✅ پیش از کربلا مقتلنویسی درباره دیگران هم مصداق داشته است/ از هر مقتلی نمیتوان برای روضهخوانی بهره جست
🔻 حجتالاسلام والمسلمین قاسم خانجانی در گفتوگویی تأکید کرد؛
📚 اساساً زمانی که واژه مقتل به زبان میآید، معنای اولیهای که در ذهن افراد نقش میبندد مقتل سیدالشهدا(ع) است، در حالی که پیش از بحث کربلا، مقتلنویسی درباره دیگران نیز مصداق داشته است.
📚 در روایت واقعه کربلا نَه تنها گزارشهای متعددی از سوی اهلبیت(ع) و شیعیان ارائه شد، بخشی از آنچه باقی مانده حاصل گزارشها از سوی نیروهای لشکر ابن زیاد بود که از نزدیک شاهد ماجرا بودند.
📚 از نظر تاریخی از اواخر قرن اول و اوایل قرن دوم روال نوشتن مقاتل آغاز شد چراکه تا پیش از آن مقاتل شفاهی و نقل سینه به سینه وجود داشت و مشخصاً تا این زمان کسی نبود که به شکل مکتوب اقدام به نگارش مقتل کند.
📚 از هر مقتلی نمیتوان برای روضهخوانی بهره جست چراکه از نظر معتبر بودن منابع، برخی از این مقاتل نقصهای فراوان دارند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19320
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#تاریخ_و_سیره
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 مواجهه یکجانبه و احساسی ضعف تحلیلهای عاشورایی است
🔰 حجتالاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی در گفتوگویی عنوان کرد؛
🔹 یکی از مهمترین عوامل نگاههای مختلف به عاشورا، ضعف روششناسی مطالعات تاریخی است.
🔹 اگر مسئله ما این است که چرا امام حسین(ع) عاشورا را رقم زد، این با تجربه و عقل ممکن نیست و باید روشمان، تاریخی باشد.
🔹 یکی از عوامل در تفاوت تحلیل عاشورا ناتوانی برخی تحلیلگران در فهم اسناد اصیل و دست اول است که به خصوص در دوره اخیر خیلی به این مسئله مبتلا هستیم.
🔹 عامل دیگر تعدد خوانشها، تکمنبعی بودن تحلیلگران است؛ مثلاً فرد اقتصاددان عامل اصلی قیام عاشورا و شهادت ایشان را مشکلات اقتصادی میداند که حکومت بنیامیه ایجاد کرد؛ نه اینکه این، درست نباشد بلکه تحلیل تک بعدی است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19323
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 برگزاری کرسی «مدیریت عملکرد سازمان از منظر آموزههای اسلامی»
📚 کرسی علمی ترویجی «مدیریت عملکرد سازمان از منظر آموزههای اسلامی» از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری پژوهشگاه امام صادق(ع) برگزار میشود.
🔹 ارائه دهنده: حجتالاسلام علی آقاپیروز
🔹 ناقدان: دکتر محمدرضا احمدی، حجتالاسلام مجتبی درودی
📆 زمان برگزاری: سهشنبه،11 شهریورماه 99؛ ساعت 9 الی 11
🔰 مکان برگزاری: قم، بلوار شهید محلاتی، پژوهشگاه امام صادق(ع)
📱 شماره تماس: 09194760848
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مدیریت
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 عزت و ذلت در فرهنگ حسینی
🔰 حجتالاسلام والمسلمین محمد عابدی در یادداشتی، مطرح کرد:
✍️ عزت، ناشی از خداباوری، ایمان به خدا و حرکت در مدار ایمان است، یعنی فرد و جامعهای عزیز است که علاوه بر ایمان، به لوازم ایمان به خدا، ایمان به قدرت خدا، ایمان به حکمت خدا، ایمان به عدالت خدا، ایمان به انتقام خدا و…؛ در عمل نیز طبق ایمانش عمل کند.
✍️ عزت الهی و هر نوع سامان قدرت بر مدار عزت الهی، ماندگار است و در مقابل تکبرها و استکبارها در بُعد فردی و در بُعد سیستمی و نظاممندش فناپذیرند.
✍️ در جهان دیروز نظام سیاسی معاویه و یزید نظام برخاسته و بر مدار تکبر انسان شکل گرفته بود و نظام امامت بر مدار عزت الهی و عزت مؤمنان؛ و در جهان امروز نظام سلطه جهانی بر مدار بت بزرگی به نام انسان(خود) شکل گرفته و بر مدار خود، رفتاری متکبرانه دارد، ولی نظام اسلامی بر مدار عزت مؤمنان به خدا شکل گرفته و رفتاری بر مدار عزت مؤمنان و در حقیقت عزت الهی را در پیش گرفته است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19327
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 آگاهی و همراهی مردم؛ لازمه تحقق حاکمیت الهی
🔻 حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی در گفتوگویی تأکید کرد؛
✍️ ماجرایی مانند قیام امام حسین(ع) را نمیتوان تکعلتی دانست و صرفاً بر آن اساس درباره این قیام اظهارنظر کرد.
✍️ بررسی و بازخوانی این حرکت نشان میدهد اساس نهضت امام حسین(ع) در تقابل با منطق بیعت با حاکمی است که به لحاظ اخلاقی و فردی صلاحیت بیعت ندارد و از طرفی شأن امام جامعه به گونهای است که نمیتواند با شخصی مانند یزید بیعت کند.
✍️ فرآیند تحقق حاکمیت الهی یکباره نیست، بلکه یک جریان است که باید از بیداری و آگاهی مردم شروع و به همراهی مردم با جریان حق منتهی شود تا بتوان حاکمیت الهی را عملیاتی کرد و امام حسین(ع) همه این مراحل را طی کرد.
✍️ در زمان امام حسین(ع) عمده نخبگان منفعل هستند و وظیفه روشنگری مردم را انجام نمیدهند و در چنین فضایی توده مردمی که تحت تأثیر حاکمیت هستند و گاه به لحاظ مالی هم تطمیع شدهاند، با امام حسین(ع) همراهی نمیکنند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19333
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ اسلام دین ترقی، تکامل و تمدنسازی است
🔻 آیتالله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه مهندسی ژنتیک مطرح کرد؛
🔹 در فرهنگ وحیانی و کلمات معصومین(ع) در زمینه تحصیل دانش و کوشش برای پی بردن به قوانین هستی، روایات فراوانی داریم که از امتیازات اسلام است.
🔹 جزء بدیهیات تعالیم دینی و فرهنگ اسلامی این است که فرد باید نسبت به فراگرفتن و کشف حقایق، قوانین و قواعد هستی و حیات تلاش کند.
🔹 هیچ دلیل عقلی انسان را از ورود در کشف قوانین و قواعد حاکم بر حیات و هستی منع نمیکند. حتی به اقتضای فطرت تحصیل علم لازم و مطلوب است.
🔹 ما با چهار دسته قواعد شامل نظری، اخلاقی، اصولی و فقهی در قلمرو معرفت دینی مواجه هستیم و اینها میتواند در مباحث مربوط به زیست فناوری و فروع فقه گره گشا باشد.
🔹 اسلام دین ترقی، تکامل و تمدنسازی است. علم هم بخشی از تمدن و هم ابزار و امکان تأسیس و توسعه تمدنی است. مگر میتوان بدون علم و تحقیق، تمدنی را پدید آورد؟
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19336
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ برای تربیت دختران فاطمی باید به دامان اصیل اسلام بازگردیم/ زینب(س) تربیت شده مکتب فاطمه(س) است
🔻 فریبا علاسوند در نشست علمی تصریح کرد؛
🔹 بعد از ظهور اسلام، زن به عنوان عنصر کنشورز شناخته میشود و این یک تحول است.
🔹 کلمات برجای مانده از فاطمه(س) در فقه، تفسیر، کلام و... متنوع و روایات ایشان مورد استفاده فقها و علماست. خطبه فدکیه ماندگارترین اثر ایشان و مشتمل بر مباحث الهیاتی، عرفانی و فقهی و تفسیری و کلامی است.
🔹 در مکتب چنین مادری زینب(س) تربیت میشود، بنابراین اگر میخواهیم دخترانی آگاه، شجاع، کنشمند، عابد و رعایت شئون مادری و همسری داشته باشیم، لازم نیست دخترانمان فمینیست و فمینیست اسلامی بشوند، بلکه برگشت به دامان اصیل اسلامی کافی است.
🔹 اگر حضرت زینب(س) در ۵۰ سالگی طوفان بر سر دشمن میشود، یکشبه به این مقام نرسیده است، بلکه بستر تربیت حضرت فاطمه(س) چنین رشدی را در این دختر ایجاد کرده است. زنی در ۵۰ سالگی نمیتواند ناگهان مدل شخصیتی خود را تغییر دهد، بلکه در منزلی رشد کرده که در ۵۰ سالگی میتواند حادثه کربلا را آنچنان مدیریت کند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19339
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 نقش امام سجاد(ع) در به نتیجه رساندن قیام عاشورا
📌 آیتالله محسن فقیهی، در گفتگویی تأکید کرد:
🔰 شخصیت امام سجاد(ع) ابعاد عظیم و گستردهای دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
🔰 واقعه عاشورا اتفاقی یک روزه با ماندگاری به بلندای تاریخ بود که نشان داد انسان در هر شرایطی باید به تکلیف عمل کند هر چند نتیجه آن در لحظه مشخص نشود.
🔰 راز بیماری و زنده ماندن امام سجاد(ع) این بود که زمین خالی از حجت الهی نماند؛ عمل به تکلیف در نهضت عاشورا یکی از آموزههای مهم قیام امام حسین(ع) است که در سیره عملی امام سجاد(ع) نیز مشاهده میشود.
🔰 عزت در سیره قولی و عملی اباعبدالله الحسین(ع) باید برای همگان الگو باشد، حتی اسرای کربلا با اینکه اسیر بودند لحظهای در مقابل یزید سر خم نکردند بلکه شخصیت و نقشههای شوم یزید را رسوا و آشکار ساختند؛ عاشورا گواه مظلومیت و ظلمستیزی خاندان عصمت و طهارت است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19346
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 سرفصلی برای دولت مردان/ زیست فردی و سیاسی شهید رجایی
📌 یادداشت/علی ربیعزاده، مدرس دانشگاه؛
✍️ به روایت بسیاری از معاصران حتی منتقدان سیاسی؛ محمدعلی رجایی اگر شهید نمیشد، زیست سیاسی و الگوهای ساختاری رفتار دولتمردان کشور را چند گام به جلو حرکت میداد.
🔻 اما شهید رجایی چرا و چگونه آغازگر این تحول بود؟
1️⃣ ساده زیستی: در درجه اول سادگی و بیتکلفی او بود، در زندگی کاری هم این حال و هوا را داشت.
2️⃣ مردمداری متواضعانه: شهید رجایی تعاملات بسیار گستردهای با عموم مردم و اقشار مختلف داشت.
3️⃣ پرکاری و تلاش بیپایان: در فرهنگ سیاسی رایج، صاحب منصبان معمولاً به مدیریت امور از راه دور سرگرم میشوند ولی شهید رجایی اینگونه نبود.
4️⃣ همسانی باورها، مواضع و رفتارها: به تأیید همه کسانی که همراه ایشان بودند، تفکراتش با آنچه در محافل خصوصی و جلسات کاری میگفت همسان بود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19357
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 تلفیق مطلوب عزاداری و سلامت؛ نمایشگر ظرفیت عقلانیت شیعی
📌 آیتالله عباس کعبی در گفتوگویی مطرح کرد:
🔹 دین اسلام و مکتب تشیع بر پایه عقلانیت، معنویت، عدالت، امید، جهاد و انتظار استوار است.
🔹 ایام عزاداری شهادت سالار شهیدان که مصادف با شیوع کروناست جلوه دیگری از فرهنگ متمدنانه و عقلانیت شیعی را در قالب تلفیق عزاداری و رعایت اصول بهداشتی به نمایش گذاشت و نشان داد که «علم و ایمان»، «دین و سلامت» و «عاطفه و عقلانیت» در این مکتب هیچ تضادی با هم ندارند.
🔹 امروز با توجه به ابزارهای متنوع ارتباطاتی و مخاطبان جهانی این رسانهها، به خوبی میتوان واقعیت مکتب حسینی را، که همان تلفیق علم و ایمان، دین و سلامت و عقلانیت و معنویت است، در گستره جهانی تبلیغ و منعکس کرد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19367
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ سرقفلی عرفاً مالیت دارد و تصرف در آن بدون اذن مالک صحیح نیست
📝 آیتالله حسین شوپایی در درس خارج «عقود مستحدثه» تأکید کرد؛
✍️ رواج سرقفلی در ازمنه اخیر پیدا شده است و حق مرتکز عقلاء در زمان صدور نص نیست، بلکه حق مستحدث است.
✍️ در کلمات علمای ما نسبت به سرقفلی اختلاف اقوال وجود دارد. بعضی سرقفلی را بعنوان یک حق خاص قبول دارند، بعضی دیگر هم بعنوان یک حق خاص قبول ندارند، ولی بعضی از آثار متوقع را از راههایی قبول کردهاند.
💠 وجه اول مشروعیت حق سرقفلی: تمسک به ادله عامه عقود
✍️ خطابات به طور کلی متکفل بیان احکام روی عناوین است، اما تشخیص موضوعات با عرف است. لذا اگر موردی مصداق عنوان قرار بگیرد ولو در ازمنه متأخر، حکم روی آن بار میشود.
✍️ سرقفلی عرفاً مالیت دارد و خود سرقفلیِ املاک خرید و فروش میشود(غیر از خرید و فروش عین) لذا مال است و تصرف در آن بدون اذن مالک جائز نیست. کما اینکه قرارداد فروش آن به دیگری، مصداق بیع است و طبق عمومات، این نقل صحیح است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19378
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ استفاده از ظرفیت حوزه برای تبیین بانکداری اسلامی
🔻 حجتالاسلام والمسلمین مهدی خطیبی در گفتوگویی خاطرنشان کرد؛
📚 اگر بتوانیم در بانکداری اسلامی دو متغیری که روی آن کار نکردهایم؛ یعنی آموزش عمومی به مردم و آموزش بانکداری اسلامی به کارکنان بانکها را به صورت جدی پیگیری کنیم بخش زیادی از مشکلات حل خواهد شد.
📚 باید اعتقاد به بانکداری اسلامی وجود داشته باشد این در حالی است که برخی از کارکنان بانکها به این موضوع اهمیتی نمیدهند. متأسفانه سیستم بانکداری ما در برخی از مسائل افراط هم کرده است.
📚 طلبهها در ایامی همانند محرم به اقصی نقاط کشور سفر میکنند، اگر بتوانیم در همین قالب(تبلیغ)، مسائل بانکداری اسلامی را لااقل به متدینین در سراسر کشور منتقل کنیم مردم به میزان زیادی با این موضوع آشنا میشوند.
📚 پیشنهادم این است که درباره عملیات بانکی بدون ربا کلاسهایی برای طلبهها گذاشته شود که جزء دروس لازم آنها باشد تا بعداً به اهل روضه و منبرها آموزش دهند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19391
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 «وارونگی ارزشها» و «بیتفاوتی»؛ دو پدیده خطرناک برای جامعه
🔰 حجتالاسلام والمسلمین حسن بوسلیکی در گفتوگویی، مطرح کرد:
🔹 یکی از مهمترین اهداف امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر به عنوان وظیفه قطعی شرعی بود.
🔹 تردیدی نیست که بازداری اجتماعی در حیطه امر به معروف و نهی از منکر هست؛ در حیطه هنجارهای اجتماعی قطعاً مردم در برابر یکدیگر وظیفه عقلانی دارند، یعنی مسئله امر به معروف حتی دینی هم نیست و انسانی است.
🔹 از منظر آسیبشناسی در مقطعی در بحث امر به معروف شاهد جابجایی حساسیتها بودهایم، به همین دلیل امور درجه چندم جامعه به درجه یک تبدیل شده است، نام این مسئله «وارونگی ارزشهاست».
🔹 البته ما امروز با پدیده خزنده خطرناکتری به نام «بیتفاوتی» مواجهیم؛ یعنی بحث بر سر این ارزشها و آن ارزشها نیست، بلکه کرخت شدهایم و حس و حال امر به معروف و نهی از منکر نداریم که این از اولی خطرناکتر است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19399
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزههای علمیه
💢 مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزههای علمیه روز شنبه 15 شهریورماه ساعت 10 صبح برگزار میشود.
📚 این مراسم با سخنرانی ضبط شده حضرت آیتالله مکارم شیرازی و با حضور آیتالله علیرضا اعرافی برگزار خواهد شد.
🔸 مراسم با توجه به همهگیری بیماری کرونا و رعایت دستورالعملهای بهداشتی در حیاط مدرسه فیضیه و در فضای باز برگزار میشود.
🔹 همچنین مراسم به صورت مجازی و از رسانه ملی نیز به صورت زنده پخش خواهد شد.
❇️ گفتنی است؛ دروس سال تحصیلی جدید حوزههای علمیه از روز یکشنبه 16 شهریورماه با رعایت دستورالعملهای بهداشتی پیگیری میشود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#آموزش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 حوزه علمیه و مجامع علمی از صحیفه سجادیه توشهی بیشتری بردارند
💢 حضرت آیتاللّه نوری همدانی در پیامی به کنگره بینالمللی امام سجاد(ع) تأکید کرد؛
📚 امروز یکی از وظایف ما معرفی ابعاد مختلف شخصیت ائمه معصومین(علیهمالسلام) است و در این میان وجود مبارک حضرت سجاد(علیهالسلام) سراسر زندگیاش درسها و حکمتهایی است که بسان مشعل فروزان برای جوامع بشری موثر خواهد بود.
📚 صحیفه سجادیه یکی از کرامات آن حضرت است که عقول بشر را در درک معانی و معارف آن عاجز کرده و این اثر آنچنان بود که حاکمان اموی را در محدود کردن آن امام عزیز زمینگیر کرد.
📚 این جلسه ارزشمند میتواند در گسترش این اثرماندگار تأثیرگذار باشد و حوزههای علمیه و مجامع دیگر علمی باید از این صحیفه توشهی بیشتری بردارند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19413
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#آیت_الله_نوری_همدانی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 حضرت زینب(س) منطق عقلانیت عاشورا را تبیین کردند
📕 خانم علاسوند در نشست «کنشورزی بانوان در مکتب تربیتی اهلبیت(ع)» عنوان کرد:
📝 تنها امکانات عملیات حضرت زینب(س) تا زمان رحلتشان، کلمه بود که با احساسات آتشین ایشان در هم آمیخته و حماسه خلق کرد و منطق عقلانیت حادثه عاشورا را تبیین کرد.
📝 اگر کلمات و خطبههای آتشین زینب کبری(س) نبود، امروز نمیتوانستیم به صورت مستند جلوی تحریفات را بگیریم.
📝 خطبه حضرت زینب(س) در کاخ یزید، علم و آگاهی و سخنوری و آشنایی ایشان با قرآن را نشان میدهد و مهمتر از آن شجاعت بینظیر زینب(س) را نمایان میکند. زینب(س) آموزهای از علم، شجاعت، حیا و عفت را نشان داد.
📝 باید در فضای خانواده بیاموزیم که اگر فضای زندگی ما خلاف رفتارهای انسانی و اخلاقی و آداب شیعی باشد، مطمئنا نمیتوانیم فرزندانی تربیت کنیم که با نیکیها خو بگیرند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19428
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 شیوههای آموزشی حوزه برای سال تحصیلی جدید
✅ حجتالاسلام والمسلمین مهدی رستمنژاد تصریح کرد؛
📚 با توجه به شرایط و وضعیت قرمز، زرد و سفید میزان شیوع کرونا در مناطق مختلف کشور، دستورالعملی به صورت مشترک برای مدارس علمیه سراسر کشور ارسال شده است، ولی آنچه باید به آن توجه داشت، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری توصیهها و پروتکلهای ستاد ملی مبارزه با کرونا است.
📚 به طورکلی اصل ما بر اینست که درسها به صورت حضوری شکل بگیرد، چرا که رونق تحصیل و تدریس در همین رفت و آمدها و ترددها است. امروز مدارس، کادر علمی و اساتید پای کار هستند تا فصل تحصیلی همانطور که از نامش پیداست درس و بحث به انحا مختلف شروع شود و ما چیزی به عنوان تعطیلی درس نخواهیم داشت.
📚 خواست مراجع و بزرگان حوزه آن است که دروس به وقت شروع شوند و فضا باید کاملا درسی باشد. البته که مسأله حفظ سلامت افراد اصل است و حوزههای علمیه پیشتاز بودند، رهبری معظم نیز تاکید بر رعایت این موضوع داشتند، لذا باید به دستورالعملهای ستاد ملی کرونا توجه داشت و به عنوان یک اصل حاکم باید رعایت شود.
📚 با عنایت به اینکه اولویت تحصیل حضوری است اما با توجه به شرایط باید توسط مدیریتهای استانی شیوههای آموزشی اداره شود؛ حضوری، نیمه حضوری، تلفیقی و غیر حضوری محض برخی از شیوههای تحصیلی در سال جدید میباشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#آموزش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 در وضعیت کرونا، بیمارستان میدان جنگ محسوب میشود/ خانهای که قرنطینه است ورود برای اهلش آزاد و برای غیر ممنوع است
🔻 آیتالله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» بیان کرد؛
💠 نسبت مکلف به مسائل یا حکم تکلیفی است و یا وضعی. احکام تکلیفی دائر مدار احکام وضعیه هستند. موضوع تغییر کند، حکم تغییر میکند.
💠 بیماران حاد تنفسی یا مراقبان آنها مانند مسئولان بیمارستان و امنیتی اگر نتوانستند احکام تکلیفی در شخص سالم را انجام دهند، باید سراغ احکام اضطراری بروند.
💠 بیماریهای مسری در هر زمانی مصادیق مختلفی دارد. هر زمان که سرایت بیاید احکام دیگری صدق میکند.
💠 کادر بیمارستان میتوانند آن(بیمارستان) را تخلیه کنند؟ اشکالی ندارد؛ چرا که مانند میدان جنگ است.
💠 ورود در بیمارستان برای کادر درمانی آزاد است ولی باقی(بقیه افراد) خیر. در خانهای که قرنطینه است ورود برای اهلش آزاد و برای غیر ممنوع است.
💠 مراد از موت مرگ در اثر بیماری ناشی از سرایت و یا بدون سرایت است. از روایت(وارد شده) میتوان استفاده کرد که کادر درمانی شهید حساب میشود و تنها جبهه فرق میکند.
💠 استفتائی که از مقام معظم رهبری درباره کادر درمانی مبارزه با کرونا داشتند، به درستی فرمودند شهید هستند و خدمات شهید دارند. این است ولیای که موضوع و حکم را تشخیص میدهد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19463
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 وظیفه نظام حمایت جانی، مالی و آبرویی از گزارشگران فساد است
✍️ آیتالله کعبی در نشست علمی «مبارزه با فساد و افشاگری آن در مبانی اسلامی»:
📚 اگر گزارشگر فساد علم یا اطمینان عقلایی داشته باشد که در اثر گزارش وی هزینه سنگینی اعم از مالی، شغلی، آبرویی یا جانی باید بپردازد، افشاگری و گزارش دادن بر او واجب نیست.
📚 اگر ضرر فساد بیشتر از ضرر شخصی باشد، مثل اینکه اگر گزارش ندهد تروریستها یک نفر یا عدهای از شهروندان را میکشند، به کارآمدی نظام خدشه وارد میشود و... گزارشگری فساد واجب است.
📚 وظیفه نظام اسلامی حمایت و پشتیبانی مالی، جانی، آبرویی از گزارشگران فساد است، به گونهای که آنها متحمل ضرر و زیانی نشوند.
📚 گزارشگری فساد باید به گونهای باشد که مصالح اهم رعایت شود به نحوی که در اثر گزارشگری فساد، فساد بزرگتری اتفاق نیفتد.
📚 گزارشگری فساد نیز به عنوان نهی از منکر واجب کفایی است و اگر عدهای فسادی را با هدف جلوگیری از آن گزارش دهند از بقیه ساقط میشود.
📚 نظام اسلامی میتواند بر طبق قوانین و مقررات اسلام بخشی از پاداش ناشی از کشف فساد را به گزارشگر فساد بدهد، چون مبارزه با فساد مصلحت عمومی است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19436
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه تهران با سخنرانی آیتالله سبحانی برگزار میشود
🔻 حجتالاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی صادق بیان کرد؛
🔹 با توجه به شرایط کرونایی مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه تهران روز شنبه ۱۵ شهریورماه به صورت مجازی و با سخنرانی مرجع عالیقدر حضرت آیتالله سبحانی برگزار خواهد شد.
🔹 شیوع ویروس کرونا و اهمیت موضوع آموزش و تحصیل، طلاب ما را بر آن داشت تا ادامه مباحث آموزشی را در فضای مجازی دنبال کنند و این میطلبد تا نرم افزاری قویتر طراحی گردد.
🔹 در سال جدید همه مدارس مکلف شدند به صورت حتی هفتگی یک روز کلاس درس حضوری داشته باشند و با همین سبک و سیاق ارتباط طلبه با مدرسه، استاد و درس و بحث را حفظ کنیم.
🔹 در کنار دروس مصوب با بهرهگیری از اساتید برجسته حوزه علمیه اقدام به برپایی کرسیهای درس اخلاق و بصیرت افزایی خواهیم کرد و تا جایی که مقدور باشد به صورت حضوری و در غیر این صورت به صورت مجازی مباحث را دنبال خواهیم کرد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#آموزش
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 خانوادههای سفید و سیاه در جریان کربلا/ نسب و تربیت دو عامل شقاوت و سعادت افراد
🔻 حجتالاسلام والمسلمین سجادی امین در نشست علمی تصریح کرد؛
🔹 تمام افرادی که در جریان کربلا دست به جنایات مختلفی زدند، همانند یزید بن معاویه، عبیدالله بن زیاد، عمر بن سعد، شمر بن ذی الجوشن و... در نسب دچار مشکل هستند.
🔹 همانگونه که ناپاکی برای خانواده و فرزند سیاهی میآورد، تربیت نادرست نیز فرد را به تباهی میکشاند.
🔹 خانوادههای پاک و طاهر خانوادههایی هستند که از حیث نسب و تربیت پاک هستند. یعنی ارزشهای الهی در میانشان مورد تأیید و دغدغه است. خانوادههای نورانی خانوادههایی هستند که پدر و مادر در حفظ نسب و تربیت تلاش میکنند.
🔹 البته خانوادههای خاکستری نیز داریم، یعنی کسانی که بعضی وفادار به حق و حقانیت بوده و هستند و برخی اینگونه نبوده و نیستند. این گونه نیست که به خانوادهها نگاه صفر و صدی داشته باشیم و بگوییم خانواده یا سفید است یا سیاه.
🔹 هر چند مشکل نسب یکی از عوامل شقاوت است ولی نوع تربیت نیز تأثیرگذار است. ممکن است فردی نسب مناسبی نداشته باشد ولی نوع تربیت سبب شود او به سمت شقاوت نرود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19481
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ مالکیت خدا نخستین اصل در نظام اقتصادی اسلام/ هزینه نکردن در راه خدا خلاف احتیاط است
✍️ آیتالله محسن اراکی در ادامه مباحث فقه نظام اقتصادی بیان کرد؛
📚 یکی از فریبهایی که در تمدن غربی وجود دارد، این است که نظریاتشان در عرصه اقتصادی و سیاسی و... پیشفرضهایی دارد که اعلام نمیکنند، زیرا با عکسالعمل شدید روبرو میشود.
📚 اولین اصل در نظام اقتصادی اسلام این است که مالک همه عالم و امور و داراییها به صورت تکوینی خداست و در عالم قانونگذاری هم مالک خداست.
📚 متأسفانه برخی موضوعات مانند اینکه «مالکیت و ملکیت خدا، اعتباری است چون خدا مالکیت و ملکیت تکوینی دارد» وارد مباحث فقهی ما هم شده است.
📚 همین کمکهای مؤمنانه براساس همین داد و ستد با خدا و این نوع نگاه اقتصادی صورت گرفته است؛ نقش زیادی در آرامش کنونی جامعه داشته است.
📚 برخی در خرج کردن در مسیر فرهنگ دینی و دین و اخلاق احتیاط میکنند، ولی اگر کسی پولی دارد و در راه خدا خرج نکند، خلاف احتیاط است؛ زیرا نشر و کمک به دین خدا و مسجدسازی و کار فرهنگی اوجب واجبات است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19433
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
📌حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 از ملت عزیز بخاطر حسن رفتارشان در دهه عاشورا تشکر میکنم
📝 برگزاری مراسم عزای عاشورای حسینی در دفاتر مراجع تقلید
📝 تأکید آیتالله نوری همدانی بر پرداخت علمی به صحیفه سجادیه در حوزه
📝 واکنش مدیر حوزههای علمیه به هتک قرآن در اروپا
📝 آغاز نام نویسی شهرک مهدیه حوزه علمیه قم
📝 آغاز سال تحصیلی جدید حوزههای علمیه
📝 مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه تهران با سخنرانی آیتالله سبحانی برگزار میشود
📝 پژوهشگران برتر جامعهالزهرا(س) در جشنواره استانی میراث مادری تجلیل شدند
📝 پاسخگویی به احکام شرعی بانوان به صورت مجازی
📝 مروری بر قصه کربلا در یک اثر
📝 «دانشنامه صحیفه سجادیه» رونمایی میشود
و ....
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19484
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 قطع عضو و پیوند اعضا با کرامت انسانی منافات دارد؟
📕 حجتالاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» بیان کرد؛
✍️ یکی از ادله حرمت که ممکن است در قطع عضو و پیوند اعضا به آن تمسک شود کرامت انسان است.
🔻 استدلال افراد این نظر چنین است؛
🔹 صغری: قطع عضو از بدن و پیوند آن به بدن خود یا دیگری مخالف با کرامت انسان است.
🔹 کبری: مخالفت با کرامت انسان مورد نهی قرآن و روایات است.
🔹 نتیجه: قطع عضو و پیوند آن به بدن مورد نهی آیات و روایات ائمه اطهار(ع) است.
💠 توضیح استدلال: اگر کسی قطع عضوی داشته باشد، مثلا چشم خود را به دیگری هدیه دهد این مخالف با کرامت انسانی است. انسان کرامت دارد و هرگونه مخالفتی با کرامت انسانی هم مورد نهی شارع است، پس بنابراین قطع عضو و پیوند آن به بدن مورد نهی است.
✅ آیه شریفه قرآن میفرماید «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَني آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلي کَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلاً.» البته این جا ابتدا ببینیم کرامت و کریم بودن به چه معنا است تا ببینیم که استدلال به چه شکل است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19488
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 تضعیف جایگاه پدران در خانوادههای ایرانی/ الگوگیری پدران از سیدالشهدا(ع) در برخورد با فرزندان
💢 در نشست علمی «جایگاه و نقش پدری در جریان کربلا» مطرح شد؛
🔹 در آموزههای اسلامی جایگاه پدر در تربیت فرزندان یک جایگاه عظیم و ویژهای معرفی شده است. ولی در جامعه امروزی تا حدودی جایگاه پدران با خدشه روبرو شده است. این جایگاه گاهی از ناحیه فرزندان و گاهی از سوی مادران و رسانهها مورد خدشه واقع میشود.
🔹 پدران در شکلگیری هویت، شخصیت و آینده اجتماعی فرزندان نقش ویژهای دارند، به همین دلیل منحصر کردن نقش آنها در نانآوری تبعات فراوانی دارد.
🔹 آن چه در خانوادههای ایرانی بیشتر بازنمایی میشود این است که مادران نقش اصلی در تربیت فرزندان را دارند، در حالی که اسلام مسئول اصلی تربیت را پدران معرفی میکند.
🔹 در جریان کربلا شاهد صمیمیت ویژهای از سوی سیدالشهدا(ع) در برخورد با خواهران، فرزندان و اصحاب هستیم که اتفاقا این بعد صمیمی امروزه در جامعه ما فراموش شده است.
🔹 یکی از نقصهای خانوادههای ایرانی ضعف گفتوگو میان فرزندان و پدران است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19495
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com