سوال :
اللهیاری طلبه حوزه علمیه ترامپ بارها گفته ضمیر در ان من شیعته لابراهیم بر می گردد به علی!
✅پاسخ: اما امام صادق (ع) فرموده علی (ع) علی دین ابراهیم
(تفسیر عیاشی) جلد 1ص178 و177 و احتجاج ص160 و
امالی طوسی جلد1ص44
دوست عزیز اسم افراد فاقد وجاهت علمی و طلبگی و منتسب به دشمنان اسلام را در فضای علمی مسلمین مطرح نکنید الباطل یموت بترک ذکره.
ترامپ خودش چی هست تا طلبه اش چه باشد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
استمداد علمی:
برای تحقیق حول محور ودیعه و عاریه منبع میخواستم .
✅پاسخ: به ذیل آیات ذیل مراجعه کنید همران با روایتش در تفاسیر روایی آل عمران
آیات 75 و 76 و 77 و نسا آیه 58 و انفال آیه 27 و احزاب آیه 72 و معارج آیه 32 ...
البته بعضی از تفاسیر ذیل آیات 91 توبه و مومنون 8 هم بحث کرده اند .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
نسبت خشونت و سلطهجویی با اسلام ؛ درک و دریافتهای جدید(؟)
عبدالکریم سروش
گزارش محمود فرجامی👇
شنبهای که گذشت دکتر عبدالکریم سروش سخنرانیای در «حلقه دیدگاه نو/سرای گفت و شنود» داشت که جدا من را شگفتزده کرد. این سخنرانی که همگی از طریق پلتفرم زوم در آن شرکت کردیم یک سلسله گفتگو است اما من اولین بار بود از این طریق پای صحبت سروش مینشستم....
خلاصه اینکه با شخصیتی به نام عبدالکریم سروش ناآشنا نبودم ولی واقعا سخنرانی اخیر ایشان شگفتزدهام کرد.
نمیخواهم گزارشی از سخنرانی بنویسم و احتمال می دهم فایل ویدیویی یا صوتی صحبتهای ایشان به زودی منتشر شود. اینقدر هست که بگویم سروش در این سخنرانی آب پاکی را روی دست اسلامرحمانیچیها، و بلکه بخش عظیمی از مسلمین ریخت و گفت اسلام دین رحمت و شفقت این چیزها نیست؛ دین سلطه است و جنگ و انتقام و «اقتدار». اگر کلیت قرآن و سیره را در نظر بگیریم درمییابیم که هیچ ربطی به عشق و محبت و بردباری عیسی و مسیحیت (حتی عیسی و مسیحیتی که در قرآن تصویر میشود) ندارد و محمد حتی زمانی که در مکه بود و ظاهرا کاری علیه مشرکان و مخالفانش نمیکرد، هر جا که میتوانست وعده انتقام و عذاب به آنها میداد.
دکتر سروش در این رابطه گفت معنی عذاب در قرآن بعدها و خصوصا در ترجمه فارسی تقریبا تحریف شده و از «شکنجه» به سوی تنبیه شدید رفته. اگر در تورات چندان اثری از جهنم نیست و اگر در زرتشتیگری در حد پل چینوَت است و اگر در مسیحیت هم جهنم کمرنگ است، در اسلام و قرآن خدا چنان است که آتش بر جهنمیان نازل میکند و وقتی گوشتشان سوخت باز گوشت نو میرویاند تا «خوب طعم شکنجه الهی را بچشند».
به عقیده او آیات و احادیث و روایت مبتنی بر مهرورزی و عطوفت و مدارا چنان در قرآن و سیره کم، جزیی و موردی هستند که میتوان با قاطعیت گفت کلا قرآن «کتاب خوف» و «خشیتنامه» است و محمد، چنان که خود گفت، آمده بود تا بکشد، نه اینکه مثل عیسی بگوید طرف دیگر صورتم را هم سیلی بزن!
حتی برایم جالب بود که دکتر سروش به یکی از داستانهای صدر اسلام هم که من پیشتر (در یک سخنرانی در همین جمع) اشاره کرده بودم اشاره کرد بعنوان شاهد مثال [ماجرای دردناک و شرمآور ترور زنی که محمد را هجو کرده بود؛ در حالی که در میان فرزندانش بود و پستانش در دهان طفل شیرخوارش/ بنا به روایت محمد روز بعد به قاتل که دچار عذاب وجدان شده بود دلداری داد).
این تصوف و عرفان بود که بعدا توانست تا حدودی عشق و محبت و رواداری را به اسلام تزریق کند. آنها بودند که مفهوم بیرحمانه «خلود» جهنمیان که در قرآن به آن تصریح شده را تلطیف یا تحریف کردند.
سروش تاکید کرد که پیامبر اسلام بیش و پیش از ایمان، دغدغه اسلام را داشت و میگفت باید تسلیم باشید و زیر سلطه، حالا اگر ایمان آوردید چه بهتر.
اگر نیچه محمد را در کانتکست اخلاق قهرمانان ستایش میکند و مسیح را در کانتکست اخلاق بردگان میگذارد از همین اقتدارگرایی و سلطهجویی است.
سروش گفت قرآن حتی در مقابل اهل کتاب هم همین موضع را دارد و به کمتر از «جزیه دادن» با «خفت» راضی نمیشود و تاکید کرد که کلیت این مفاهیم و رفتارها تا همین اواخر مورد تایید عرفا و دانشمندان و فلاسفه مسلمان هم بوده است. ابنعربی، مولوی، ابنسینا و طباطبایی از کسانی بودند که نام برد.
سروش گفت باید بخاطر داشته باشیم که حتی در آثار عارف و صوفی بزرگی مثل مولوی هم هیچ مشکلی در کشتن کفار وجود ندارد. خصوصا درباره طباطبایی گفت آدمی که در سلوک شخصیاش بسیار ملایم و «مثل حریر» بود، در المیزان چنان از احکام سربریدن و نفیبلد و شکنجه و جهاد ابتدایی حمایت میکند که آدمی را به حیرت وامیدارد. سروش به نقل از طباطبایی گفت: یک نسل را که به زور و خشونت و سوزاندن خانههایشان مسلمان کنید نسلهای بعدی خودشان به تقلید مسلمان میشوند و مشکلی نیست.
پررنگ بودن موسی -در قیاس با عیسی- در قرآن را سروش در همین راستا ارزیابی کرد. به عقیده او این موسی که قدرتگرا و ستیزهجو بوده و پنجه در پنجه قدرت میانداخته مطلوب محمد بوده... (فتامل)
سروش گفت خمینی هم به مسیر پیامبری افتاد... (نتامل!)
راستش حرفهای ایشان در آن جلسه طوری بود که من را هم شوکه کرد، چه رسد به جمعی که اکثرا دیندار و مدافع دینداری بودند. وقتی -به روال معمول- اشکالات از فنومنولوژی تا فلان آیه قرآن و حتی انجیل باریدن گرفت تا مدعی با پسگردنی هم که شده به رحمانیت اسلام و قرآن و محمد مقر بیاید، پاسخهای فروتنانه و مودبانه دکتر سروش طوری بود که برای اشکالگیرندگان چارهای جز پذیرش یا سکوت نمیگذاشت - یا من اینطور فکر کردم👇
مشکات اهل بیت (ع)
نسبت خشونت و سلطهجویی با اسلام ؛ درک و دریافتهای جدید(؟) عبدالکریم سروش گزارش محمود فرجامی👇 شنبه
👇👆
حافظه و حضور ذهن دکتر سروش بقدری است که وقتی یکی آیهای از انجیل آورد در رد صحبتهای او، گفت این آیه فقط در فلان نسخه از اناجیل چهارگانه است و کذا و کذا.
اما چیزی که برای من ستایشبرانگیز است حافظه و دانش و حضور ذهن نیست؛ این شجاعت علمی است که در چنین سن و سالی و چنان پایگاهی، حرفهایی بزند اینچنین خارق عادت و سنتشکن و مفید و چارهساز و البته پرهزینه و مشکلساز. وگرنه ابرکامپیوترها کم نیستند و بیشوکم کلیات آن حرفها را هم خیلیهایمان میدانیم - یا نشانمان دادند.
سوال :
استاد سلام صبح بخیر
ممنون میشوم جواب ادعای سروش را در متن فوق بفرمائید👆
✅پاسخ :
سلام علیکم خدمتی که آقای #سروش در این سخنرانی به اسلام کرد و افشاگری که از باطن #کودتاگران #صهیونیسم تاریخی در قالب #تصوف و #عرفان کرد کم سابقه است جناب دکتر سروش هنگامی این حرفها را زد که ملاحظه کرد اینک #مسلمانان مثل مو کشیدن از ماست غلیظ تمام روایات جعلی صوفی های نفوذی را از تفاسیر مسلمین بیرون می کشند و مچ #اسراییلیها را گرفته دارند بیرون می اندازند . لذا تعادل خودش را از دست داده است و این همان سروش است که در دهه 70 قسم می خورد بحث #قبض و #بسط را جهت توانا کردن دین مطرح فرموده حال می گویند اصلا با خود اسلام #مشکل دارند. جوابش را در بالا دادیم که خودشان لو دادند که در #باطن معتقدند حضرت عیسی (ع) #قطب و نقطه #اتصال کل موجودات بخدا است و مرکز وحدت وجود است و #فرعون هم مدفوعش خوردنی است.
این عرفانشان است. اما اینکه مطالب ایشان مستحق جواب باشد حیف است بگذار بماند تا درست برسد هنوز کال است . سر و صدا کنید صدایش قطع میشود هنوز بخشی از حرفهایش را نزده است .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
سلام حاج آقا وقت بخیر
در مورد این آیه (الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ)
میشه لطف کنین توضیح بدین چون وقتی به سطح اجتماع نگاه میکنیم کلی مصداق نقض می بینیم که آقا شخصی پلید و خبیث اما خانومش شخصی پاک و مومن و یا بر عکس
ممنون از لطفتون
✅پاسخ :
سلام علیکم برای این قبیل از آیات #تفاسیری از اهلبیت از طرق خاص رسیده که مفسرین محترم یا ندیده اند و یا بنا نداشتند به بیرون از #عقل مبارک خود اتکا کنند . پیش از تفسیر این آیه باید به روایات #استتاری منتشر شده در مدار خاص #تقیه توجه شود .
⭕️توجه فرمایید روایات استتاری مانند آیات استتاری
🔵اولا : مدار بسته بوده
🔵ثانیا : با راویان دارای اسم مستعار بوده
🔵ثالثا : در یادداشتهای بدون صفحه اول یعنی بی نام بوده .
🔵رابعا : غیر قابل تکثیر در فضای عموم بوده و
🔵خامسا : وقتی به دست #ورثه می افتاده ظرفیت داشته روایات #مجعول به آن تزریق شود بنده باید آمار آنرا که به مجلسی رسیده منتشر کنم انشاالله.
در هر حال تفسیر اکثر مفسرین از آیه الخبیثات للخبیثین #بیراهه رفته باید به خبر منقول در بحار ج 44 ص84 و
ج67 ص 106 مراجعه شود اگر چه دست #تحریف آنجا هم کاری کرده حاصل این که آیات قبل ذهن شریف مفسرین را #منحرف کرده به این که خیال کنند آیه مربوط به #زنان و #مردان و #جنس است اما آیه نگاه خاص #متشابهی دارد و نه #محکمی . امام باقر(ع) تفسیر کرده به غیر زن و مرد وکذا امام حسن مجتبی (ع) در مجلس بسیار پرتنش با معاویه تفسیر خاصی کرده و چون پس از لو رفتن یادداشتهای علی فرزند ابن عباس بنام صحیفه الدوله( که باعث شد بنی عباس بخاطر محتوای آن صحیفه در جنگ با بنی امیه قدرت را به دست گیرند) بخاطر سادگی او و پسر محمد #حنفیه دیگر یادداشتهای مربوط به آیات متشابه منتشر نمی شده .و تفسیر این آیه جزء تفاسیر استتاری است و ربطی به این ندارد که بفرماید زن خبیث مناسب مرد خبیث است .و مرد و زن مطرح نیست . یک لایه اش این است کل شی یمیل الی مثله
بهرحال به آن دو آدرس مراجعه فرمایید. و احتمالات سه گانه در تفاسیر درست نیست و یا #جامع نیست.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال : فرق وصی های موسی (ع) و عیسی (ع) با وصی رسول خدا (ص) در چیست؟
✅پاسخ: فرقهایی هست ولی بارزش این است وصیهای موسی دو تا بوده یکی در حال حیات موسی (هارون) و یکی پس از موسی (یوشع) وکذا وصی عیسی هم دو تا بوده در قبل از عروج کالب یوفنا (یوحنا) و پس از عروج شمعون ابن حمون الصفا (منتها هر دو مانند سایر انبیای بزرگ ده وصی دنبال هم نیز داشته اند جمعا 12 وصی.) ولی رسول خدا علی (ع) را بجای دو وصی داشت بعلاوه 11 وصی طولی .
بحار ج25 ص186
➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
در آغاز بعثت و حیات رسول خدا (ص) چند نفر در جزیره العرب حاملان معروف علم بوده اند؟
✅پاسخ : معروف 17 نفر , اما حاملات کتب انبیا بیشتر زنان بودند مانند فاطمه بنت مره
بحار ج5 ص114 و
فیلق ابن یونان ج16 ص39 و
ورقه ابن نوفل پسر عموی خدیجه(ع) ج16 ص64
ام غانم یمانی ج 41 ص 276 و ج 50 ص303 و
ام ندا و ام سلیم ج 25 ص185 190 ووو
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
بعضی ها می گویند تمام احادیث بحار الانوار معتبره است؟
✅ پاسخ: حتی 93 روایت ابوهریره کذاب و حدود 30 روایت کعب الاحباریهودی و دهها کتابی که اصلا اسم ندارد و مولفش معلوم نیست؟!!
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
منابعی می خواستم دال بر لزوم کتابت حدیث .
✅ پاسخ: بحار ج 2 ص 152
➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
راجع به بطلان قیاس و رای منابع می خواستم .
✅پاسخ: بحار ج 2 از ص283 تا آخر کتاب
➖➖➖➖➖➖
سوال :
استاد غیر از خطبه فدکیه معروفه خطبه دیگری هم هست منسوب به حضرت زهرا (س) باشد؟
دوستان بطور قاطع منکرند که خطبه دیگر با محتوای دیگر و با سند دیگر بعنوان فدکیه باشد .
✅پاسخ: دوستانت ندیده اند در بحارج 6 ص107 آمده که خیلی متفاوت
( از کتاب علل.) آن هم از 3 طریق دیگر !
➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
راجع به عالم پس از مرگ و عذاب قبر و نکیر منکر منبع می خواهم ..
✅پاسخ: بحار ج 6 ص 270 به بعد و آخر کتاب بنده بنام قرآن و تفسیر راهبردی.
➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
و در ارتباط با این مطلب که چه کسی کافر است و خلود در نار مخصوص چه کسانی است و وضع کودتاچیان سقیفه چگونه است منبع می خواهم .
✅پاسخ : بحار ج8 از صفحه 363 به بعد .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
در تورات عبری از رسول خدا با واژه تاب تاب و در سریانی مادماد نام برده شد آیا رسول خدا از این دوعنوان خودش در تورات اطلاع داشته؟
پاسخ : بلی ماذ ماذ در بحار در ج 16 ص130 و از طاب طاب در ج 9 ص298 یاد شده .
➖➖➖➖➖➖➖➖
ببخشید این مطلب رو طلبه ای نقل می کرد که دو نفر از روحانیون اهل سنت شرق ایران بخاطر پیگیری برنامه های شما در شبکه های ماهواره ای به تشیع گرایش پیدا کرده اند در حدی که در سفر کربلا همراه با شما بطور محرمانه به زیارت امام علی (ع) رفته اند و همچنین از یکی از طلاب مرتبط با بیت آیت الله وحید خراسانی شنیدم که باز دو نفر از روحانیون دارای مقام اول و دوم جزیره .........
بخاطر دیدن برنامه های شما در شبکه های جهانی شیعه شده و از شما درخواست کرده اند در قم سکونت کنند و شما با بیت آیت الله وحید مشورت کرده اید و آنها گفته اند در همان جزیره بمانند و از فضایل اهلبیت برای مردم بگویند و تشیع شان را لازم نیست بازگو کنند این دو خبر در چه حد درسته؟
✅پاسخ: صددرصد درست است .
سید علی هاشمی افغانستانی شاهد خبر دوم و سید جلال هاشمی شیرازی شاهد خبر اول. هستند .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
آیا کتابی داریم که همه اش اسرائیلیات باشد ؟
پاسخ : تقریبا همه کتاب سعدالسعود سید ابن طاووس اسرائیلیات است البته غرض اش شناسایی بوده و خود سید از نوادر تاریخ شیعه است رحمت خدا بر او باد.
➖➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
بحثی مستوفا در عصمت ملائکه و کلا مربوط به آدم و حوا می خواهم ...
✅پاسخ: بحار ج11 ص 125 تا صفحات زیاد و بحث از سجود به غیر خدا مخصوصا ص 270 متاسفانه بخش تاریخ انبیا حتی در کتب شیعه غالبا ریشه اش کتب اهل سنت و ریشه کتب تاریخی اهل سنت هم غالبا اسرائیلی است .و ص 299 که از اهل کتاب است!! و 319 و 322 وو
➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
استاد , آیا مرحوم صدوق از وهب ابن منبه مورد نفرت شما که رکن اساسی در تزریق اسرائیلیات بوده اخذ خبر کرده ؟
✅پاسخ :
بلی اسناد ویژه دارد مثلا بحار ج11 ص 242 خبر 33 و ص 270 خبر1 و ص 279 و ص 355 و357 و 361 و 369 وووو همه اسراییلیات است.
➖➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
نقل دوستان این است که شما هیچ رجالی را*قبول ندارید جز غضایری!!؟
✅پاسخ: بلی درست فرموده اند. چون اصل بدست آمده با تحقیق خودم متهم بودن روات به کسب شهرت و فقاهت و وجاهت بوده الا ان یثبت خلافه ، در بدبینی به روات دست غضایری را از پشت بسته ام چون ادله کافی و قطعی دارم. و نه قرینه. باز خدا او را رحمت کند بزرگان ما در قدیم اصاله العداله ای بوده اند و بنده معتقد شده ام اصل در روات عدم العداله است تا عدالت ثابت شود.
➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
آیا سید ابن طاووس کتاب خاصی داشته؟ که دیگران نداشته اند ؟
✅پاسخ : بلی بنام طاهر که دارای سنن ادریس بوده بحار ج11 ص 283 خبر 11
➖➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
شریعت نوح دارای چقدر از احکام بوده ؟
✅پاسخ : قبلا جواب دادایم به ج 11 ص331 رجوع کنید.
➖➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
از امام صادق چند راوی بنام هشام روایت دارند؟
✅پاسخ: 8 نفر بحار ج 10 ص 296.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
شما بارها در برنامه های ماهواره ایتان تکرار کرده اید ترور های مخفی و زنجیره ای را در تاریخ شناسایی کنید مثلا یک مورد ؟
✅پاسخ : مثل این ترور که میگوید پس از کودتای سقیفه اگر تا جمعه زنده بمانم افشا خواهم کرد و تا جمعه میرانده می شود گوینده ابی ابن کعب صحابه رسول خدا (ص)
توجه : اما والله لین عشت الی یوم الجمعه لاقومن مقاما ابین للناس امرهم قال :فما اتت علیه جمعه.!! بحار ج10 ص 297 تاجمعه بیاید مرد!!
➖➖➖➖➖➖➖
سوال تفسیری:
شما تفاسیر بی اعتنا به روایات را بشدت می کوبید آیا چنین خط مشی ذوقی است و یا از اهلبیت (ع) دستوری مبنی بر محکومیت تفاسیر دارای خط ومشی عقلی محض رسیده غیر از منع تفسیر به رای ؟
✅پاسخ: این متن هشدار امام رضا(ع) در مجلس مناظره درذمجلس مامون است .: (من اخذ علم ذالک برایه وطلب وجوده و ادراکه عن نفسه دون غیرها لم یزدد من علم ذالک الا بعدالان الله عزوجل جعل علم ذالک خاصه عندقوم یعقلون ویعلمون ویفهمون. )
بحار ج10 ص 316..
➖➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
آیا سلیمان مروزی عالم دربار مامون پیش از امام رضا(ع) در بعضی از مواضعش گرایش به یهود داشته در دربار مامون ؟
✅پاسخ : بلی امام به ایشان فرمود : احسبک ضاهیت الیهود فی هذاالباب. اصلا علم کلام علمای کلامی در باریان خلفا اسراییلی بوده است .
(بحار ج 10 ص 330).
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
مامون به امام رضا(ع) گفته این دعواها چیست که من با شما از یک شجره هستیم هر دو هاشمی هستیم و نسبت به رسول خدا(ص) نسبت واحده داریم و امام هم فرمود رسول خدا(ص) با اولاد تو می تواند ازدواج کند اما با اولاد ما نمی تواند چون پدر ما است و مامون محکوم شد مدرکش کجا است ؟
✅ پاسخ : فصول سید مرتضی نقلا عن مفید که در بحار ج 10 ص349 هم آمده.
➖➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
اگر کسی پس از سیر شدن از غذا بگوید الحمدلله رب العالمین خدایا این نعمت از تو و رسول تو است آیا شرک است؟
✅پاسخ : وقتی امام صادق(ع) این چنین دعا کرد ابوحنیفه گفت شرک است و امام صادق(ع) این آیه را خواند " و مانقموا الا ان اغناهم الله و رسوله من فضله "
ابوحنیفه ساکت شد سپس گفت گویی در طول عمرم این آیه را ندیده بوده ام!! کنز کراچکی چاپ قدیم ص 196 .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany