سلام مولای من ، مهدی جان
این تار ناپیدای محبت را تو از آستان معطرت به قلب خسته ام کشیده ای ...
تو بی آنکه ببینمت ، اینگونه مرا بیقرار چهره ی دلربایت کرده ای ...
تو بی آنکه لایق باشم ، تار و پود وجودم را با یاد خودت پیوند زده ای ...
تو چشمان بی نصیبم را به مسیر سبز انتظار ، دوخته ای ...
تو مرا شیفته ی خود کرده ای ...
تو چقدر خوبی ، چقدر مهربانی ، چقدر عزیزی ، چقدر نزدیکی ...
کاش ببینمت پیش از آنکه بمیرم ...
سلام آقای من آقای دلتنگی✋
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
آثار هدیه به امام زمان علیه السلام
🔵 پیامبر اکرم (ص) فرمودند :
🌕 تَهادَوا تَحابُّوا، تَهادُوا فإنَّها تَذهَبُ بِالضَّغائنِ؛
🔺 به یکدیگر هدیه دهید تا نسبت به همدیگر با محبت شوید. به یکدیگر هدیه دهید؛ زیرا هدیه کینهها را میبرد.
📚 کافی، ج ۵، ص ۱۴۴، ح ۱۴
🔹ما هم می توانیم با هدیه کلیه اعمال مستحبی مان به امام عصر ثواب آن را به امام زمانمان هدیه کنیم و پیوند محبت و دوستی با امام زمانمان را محکم تر کنیم.
@moassese_nooralyaghin
5.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عنایت ویژه امام زمان (عج) به خانمی که به خاطر حفظ حجاب هفت سال از خانه بیرون نیامد
🎙 #ابراهیم_افشاری
📹 #کلیپ_مهدوی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی_اصحاب_عاشورا
#جلسه_سی_ام
◀️ خلاصه ای از زندگینامه ام وهب بنت عبد یکی از شهدای کربلا
👈قسمت چهارم
⬅️ شهادت اموهب
↩️ در پی کشته شدن سالم و یسار، سپاه عمر بن سعد حملهای ناگهانی را به جناح چپ لشکر امام علیهالسلام آغاز کردند. در این هنگام عبدالله بر اسب خویش نشست و با نیزه خود به سپاه دشمن حملهور شد
👈 عبدالله بن عمیر شجاعانه با دشمن جنگید تا اینکه، هانی بن ثبیت حضرمی و بکیر بن حی تمیمی بر او حمله بردند و او را به شهادت رساندند.😭
پس از شهادت عبدالله، اموهب بر بالین او حاضر شد و در کنار جسم بیجانش نشست. او خاک از رخسار عبدالله پاک کرد و گفت:
✨«بهشت بر تو گوارا باد! از خداوندی که بهشت را روزی تو گردانید میخواهم که مرا نیز همنشین تو قرار دهد».
😭در این هنگام شمر بن ذیالجوشن به غلام خود ـ رستم ـ دستور داد تا با عمود بر فرق آن زن بکوبد؛ رستم نیز چنین کرد و عمود خود را بر سر آن زن فرود آورد. در اثر این ضربه اموهب به آرزوی خود رسید و در کنار همسر شهیدش جان داد.
🌷 بدین ترتیب او اولین بانوی شهیدی لقب گرفت که در روز عاشورا در کنار دیگر یاران امام علیهالسلام به شرف شهادت نائل آمد.
روحش شادویادش گرامی باد
پایان
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#تفسیر_سوره_طه
#طرح_رضوان
#آیات_۳۲_الی_۴۰
#بخش_چهارم
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : محبت ویژه
﴿وَاَلْقَيْتُ عَلَيْكَ مَحَبَّةً﴾
محبّت ويژهاي از جانب خداوند متعال دربارهٴ حضرت موسی علیه السلام اِعمال شده بود كه هر كه او را ميديد به وی علاقهمند ميشد.
آلفرعون کودک را گرفتند و خداوند فرمود ما محبّت تو را در دلهاي هر كه تو را ميديد قرار داديم كه ديگر بر اساس علاقه از تو پذيرايي بكنند و از تو حمايت بكنند «وَاَلْقَيْتُ عَلَيْكَ مَحَبَّةً مِنِّي»
كلمه محبّت به دو بار ضمير متكلّم وحده محفوف است:
۱- ضمير متكلّم وحده «اَلْقَيْتُ»
۲- «مِنِّي»
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موضوع : بازگرداندن حضرت موسی به دامان مادرش
«إِذْ تَمْشِي أُخْتُكَ» خواهر موسي به دنبال اين صندوقچه حركت كرد ديد آب اين را آورد كنار قصر فرعون «إِذْ تَمْشِي أُخْتُكَ»
از آن طرف حالا خداي سبحان ميخواهد كه اين كودك را به مادر برگرداند. راهحل چيست؟
فرمود راهحل اين است كه اين كودك محتاج به شير هست و گريه ميكند محبوب كساني هم هست كه به او دسترسي پيدا كردند
تنها راه اين است كه ما از نظر تكوينْ تحريم بكنيم كه تو هيچ سینه ای را قبول نكني «وَحَرَّمْنَا عَلَيْهِ الْمَرَاضِعَ مِنْ قَبْلُ ؛ و ما پیش از آن، شیر هر دایهای را بر او حرام کردیم (قصص/۱۲)» هر كسي، هر دايهاي كه ميآمد قبول نميكرد.
در چنين فضايي «تَمْشِي أُخْتُكَ فَتَقُولُ» خواهرت به آنها گفته بود «هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَي مَن يَكْفُلُهُ» من دايهاي نشان دارم.
«إنَّ اللهَ إِذَا أَرَادَ أَمْرًا هَيَّأَ أَسْبَابَهُ»؛ خداوند متعال اگر بخواهد چيزي را بيافريند، علل و اسباب آن را هم فراهم ميکند؛
همه راهها بسته است و خواهر حضرت موسي پيشنهاد داد كه من دايهاي نشان دارم بدهيد ببرم نزد او، «إِذْ تَمْشِي أُخْتُكَ فَتَقُولُ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَي مَن يَكْفُلُهُ» آنها هم گفتند بسيار خب، براي اينكه
همه به موسي علاقهمند بودند.
«فَرَجَعْناكَ إِلَي أُمِّكَ» ما به مادرت گفتيم كه ما برميگردانيم «كَيْ تَقَرَّ عَيْنُهَا وَلا تَحْزَنَ» آن خوف و حُزنش برطرف بشود
موضوع : قُرّةالعين
علامه جوادی آملی میفرمایند: قُرّةالعين به معناي روشني چشم نيست گرچه برخي او را به نور چشم معنا كردند «قُرّه»، قارّ آن سردي و خنكي را ميگويند، ميگويند هواءٌ قارّ در برابر هواي حارّ است و ميگويند اشكِ چشم دو قِسم است اشكِ انسانِ غمديده سوزنده است و گرم است اشكِ گرم است اشك شوقي كه انسان از ديدن فرزند يا برادري كه ساليان متمادي او را نديده بود ميبيند اشك شوق است اشك شوق اشك خنك است اگر گفتند قُرّة العين يا قَرّة الأعين يعني چشمِ ما اشك شوق بريزد در اثر ديدن شما وگرنه قُرّة به معناي نور نيست.
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_نود_و_پنجم
✅ موضوع: اعراب آیه ۸۶ سوره بقره
👈أُولَٰٓئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ فَلَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنْصَرُونَ.
اینان كسانی هستند كه زندگی [زودگذر] دنیا را به جای آخرت خریدند؛ پس نه عذاب از آنان سبك گردد و نه یاری شوند.
اولئک: اسم اشاره، مبنی بر فتح، مبتدا، محلا مرفوع
الذین: اسم موصول، مبنی بر فتح، خبر، محلا مرفوع
اشتروا: فعل ماضی، مبنی بر فتح مقدر. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
الحیاةَ: مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
الدنیا: نعت برای «الحیاة» و منصوب بنابر تبعیت، علامت نصب فتحه مقدر
بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
الآخرةِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری
بالآخرة: جار و مجرور، متعلق به «اشتروا»
فَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
لا: حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
یُخَفَّفُ: فعل مضارع مجهول و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
عن: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جر
عنهم: جار و مجرور، متعلق به «یخفف»
العذابُ: نایب فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
و: عاطفه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
لا: حرف نفی (برای تاکید)، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
هُم: ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا
ینصرون: فعل مضارع مجهول و مرفوع. علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، نایب فاعل.
جمله فعلیه، خبر برای «هُم»
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_نحو
#جلسه_نود_و_پنجم
✅ موضوع: افعال معتل الفاء(مثال)
👈 فعلی که اولین حرف اصلی (ریشه) یا فاءالفعل آن از حروف علّه (واو، یاء) باشد، معتلالفاء یا فعل مثال نامیده میشود.
🔹فعل معتل الفاء یا مثال، دو قسم است:
۱. فعل مثال واوی (فعلی که اولین حرف اصلی آن حرف «واو» هست)
مانند : وَعَدَ، وَقَعَ
۲.فعل مثال یائی (فعلی که اولین حرف اصلی آن حرف «یاء» هست)
مانند : یَسَرَ
🔹قواعد اعلال مثال
قاعده ۱: مضارع مثال واوی اگر بر وزن «یَفعِلُ» باشد، «واو» حذف میشود.
مثال: وَعَدَ (یَوعِدُ) ⬅️ یَعِدُ / لِیَعِدْ / عِدْ
✔️این قاعده در چند فعل مضارع بر وزن «یَفعَلُ» نیز جاری است.
مثال: وَهَبَ (یَوهَبُ) ⬅️ یَهَبُ / لِیَهَبْ /هَبْ
📌 قاعده ۱ در مضارع مجهول و امر مجهول جاری نمی شود.
مثال: یُوعَدُ(مضارع مجهول) / لِیُوعَد(امر مجهول)
قاعده ۲: «واو» ساکن ماقبل مکسور، قلب به «یاء» و «یاء» ساکن ماقبل مضموم، قلب به «واو» می شود.
مثال۱: اِوْجاد ⬅️ ایجاد
مثال۲: یُیْقِنُ ⬅️ یُوقِنُ
📌 ۱_ قاعده اول اعلال در «مثال واوی» در بابهای ثلاثی مزید، هیچ محلی برای اجرا ندارد و قاعده دوم در مصدر باب «اِفعال» و «استفعال» نیز اجرا می شود.
مثال۱: اِوْراد ⬅️ ایراد
مثال۲: اِستِوْضاح ⬅️ استیضاح
👌 در باب «اِفتِعال»، قاعده «ابدال» جاری می گردد.
مثال: وَصَفَ ⬅️ اِوتَصَفَ ⬅️ اِتتَصَفَ ⬅️ اِتَّصَفَ
📌 ۲_ قاعده اول اعلال، مخصوص مثال واوی است، ولی قاعده دوم در غیر مثال نیز جاری می شود.
مثال: اِنقِواد (از قَوَدَ) ⬅️ اِنقِیاد
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه النحو و الصرف، نحو متوسطه)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin