eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.1هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
2هزار ویدیو
54 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 💫آیه۱۸/حج أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ وَالنُّجُومُ وَالْجِبَالُ وَالشَّجَرُ وَالدَّوَابُّ وَكَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ ۖ وَكَثِيرٌ حَقَّ عَلَيْهِ الْعَذَابُ ۗ وَمَنْ يُهِنِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ مُكْرِمٍ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ. 💫موضوع: سجود کل مخلوقات برای خدا خداوند در آیه ۱۸ حلقه ی مبدا و معاد را با طرح مسئله توحید و خداشناسی تکمیل می‌کند و موضوع سجود کل مخلوقات را بیان می کند. ❓❓سوال۱) خطاب 🌹اَلَم تَرَ🌹به چه نوع رویتی اشاره می کند؟ ⬅️ منظور از رویت، رویت بصری و با چشم ظاهری نیست، بلکه بصیرتی است. ⬅️الف) بعضی از علما می فرمایند: منظور رویت علمی است: در این نوع، همه افراد می‌توانند با فکر و اندیشه به آن دست یابند، اینان افرادی هستند که قدرت تفکرشان بالاست و اهل تفکّر و تعقّل هستند و در تمام امور اندیشه می‌کنند و با اندیشه در طبیعت و شریعت و ابدان و ادیان و با وسعت فکر و کار و تلاش، وسعت وجودی‌شان بالا رفته است. پس درک می‌کنند که همه موجودات عالم تسلیم و مطیع و منقاد خدا هستند و همه موجودات صلات و تسبیح و رکوع و سجودشان را می‌دانند. قَد عَلِمَ صَلَاتَهُۥ وَتَسبيحَهُ ⬅️ب) بعضی دیگر از علما می‌فرمایند منظور رویت قلبی یا شهود است. رویتی است که با قلب درک می‌شود و نصیب ذوات قدسی می‌شود. این نوع رویت مخصوص خواص عالم است، افرادی چون امامان، خواص یاران امامان، پیامبر‌ و ... ✅همه ما شیعیان باید دنبال رویت علمی باشیم که با تفکّر و تعقّل نصیبمان می‌شود. این تفکّر و تعقّل باید در همه موجودات هستی و امور و کتب دینی انجام شود تا بتوانیم روی پای خویش بایستیم و آزاد و رها از وابستگی و تقلید از سایر ملت‌ها و غرب باشیم وگرنه شیعه به مرحله‌ای خواهد رسید که باید در امور مادی و معنوی خود از دیگران تقلید کند. «مَنْ‏ عَرَفَ‏ نَفْسَهُ‏ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ» هرکس خود را بشناسد، قطعاً خدایش را شناخته است. ❓❓سوال) رویت قلبی فقط مخصوص پیامبران و معصومین است؟ ⬅️ بالاترین درجه ی تقوا، عصمت است که پیامبران و...از آن برخوردارند. هر انسانی به هر درجه که تقوا دارد، به همان اندازه از عصمت برخوردار است. 🔹اویس قرن از اولین مسلمانانی بود که در یمن زندگی می‌کرد و از مادر اجازه گرفت تا به مدینه رفته و پیغمبر را ملاقات کند با این شرط که اگر پیامبر نبودند بدون توقف به یمن برگردد. او با تحمل سختی‌ها به مدینه رسید اما پیامبر برای انجام کاری به خارج از شهر رفته بودند. او آنقدر تسلیم دستور الهی بود که به قولی که به مادرش داده بود پایبند ماند و بدون دیدار پیامبر به یمن بازگشت و این نمونه ای از اهمیت دادن به دستور الهی است که نتیجه اش نورانی شدن و محبوب رسول خدا شدن است و این همان کسب عصمت و رویت قلبی است. 🔹نمونه ی دیگر آن زنان محجبه که از عصمت حجاب برخوردارند. 🔹انسانهای اهل نماز و روزه که از عصمت عبادت نماز و روزه برخوردارند و به هیچ قیمتی حاضر به ترک آن نیستند. به این ترتیب به هر اندازه که به دستورات الهی مقید باشیم به همان اندازه از عصمت برخورداریم و به اندازه ای از رویت قلبی بهره خواهیم برد. ✅دقت کنیم که باید همه ی دین را بپذیریم و مجموعه ی کامل از دستورات و...را رعایت کنیم در غیر اینصورت از کسانی خواهیم بود که قران را عضو عضو کردند. الَّذِينَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِينَ ✅در راه عمل به دین نباید عمل سخت و آسان فرق داشته باشد و نباید از دست دادن سلامتی، مال، آبرو...مانع از طی طریق الهی شود. امام صادق علیه السلام می فرمایند:اولین فداکاری مومن برای دین آنست که آبرویش را در راه خدا بدهد. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور ┄┅••🌸✻🌸••┅ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
❓❓سجده در 🌹یسجدوا🌹از کدام نوع است؟ گروه اول: تکوینی و تشریعی این عده همچون امام خمینی رحمه الله علیه استعمال یک لفظ با بیش از یک معنی را مطلقا جایز می دانند و می فرمایند استحاله عقلی محال نیست. گروه دوم: معتقدند که آیه چنین اشاره ای ندارد و استعمال یک لفظ در دو معنی در آنِ واحد را صحیح نمی دانند. ✅پس یَسجُدُوا 👈اگر تکوینی است یعنی همه مخلوقات منقاد و مطیع خدا هستند. 👈اگر تشریعی است یعنی فقط انسانها که دارای عقل و شعورند، مطیع هستند، حتی جن و ملائکه 👈🌹من فی الارض🌹 اشاره دارد به اینکه علاوه بر انسان، حیوان و جماد هم در زمین وجود دارند و چون این سجده، سجده تکوینی است پس همه را در بر می‌گیرد. 🌹کثیر من الناس🌹 درباره ی سجده تشریعی می باشد. ✅امّا این گروه دوم افراد خودساخته ای هستند که در کوره ی ابتلائات الهی، مس وجودشان طلا گشته و برای سختی های دنیا و دین، مقاوم گشته اند. این مومنین، دغدغه شان علاوه بر دنیا، دین و آخرت خویش و اطرافیان و سایر مردم هست و همواره در تلاشند. ❓❓واژه ی🌹کثیر🌹در آیه فوق، نسبی است یا نفسی؟ کثیر نفسی مفهوم ندارد و قلیل در مقابل آن قرار ندارد. نسبی بودن یعنی در مقابل قلیل قرار گرفتن است ولی بیشتر اوقات، کثیر نفسی است و فی نفسه دربرابر قلیل قرار نمی گیرد. با این توضیح مفهوم آیه این می شود: عده ی زیادی از مردم سجده می کنند و عده ی زیادی از مردم سجده نمی کنند. 🌠🌠🌠🌠🌠 💫آیات ۱۹ تا ۲۴ جمع‌بندی و شرح اجمالی بر گروه‌های قبلی می‌باشد: انسان‌ها در برابر ادیان الهی دو گروهند: ⬅️ گروهی اهل حق و مومنند. ⬅️ گروهی دیگر اهل باطلند. در ادامه آیات به پاداش اهل حق و مجازات اهل باطل می پردازد. ❓❓موضوع اختلاف ادیان در چیست؟ ⬅️ اکثر ادیان در برابر ربوبیت پروردگار با هم اختلاف دارند به طوری که به سه دسته شده‌اند: ⬅️ جبریه: معتقدند که انسانها در اعمال خود مجبورند و هیچ اختیاری ندارند، ین گروه اختیار را از انسان سلب کرده‌اند.🌹 باذن الله🌹 👈گروه معتزله: معتقدند که خدا برای انسان، عقل، اراده، اختیار، طبیعت و شریعت آفریده است و همه کارها را به دست خود او سپرده است. این گروه قدرت خداوند و اختیار او را نابود کرده‌اند، گویی خدا را بازنشسته کرده‌اند. ⬅️ بین الامرین: طبق کلام امام صادق علیه السلام این گروه معتقدند که انسان نه جبر مطلق و نه اختیار مطلق دارد بلکه بر طبق قضا و قدر الهی مقداری اختیار دارد که خودش راهش را انتخاب کند . البته در این مسیر خدا هم دستش را می‌گیرد و به او کمک می‌کند پس انسان نباید از سختی‌ها بترسد، چون اگر کسی از سختی‌های دین برسد هرگز نمی‌تواند به قرب الهی برسد. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور ┄┅••🌸✻🌸••┅ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
💫 مجازات کافران و پاداش مومنان 🔹ابتدا به ۵ مجازات کافران اشاره می کند: ⬅️ ۱- قُطِّعَتْ لَهُمْ ثِيَابٌ مِنْ نَارٍ 👈 جامه ‏هايى از آتش برايشان بريده شده است. ⬅️ ۲- يُصَبُّ مِنْ فَوْقِ رُءُوسِهِمُ الْحَمِيمُ 👈 بالاى سرشان آب جوشان ريخته مى ‏شود . ⬅️ ۳- يُصْهَرُ بِهِ مَا فِي بُطُونِهِمْ وَالْجُلُودُ 👈 آنچه در شكم آنهاست با پوست [بدن]شان بدان گداخته مى‏ گردد. ⬅️ ۴- "وَلَهُمْ مَقَامِعُ مِنْ حَدِيدٍ 👈و براى [وارد كردن ضربت بر سر] آنان گرزهايى آهنين است. ⬅️ ۵- كُلَّمَا أَرَادُوا أَنْ يَخْرُجُوا مِنْهَا مِنْ غَمٍّ أُعِيدُوا فِيهَا وَذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِيقِ 👈هر بار بخواهند از [شدت] غم از آن بيرون روند در آن باز گردانيده مى ‏شوند [كه هان] بچشيد عذاب آتش سوزان را. 🔹سپس اشاره به ۳ نعمت مادی و ۲ نعمت معنوی مومنین: ⬅️ ۱- جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ 👈 ورود در باغهايى كه از زير [درختان] آن نهرها روان است. ⬅️ ۲- يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَلُؤْلُؤًا 👈 آراستن با دستبندهايى از طلا و مرواريد ⬅️ ۳- وَلِبَاسُهُمْ فِيهَا حَرِيرٌ پوشش با لباسهای از پرنيان . ⬅️ ۴- وَهُدُوا إِلَى الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ 👈 هدایت به گفتار پاک ⬅️ ۵- وَهُدُوا إِلَى صِرَاطِ الْحَمِيدِ 👈 هدايت به راه خداوند. ✅✅✅ آری ! سرانجام مومنینی که در زندگی دنیا، راه سختیها و خدمت به دین را برگزیدند و به زر و زیور و مال و اموال دنیا پشت کردند و از حلالهای خدا و حتی مباحات کمتر استفاده نمودند و در مسیر حق، ناملایمات و بداخلاقی ها و بد حرفی ها را تحمل نمودند: ✅✅✅ این چنین با نعمات مادی و معنوی الهی پذیرایی می شوند. اَللّهم الرزقنا 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور ┄┅••🌸✻🌸••┅ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚘﷽⚘ ⚘الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)⚘ سلام مولاے من ، مهدے جان سلامے از ذره اے کوچک به روشن ترین خورشید سلامے از قلبے مضطرب به بزرگترین آرامش سلامے از چشمانے منتظر به زهرایے ترین یوسف سلامے از من که تنهاترینم به تو که مولاے منے دردم را میدانے اندوهم را میبینے دلواپسےام را شاهدے صدایم را میشنوے و دعایم میکنے ... در افق آرزوهایم تنها«أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج»را میبینم... ✋ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🥣 غذاهامون نذر امام حسن عسکری علیهم‌السلام 💠پنجشنبه به نام امام حسن عسکری(علیه‌السلام) است. در زیارت آن حضرت بگو: 💠السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِىَّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ وَخَالِصَتَهُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثَ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةَ رَبِّ الْعَالَمِينَ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ، أَنَا مَوْلىً لَكَ وَلِآلِ بَيْتِكَ، وَهٰذَا يَوْمُكَ وَهُوَ يَوْمُ الْخَمِيسِ، وَأَنَا ضَيْفُكَ فِيهِ وَمُسْتَجِيرٌ بِكَ فِيهِ، فَأَحْسِنْ ضِيافَتِى وَإِجارَتِى بِحَقِّ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَاهِرِينَ. 💠سلام بر تو ای ولی خدا، سلام بر تو ای حجّت حق و بنده‌ی پاک خدا، سلام بر تو ای پیشوای مؤمنان و وارث پیامبران و برهان محکم پروردگار جهانیان، درود خدا بر تو و اهل‌بیت پاکیزه و پاکت باد، ای سرور من، ای ابا محمّد حسن بن علی، من دل‌بسته تو و اهل‌بیت توأم، این روز، روز پنجشنبه و روز توست و من در آن میهمان و پناهنده به توأم، پس به نیکی پذیرایم باش و پناهم ده، به حق خاندان پاکیزه و پاکت . @moassese_nooralyaghin
💠 اذڪــار روز 💠 لا الٰہ اِلَّا اللہ مَلِکُ الحَقُّ المُبین 🔸100مرتبہ 🔶یا رَزّاق 👈 308مرتبہ 🌸🍃نمــــاز روز ⤵️ 🍃 روز پنجشنبہ ↩️ هرکس چهارده رکعت نماز بجا آورد و بخواند در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه سوره توحید ملائکه به او گویند که هر حاجتی داری بخواه ‍@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ✍ خلاصه ای از زندگینامه حضرت علی علیه السلام ◀️ خصوصیات اخلاقی حضرت علی علیه السلام 1⃣ حسن خلق حضرت علی (ع) ↩️اخلاق نیکوی او زبانزد مردمان است.تا آنجا که دشمنانش که نتوانسته‌اند بر او خرده‌ای بگیرند، این صفت را عیبی برای آن حضرت برشمرده اند. یاران وی در این باره گفته‌اند: او همچون یکی از ما و در میان ما می‌زیست.نرم خو، و بسیار متواضع و آسان‌گیر بود و با این وجود ما در برابر او مانند اسیری بودیم که دستهایش بسته و بر بالای سرش شمشیری گرفته بودند و از هیبت او هراس داشتیم. 2⃣ گذشت امیرالمومنین علی (ع) ↩️ در بردباری و گذشت، علی از همه مردمان گوی سبقت را ربوده بود.برای اثبات این گفته، کافی است بالاترین مراتب حلم او را به طور اعم در رفتار با اهل جمل و به طور اخص با مروان بن حکم و عبد الله بن زبیر ملاحظه کنیم. او در جنگ جمل بر مروان دست پیدا کرد.با آنکه این شخص از دشمن‌ترین مخالفان علی (ع) بود، اما حضرت علی(ع) از وی درگذشت.همچنین آن حضرت بر عبید الله بن زبیر که یکی از سرسخت‌ترین دشمنانش بود و به علی آشکارا ناسزا می‌گفت، دست یافت و او را اسیر کرد ولی وی را مورد عفو قرار داد و به او گفت: «برو!نمی خواهم تو را ببینم.»و سخنی بیشتر از این بر زبانش نراند. سعید بن عاص نیز پس از واقعه جمل در مکه به دست علی (ع) گرفتار آمد ولی آن حضرت به او سخنی نگفت و از او کناره گرفت و هیچ کس از شرکت کنندگان در جنگ جمل و مردم بصره را مورد مجازات و قهر خود قرار نداد و منادی آن حضرت در شهر ندا می‌داد: «هر کس که از میدان گریخته، تعقیب نمی‌شود.با مجروحان کاری نیست و هیچ اسیری کشته نخواهد شد و آن کس که سلاح خود را بر زمین گذارد امان خواهد یافت.»و دقیقا شیوه پیامبر (ص) را در فتح مکه در پیش گرفت. 👈در جنگ صفین ابتدا مردم شام، راه آب را بر او و یارانش بستند و ایشان را از دسترسی به آب بازداشتند.اما زمانی که زمام جنگ به دست حضرت علی (ع) و یارانش افتاد، به وی گفتند: آیا آب را بر روی سپاه شام ببندیم، همان طور که خود آنها چنین کردند؟آن حضرت پاسخ داد: خیر سوگند به خداوند«هرگز کردار آنها را در پیش نخواهم گرفت »و پیوسته به سپاهیانش سفارش می‌کرد کسانی را که از میدان کارزار می‌گریزند، تعقیب نکنند و مجروحی را به قتل نرسانند. 3⃣ سخاوت و بخشندگی حضرت علی (ع) ↩️او بخشنده‌تر از ابرهای پرباران بهاری بود و در این میدان نیز هماوردی برای او نمی‌توان سراغ کرد.شعبی در این باره گفته است: علی (ع) بخشنده‌ترین مردمان بود. معاویه سرسخت‌ترین دشمن آن حضرت، نیز گفته بود: اگر علی انباری پر از زر و اتاقی انباشته از کاه می‌داشت، پیش از آنکه کاه را ببخشد، زر را می‌بخشید.بیت المال را می‌رفت، در آن نماز می‌گزارد و می‌گفت: ای زرد و ای سپید (طلا و نقره) !غیر از مرا بفریبید. با آنکه بر همه امپراطوری اسلامی، به جز شام، فرمانروایی داشت، از خود میراثی بر جای نگذاشت.و جز او، کس دیگری به مضمون آیه نجوا عمل نکرد.از دسترنج خود هزار بنده را آزاد کرد و هرگز به نیازمندی پاسخ رد نگفت. این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🌙 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المَعصُومين عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ هیئت صاحب الزمان (عج) و موسسه نورالیقین با سابقه قریب به سه دهه فعالیت در عرصه غدیر، مسابقه بزرگ " خطبه غدیر" را در رشته های زیر برگزار می کند: ❇️در ۴سطح: ۱- حفظ کل خطبه ۲- شرح کل خطبه ۳- حفظ ترتیبی و ترجمه کل خطبه ۴-حفظ موضوعی و ترجمه کل خطبه 🔸زمان آزمون : چهارشنبه ۳۰ خرداد، مصادف با ۱۲ ذی‌الحجه 🔸ویژه بانوان جهت ثبت نام به قسمت سامانه آزمون آنلاین در سایت موسسه نورالیقین به نشانی www.nooralyaghin.com مراجعه نمایید. 🎁با اهدای جوایز ارزنده 📞تلفن موسسه : ۰۲۵۳۷۷۸۲۷۲۱ •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin