eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
425 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ نقش علوم انسانی در موضوع شناسی فقهی 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی در نشستی تبیین کرد؛ 📝 مقصود ما از موضوع حكم شرعى در اينجا قيود و شرايطى است كه حكم شرعى بر آنها بار شده و فعليت حكم متوقف بر فعليت و تحقق آنهاست. احكام شرعى در حالت متعارف در قالب (قضاياى حقيقيه) جعل و تشريع مى شوند و قضاياى حقيقيه لباً به گزاره‌هاى شرطى باز مى گردند كه در آنها حكم شرعى مقدرالوجود بار شده است. 📝 بر اين اساس نتيجه اجتهاد و افتاء و تلاش علمى فقيهان, مجموعه گزاره‌هايى است كه واقعاً و حقيقتاً صورت شرطى دارند، هرچند به ظاهر به صورت قضایای حملیه بيان شوند. هر حكمى از قيود و شرايطى برخوردار است كه فعليت آن حكم متوقف بر تحقق آن قيد و شرطها در خارج است. بنابراين مقدم گزاره‌هاى شرطى فقهى بيانگر موضوع حكم است و تالى اين گزاره‌ها مبيّن خود حكم است. 📝 آنچه در این نشست محل توجه و دقت است نقش علوم انسانی در تولید و تبیین موضوعاتی است که جنبه اجتماعی و سیال دارد، این دسته از موضوعات از آنجایی که عینی و ابجکتیو نیست فلذا مبتنی بر فهم متفاهم عرفی و سیال جامعه در برش و قطعه ای از زمان است و احراز و اصطیاد این فهم‌های پراکنده که جنبه گفتمانی و بین الاذهانی دارد می بایست از طریق مکانیزم خاص و روشمند و مبتنی بر مشاهدات میدانی و تحقیقات پیمایشی و داده‌های‌های کمی آماری و تحلیل‌های کیفی و بر اساس متغیرهای به رسمیت شناخته شده باشد. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27186 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅قرارگاه فرهنگی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی با همکاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه برگزار می کند... ✍️دوره تربیت مدرس اقتصاد مقاومتی ⚪️ویژه دانش آموختگان و دانش پژوهان رشته های فقه الاقتصاد و اقتصاد اسلامی ⚪️زمان : نیمه دوم اسفند ماه ۱۴۰۰ مکان : قم ، مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه ⚪️مزایا: اعطای گواهینامه رسمی و امکان به کارگیری در قرارگاه فرهنگی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی 🔹هزینه دوره با ۵۰ ٪ تخفیف: ۲۵ هزار تومان https://idpay.ir/eghtesad-mardomi ⚪️ثبت نام : ارسال مشخصات به آی دی @revayatjahad_qom یا شماره ۰۹۹۰۳۵۰۳۴۶۰ در ایتا ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔴 اطلاعیه فوری 🔔 استخدام در مرکز پژوهش‌های مجلس 🔹 در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده حداکثری از نخبگان کشور و به منظور ایجاد فرصت برابر و امکان بهره‌گیری از توان تخصصی نخبگان در امر قانونگذاری و نظارت، مرکز پژوهش های مجلس در راستای تحقق رویکرد کارآمدسازی و شفاف‌سازی مورد تاکید مجلس انقلابی یازدهم فراخوان عمومی دعوت به همکاری و انتخاب همکاران پژوهشی از بین دانشجویان و سایر مراکز علمی برتر کشور و طلاب حوزه‌های علمیه را اعلام می دارد. 🔻بدین منظور از متقاضیان محترم در رشته گرایش های مندرج در جدول ذیل به نشانی https://rc.majlis.ir/fa/news/show/1681756 که واجد شرایط مذکور می‌باشند خواهشمند است حداکثر تا تاریخ 1400/12/20 مدارک خود را در فرم الکترونیکی به آدرس https://rc.majlis.ir/fa/member/elite ارسال نمایند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی به نقل از مدرسه تخصصی فقه نظام از درس خارج فقه تربیتی آیت‌الله علیرضا اعرافی ✅ مقصود از تربیت اجتماعی این است که افراد جامعه بر اساس ضوابط و مقرراتی که در شرع تبیین شده است، پرورش و تربیت شوند. همچنین اجتماعی باشند و بتوانند با دیگران تعامل برقرار کنند. پس در تربیت اجتماعی، هم اجتماعی بودن و توانایی تعامل با دیگران مقصود است و هم این که این تعاملات اجتماعی بر اساس ضوابط و مقررات شرعی و دینی شکل بگیرد. ✅ می‌توان فقه را تحلیل اجتماعی کرد. چنین تحلیلی امری مهم و قابل توجه است. مرحوم علامه به این نکته توجه داشت که دین اسلام در ذات خود حالت اجتماعی دارد و اساساً یک دین اجتماعی است. از نظر ما تاروپود فقه و احکامی که در فقه تبیین می­شوند دارای یک بُعد اجتماعی قوی هستند. ✅ از منظر کلی می‌توان فقه را به دو بخش تقسیم کرد: 1 - بخش فردی و 2 - بخش اجتماعی. بخشی از احکامی که در شریعت آمده و در فقه تبیین می‌شوند، احکامی می‌باشند که جنبه فردی دارند. مراد از جنبه فردی این است که این احکام در خصوص روابط انسان با خود یا با خدای خود است. ✅ بخش دوم احکامی که در شریعت آمده و در فقه تبیین می‌شوند، احکامی می‌باشند که تنظیم کننده روابط انسان با دیگران هستند. البته این بخش از احکام، طیف وسیعی دارند. در این صورت فقه تنظیم کننده روابط اجتماعی شخص با دیگران است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27295 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📱 با استفاده از پایگاه مجلات تخصصی نور (نورمگز) به بیش از ۱٫۳۰۰٫۰۰۰ مقاله از ۲۲۴۰ عنوان مجله دسترسی خواهید داشت. ✅ مقالات در موضوعات متنوع از علوم اسلامی و علوم انسانی مورد نیاز دانشجویان، طلاب، اساتید و محققان است. 📆 اعتبار تا 17 اسفند ماه ۱۴۰۰ 💻 سایت: www.noormags.ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 نواندیشان با عدول از تراث، زمین بازی را سوزاندند 🔰 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست: 🔹 اگر ما نواندیشی را از معنای لغوی کوچ ندهیم، نواندیشی یعنی شخصی بخواهد در زمینه دین، اندیشه‌های جدیدی بیاورد. در این میان، نواندیش باید به این نکات توجه داشته باشد: 🔹 تکیه ‌بر تراث کند، به این معنا که به گذشته به‌طور کامل و اغراق‌آمیز نه نگوید. بنده این مطلب را هم به آقای سروش و هم به آقای سید کمال حیدری گفتم، همچنین به کسانی که گاهی با آن‌ها بحثی داشتم. بنده اختلافم ازاینجا با این تفکرات شروع می‌شود. 🔹 در تکمیل مطلب اول باید بگویم که نواندیش باید از چراغ عقل، این عنصر خدادادی استفاده کند: حضرت امیر می‌فرمایند صرفاً ناقل نباشید بلکه باعقل رعایت، عقل تأمل و اندیشه، خبر را بررسی کنید. 🔹 دین را در یک نظام حلقوی و هرمی مطالعه کند، لذا نواندیش باید تخصص داشته باشد. مگر غیر از این است. ببینید، ما یا تخصص را قبول داریم یا نداریم. بنده می‌خواهم یک‌چیزی بعد از تخصص بگویم به نام تمحض. یک‌وقت بنده در یک‌ رشته‌ای تخصص دارم ولی تمحض ندارم. 🔹 امروزه با عده‌ای از نواندیشان دینی مواجه هستیم که تخصص آنها، دندانپزشکی، معماری یا مهندس راه و ساختمان است. این مسخره است. کدام فیزیکدان را می‌شناسید که معروف باشد به فیزیک، ولی رشته تخصصی او، این نباشد و با مطالعه چند کتاب متخصص شود؟ بعد وقتی اعتراض می‌کنیم می‌گویند شما انحصارطلب هستید. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27299 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 برگزاری اختتامیه اولین جشنواره بین المللی حل مسائل کلیدی فضای مجازی. 🎙سخنرانان: ✔️دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی ✔️حجت الاسلام و المسلمین حمید ملکی قائم مقام مدیر حوزه های علمیه ✔️دکتر عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم 📆 زمان: دوشنبه 16 اسفندماه 1400 ساعت 15:30 الی 17:30 💻لینک: https://b2n.ir/graaph.ir 📱 کسب اطلاعات بیشتر: آیدی@oisc_amuzesh در پیامرسان ایتا. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی مفتاح از پیش نشست کنگره صدسالگی حوزه و همایش علمی آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)؛ میراث دار صد سال تاریخ حوزه علمیه 🔹 آیت‌الله علیرضا اعرافی: عنوان سالگشت و بازتاسیس حوزه علمیه قم به این خاطر است که تاریخ هزارساله قم، نادیده گرفته نشود. بزرگانی چون شیخ محمدتقی بافقی و ملکی تبریزی و ساوجی ضرورت پایه ریزی یک پایگاه معنوی، سیاسی، اجتماعی و دینی تحت عنوان حوزه را احساس کردند و فداکاری بزرگی داشتند. 🔹 شکل گیری حوزه علمیه قم، اعجازی در عصر جدید بود. این حوزه بعد از مشروطه و جنگ جهانی دوم شکل گرفت. یکی از نمادهای حوزه در بین سلسله مراجع، آیت الله گلپایگانی بودند، ایشان شخصیتی ذوابعاد بودند. هر وقت خدمت ایشان می‌رسیدم، دنیایی از اطلاعات پیرامون مسائل بین المللی دارند. 🔹 به همت کارشناسان و اساتید علوم مختلف برنامه‌های کلان و راهبردی برای افق پیش روی حوزه‌های علمیه طراحی شده است که سایر سازمان‌ها هم جهت ارتباط گیری و همکاری با حوزه می‌توانند آنها را مورد مطالعه قرار دهند. 🔸 آیت‌الله عبدالکریم فرحانی: اولین برنامه رسمی دبیرخانه دائمی دستاوردهای حوزه علمیه قم همایشی علمی مرجع بیدار و بصیر آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی به عنوان بزرگ پرچمدار حرکتی است. 🔸 تولید مستند تاریخ حوزه، تولید مستند مرحوم مؤسس باعنوان از دیروز تا فردا، جشنواره عکس و ... از جمله برنامه های ویژه سال ۱۴۰۱ می‌باشد. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27322 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ فراخوان عضویت در حلقه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی 📚 حلقه علمی سیاست‌گذاری‌فرهنگی وابسته به انجمن مطالعات اجتماعی حوزه به منظور فراهم آوردن فضایی علمی برای هم‌افزایی علمی در حوزه سیاست‌گذاری فرهنگ ایجاد و از عموم طلاب، دانشجویان و پژوهشگران عرصه مطالعات راهبردی و سیاست‌گذاری فرهنگ و رسانه عضو می‌پذیرد. 💻 علاقه‌مندان به عضویت می‌توانند با مراجعه به لینک زیر، فرم عضویت را تکمیل کنند: https://survey.porsline.ir/s/dYqJ9IO ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📝 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مسجدجامعی در مطلبی «بحران اوکراین، زمینه‌های دینی» را بررسی کرد 📚 مرزی نامرئی و در عین حال بسیار تعیین کننده و تأثیرگذار کشورهای شرق اروپا و منطقه بالکان را از یکدیگر جدا می‌سازد. این مرزی است فرهنگی – دینی و بهتر است بگوئیم مرزی است تمدنی. تمدن لاتینی و روم غربی و تمدن بیزانسی و روم شرقی. در یک طرف کشورهایی کاتولیکی با تعداد معدودی از پروتستان‌ها قرار دارند و در طرف دیگر کشورهایی با اکثریت ارتدوکس. 📚 آخرین بار در جریان جنگی که در یوگسلاوی سابق و خصوصاً در بوسنی اتفاق افتاد، این مرز خونین شد. در آن ایام جنگ اصلی بین کرواتهای کاتولیک و صرب‌های ارتدوکس بود و البته در این میان اسلوونیای کاتولیک به دلیل عدم مرز مشترک با صربستان خود را از جنگ کنار کشید، اگرچه در کنار کروواسی ایستاد. 📚 در این میان مسلمانان قربانی این رقابت کلیسایی شدند. اگرچه آنان مجبور شدند تاوان سخت‌گیری‌های دوران تسلط عثمانی‌ها نسبت به مردم این مناطق را نیز بپردازند. البته گرایش‌های ضد اسلامی حاکم بر اروپای آن روزها را در این میان سهمی بود. 📚 این مرز در جریان بحران اوکراین یک بار دیگر به خون نشست. این بدان معنی نیست که جنگ موجود جنگی است مذهبی بین ارتدوکس‌ها و کاتولیک‌ها. اکثریت قاطع مردم اوکراین ارتدوکس هستند و این یکی از موارد نادری است که ارتدوکس‌ها در برابر یکدیگر قرار می‌گیرند. 💢 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27313 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 به همت مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، همایش «مواجهه با فساد اقتصادی و اداری در ایران» برگزار خواهد شد. 📝 این همایش به دلیل جنس متفاوت خود، به جای مقاله در حداکثر ۱۰ صفحه، policy paper دریافت می‌کند. 🔹 در policy paper می‌توان بخش‌های زیر را مدنظر قرار داد: ◇ تبیین فشرده مساله ◇ تبیین فشرده تئوری پشتیبان ◇ تبیین فشرده مفاهیم (در صورت نیاز) ◇ مشخص‌سازی دستگاه یا دستگاه‌های مرتبط ◇تبیین ایده کانونی برای حل مساله ◇ راهکارهای پیشنهادی برای حل مساله بر اساس ایده کانونی، در تراز سیاست یا راهبرد به صورت طبقه‌بندی شده ◇ الزامات تحقق سیاست یا راهبرد ◇جمع‌بندی 💻 علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به پست الکترونیک info@scih.ir ارسال نمایند. تاریخ برگزاری دقیق این همایش متعاقباً اعلام خواهد شد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ مفهوم شناسی تربیت از دیدگاه حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی 🔹 وجود نگرش‌ها و دیدگاه‌ها نسبت به مفاهیم کلیدی تربیت، تعیین کننده نوع نگاه ما در مبانی است؛ به عنوان مثال اگر در تربیت، موضوع اصلی را انسان دانستیم باید در بحث مبانی نگرش و تعریف ما نسبت به انسان و ابعاد وجودی‌ آن مشخص شود. 🔹 در اصول به دنبال قواعد کلی می‌باشیم که از درون این مبانی استخراج می‌شود؛ به عنوان مثال اگر اکرام در تربیت دینی، یک اصل است باید را بررسی کنیم که چه کسی گفته اکرام اصل است. بعد از اثبات آن به عنوان قاعده کلی تربیت، وارد مرحله سوم که روش است می‌شویم. 🔹 روش جزئی تر از قاعده است، وقتی می‌گوییم در تربیت یک اصلی به نام موالات وجود دارد؛ یعنی از اصول و قواعد اصلی تربیت این است که مخاطب خود را ولایت مدار تربیت کنیم. پاسخ به این سوال که روش تربیت ولایت مدارانه چیست؟ روش تربیت مبتنی بر اکرام چیست؟ 🔹 عمده اختلافات میان مباحث تربیت دینی و غربی، در بیان روش‌ها می‌باشد و در اصل بحث‌ها در این حوزه بیشتر مبنایی است. بحث در مورد روش‌ها بدون اینکه در مورد مبناها صحبت شود به جایی نخواهید رسید؛ زیرا روش‌ها مبتنی بر اصول و مبانی می‌باشند و تا زمانی که در اصول و مبانی نتیجه‌ای حاصل نشود، نمی‌توان در مورد روش‌هایی که با هم تفاوت‌های فاحش دارند صحبت نمود. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27307 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ برنامه تلویزیونی راه روشن با موضوع "رویکرد راهبردی به تربیت" با حضور حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد " رئیس پژوهشکده زن و خانواده" ⏰ زمان: سه شبه ها ساعت 20( تا پایان سال 1400) 🔻 برنامه اول سه شنبه 10 اسفند ساعت 20 1️⃣ پخش از شبکه ماهواره ای ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) 2️⃣ پخش اینترنتی از آدرس: https://www.valiasr-aj.tv ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
30.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 مناظره دو استاد دانشگاه تهران درباره طرح صیانت 🔹محمدصادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران (موافق) 🔸امیر مانیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران (مخالف) ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔔 پذیرش سراسری حوزه‌های علمیه 1️⃣ سراسر کشور: paziresh.ismc.ir 2️⃣ خراسان: sanjesh.hozehkh.com 3️⃣ حوزه خواهران: paziresh.whc.ir 4️⃣ جامعةالزهرا: paziresh.jz.ac.ir 5️⃣ اصفهان: http://esfhozeh.ir/paziresh ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 مطالعه رمز ارزها و آسیب شناسی و ارائه راهکار به منظور سیاست گذاری کارآمد استخراج رمز ارز در ایران 🔹 رمزارزها به‌دلیل تبادل آسان و ارزان، حفظ هویت کاربر، امنیت بالا و عدم قابلیت جعل مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر، نوسانات شدید قیمت واحد آن‌‌ها و ریسک بالای سرمایه‌ گذاری در این حوزه برخی را دچار تردید‌های جدی کرده است. 🔹 در حال حاضر حاکمیت با رونق این حوزه در کشور مخالف نیست و دغدغه‌ اش، مصرف انرژی و برخی پیامد‌های اقتصادی و امنیتی آن است. در این پژوهش ضمن بررسی دقیق حوزه‌ ی رمز ارزها و استخراج آن‌‌ها، راهکارهایی به‌منظور سیاست‌گذاری صحیح برای استخراج رمز ارز در کشور ارائه ‌شده است. 🔹 برخی از این راهکارها عبارت‌اند از: تعرفه‌ گذاری هوشمند استخراح رمز ارز، قانون‎‌ گذاری موثر به شکلی که به افزایش ظرفیت تولید برق و انرژی کشور و بهینه‌ سازی صنایع و شبکه‌ ی برق منجر شود، ارائه‌ی سازوکار مناسب استفاده و عرضه‌ ی ماحصل استخراج با هدف عدم ایجاد اخلال در نظام اقتصادی و امنیتی کشور و… . 🔹 هم‌چنین در این پژوهش چند طرح اقتصادی جهت استفاده از استخراج رمز ارز به‌عنوان جایگزینی برای صادرات غیرمستقیم بخشی از گاز و انرژی کشور در شرایط سخت تحریمی با شرط ایجاد و مناسب‌ سازی بستر‌های پیشنهادی، ارائه شده است. 📙 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=25892 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰 گروه فقه مالکیت فکری موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) برگزار می‌کند: 🔸 هم‌اندیشی «نظام مسائل فقهی اشخاص حقوقی» ▪️آیات عظام و حجج اسلام: سعید واعظی، محمد محمدی قائینی، حسن آقا نظری، حمید درایتی و مرتضی چیت سازان در این هم اندیشی حضور خواهند داشت. جناب اقای مهدی سلطانی فرد نیز، دبیر علمی این هم اندیشی است. ⏰ سه شنبه 17 اسفندماه، ساعت 19 عصر 📡 حضور مجازی از طریق: https://join.skype.com/LkYXIOVg9feO ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 جهاد تبیین با عرصه‌های تحقیق و پژوهش به لحاظ مسئله‌شناسی، روش حل مسئله و تولید محتوا گره خورده است ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی در نشست صمیمی با گروه‌های علمی جهادی: 📝 مقام معظم رهبری فرمودند: «دشمن دارد یک جنگ ترکیبی انجام میدهد و ما باید به جهاد تبیین بپردازیم» پس باید بیاموزیم و مقدمات را بچینیم و آموزش ببینیم تا در میدان عمل پای ما نلغزد.» 📝 جهاد تبیین چگونه محقق می‌شود؟ نکته نخست جهاد یک عمل مخلصانه است. پس اگر کسی وارد جهاد تبیین بشود؛ باید با نیت خالصانه و با تمام توان وتلاش وارد بشود؛ و الا نام جهاد به او صدق نمی‌کند. 📝 در بحث تبیین نکته دوم امر مجهولی داریم که باید به تبیین آن بپردازیم. خب شناخت درست امر مجهول مهم است و باید دید چه زوایایی دارد؟ راه‌های پرده‌گشایی و رفع ابهام چگونه است؟ نمی‌توان بدون ذخیره‌های علمی و اندوخته‌های علمی دست به جهاد تبیین زد. 📝 نکته سوم مسئله‌شناسی، تسلط بر ابعاد مسئله و روش و چگونگی حل مسئله است که نیاز به دانش دارد. نکته چهارم تولید محتوای دقیق و مناسب با مخاطب است که بتوان ایجاد اقناء در عموم کند. 📝 اینجاست که این امر گره می‌خورد به عرصه‌های تحقیق و پژوهش. مسئله را چطور باید شناخت وچگونه حل نمود و چه پاسخ‌هایی را می توان داد و با چه ابزاری منتقل کرد؟ همه این امور در جنگ ترکیبی شناختی مبتنی بر پژوهش است و در نوبت بعد به تیم دیگری در صف جامعه نیاز است تا از امور پژوهش شده و تولید شده استفاده کرده و به تبیین گری بپردازد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ برنامه پنل‌های کنفرانس بین المللی «یافته‌های نوین مناسبات دین و خانواده» اعلام شد. 📆 زمان برگزاری کنفرانس: 18و 19 اسفندماه 1400 🔻 مشروح برنامه پنل‌ها: https://rihu.ac.ir/fa/news/37686 💻 لینک: https://vc.rihu.ac.ir/ch/rfc ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ بررسی وضعیت اقتصادی دهه ۹۰ در گفت‌وگو با دکتر حسین عیوضلو، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) 📝 اگر به‌طور تخصصی دقت کنیم، بسیاری از مسئولان امر با محتواهای تخصصی اقتصاد و مدیریت و حقوق از منظر اسلامی فاصله دارند. مشکل دیگر که شاید اهمیت بالاتری هم داشته باشد، از ناحیه کسانی است که ادعاهای رویکردهای تخصصی اسلامی دارند. اتفاقاً در زمان امروز لازم است احکام اسلامی منطبق با موضوعات روز تولید و ترویج شوند. 📝 برای مثال، لازم است فقه پویا در رابطه با خلق پول نه‌تنها موضع جدی بگیرد، بلکه بتواند قوانین و مقررات را هم مبتنی بر آن تدوین‌کرده و به تصویب برساند و مراحل اجرایی آن را زمینه‌سازی کند. مشابه همین موضوع را در موضوع تعیین نرخ‌های ثابت سود در نظام بانکی داریم؛ امری که با امّهات موازین اسلامی در این زمینه مغایرت دارد. 📝 اما این نوع مسائل مواردی نیستند که در چهارچوب رویکرد عدم مغایرت با آن‌ها مخالفتی وجود داشته باشد. علتش این است که این موضوعات عناوین جدیدی هستند که احکام قبلی برای آن موجود نیست؛ لذا، در این چهارچوب اصولاً کسی دنبال کار تأسیسی و ایجادی نمی‌رود. نه اینکه در این زمینه‌ها کار‌نشده یا فتاوی لازم تولیدنشده، اتفاقاً کارهای خوبی هم انجام شده، اما نظام حکمرانی و قانون‌گذاری حساسیت لازم را به این موضوعات از خود بروز نداده است. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27355 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com