eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
407 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️پژوهشگاه فقه نظام منتشر میکند: ✅دو فصلنامه علمی تخصصی فقه نظام 🔷پژوهشگاه فقه نظام در نظر دارد با انتشار "دوفصلنامه علمی تخصصی فقه نظام" و اخذ مجوز های علمی، بستری مناسب برای ژرف کاوی و طرح مباحث نوین و بررسی مسائل نو پدید در عرصه فقه نظام فراهم آورد و اندیشه های نو و نقدهای عالمانه فضلاء و فرهیختگان را عرضه کند . 🔸دو فصلنامه فقه نظام با اخذ مجوز های انتشار ، در صدد اخذ رتبه های علمی و پژوهشی برای شماره های آینده است. نویسندگان محترم، شیوه نامه مقالات نشریه را در سایت www.jiiss.ir مطالعه کرده و مقالات را مطابق با آن ارسال نمایند. 🖊علاقه مندان می توانند آثار علمی خود را از طریق ایمیل نشریه به آدرس feghenezam@gmail.com ارسال نمایند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با ما همراه باشید 🆔 @meftaah_pluse
🔔سی و دومین نشست از سلسله نشست های علمی هیئت اندیشه ورز خانواده، تعلیم و تربیت و سبک زندگی برگزار می گردد: ✅ موضوع چالش هویت زنانه در جهان امروز و زن طراز انقلاب اسلامی 🎤با ارائه استاد: دکتر ریحانه رئیس السادات استاد دانشگاه و مدیر موسسه فرهنگی امام رضا (ع) تهران ✴️برگزار کننده: هیئت اندیشه ورز خانواده، تعلیم و تربیت و سبک زندگی معاونت پژوهش زمان: دوشنبه ۱ دی ماه و به صورت مجازی، ⏰از ساعت 15 تا16:30 🔗لینک شرکت در نشست آنلاین 👇 http://family.lms2.hozehkh.com/ws/dsadati ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با ما همراه باشید 🆔 @meftaah_pluse
🔰 حقوق مالی زن در خانواده بررسی شد 🔻 هیئت اندیشه‌ورز خانواده، تعلیم و تربیت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، دومین نشست با عنوان « حقوق مالی زن در خانواده» را به‌صورت مجازی برگزار کرد. 💠 اطلاعات بیشتر در پایگاه حوزه علمیه خراسان: https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=39374 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با ما همراه باشید 🆔 @meftaah_pluse
📚 مراحل انشاء در امور اعتباری/ تصویب قانون بدون شناخت انشاء میسر نیست 📝 آیت‌الله محمدعلی مدرسی یزدی در درس خارج «فقه قانون‌گذاری» تصریح کرد؛ 📚 مبحث انشاء یک مبحث کلیدی در اصول و فقه است. بحث حقیقت تصویب قانون بدون شناخت انشاء میسر نیست. 🔻 مراحل انشاء در امور اعتباری همچون بیع: 🔹 وقتی کسی در مقام فروش مال خود می‌گوید بعت، نخست یک انشاء شخصی که متقوم به فرد است صورت می‌گیرد. 🔹 در مرحله‌ی بعد نوبت به این می‌رسد که آیا عرف و عقلا این انشاء را به رسمیت می‌شناسند یا نه؟ اگر مورد پذیرش و تایید عرف باشد آن‌ها هم بر این انشاء صحه می‌گذارند و انشائی که صورت گرفته را معتبر می‌دانند. 🔹 در همان حال ممکن است شرع هم این انشاء را تأیید کند. در این صورت یک بیع معتبر و دارای آثار(نقل و انتقال ملکیت) از نظر عقلاء و شرع صورت گرفته است. 🔹 اگر عقلا آن را تایید نکند، هر چند یک امر انشائی است لکن در محیط عقلا لغو و بی اثر است. همین طور اگر شرع آن را امضا نکند شرعا نقل و انتقالی صورت نمی‌گیرد هر چند عرفا معتبر باشد. 🔹 چنین بیعی در عرف عام یک بیع مقبول تلقی می‌شود در حالی که در شرع باطل است. در این گونه موارد حوزه شرع با حوزه عرف و عقلاء اختلاف دارد. 📖 متن کامل پیام: 🌐http://meftaah.com/?p=21641 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ آزمایش‌های پزشکی اگر مفید علم و یقین باشد، حجت است 🔻 آیت‌الله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی تشریح کرد؛ 🔹 اعتبار انواع آزمایش‌های پزشکی مانند انگشت نگاری در دو مقطع مهم، قابل پیگیری است؛ 1 - اعتبار این آزمایش‌ها در راستای تحصیل علم و یقین است. 🔹 جایگاه این مرحله از بحث، مسایل فقه پزشکی نیست بلکه مربوط به کتاب قضا و اعتبار علم قاضی است. معروف بین فقها این است که حکم قاضی بر اساس علم شخصی خودش مشروع و نافذ است. 🔹 2 - اگر برای قاضی به واسطه وسایل تشخیص پزشکی علم حاصل نشود، در این صورت آیا اعتماد بر کارشناسی‌‌های پزشکی و مرتبط با آن، برای قاضی و یا برای غیر قاضی اعتبار دارد یا خیر؟ 🔹 معروف در کلمات (فقها)، این گونه مطرح شده که چنانچه آزمایش‌های پزشکی و مرتبط با آن، مفید علم و یقین باشد، حجت است و الا اعتباری ندارد. 🔹 این‌که این آزمایش‌ها معمولا مفید علم هستند، یک بحث تاثیرگذار در فقه است، چون اگر پذیرفته شود معمولاً مفید علم است، تاثیر این آزمایش‌ها از قبیل امور حسی محسوب می‌‌شود و خبر کارشناس بر پایه‌ی خبر حسی ارزش و اعتبار پیدا می‌‌کند. 📖 متن کامل پیام: 🌐http://meftaah.com/?p=15184 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛ 🔻 از جمله مباحث مهم و آغازین در فقه تربیت بحث از مکلفِ به فعل تربیت و عوامل تربیت و تبیین معنای نهاد تربیتی با عوامل تربیتی است. 🔹 نهادهاى اجتماعی، عهده‌دار کارکردهاى مهم حياتى انسان در راستای پاسخ‌گویی به نیازی اساسی شکل گرفته‌اند. 🔹 نهادها اغلب بدون طرح و نقشه قبلی، به ‌تدريج و به ‌مرور زمان شکل گرفته‌اند و از ساده به پيچيده تکامل پيدا کرده، جوابگوى نيازهاى اجتماعى مستمر و دائمى مى‌باشند. 🔹 نهادها، از طبيعت جامعه برخاسته و از دوام، عموميت، فناناپذيرى و پويائى برخوردار است و کم و بيش خود را بر افراد تحميل مى‌کند. ✅ فرق نهاد و سازمان: سازمان، با طرح و نقشه قبلی، عمومى و در زمان معين به‌وجود آمده و به شيوه رسمى سازمان يافته است. سازمان‌هاى اجتماعى مهم، به منزلهٔ وسائل يا عوامل و عناصر نهادهاى اجتماعى هستند. سازمان برخلاف نهاد، داراى محل خاص است و حال آنکه نهاد در سراسر جامعه معينى پراکنده است. 📌 نهاد خانواده، نهاد حاکمیت از جمله نهادهای مطرح در تربیت است که از وظایف آنها در فقه بحث می‌شود. نهاد خانواده، برای برآورده ساختن نیازهای مربوط به تولید نسل، تربیت و اجتماعی ساختن آنها را عهده‌دار است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
دفتر مطالعات جهان اسلام و معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار می کند: 🔶فقه مقاومت و بررسی ابعاد واکنش به ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی 🔶سخنرانان: ▫️آیت الله کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری ▫️حجت الاسلام دکتر مسعود راعی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نجف آباد 📅 شنبه ششم دی ۱۳۹۹ 🕙 ساعت ۱۹ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ جایگاه بورس در تقسیم ابواب فقهی 🔻 آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج بورس تصریح کرد؛ 📚 ساختار بحث بورس رابطه انسان با دیگران بوده و معامله است. در معاملاتی که مصرحه نیست. جزو مسائل مستحدثه است. 📚 مسأله مستحدثه مسائل و موضوعاتی است که جدید است و حکم شرعی منصوص ندارند. اعم از این‌که اصلا موضوعی در گذشته نداشته و یا موضوع داشته ولی قیود جدیدی یافت. 📚 هنر فقاهتی فقیه در این مسائل مستحدثه تجلی می‌کند. فقهای گذشته مسأله جدیدی را به فرد می‌دادند تا نظرش را بیاورد، اگر می‌توانست نظرش را استخراج کند اجتهادش را می‌دادند. 📚 در بورس ببینید چقدر فضای عجیب است. چقدر اسلام باز، جادوانه و به روز است و همه چیز بیان شده است. مسائل مستحدثه بورس را تحت عنوان معاملات قرار می‌دهیم. 📖 متن کامل پیام: 🌐http://meftaah.com/?p=21648 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 از نگاه شرع برخی از شخصیت‌های حقوقی مشروع هستند/ وقف برای تقویت بورس، وقف صحیحی است؟ 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدسعید واعظی در درس خارج «ماهیت شخص حقوقی و احکام آن»: ❇️ مسلما ما بعضی از شخصیت‌های حقوقی مثل دولت اسلامی را در شرع داریم که همانند شخص حقیقی می‌توانند وارد معاملات مالی شوند. 1️⃣ مطلب اول: اگر مثلا می‌توانست شخصیت حقوقی مثل فقرا که صاحب زکاتند، خرید و فروش انجام دهد آیا دیگر تصرفات مانند قرض یا هبه و... را نیز می‌تواند انجام دهند؟ 🔹 اگر اثبات شود آن را توسعه می‌دهیم نسبت به سایر شخصیت‌های حقوقی که در زمان ائمه(ع) هم نبوده است. با همین منطق و روش می‌توانیم یک گام دیگر برداریم. 2️⃣ مطلب دوم: آیا می‌توان برای شخصیت‌های حقوقی مثل بیمه و بانک که در زمان معصومین(ع) نبوده نیز چیزی را وقف نمود؟ 🔹 مثلا شخصی اموال خود را برای تقویت بورس وقف نماید، آیا چنین وقفی صحیح است؟ مسلما این وقف صحیح است چرا که «الوقوف تکون حسب ما یوقفها اهلها» و این روایت اطلاق دارد و فقط نیاز به قصد قربت دارد. 📖 متن کامل پیام: 🌐http://meftaah.com/?p=21651 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ راه‌های تخلص از قرض ربوی در عقود بانکی/ اعطاء کارت اعتباری خرید کالا از راه‌های پیشنهادی است 🔻 آیت‌الله محمدتقی شهیدی در درس خارج «ماهیت پول و احکام آن» تأکید کرد؛ 📚 راه‌های تخلص از قرض ربوی در عقود بانکی 1️⃣ اعطاء کارت اعتباری خرید کالا: این راه توسط مرحوم آقای خوئی و آقای سیستانی مطرح شده که بانک مثلا به جای اعطاء وام 10 میلیونی، کارت خرید اعتباری به متقاضی وام بدهد تا متقاضی توسط آن کارت، بدهیِ خود به فروشگاه از بابت خرید کالا را تسویه کند. 2️⃣ وکالت بانک در قرض دادن اموال دیگران: راه بعدی راه حلی پیشنهادی شهید صدر است به این‌که: بانک به وکالت از صاحبانِ سرمایه به متقاضیان وام اعطاء کند. یعنی صاحبان سرمایه، اموال خود را به بانک می‌سپارند و بانک از آنان وکالت می‌گیرد که مجاز به اعطاء وام از جانب آنان باشد. 3️⃣ خرید چک: راه حل بعدی خرید چک است. بانک دلالی را یاد گرفته است فلذا چک‌های مدت داری که اشخاص در معامله با دیگران گرفته‌اند را با قیمتی کمتر از مبلغ چک خریداری می‌کند. 📖 متن کامل پیام: 🌐http://meftaah.com/?p=21655 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ مجموعه روایات به حب و بغض در راه خدا ترغیب می‌کند 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» بیان داشت؛ 📚 مجموعه روایات به المحبه فی الله و البغض فی الله ترغیب می‌کند. 📚 باب 15 از ابواب امر و نهی از کتاب امر به معروف و نهی از منکر وسائل همین عنوان را دارد «وجوب الحب فی الله و البغض فی الله.» 📚 یک روایت می‌فرماید: وُدُّ الْمُؤْمِنِ (لِلْمُؤْمِنِ) فِي اللَّهِ مِنْ أَعْظَمِ شُعَبِ الْإِيمَانِ أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ فِي اللَّهِ وَ أَبْغَضَ فِي اللَّهِ وَ أَعْطَى فِي اللَّهِ وَ مَنَعَ فِي اللَّهِ فَهُوَ مِنْ أَصْفِيَاءِ اللَّهِ. در نسخه‌ای از رسول‌الله نقل می‌کند و در نسخه‌ای دیگر مستقیم به خود امام باقر(ع) نسبت داده‌شده است. 📚 این روایت از لحاظ مضمون و محتوا و دلالت هم نکته اول این است که این روایت هم افاده وجوب فی حد نفسه نمی‌کند. چون در صدر آمده من اعظم شعب الایمان و این در مواردی به‌کار رفته که غیر واجب است. خودش هم تاب حمل بر رجحان و استحباب را هم دارد. 📚 اعظم شعب الایمان کاربردهای راقیه و عالیه را می‌گوید. کاربردهای دیگری هم دارد. فقره دوم فهو من اصفیاء الله دارد که آن هم نمی‌تواند افاده وجوب کند. هیچ‌کدام افاده الزام نمی‌کند حمل بر رجحان می‌شود. 📖 متن کامل پیام: 🌐http://meftaah.com/?p=21658 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 اولین جلسه از سلسله جلسات هم اندیشی فقه نظام به همت دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح با همکاری مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام در محل جامعه مدرسین برگزار گردید. 📚 در این جلسه اساتید گرانقدر حضرات آیات محسن اراکی، ابوالقاسم علیدوست و عباس کعبی به ارائه مباحث خود پیرامون معانی و ماهیت فقه نظام پرداختند. 📚 در بخش دیگر این جلسه پژوهشگران این عرصه به طرح پرسش‌هایی در این زمینه پرداخته و اساتید ضمن پاسخ به سؤالات به تبادل نظر پیرامون این مسأله پرداختند. 📌 لازم به ذکر است این جلسات استمرار داشته و در ادامه سایر اساتید صاحب‌نظر در این حوزه به ارائه بحث خواهند پرداخت. 📣 مشروح اخبار این جلسه به زودی در کانال ... ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ تجدید بیعت حوزه‌های علمیه با رهبر معظم انقلاب/ شورای عالی حوزه ملاک مدرک سطح ۲ و ۳ حوزه را اعلام کرد 📌 حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 تجدید بیعت حوزه‌های علمیه با رهبر معظم انقلاب 📝 گروه‌های جهادی طلبگی مایه افتخار حوزه هستند 📝 برگزاری کنگره بین‌المللی آیت‌الله حسینی شاهرودی تیرماه۱۴۰۰ 📝 شورای عالی حوزه ملاک مدرک سطح ۲ و ۳ حوزه را اعلام کرد 📝 برگزاری آزمون دانش پژوهان مرکز تربیت مبلّغ معلم حوزه‌های علمیه 📝 همایش بین‌المللی ابوطالب(ع) برگزار می‌شود 📝 دوره طرح ولایت ویژه بانوان طلبه و دانش آموختگان حوزوی برگزار می‌شود 📝 محدوده و برنامه امتحان مجازی کتاب الفائق فی الاصول اعلام شد 📝 مجموعه سه جلدی «سیمای صالحان» منتشر شد 📖 متن کامل پیام: 🌐http://meftaah.com/?p=21663 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 در مسأله قطع یا پیوند اعضا باید به مسأله سلطنت انسان بر نفس خود توجه کرد. 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج فقه پزشکی عنوان کرد؛ ✅ در حکم اولی نفسی دلیلی بر حرمت قطع یا پیوند اعضا پیدا نکردیم، ولی در حکم ثانوی اگر قطع عضو ضرر متنابه داشته باشد حرام است. ✅ در اینجا قاعده سلطنت را نسبت به اموال قبول کردیم، چون هم آیه شریفه قرآن، هم روایات و هم سیره عقلا را داشتیم که مردم نسبت به اموال خود سلطنت دارند. ✅ البته سیره عقلا باید امضا شارع را داشته باشد، ولی این‌که امضای شارع چگونه احراز می‌شود، دارای سه مسلک است؛ ✅ احراز امضای شارع یعنی فقیه امضای شارع را احراز کند، حالا از چه طریقی احراز کند؟ متفاوت است. ✅ احراز عدم ردع صورت گیرد که یک درجه پایین‌تر است. یعنی ما امضای شارع را احراز نکردیم ولی ردع شارع هم پیدا نشود. ✅ عدم احراز ردع یعنی ما امضای شارع را متوجه نشدیم، عدم ردع شارع را هم یقین نکردیم فقط و فقط ردع شارع به ما نرسیده است. ✅ ما چهار سلطنت داریم؛ سلطنة الانسان علی امواله، سلطنة الانسان علی حقوقه، سلطنة الانسان علی عِرضه و سلطنة الانسان علی نفسه. 📖 متن کامل پیام: 🌐http://meftaah.com/?p=21665 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ اقسام شخصیت‌های حقیقی/ سهام به دو نوع تقسیم می‌شود؛ سهامداران سهیم اموال شرکت‌اند، سهامداران سهیم اموال شرکت نیستند 🔻 آیت‌الله علی عندلیبی در درس خارج «فقه بورس و اوراق بهادار» عنوان کرد؛ 📝 اقسام شخصیت‌های حقیقی 🔹 قسم اول: شخصیت‌هایی که در قالب شرکت‌های سهامی هستند یعنی اموالی دارند و آن اموال به عنوان سهام فروخته می‌شود. مثل برخی بانک‌ها، ایران خودرو، سایپا و... که همگی شرکت‌های سهامی هستند. 🔻 در مورد حقیقت سهام، حداقل دو احتمال وجود دارد؛ 1️⃣ شرکت سهامی بدین معناست که هر کدام از سهامداران، به نسبت مقدار پولی که داده است، در اموال شرکت سهیم است. در این احتمال شرکت صرفاً یک عنوان می‌باشد و مالکین اموال، همان سهامداران می‌باشند. 2️⃣ سهامداران، سهیم و شریک در اموال شرکت نیستند، بلکه شرکت، موجود اعتباری‌ای است که خودش مالک اموال خودش می‌باشد و سهامداران، هیج گونه مالکیتی نسبت به اموال شرکت ندارند. 🔹 قسم دوم: شخصیت حقوقی که در قالب شرکت سهامی نمی‌باشد ولذا سهامدار هم ندارد، مثل دولت، بیمارستان. 🔻 خود این قسم دارای انواعی می‌باشد: 1️⃣ نوع اول: صرفاً اعتباری هستند و قوامشان به افراد نیست ولذا قوام آن‌ها به جعل است و اختیارات خاصی دارند. 2️⃣ نوع دوم: قوام‌شان به افراد است. البته لازم نیست که افراد خاصی مقوم آن باشند بلکه افرادی علی البدل مقوم آن شخصیت می‌باشد. 📖 متن کامل پیام: 🌐http://meftaah.com/?p=21668 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ انتخاب معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه 💠 با پیشنهاد مدیر حوزه‌های علمیه مبنی بر انتخاب جناب حجه الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی (زید عزه) به عنوان معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به مدت دو سال، موافقت گردید. 🔹گفتنی است حجه الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی ، متولد ۱۳۵۰ در شهر بابل و دارای سوابق زیر است: ۱) مدیر داخلی حوزه علمیه روحیه بابل (۱۳۷۵-۱۳۷۴) ۲) محقق و نویسنده دائرة‌المعارف فقه اسلامی بیش از ۱۵ سال ۳) رئیس پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی (پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی) ۴) مسئول بخش فقه تخصصی و فقه مضاف مرکز جامع علوم اسلامی ۵) عضو شورای علمی کارشناسی اندیشه نامه انقلاب اسلامی وابسته به دفتر رهبری ۶) دبیر نوزدهمین تا بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه های علمیه وجشواره اول ودوم مقالات علمی پژوهشی حوزه ۷) مدیر گروه فقه حوزه های علمیه خواهران ۸) عضو کمیته فقه معاصر مدارج علمی حوزه ۹) مدرس ومعاون پژوهشی مدرسه فقهی مرکزجامع علوم اسلامی ولی امر (عج) ۱۰) عضو شورای علمی کارشناسی فقه (در شوراهای تخصصی حوزوی شورای انقلاب فرهنگی) ۱۱) تالیف چندین جلدکتاب و مقاله و ... 📗 دوره هشتم شورای عالی حوزه های علمیه 📅 ۶ دی ماه ۱۳۹۹ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ جامعه همان انسان کلان است که فقه کلان پاسخگوی آن است/ فقه نظام اختراعی نیست بلکه اکتشافی است 🔻 آیت‌الله محسن اراکی در نشست هم‌اندیشی فقه نظام مطرح کرد؛ ❇️ فقه(مطلوب) برای اداره جامعه: آیت‌الله بروجردی و امام راحل به فقه اجتماعی تعبیر کرده‌اند. استاد شهیدمان صدر به فقه نظام تعبیر کرده‌اند و بنده نیز در مباحثم ترجیح داده‌ام به فقه کلان تعبیر کنم. 🔹 فقه اجتماعی: فقه اجتماعی مربوط به شئون جامعه‌داری است. امروز نیز با توجه به این‌که حکومت اسلامی داریم این مسائل بیش از هر زمان دیگر مبتلا به جامعه است. 🔹 فقه نظام: هر جامعه‌ای احتیاج به قانون دارد و قوانین نظم بخش جامعه را نظام می‌گوییم. فقهی که مسائل مربوط به این قوانین را تبیین می‌کند فقه نظام است. 🔹 فقه کلان: اگر جمعی از انسان‌ها تابع اراده حاکمیت واحدی باشند، انسان کلان را خواهیم داشت. انسان کلان موضوع فقه کلان است همانگونه که انسان خرد موضوع فقه خرد است. 📚 فقهی که پاسخگوی انسان کلان است از آن به فقه کلان تعبیر می‌کنیم که همان فقه نظام است. منتها شهید صدر وقتی فقه نظام می‌گویند نگاهشان حکمی است ما نگاهمان موضوعی است. 📚 معصوم(ع) برای جامعه سازمان یافته حکم می‌کند. لذا ما از این احکام نظام را کشف می‌کنیم. بنابراین نظام را اختراع نمی‌کنیم بلکه آن را کشف می‌کنیم. 📖 متن کامل پیام: 🌐http://meftaah.com/?p=21672 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 علوم انسانی اسلامی در اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ✅ وبیناری علمی تخصصی «علوم انسانی اسلامی در اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» برگزار می‌شود. 🔹 دوشنبه ۸ دی‌ماه، ساعت ۱۰ تا ۱۲ 💻 لینک ورود به جلسه با عنوان مهمان: 🌐 b2n.ir/900980 -_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_- 🔳 با ما همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ اختصاص بیش از ۳۰ رشته در حوزه علمیه به ساحت‌های تعلیم و تربیت 📚 آیت‌الله اعرافی در جمع مسئولان عالی وزارت آموزش و پرورش خبر داد؛ ✍️ «آموزش و پرورش»، «حوزه علمیه» و «دانشگاه» به عنوان سه ضلع بنیادین تعلیم و تربیت هستند. ✍️ آموزش و پرورش قسیم دیگر دستگاه‌ها نیست، بلکه مَقسم است، لذا همه نهادها و دستگاه‌ها باید به نهاد تعلیم و تربیت کشور کمک کنند. ✍️ در قالب درختواره آموزشی، ۴۰۰ رشته و گرایش مقطع در حوزه‌های علمیه طراحی شده است که بیش از ۳۰ رشته به ساحت‌های تعلیم و تربیت اختصاص دارد. ✍️ در حال حاضر بیش از ۱۰۰ طرح مهم در حوزه‌های علمیه، در حال نهایی شدن و یا اجراست. ✍️ حوزه علمیه هیچ گاه قصد ندارد جای دانشگاه و یا آموزش و پرورش را بگیرد، بلکه باید مکمل باشد. 📖 متن کامل پیام: 🌐http://meftaah.com/?p=21676 -_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_- 🔳 با ما همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ نقطه آغاز قانون‌گذاری باید فقه نظام باشد/ فقه سرپرستی فقه عینی و اجرایی است 🔻 آیت‌الله کعبی در جلسه هم‌اندیشی فقه نظام تأکید کرد؛ 🔹 باید از اصطلاحات{فقهی} عبور کنیم و وارد محتوا شویم. برای این کار نخست باید یک سازمانی برای فقه ایجاد شود که بتواند این اهداف را محقق کند. 🔹 اگر به فقه نگاه غایتی و هدف‌مند داشته باشیم، در این صورت فقه به دنبال هدایت مکلفین، تنظیم و نظام بخشی، تحقق اهداف عالیه، اقامه عدل، تأمین مصالح، دفع مفاسد و تقرب به سوی خدا است. 🔹 فقه حاکم و فقه سرپرستی، حاکمیت بر روابط فردی و اجتماعی انسان معاصر براساس ولایت الهی و توجه به عملیاتی شدن اهداف دین است. 🔹 فقه سرپرستی و حاکم صرفا فقه انتزاعی نیست، بلکه فقه عینی و اجرایی است. این فقه صرفا برای تبیین شریعت نیست بلکه تبیین مدیریت زندگی را بر عهده دارد. 🔹 در حال حاضر نقطه آغاز قانون‌گذاری، فقه نیست بلکه نظامات مختلفی است که فقه درباره آن‌ها اظهار نظر می‌کند در حالی که مبدأ آن‌ها فقه نیست. 📖 متن کامل پیام: 🌐http://meftaah.com/?p=21680 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ رهنمودهای امام و رهبری؛ مهم‌ترین سند بالادستی حوزه/ تحول باید در توسعه کمی و کیفی صورت گیرد 📕 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصباح عاملی در جمع مدیران مدارس حوزه خراسان عنوان کرد؛ 📝 همه سیاست‌ها و برنامه‌های حوزه علمیه خراسان مبتنی بر اسناد بالادستی و اهداف و مبانی تحولی این حوزه تنظیم شده است. 📝 رهنمودهای امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری، چشم‌انداز حوزه علمیه خراسان، نظام‌های جامع و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی چهار سند بالادستی حوزه علمیه خراسان است. 📝 رهنمودهای امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب، مهم‌ترین سند بالادستی حوزه است زیرا از آن طریق، شناخت حوزه‌های علمیه، ماهیت و رسالت آن‌ها، ممکن است. 📝 تحول می‌بایست هم در توسعه کمی و هم در ارتقاء کیفی صورت پذیرد و این دو امر، مانند دو کفه ترازو هستند. 📝 سواد کافی، سلامت، انگیزه و استعداد، چهار شاخص اصلی در پذیرش حوزه علمیه خراسان هستند و باید طلاب را طوری تربیت کنیم که شأنیت امامت و مرجعیت را برای مردم داشته باشند. 📖 متن کامل پیام: 🌐http://meftaah.com/?p=21692 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛ 📚 عوامل تربیت، اشخاص یا مقوله‌هایی هستند که در تحقق اهداف تعلیم و تربیت اگر چه با وسطه، مؤثراند. نقطه مقابل، موانع تربیتی که از تحقق اهداف تعلیم و تربیتی جلوگیری می‌کنند. 📚 عوامل تربیت اعم از اشخاص، محیط و فضای آموزشی و ابزارهای آموزشی دانسته شده است. 📚 در علوم تربیتی، عوامل اعم از انسانی و غیر انسانی؛ درونی و بیرونی؛ مادی و غیر مادی از محیط و غیر آن ... وجود دارد. بر این اساس وراثت و فطرت را از عوامل دورنی دانسته‌اند. 📚 برخی محققان، عوامل تربیتی را تحت عنوان جامع(محیط) قرار داده‌اند. این وحدت عنوان در فقه ثمره‌ای ندارد، زیرا ملاک معنون کردن به عنوان در هر تکلیفی، باید بر اساس اثر واحد و حکمی باشد که بر آن عنوان مترتب می‌شود و با وجود موارد مختلف و آثار و حکم متفاوت آن عناوینی که تحت عنوان محیط قرار گرفته‌اند، باید در بحث فقهی این موارد به صورت جداگانه بررسی شوند و احکام و وظایف مترتب بر هر یک ذکر شود. 📚 دربحث تأثیر فطرت و دیگر موارد مانند آن در ایجاد تغییر و تحول در نفس انسان، از مسائل فقه اخلاق است نه فقه تربیت. ولی اگر مراد ایجاد تغییر و تحول بر دیگری از طریق زنده کردن فطرت باشد می‌توان آن را در فقه تربیت و روش‌های آن بحث کرد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 فقه با انگاره قبول نظامات شرعی/ آیات و روایات دلالت بر فقه نظام دارند 🔰 آیت‌الله علیدوست در جلسه هم‌اندیشی فقه نظام: 🔻 دیدگاه‌ها درباره فقه نظام 🔹 یک نگاه می‌گوید ما چیزی به نام نظامات نداریم. 🔹 نگاه دیگر می‌گوید اگر هم داریم در نظر گرفتن آن‌ها کار فقیه نیست، بلکه فقیه موظف است که استنباط اتمیک کند و این‌ها را کنار یک دیگر قرار دهد، بدون این‌که دغدغه انسجام این مستنباطات اتمیک را داشته باشد. 🔹 اندیشه سومی داریم که افراد معتقدند ما نظام داریم، اما از طریق همین استنباط اتمیک به نظام می‌رسیم. یعنی نظام را امر تحصیلی نمی‌دانند امری حصولی می‌دانند. 🔹 نگاه چهارم این است که بگوییم، ما چیزی به نام مصالح و مفاسد داریم و کنترل شده می‌شود این مصالح و مفاسد را فهمید و از طریق نصوص دینی به یک سری نظامات رسید. 📚 ما فقه نظام داریم. روایات و آیات ما دلالت بر این مطلب می‌کند و استنباط ما باید بدون این‌که از هنجار شناخته شده اجتهاد خارج شود با حفظ انضباطات فقهی به این سو برود. 📖 متن کامل پیام: 🌐 http://meftaah.com/?p=21701 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ علوم انسانی اسلامی در اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای/ تحول علوم انسانی پیشینه‌ای طولانی در اندیشه‌های رهبر انقلاب دارد 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی موسوی در نشست علمی تأکید کرد؛ 📚 خیلی‌ها می‌گفتند از سال 1388 به بعد این موضوع(علوم انسانی اسلامی) برای رهبر معظم انقلاب دغدغه شده است اما در مجموعه آثار ایشان دیدیم که این موضوع پیشینه گسترده‌ای دارد. 📚 حتی در آثار قبل از انقلاب حضرت آقا هم مفاهیم تحول علوم انسانی و لزوم طراحی آن براساس معارف اسلامی مطرح شده است. 📚 با بررسی‌هایی که داشتیم برایمان مشخص شد که ایشان(رهبر انقلاب) مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های ادبی، فلسفه اسلامی، فقه و ... داشته‌اند و اگر مباحثی را در زمینه علوم انسانی مطرح می‌کنند با توجه به مبانی معرفتی این علوم است. 📚 در این موضوع باید بگویم که رهبری از پایگاه فلسفه علوم اجتماعی یا الهیات علوم اجتماعی به این موضوع نگریسته‌اند. 📚 به نظرم سه عنصر در تحول علوم انسانی دخیل‌اند؛ 1 - توجه به کارهای پژوهشی معرفتی. 2 توجه به عناصر ارزشی و 3 - توجه به عناصر اجتماعی و سیاست‌گذاری فرهنگی. 📖 متن کامل پیام: 🌐 http://meftaah.com/?p=21712 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی 💢 سومین وبینار از سلسله نشست‌های تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با موضوع «ماموریت طلبه عصر انقلاب در راستای تحقق سرفصل علم و پژوهش از بیانیه گام دوم و الزامات آن در سبک و شیوه طلبگی» برگزار می‌گردد. 🎙سخنران: آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور 📆 زمان: پنجشنبه ۱۱ دی ماه/ ساعت ۱۳ 🌐سامانه وبينار مدرسه علميه معصوميه http://vc.masoumieh.ir/tahzib 🔶 پس از انتخاب گزینه Guest (مهمان) با ثبت اسم وارد وبینار شوید. 📌توجه: ترافیک(ارسال و دریافت داده) در این وبینار و همه صفحات مرتبط با سامانه و دامنه های اینترنتی مدرسه علمیه معصومیه برای کلیه کاربران رایگان می‌باشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com