eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
432 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 جواز قطع و پیوند اعضا براساس ادله سلطنت، سیره عقلا و سیره متشرعه ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» بیان کرد؛ 📚 اگر قطع عضوی یک ضرر متنابه داشته باشد، این قطع عضو به جهت ادله حرمت ضرر حرام است، منتها در کنار ادله حرمت ضرر ادله سلطنت، سیره عقلا و سیره متشرعه وجود دارد. 1️⃣ نخست، باید ببینیم نسبت بین ادله حرمت ضرر و ادله سلطنت بر نفس چگونه است. آیا ادله حرمت ضرر بر ادله سلطنت بر نفس مقدم است؟ 🔹 سلطنت بر دو قسم است؛ 1- سلطنت انسان بر بدن خود و 2 - سلطنت انسان بر افعال و کردار امور زندگی خود. 2️⃣ دوم، براساس سیره عقلا انسان بر اموال خود مسلط است. همچنین این عقلا می‌گویند هر انسانی مسلط بر بدن خود است. 3️⃣ سوم، سیره متشرعه است، یعنی اهل شرع در اموال خودشان تصرف می‌کردند و چه بسا نسبت به تصرف در بدن هم اهل شرع مشکلی نداشته و این نوع تصرف را قبول داشته باشند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21207 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ راه‌های مطرح برای تخلص از قرض ربوی در عقود بانکی/ برخی تغییر شکل در قراردادهای بانکی را راه برون رفت از مشکل می‌دانند 💢 آیت‌الله محمدتقی شهیدی در درس خارج «ماهیت پول و احکام آن» بیان داشت؛ 📚 برخی حذف ماهیت و روح ربا از بانک را عملا ناشدنی دانسته و پیشنهاد نهادی خدماتی بودن بانک را ارائه داده‌اند. 📚 برخی دیگر از فقهاء تغییر شکل در قراردادهای بانکی را به عنوان برون رفت از مشکل ربا کافی دانسته و مواردی را ذکر نموده‌اند. 🔻 راه‌های مطرح برای تخلص از قرض ربوی در عقود بانکی 🔹 راه اول؛ قرض دادن طلا و دلار به جای پول. 🔹 راه دوم؛ فروش طلا و دلار به قیمت دلخواه. 🔹 راه سوم؛ هبه‌ی مشروط به هبه. 🔹 راه چهارم؛ هبه‌ی مشروط به قرض. 🔹 راه پنجم؛ جعاله بر قرض. 🔹 راه ششم؛ ارجاع به واسطه. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21214 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ وظیفه حوزه؛ استخراج مبانی علوم انسانی از منابع اسلامی/ تصحیح راهبردهای کلان و ریل‌گذاری نظامات حوزوی مطالبه رهبر انقلاب از حوزه است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد در نشست «بازخوانی مطالبات مقام معظم رهبری از حوزویان در سفر به قم» مطرح کرد؛ 📚 مطالبات رهبر معظم انقلاب از حوزه بسیار گسترده است و در معدود گزاره‌های مطرح شده از جانب معظم له در سفر سال ۸۹ خلاصه نمی‌شود. 📚 حضرت آقا بسیار هوشمندانه نسبت به مسائل حوزه ورود پیدا کرده و تصحیح راهبردهای کلان و ریل‌گذاری نظامات حوزوی را دنبال می‌کنند. 📚 وقتی رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند علوم انسانی اسلامی، معنایش این است که حوزه باید مبانی علوم انسانی در عرصه‌های متعدد را از منابع اسلامی استخراج کند. 📚 یکی از مطالبی که ایشان فرمودند تغییر متون آموزشی بود. در این زمینه تاکنون ۶۰ کتاب تولید یا از کتاب‌های موجود به روزرسانی شده است. 📚 درختواره رشته‌های دانشی با مشارکت بیش از ۵۰۰ استاد در ۱۶ حوزه دانشی تهیه و کار آن تمام شده است. این درختواره نقشه دانشی علوم اسلامی حوزه است. 📚 در حال حاضر ۴۰۰ رشته به تصویب رسیده و نزدیک به ۲۰۰ گروه در حال تدوین سرفصل‌ها هستند. 📚 ۳۷ پایان‌نامه در حال تدوین داریم که واژه بیانیه گام دوم داخل آن وجود دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21218 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 فقه مسائل مستحدثه؛ مباحث بورس 📕 «فقه مسائل مستحدثه؛ مباحث بورس» از سوی آیت‌الله هادی عباسی خراسانی برگزار می‌شود. 📆 زمان: شنبه تا چهارشنبه/ ساعت ۸ تا ۹ 📌 دروس به صورت آنلاین از طریق مدرسه فقاهت و سامانه نجاح پخش می‌شود. 🌐 eshia.ir 🌐 http://login.ismc.ir/ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ مهندسی ژنتیک تغییر در خلقت نیست/ مگر می‌شود خلقت الهی را تغییر داد 🔹 آیت‌الله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه مهندسی ژنتیک عنوان کرد؛ 📚 یکی از مواردی که افراد بر عدم جواز به کارگیری قوانین و قواعد زیست فناورانه به آن تمسک می‌کنند این است که تغییر خلقت جایز نیست و در اینباره به آیه 119 سوره نساء تمسک می‌کنند. 📚 نخستین وجه در پاسخ به این موضوع این است که اولاً مراد از تغییر در آیه، تغییر تکوینی نیست. به استناد برخی روایاتی که ذیل آیه وارد شده تغییر فی خلق الله، یعنی تغییر در امر الله است. 📚 دوماً، مگر می‌شود خلقت الهی را تغییر داد؟ آن چه در تصرفات و تعدیلات ژنتیکی رخ می‌دهد، تغییر در خلقت نیست حتی اگر فرض کنیم تغییر در خلقت میسر باشد. 📚 به حکم اولی و فی حد نفسه تصرف در خلقت ممنوع نیست و موارد فراوانی است که تصرف در خلقت نه تنها مجاز است گاه واجب است. البته اگر بر خلاف اساس و غایت و روند طبیعت در فرآیند حیات دخالت کنیم و فنون و فرآیندهای زیست فناورانه را در آن اعمال کنیم، خلاف و ممنوع می‌شود. 📚 اگر استخدام فنون و فرآیند‌های زیست فناورانه و مهندسی ژنتیک برای تکمیل صفات طبیعی باشد، اصلاح صفات باشد، علاج بیماری باشد و... علی القاعده به اقتضاء طبع قضیه و با تمسک به پاره‌ای مخصص‌ها می‌تواند مجاز قلمداد شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21221 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 مودت و محبتی که در روایات آمده، امر مولوی است نه ارشادی 🔰 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» عنوان کرد؛ ✅ تودد و تحببی که مورد تأکید روایات قرار گرفته آیا استفاده الزام می‌شود یا فقط ترجیح را افاده می‌کند؟ بعضی در این نوع روایات می‌گویند نوعی ارشادات است. ✅ ما قبول نداریم، گفته‌ایم ارشاد نیست و مولوی است منتهی بیانات مولوی بر دو قسم است. بعضی بیانات مولوی تأسیس از ناحیه شرع دارد و بعضی تأیید امر عقلی و عقلائی است. ✅ ارشادیت دو معنا دارد. یک ارشادیت مقابل مولوی و دیگری ارشادی داریم که خودش قسمی از اقسام مولوی است. آن احکامی که تأسیسی نیست حالت امضائی دارد. ✅ روایاتی که اشاره به احکامی دارد که عقل یا عقلا آن را می‌فهمند نمی‌شود گفت که ارشاد است و بار مولوی ندارد. ✅ آیا روایات صرف استحباب را بیان می‌کنند یا بیش از آن هم استفاده می‌شود. آنچه ابتدا به ذهن می‌آید احتمال اول است که ظاهر است. ✅ التودد الی الناس نصف العقل این خوبی را دارد که انسان عاقل با نرمی و ملایمت با دیگران برخورد می‌کند. ظاهر این‌ها استحباب است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21224 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 تفکیک فقه از اخلاق با عقل و نقل ناسازگار است 🔰 حجت‌الاسلام مجتبی رحیمی در نشست «تأملاتی بنیادین در تفکیک فقه از اخلاق»، گفت: 🔹 عده‌ای از معاصرین فکر می‌کنند علم اخلاق یک علم کاملا متمایز و با هویتی کاملا متفاوت از فقه در غایت و مبانی است، در موضوعات و محمولات تفاوت دارد و در مجموع تمایز همه جانبه در کار است. 🔹 برخی تصریح می‌کنند گزاره‌های اخلاقی حکم فقهی ندارد؛ در حالی که این موضوع یعنی تفکیک اخلاق از فقه با وجود شهرتی که در دوره ما دارد هیچ شاهدی در متون اصلی دینی ندارد؛ اگر به عقل و کتاب و سنت مراجعه شود می‌بینیم هیچ شاهدی نمی‌توان برای آن آورد و آیه و روایتی نمی‌یابیم که این دو را متمایز بداند. 🔹 در تاریخ هزار ساله فقه شیعه، یک شاهد معتنابه از فقها در تفکیک فقه از اخلاق نمی‌یابیم؛ معتقدم با مراجعه به منابع دین، وحدت رویه در بحث احکام عملی و اخلاقی وجود دارد و دریافت‌های عقلانی و کتاب و سنت برخلاف تقسیم مشهور کنونی است و یکی از مهمترین دلایل آن هم، توجه به لوازم عبودیت است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21231 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ اگر شارع شخصیت‌های حقوقی را دارای شأنیت و اهلیت نداند، معامله با آن‌ها بیع نیست 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدسعید واعظی در درس خارج «ماهیت شخص حقوقی و احکام آن» تأکید کرد؛ 🔹 نخستین دلیل برای اثبات مشروعیت شخصیت‌های حقوقی جدید تمسک به سیره و ارتکاز عقلا است. 🔹 دومین دلیل تمسک به اطلاقات ادله عقود، مانند «احل‌الله البیع» و «تجارة عن تراض» است. یعنی امروزه اگر شرکتی یا موسسه‌ای وارد معامله‌ای شد و بیعی انجام داد، اطلاق «احل‌الله البیع» شامل این معامله می‌شود و حکم به صحت شرعی این نوع معاملات می‌کنیم. 🔹 همچنین اگر شرکتی قرض گرفت، بیع کرد، اجاره داد، تجارتی کرد و... اگر تمام شرایط و مقومات کامل بود، به اطلاق ادله عقود و معاملات می‌گوییم عرفا معامله با این شرکت‌ها داخل در اطلاقات است و شارع این نوع معاملات را مشروع می‌داند. 🔹 اگر احتمال دهیم که شارع شخصیت‌های حقوقی را دارای شأنیت و اهلیت نداند، از آنجایی که احراز موضوع لازم است و در موضوع بیع، اهلیت متعاقدین شرط است، دیگر معامله با آن‌ها بیع نیست. 🔹 در نتیجه تمسک به اطلاقات در چنین مواردی، تمسک به عمومات در شبهه مصداقیه می‌شود که جایز نیست. بنابراین قیود مشروعیت متعلق معامله باید مفروغ عنه باشد، تا بتوان تمسک به اطلاقات معامله کرد و الا تمسک جایز نیست. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21227 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 شروع مبحث جدید درس خارج فقه حضرت آیت‌الله ‌جوادی آملی 📝 یک اثر تفسیری جدید از حضرت آیت‌الله سبحانی منتشر شد 📝 آیت‌الله سید احمد خاتمی عضو فقهای شورای نگهبان شد 📝 انتشار مهمترین مصوبات شورای ‌عالی حوزه‌‌های علمیه 📝 دانشگاه‌‌های کشور می‌توانند از ظرفیت حوزه‌‌های علمیه بهره‌مند شوند 📝 واکنش دفتر قائم مقام مدیر حوزه به خبر جعلی 📝 مرحله‌ اول داوری آثار همایش کتاب سال حوزه پایان یافت 📝 فراخوان مسابقه کتابخوانی مجازی اعلام شد 📝 مهلت ارسال مقاله به همایش «الگوسازی و گفتمان‌سازی زن و خانواده تراز اسلامی» تمدید شد 📝 کتاب «نا» زندگی‌نامۀ شهید سید محمدباقر صدر به چاپ دوم رسید 📝 از کتاب «پیشران آنتی تز انقلاب اسلامی در حوزه‌‌های علمیه و راهکار‌های مقابله» رونمایی شد و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21234 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 حکم فسخ قراردادها در ایام کرونا/ اقامه نماز در مسجد اگر سبب اشاعه ویروس کرونا شود، صحیح نیست ✍️ آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج مسأله کرونا، اظهار کرد؛ 📚 اقامه نماز در مسجد و جماعت استحباب دارد و تعظیم شعائر است ولی مراقبت و جلوگیری از نشر ویروس کرونا و بیماریِ حاد واجب است. 📚 آیا بیماری کرونا و واگیردار می‌تواند قراردادها را فسخ کند؟ وفای به عهد واجب است و به مبنای اولیه، ترک آن حرام است. ولی قرارداد بسته شده در ایام کرونا چند فرع دارد؛ 📚 باید ببینیم توانایی وفای به عهد دارد یا نه؟ «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها» تکلیف ما لا یطاق به دلیل عقلی، عقلایی و روایی و قرآنی واجب نیست. 📚 اگر تکلیف ما لا یطاق نیست ولی عسر و حرج دارد از باب قاعده عسر و حرج برخی تکلیف‌ها را نفی می‌کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21236 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ نوعی دوگانگی میان نظام سیاسی و اداری با نظام ولایی وجود دارد/ نظام اداری نیازمند بازطراحی براساس آموزه‌های اسلامی است 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین علی آقاپیروز در نشست علمی «مبانی، حدود و کارکردهای دولت اسلامی» عنوان کرد؛ 📚 وجه تمایز جدی حکمرانی اسلامی از حکمرانی غیراسلامی نهاد ولایت فقیه است که تعین‌بخش به حکمرانی اسلامی است. 📚 در امتداد ولایت فقیه و نظام ولایی، نظام سیاسی و اداری مطرح است و مسئله اصلی این است که احساس می‌شود یک نوع دوگانگی بین نظام سیاسی و اداری ما با نظام ولایی وجود دارد. 📚 وقتی که می‌خواهیم نظام اداری‌مان ترجمان نظام ولایی باشد، باید خودش سنخیتی با نظام ولایی داشته باشد و مبتنی بر مبانی، اصول و اهداف اسلامی باشد. 📚 یکی از مبانی نظام اداری که بخواهیم بر اساس آموزه‌های اسلامی طراحی کنیم، این است که جایگاه مناصب اداری در آن مشخص شود که این منصب، جای سخنرانی نیست، بلکه جای عمل و کارگزاری است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21239 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 برگزاری درس خارج «ماهیت شخص حقوقی و احکام آن» 💢 درس خارج فقه معاصر با موضوع «ماهیت شخص حقوقی و احکام آن» از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدسعید واعظی برگزار می‌شود. 📆 زمان: یکشنبه، سه‌شنبه، پنج‌شنبه / دو ساعت به ظهر ✅ درس به صورت غیر حضوری(آنلاین) برگزار می‌شود. 🔗 لینک شرکت در درس👇 🌐 https://engage.shatel.com/b/hos-u1n-tgt-awx ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 تأسیس دانشگاه جامع اسلامی/ دانشگاه‌ها از ظرفیت حوزه‌های علمیه استفاده کنند 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار مسئولان دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت(ع) تأکید کرد؛ ❇️ طی چند سال اخیر ۲۰ سند راهبردی برای دو دهه فعالیت پیش روی حوزه‌های علمیه تدوین و ترسیم شده است. ❇️ طرح‌های حوزوی بر اساس آسیب‌شناسی‌های کلان و ناظر به نظام فکری واحد و در قالب منظومه‌ای از طرح‌های به هم پیوسته طراحی شده است. ❇️ باید با ورود قوی و هدفمند به عرصه‌های فنی و مهندسی و علوم پایه، به سمت تأسیس دانشگاه جامع اسلامی حرکت نماییم. ❇️ دانشگاه‌های کشور ناظر به رسالت و اهداف خود، برای ارتقاء ابعاد فلسفی، اخلاقی و فقهی رشته‌های آموزشی می‌توانند از ظرفیت حوزه‌های علمیه بهره‌مند شوند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21242 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ مبارزه با احتکار از راه‌های دفع ضرورت مسلمین است/ مشکلات افراد مضطر باید به گونه‌ای حل شود که به سطح عمومی جامعه برسند 💢 آیت‌الله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی عنوان کرد؛ 📚 کسانی که به خاطر حوادث غیر مترقبه دچار گرفتاری می‌شوند مثلا بیکار می‌شوند، داخل در عنوان مضطر می‌شوند و با توجه به روایت «وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ» واجب است که اضطرار او برطرف شود. 📚 در روایات آمده است که مشکلات آن‌ها به گونه‌ای باید حل شود که در سطح عمومی جامعه قرار گیرند؛ اینطور نیست که شخص نیازمند فقط از مرگ نجات پیدا کند بلکه باید در رفع دیگر حوائج او کوشیده شود تا زندگی متعارف پیدا کند. 📚 از راه‌های دفع ضرورت مسلمین مبارزه با احتکار است که با روایت «وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ» وجوب مبارزه با احتکار ثابت می‌شود. بنابراین یکی از راه‌های اجابت مضطر مبارزه با احتکار است. 📚 این‌که می‌گوییم دولت می‌تواند منع احتکار کند مربوط به جایی است که شخص، اموال خودش را احتکار کرده باشد ولی اگر مال دولتی را احتکار کند و یا مالی را بر اساس وامی که از دولت أخذ کرده احتکار کرده باشد در اینجا ربطی به حصر احتکار به امور اربعه ندارد بلکه احتکار هیچ شی‌ای جایز نیست و باید اموال و اجناس را به همان دستوری که از ناحیه دولت آمده است توزیع کنند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21248 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ هوش مصنوعی می‌تواند نقش مشورتی برای فقیه داشته باشد/ مراکز علمی در زمینه آی تی گام‌های لازم را بردارند 🔻 آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار در گفت‌وگویی عنوان کرد؛ 🔹 در صورت وجود امکانات جدید، بدون استفاده از این امکانات فحص مجتهد کامل نخواهد بود و نمی‌توان فتوا داد. 🔹 بر اساس اصول مدون حوزه علمیه استفاده از آی تی در زمینه‌های مختلف ضروری است و در غیر این صورت مسئله فتوا محل اشکال واقع می‌شود. 🔹 هوش مصنوعی می‌تواند نقش مشورتی برای فقیه داشته باشد؛ فقیه به عنوان مشورت از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. 🔹 باید دید هوش مصنوعی چقدر در ابداع و ایجاد جرقه علمی اثرگذار است؛ کم رنگ شدن نقش ذهن و استعداد می‌تواند یکی از محاذیر استفاده از هوش مصنوعی باشد. 🔹 استفاده از آی تی نه تنها ضرورت دارد بلکه در حد وجوب است؛ چون بدون آن شرایط استنباط فراهم نمی‌شود. فضلا و بزرگان حوزه نیز نگاه مثبتی نسبت به آن دارند تنها اشکال، در زمینه محاذیر است. 🔹 از هوش مصنوعی می‌توان به عنوان یک مشاور استفاده کرد؛ اگر فقیه فرصت یا امکان مراجعه را نداشته باشد، می‌تواند از این دستیار استفاده کند. 🔹 در حال حاضر نه تنها نباید به داشته‌ها در زمینه آی تی بسنده کرد بلکه باید زمینه‌های جدید نیز ایجاد شود؛ مراکز علمی نیز باید گام‌های لازم را در این زمینه بردارند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21251 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 بررسی مولفه‌های مبانی معرفتی تمدن نوین اسلامی 📌 وبینار «بررسی مولفه‌های مبانی معرفتی تمدن نوین اسلامی» با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه برگزار می‌شود. 📆 زمان: یکشنبه 25 آبان 99/ ساعت 14:30 🔰 آدرس مجازی نشست: 🌐 skyroom.online/ch/mashamloo/neshaste-tamadon ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 برگزاری درس خارج «فقه سرمایه‌گذاری استارت آپ‌ها + بیت کوین و ارز SDR» 💢 درس خارج فقه معاصر با موضوع «فقه سرمایه‌گذاری استارت آپ‌ها + بیت کوین و ارز SDR» از سوی آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی برگزار می‌شود. 📆 زمان: سه‌شنبه‌ها - ساعت ۸:۱۵ تا ۹ صبح 🔰 موضوعاتی که مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ 🔺بررسی فقهی قرارداد Convertible 🔺بررسی فقهی قرارداد SAFE (Simple Agreement for Future Equity) 🔺 ماهیت و احکام بیت کوین و رمز ارزها 🔺 ماهیت و احکام ارز بین‌المللی SDR ✅ درس به صورت غیر حضوری(آنلاین) برگزار می‌شود. 🔗 لینک شرکت در درس👇 🌐 https://rubika.ir/qommpth ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 نفی امتیازات آموزشی مبتنی بر تفاوت اجتماعی/ اسلام تبعیض در تعلیم و آموزش را نمی‌پذیرد 🔻 آیت‌الله محسن اراکی در درس خارج «فقه نظام سیاسی» بیان کرد؛ 📚 یکی از دستاوردهای عظیم انقلاب پیامبر(ص) عمومی ساختن تعلیم و ریشه‌کن سازی بی‌سوادی در کل جامعه بوده است. 📚 ادلە قرآنی بر این مطلب ادله‌ای است که دلالت دارد انبیاء و نبی گرامی اسلام برای تعلیم عامە ناس مبعوث شده‌اند. 📚 صرف نظر از آیات کریمە قرآن، روایات فراوانی از معصومین(ع) به ما رسیده که دال بر نفی هرگونه امتیاز تعلیمی و آموزشی در جامعە اسلامی است. 📚 نظام اسلامی، نظامی است که امتیاز طبقاتی را در عرصە آموزش نمی‌پذیرد و معتقد است آموزش باید عمومی باشد و این آموزش عمومی مخصوص امور دینی نیست بلکه مطلق علم باید در اختیار همگان باشد. 🔻 روایات دالە بر الغای هر نوع امتیاز مبتنی بر طبقات در امور تعلیم و آموزش بر سه دسته است؛ 🔹 دستە اول: روایات داله بر وجوب طلب علم مطلقا بر همگان است. 🔹 دسته دوم: روایاتی است که در خصوص وجوب تعلیم آمده است. 🔹 دستە سوم: روایاتی است که دلالت بر عدم جواز تبعیض در تعلیم دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21255 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 بررسی فرق بین سند دین و سند تعهد/ اسکناس سند دین است یا صرفا سند عهده؟ 🔰 آیت‌الله جواد مروی در درس خارج «فقه رمز ارز‌ها و بیت کوین» عنوان کرد؛ 💢 در فقه دو اصطلاح ذمه و عهده داریم. این دو اصطلاح هر چند گاهی به جای یک‌دیگر به کار می‌روند ولی با هم تفاوت دارند. 💢 عهده یک ظرف تصوری و اعتباری است برای تکالیف و آن اعمالی که بر انسان لازم است. ذمه، ظرف اعتباری است برای اموالی که ثابت است برای غیر بر علیه انسان. 💢 بین ذمه و عهده عموم و خصوص من وجه است. یک ماده اجتماع و دو ماده افتراق. ماده اجتماعشان فرض کنید مکلفی مال غیر را تلف کرده، هم ذمه او مشغول است و هم عهده‌اش. 💢 ذمه‌اش مشغول به مال است. ماده افتراق عهده هست ولی ذمه نیست، تکلیف هست حکم وضعی نیست. 💢 زمانی که اسکناس‌ها پشتوانه‌اش طلا و نقره بود، اسکناس سند طلا و نقره بود، آیا اسکناس سند دین بود یا صرفا سند عهده بود؟ 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21258 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 منشأییت اسلامی و قانون‌گذاری در نظام مسائل خانواده 📌 سومین نشست از سلسله نشست‌های راهبردی فقه و قانون‌گذاری با موضوع «منشأییت اسلامی و قانون‌گذاری در نظام مسائل خانواده» با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین فرج‌الله هدایت‌نیا برگزار می‌شود. 📆 زمان: سه‌شنبه ۲۷ آبان، ساعت ۱۴:۳۰ 🔻 لینک ورود به جلسه 🌐 https://b2n.ir/548677 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 آسیب‌های پژوهشی حوزه/ نبودن انگیزه و مقعطی دیدن پژوهش از آسیب‌هاست 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین امیرعباس اکبری در گفت‌و‌گویی تصریح کرد؛ 📚 از جمله آسیب‌ها در پژوهش حوزه علمیه نبود انگیزه پژوهش و مقطعی و جنبی دیدن پژوهش است. 📚 چون سیر دروسی که ارائه شده پژوهش محور نبوده طلبه قادر به انجام فعالیت‌های پژوهشی نیست یا موضوع را پژوهشی نمی‌داند. 📚 حمایت معاونان متخصص در عرصه پژوهش سبب می‌شود آسیب‌ها و موانع پژوهش در حوزه‌های علمیه کمتر و سبب پیشرفت‌های پژوهشی طلاب شود. 📚 دو همایش بزرگ علامه حلی و علامه شعرانی هر دو ظرفیت بالایی دارند که می‌توان موضوعات مختلف را به صورت پیش همایش در مناطق چندگانه پژوهشی برگزار کرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21263 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ مراسم اختتامیه دومین همایش کتاب سال بانوان با پیام حضرت آیت‌الله نوری همدانی برگزار می‌شود 🔰 خانم ریحانه حقانی در نشست خبری «مراسم مجازی اختتامیه دومین همایش کتاب سال بانوان» مطرح کرد؛ 📝 مراسم اختتامیه دومین همایش کتاب سال بانوان روز پنجشنبه ۲۹ آبان ساعت ۱۰ تا ۱۲ به صورت مجازی با پیام تصویری مرجع تقلید جهان تشیع، حضرت آیت‌الله نوری همدانی برگزار می‌شود. 📝 در مجموع ۲۶۵ اثر به دبیرخانه دومین همایش کتاب سال بانوان ارسال شده است. از مجموع آثار دریافت شده، ۲۴۷ اثر تألیفی شامل ۱۵۵ کتاب، ۲۷ رساله (دکتری و سطح۴) و ۶۵ مقاله علمی پژوهشی، یک اثر تصحیح و تعلیق و ۱۷ اثر ترجمه بودند. 📝 ۹۲ اثر پس از ارزیابی اولیه به مرحله ارزیابی تفصیلی راه یافتند و پس از دو نوبت ارزیابی تفصیلی و ارسال آثار به کمیته علمی، در نهایت ۲۳ اثر حائز رتبه‌بندی شدند. در مجموع، ۱۸۴ نفر در این همایش شرکت کردند که ۱۷۱ نفر آنان بانوان پژوهشگر حوزوی و دانشگاهی و ۱۳ نفر پژوهشگران آقا بودند. 📝 فراخوان سومین همایش کتاب سال بانوان در مراسم اختتامیه اعلام می‌شود، همچنین آثار برگزیده همایش و صاحبان آثار در حوزه علوم انسانی اسلامی معرفی و تجلیل خواهند شد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21266 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 تفاوت تمدن نوین با تمدن مدرن/ عمده مشکل ما در تمدن‌سازی، مبانی غیرمعرفتی است 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه در نشست «بررسی مؤلفه‌های مبانی معرفتی تمدن نوین اسلامی» عنوان کرد؛ ✍️ مقصود ما از تمدن هم دستاورد سخت‌افزاری و هم دستاورد نرم‌افزاری از تمدن است که منشأ پیشرفت جامعه ایرانی اسلامی می‌شود. ✍️ وقتی ما می‌گوییم «تمدن نوین اسلامی» به این معنا نیست که ما با دانش غرب مخالفیم بلکه مخالفت با مبنای معرفتی و غایت آن است. مبنای معرفتی ما نسبی‌گرایی معرفتی نیست. ✍️ فرق تمدن نوین با تمدن مدرن یکی در مبانی است تا سر از نسبی‌گرایی که تمدن مدرن درآورده است، در نیاورد و دیگری این‌که در تمدن نوین اسلامی محققان در تمدن‌سازی مشارکت می‌کنند. ✍️ غیر از مبانی معرفتی تمدن نوین اسلامی یک چیز دیگر را نیز باید مورد توجه قرار داد و آن عوامل غیرمعرفتی تمدن نوین اسلامی است. ✍️ اگر ما از تمدن نوین اسلامی حرف می‌زنیم باید هم به مبانی معرفتی تمدن نوین اسلامی و تفاوت با مبانی معرفتی تمدن مدرن بپردازیم و هم به عوامل معرفتی که در تمدن‌سازی یا تمدن‌سوزی نقش دارد توجه کنیم. ✍️ به نظرم عمده مشکلات در مبانی غیرمعرفتی است که واقعاً تمدن‌سوز هستند و اجازه نمی‌دهند تمدن نوین اسلامی شکل پیدا کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21269 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 جواز پیوند یا قطع عضو براساس قاعده سلطنت / مطالب شهید صدر درباره سیره عقلا جامع است ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» تأکید کرد؛ 🔹 بحث درباره قطع عضو و پیوند آن بود و دلیلی بر حرمت نفسی اولی پیدا نکردیم، لکن از باب حرمت در صورتی که ضرر متنابه داشته باشد، قطع عضو حرام است. 🔹 درباره قاعده سلطنت نیز گفته شد هر کسی بر نفس خود مسلط است و می‌تواند عضوی از بدن خود را برای پیوند در اختیار پزشک قرار دهد. عمده دلیل این قاعده، سیره عقلاست. 🔹 سیره عقلا فراتر از ارتکاز عقلاست. ارتکاز عقلایی به مرحله عمل نرسیده و یک ذهنیت و باور عقلایی است که مربوط به عمل است. 🔹 فراتر از ارتکاز عقلایی، سیره عملیه عقلا است، عقلا برای تنظیم امور زندگی خود سیره‌هایی دارند. شاید بهترین کسی که در بحث سیره عقلائیه مطالبی را بیان کرد، مرحوم شهید صدر است. 🔹 سیره متشرعیه یعنی سیره اهل شرع. در سیره عقلائیه امضای شارع باید احراز شود. سیره متشرعیه خودش حکم شرعی است، چون سیره اهل شرع است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21276 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 طلاب نباید از قرآن غافل شوند/ یکی از دروس اصلی حوزه باید آیات الاحکام باشد 🔰 آیت‌الله علی اکبر رشاد، پیش از آغاز درس خارج خود که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: 📚 قرآن کریم خزانه لایزال، کران ناشناس و پایان‌ناپذیری است که در اختیار طلاب حوزه‌های علمیه قرار دارد. 📚 طلاب هرگز نباید از قرآن کریم غافل شوند، حال شاید سوال مطرح شود مبنی بر اینکه مگر می‌شود حوزه و طلبه از قرآن غفلت کند؟ 📚 طلبه باید بداند چه مقدار به مسائل قرآنی اهتمام دارد و چقدر حوزه‌های علمیه، طلاب را قاری و تالی به معنویات قرآنی بار می‌آورند؟ طلبه باید مسلط به مبانی و فهم معانی قرآن کریم باشد. 📚 طلبه آن چیزی که از قرآن کریم می‌آموزد در مقام علم باید آموخته‌های خود را در سایر حوزه‌ها و زمینه‌ها به کار بگیرد و استفاده کند. 📚 قرآن کریم حاوی حقایق ناب و ژرفی است که طلبه می‌تواند با استفاده از آن حقایق معارف فلسفی، حکمی و عقلی را از قرآن کریم استخراج و استنباط کند؛ قرآن منبع اصلی تشریح شریعت است بنابراین یکی از دروس اصلی حوزه باید آیات الاحکام باشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com