته میشود و این یک تحول است.
🔹 کلمات برجای مانده از فاطمه(س) در فقه، تفسیر، کلام و... متنوع و روایات ایشان مورد استفاده فقها و علماست. خطبه فدکیه ماندگارترین اثر ایشان و مشتمل بر مباحث الهیاتی، عرفانی و فقهی و تفسیری و کلامی است.
🔹 در مکتب چنین مادری زینب(س) تربیت میشود، بنابراین اگر میخواهیم دخترانی آگاه، شجاع، کنشمند، عابد و رعایت شئون مادری و همسری داشته باشیم، لازم نیست دخترانمان فمینیست و فمینیست اسلامی بشوند، بلکه برگشت به دامان اصیل اسلامی کافی است.
🔹 اگر حضرت زینب(س) در ۵۰ سالگی طوفان بر سر دشمن میشود، یکشبه به این مقام نرسیده است، بلکه بستر تربیت حضرت فاطمه(س) چنین رشدی را در این دختر ایجاد کرده است. زنی در ۵۰ سالگی نمیتواند ناگهان مدل شخصیتی خود را تغییر دهد، بلکه در منزلی رشد کرده که در ۵۰ سالگی میتواند حادثه کربلا را آنچنان مدیریت کند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19339
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 نقش امام سجاد(ع) در به نتیجه رساندن قیام عاشورا
📌 آیتالله محسن فقیهی، در گفتگویی تأکید کرد:
🔰 شخصیت امام سجاد(ع) ابعاد عظیم و گستردهای دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
🔰 واقعه عاشورا اتفاقی یک روزه با ماندگاری به بلندای تاریخ بود که نشان داد انسان در هر شرایطی باید به تکلیف عمل کند هر چند نتیجه آن در لحظه مشخص نشود.
🔰 راز بیماری و زنده ماندن امام سجاد(ع) این بود که زمین خالی از حجت الهی نماند؛ عمل به تکلیف در نهضت عاشورا یکی از آموزههای مهم قیام امام حسین(ع) است که در سیره عملی امام سجاد(ع) نیز مشاهده میشود.
🔰 عزت در سیره قولی و عملی اباعبدالله الحسین(ع) باید برای همگان الگو باشد، حتی اسرای کربلا با اینکه اسیر بودند لحظهای در مقابل یزید سر خم نکردند بلکه شخصیت و نقشههای شوم یزید را رسوا و آشکار ساختند؛ عاشورا گواه مظلومیت و ظلمستیزی خاندان عصمت و طهارت است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19346
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 سرفصلی برای دولت مردان/ زیست فردی و سیاسی شهید رجایی
📌 یادداشت/علی ربیعزاده، مدرس دانشگاه؛
✍️ به روایت بسیاری از معاصران حتی منتقدان سیاسی؛ محمدعلی رجایی اگر شهید نمیشد، زیست سیاسی و الگوهای ساختاری رفتار دولتمردان کشور را چند گام به جلو حرکت میداد.
🔻 اما شهید رجایی چرا و چگونه آغازگر این تحول بود؟
1️⃣ ساده زیستی: در درجه اول سادگی و بیتکلفی او بود، در زندگی کاری هم این حال و هوا را داشت.
2️⃣ مردمداری متواضعانه: شهید رجایی تعاملات بسیار گستردهای با عموم مردم و اقشار مختلف داشت.
3️⃣ پرکاری و تلاش بیپایان: در فرهنگ سیاسی رایج، صاحب منصبان معمولاً به مدیریت امور از راه دور سرگرم میشوند ولی شهید رجایی اینگونه نبود.
4️⃣ همسانی باورها، مواضع و رفتارها: به تأیید همه کسانی که همراه ایشان بودند، تفکراتش با آنچه در محافل خصوصی و جلسات کاری میگفت همسان بود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19357
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 تلفیق مطلوب عزاداری و سلامت؛ نمایشگر ظرفیت عقلانیت شیعی
📌 آیتالله عباس کعبی در گفتوگویی مطرح کرد:
🔹 دین اسلام و مکتب تشیع بر پایه عقلانیت، معنویت، عدالت، امید، جهاد و انتظار استوار است.
🔹 ایام عزاداری شهادت سالار شهیدان که مصادف با شیوع کروناست جلوه دیگری از فرهنگ متمدنانه و عقلانیت شیعی را در قالب تلفیق عزاداری و رعایت اصول بهداشتی به نمایش گذاشت و نشان داد که «علم و ایمان»، «دین و سلامت» و «عاطفه و عقلانیت» در این مکتب هیچ تضادی با هم ندارند.
🔹 امروز با توجه به ابزارهای متنوع ارتباطاتی و مخاطبان جهانی این رسانهها، به خوبی میتوان واقعیت مکتب حسینی را، که همان تلفیق علم و ایمان، دین و سلامت و عقلانیت و معنویت است، در گستره جهانی تبلیغ و منعکس کرد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19367
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ سرقفلی عرفاً مالیت دارد و تصرف در آن بدون اذن مالک صحیح نیست
📝 آیتالله حسین شوپایی در درس خارج «عقود مستحدثه» تأکید کرد؛
✍️ رواج سرقفلی در ازمنه اخیر پیدا شده است و حق مرتکز عقلاء در زمان صدور نص نیست، بلکه حق مستحدث است.
✍️ در کلمات علمای ما نسبت به سرقفلی اختلاف اقوال وجود دارد. بعضی سرقفلی را بعنوان یک حق خاص قبول دارند، بعضی دیگر هم بعنوان یک حق خاص قبول ندارند، ولی بعضی از آثار متوقع را از راههایی قبول کردهاند.
💠 وجه اول مشروعیت حق سرقفلی: تمسک به ادله عامه عقود
✍️ خطابات به طور کلی متکفل بیان احکام روی عناوین است، اما تشخیص موضوعات با عرف است. لذا اگر موردی مصداق عنوان قرار بگیرد ولو در ازمنه متأخر، حکم روی آن بار میشود.
✍️ سرقفلی عرفاً مالیت دارد و خود سرقفلیِ املاک خرید و فروش میشود(غیر از خرید و فروش عین) لذا مال است و تصرف در آن بدون اذن مالک جائز نیست. کما اینکه قرارداد فروش آن به دیگری، مصداق بیع است و طبق عمومات، این نقل صحیح است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19378
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ استفاده از ظرفیت حوزه برای تبیین بانکداری اسلامی
🔻 حجتالاسلام والمسلمین مهدی خطیبی در گفتوگویی خاطرنشان کرد؛
📚 اگر بتوانیم در بانکداری اسلامی دو متغیری که روی آن کار نکردهایم؛ یعنی آموزش عمومی به مردم و آموزش بانکداری اسلامی به کارکنان بانکها را به صورت جدی پیگیری کنیم بخش زیادی از مشکلات حل خواهد شد.
📚 باید اعتقاد به بانکداری اسلامی وجود داشته باشد این در حالی است که برخی از کارکنان بانکها به این موضوع اهمیتی نمیدهند. متأسفانه سیستم بانکداری ما در برخی از مسائل افراط هم کرده است.
📚 طلبهها در ایامی همانند محرم به اقصی نقاط کشور سفر میکنند، اگر بتوانیم در همین قالب(تبلیغ)، مسائل بانکداری اسلامی را لااقل به متدینین در سراسر کشور منتقل کنیم مردم به میزان زیادی با این موضوع آشنا میشوند.
📚 پیشنهادم این است که درباره عملیات بانکی بدون ربا کلاسهایی برای طلبهها گذاشته شود که جزء دروس لازم آنها باشد تا بعداً به اهل روضه و منبرها آموزش دهند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19391
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 «وارونگی ارزشها» و «بیتفاوتی»؛ دو پدیده خطرناک برای جامعه
🔰 حجتالاسلام والمسلمین حسن بوسلیکی در گفتوگویی، مطرح کرد:
🔹 یکی از مهمترین اهداف امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر به عنوان وظیفه قطعی شرعی بود.
🔹 تردیدی نیست که بازداری اجتماعی در حیطه امر به معروف و نهی از منکر هست؛ در حیطه هنجارهای اجتماعی قطعاً مردم در برابر یکدیگر وظیفه عقلانی دارند، یعنی مسئله امر به معروف حتی دینی هم نیست و انسانی است.
🔹 از منظر آسیبشناسی در مقطعی در بحث امر به معروف شاهد جابجایی حساسیتها بودهایم، به همین دلیل امور درجه چندم جامعه به درجه یک تبدیل شده است، نام این مسئله «وارونگی ارزشهاست».
🔹 البته ما امروز با پدیده خزنده خطرناکتری به نام «بیتفاوتی» مواجهیم؛ یعنی بحث بر سر این ارزشها و آن ارزشها نیست، بلکه کرخت شدهایم و حس و حال امر به معروف و نهی از منکر نداریم که این از اولی خطرناکتر است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19399
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزههای علمیه
💢 مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزههای علمیه روز شنبه 15 شهریورماه ساعت 10 صبح برگزار میشود.
📚 این مراسم با سخنرانی ضبط شده حضرت آیتالله مکارم شیرازی و با حضور آیتالله علیرضا اعرافی برگزار خواهد شد.
🔸 مراسم با توجه به همهگیری بیماری کرونا و رعایت دستورالعملهای بهداشتی در حیاط مدرسه فیضیه و در فضای باز برگزار میشود.
🔹 همچنین مراسم به صورت مجازی و از رسانه ملی نیز به صورت زنده پخش خواهد شد.
❇️ گفتنی است؛ دروس سال تحصیلی جدید حوزههای علمیه از روز یکشنبه 16 شهریورماه با رعایت دستورالعملهای بهداشتی پیگیری میشود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#آموزش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 حوزه علمیه و مجامع علمی از صحیفه سجادیه توشهی بیشتری بردارند
💢 حضرت آیتاللّه نوری همدانی در پیامی به کنگره بینالمللی امام سجاد(ع) تأکید کرد؛
📚 امروز یکی از وظایف ما معرفی ابعاد مختلف شخصیت ائمه معصومین(علیهمالسلام) است و در این میان وجود مبارک حضرت سجاد(علیهالسلام) سراسر زندگیاش درسها و حکمتهایی است که بسان مشعل فروزان برای جوامع بشری موثر خواهد بود.
📚 صحیفه سجادیه یکی از کرامات آن حضرت است که عقول بشر را در درک معانی و معارف آن عاجز کرده و این اثر آنچنان بود که حاکمان اموی را در محدود کردن آن امام عزیز زمینگیر کرد.
📚 این جلسه ارزشمند میتواند در گسترش این اثرماندگار تأثیرگذار باشد و حوزههای علمیه و مجامع دیگر علمی باید از این صحیفه توشهی بیشتری بردارند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19413
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#آیت_الله_نوری_همدانی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 حضرت زینب(س) منطق عقلانیت عاشورا را تبیین کردند
📕 خانم علاسوند در نشست «کنشورزی بانوان در مکتب تربیتی اهلبیت(ع)» عنوان کرد:
📝 تنها امکانات عملیات حضرت زینب(س) تا زمان رحلتشان، کلمه بود که با احساسات آتشین ایشان در هم آمیخته و حماسه خلق کرد و منطق عقلانیت حادثه عاشورا را تبیین کرد.
📝 اگر کلمات و خطبههای آتشین زینب کبری(س) نبود، امروز نمیتوانستیم به صورت مستند جلوی تحریفات را بگیریم.
📝 خطبه حضرت زینب(س) در کاخ یزید، علم و آگاهی و سخنوری و آشنایی ایشان با قرآن را نشان میدهد و مهمتر از آن شجاعت بینظیر زینب(س) را نمایان میکند. زینب(س) آموزهای از علم، شجاعت، حیا و عفت را نشان داد.
📝 باید در فضای خانواده بیاموزیم که اگر فضای زندگی ما خلاف رفتارهای انسانی و اخلاقی و آداب شیعی باشد، مطمئنا نمیتوانیم فرزندانی تربیت کنیم که با نیکیها خو بگیرند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19428
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com