•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی🇮🇷
#جلسه_نود_و_پنجم
✅ موضوع: احکام تیمم
(قسمت سوم)
✅ جستجوی آب برای وضو
🌹موارد لزوم جستجوی آب
1⃣ یقین دارد در محلی دورتر از مقداری که باید جستجو کند ،آب هست (در صورت عدم مانع ومشقت (م۶۵۱)
2⃣ احتمال بودن آب در بار سفر یا در منزل وقافله را دارد(م۶۵۳)
3⃣ ترس از بین رفتن مالی که به حسب حال او قابل اعتنا نباشد(م۶۵۶)
🌹 موارد سقوط جستجوی آب
1⃣ در هر طرفی که یقین دارد ،آب نیست
2⃣ برای تهیه آب وقت دارد ولی گمان دارد در محلی دورتر آب هست.(م۶۵۱)
3⃣ اگر پیش وبعد از وقت نماز جستجو نماید وآب پیدا نکند وتا وقت نماز دیگر همانجا بماند.
4⃣ اگر ازدرنده یا دزد بر جان ومال خودش بترسد (م۶۵۶)
5⃣ جستجوی آب به قدری سخت باشد که نتواند تحمل کند (م۶۵۶)
6⃣ وقت نمازبه قدری تنگ باشدکه به هیچ وجه نتواند جستجو کند.(م۶۵۶)
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
✅ جستجو بیشتر از حد شرعی
1⃣ وقت نماز تنگ است↪️
لازم نیست جستجو کند.
2⃣ وقت نماز وسعت دارد↪️
سه حالت دارد👇👇👇
۱-یقین به وجود آب دارد ⬅️ باید برود.
۲- اطمینان دارد ⬅️ بنابر احتیاط واجب باید برای تهیه آب به آن محل برود (سایر مراجع :باید برود.)
۳-گمان دارد ⬅️ لازم نیست برود.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
👈مراد از اطمینان:حالتی است که شخص یقین ندارد ولی احتمال خلاف به قدری ضعیف است که عقلا به آن اعتنا نمی کنند.
(ظن متاخم)👇
👈ظن متاخم به علم یا ظن اطمینانی یا ظن غالب ویا ظن قوی همگی به ظن وگمانی گفته می شود که مردم عادی آن را به منزله علم تلقی می کنند ولذا به آن علم عرفی وعادی نیز گفته می شود. 👌
✍به عبارت دیگر ،اگر حدس وگمان انسان در مورد چیزی به اندازه ای قوی باشد که تفاوت چندانی با دانش یقینی نداشته باشد ،به آن ظن متاخم به علم می گویند👌
(ملکی اصفهانی، مجتبی فرهنگ اصطلاحات اصول،مقدمه ،سبحانی تبریزی ج۱ص۳۷۱ )
✅ ادامه دارد....
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
سلام مهدی جانم🌸
🍁لبریزِ استجابت هر چه دعا بزودی..
یا سامعَ ٱلشکایا؛ رفعِ بلا بزودی...
🍁کارِ جهان گره خورد عجّل علیٰ ظهورک
برگرد ای امامِ مشکل گشا بزودی...
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
در شرایط سخت منجی را صدا بزنیم
🔹 اگر مکانی آتش بگیرد سزاوار است و حتی عقل و دین خدا حکم می کند کسانی که شماره آتش نشانی رو دارند تماس بگیرند و برای نجات گرفتاران طلب یاری کنند...
🔹 اعتقاد به منجی امر فطری و در باور تمام مذاهب عالم هست.اما شیعه، تنها مذهبی که اعتقاد و باور دارد که اکنون منجی در بین ما و بر کره ی خاکی زمین، زندگی می کند
،، یعنی خداوند متعال معرفت به شخص آتش نشان و منجي عالم را به ما عطا کرده است...
🔹 اکنون در اوج قتل و کشتار شیطان صفتان، ظلم ظالمان، عقل و دین خدا حکم می کند هرگاه تصویر کودک غرق به خون و ناله های مادری را می بینیم یکصدا فریاد بزنیم ناله و ندبه کنیم:
🔺 أين المعد لقطع دابر الظلمه
🔺 أين المنتظر لاقامه الامت و العوج
🔺 أین المرتجي لازاله الجور و العدوان
🔺 أين قاصم شوکه المعتدين
🔺 اين هادم ابنيه الشرک و النفاق
🔺 اين مبيد اهل الفسوق و العصيان و الطغيان
🔺 اين حاصد فروع الغيّ و الشقاق
🔺 اين طامس آثار الزيغ و الاهواء....
مگر می شود کسی شیعه و منتظر امام زمان منجي عالم ارواحنا فداه باشد خون ریخته ی کودکان مظلوم و اشک و ناله ی مادران بر بالین فرزندانشان را ببیند و با اشک و ناله، استغاثه به درگاه الهی برای ظهور نداشته باشد و ذکر اللهم عجل لولیک الفرج نگوید.
@moassese_nooralyaghin
دو جریان در آخرالزمان (عج)14-dojarian.mp3
زمان:
حجم:
3.77M
دو جریان در آخرالزمان
🎙حجت الاسلام رفیعی
@moassese_nooralyaghin
صدقه اول ماه فراموش نشود
در کتاب مکیال المکارم از وظایف ما نسبت به امام زمان علیه السلام در وظیفه شماره ۲۳ و ۲۴ آمده است :
🔺صدقه دادن به قصد سلامتی امام
🔺 صدقه دادن به نیابت از امام عصر
@moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•*
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی
#قسمت_هفتم
◀️ خلاصه ای از زندگینامه حضرت خدیجه سلام الله علیها
✍ فضائل حضرت خدیجه نزد خداوند پیامبر و اهل بیت
⬅️ امام سجاد
↩️پس از حادثه جانکاه کربلا و پیروزی حق برباطل، کاروان اسرا به سمت کوفه و سپس شام در حرکت بود. حجت خدا؛ امام سجاد سلاماللهعلیه و حضرت زینب سلاماللهعلیها بزرگان این کاروان غمبار بودند.
↩️ آزار و اذیت خاندان آل الله
صلواتاللهعلیهماجمعین از طرفی، دوری مسیر و بد رفتاری ظالمین و ستمگران یزیدی از طرفی دیگری باعث رنجش خاطر فرزندان رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلّم شده بود.
پس از بیاحترامیهای آنان نسبت به اهل بیت علیهمالسلام، وقتی خاندان عصمت و طهارت در مسجد اموی دمشق اجلال نزول کردند، و مجلس یزید لعنةاللهعلیه نیز برپا بود. یزید در صدد این بود تا با جسارت تمام، خاندان اهل بیت علیهمافضلالصلاةوالسلام را خارجی و افراد یاغی و سرکش معرفی کند.
👈پس از آنکه اهل بیت صلواتاللهعلیهماجمعین بر مجلس یزید وارد شدند، یزید عنان سخن را به دست گرفته و شروع به یاوهسرایی نمود.
وجود مقدس امام سجاد سلاماللهعلیه نیز با مشاهده این سخنان باطل و دروغگویی یزید، ایستاد و خطبهای مفصل در رسوا سازی بنیامیه بیان کردند و پس از حمد الهی، در معرفی خود چنین فرمودند:
🔹«یا مَعْشَرَ النَّاسِ فَمَنْ عَرَفَنَی فَقَدْ عَرَفَنِی وَ مَنْ لَمْ یعْرِفْنِی فَاَنَا اُعَرِّفُهُ نَفْسِی اَنَا ابْنُ مَکَّةَ وَ مِنًی اَنَا ابْنُ مَرْوَةَ وَ الصَّفَا اَنَا ابْنُ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَی... اَنَا ابْنُ عَلِی الْمُرْتَضَی اَنَا ابْنُ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ اَنَا ابْنُ خَدِیجَةَ الْکُبْرَی اَنَا ابْنُ الْمَقْتُولِ ظُلْما....
👈 ای گروه مردم هر کسی مرا میشناسد که میشناسد و هر کسی که مرا نمیشناسد خودم را معرفی میکنم. من فرزند مکه و منی هستم. من فرزند زمزم و صفا هستم، من فرزند محمد مصطفی صلیاللهعلیهوآلهوسلّم هستم... من فرزند علی مرتضی و فاطمه زهرا و خدیجه کبری و کسی که به ظلم کشته شده [یعنی امام حسین علیهالسلام] هستم.»
↩️همچنین امام سجاد سلاماللهعلیه در ضمن صلواتی بر اهل بیت علیهمالسلام، نام حضرت خدیجه کبری سلاماللهعلیها را بردهاند چنانچه فرمودند:
🔹«اللهم صل علی محمد المصطفی، وعلی علی المرتضی، و فاطمة الزهراء، وخدیجة الکبری، والحسن المجتبی....
👈 خدایا بر محمد مصطفی و علی مرتضی و فاطمه زهرا و خدیجه کبری و حسن مجتبی صلواتاللهعلیهماجمعین درود بفرست.»
این مطلب ادامه دارد
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#تفسیر_سوره_طه
#طرح_رضوان
#بخش_اول
#استاد_آلمرتضی
#مؤسسه_نورالیقین
✨بِسْمِ الله الرحمن الرحیم
📖فَتَنازَعُوا أَمْرَهُمْ بَيْنَهُمْ وَ أَسَرُّوا النَّجْوى (۶۲)
پس آنان در كارشان به كشمكش پرداختند و نجوى (و نتيجه نزاع خود) را مخفى كردند.
🌠موضوع : شک و تردید
❓سوال : چگونه می توان لز محاوره حضرت موسی وفرعونیان با هفته وحدت ارتباط برقرار کرد؟
✍وقتی حضرت موسی با دلایل روشن فرعونیان را به سوی توحید دعوت کرد با تمرد فرعون وعده عذاب الهی را بر تکذیب کنندگان اعلام کرد میان اطرافیان فرعون اختلاف ونزاع بوجود آمد
بعضی طرفدار شدت عمل بودند و در پی توطئه که پیشرفت آن حضرت را مهار کنند.
بعضی به شک و تردید افتادند و احتمال دادند موسی (ع) پیامبر بزرگ خدا باشد.
دشمنان با هدایتگری اهل حق دچار اختلاف ونزاع درونی می شوند اما آنرا آشکار نمی کننداز این مطلب نتیجه می گیریم که باید حرف را بیان کرد حتی اگر در آن زمان کسی به آن حرف عمل نکند روزی جایگاه خودش را پیدا خواهد کرد وبه آن حرف عمل خواهد شد.پی وظیفه اهل حق این است که از بیان حرف درست نهراسند وبدانند این سخن در دل دشمنان هراس وترس ایجاد می کند وباعث اختلاف میان آنها خواهد شد .
┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅••
منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور
┄┄┅••🌸✻🌸┄┅••
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_نود_و_نهم
✅ موضوع: اعراب آیه ۸۹سوره بقره
👈وَلَمَّا جَاءَهُمْ كِتَابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ وَكَانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُمْ مَا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ ۚ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكَافِرِينَ
ترجمه : و هنگامی که برای آنان از سوی خدا کتابی (چون قرآن) آمد که تصدیق کننده توراتی است که با آنان است، و همواره پیش از نزولش به خودشان مژده پیروزی بر کافران می دادند، پس زمانی که قرآن نزد آنان آمد، به آن کافر شدند، پس لعنت خدا بر کافران باد!
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل
لَمَّا: ظرف متضمن معنای شرط یا حرف ربط ، مبنی بر سکون، غیر عامل
جَاءَ: فعل ماضي، مبنی بر فتح
هُمْ: ضمیر متصل و مبني، محلا منصوب، مفعولٌ به
كِتَابٌ: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
مِنْ: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
عِنْدِ: اسم مجرور بحرف جرّ ،علامت جرّ کسره ظاهری
اللَّهِ: مضافٌ اليه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری
مِنْ عِنْدِ اللهِ: جار و مجرور، متعلِّق به عامل مقدر ،نعت اول برای کتابٌ، محلا مرفوع بنابر تبعیت
مُصَدِّقٌ: نعت دوم برای کتابٌ و مرفوع به ضمه ظاهری بنابر تبعیت
لِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر
مَا: اسم موصول و مبنی، محلا مجرور بحرف جرّ
لِمَا: جار و مجرور، متعلِّق به "مُصَدِّقٌ"
مَعَ: ظرف و مبني
هُمْ: ضمیر متصل و مبني،مضافٌ اليه و محلا مجرور
مَعَهُمْ: ظرف و مضافٌ اليه، متعلق به عامل مقدر، صله برای "ما"
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل
كَانُوا: فعل ماضي ناقص، مبنی بر ضم
و: ضمیر بارز و مبنی ،اسم کانوا و محلا مرفوع
مِنْ: حرف جرّ، مبنی بر سکون
قَبْلُ: ظرف و مبني، محلا مجرور بحرف جرّ
مِنْ قَبْلُ: جار و محلا مجرور، متعلِّق به "يَسْتَفْتِحُونَ"
يَسْتَفْتِحُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون/ ضمیر بارز و مبنی "واو" فاعل و محلا مرفوع
عَلَى: حرف جرّ، مبنی بر سکون
الَّذِينَ: اسم موصول و مبنی ، محلا مجرور بحرف جرّ
عَلَى الَّذِينَ: جار و محلا مجرور، متعلِّق به"يَسْتَفْتِحُونَ"
كَفَرُوا: فعل ماضي، مبنی بر ضم/ ضمیر بارز و مبنی "واو" فاعل و محلا مرفوع/ جمله فعليه صله برای "الَّذِينَ"
فَ: حرف عطف، مبنی بر فتح
لَمَّا' ظرف متضمن معنای شرط یا حرفچ ربط و مبني بر سکون
جَاءَ: فعل ماضي، مبنی بر فتح
هُمْ : ضمیر متصل و مبني، محلا منصوب، مفعولٌ به
مَا: اسم موصول و مبنی، فاعل و محلا مرفوع
عَرَفُوا: فعل ماضي، مبنی بر ضم/ ضمیر بارز و مبنی "واو" فاعل و محلا مرفوع/ جمله فعليه صله برای "ما"
كَفَرُوا: فعل ماضي، مبنی بر ضم/ ضمیر بارز و مبنی "واو" فاعل و محلا مرفوع
بِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر
هِ: ضمیر متصل و مبني ، محلا مجرور بحرف جرّ
بِهِ: جار و محلا مجرور، متعلِّق به "كَفَرُوا"
فَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیر عامل
لَعْنَةُ: مبتدا و مرفوع به ضمه ظاهری
اللّهِ: لفظ جلاله، مضافٌ اليه و مجرور به کسره ظاهری
عَلَى:حرف جرّ، مبنی بر سکون
الْكَافِرِينَ: اسم مجرور بحرف جرّ ،علامت جرّ "یاء"
عَلَى الْكَافِرِينَ: جار و مجرور، متعلِّق به عامل مقدر، خبر و محلا مرفوع
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin