••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_بیست_و_دوم
✅ موضوع: اعراب آیه ۱۰۹سوره بقره
👈.... فَاعْفُوا وَ اصْفَحُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ أللهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ
شما آنها را عفو كنيد و گذشت نماييد؛ تا خداوند فرمان خودش [فرمان جهاد] را بفرستد؛ زيرا خداوند بر هر چيزى تواناست.
فَ: فاء فصیحه، مشعر به شرط مقدر، مبنی برفتح، محلی از اعراب ندارد.
اعفوا: فعل امر حاضر، مبنی بر ضم، ضمیرمتصل( واو)، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، محلی از اعراب ندارد.
اصفحوا: فعل امر حاضر، مبنی بر ضم، ضمیرمتصل( واو)، مبنی، محلا، مرفوع، فاعل
حتّی: حرف جر، عامل، مبنی، محلی از اعراب ندارد.
یأتی: فعل مضارع منصوب به ان ناصبه مقدره، علامت نصب فتحه ظاهری
اللهُ: فاعل، مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
بِ: حرف جر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد.
أَمر: اسم مجروربه حرف جر، علامت جر کسره ظاهری
بأمرِ: جارو مجرور، متعلّق به (یأتیَ)
هِ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
إنَّ: حرف مشبهة بالفعل، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد.
اللهَ: اسم «إنَّ»، منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
علی: حرف جر، عامل، مبنی، محلی از اعراب ندارد.
کُلِّ:اسم مجروربه حرف جر، علامت جر کسره ظاهری
عَلی کُلِّ: جار و مجرور، متعلق به(قدیر)
شیءٍ: مضاف الیه، مجرور، علامت جر کسره ظاهری
قدیرٌ: خبر«انَّ»، مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_صد_و_بیست_دوم
✅موضوع: فعل امر
تعریف فعل امر: عبارت است از لفظی که برطلب وقوع فعل از سوی فاعل مخاطب، بدون لام امر، دلالت می کند.
فعل امر بر دو قسم است: امر غائب، امر حاضر.
🔹️امر غائب را از فعل مضارع مىگيرند باين نحو كه شش صيغه غائب و دو صيغه متكلّم وحده و مع الغير را در نظر ابتداء بر سر آنها (لام مكسور) كه علامت امر غائب است درآورده و آخر را مجزوم مىسازند.
🔹️امر حاضر را از فعل مضارع مىسازند به اين روش كه شش صيغه حاضر را ملاحظه كرده ابتداء حرف مضارعه را از اوّلش بر مىدارند سپس از دو حال خارج نيست:
الف: آنكه فاء الفعل متحرك است.
ب: آنكه فاء الفعل ساكن ميباشد.
🍃در صورت اوّل فقط آخر فعل را مجزوم مىكنند.
مثال: «...کن فیکون»
توضیح : در این آیه فعل امر «کُن» با برداشتن حرف مضارعه و ملاحظه فاء الفعل متحرک ساخته شده است زیرا در اصل «تَکونُ» بوده است
🍃در صورت دوّم(ساکن بودن فاءالفعل) به حرف بعد از فاء الفعل كه عين الفعل باشد نظر مىكنند که از سه حال خارج نيست:
يا مكسور است و يا مفتوح بوده و يا مضموم ميباشد.
🍃در دو صورت اوّل و دوّم(مکسور یا مفتوح بودن عین الفعل) يك همزه مكسور ابتداء فعل درآورده و آخرش را مجزوم مىسازند.
مثال: «اِستَغفِروا رََّبکُم...»
توضیح: در آیه فوق بعد از حذف حرف مضارعه از فعل «تَستَغفِرُونَ» به دلیل اینکه حرف بعد از فاءالفعل مکسور است؛همزه فعل امر به صورت مکسور می باشد.
🍃 درصورت آخر(مضموم بودن عین الفعل ) همزه مضموم اوّلش درآورده و آخر آنرا مجزوم مىكنند
مثال: «اُعبُدُوا الله....»
توضیح: فعل«تَعبُدُونَ» با توجه به اینکه حرف بعد از فاء الفعل آن مضموم است بنابراین همزه فعل امر مضموم می باشد.
نکته ۱: همزه فعل امر به جز باب افعال همزه وصل است بنابراین در ابتدای کلام خوانده میشود ولی در وسط کلام ناخواناست.
مثال ۱: رَبَّنَا افتَحْ بَینَنا و بَینَ قَومِنا بِالحقِّ
مثال ۲: فَاَرسِلْ مَعَنا اَخانا
نکته ۲: همزه امر بعد از حرف عطف «واو،فاء، ثُمَّ» جایز است ساکن شود.
مثال ۱: کُلوا وَاشرَبوا و لا تُسرِفوا
مثال ۲: فَافتَحْ بینی و بینَهُم فتحاً
مثال ۳: ثُمَّ ادعُهُنَّ
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈
نتیجه :در آیه 109 از سوره مبارکه بقره، « فَاعفُوا» و «وَاصفَحوا » فعل امر حاضر است و همزه آن چون بعد از حرف عطف «فاء» و «واو» واقع شده، ساکن است.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آلمرتضی و اساتید موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی و کتاب موسوعة النحو و الصرف و الأعراب
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#تفسیر
#استاد_آلمرتضی
#سوره_انبیاء
#ماه_مبارک_رمضان
#روز_چهاردهم
#بخش_اول
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
استاد آل مرتضی ضمن مرور آیات قبل تاکیدی دوباره در موضوعات رشد، شهادت و خشیت داشتند و اشاره نمودند که نتیجه این موضوعت باید باعث افزایش نعمت شرح صدر و ظرفیت و توانایی پذیرش مسئولیتهای بیشتر دینی و خدمت به مومنین و قرآن باشد.
همانگونه که خداوند وظیفه اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر را بر عهده انسان قرار داده است و سیره ی عملی اهل بیت علیهم السلام است.
🌠🌠🌠🌠
ایشان در ابتدا بامرور موضوع خشیت در آیه ۴۹ سوره انبیاء و تاکید بر آیه ی ۲۸ فاطر، بحث را باطرح سوال زیر آغاز نمودند:
❓❓ عوامل خشیت چیست؟
إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ ۗ
◀️۱.علم:
فقط اهل علم بودن باعث خشیت نمی شود بلکه باید در میان علماء قرار گرفت.
لقمان عليه السلام : يا بُنيَّ جالِسِ العُلَماءَ و زاحِمْهُم برُكبَتَيكَ...
فرزندم! با دانشمندان بنشين و زانو به زانوى آنان بزن...
📌نکته:
انسان نباید انسان نباید وقتش را فقط در میان مردم جاهل که تمام همّ و غمّشان امور مادی و دنیاست، بگذارند بلکه همواره آیه ۱۱۵سوره ی نساء را به عنوان هشداری نصب العین خود نماید.
👈ومَنْ يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَىٰ وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ ۖ وَسَاءَتْ مَصِيرًا.
هر کس پس از روشن بودن راه حق بر او، با رسول او به مخالفت برخیزد و راهی غیر طریق اهل ایمان پیش گیرد وی را به همان (طریق باطل و راه ضلالت) که برگزیده واگذاریم و او را به جهنم درافکنیم، که آن مکان بسیار بد منزلگاهی است.
◀️۲.عمل: علم به تنهایی برای رسیدن به خشیت کافی نیست بلکه عمل لازم است.
◀️۳. ایمان: علم و عمل به تنهایی انسان را به مرحله خشیت نمیرساند بلکه ایمان مکمل آنست.
مراحل شهادت
❓❓ چگونه شاهد در دین باشیم؟
افراد در مورد موضوع شهادت دو دستهاند:
👈من الغائبین: در هیچ جا و هیچ مشکلی همراه نیستند، بهانه میتراشند که وقت نداریم، کار داریم، مشکل داریم و...
در حالی که در روز قیامت مورد سوال واقع میشوند.
❌در این دسته افرادی هستند که مفهوماً حاضرند اما مصداقاً غایبند.
این افراد از نظر علمی بالا هستند، تدریس میکنند، سخنرانی میکنند اما بدون عمل❗️
◀️ افرادی نیز هستند که از نظر علم و عمل خوبند هم از نظر مفهوم و هم مصداق حاضرند ولی فقط خودشان را بالا می برند.
❌ در مرحله خودسازی ماندهاند و کاری به دگرسازی ندارند.
👈۲.من الشاهدین: تحت هر شرایط و مشکل و موضوعی در محکمه و دادگاه شهادت میدهد حتی به قیمت از دست دادن آبرو، مال، جان و...
چنین کسی که با تمام شهامت و شجاعت شهادت میدهد در واقع این خشیت از خدا دارد.
اما اکثر مردم در اثر ترس از این مرحله دوری میکنند در حالی که خداوند فرموده اخشونی و لا تخشون الناس...
🌠🌠🌠🌠🌠🌠
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
┄┄┅••✻••┅┄┄
@moassese_nooralyaghin
••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#تفسیر
#استاد_آلمرتضی
#سوره_انبیاء
#ماه_مبارک_رمضان
#روز_چهاردهم
#بخش_دوم
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
⭐️آیات 62, 63 انبیاء
قَالُوا أَأَنْتَ فَعَلْتَ هَذَا بِآلِهَتِنَا يَا إِبْرَاهِيمُ ﴿۶۲﴾
گفتند اى ابراهيم آيا تو با خدايان ما چنين كردى (۶۲)
قَالَ بَلْ فَعَلَهُ كَبِيرُهُمْ هَذَا فَاسْأَلُوهُمْ إِنْ كَانُوا يَنْطِقُونَ ﴿۶۳﴾
🔹موضوع: شبهه دروغ حضرت ابراهیم علیه السلام
❓❓ چگونه به شبهه ی دروغ ابراهیم علیه السلام پاسخ دهیم؟
اصول جرم شناسی میگوید متهّم کسی است که آثار جرم را همراه دارد.
(آثار جرم، تبر در دست بت بزرگ بود)
👈مفسرین میگویند او قصد جدی از این سخن نداشته است و سخنش نظیر سخنان روزمره ما بوده که برای ابطال گفتار طرف مقابل، مسلّمات او را به صورت امر یا اخبار و یا استفهام در برابرش میگذاریم تا محکوم شود و این به هیچ وجه دروغ نیست .
دروغ آن است که قرینهای همراه نداشته باشد در حالی که سخن ابراهیم علیه السلام همراه با قرائن بوده است.
❓❓هدف ابراهیم علیه السلام از گفتن جمله 🌹بل فَعَله کبیرهم🌹 چه بود؟
◀️۱. عقاید مسلم خرافی مشرکان را به رخ آنها بکشد.
◀️۲.به آنها بفهماند که این بتها بیعرضهاند به آنها بفهماند.
◀️۳.افکار انها را اصلاح کند.
بنا بر روایت امام صادق علیه السلام در کتاب کافی
إِنَّمَا قَالَ بَلْ فَعَلَهُ کَبِیرُهُمْ هذا إِرَادَهًَْ الْإِصْلَاحِ وَ دَلَالَهًًْ عَلَی أَنَّهُمْ لَا یَفْعَلُونَ
۴.بیداروجدان خفته آنها را بیدار کند.
۵. فطرت توحیدی آنها را آشکار سازد.
كلُّ مولودٍ يولَدُ على الفطرةِ...
✅✅✅
👈هدف غایی ابراهیم علیه السلام:
شکستن فکر بت پرستی و روح بت پرستی بود، وگرنه شکستن بت فایده ای نداشت، بت پرستان فورا بزرگتر و بیشتر از آن را می سازند.
🌠🌠🌠🌠
⭐️آیات 64 و 65 انبیاء
فَرَجَعُواْ إِلَى أَنفُسِهِمْ فَقَالُواْ إِنَّکُمْ أَنتُمُ الظَّلِمُونَ(۶۴)
ثُمَّ نُکِسُواْ عَلَى رُءُوسِهِمْ لَقَدْ عَلِمْتَ مَا هَؤْلَا ءِ یَنطِقُونَ(۶۵)
پس به (وجدانهاى) خود بازگشتند، پس (به یکدیگر یا به خویش) گفتند: هر آینه شما خودتان ستمگر و ظالمید.
سپس سرهایشان را به زیر انداختند (و با شرمندگى گفتند: اى ابراهیم!) به راستى تو خود مى دانى که اینها (حرف نمى زنند و) اهل سخن گفتن نیستند.
🔹موضوع: سرافگندگی در برابر حق
❓❓ بت پرستان چگونه به شکست خود در برابر اقدام ابراهیم علیه السلام اعتراف کردند؟
مشرکان طبق آیات ۶۴ و ۶۵ دو بار شکست خوردند:
◀️ اول: ابتدا با عبارت «فَرجعوا الی انفسهم» به شکست خود اعتراف کردند و در ادامه ی آیه با حرف تاکید «انَّ» و ضمیر فصل «انتم» بر ظلم مشرکان تاکید میکند.
◀️ دوم: با عبارت «نُکسوا علی رُوُسهم» اعتراف به شکست دوم خود کرده و ابراهیم علیه السلام را از ظالم بودن تبرئه کردند.
🌠🌠🌠🌠
نتیجه ی عملی این آیات در زندگی ما👇👇👇
در دنیای ما هزاران بت داریم، خانه، ماشین، مقام، مال...
حواسمان باشد، همراه با همه ی نعمات باید ایمان و اعتقاد باشد، وگرنه باعث طغیان و در نهایت هلاکت خواهد شد.
این روزها، مردم از ،«هواها»، خواهش ها، از دوستنی هایشان پرستش می کنند که از هزاران بت بدتر است.
✅ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِنَّمَا أَخَافُ عَلَيْكُمُ اِثْنَتَيْنِ اِتِّبَاعَ اَلْهَوَى وَ طُولَ اَلْأَمَلِ أَمَّا اِتِّبَاعُ اَلْهَوَى فَإِنَّهُ يَصُدُّ عَنِ اَلْحَقِّ وَ أَمَّا طُولُ اَلْأَمَلِ فَيُنْسِي اَلْآخِرَةَ .
امير المؤمنين عليه السلام فرمود: جز اين نيست كه من بر شما از دو چيز مىترسم: پيروى هواى نفس، و درازى آرزو، اما پيروى هوا پس همانا كه از حق باز ميدارد و اما درازى آرزو آخرت را فراموش سازد.
🌠🌠🌠🌠🌠🌠
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
┄┄┅••✻••┅┄┄
@moassese_nooralyaghin
الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)
روزها از پےِ هم میگذرند
و گناهانِ بےشمارِ ما
نه تنها قلبتان را آزرده
کہ در قرنطینہ تنهایے اسیرتان ڪرده استـ .
روزها از پےِ هم میگذرند
و ما براے ظهورتان کارے نڪرده ایم .
روزها از پےِ هم میگذرند
تنهایے پشتِ تنهایے
و درد روے درد انبار میشود
و تنها یڪ خبر
حالِ تمـامِ عالم را خوب میکند
خبرِ آمدنِ شما ...
یامهدے
مرادردیستدورازتوکهنزدتوستدرمانش
#مولاےمهربانغزلهاےمنسلام
در افق آرزوهایم
تنها
أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَجرامےبینم.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
✍ دعای روز شانزدهم ماه رمضان
🔹 اللَّهُمَّ وَفِّقْنِي فِيهِ لِمُوَافَقَةِ الْأَبْرَارِ، وَ جَنِّبْنِي فِيهِ مُرَافَقَةَ الْأَشْرَارِ، وَ آوِنِي فِيهِ بِرَحْمَتِكَ إِلَى [فِي ] دَارِ الْقَرَارِ، بِإِلَهِيَّتِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ.
خدایا مرا در این ماه به همراهی و همسویی با نیکان توفیق ده، و از همنشینی با بدان دور بدار، و به حق رحمتت به خانه آرامش جایم ده، به پرستیدگی ات ای پرستیده جهانیان.
@moassese_nooralyaghin
🌕 فضیلت و ثواب روز شانزدهم ماه مبارک رمضان برای روزه داران این روز طبق روایت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم :
🌺 روز شانزدهم، خداوند این پاداش را به شما مى دهد که وقتى از قبر بیرون آمدید، شصت حلّه به شما عطا مى کند که بپوشید و ناقه اى مى فرستد که بر آن سوار شوید و ابرى را روانه مى کند که در برابر گرماى آن روز بر سر شما سایه افکند.
📚 امالی صدوق /مجلس دوازدهم/ص۴۹
@moassese_nooralyaghin