✍ کفاره ی غیبت
سوال:
آیا می توان بدون رضایت گرفتن از فرد غیبت شونده توبه کرد؟
👈با توجه به این که غیبت از حق الناس است، بنابر این در مرحله اول باید از غیبت شونده رضایت گرفت، آن گاه به درگاه الهی از این گناه توبه کرد. اما اگر رضایت گرفتن از غیبت شونده به هر دلیلی ممکن نباشد و یا این که گفتن به او موجب مفسده ای مهم تر می شود و ... که در این صورت با توجه به روایات معصومان (ع) باید برای او استغفار نمود و این کفاره غیبت او است.
✍ در این باره به دو روایت اشاره می کنیم:
1-امام صادق (علیه السلام) می فرماید
از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) پرسیده شد: کفاره غیبت چیست؟
حضرت فرمود: هر وقت یادت آمد، برای او از خداوند طلب آمرزش کن.
2-امام صادق (علیه السلام) در روایت دیگر می فرماید: اگر غیبت کردى و خبرش به غیبت شده رسید، پس راهى نمی ماند جز حلالیت خواستن از او، امّا اگر خبرش به او نرسیده، از خداوند برایش طلب آمرزش کن.
📚مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، ج72، ص241
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
┅═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅
#آموزشی
#تفسیر_عمومی
#سوره_توبه
#جلسه_نود
✅موضوع: بدعت جاهلی نسیء
إِنَّمَا النَّسیءُ زِیادَةٌ فِی الْکُفْرِ یُضَلُّ بِهِ الَّذینَ کَفَرُوا یُحِلُّونَهُ عاماً وَ یُحَرِّمُونَهُ عاماً لِیُواطِؤُا عِدَّةَ ما حَرَّمَ اللَّهُ فَیُحِلُّوا ما حَرَّمَ اللَّهُ زُیِّنَ لَهُمْ سُوءُأَعْمالِهِمْ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ ؛
نسى ء (جابجا كردن و تاخير ماههاى حرام ) افزايشى در كفر (مشركان ) است كه بواسطه آن كافران گمراه مى شوند، يك سال آنرا حلال و سال ديگر آنرا تحريم مى كنند تا مطابق تعداد ماههائى كه خداوند تحريم كرده بشود (و عدد چهار به پندارشان تكميل گردد) و از اين راه آنچه را كه خدا حرام كرده حلال بشمرند، اعمال زشتشان در نظرشان زيبا جلوه داده شده و خداوند جمعيت كافران را هدايت نمى كند. (۳۷/توبه)
⁉️ مفهوم و فلسفه نسى ء در جاهليت چه بود؟
✍به جا به جا کردن ماههای حرام توسط مشرکان جاهلی "سنت نسیء"گفته میشود.
"نسیء" از ماده نَسَاَ به معنی تأخیر انداختن است.
💰نسیه یعنی گرفتن جنس وپرداخت پول را به تأخیر انداختن.
✳️در زمان جاهليت عرب گاهى يكى از ماههاى حرام را تاخير مى انداختند يعنى مثلا به جاى ماه محرم ماه صفر را انتخاب مى كردند و تشريفات آن بدينگونه بود كه يكى از سران قبيله (بنى كنانة) در مراسم حج در سرزمين (منى ) در يك اجتماع نسبتا بزرگ پس از تقاضاى مردم اين جمله را بر زبان جارى مى كرد و مى گفت : (من ماه محرم را امسال به تاخير انداختم و ماه صفر را به جاى آن انتخاب كردم )!
⚜فلسفه اين كار در نظر آنها به عقيده بعضى اين بوده است كه گاهى تحمل سه ماه حرام پشت سر هم (ذى القعده ،ذى الحجه و محرم ) مشكل بوده و آن را به پندار خود مايه تضعيف روح جنگجوئى و ركود كار سربازان مى شمردند، زيرا عرب در جاهليت علاقه عجيبى به غارتگرى و خونريزى و جنگ داشت ، و اصولا جنگ و غارت جزئى از زندگى او را تشكيل مى داد، و تحمل سه ماه آتش بس پى در پى براى آنها طاقت فرسا بود، لذا كوشش مى كردند لااقل ماه محرم را از اين سه ماه جدا كنند.
⚜اين احتمال نيز داده شده است كه گاهى به خاطر افتادن ذى الحجه در تابستان مسئله حج بر آنها دشوار مى شد و مى دانيم حج و مراسم آن براى عرب جاهلى تنها مسئله عبادت نبود بلكه اين مراسم بزرگ كه از زمان ابراهيم عليه السلام به ياد مانده بود كنگره عظيمى محسوب مى شد كه مايه رونق تجارت و اقتصاد آنها بود و فوائد گوناگونى از اين اجتماع نصيب آنها مى شد
⬅️لذا جاى ماه ذى الحجة را به ميل خود تغيير داده ، و ماه ديگرى را كه هوا در آن ماه ، آمادگى بيشترى داشت بجايش قرار مى دادند
🔹 ممكن است هر دو فلسفه صحيح باشد.
❌اما به هر صورت اين عمل سبب مى شد كه آتش جنگها همچنان فروزان بماند، و فلسفه ماههاى حرام پايمال شود، و مراسم حج بازيچه دست اين و آن و وسيله اى براى منافع مادى آنها گردد.
💥قرآن اين كار را زيادى در كفر شمرده ، زيرا علاوه بر شرك و كفر اعتقادى كه داشتند با زير پا گذاشتن اين دستور مرتكب كفر عملى هم مى شدند، به خصوص اينكه با اين كار دو عمل حرام انجام مى دادند:
1⃣اينكه حرام خدا را حلال كرده بودند
2⃣اينكه حلال خدا را حرام نموده بودند.
⁉️ بدعت گذاری در احکام و سنت های الهی چه تاثیری در جامعه دارد؟
✳️تغییر و بدعت در احکام و سنن الهی باعث بی اثرکردن حکمتهای الهی و بازیچه قرار دادن حکم خداوند می شود و به تدریج قبح و زشتی گناه از بین میرود
*⃣از جمله پیامهای آیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1⃣به مقدّسات احترام بگذاريم. دخل و تصرّف و بازى كردن با قانون الهى، كفر است. «إِنَّمَا النَّسِيءُ زِيادَةٌ فِي الْكُفْرِ» چهار ماه تعطيلى مطرح نيست، بلكه نافرمانى در آنچه خدا فرموده مهم است.
2⃣يكى از عوامل انحراف مردم، تفسير و تحليلهاى غلط، براى دست بردن در احكام و قوانين الهى است. "يُحِلُّونَهُ عاماً "
3⃣آنكه كار خود را بد بداند، شايد هدايت شود، امّا آنكه زشتكارىهاى خود را زيبا مىبيند، هدايت او دشوار است."زُيِّنَ لَهُمْ سُوءُ أَعْمالِهِمْ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي "
┅═✼🌺🌸🌺✼═┅
📌برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان(تفسیر کل قرآن کریم برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات)
📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد.
🌺مؤسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#تفسیر_سوره_طه
#طرح_رضوان
#بخش_اول
#مؤسسه_نورالیقین
✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ✨
وَ لَقَدْ أَرَيْناهُ آياتِنا كُلَّها فَكَذَّبَ وَ أَبى (۵۶)
و به تحقيق ما تمام آيات و معجزات خويش را به او (فرعون) نشان داديم، ولى او تكذيب و امتناع كرد.
❇️ موضوع: اتمام حجت با فرعون
❓سوال: چرا معجزات برهان های روشن حضرت موسی (ع) بر فرعون تأثیری نداشت؟
حضرت موسی (ع) با توجه به اینکه ذات خداوند از دسترس افکار انسانها به دور است ،با بیان آیات آفاقی و انفسی ، «»به دلایل یکتایی و قدرت و دانش بیکران خداوند و مسائل مربوط به مبدأ و معاد پرداخت:
◀️ بیان آیات آفاقی: اشاره به عظمت آسمانها، وسعت زمین و موجودات رنگارنگ آن ،و نظم حاکم بر آنها و قدرت خداوند و تدبیر جهان هستی ( طه/۴۹-۵۵) ( شعراء»۲۳_۲۶)
◀️ آیات انفسی : اشاره به اسرار آفرینش در وجود خود انسان و ربوبیت پروردگار (۲۶ شعراء)
◀️ اثبات نبوت : معجزات(عصا ،ید بیضاء)
✍ دلیل تکذیب فرعون «فَكَذَّبَ وَأَبَىٰ»:
استکبار و ظلم و سرکشی فرعون مانع ایمان وی شد در حالیکه به حقانیت دعوت حضرت موسی(ع) یقین داشت ،«وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا»(نمل/۱۴)
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
✍ از جمله عوامل عدم تسلیم در برابر حق (فی قلوبهم مرض):
⬅️ تکبر، مانند شیطان ، فرعون
⬅️ لجاجت ، فرعونیان بر باقی ماندن به آیین بت پرستی اصرار می ورزیدند .
⬅️ گناه
⬅️ دنیا پرستی
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
✍ انسان ها از لحاظ باطن به ۴ گروه تقسیم می شوند:
۱_ عا لٍم عادل ⬅️ هم در عقل و اندیشه (عقل نظری) و هم در عمل (عقل عملی) قوی هستند.
۲_ عالم فاسق ⬅️ عقل و اندیشه قوی اما در عمل ضعیف هستند. مانند : فرعون
۳_ جاهل مقدس⬅️ عقل و اندیشه و ادراک ضعیف ،اما در عمل قوی هستند .مانند : خوارج نهروان
۴_ جاهل فاسق⬅️ هم در فکر و اندیشه و هم در عمل ضعیف هستند.
┄┄┅••🌸✻🌸┄┅••
منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور
┄┄┅••🌸✻🌸┄┅••
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
سلام آقای جهان
اگر سلام به شما نبود
آفتاب هر روز صبح
به چه امیدی سر در آسمان میکشید...!
#السلامعلیڪیابقیةاللہ
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
قدس پایتخت دوم امام مهدی علیه السلام
🔵 در بسیاری از روایات اهل سنت آمده است که بعد از فتح قدس حضرت مهدی ارواحنا فداه این شهر را مرکزیت نظامی دولت اسلامی قرار می دهد و نیروهای جان بر کف خود را از این شهر برای فتح سایر بلاد اعزام می نماید در حدیثی آمده است که:
🔺 بیعت هدایت در بیتالمقدس خواهد بود.(۱)
🌕 در پاره ای از احادیث شهر قدس توسط امام مهدی به عنوان پایتخت نظامی معرفی شده است و ایشان بسیاری از جنگ ها برای استقرار حکومت جهانی را از این شهر مدیریت میکند.در روایتی از پیامبر آمده است :
🔹 مردی از امت من بر خواهد خواست که به سنت من عمل می کند ،خداوند برای او از آسمان برکت فرو می فرستد و زمین نیز برکاتش را بر او ارزانی خواهد داشت هفت سال بر این امت فرمان می راند و در بیتالمقدس مستقر می شود.(۲)
📚 (۱) کنز العمال ج ۱۴ ص ۲۵۲ ح ۳۸۶۱۵
📚 (۲) بحارالانوار ج ۵۱ ص ۸۲
@moassese_nooralyaghin
درهم شکننده ابهت ظالمان
🔵 أيْنَ قاصِمُ شَوْكَةِ الْمُعْتَدِينَ ؟
🔺 کجاست درهمشکننده شوکت ستمکاران و متجاوزان
🔹 قاصم به معناى شكننده و درهم كوبنده است.
🌕 این فراز از دعای ندبه چنین می رساند که حضرت مهدی در زمانی ظهور می کند که ستمکاران و ظالمان از شوکت و شکوه و قدرت بالایی برخوردار هستند.
🔹 طبیعی است که شکست ظالمان قدرتمند، نیازمند نیرویی قدرتمندتر است که امام عصر عجل الله تعالی فرجه با تکیه بر قدرت الهی ، ابهت و شکوه ستمگران را در هم می شکند.
@moassese_nooralyaghin
القدس لنا
🔵 روزی فرا خواهد رسید که می آیی و مسیحیت صهیونیزم را نابود خواهی کرد و پرچم اسلام ناب محمدی را بر فراز مسجد الاقصی به اهتزاز در می آوری.
🌕 در قدس شریف نماز خواهی خواند و تمام آزادی خواهان عالم پشت سرت به نماز خواهند ایستاد.
#طوفان_الاقصی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•*
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی
#قسمت_چهارم
◀️ خلاصه ای از زندگینامه حضرت خدیجه سلام الله علیها
⬅️ فضائل حضرت خدیجه نزد خداوند پیامبر و اهل بیت
✅ امیرالمؤمنین
↩️ وجود مقدس امیرالمؤمنین سلاماللهعلیه نیز از حضرت خدیجه سلاماللهعلیها به نیکی یاد کرده و در فراق از دست دادن ایشان و پدر گرامیشان حضرت ابوطالب سلاماللهعلیه اشک ماتم میریختند و این ابیات را سرودند:
🔸اَعَینَی جُودَا بَارَکَ اللَّهُ فِیکُمَا •••• عَلَی هَالِکَینِ لَا تَرَی لَهُمَا مِثْلًا
🔸عَلَی سَیدِ الْبَطْحَاءِ وَ ابْنِ رَئِیسِهَا •••• وَ سَیدَةِ النِّسْوَانِ اَوَّلِ مَنْ صَلَّی
🔸مُهَذَّبَةٌ قَدْ طَیبَ اللَّهُ خِیمَهَا •••• مُبَارَکَةٌ وَ اللَّهُ سَاقَ لَهَا الْفَضْلَا
🔸فَبِتُّ اُقَاسِی مِنْهُمَا الْهَمَّ وَ الثَّکْلَا •••• مُصَابُهُمَا اَدْجَی اِلَی الْجَوِّ وَ الْهَوَا
🔸لَقَدْ نَصَرَا فِی اللَّهِ دِینَ مُحَمَّدٍ •••• عَلَی مَنْ بَغَا فِی الدِّینِ قَدْ رَعَیا اِلًّا.
👈«هانای دو چشم من! باران اشک از آسمان دیدگانم فرو بارید. خدا این باران اشک را در سوگ دو از دست رفته [و دو یار فداکار اسلام و قرآن و دو پشتیبان بیهمانند پیامبر خدا] بر شما مبارک گرداند؛ چرا که آن دو به راستی بینظیر بودند.
👈هانای دو چشم من! در سوگ غمبار سالار مکه و فرزند رئیس آن (ابوطالب) و در رحلت جانگدازسرور بانوان، اولین زنی که [به همراه رسول خدا صلیاللهعلیهوآله نماز گزارد، باران اشک فرو بارید!
👈بر همان بانوی خودساخته و پاکروش و پاکمنشی که خداوند خیمه و سرای او را پاک و پاکیزه ساخت؛ بانوی پر برکتی که خدا او را [به خاطر ایمان و کردار شایستهاش]به شاهراه فضیلتها رهنمون ساخت.
↩️ ایندواخص آیین محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلّم را برای خدا یاری کردند و با ستمکاران و یاغیان با آخرین توان مبارزه کردند.
🔸شب کردم در حالی که دچار اندوه جانکاه رحلت این دو بزرگوار و فراق آنها شدم و مصیبت جانسوز آنها، شبانه روزِ مرا تیره و تار ساخته است.»
👌همچنین آن حضرت، خدیجه کبری سلاماللهعلیها را یکی ازچهار سرورزنان دنیا معرفی کرده است:
👈«سادات نساء العالمین اربع: خدیجة بنت خویلد، وفاطمة بنت محمد، وآسیة بنت مزاحم، ومریم بنت عمران؛
👌 سروران زنان دنیا چهار نفرند:
خدیجه دختر خویلد، فاطمه بنت محمد، آسیه دختر مزاحم و مریم دختران عمران.»
این مطلب ادامه دارد
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin