سوال :
با احترام در تفسیر تسنیم جلد اول ص 178 به بعد خلاصه مطلب این است روایاتی که می فرمایند《 لیس شئ ابعد من عقول الرجال منه (قرآن) ان الآیه لتنزل اولها فی شَئ و اوسطها فی شئ و آخرها فی شیئ و هو کلام متصل ینصرف علی وجوه《یعنی هیچ چیزی ( اگرمستقل عمل کند) به اندازه عقل انسان متعارف از محتوای واقعی قرآن دور نیست ، چون واحدهای قرآن دارای نظم و نسق خاص آسمانی است که از حیطه عقل انسان متعارف بیرون است. چون در یک آیه وجوه زیادی مد نظر خدا است که انسان متعارف از آن بی اطلاع است》بعبارت دیگر چون عقل محدود بشری اشراف کافی بر وجوه باطنی قرآن ندارد لذا حق تفسیر ندارد . مولف محترم تسنیم پس از نقل این روایت و توضیحاتی مرقوم فرموده اند:《 چنین نصوصی منع از اصل تفسیر عالمانه یا در جهت منع حجیت ظواهر قرآن نیست.》 اینک استدعای من این است شما که فرمودید هر مسئله ای دارای پرونده علمی است لطفا پرونده این مسئله قرآنی را بیان کنید؟
✅پاسخ: عرض بنده درباره #فقه بود بهرحال توجه کنید اولا این خود #قرآن است که فرموده :
واسئلوا اهل الذکر ان کنتم لاتعلمون .
و انسان متعارف هم در ارتباط با وجوه قرآن اصدق مصادیق لایعلمون است کما اینکه قرآن هم برای #عقل انسان متعارف مصداق مالایعلمون است و عملا همه دیدیم تفسیر #منافقین مساوی شد با 16000 ترور در ایران و تفسیر #داعش مساوی شد با آزادی قتل بشر در جهان . یعنی عملا ثابت شده که قرآن که رحمت است با تفسیر عقل بشری تبدیل شد به نقمت و چیزی نسبت به رحمت دور از نقمت نیست. این معنای روایت فوق که نیاز به توضیح ندارد.
ثانیا : بین اصناف علما،، این #فلاسفه معظّم و #عرفای محترم هستند که اوج اعتماد به عقل را دارند و مرکبشان برای حرکت در عالم معقولات عقل است و بس.
امام صادق (ع) هم در آن روایت بطور صریح در تفسیر قرآن بدون تفسیر #اهلبیت پی عقل متعارف و کوچک انسانها را زده و فرموده اینها دورترین انسانها در فهم قرآن هستند چون واحدهای قرآنی با معیار عقل بشری تنظیم نشده بلکه با فوق عقل بشری تنظیم شده و در واقع با عقل بزرگ تنظیم شده و نه با عقل کوچک و کاملا فاقد اطلاع از کار عقل بزرگ .
✳️پس به رسمیت شناختن درک عقل کوچک در شناخت کار عقل کل《خدا》 آن هم مستقلا , هم خلاف فتوای همین عقل کوچک بشری است و هم خلاف نظر اهلبیت ،بلی،بلی تفسیر قرآن با عقل کوچک بشری قطعا مبارک است اگر با ابزار خودش باشد که تفسیر اهلبیت است که املای جبرئیل به رسول خدا(ص) است پس تفسیر باید بشود ولی با ابزارش .
آیا قرآن به اندازه یک کالای فنی و صنعتی نیست!؟ که بدون تخصص نمی شود تولید کرد!؟
ثالثا : هم امام صادق (ع) طبق نقل بحار و هم رسول خدا (ص) طبق نقل ابو داود و طبری 《که مورد اشاره مولف عظیم الشان والمنزله تفسیر بزرگ تسنیم ادام الله ظله الشریف هم درصفحه 185 همان جلد هست》
فرموده هر کس که قرآن را فقط با #عقل خودش تفسیر کند اگر درست هم تفسیر کرده باشد باز خطا کرده است ( چون مطمئن نیست حقیقت همان است که دریافته ). تا چه رسد غلط معنا کند. بعلاوه معظم له مدظله الشریف خیال کرده این یک روایت است که جای اعتنای زیادی نیست در حالی که این روایت هم از طریق شیعه و هم اهل سنت فوق تواتر است که پرونده قطور دارد که مسلما استاد ندیده که رسول خدا(ص) دستور اعدام کسانی را صادر کرده که با تفسیر قران بدون اخذ تعلیم تفسیر از اهلبیت می خواهند امت را منحرف کنند. مراجعه فرمایند به تاریخ بغداد خطیب ولآلی المصنوعه و ضعفای ابن عدی والفقیه و المتفقه بغدادی و کشف الخفای عجلونی و فوائد شوکانی و علل الحدیث ابن ابی حاتم وتنزیه الشریعه ابن عراق واسرارالمرفوعه علی قاری و موضوعات ابن جوزی که《 من قال فی دیننا برایه فاقتلوه.》هرکس در دین ما (تا چه رسد به قرآن ما باشد) با رای و تشخیص شخصی خودش نظر دهد (که طبعا موجب انحراف مسلمین خواهد بود) اعدامش کنید. و در کتاب تذکره الموضوعات فتنی فوائد شوکانی تنزیه الشریعه واتحاف الساده والمغنی عن حمل الاسفار و کنزالعمال خبر2871 رسول خدا فرموده اگر بدون تفسیر اهلبیت با رای شخصی قرآن تفسیرکنند و درست هم تفسیر کنند خطا کرده اند. منتها اسم اهلبیت را برداشته اند.
رابعا : یک سوم قرآن اگر مربوط به تاریخ گذشتگان و یا مبدء و معاد است چگونه عقل به تاریخ گذشته نفوذ می تواند بکند؟ و چگونه به مبدا و معاد تشریف برده است؟ حالا قصه ذوالقرنین ، اصحاب کهف ، خضر و موسی که در تاریخ هم کامل ثبت نشده بماند.
خامسا: تمام تفسیری که مولف عظیم الشان تسنیم از مفسرین عامه در طول تسنیم آورده بیشتر از بیست یک نفرند و بنده حقیر در کتب و مباحث ماهواره خود در طول بیش از یک دهه با استناد به چندین هزار سند تاریخی و حدیثی اهل سنت ثابت کرده اسرائیلی بوده اند.
سادسا : ارجاع مردم به قرآن از سوی اهلبیت(ع) با نظر اهلبیت مراد بوده و نه با فلسفه . عقل یکی از ادله اربعه نیست چون عقل خودش مخاطب و 👇👆
👆👇
میزبان احکام شرع است نه اینکه خودش عقل است ولی تولیدش شرع که ممکن نیست. چون تولید عقل می شود معقول و تولید شرع می شود مشروع.
❎پس تمام مطالب منقول در عظیم ترین تفسیر فارسی (تسنیم) از ابن عباس و وهب ابن منبه و مجاهد و سدی و قتاده و ضحاک و مقاتل و کلبی و ثعلبی و عکرمه و ابوالعالیه، و سدی و طبری و ابن مردویه و ابن ابی شیبه ووو
ولو از شخصشان نام برده نشده باشد اسرائیلی است و هم چنین از باقی اسرائیلی ها . چرا که تمام تفاسیر اینها تفسیر به رائ است. و اما توجه شاگردان این تفسیر عظیم المنزله را جلب می کنم به حجم هشدار اهلبیت در خصوص تفسیر بدون دیدن تمام تفاسیر روائی فریقین در منابع شیعه: بحارالانوار ج 2ص111 دص112 و 172 و 283 و 84 و ج 78ص 214 و ج36 ص 336 و ج2 ص 312 و ج 13ص 304 و ج41 ص320 و ج 72ص98 و 220 و ج36 ص 227 و ج3ص291 و ج 2ص297 و ج 75ص97ووو
سابعا :در قرآن کریم فرموده اگر او (رسول خدا) از پیش خودش چیزی بگوید ( که ما نگفته ایم ) رگ قلبش را قطع می کنیم.
ولو تقول علینا بعض الاقاویل لاخذنا منه بالیمین ثم لقطعنا منه الوتین
حالا سوال: تفسیر بدون اذن مفسرین واقعی چیست؟
در هر صورت ادعای مستند ما این است احدی حق ندارد پیش از دیدن تمام روایات تفسیری قرآن تفسیر کند .نه این احدی حق ندارد تفسیر کند بلکه مراد این است اول دیدن کامل تمام روایات تفسیری سپس تفسیر و رای شخصی.
ما اخباری نیستیم اما از کنار دهها بلکه صدها روایت محکوم کننده تفسیر پیش از دیدن تفسیر اهلبیت ( ع ) به راحتی نمی گذریم . ما موافق آن شیوه نیستیم که مفسر محترم حرفش را بزند سپس در آخر بنویسد بحث روایی .ایکاش همین شیوه مورد مخالفت ما پیروز می شد اما در همان بحث روایی تمام اخبار را می آورد. مصیبت این است که در همان مختصر بحث روایی هم پنج وشش تا خبر می آورد بیست تا می ماند.
ثامنا : آن روایتی که آوردیم که بدون اطلاع از طریق وحی اگر کسی قرآن تفسیر کند درست هم باشد خطا کرده این دسته از روایت در قبال آن روایت مشهور به روایت کودتا صادر شد وقتی ابوبکر به خلافت رسید و دید در قبال استفتاآت مردم از احکام شرعی چیزی نمی داند برگشت به عمر گفت خلافت کار من نیست چون فتوا که می دهم نمی دانم درست است یا نه عمر گفت من از رسول خدا شنیدم که فرمود تو فتوایت را بگو اگر درست باشد دو ثواب اگر غلط باشد یک ثواب دارد که مشهور به روایت کودتا است. کنزالعمال خبر 14110 حال تفسیری که بدو تفسیر اهلبیت باشد آیا محکوم آن روایت اول نیست. که درست هم باشد خطا است.!؟
تاسعا : رسول خدا (ص) فرموده حتی اگر حدیث مرا با رائی شخصی تفسیر کنی مرا متهم کرده ای تا چه رسد به تفسیر قرآن. من قاس حدیثی برائه فقد اتهمنی . کنز العمال خبر1050 . .
ادامه دارد 👇
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال:
این پاسخ رو لطفا از استاد داشته باشید که این سخن ، چطور با آیات قران قابل جمع است که فرمود:
انی ارید ان انکحک احدی ابنتیّ...
✅پاسخ :
این حرف پسر برادر شعیب است و نه خود شعیب چون حرف شیخ است و نه حرف شعیب.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
مشکات اهل بیت (ع)
بسمه تعالی و من المومنین رجال صدقوا ماعاهدوالله علیه فمنهم من قضی نحبه ومن هم من ینتظر ومابدلوا تبدیلا لیجزی الله الصادقین بصدقهم . و ما یعّمر من معمّر ولاینقص من عمره الا فی کتاب ان ذالک علی الله یسیر . مردان خدا قدرت ایمان بخدا را در عمل نشان میدهند ثمره خدایی بودن را نشان میدهند عزت ناشی از خدایی بودن را نشان میدهند و عمق لایعرف وحشت شیطان و ایادی شیطان از مردان خدا را نشان میدهند . انسانهای خدایی هاله ای از سکینه را در پیرامون چهره ناطق معنادار خود بر هربیننده ای نشان می دهند. آدرس راه حق را با قلم خود به شاهراه تاریخ نصب و عظمت ثمره قول حق را با خون خود به شاهدان شاهراه تاریخ نشان میدهند این رمز می گوید شهید والامقام دکترفخری زاده اگر چه در ظاهر از میان ما رفت اما آن رفتنی را رفت که همیشه در قلوب مومنین و مجاهدین راستین بماند آری او رفت تابماند یعنی او با خاموش شدن خود رفت تا حرف بزند .رفت تا صادقین صدق حق را ببینند وکاذبین و جنایتکاران و وارثین فرعون و قارون و عبد العجل والدلار شرمسار دارین شوند. اگر رفتن ظاهری او را تسلیت می گوئیم بقای ابدی او را هم تبریک می گوییم.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
مشکات اهل بیت (ع)
سوال: این پاسخ رو لطفا از استاد داشته باشید که این سخن ، چطور با آیات قران قابل جمع است که فرمود: ان
سوال :
سندش رو حرف هم بفرمایید ممنون میشم..
✅پاسخ :
سندش در فیلم نامه آمده فعلا دم دست نیست. اضافه می کنم فاصله زمانی حضرت شعیب و حضرت موسی زیاد است اجازه نمی دهد بطور طبیعی موسی داماد او باشد بعلاوه اسم پدر خانم موسی راعوئیل است اما اسم شعیب یثرون است.
ابن عباس هم گفته پسر برادر شعیب بوده
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال :
با عرض سلام و خسته نباشید سوالی داشتم از خدمت ایت الله موسوی
نظر ایشون در رابطه با مکتکف تفکیک چیه؟
و از نظر ایشون، این مکتب آیا نقطه قوت یا ضعف خاصی داره؟
پیشاپیش ممنون از جوابگوییتون
✅پاسخ : سلام علیکم
اگر از وجود خارجی چنین مکتبی اطلاع پیدا کردید به ما هم ارسال کنید.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال :
با عرض سلام و خسته نباشید سوالی داشتم از خدمت ایت الله موسوی
نظر ایشون در رابطه با مکتکف تفکیک چیه؟
و از نظر ایشون، این مکتب آیا نقطه قوت یا ضعف خاصی داره؟
پیشاپیش ممنون از جوابگوییتون
✅پاسخ : سلام علیکم
اگر از وجود خارجی چنین مکتبی اطلاع پیدا کردید به ما هم ارسال کنید.
➖➖➖➖
نظر سوال کننده :
وجود خارجی که خب داره و کتب بسیاری هم در مبانی این مکتب نوشته شده که پخش میشه.
مثل معارف الهیه آیت الله شیخ محمود حلبی و دیگر تقریرات موسس این مکتب
ایت الله میرزا مهدی اصفهانی.
و بحث های زیادی هم بین پیروان این مکتب و مکاتب عرفانی و فلسفی و کلامی برگزار میشه. چه در شهر مشهد و چه در قم.
✅پاسخ :
شما به عبارت قبلی خودتان دقت فرمایید که چه نوشته اید شاید منظورتان مکتب تفکیک است!
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
مشکات اهل بیت (ع)
سوال : با عرض سلام و خسته نباشید سوالی داشتم از خدمت ایت الله موسوی نظر ایشون در رابطه با مکتکف تفکی
سوال :
بله منظور مکتب تفکیک بود که در سوال اول اشتباه تایپی شده بود.
✅پاسخ :
مکتب تفکیک که از مقتدای جناب آقای استاد محمد رضا حکیمی نشآت گرفته معتقدند که باید علومی مانند فلسفه و امثال آن از فقه خالص تفکیک شود تا دست مردم بدون گرفتار شدن در پیچ و خم های علمی حوزوی باد کرده برسد به اسلام .
یعنی علوم معصومین از علوم اضافه شده و دست و پاگیر سنتی حوزه ها تفکیک و جدا شود که تاحدودی درست است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال قرآنی:
شما در یکی از پاسخهایتان فرموده اید: تفسیر تسنیم نیز مانند المیزان علی رغم غنایشان خلاءهایی دارد لطفا یک موردش را بیان کنید.
پاسخ: در جلد 6 صفحه 447 می فرمایند: خدای سبحان به رسول اکرم (ص) فرمان《 پیروی از ملت و آیین ابراهیم را داد، نه پیروی از خود ابراهیم را....》.در حالی که خود قرآن با صراحت تمام می فرماید: ابراهیم گفت : فمن تبعنی فانه منی و من عصانی فانک غفور رحیم.
یعنی پس هر کس از من پیروی کند او از من است و هر کس از من نا فرمانی کند پس همانا تویی آمرزگار مهربان. پس تبعیت از خود ابراهیم موضوعیت صریحه داشته است. و یکی دیگر از خلاءهای تسنیم در بحث از آیه 124بقره است که به آیه 72 و 73 سوره انبیاء هم استناد کرده《و جعلناهم ائمه یهدون بامرنا》و همچنین به آیه 23 و 24 سوره سجده 《وجعلنامنهم ائمه 》استناد کرده سپس فرموده :《حال آنکه بسیاری از پیامبران بنی اسرائیل یا تابع موسی بودند یا تابع عیسی و مسئولیت مهم نبوت و نیز ترسیم سنت و سیرت انبیای بنی اسرائیل بر عهده این دو پیامبر بزرگ بوده است اما قرآن کریم از آن دو به عنوان امام یاد نکرده است.!》در حالی که امام بودن آن هم امام بودن در اینجا بخصوص، بمعنی خاص است که مولف بزرگوار عنایت نفرموده ،و آن اینکه سه پیامبر: ابراهیم ، اسحاق و یعقوب دارای امامت بودند که دارای معنی ویژه است،و آن این که هر سه پیامبر برای سه پیامبر بزرگ بعدی هم دعا کرده اند و هم به امت خود وعده ظهور داده اند و هم بخاطر این دعا و وعده ظهور لقب امام گرفته اند. ابراهیم برای رسول خدا (ص)(سوره بقره آیات 128به بعد) اسحاق برای عیسی و یعقوب برای موسی . که در روایات متعدد منجمله در بخش تحریف نشده دعای سمات آمده است. و واژه امام در آیه انی جاعلک للناس اماما اشاره به مقدمه ساز بودن ،و وعده ظهور اسلام دادن ، و امام بر رسول خدا بودن 《امام به مفهوم بالا》و دارای مقام در مکه داشتن . دارای دینی بودن که منحصرا دارای عنوان حنیف است .و دارای عنوان متبوع بودن 《اتبع مله ابراهیم》 و دارای عنوان پدر بودن.《هو ابیکم》و موسس بیت بودن. دارای لسان صدق در امت آخرالزمان بودن . واجب الاتباع بودن برای کل امت آخرالزمان. و موءذّن کل بشر 《در دعوت به حج》 بودن. و دارای 19 صفت خاص بودن در قرآن.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال سیاسی:
در شبکه های مجازی خیلی زیاد شده که نظر سنجی گذاشته اند که در قبال امریکا .
جنگ کنیم و یا صلح , شما کدام را انتخاب می کنید؟
✅پاسخ : در دفاع هشت ساله , مردم اگر 5 عدد تخم مرغ داشتند و خود به شام غیر از آن چیزی نداشتند آنرا تقدیم جبهه می کردند ولی جامعه در این دهه های اخیر رها شد و دزدان و رانتخوران و دلار زاده ها قدرت اقتصادی کشور را بلعیدند و ما هم مشغول دادن جایزه به خودمان بودیم. تعریف از خودمان و کار و بارمان و ناممان تا جائی که مردم از تسلط فرزندان شکم بر میادین اقتصادی از شدت عصبانیت سرخ و سیاه می شوند . لزومی ندارد خیال کنیم امور سیاسی دو ساحته است یا جنگ و یا صلح نه خیر قطع رابطه صورت سوم است نه صلح کنید و نه جنگ حمله کردند دفاع کنید. والا به قطع رابطه ادامه دهید.ترور کردند مقابله به مثل کنید. نباید کاری کنید ملت که از اسلام انتظار زندگی بهتر و رحمت دارند چنین برداشت کنند که اسلام یعنی جنگ و مرگ و آوارگی و محرومیت از نعم اللهی و فحش بغیر و دعوای و شلاق زدن و شلاق خوردن . و تعریف از خود و نفی دیگران. اسلام برادری آورده برابری آورده رحمت آورده صلح و صفا آورده زندگی شرافتمندانه آورده عدالت آورده رافت آورده آسایش و آرامش و مهر و محبت آورده ووو
باید این رسالت اسلام ملموس و مشهود باشد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال :
استاد روایات دال بر این که زن حضرت موسی (ع) دختر شعیب بوده خیلی زیاد است!
✅پاسخ :بلی ساخته احمدابن الحسن القطان سنی نفوذی و ابو عوانه یشکری قرن سومی و یا ابوعوانه اسفرایینی متوفای 316 و کذابی بنام مینا آزاد شده عبدالرحمن ابن عوف خبیث و علی ابن جنید که پیش همه علمای اهل سنت کذاب بوده و پیش شیعه مجهول الهویه بوده ووو
این روایات را ساختند تا شیعه خوشحال شود و برای آنها میدان بیشتری در بین #شیعه برای نفوذ بدست آید.
حتی #صفورا زن حضرت موسی را به زرّافه سوار کردند تا معادل عایشه شود در سوار شتر شدن به مرکب بزرگ و به جنگ وصی رفتن .
بعلاوه برای این اخبار #جعلی هیچ مصداقی و یا نظیری در کتب عهد عتیق و جدید نیست که ماخذ این روایات در فضای #اسرائیلی باید باشد. و این اکاذیب به بیش از صد کتاب نفوذ داده شده. و دوستان فاضل من دائما" آنها را برای من ارسال می کنند .
❎بلی روایت زیاد است ولی خبر راست کو !؟ و اگر روایتی پیدا شود با سند صحیحه هم با بررسی دقیق تر سر از یکی از این #کذابین در می آورد.!
در قرآن کریم اسم #شعیب زیاد تکرار شده چه اشکالی داشته اینجا هم تکرار شود .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit