eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
1.7هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
تو «آقا» داری و «مشکل» داری...؟! 🌹 علامه مصباح یزدی رضوان الله علیه: اگر ما «نوكر» وجود مقدس امام عجل الله تعالی فرجه الشریف هستيم، [حل] مشكلات مان را چرا از «آقاى» خودمان نخواهيم؟ چه كسى از او «مهربان‌تر» چه كسی از او «قدرتمندتر»؟!... 🔹 ما اگر صلواتی [هدیه به حضرت] بفرستیم و (ارواحنا فداه) دعایی برایمان بکند، [این دعا] خیلی با صلوات‌ های ما فرق دارد. [اگر] او دعا کند که رد نمی‌شود... می‌شود ما برای او دعا کنیم و او ما را ندید بگیرد؟ می‌شود چنین چیزی 🟢 شما هدیه کوچکی برای آدم‌های عادی بفرستید، بالاخره چیزی در مقابلش به شما می‌دهند...! ۱۳۹۰/۰۹/۲۹ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥀بسم رب الحسین🥀 ⬅️تبار و نژاد عابس فرزند ابی شبیب‌بن‌شاکری است و از طایفه بنی‌شاکر شمرده می‌شود که در حقیقت تیره‌ای از طایفه همدان است. این طایفه از جمله قبایلی بودند که اخلاص و وفاداری‌شان به علی (ع) بسیار مشهور است و همین اخلاص و ولایشان باعث آن همه رشادتها و فداکاری ها در جنگ صفین بود. امیرمومنان (ع) در تقدیر و ستایش از بنی‌شاکر در صفین فرمود: "لو تمت عدتهم ألفًا لعُبِد الله حق عبادته؛ اگر عده آنها به هزار می رسید، خداوند به حقیقت عبادت می شد." عابس از رجال شیعه، رئیس، شجاع، خطیب، عابد و متهجد بوده است و به نقل شیخ‌طوسی، یکی از یاران امام حسین (ع) که در کربلا همراه آن حضرت به شهادت رسیده است و در زیارت ناحیه و رجبیه بر او سلام داده شده. ⬅️ ویژگی‌ها و فضایل وی دلیر و مبارز، سخنور و شاعر، شب زنده‌دار و عابد، محبوب و سرشناس، حافظ قرآن، صاحب سرّ امیرالمومنان، از اصحاب امیرالمومنان در نبرد صفّین، شخصی مدیر و مدبّر، دوستدار اهل‌بیت و صبور در سختی‌ها و بصیر در امر دین و دنیا و شناخت دشمنان بود. وی را حافظ و حامل حدیث و راوی حدیث در کوفه می‌شناختند و شیعیان از وی کسب حدیث و علم می‌کردند. ⬅️همراهی با علی (ع) در جنگ صفین عشق و ولایی که عابس به اهل بیت (علیهم‌السلام) و خصوصا علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) داشت، وی را بر آن داشت تا ندای امامش را لبیک گفته، در جنگ صفین حضور یابد و نقش به سزایی داشته باشد. و هنگامی که با دشمن خدا در کربلا به جنگ می‌پردازد، ربیع‌بن‌تمیم همدانی به یاد دلاوری‌هایش در جنگ صفین می‌افتد و چنین می‌گوید: وقتی عابس را دیدم به طرف ما می‌آید، وی را شناختم; زیرا قبلا او را در مغازی و جنگها و خصوصا در جنگ صفین دیده بودم و از شجاع‌ترین مردم بود... ⬅️ مجروحیت از ناحیه پیشانی در جنگ بسیاری از تاریخ‌نویسان به تبعیت از طبری نوشته‌اند که بر پیشانی عابس‌بن‌ابی‌شبیب اثر ضربتی بود؛ این ضربت در جنگ صفین در رویارویی و جنگ با دشمنان خدا وارد شده است این ضربت به پیشانی عابس اصابت کرده که نشان دهنده شجاعت و دلیری این مرد بزرگ و قهرمان بوده است. ⬅️ نقش عابس در حوادث کوفه تاریخ به خوبی نشان می‌دهد که عابس از کسانی نبود که خود را از حرکت و قیام مردم در کوفه دور بدارد. او با داشتن سوابق درخشان در جنگ صفین بار دیگر با آمدن سفیر و نماینده امام حسین (ع) در کوفه به وظیفه اسلامی خود که حمایت از مسلم‌بن‌عقیل بود عمل کرد. دونکته‌ای که مورخان در این راستا ثبت کرده‌اند، عبارتند از: 1⃣سخنان پرشور در تایید مسلم پس از ورود مسلم‌بن‌عقیل به کوفه و استقرار در منزل مختاربن‌ابی‌عبیده و قرائت نامه امام‌حسین (ع) بر شیفتگان ابی‌عبدالله(ع) عابس از جای بر می‌خیزد و در آن جمعی که برای بیعت حضور پیدا کرده بودند، چنین اظهار می‌کند: اما بعد، من خبر نمی‌دهم شما را از مردم و نمی‌دانم چه در دل ایشان است و مغرور نمی‌شوم شما را به ایشان، به خدا سوگند که من خبر می‌دهم شما را از آنچه که نفس خود را برآن آماده کرده‌ام، به خدا قسم که جواب دهم شما را هرگاه مرا بخوانید و کارزار خواهم کرد، البته با دشمنان شما. و پیوسته در یاری شما شمشیر می‌زنم تا خدا را ملاقات کنم و مزد از کسی نخواهم جز از خدا. این سخن چنان در دیگران اثر گذاشت که بلافاصله حبیب‌بن‌مظاهر از جای برخاسته، سخنان عابس را چنین تایید می‌کند: خدا تو را رحمت کند ای عابس، همانا آنچه را در دل داشتی، به بیان کوتاهی ادا کردی، قسم به خدا، من نیز با تو هم عقیده‌ام. اين‌گونه سخنرانى عابس در برابر مسلم در آن انجمن:  👈هم خدمت به مافوق است و هم به مادون 👈و هم به همگان وظيفه مى‌آموزد و زبان به دهان آنان مى‌گذارد، دستور به آن‌ها مى‌دهد و حرارت مى‌بخشد. براى مافوق همين‌گونه سخن، كار چندين داعى و مبلّغ را انجام مى‌دهد. 2⃣ پیک مسلم به امام حسین(ع) نقش دوم عابس‌بن‌ابی‌شبیب این بود که وی ماموریت یافت، نامه حضرت مسلم‌بن‌عقیل را که درباره اوضاع کوفه و بیعت آنها نوشته بود، به مکه خدمت امام حسین (ع) ببرد. عابس در مکه ماند و با کاروان امام حسین (ع) بود تا همراه آن حضرت وارد کربلا شد. ⬅️ نقش عابس در کربلا همان‌گونه که از بیانات عابس‌بن‌ابی‌شبیب پیدا بود، وی خود را آماده فداکاری و جانبازی در راه سبط پیامبر و تحقق آرمان‌های آن حضرت کرد. بدین‌جهت دست از همه چیز شسته و با حضرت به کربلا رفت تا این عقیده راسخ را به اثبات برساند و جانش را فدای ابی‌عبدالله (ع) کند. ┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🥀بسم رب الحسین🥀 ⬅️ تشویق عابس از شوذب در روز عاشورا شوذب (آزاد شده عابس) را که همراه خود به کربلا آورده بود مخاطب قرار داده، می‌گوید: ای شوذب! امروز چه در خاطر داری؟ شوذب گفت: می‌خواهی چه در خاطر داشته باشم؟ قصد کرده‌ام با تو در رکاب پسر پیامبرخدا (ص) مبارزه کنم تا کشته شوم. عابس گفت:گمان من هم به تو همین بود. اينك به نزد ابى‌عبدالله (عليه السلام) برو تا تو را به حساب آورد و من نيز در ثواب شهادت تو شريك باشم، و اگر هر كس ديگرى از عزيزانم نزدم بود، دوست داشتم كه قبل از من به شهادت برسد تا در اجر شهادتشان شريک باشم، امروز روز تحصيل ثواب است و بعد از اين عملى نخواهيم داشت. شوذب خدمت حضرت شتافت و پس از رخصت میدان رفتن، سلام وداع گفته، روانه میدان شد و جنگید تا به فیض شهادت نائل آمد. ⬅️ آخرین دیدار و آخرین سخن با معشوق پس از شهادت شوذب، عابس‌بن‌ابی‌شبیب نزد امام شتافته، نخست سلام کرد و سپس عرضه داشت: یا اباعبدالله! هیچ آفریده‌ای چه نزدیک و دور، چه خویش و بیگانه در روی زمین در نزد من عزیزتر و محبوبتر از تو نیست و اگر قدرت داشتم این ظلم و ستم و کشتن را از تو دفع کنم... در آن سستی نمی‌کردم و آن را به پایان می‌رسانیدم. آنگاه آن حضرت را سلام داد و گفت: گواه باش که من بردین تو و دین پدرت هستم. سپس راهی میدان شد. ⬅️ عابس در میدان نبرد هنگامی که عابس‌بن‌ابی‌شبیب پا به میدان نبرد گذارد در حالی که ضربتی بر پیشانی او رسیده بود، ربیع‌بن‌تمیم که مردی از لشکر عمربن‌سعد بود. تا نگاهش به عابس افتاد، بی‌درنگ او را شناخت و چون سابقه دلاوری‌های او را از جنگ صفین در ذهن داشت بی‌اختیار فریاد زد: این شیر شیران است، این عابس‌بن‌ابی‌شبیب است. هیچ کس به جنگ او نرود و گرنه از جنگ او به سلامت نرهد. علامه مجلسی اضافه می‌کند: عابس فریاد می کشید:« آیا مردی نیست که به جنگ من بیاید؟» لشکرابن‌سعد همچنان از نزدیک شدن به او خودداری می‌کرد، این کار بر ابن‌سعد ناگوار آمد. بدین جهت، فریاد کشید: او را سنگ‌باران کنید. سپاه به دستور او از هرسو عابس را سنگ‌باران کردند. عابس که چنین دید زره از تن دور کرد و کلاه خود را ازسر بیفکند. شمشیر به دست، مردانه وارد کارزار شد. ربیع گوید: چون چنین دیدم، به عابس گفتم: آیا پرهیز نمی‌کنی و وحشتی نداری که در گرماگرم جنگ سربرهنه‌ای؟! عابس در پاسخ گفت: آنچه از سوی دوست به دوست برسد، آسان است. ربیع می‌گوید: به خدا قسم می‌دیدم که عابس به هر طرف که حمله می‌کرد، زیاده از دویست تن از پیش او می‌گریختند و بر روی یکدیگر می‌ریختند مانند گوسفندانی که از گرگ فرار می‌کنند و او مانند شیر ژیان میزند و می‌کشد و از چپ و راست می‌اندازد. او همچنان می‌غرید و می‌رزمید تا آن که لشکر از هرسو او را به محاصره خود در آورده و از کثرت جراحت سنگ و زخم شمشیر و سنان وی را از پای در آوردند و به شهادت رساندند. ⬅️ نزاع برای بریدن سر عابس پس از شهادت عابس، دشمن به طرف پیکر پاکش شتافته تا سر مقدسش را از بدن جدا کند; اما سخت به نزاع افتادند، زیرا هر یک می‌خواست خودش این کار را انجام دهد. عمربن سعد که این اختلاف را مشاهده کرد، برای قطع نزاع، خود آمد و سرعابس را از تن جداکرد. به نقل ربیع، چون سر او را بریدند، جماعتی از دلاوران هریک می خواست کشته شدن عابس را به خود نسبت دهد. عمربن سعد گفت: بی جهت نزاع نکنید؛ زیرا هیچ یک به تنهایی او را نکشته، همگی درکشتن او دست داشتید. ⬅️ پرتاب کردن سرعابس به سوی امام حسین(ع) گرچه روشن نیست عمر بن سعد از پرتاب کردن برخی سرهای شهدا به سوی امام حسین (ع) چه هدفی را دنبال می‌کرد، اما این روشن است که وی سر مقدس سه تن از شهدا را به طرف امام حسین علیه‌السلام پرتاب کرد: 1- عبدالله‌بن‌عمیر کلبی 2- عمروبن جناده 3- عابس‌بن‌ابی‌شبیب شاکری. ⬅️ پایان زندگی عابس این بود خلاصه‌ای از زندگی و راه و روش این مرد باوفا، بااخلاص و این مرد بی‌نظیر و استثنایی. آری، سلام برتو ای عابس، ای که سراسر زندگی‌ات برای ما درس اخلاق بود و راه و رسم زندگی. به آیندگان تفهیم کردی که عبادت و شب زنده‌داری بدون ولایت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) هیچ معنی و مفهومی ندارد و زندگی راهبانه‌ای که در عبادت و گوشه‌نشینی و کناره‌گیری از مردم بدون درک مسائل سیاسی زمان و شناخت ولی امر دوران خلاصه شود، جز زیان و از دست دادن ایمان چیز دیگری در برنخواهد داشت. ┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗓 «پنجم مرداد»، سالروز پیروزی رزمندگان اسلام بر منافقین در عملیات غرورآفرین مرصاد گرامی باد.🕊️ ┄┅═══••✾••═══┅┄ @moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═•* نترس قدم اولُ بردار .. ترسیدن طبیعیه ..نگرانی و تردید طبیعیه …اما تو به حرکتت ادامه بده، زمانی میرسه که به همه ی ترسات می خندی😌 همه ی نگرانیات برات کوچیک میشن تو الان باید محکم روی پای خودت بایستی با وجود همه ی ترس ها و تردید ها و نگرانی ها…. مهم اینه حرکتت روبه جلو باشه نگاهت رو به جلو باشه، قدم های محکم بردار به خودت افتخار کن که برای این مسیر انتخاب شدی. منبع: کانال حفظ قرآن 📌توجه : انتشار مطالب اختصاصی این کانال با ذکر منبع، بلامانع است. •••┈✾🏴~~🏴✾┈••• @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊🌹🕊 اے بهارے ترین آینہ هستے یوسف ڪنعانے من،سلام آقا جانم... بیا و اذان عشق بخوان تا جهان سراسر مسلمان شود بیا و «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ....» را فریاد ڪن... چشم انتظار مانده‌ام؛ من سر خوشم از لذت این چشم بہ راهے و چشم انتظار مے‌مانم... سلام آقاے مهربانم صبحت بخیر مولاے من ┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بر تمام شئون زندگی تو سلام 🔵 آيت الله العظمی جوادی آملی: 🟢 «چرا در زیارت آل یاسین که جز بهترین زیارت های ماست در پیشگاه حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) می گوییم: بر تمام شئون زندگی تو سلام؟... @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫 از امام حسین علیه السلام معنای ادب را پرسیدند؟ امام علیه السلام فرمود: ⚡️(ادب) آن است که از خانه که خارج می‌شوی به هرکسی برخورد می‌کنی او را برتر از خود بینی (یعنی همیشه دیگران را از خود بهتر بینی و احترام آنها را نگهداری) 📚 موسوعة کلمات الامام الحسین علیه السلام، ص ۹۱۰ ┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅═✼🌺 ﷽ 🌺✼═ موضوع: تجارت بینظیر إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقاتِلُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَیْهِ حَقَّاً فِی التَّوْراةِ وَ الإِنْجیلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذی بایَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ (۱۱۱ توبه ) ؛خداوند از مؤمنان، جان ها و اموالشان را خریدارى کرده، که (در برابرش )بهشت براى آنان باشد؛ به این گونه که: در راه خدا پیکار مى کنند، مى کشند و کشته مى شوند؛ این وعده حقى است بر او، که در تورات و انجیل و قرآن ذکر فرموده; و چه کسى ازخدا به عهدش وفادارتر است؟! اکنون بشارت باد بر شما، به داد و ستدى که با خدا کرده اید؛ و این است آن پیروزى بزرگ! ⁉️پنج رکن اساسی معامله در آیه" إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ"»چگونه تشبیه شده اند؟دنیا، بازار است و مردم در آن معامله‏ گر. در هر معامله، پنج رکن اساسی وجود دارد، یعنی خریدار، فروشنده، متاع، قیمت و سند معامله، خداوند در این آیه، به تمام این ارکان اشاره کرده است: خودش را "خریدار"، مومنان را "فروشنده"، جان ها و اموال را "متاع" و بهشت را "ثمن"(بها) برای این معامله قرار داده است. ⏪منتها، طرز پرداخت این متاع را با تعبیر لطیفی چنین بیان می کند: " آنها در راه خدا پیکار می کنند، و دشمنان حق را می کشند، و یا در این راه کشته می شوند و شربت شهادت را می نوشند" (یُقاتِلُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ). در حقیقت، محل تحویل متاع، میدان جهاد است، اعم از جان، و یا اموالى که در جهاد مصرف مى شود. و به دنبال آن به "اسناد" معتبر و محکم این معامله، که پنجمین رکن است اشاره کرده، می فرماید: " این وعده حقی است بر عهده خداوند، که در سه کتاب آسمانی تورات، انجیل و قرآن آمده است"(وَعْداً عَلَیْهِ حَقَّاً فِی التَّوْراةِ وَ الإِنْجیلِ) ⬅️با توجه به تعبير (فى سبيل الله ) به خوبى روشن مى شود كه خداوند خريدار جانها و تلاشها و كوششها و مجاهدتهاايست كه در راه او صورت مى گيرد يعنى در راه پياده كردن حق و عدالت و آزادى و نجات انسانها از چنگال كفر و ظلم و فساد. ⬅️ سپس براى تاءكيد روى اين معامله بزرگ اضافه مى كند ((چه كسى وفادارتر به عهدش از خدا است ؟ (و من اوفى بعهده من الله ). يعنى گر چه بهاى اين معامله فورا پرداخته نمى شود، اما خطرات نسيه را در بر ندارد! چرا كه خداوند به حكم قدرت و توانائى و بى نيازى از هر كس نسبت به عهد و پيمانش ‍ وفادارتر است ، نه فراموش مى كند، نه از پرداخت عاجز است ، و نه كارى بر خلاف حكمت انجام مى دهد كه از آن پشيمان گردد و نه العياذ بالله خلاف مى گويد، بنابراين هيچگونه جاى شك و ترديد در وفادارى او به عهدش ، و پرداختن بها در راس موعد، باقى نمى ماند ⬅️از همه جالبتر اينكه پس از انجام مراسم اين معامله ، همانگونه كه در ميان تجارت كنندگان معمول است ، به طرف مقابل تبريك گفته و معامله را معامله پر سودى براى او مى خواهد و مى گويد: «بشارت باد بر شما به اين معامله اى كه انجام داديد» (فاستبشروا ببيعكم الذى بايعتم به ) «و اين پيروزى و رستگارى بزرگى براى همه شما است » (و ذلك هو الفوز العظيم ). ✳️معامله با خدا چند امتیاز دارد: 1⃣ خود ما و توان و دارایى ما از اوست، سزاوار نیست که به جز او بدهیم. 2⃣ خداوند، اندک را هم مى‏خرد. «مثقال ذرّة خیراً یره» 3⃣ عیوب جنس را اصلاح مى‏کند و رسوا نمى‏ سازد. 4⃣ به بهاى بهشت مى ‏خرد. خداوند در خریدن وارد مزایده مى‏ شود و نرخى را پیشنهاد مى‏ کند که فروختن به غیر او احمقانه و خسارت است. امام صادق‏ (ع) مى‏ فرماید: براى بدن هاى شما جز بهشت، بهایى نیست، پس خود را به کمتر از بهشت نفروشید. ═✼🌺🌸🌺✼‌= 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. 🌺مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در حسرت دیدار تو آواره ترینیم ای باور دل های پریشان تو کجایی 😔 -عجل-لولیک-الفرج ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🥣غذاهامون نذر حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 💠زيـارت حضـرت اميـرالمؤمنيـن علیـه‌السلام در روز یڪشنبـه 【اَلسَّلامُ عَلى الشَّجَرَةِ النَّبَوِيَّةِ وَالدَّوْحَةِ الهاشِمِيَّةِ المُضِيئَةِ المُثْمِرَةِ بِالنُّبُوَّةِ المُونِقَةِ بِالإمامةِ وَ عَلى ضَجِيعَيْکَ آدَمَ وَ نُوحٍ عَليهِما السَّلامُ، اَلسّلامُ عَلَيْکَ وَ عَلى أَهْلِ بَيْتِکَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْکَ وَ عَلى المَلائِكَةِ المُحْدِقِينَ بِکَ وَالحافِّينَ بِقَبْرِکَ يا مَوْلایَ يا أَمِيرَالمُؤْمِنِينَ هَذا يَومُ الاَحَّدِ وَ هُوَ يَوْمُکَ وَ بِإِسْمِکَ وَ أَنا ضَيْفُکَ فِيهِ وَ جارُکَ فَأَضِفْنی يا مَوْلایَ وَ أَجِرْنِی فإِنَّکَ كَرِيمٌ تُحِبُّ الضِّيافَةَ وَ مَأْمُورٌ بِالاِجارَةِ فَافْعَلْ ما رَغِبْتُ إِلَيْکَ فِيهِ وَ رَجَوْتُهٌ مِنْکَ بِمَنْزِلَتِکَ وَ آلِ بَيْتِکَ عِنْدَ اللهِ وَ مَنْزِلَتِهِ عِنْدَكُمْ، وَ بِحَقِّ ابْنِ عَمِّکَ رَسُولِ الله صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلّمَ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ】 🌸🍃سلام بر درخت طیبه نبوت و کهن درخت تنومند هاشمی ڪه درختی است تابان و بارور بہ نبوت و سرسبز و خرم بہ امامت و بر دو آرمیده در کنارت آدم و نوح علیهما السلام سلام بر تو و بر خاندان پاک و پاکیزه‌ات سلام بر تو و بر فرشتگانی ڪه تو را در برگرفته و اطراف قبرت را گرفته‌اند ای مولای من ای امیرمؤمنان امروز روز یکشنبه است و آن روز تو و بہ نام تو است و من در این روز مهمان تو و در پناه توأم پس ای مولای من پذیرائیم کن و پناهم ده ڪه براستی تو کریمی و مهمان نوازی را دوست داری و مأمور بہ پناه دادنی پس انجام ده آنچه را ڪه من میل بدان دارم و از تو امیدوارم بہ حق مقام و منزلت تو و خاندانت نزد خدا و منزلت او در نزد شما و بہ حق پسر عمویت رسول خدا درود و سلام خدا بر او و آلش و بر همه شما باد ✧✾════✾✰✾════✾✧ 🦋 زيـارت حضـرت فاطمـة الزهـراء سـلام الله عليهـا 【اَلسَّلامُ عَلَيْکِ يا مُمْتَحَنَةُ إِمْتَحَنَکِ الَّذِی خَلَقَکِ فَوَجَدَکِ لِما امْتَحَنَکِ صابِرَةً أَنا لَکِ مُصَدِّقٌ صابِرٌ عَلى ما أَتَى بِهِ أَبُوکِ وَ وَصِيُّهُ صَلَواتُ الله عَلَيْهِما وَ أَنا أَسْألُکِ إِنْ كُنْتُ صَدَّقْتُکِ إِلاّ أَلْحَقْتِيِنی بِتَصْدِیقِی لَهُما لِتُسِرَّ نَفْسِی فَاشْهَدِی أَنِّی ظاهِرٌ بِوَلايَتِکِ وَ وَلايَةِ آلِ بَيْتِکِ صَلَواتُ الله عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ】 🌸🍃سلام بر تو اى آزمایش شده آزمودت آن خدایى که تو را آفرید پس تو را در آنچه آزمود بردبار یافت و من مقام شامخت را تصدیق دارم و بر آنچه پدرت و همچنین وصى او که درود خدا بر ایشان باد آورده‌اند صابرم و از تو می‌خواهم که اگر تو را تصدیق کرده‌ام تصدیق مرا به آن دو نیز برسانى تا دلم را شاد گردانى و گواه باش که من پشت‌گرم به ولایت تو و ولایت خاندانت صلوات الله علیهم اجمعین هستم @moassese_nooralyaghin
🌸🍃 🌸🍃       روز یکـشـنـبــه 🌸🍃 اذکــ📿ــار روز ◽️⇦《یـاذَالْجَـلاٰل‌ِوَالاِڪْـرٰامْ》 100مرتبہ ◽️⇦ یـا فتـاح 489 مـرتبہ 🌸🍃 نمـاز روز یکشنبـه ◽️چهار رڪعت نمـاز بـجا آورد ◽️در هر رڪعت بعد از سـوره حمـد ◽️یک مرتبہ سـوره مُـلک ↶ مکان دهد خداوند او را در بهشت در هر جا ڪه بخواهد ‌‌@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴حساب و کتاب عجیب امام حسین 🎙عارف بالله آیت الله قائنی حتی اگر با ریا برای امام حسین کاری کنید، آن عمل نوشته می شود. @moassese_nooralyaghin
🥀بسم رب الحسین🥀 بسم الله الرحمن الرحیم "أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ، وَ جَعَلَنا و ایّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَع وَلیّهِ الامامِ المَهدیِّ مِن آلِ مُحَمَّدٍ(علیهم‌السلام)” در نشست معرفتی در ایام شهادت آقا اباعبدالله‌الحسین (ع) و اصحاب‌شان استاد آل‌مرتضی بحث خود را با طرح سوالی آغاز کردند. ❓سوال) از کلام آخر امام‌حسین علیه‌السلام به حضرت زینب علیها‌السلام در روز عاشورا چه نکاتی استلهام می‌کنیم؟ برای رساندن مخاطبان به پاسخ، مقدمات بحث را این چنین مطرح کردند: 👈هدف از شرکت در مجالس درس عبرت گرفتن است. خداوند در قرآن دستور به سیر و حرکت می‌دهد، "قُل سيروا فِي الأَرضِ ثُمَّ انظُروا كَيفَ كانَ عاقِبَةُ المُكَذِّبينَ". (۱۱، انعام) اما این سیر باید با عبرت گرفتن همراه باشد. خداوند در قرآن می‌فرماید: ما سه نوع قلب داریم: سلیم، مریض و عاقل. قلبی که عاقل است از حوادث عبرت می‌گیرد. "وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ ۖ وَمَا يَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ" اکثر انسان‌ها در سیر و سفر به دنبال تماشا و لذت بردن هستند، آن هم لذتی موقت. اما انسان باید به دنبال لذت دائمی باشد لذت موقت مانند مواد مخدر است که بعد از اتمام آن ، دوباره همان غم و غصه‌ها بر می‌گردد. ✅ اگر ما می‌خواهیم از این مجالس عبرت بگیریم باید دقت کنیم: امام علي عليه السلام می فرمایند :اَلْكُتُبُ بَساتينُ الْعُلَماءِ این مجالس و محافل باید وسیله‌ی عبرت و رشد باشند. به این موضوع توجه کنیم، درست است که امام حسین علیه‌السلام می‌فرماید: «انا قتیل العبرة؛ من کشته اشکم» اما مردم نباید در این مجالس فقط گریه کنند، بلکه نیمی از آن تفکر و تعقل و نیمی دیگر گریه. ❓ عبرت یعنی چه؟ یعنی عبور کردن و سنجیدن. نمونه‌ای از آن عبور کردن از مراقد ائمه علیهم‌السلام و تفکر در مقام و منزلتشان است. نمونه دیگر آن رفتن به قبر معاویه، یزید و مانند آنها که چه عظمت ظاهری داشتند و حال کجایند؟؟؟ ❓از زیارت عاشورا چه درس عبرتی می‌گیریم؟ این زیارت که یک زیارت تضمینی است و هیچ زیارتی به پای آن نمی‌رسد. زیارت عاشورا حدیث قدسی است که جبرئیل‌امین از طرف خداوند برای پیامبر صلی الله علیه و اله نقل کرد و ایشان برای امیرالمومنان علیه‌السلام و امیرالمومنان برای امام‌حسن علیه‌السلام و آن حضرت برای امام‌حسین علیه‌السلام نقل کردند و سرانجام این حدیث از طرف امام‌صادق علیه‌السلام به همراه علقمه برای صفوان نقل شد. ❗️تاثیر زیارت واقعی اگر من هر روز زیارت عاشورا می‌خوانم باید باعث تحول در نماز، روزه، علم، معرفت و خلاصه در کل زندگی من شود. ❓خیر واقعی کجاست؟ چگونه خیر را جلب کنیم؟ "وَ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: إِذَا أَرَادَ اَللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْراً فَتَحَ عَيْنَيْ قَلْبِهِ فَيُشَاهِدُ بِهَا مَا كَانَ غَائِباً عَنْهُ" . پس این‌گونه چشم معنوی او باز می‌شود و چیزهایی را می‌بیند و درس‌های عبرتی را می‌گیرد که دیگران از فهم و درک آن ناتوانند. چنین انسانی هر حادثه‌ای که می‌بیند آن را به خود برمی‌گرداند، چون این انسان عمیق فکر می‌کند. در بیان این کمال همین بس که اولین صفتی که حضرت امام صادق علیه‌السلام به حضرت اباالفضل علیه‌السلام می‌دهد نافذالبصیره است. ┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
تکرار سوال اول❗️❗️❗️ آخرین کلمات امام‌حسین علیه‌السلام در وداع آخر با خواهرش و حریم رسالت چه بود؟ خداوند در قرآن می‌فرماید: "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ ..." یکی از عبرت‌هایی که از کلام آخر امام‌حسین علیه‌السلام به دست می‌آید این است که همه انسان‌ها نه تنها فقط در قبال خود، بلکه در برابر خانواده، اطرافیان و جامعه خود مسئولند. "كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ..." مرجئه برگشته⁉️ تفکری که بسیاری از نوجوانان و جوانان امروز ما دارند همان عقیده مرجئه است. کسی که این افکار را رواج داد، معاویه لعنت‌الله‌علیه بود. ❌دقت کنیم: ما شیعیان در ظاهر پیرو عقیده بین‌الامرین هستیم اما در عمل جبرییه هستیم. مصادیق آن نظیر جملات زیر است: شانس ندارم، قسمت من این‌گونه است، خدا این‌طور خواسته است، مردم من را چشم زده‌اند و از این دست حرف‌های عوامانه که مسئولیت اعمال خود را به گردن مردم و خدا می‌اندازد. ✅ اما خداوند می‌فرماید: شما از اتفاقات و حوادث درس بگیرید تا دوباره برای‌تان تکرار نشود. از اهل‌بیت علیهم‌السلام، روش، منش و کلام‌شان درس بگیرید. امام‌جعفر‌صادق علیه‌السلام: "نوجوانان خود را، پيش از آنكه [فرقه ] مرجئه به سراغ‌شان روند، حديث بیاموزید." ❌خطر مرجئه طبق نظر مرجئه تنها ایمان داشتن کافیست و قضاوت در مورد بقیه اعمال، رفتار و گفتار انسان به آخرت موکول است و ما حق نداریم که درباره عاقبت‌به‌خیری، کسی حرفی بزنیم. هیچ‌گاه نگوییم فلانی کافر است، فلانی مومن است، همین که ایمان دارد، کافی است. نگوییم حجاب ندارد یا بداخلاق است یا بدنماز است کاری نداشته باشیم⬅️ خداوند تکلیف او را در آن دنیا معلوم می‌کند. ❌با ترویج این تفکر کسی، دیگری را موعظه نمی‌کند، امر به معروف و نهی از منکر تعطیل می‌شود و این همان است که با قرآن و اهل‌بیت در تعارض است. زیرا قرآن می‌فرماید: شعائر الهی باید محترم شمرده شوند. "ذَٰلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ." در واقع دین الهی احکامی دارد و احکام الهی حرمت دارد که باید رعایت شود. چگونه کسی به دیگری پند ندهد در صورتی که پیامبر خداوند می‌فرماید:  "أنّ النبيّ صلى الله عليه و آله قالَ: الدِّينُ النَّصيحَةُ، قُلنا: لِمَن؟ قالَ: للّهِ، و لكِتابِهِ، و لرَسولِهِ، و لأئمَّةِ المُسلِمينَ و عامَّتِهِم." دين، نصيحت و خيرخواهى است. عرض كرديم؛ نصيحت و خيرخواهى براى چه كسى؟ فرمود: براى خدا، براى كتاب او، براى پيامبر او، براى پيشوايان، مسلمانان و براى توده آنها. ┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
✅نمونه‌ای از ارتباط معنوی یکی از شاگردان شیخ‌ انصاری دچار مشکل مسکن بود، برای حل این مشکل خود به حرم حضرت‌اباالفضل علیه‌السلام می‌رفت. این شخص انسان مومن و با معرفتی بود که هر هفته به حرم آن حضرت مشرف می‌شد و عرض ادب و حاجت می‌کرد و این تضرع و توسل مدت‌ها طول کشید یک سال دو سال... ولی مشکل مسکن او حل نشد. روزی در حرم، یک اعرابی را دید که بچه شل و مریض خود را به حرم آورد و از آن حضرت شفای فرزندش را خواست طولی نکشید که فرزندش شفا گرفت این شخص ناراحت شد و گفت: یا حضرت‌اباالفضل من در حالی به شما توسل کردم که علم و معرفت نسبت به شما دارم، هر هفته به حرم وارد می‌شوم و عرض حاجت می‌کنم و در زیارت شما ادب را رعایت می‌کنم، با طهارت و غسل وارد می‌شوم و... اما این شخص یک اعرابی ساده است و تو خیلی زود و راحت حاجت او را به او دادی؟ و سپس از حرم خارج شد. بعد از مراجعت به نجف شیخ‌انصاری دو کیسه پول به او داد و گفت برو و خانه بخر ولی با حضرت عباس قهر نکن!!! ❗️❓ سوال شیخ انصاری از کجا حاجت این شاگردش را می‌دانست؟؟ ✅ بله! معلوم است که او سرّ و رابطه‌ای خاص با حضرت اباالفضل دارد که این رابطه در اثر گذشت از خود به وجود آمده بود. ایشان، وقت و زندگی خود را وقف یادگیری علم و احکام اهل‌بیت علیهم‌السلام و ترویج آن کرده بود، پس مورد توجه اهل‌بیت علیهم‌السلام واقع شده بودند و این ارتباط معنوی خاص ایجاد گردید. امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: «لَو اُوتیتُ بِشابٍّ مِنْ شَبابِ الشّیعَةِ لا یَتَفَقَّهُ لَأَدَّبْتُهُ؛ اگر یكى از جوانان شیعه را نزدم بیاورند كه تفقّه نمى‌كند، او را تأدیب مى‌كنم! » در جای دیگر فرمود: « لَضَرَبْتُهُ » او را می زنم.  پس اگر به دنبال ارتباط با اهل‌بیت علیهم‌السلام، عبرت‌گیری از کلام‌شان هستیم باید توجه کنیم که علم‌آموزی مورد توجه و علاقه‌ی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. ❗️سوال و دقت حال سوال اینجاست که چرا خداوند حاجت او را نداد ولی پاسخ اعرابی را خیلی زود داد؟ برای آنکه اعرابی ایمانش ضعیف بود و حضرت‌عباس علیه السلام می‌خواهد با روا کردن حاجت او را جذب کند و در خانه‌ی خویش علاقمند و امیدوار نگه دارد اگر حاجت او داده نمی‌شد چه بسا که از دین دور می‌گشت. اما شاگرد شیخ انصاری، فرد بزرگی بود که ایمانی قوی داشت که با روا شدن حاجت، ایمانش افزون نمی‌شد. علم و معرفت فراوانی داشت و حاجت‌روایی بر معرفتش نمی‌افزود. ❗️❓پس آنچه برای او در نظر گرفته شده بود، چیزی فراتر از اینها بود و آن ⬅️ ارتقاء درجه و رساندن به کمالات و مقامات بالا بود. اعطای مقام صابرین، مقام شاکرین و... لهم دَرَجَاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ 🌠🌠🌠🌠 استاد در جمع‌بندی کلام‌شان دوباره سوال نخست را تکرار و پاسخ دادند. ❓چه درس عبرت از کلام امام‌حسین علیه‌السلام در وداع آخرش با حریم خاندان مطرح است؟ ✅ "و أمرهم بالصبر و وعدهم بالثواب و الأجر و أمرهم بلبس أزرهم ... به صبر و شكيبايى وصيّت کرد و فرمان داد تا چادر بر سر كنند... این بخشی از شعار عاشورا برای پیروان راه امام‌حسین علیه‌السلام. ایشان در وداع آخرشان، خانواده‌ی خویش را به صبر و پوشش و حجاب امر کردند. نکته‌ایست که رهپویان حسینی و بانوان زینبی باید مد نظر داشته باشند و با توجه به مفهوم کلمه‌ی «ازار» که عبارتند از: چادر، دقرور، دقروره و... از پوششی استفاده کنند که مورد رضایت اهل‌بیت علیهم‌السلام و خداوند است. و بهترین مصداق آن چادر است. ┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا ۖ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا؛ و خدا را بپرستید. و هیچ چیز را همتاى او قرار ندهید. و به پدر و مادر، نیکى کنید. همچنین به خویشاوندان و یتیمان و مستمندان، و همسایه نزدیک، و همسایه دور، و دوست و همنشین، و واماندگان در سفر، و بردگانى که مالک آنها هستید. زیرا خداوند، کسى را که متکبّر و فخرفروش است، (و از اداى حقوق دیگران سرباز مى زند،) دوست نمى دارد.(نساء، ۳۶) ✅ موضوع: بخل ❓بر طبق کلام وحی بخل و ریاکاری در چه انحراف هایی ریشه دارد؟ ✍ خداوند مى فرمايد: 1⃣ اگر بخيل و رياكار با بخل خود و يا رياكاريش به خدا شرك مى ورزد، علتش اين است به روز جزا ايمان ندارد. برای مثال : 👈 «و ما ذا عليهم لو آمنوا باللّه و اليوم الاخر و انفقوا» 👈 «و لا تتّبع الهوى فيضلك عن سبيل اللّه انّ الّذين يضلون عن سبيل اللّه لهم عذاب شديد بما نسوا يوم الحساب؛ پيروى هواى نفس مكن و گرنه تو را از راه خدا دور مى كند، و محققا علت دور شدن كسانى كه از راه خدا دور مى شوند اين است كه روز حساب را فراموش كرده اند، و به همين جهت عذابى شديد دارند». 2⃣ در جاى ديگر هواپرستى را شرك خوانده و فرموده: 👈 «افرايت من اتخذ الهه هواه و اضّله اللّه على علم». ✅ موضوع: احسان ❓احسان به رسول خدا و علی (ع) بر مبنای عبارت «وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا» چگونه استنتاج می شود؟ ✍ در تفسير عياشى در ذيل آيه «وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا» از امام صادق عليه السلام روايت آورده كه فرمودند: اين آيه شريفه درباره رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و على عليه السلام نازل شده که مى فرمايد: ⬅️ امت اسلام بايد به دو پدر خود (رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و على عليه السلام) احسان كنند. ◀️ آنچه در اين روايت آمده جزء باطن قرآن است. 🔸 آرى پدر و يا والد به معناى آن كسى است كه مبدأ بشرى وجود انسان باشد، و مسؤليت تربيت او را به عهده داشته باشد، بنابراین معنا، معلم آدمى و مربى كمالات هر فرد نيز پدر او است. 💥 رسول خدا و حضرت اميرالمؤمنين عليهما السلام از هر كس ديگرى و حتى از پدر جسمانى هر شخصی سزاوارتر به اينند که براى مؤمن پدر باشند. زيرا پدر جسمانى به جز مبدأ بودن براى هستى او و تربيت جسم او دخالتى در هستى او ندارد، ولى پيامبر و ولى خدا جان او، و آدميت او و آخرت و معنويت او و كمالات درونى او را تربيت مى كنند، پس به پدر بودن سزاوارترند، 💥 و آياتى كه در قرآن سفارش والدين را به اولاد مى كند بر حسب باطن شامل اين دو بزرگوار نيز مى شود هر چند كه به حسب ظاهر دو پدر جسمانى شمرده نمى شوند. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام امام زمانم تنها فکر تو کافیست تا تلاطم قلب و طوفان ذهنم پایان یابد یا بقیة‌الله! 💫هرروززمزمہ‌ڪنیم؛ اَللَّهُمَّ‌اغـْفِرْلِيَ‌الذُّنُوبَ الَّتی‌تُحْرِمُنِی‌الْمهـــــدی ... خُدایاگُناهانےراڪہ‌مَرااَز مهــدی(عج)مَحروم‌میڪنَد. ببخش!🤲 ┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
✍ نجات از شر شیطان 👈 دعا کردن برای تعجیل فرج، مایه ی ناراحتی شیطان لعین و دوری او از دعا کننده میشود. دلیل بر این مدعا بر دو وجه است: 🔹 دلیل عقل: بدون تردید این عمل شریف، عبادت ارزنده ای است که موجب کمال ایمان و تقرب به درگاه پروردگار سبحان میشود، و واضح است که هر چه مومن به خداوند نزدیکتر شود، شیطان از او دورتر و بیزارتر میگردد. 🔸 دلیل نقل: روزی رسول اکرم به اصحاب خود فرمود: "آیا خبر دهم شما را به چیزی که اگر آن را انجام دهید شیطان از شما دور میشود، دوری مشرق از مغرب؟ گفتند: آری. فرمود: روزه رویش را سیاه میکند، صدقه کمرش را میشکند و دوستی کردن در راه خدا، دنباله اش را قطع میکند." 👌 وجه دلالت این حدیث بر این است که منظور از "دوستی کردن در راه خدا"، اظهار محبت به وسیله افعال بدنی به بزرگان و برادران دینی است. ⚡️ بدون تردید عظیم ترین اهل ایمان، یعنی صاحب الزمان، به اظهار محبت شایسته تر است و ثمره ی دوستی کردن به آن حضرت - که دوری از شیطان است - با دعا برای تعجیل فرج، زودتر از دوستی کردن به دیگران حاصل میشود. 📚 مکیال المکارم، ص ٢١٢ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا