مشکات اهل بیت (ع)
سيّدناابراهيم علىٰ نبيّنا و آله و عليه السّلام: لطفاً هم تقريباً و هم تعبير بعضى موارد كه اشكال داره
(1)جایگاه ولایت فقیه و یا عدم آن .
(2) آیا مقدمات ظهور خود بخود باید محقق شود و یا امت بسازند؟
(3) صدها آیه قرآن کریم که فقط خطاب به حکومت است مانند فاجلدوا ، فاقطعوا ایدیهما ، قاتلوا، اعدّوا لهم ، ان العزه لله و لرسوله و للموءمنین، فافذوا لاتنفذون الا بسلطان ، خذ من اموالهم صدقه وووو
در عصر غیبت به چه دلیل ملغا است ؟اگر ملغا نیست ، در چه شکلی اجرائی می شود.؟
(4) دلیل وجوب تبعیت مرجعی که مصداقا نسبت به حوادث زمان اعلم از رهبر دولت اسلام در عصر غیبت است از رهبر چیست؟
و اگر وجوب تبعیت ندارد ، حکم او در رابطه با مسائل سیاسی نسبت به مقلدینش چقدر وجوب اتباع دارد؟
(5) ملاک در اعلمیت مرجع در عصر غیبت اعلمیت به احکام است و یا حوادث ؟
اگر هر کدام است دارای سوالاتی است . تا پاسخ چه باشد تعیین کننده است.
(6): ملاک در عدول از موضوع موجود در عصر معصومین (ع) به موضوع جدید در عصر ما چیست؟
مثلا چرا شمشیر در دست امام جمعه جای خود را به تفنگ داده اما شتر جای خود را در حکم قصر به اتوبوس نمی دهد؟
و این تفکیک به میل چه کسی انجام شده است.؟
(7): در کشوهایی که هیچ یکی از مواد زکوی نیست در عصر غیبت فقرا با اخذ زکات از کدام ماده اداره می شوند.
(8) : قبول شهادتین به معنای قبول زیر مجموعه ما انزل الله و سنّه رسول الله استد .
✅طبق کدام آیه و یا روایت ایمان به معاد خارج از ما انزل الله است که به رکن سوم رسیده و هم رتبه با شهادتین شده است؟
و اگر اصول دین باید با عقل ثابت شود مگر معاد ثابت شده با عقل مورد قبول خدا است؟ که شده اصل سوم اصول دین!! ووو
و دهها سوال دیگر که باید این عزیزان روشن فرمایند .
پاسخ ندادن به سوالات فوق دلیل انحراف نیست ، بلکه لازمه اعلام استقلال در اجتهاد در خط و مشی است .
بهر حال موفق باشند انشاالله.
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام علیکم
وقت بخیر ,
سوالی از حضرت آقا داشتیم .
در مورد ( مختار ثقفی ) که آیا این شخصیت طبق نظر های عموم مرد و علما آیا شبهه داره شخصیت مختار ثقفی یا خیر ???
پاسخ
سلام علیکم مختار مورد تایید اهلبیت بوده دشمنان اهلبیت بر ضد مختار مطالبی جعل کرده اند.
البته معصوم نبوده که خطا نداشته باشد.
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
🔸 #بازنگری در قرآن / جهاد ابتدایی سلیمان
قرآن در قصه سلیمان نبی و ملکه سبا صراحتا جهاد ابتدایی با کفار را تایید کرده است! سلیمان در نامه ای از مردم خورشید پرست سبا میخواهد که تسلیم شوند. ملکه سبا زنی دور اندیش و صلح جو بود لذا هدیه ای برای سلیمان فرستاد اما سلیمان چون قدرت غلبه داشت، اهل مصالحه نبود لذا (در آیه ۳۷) تهدید کرد: اگر تسلیم نشوید، با سپاهم حمله می کنم و با ذلت و خواری شما را از آنجا بیرون میکنم! ملکه سبا بالاخره تسلیم می شود و جنگ نمی شود.
نکته اینجاست: اگر ملکه سبا تسلیم نمیشد، سلیمان چه می کرد؟ قطعا به تهدیدش عمل و به سبا حمله می کرد. سلیمان که لاف نمی زد.
آیاتی که بر آزادی عقیده و حرمت جهاد ابتدایی در هر شرایطی بدان استناد میشود یا دلالت ندارند و یا اگر داشته باشند با قصه سلیمان در تعارض است و حجیت قرآن زیر سوال می رود.
این حرف هم که قصه سلیمان یک مساله شخصی است نه برای الگوگیری! ادعایی بیش نیست که نیاز به اثبات دارد و حتی اگر مساله، شخصی باشد، این واقعیت را تغییر نمیدهد که سلیمان حاضر بود برای اشاعه توحید، کفّار صلح جو که هم عقیده و تحت سلطه اش نبودند را به خاک و خون بکشد!
مشکات اهل بیت (ع)
🔸 #بازنگری در قرآن / جهاد ابتدایی سلیمان قرآن در قصه سلیمان نبی و ملکه سبا صراحتا جهاد ابتدایی با ک
باسلام
(1) آیا حضرت سلیمان اقدام به 《ارسال نامه یِ ابتدایی کرد》 و یا 《جهاد ابتدایی!؟》 در حالیکه رسول خدا (ص) هم به کسرای ها و قیصر ها ابتدا نامه رسانی ابتدایی کرد و نه جهاد ابتدایی.
(2): تهدید سلیمان به قتل نبود بلکه به تسلیم بود و یکی از راههای تسلیم معجزه بود و رسول خدا هم تا روز قیامت با معجزه ای بنام قرآن بشر را تسلیم خواهد کرد. پس هم تهدید کرد و هم تهدیدش را عملی کرد منتها با معجزه و نه با قتل و غارت.
بنابراین هیچگاه سلیمان بلقیس را به نظامی گری معهود تهدید نکرد بلکه به قدرت وادار کننده به ایمان تهدید کرد که معلوم شد ارتش نبوده بلکه اسم اعظم بوده است . فرق بین این دو بسیار است.
(3): سلیمان تهدید کرد با لشکریانی شما را از یمن اخراج می کنم ، بسیار خوب لشکرش اسم اعظم بود که تخت آورد و لشکرش هدهد بود که تسلط بر پرندگان بودکه نامه برد ، حال که تهدیدش را عملی کرده معلوم شده با معجزه نبوت ایمان سازی بوده و نه شمشیر کشی برای قتل .
✅پس اخراج بلقیس از یمن با معجزه،، هم تهدید شد و هم عملی .
بلی کلام سلیمان این ظرفیت را داشت تا کار به جنگ بکشد ولی وقتی تهدیدش را عملی کرد شد معجزه ، پس کجا جهاد ابتدایی به معنای شمشیر کشی عملی شد.؟!
مفسرین زیادی مثل شما دقت نفرموده اند.
لذا جنابعالی در این مسئله بازنگری فرمایید . تا تهدید عام را به تهدید خاص تفسیر نفرمایید. تهدید برای تسلیم بود که محقق شد منتها با معجزه و نه با جهاد ابتدایی.
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام و خسته نباشید
نظر استاد گرامی در مورد تحریف قران چیه باتوجه باینکه مواردی وجود داره که شیخ صدوق قدس الله سره بران اذعان دارند؟
سلام علیکم
مرحوم علامه عسکری 800 صفحه مدرک آورده .
تحریف ساخت عمال جعل است و عده ای از علمای شیعه هم به خطا رفته اند که خیال فرموده اند تحریف بوده.
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
و نظر استاد درباره تفسیر برهان و قمی رحمه الله چیست؟
پاسخ
تفسیر قمی مال 23 نفر است و یکی علی ابن ابراهیم است و بخشی از روایاتش ضعیف است مانند روایت از عایشه.
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
با سلام بالاخره تکلیف آن مسئله مربوط به فتوای یکی از مراجع عظام حاضر در رابطه با زکات احتیاطی داشتن اسکناس به نصاب رسیده و زکات نداشتن پول طلایی که با فلزّ دیگر مخلوط و یا تدلیس شده چه شد که شما به آن فتوای اشکال کرده بودید؟
پاسخ : بلی یادم هست که ما مدتها پیش برای اثبات نارسا بودن شیوه سنتی اجتهاد در مسائل اقتصادی از آن مسئله مثال زدیم .
بلی بنده از طریق جناب باباخانی از آیت الله حاج آقا موسی شبیری سوال کردم سبب این فتوای چیست؟
پیام داده بودند در چاپخانه اشتباه شده است.
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
پاسخ به یک شبهه سیاسی رایج بین نسل جدید *
پرسش:
با سلام امروزه روز بین جوانان و نوجوانان یک شبهه بسیار اثر گذار توسط عمال نفوذی مطرح شده و برای نسل جدید مسئله شده است که《 ملت های امریکا و اروپا اهل کتاب هستند و به اسلام بسیار نزدیکند ولی ملت روسیه و چین مادی و بی خدا و کافر هستند . اما حکومت ایران با دسته اول در جنگ و نزاع ولی با ملتهای کافر دوست اند پس حاکمان ایران در این مسئله بسیار حیاتی چرا به اسلام عمل نمی کنند؟!!
پاسخ : این شبهه را یا دشمن دانا ساخته و یا دوست نادان چون با وجود اینکه من از منتقدین تند مسئولین هستم اما در این مسئله این قرآن است که می فرماید با کافر بدون خطر دوستی داشته باش ولی با اهل کتاب دشمن دوستی ممنوع . سوره ممتحنه آیات 8 و 9
لاینها کم الله عن الذین لم یقاتلوکم فی الدین و لم یخرجوکم من دیارکم ان تبّروهم و تقسطوا الیهم. ان الله یحب المقسطین انما ینهاکم الله عن الذین قاتلوکم فی الدین و اخرجوکم من دیارکم و ظاهروا علی اخراجکم ان تولوهم و من یتولهم فاولئک هم الظالمون.
دوستی با کافر بی خطر ، بلا مانع . و دوستی با کسانی که برنامه دشمنی دارند ممنوع است . این منطق قرآن است.
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
آیا كتاب لوامع صاحب قرانى معتبر است؟
پاسخ :
اعتبار آن ، تابع اعتبار من لایحضر مرحوم صدوق است بصورت نسبی از کتب معتبراست اما نه اینکه روایات ضعیف ندارد .
مثلا روایت 96 و 97 از عایشه است.
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
*جایگاه کتاب جهاددرقرآن*
سوال: چرا کتاب #جهاد تاکنون نوشته شده را در بین کتب فقهی به جنین سقط شده تشبیه می کنید و معتقدید کتاب جهاد کتاب هسته اصلی اسلام است و نه مثل یکی از #کتب_فقهی دیگر ، لطفا توضیح کافی و قانع کننده بدهید؟
پاسخ: از منظر قرآن این کتاب جهاد است که مربوط به معرفی خود دین اسلام است ، یعنی مثل طهارت، صلات، زکات، صوم، حج وو....نیست که از احکام درون دینی باشد. جهاد در اسلام ،
یک: از راههای معرفی اسلام است .
دو : راه معرفی انواع دشمنان است.
سه: راه تقویت قدرت دین است.
چهار: راه معرفی جغرافیای جهان است . پنج: پایه نخستین برای تاسیس دولت مستقل در قبال #کفار است.
شش: یکی از راههای بازگرداندن حوزه غصب شده از سطح طبیعت از دست کفار است که #فئ نامیده می شود.
هفت: یکی از اساسی ترین راههای مطالعه روی قدرت سیاسی ، اجتماعی، فرهنگی و نظامی ملل کل جهان است.
هشت: تنها راه شناسایی آخرین پیشرفت در ابزار دفاعی و جنگی موجود در دست جهانیان است.
نُه : شاخص ترین راه برای شناخت و شناسایی و تفکیک بین انسان های مجاهد و شایسته برای مدیریت ، و انسانهای فاقد توان مدیریت کلان.
ده: تنها راه تضمین کننده عزت و عظمت و تعالی ملت مسلمان است.
یازده : در قرآن کریم 61 بار واژه قتل برای جلوگیری از قتل ، 26با رواژه جهاد 2 بار واژه رباط و رابط (حراست و نگهبانی) یک بار واژه اعدّوا (آماده باش درجه یک پس از تهیه لشکر آماده) دوبار رصد، 4بار رعب، 24 بار جند(ارتش) 4 بار اسلحه 56 بار عدوّ،(هشدار درباره خطر دشمن) و 6 بارتاکید بر وجوب حفظ عزت مسلمین آمده است.
یعنی قرآن کریم بیش از 180 بار روی اموری تاکید کرده که جز کتاب جهاد ، هیچ کتاب دیگر فقهی متکفل اجتهاد در آنها نیست .و تنها کتابی است که بدون اجتهاد در کتب انبیای سلف و تاریخ بشر خاصه تاریخ انبیاء , اجتهاد در آن ممکن نیست. و اتفاقا آنچه در حوزه های سنتی ما وجود ندارد اجتهاد در کتب انبیای سلف و تاریخ بشر مخصوصا تاریخ #انبیاء است. و مایه تاسف اینکه عده ای از کتب فقهی اصلا کتاب جهاد ندارد . مهم تر از همه اینکه این کتاب جهاد است که بیان کننده سیاست برخورد دنیای اسلام با کفر جهانی است.
و این یعنی اینکه در کتاب جهاد است که باید سیاست جهانی اسلام در رابطه با هر یکی از ملل جهان هم تبیین شود. پس باید مجتهد در جهاد , ابتدا مجتهد در سیاست هم باشد.
بهمین دلیل است که عرض می کنیم کتب فقهی اجتهاد شده درباره جهاد تاکنون هر چه باشد برای عصر ما به منزله جنین مرده بدنیا آمده است هیچ یکی از علائم حیات برای امروز در آن دیده نمی شود.. و اگر پس از انقلاب آیت الله خامنه ای در باب جهاد کاری کرده باشد هم حاصلش به بیرون درز نکرده است تا ببینیم چه تازه هایی دارد. و لذا باید این وادی کم مسافر و یا بی مسافر را تنها طی کنیم.
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال #سیاسی #مذهبی و یا مذهبی سیاسی.
سوال: ما طلاب جوان از طریق شبکه های مجازی و ماهواره ها، با بعضی از دیدگاههای شما آن هم مختصرا آشنایی پیدا کردیم و اخیرا از طریق یکی از طلبه های جوان زنجانی بطور تقریبا مستقیم با برخی از نظرات خاص فقهی شما آشنایی پیدا کرده ایم و پشت سر شما ببخشید یا نبخشید غیبت هم کردیم اما همان غیبت را به شما می گوئیم:
آقا سید! آیا احساس مسئولیت نمی کنید نظرات خود را با تاسیس کلاسی در همین قم باطلاع طلاب برسانید .
همه که ماهواره ندارند و همه با فضای مجازی رابطه ندارند!؟
اگر نمی دانید , بدانید نه تنها ورودی طلاب در بعضی از مناطق خبر از فاجعه می دهد بلکه طلاب تازه وارد شده به حوزه نیز بخاطر بیگانگی غالب دروس حوزوی با مشکلات روز مسلمین ، یکی پس از دیگری در حال بازگشت به دانشگاه هستند. از ما گفتن است اخیرا که شنیدم یکی از متصدیان حوزوی با شما دیدار خصوصی داشته خوشحال شدم لکن گویا این ملاقات نیز حاصلی نداشته است.
پاسخ: دوست عزیز غیبت من مباح است. اما حال که صریح اشکال کردید ، صریح هم پاسخ بشنوید : من بیش از نیم قرن است هم علوم #حوزوی را دنبال می کنم هم علوم غیر حوزوی را و در کنار آن با بیش از 3000 نفر از سران احزاب ، ادیان، مذاهب ، گروهها ، مکاتب مادی ملاقات، مناظرات، مباحثات.. و مکاتبات داشته ام و حدود 3000 ساعت هم نظراتم از طریق شبکات جهانی به کل جهان منتشر شده و به گوش دهها میلیون انسان رسیده و می رسد. دیگر احساس نمی کنم یک روحانی خانه نشین هستم تا احساس مسئولیت کنم و در حوزه هم یک کرسی دیگر راه بیاندازم، این یک نکته ، اما نکته مهم تر این است که از نظر سلیقه و از نظر نوع برداشت از کتاب و سنت با دوستان عزیز حوزوی اختلاف نظر زیاد و اساسی دارم ، جمع بین سلیقه و برداشت بنده با سلیقه و نوع برداشت دوستان از #فقه و #اصول و #عرفان و #تفسیر به هیچ وجه آسان نیست. اجازه بدهید هرکس آزاد باشد هر طور که خود صلاح می داند عمل کند. ولی چون شما پیش قدم شده اید نمونه ای از اختلاف دیدگاه بین بنده و دوستانم در حوزه را ملاحظه بفرمایید اگر قانع کننده نبود باز در خدمت هستم: چون امام عصر (ع) غایب شد، #شیعه و کل مسلمین به منزله یتیم بی ولیّ و بی سرپرست ماندند بطوری که راه و روش تفکیک و تالیف کتب فقهی را بلد نبودند. بطوری که پس از حدود 1200سال یک فقیه بزرگوار نمی داند آیا کتاب امر به معروف باید در باب جهاد بیاید و یا در باب مستقل! باز فقهاء هنوز هم اختلاف دارند که آیا انفال در باب خمس بیاید و یا در ضمیمه باب دیگر شود و یا مستقل بیاید ،ووو
آنقدر اوضاع بلبشو و بهم ریخته است با وجود اینکه باب طهارت در قرآن شاید بیش از ده آیه نداشته باشد . در حجم 6 جلد در اول فقه و پیشانی اسلام آورده اند ولی با وجود اینکه باب جهاد که بیش از 200 آیه در قرآن دارد در بخشی از کتب فقهی اصلا باب ندارد و مطرح نشده است!! و آن فقهای معظمی که آنرا بحث کرده اند غالبا پس از باب حج آورده اند بدون این که علت این مناسبت را بیان فرمایند.
✅پس دقت کنید اگر بنده حقیر وارد تدریس مستقیم در حوزه بشوم اولین کار بنده تنظیم مجدد تقریبا اکثر ابواب فقه است. و ترتیب موجود آن قدر از شیوه اهلبیت (ع) دور است بیش از 40 سال است مسئولین هر سال بر طبل تحول می کوبند هیچ حاصلی نداشته است چون اصلا رابطه باب های فقه را کشف نکرده اند.
مثلا نماز جمعه نماز #جهادی است و سوره جمعه ضد شنبه یهود است و این سوره بیان کننده جهت و سوی سیاست خارجی است که باید در رکعت اول نماز جمعه خوانده شود که در کتاب جهاد نیست. بلکه در کتاب صلات است فقط !
و سوره منافقین سوره دوم نماز جمعه است که بیان کننده خطر داخلی منافقین است. که در باب جهاد نیست ! در حالی که باید در اول کتاب جهاد هم بیاید که نیامده است . و کذا کتاب امر به معروف و نهی از منکر مقوله مربوط به داغ نگهداشتن موتور خود دین بین خود مسلمین است در حالی که عده ای از فقها در کتاب جهاد آورده اند که توجه ندارند که مخاطب جهاد کفار است و مخاطب امر به معروف خود مسلمین است . بعلاوه واژه معروف نشان می دهد مخاطب آن کسی است که احکام اسلام پیش او معروف است . کافر که احکام اسلام برایش معروف نیست تا امر به عمل کنیم . همچنین منکر مقوله مورد نفی دین است این را کافر نمی داند و بداند هم پیش از قبول اصول دین مخاطب برای عمل به فروع نیست . علی اختلاف فیه.
و همچنین بحث #غنائم و #فئ مربوط به امور اقتصادی هم هست، در حالی که در بحث زکات و خمس اصلا مطرح نمی کنند! اما در باب جهاد بحث می شود. و همچنین بحث اراضی بحث اقتصادی است که باید هم در بخشی از کتاب زکات بیاید و هم در باب جهاد، و همچنین بحث انفال و خمس هم باید در کتاب زکات بیاید و هم در باب خمس .چرا که از جنبه مالیت یک بحث دارد و از جنبه ارتباط با منشاء استخراج یک بحث دیگر . و لذا باید کتاب اول فقه و رساله های 👇
عملیه اصول دین باشد و این اصلها به اختیار مردم رها نشود . به درسی معرفی شود مثلا 4 صفحه کتاب توحید ، و 4صفحه کتاب رسالت ، 10صفحه کتاب تاریخ انبیاء و نبوت عامه ، سپس کتاب اخلاق پس از آن کتاب معرفی قرآن در حد 5 صفحه سپس کتاب معاشرت و پس از آن کتاب جهاد ، پس از آن کتاب امر به معروف و نهی از منکر سپس کتاب فلسفه حج سپس کتاب طهارت . پس از آن دیگر ترتیب باقی ابواب مشکل چندانی ندارد. این تقریبا مشابه ترتیب نزول احکام در قرآن است.
✳️بنا براین از نظر بنده هنوز #حوزه_ها رابطه بین کتب و یا ابواب فقهی را کشف نکرده اند تا انتظار داشته باشم یک نفر مسئول بیاید یک تذکر بدهد که حوزه باید متحول شود و آنگاه حوزه متحول شود ، نه آقا با وجود شرایط حاکم انتظار هیچ تحولی را از حوزه نداشته باشید . بلکه منتظر حوادث منفی تر هم باشید.
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit