eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
418 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 نشست علمی برخط «مجلس، حکمرانی و وضعیت خانواده» 🎙 با ارائه: فرج الله هدایت‌نیا عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 دوشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ صبح 🏷 حضور مجازی: m8r.ir/1001 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ حضور بخش خصوصی در اقتصاد نیازمند نقش آفرینی دولت است 🔻در یادداشتی مطرح شد؛ 📝در محافل کارشناسی اقتصاد ایران، بارها بر ضرورت خصوصی سازی و کاهش بار تصدی‌گری دولت، شرکت‌های دولتی و حتی شرکت‌های حاکمیتی در اقتصاد تاکید شده است. انتقاد از دولتی بودن اقتصاد تا جایی پیش می‌رود که برخی «دولتی بودن» را مهمترین عارضه اقتصاد ایران می دانند. 📝 باید توجه داشت که شرکت‌های دولتی در بسیاری از کشورها نقش کلیدی در اقتصاد دارند. به طور خاص در مورد کشور چین که الگویی متفاوت از کشورهای غربی در توسعه دنبال کرده است، 📝 شرکت‌های دولتی در جهان نقش بزرگی در توسعه و رشد اقتصادی ایفا می‌کنند و بیش از نیمی از سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها توسط این شرکت‌ها انجام می‌شود. 📝 در ایران نیز بسیاری از پروژه‌های بزرگ و موفق در سال‌های اخیر توسط شرکت‌های دولتی و حاکمیتی به نتیجه رسیده است و در صورت عدم اجرای این پروژه‌ها از سوی شرکت‌های دولتی و حاکمیتی، ممکن بود بسیاری از آن‌ها به کلی اجرایی نشود. 📝 بخش خصوصی زمانی می تواند به صورت بهینه در اقتصاد نقش آفرینی کند که دولت شرایط آن را فراهم کرده باشد. در غیر اینصورت، صرف واگذاری شرکت ها مسئله ای را حل نخواهد کرد. 📝 بعضی معتقدند در حال حاضر در اقتصاد ایران، زیرساخت‌های نهادی برای شکل‌گیری بخش خصوصی بزرگ و توانمند وجود ندارد. از طرفی وجود برخی دغدغه‌های امنیتی و ملاحظات سیاسی، از شکل‌گیری بخش خصوصی بزرگ و توانمند جلوگیری می‌کند 🌐 متن یادداشت: https://ihkn.ir/?p=36717 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
◽️ کرسی علمی- ترویجی جایگاه قاعده حیازت در نظام اقتصادی اسلامی 🔰 گروه اقتصاد پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: علی اصغر هادوی نیا غلامرضا مصباحی مقدم سیدحسین میرمعزی ✍️ دبیرعلمی: ناصر جهانیان 📅 دوشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۳ 🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍با این رویکرد اصلاح مشکلات بانکداری ممکن نیست/ ۱۱ ابهام و اشکال اساسی فقهی و اقتصادی طرح قانون عملیات بانکداری 🔻 شورای بانکداری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌ی علمیه در نامه‌ای ایرادات به طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران را مطرح کرد ؛ 🔹نسخه طرح بانکداری جمهوری اسلامی در شورای بانکداری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌ی عملیه قریب ۲۰ جلسه مواد آن مورد بررسی فقهی و اقتصادی قرار گرفت. این شورا به این نتیجه رسید که متاسفانه مسیر و رویکردی که در بخش اصلاح قانون عملیات بانکداری دنبال شده است، همان مسیر غلطی است که در اصلاح قانون بانک مرکزی درپیش گرفته شده بود 🔹طرح اولیه جنابعالی که به شورای بانکداری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌ی علمیه ارایه شده بود، طرح قابل قبولی بود که با “اصلاحاتی”، می‌توانست اغلب مشکلات بانکداری مانند رباخواری و جریان خلق پول را به صورت نهادی و نظارت پیشینی برطرف کند، اما متاسفانه در نسخه‌های بعدی از آن عدول شده 🔹 اختیارات بی‌ حد و حصر به هیئت عالی؛ در خیلی از مواد هیچ ضابطه و شرایطی برای اقدامات این مرجع قرار داده نشده است؛ این امر موجب امضاهای طلایی و سلیقه‌ای عمل کردن می‌شود؛ 🔹 عدم ارائه راه‌حل کارآمد برای جلوگیری از حیل ربا و صوری‌سازی در عقود 🔹 مغفول ماندن برخی از مسائل فقهی؛ مانند: ۱. مهلت دادن به معسرین، ماده ۳۵؛ ۲. رابطه سپرده گذار و تسهیلات گیرنده؛ ۳. جریمه تاخیر که در ماده ۳۸ به صورت مبهم رها شده است 🌐 متن یادداشت: https://ihkn.ir/?p=36720 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰دوازدهمین جلسه از "کرسی های تخصصی مسئله شناسی، نقد و نظریه پردازی جمعیت" 🔹با موضوع: جایگاه معماری و شهرسازی در تحقق سیاست های جمعیتی 🔻ارائه دهنده : دکتر حمیدرضا آرامی 🔻ناقد اوّل : خانم دکتر زهرا برزگر 🔻ناقد دوّم : دکتر بهزاد عمران زاده 🔻 دبیر علمی : دکتر علی اکبر محزون 🗓 سه شنبه 17 بهمن ماه 🕰 ساعت 10 الی 12 👇لینک ثبت نام 👇 🌐https://survey.porsline.ir/s/20bsNxw ⚠️لینک جلسه مجازی به شرح ذیل می باشد: https://www.skyroom.online/ch/mtod/setadmellijameyat _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
sanad.1402.11.15.pdf
6.55M
📍 سند تولید علوم انسانی اسلامی موسسه امام خمینی منتشر شد ▫️ در سال ۱۳۹۰ ، به امر حضرت علامه مصباح شورایی متشکل از برخی اساتید و مدیران مؤسسه با عنوان» شورای سیاستگذاری و نظارت بر تولید علوم انسانی اسلامی» و تحت اشراف معظم له به منظور بررسی و آسیب شناسی فعالیتهای چند دهه گذشته وتعیین خط مشی آیندۀ مؤسسه تشکیل شد. ▫️ این شورا، پس از جلسات متعدد و طولانی، نهایتا در سال ۱۳۹۳، سندی برای ساماندهی به تلاش های آموزشی و پژوهشی مؤسسه تهیه کرد. ▫️ در ادامه، در نتیجۀ نظر خواهی از استادان مؤسسه و جلسات هم اندیشی و بررسی و نقد، و با عنایت به راهبردها و رویکردهای ابلاغی مقام معظم رهبری اصلاحاتی زیر نظر حضرت آیت اللّه رجبی ریاست محترم مؤسسه، در سند انجام شد و به تصویب نهایی رسید. ▫️ این سند مبنای راهبردها، راهکارها، برنام هریز یها و فعالیتهای بخشهای مختلف آموزشی و پژوهشی مؤسسه و اعضای محترم هیئت علمی خواهد بود. 🔻 فهرست سند مذکور به شرح ذیل است؛ 🔷 کلیات 🔷 تعاریف 🔷 مراحل تولید علم اسلامی 🔷 اولویت‌ها در تولید علوم انسانی اسلامی 🔷 اقدامات آموزشی 🔷 اقدامات پژوهشی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ عیار و ملاک دیندارتر بودن جامعۀ دینی به چه چیزی است؟ 🔻 حجت الاسلام محمدحسین فاریاب، عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره): 1️⃣ جوامع دینی در طول زمان، به لحاظ دینداری، متفاوت می‌شوند. گاه دینداری آنها بیشتر و گاه کمتر می شود. جامعه‌ای که دارای بالاترین ارزش‌ها باشد، دیندارتر است. 2️⃣ ارزش بالاتر تابع، هدف آفرینش انسان‌هاست. انسان‌ها برای رسیدن به سعادت حقیقی ـ قرب الهی ـ آفریده شده‌اند. بنابراین، از میان ارزش‌ها، آن ارزشی که بتواند جامعۀ ایمانی را به این هدف برساند، بالاتر از دیگر ارزش‌هاست. 3️⃣ بر این اساس، اگرچه عباداتی همچون نماز، روزه، زکات و حج ارزش‌های والایی هستند، ولی باید گفت که امر به معروف و نهی از منکر، بالاترین ارزش است. معروف، هر چیزی است که ما را به خدا نزدیک، و منکر نیز هر چیزی است که ما را از خدا دور می‌سازد. 4️⃣ کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند، در حقیقت، موجب رسیدن مردم به کمال می‌شوند. آن کس که نماز می‌خواند، خودش به کمال می‌رسد، ولی آن کس که امر به معروف می‌کند، می‌تواند دیگران را نیز به کمال برساند و نمازخوان کند. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36684 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰فراخوان مقاله پژوهشی«چالش‌های فراروی خانواده معاصر» 📍مسئول پژوهش مدرسه علمیه پیروان حضرت(س) از اعلام فراخوان مقاله پژوهش «چالش‌های فراروی خانواده معاصر» خبر داد. 🔻سرفصل هایی فراخوان: _ علل بروز آسیب‌های تربیتی در خانواده در اسلام و روان شناسی _ علل افزایش طلاق در خانواده معاصر _ کاهش توجه به رویکرد حجاب در خانواده _ راه‌های افزایش حفظ حریم عفت و حیا در خانواده _ علل کاهش تنگی معیشت در خانواده معاصر _ راه‌های افزایش معیشت در خانواده _ علل گوشه‌گیری فرزندان در خانواده _ راه‌های رفع کاهش انزوای فرزندان در محیط خانه _ راه‌های ایجاد پیوند عاطفی بین والدین و فرزندان 🔹 مهلت ارسال مقالات را، تا ۳۰ بهمن‌ماه. 🔹 علاقمندان جهت شرکت در این فراخوان، آثار خود را در قالب word حداکثر ۱۵ صفحه A4 به رایانامه peyrovan.zahra@yahoo.com و یا به شناسه کاربری @tabatabaei313 در پیام‌رسان ایتا ارسال نمایند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📛 حمله شبکه تروریستی اینترنشنال به مدارس مسجدمحور! ⛔️ کارشناس شبکه تروریستی: مدارس مسجدمحور خطرناک است! _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ ورود حاکمیت در مسئله حجاب؛ آری یا خیر؟ 🔻 سمیه حاجی اسماعیلی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زنان و خانواده: 🔹 یکی از دغدغه ‌های جدی و مهم متولیان سیاست گذاری فرهنگی بعد از انقلاب اسلامی موضوع حجاب و پوشش بوده و بسیاری از خط مشی ‌ها و سیاست‌ های مرتبط با حجاب موفقیت لازم را کسب نکرده است. این موضوع باعث شده که امر سیاست گذاری حجاب به مسأله ای بسیار مهم تبدیل شود. 🔹 برای ورود به این بحث مرور تاریخی بر تحولات مسأله حجاب چه در بعد اقدامات حاکمیتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون و چه در بعد تحولات عینی که در حوزه حجاب رخ داده می تواند ما را در درک بهتر موضوع کمک کند. پس از فهم ضرورت و اهمیت حجاب لازم است ببینیم حکومت اسلامی چگونه باید در امر حجاب مداخله کند و بعد از آن یک سری بایسته ‌ها و ضرورت ‌هایی که حکومت اسلامی باید در سیاست گذاری حجاب به آن ها توجه کند را مورد توجه قرار داد. در مرحله آخر نیز می بایست راهکارهای خرد مدیریت حجاب که لزوماً مربوط به دولت و حکومت نمی‌ شود را باید مورد تفقد قرار داد. 🔹 پس از پیروزی انقلاب اسلامی اولین موضوعی که نگرانی رهبران جمهوری اسلامی را به خود معطوف کرد و در کانون توجهات رهبران انقلاب قرار گرفت، موضوع حجاب و اختلاط زن و مرد در محیط‌ های آموزشی و کاری بود. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36735 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰 پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، و دانشگاه قم با همکاری مراکز آموزشی و پژوهشی دیگر برگزار می کنند: 🔻فراخوان مقاله ✅️ همایش ملی اقتصاد اسلامی در مواجهه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران با تأکید بر مهار تورم و رشد تولید 💠 محورهای کلی همایش: ✅ عوامل و راهکارهای اقتصادی مهار تورم و رشد تولید از منظر اقتصاد اسلامی 🔸نقش تورم در گسترش سفته بازی و تضعیف بخش مولد؛ 🔸نقش تورم ارزی در افزایش تورم و رکود اقتصادی؛ 🔸نظارت و کنترل بانک مرکزی بر جریان خلق پول؛ 🔸هدایت رشد نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد؛ 🔸مدیریت کسری بودجه؛ 🔸توازن بودجه؛ 🔸نرخ سود بانکی، آزاد یا ترجیحی؛ ✅عوامل و راهکارهای ساختاری مهار تورم و رشد تولید از منظر اقتصاد اسلامی؛ 🔸نقش امنیت و ثبات اقتصادی در مهار تورم و رشد تولید؛ 🔸نقش حقوق مالکیت در مهار تورم و رشد تولید؛ 🔸نقش نهادهای حقوقی در مهار تورم و رشد تولید؛ 🔸کاهش تصدی گری دولتی؛ 🔸کاهش ورود دولت در بازار سرمایه؛ 🔸شفافیت در بودجه، نظام بانکی، بورسی و تصمیم گیری؛ ✅اقتصاد اسلامی در مواجهه با دیگر چالش‌های اقتصاد ایران؛ 🔸مواجهه با تحریم اقتصادی؛ 🔸مواجهه با چالش صندوق‌های بازنشستگی؛ 🔸مواجهه با پدیده فقر؛ 🔸مواجهه با پدیده‌های نوظهور (رمزارزها، متاورس و..)؛ 🔸مواجهه با فساد دولتی؛ 🔸مهلت ارسال مقالات: 20 اسفند 1402 🗓زمان برگزاری : 29 فروردین 1403، دانشگاه قم _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ تنها وسیله مبادله در اقتصاد کشور باید پول ملی باشد 🔻 محمدرضا یزدی زاده کارشناس اقتصادی: 🔹 اولین اقدامی که دولت در جهت اجرای عدالت باید انجام دهد، توجه به ماده ۲ قانون پولی و بانکی کشور است. این ماده به صراحت بیان می‌کند که تنها وسیله مبادله در کشور باید پول ملی باشد. به عبارت دیگر، استفاده از اسکناس خارجی و مسکوکات طلا به عنوان وسیله مبادله غیرقانونی است. 🔹 در شرایطی که نظام مالیاتی کشور به طور کامل تراکنش‌های بانکی را رصد می‌کند، وجود حجم قابل توجهی قاچاق کالا (حدود ۳۰ میلیارد دلار) و همچنین گردش مالی گسترده در بازار مصرف مواد مخدر، جای تعجب و تأمل دارد. تا زمانی که در این کشور، فعالیت‌هایی با سود تضمینی ۱۰۰ درصد، نقدشوندگی فوق‌العاده، مالیات صفر و غیرقابل ردیابی تعریف شده باشند، نمی‌توان انتظار داشت که افراد به دنبال تولید بروند. 🔹 در ابتدا باید این تسهیلات و فعالیت‌ها را محدود کرد و سپس به دنبال تولیدکننده واقعی بود. تسهیلاتی که در حال حاضر مطرح است، شرط کافی برای رونق تولید نیست. شرط لازم برای رونق تولید، این است که فعالان بخش خصوصی به جای سرمایه‌گذاری در ملک، سکه و ارز، به تولید روی بیاورند. زمانی که فعالان اقتصادی با تولید به همان روشی برخورد کنند که با خرید ملک، سکه و ارز برخورد می‌کنند، می‌توان امید به رونق تولید داشت. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36726 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
رابطه فقه و آموزه‌های اسلامی با اقتصاد؛ رهیافتی به تاسیس دانش دینی اقتصاد اسلامی ارائه کننده: 🔸دکتر سیدرضا حسینی، هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ ناقدین: 🔸دکتر سید کاظم صدر، استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی؛ 🔸دكتر حسین بستان، هیئت علمی پژوهشگاه حوزه دانشگاه؛ دبیر: 🔸دكتر حسين بحريني يزدي، دانش آموخته اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ 🗓چهارشنبه 18 بهمن 1402 ساعت 10 🌐ورود به جلسه مجازی: https://www.skyroom.online/ch/rihu/meeting2 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💠جریان شناسی علوم انسانی اسلامی 📌موضوع جلسه سوم: دیدگاه سید منیر الدین حسینی «دیدگاه فرهنگستان علوم اسلامی» ⏰چهارشنبه - ۱۸ بهمن - ساعت (12:30) مدرسه عملیه امام خمینی(ره) 📌 شرکت به صورت مجازی در نرم افزار قرار 👈🏻 کلیک (https://gharar.ir/r/99ef7462)_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ راه دستیابی به علوم انسانی واقع نما، توجه به اسلام است 🔻 حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی مصباح یزدی در در دیدار جمعی از اعضاء هيأت علمي دانشگاه فردوسي مشهد: 🔹 علوم انسانی یک دسته بندی است که خیلی سابقه طولانی در علم بشر ندارد. امروز جریان مسلط علوم انسانی در جهان در ابعاد کاربردی مختلف وجود دارد و یکی از اهداف این علوم این بود که ناهنجاری هایی را اصلاح کند. 🔹 علوم انسانی توصیفی در صورتی اسلامی خواهند بود که مبانی دینی را در ابعاد و سطوح مختلف خود در نظر بگیرند و نتایج آنها با آموزه‌های اسلامی سازگار باشد یا حداقل ناسازگار نباشد. 🔹 برای سازگاری این علوم با تعالیم اسلامی و دینی نیاز به یک فعالیت بزرگ بود که می‌بایست در جامعه علمی ایران اسلامی شکل می‌گرفت تا به تدریج ثمرات خود را به جامعه جهانی عرضه کند لذا مساله علوم انسانی اسلامی در مجامع علمی به یک مساله روز تبدیل و تلاش‌های زیادی برای تبیین معنا و لوازم این کار انجام شد. 🔹 ریشه همه تحولات و اختلاف نظرها در این بود که انسان را چگونه می‌دیدند؛ اگر انسان را یک موجود صرفا فیزیکی و مادی و طبیعی درنظر بگیریم در این صورت راه شناختش تنها تجربه است اما اگر انسان ابعاد بی نهایتی زیادی دارد که در دنیا محدود نمی‌شود و مقدمه ای است برای زندگی ابدی او، دیگر نمی‌توان بدون توجه به ابعاد ابدی به انسان توجه کنیم. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36723 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزارش تصویری سخنان آیت الله محسن اراکی، در دومین همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده، دوشنبه، ۱۶ بهمن ۱۴۰۲: 🔹از ارکان تمدّن اسلامی، اسلام‌شهر، یعنی شهر اسلامی است و پایه اول آن حاکمیت خداست. 🔹این حاکمیت الهی، در ولایت الهی امام و سریان آن در جامعهٔ بشر تجلی دارد. سریان ولایت الهی، جامعه می‌سازد و دو نوع رابطه را در جامعه ایجاد می‌کند: ولایت طولی و ولایت عرضی. 🔹ولایت طولی این است که جامعه در رفتارها و روابط اجتماعی‌اش بر اساس قانون خدا یعنی فرمان الهی عمل کند و همان اطیعوا الله و اطیعوا الرسول است. فرمانروای کل، که خلافت الهی را بر جامعهٔ بشر بر عهده دارد وجود مبارک رسول اکرم است که حاکم علی‌الاطلاق خلافت مطلقه الهی است. ائمه اطهار، همه، اوصیای رسول و امتداد فرمانروایی رسول اکرم در جامعه بشر هستند. 🔹این، ولایت طولی است و از اصول دین ماست که هیچ‌کس جز خدای تعالی، حق الزام دیگران را ندارد. اساس تمدن اسلامی این است که فرمان از آنِ خداست. 🔹بین انسان‌‌هایی که تحت این فرمان قرار می‌گیرند، یک پیوند عرضی ایجاد می‌شود. یعنی همگان از یک سنخ می‌شوند، این فرمان، هویت‌‌ساز است. اساس این همگونی و سنخیت واحد، امام است که منبع فرمان‌‌های الهی است و جلوه تام هویتی است که با فرمان خدا شکل گرفته است. 🔹هویت ذکر، در مقابل هویت غفلت و فرمان غیرخدا را پیروی کردن قرار دارد. این رکن اول تمدن اسلامی ما بود که ولایت طولی و عرضی داریم و با آن رکن دوم یعنی «جامعه ذکر» ایجاد می‌شود.... 🌐 مشروح خبر _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @m
✅ تصور افراد از میزان حمایت اجتماعی؛ عامل مهم نشاط اجتماعی 🔻 علی جنادله، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره): 🔹 نشاط اجتماعی را می‌توان در دو سطح مورد توجه قرار داد؛ البته دو سطحی که منفک از یکدیگر نبوده و با هم کاملاً ارتباط دارند. سطح اول می‌تواند به این صورت باشد که نشاط اجتماعی را ناظر یا صفتی ناظر بر جامعه در نظر بگیریم یعنی زمانی که صحبت از نشاط اجتماعی می‌کنیم، بتوانیم آن را به عنوان صفت جامعه در نظر بگیریم. در چنین حالتی جامعه بانشاط، جامعه‌ای است که سرزنده، با نشاط، فعال و همراه با تحرک است. چنین جامعه‌ای آن‌چنان قوی است که می‌تواند در مقابل عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و روابط و مناسباتی که ممکن است به جامعه دست‌اندازی و تعرض کنند، از خود دفاع کند. 🔹 نمود یک جامعه با نشاط در تراکم روابط اجتماعی است که مبتنی بر حس مثبت و اعتماد افراد نسبت به یکدیگر است و در نهایت آن چیزی که به صورت محسوس می‌تواند به عنوان معرف یک جامعه با نشاط باشد، تشکل‌یابی جامعه است یعنی نیروها و اقشار مختلف اجتماعی بتوانند برای پیگیری منافع، مطالبات و خواسته‌های خود و دفاع از حوزه فعالیت‌ها و عرصه زندگی خود بتوانند در قالب تشکل‌های مختلف همچون تشکل‌‎های صنفی و سمن‌ها و نهادهای مردم‌‎نهاد انسجام پیدا کنند. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36731 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍اندیشکده رهیافت با همکاری پژوهشکده کوثر دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار می‌کند: 🔶 سلسله کرسی‌های علمی ترویجی علوم انسانی اسلامی ✅ کرسی سیزدهم: ارائه الگوی نهادهای فرهنگی مردمی؛ بررسی موردی کانون های همیاری خانواده منطقه ای 💢 ارائه دهنده: 👤 دکتر محمدرضا فتح الله بیاتی 💢 اساتید ناقد: 🔰دکتر سید رئوف موسوی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) 🔰دکتر میثم قراباغی؛ دکتری مدیریت و مدرس دانشگاه 💢 دبیر علمی: 👤 آقای امین مهدی زاده 🗓 زمان: چهارشنبه 18 بهن ماه ⏰ ساعت: 14:00 📌 مکان: میدان رسالت-خیابان شهید بختیاری-پلاک ۳۴۷-پژوهشگاه امام سجاد(ع) 🔹 پیوند جهت حضور مجازی در نشست: 🌐 https://gharar.ir/r/fa230816 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔔 سلسله نشست های "زنان و انقلاب اسلامی" 🔻موضوع نشست: ظرفیت های دین و گفتمان انقلاب اسلامی در مشارکت سیاسی زنان 👤دکتر محمدتقی کرمی"عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی(ره)" 🗓 چهارشنبه ۱۸ بهمن ⏰ ساعت ۱۲:۴۰ 🏢 مکان: پژوهشکده زن و خانواده، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، پلاک ۵، طبقه ۶، سالن جلسات 🌐لینک حضور مجازی: http://live.wfrc.ac.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ اقتصاد ایران دچار کمبود تقاضاست 🔹 بانک مرکزی ایران نزدیک به دو سال است که سیاست کنترل ترازنامه را برای مهار تورم عملیاتی کرده است. کنترل ترازنامه دارای دو هدف میانی و غایی است. هدف میانی کنترل رشد نقدینگی است که بانک مرکزی به آن دست یافته است. بانک مرکزی اعلام کرده است که رشد نقدینگی از ۴۲ درصد به ۲۶ درصد کاهش یافته است. این هدف میانی مهم است، اما هدف غایی کنترل ترازنامه نیست. هدف غایی از کنترل ترازنامه، کنترل تورم است. 🔹 اما باید توجه داشت کنترل ترازنامه تورم ناشی از فشار تقاضا را کنترل می‌کند. تورم ناشی از فشار تقاضا زمانی رخ می‌دهد که مصرف‌کنندگان یا حلقه‌های قبلی زنجیره تامین، تقاضای بیشتری برای کالاها و خدمات داشته باشند. به عنوان مثال، اگر یک مصرف‌کننده تصمیم بگیرد که در ماه دو بطری شیر مصرف کند، اما در ماه بعد سه بطری مصرف کند، این نشان‌دهنده فشار تقاضا است. 🔹 اقتصاد ایران در حال حاضر دچار کمبود تقاضا است. این بدان معناست که مصرف‌کنندگان تقاضای کافی برای کالاها و خدمات ندارند. پدیده مصرف نامکفی کینز، زمانی رخ می‌دهد که مصرف‌کنندگان تقاضای کافی برای کالاها و خدمات ندارند، اما ظرفیت تولید وجود دارد. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36698 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💡اطلاعیه ثبت نام 📘مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام‌ رضا علیه‌السلام شعبه قم (با رویکرد فقه نظام‌ساز و تحت اشراف آیت‌الله رشاد) در رشته های تخصصی زیر پذیرش می‌کند: 1️⃣. فقه اقتصاد (سطح 4) 2️⃣. فقه خانواده (سطح 4) 📌شرایط : 🔸داشتن استعداد و فرصت کافی برای پرداختن به امور آموزش و پژوهش 🔸اتمام سطح 3 برای پذیرش سطح 4 🔸قبولی در مصاحبه علمی برای پذیرش سطح 4 📌مزایا: 🔸ارائه مدرک تخصصی معتبر 🔸آموزش بر اساس نظام پرورش مآل 🔸بهره‌مندی از منابع و کتابخانه تخصصی (زمان دقیق آزمون،منابع و مصاحبه متعاقبا اعلام خواهد شد) 📎 لینک ثبت نام :👇 @omidch64 🗓 مهلت ثبت‌نام: 1402/11/20 🔗 کسب اطلاعات بیشتر: 09358976961 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ ضرورت تقدم زمانی تربیت اخلاقی بر تربیت دینی در راستای مقاوم‌سازی خانواده 💢 سی‌ویکمین پیش‌نشست همایش بین‌المللی «خانواده مقاوم؛ چالش‌های اخلاقی در جهان متحول» با موضوع «ایستادگی بر ارزش‌های بنیادین خانواده از منظر اخلاق» با حضور جمعی از اندیشمندان، محققان و اساتید برگزار شد و محورهای مختلفی از جمله تأثیر همدلی بر زمینه‌سازی ایجاد بسیاری از گزینه‌های اخلاق اجتماعی و فردی، ضرورت تقدم زمانی تربیت اخلاقی بر تربیت دینی در راستای مقاوم‌سازی خانواده، چالش‌های هنجاری متعدد سد راه تربیت نسل جدید، ممانعت مشکلات اقتصادی از ایستادگی خانواده‌ها بر ارزش‌های بنیادین اخلاقی و ... مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 🔹 دکتر محمدجواد زارعان، رییس مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت: محور اصلی تشکیل جامعه، مسئله ارزش‌ها است و جامعه با این مقوله همدم است. هر جا که جامعه‌ای به صورت فیزیکی یا مفهومی شکل می‌گیرد حول یک یا چند مفهوم ارزشی اصلی است و این ارزش‌های اصلی برای افراد آن جامعه جزو مرجحات است. 🔸 دکتر حسین دیبا، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: صحبت کردن در خصوص چگونگی ایستادگی بر ارزش‌های اخلاقی بنیادین خانواده بحثی گسترده است چرا که اخلاق شامل اخلاق اجتماعی، اخلاق فردی، اخلاق بندگی، اخلاق زیستی و … می‌شود و ایستادگی بر هر کدام از این موارد هم الزامات خاص خود را دارد. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36747 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅️ پنج‌شنبه‌های حکمرانی مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی با همکاری مرکز علمی قم برگــزار می‌کند: سلسله نشست‌های | معرفی دانش حکمرانی در ادبیات علمی جهان | محور اول: موضوع‌شناسی حکمرانی 🔻چیستی حکمرانی (چیستی حکمرانی و تمایز آن با مدیریت دولتی، مدیریت راهبردی و خط‌مشی‌گذاری) 🔻روایت حکمرانی (سیر تطورات حکمرانی و تطور مؤلفه‌های اساسی آن در الگوهای مختلف اداره) 🔻مفاهیم کلیدی حکمرانی (حکمرانی شبکه‌ای، حکمرانی چندسطحی، حکمرانی غیررسمی، فراحکمرانی، حکمرانی خوب و ...) ▫️اساتید: آقای غلامرضا سلیمی (مدرس حکمرانی، دکترای مدیریت دولتی، معاون پژوهش سابق مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی و معاون ستاد علم شورای عالی انقلاب فرهنگی) آقای ناصر فروغی‌فر (مدرس و دانش‌پژوه حکمرانی مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی) آقای عرفان مصلح (مدرس و دانش‌پژوه حکمرانی مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی) آقای علی خوش‌اقبال (مدرس و دانش‌پژوه حکمرانی مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی) آقای سیدمهدی سیدطباطبایی (مدرس حکمرانی، دکترای مدیریت دولتی) 🔰 مزایای دوره: اولویت در همکاری با فعالیت‌های مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی و اعطای «گواهی معتبر» زمان: پنج‌شنبه‌ اول: ۱۴۰۲/۱۱/۲۶ پنج‌شنبه دوم: ۱۴۰۲/۱۲/۰۳ پنج‌شنبه سوم: ۱۴۰۲/۱۲/۱۰ مکان: قم، پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔰 جهت کسب اطلاعات تکمیلی و ثبت‌نام به شناسه زیر در پیام‌رسان ایتا مراجعه نمایید. 🆔 @hokmrani _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ تفاوت عدالت جنسیتی با برابری جنسیتی 🔻 زهره‌سادات لاجوردی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی: 🔹 رویکرد غرب به بهانه آزادی زن، مقدمات و لوازم عرضه رایگان وی را در جامعه، برای مقاصد نظام‌های سرمایه‌داری و لیبرالیسم فراهم می‌آورد. این رویکردها به نحوی زیرکانه به نام قوانین حامی حقوق و آزادی زنان به اجرا درآمده تا مانند قطعات یک پازل در کنار یکدیگر زن را از آن جایگاه انسان‌ساز تنزل داده و به برده‌ای حقیر و بی‌هویت که عامل بهره‌وری هرچه بیشتر نظام‌های سودمحور جهان غرب است، سوق دهد. 🔹 اسلام، زن را مجاز دانسته تا ظرافت و جذابیت‌های زنانه را در حلقه خود و خانواده‌اش خرج کند اما غرب، زن را به مسیری رهنمون می‌شود تا درحالیکه انتخاب دیگری ندارد، به دلخواه خودش! همه سرمایه جوانی، زیبایی و زنانگی خود را به رایگان به خدمت سرمایه‌داران و کارتل‌های مالی قرار دهد و با خرج شدن در دامن سرمایه‌داران، موجبات ثروت‌های نجومی آن‌ها را فراهم آورد. 🔹 البته، منحرف کردن نگاه اسلام به سمت جریان‌های لیبرالی یعنی تأکید صِرف بر حقوق بدون وظیفه‌انگاری، در دو دهه اخیر که جریان استحاله به‌شدت فعال شده و توفیق‌هایی به دست‌ آورده؛ بسیار رایج و فزاینده شده و گاهی آثار میدانیِ فعالیت این جریانات را به‌وضوح نیز می‌توان مشاهده کرد. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36630 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com