*•═•••●◈﷽●◈•••═•*
#آموزشی
#حکمتهای_نهجالبلاغه
#حکمت_بیستوسه_بخش_دهم
┄┄┅•●✻●••┅┄┄
مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ، لَمْ يُسْرِعْ بِهِ [حَسَبُهُ] نَسَبُهُ،كسى كه كردارش او را به جايى نرساند، افتخارات خاندانش او رابه جايى نخواهد رسانيد.
┄┄┅•●✻●••┅┄┄
👈علاج عجب به حسب و نسب:
🥀سوال هشتم) معرفت به چه اموری در درمان عجب به حسب و نسب کارساز است؟
و اما علاج عجب به حسب و نسب دانستن چند چیز است:
👈اول آنکه: بدانی که فخر و بزرگی کردن به کمال دیگری نیست مگر سفاهت و بیخردی زیرا کسی که خود ناقص و بیکمال باشد. کمال جد و پدر او او را چه سود بخشد بلکه اگر آنان زنده بودند می گفتند این فضیلت از ماست تو را چه شده؟
امیرمؤمنان علی علیه السلام:
انا بنُ نفسی و کنیتی ادبی من عجم کنت او من العرب
ان الفتی من یقول ها انا ذا لیس الفتی من یقول ها انا ذا
یعنی من فرزند خودم هستم و نام و کنیت من ادب من است، خواه از عجم باشدم، خواه از عرب، به درستی که جوانمرد کسی است که گوید: هان من این شخص هستم نه آنکه گوید پدر من که بود.
👈دوم آنکه: تأمل کند که اگر کسی به نسب فخر کند چرا نسب حقیقی خود را فراموش می کند؟ خداوند اصل و نسب هر کسی را بیان فرموده است: وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسَانِ مِنْ طِينٍ، ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ مَاءٍ مَهِينٍ؛ و آدمی را نخست از خاک پست بدین حسن و کمال بیافرید.آنگاه خلقت نژاد نوع او را از چکیدهای از آب بیقدر (و نطفه بیحس) مقرر گردانید.
👈سوم آنکه: نظر به گذشتگان کند که به آنها عُجب و افتخار می کند، اگر ازنیکان و صاحبان مکارم اخلاق و بزرگی و شرافت واقعی بودند، شکی نیست که شیوه ایشان ذلت و شکسته نفسی بوده. پس اگر این صفت، پسندیده است چرا خود از آن خالی است و به ایشان اقتدا نمیکند؟ و اگر این صفت، پسندیده نیست پس چه افتخاری به ایشان میکند؟
بلکه همین عجب طعن بر ایشان است. و اگر از نیکان و خوبان واقعی نبوده اند بلکه همین بزرگی ظاهری و شوکت عاریتی از برای ایشان بوده، چون: سلاطین جور و حکام ظلم و امرای بی دیانت و وزرای صاحب خیانت و سایر ارباب مناصب دنیویه. پس اف بر او به کسانی که بر آنها افتخار می کنند. مرویست که «دو نفر در حضور موسی علیه السلام افتخار میکردند، یکی از آنها گفت: من پسر فلان، پسر فلانم تا نُه پشت خود را شمرد، خدا به موسی علیه السلام وحی فرستاد که به او بگوی که همه آن نه نفر از اهل جهنم اند و تو دهم ایشانی. (معراج السعاده، صص 242 و 243)
کنْتُ عِنْدَ أَبی عَبْدِاللَّهِ علیه السلام فَذَکرْنَا الْأَعْمالَ، فَقُلْتُ اَنَا ما أَضْعَفَ عَمَلی؟! فَقالَ: مَهْ اِسْتَغْفِرِاللَّهَ، ثُمَّ قالَ لی: اِنَّ قَلیلَ الْعَمَلِ مَعَ التَّقْوی خَیرٌ مِنْ کثیرٍ بِلا تَقْوی. قُلْتُ: کیفَ یکوُنُ کثیرٌ بِلا تَقْوی؟ قالَ: نَعَمْ مِثْلُ الرَّجُلِ یطْعِمُ طَعامَهُ، وَیرفِقُ جیرانَهُ وَیوَطِّئُ رَحْلَهُ، فَاِذا ارْتَفَعَ لَهُ الْبابُ مِنَ الْحَرامِ دَخَلَ فیهِ، فَهذَا الْعَمَلُ بِلا تَقْوی، وَیکونُ الْآخَرُلَیسَ عِنْدَهُ فَإِذا ارْتَفَعَ لَهُ الْبابُ مِنَ الْحَرامِ لَمْ یدْخُلْ فیهِ. (اصول کافی: 76/2، بحارالانوار: 104/70(
من در خدمت امام صادق علیه السلام بودم از اعمال، سخن به میان آمد. من گفتم: چقدراعمال من اندک است؟! در این هنگام امام صادق علیه السلام فرمودند: ساکت باش و استغفار کن. آن گاه به من فرمودند: عمل اندکی که همراه با تقوا باشد، از عمل بسیاری که تقوا در آن نباشد، بهتر است. گفتم: مگر می شود شخصی اعمال زیاد را بدون تقوا انجام دهد؟
حضرت فرمودند: آری مانند این که شخصی غذای خود را به دیگران اطعام کند، و با همسایگانش به نیکی رفتار کند و وسائل مسافرت آنان را فراهم نماید، ولی هر گاه راه حرامی برای او گشوده شود در آن داخل شود. این عملی است که در آن تقوا نیست و فرد دیگری این گونه اعمال زیاد را ندارد، ولی آن گاه که راه حرامی برایش گشوده شود، در آن وارد نمیشود.
┄┄┅•●✻●••┅┄┄
📌توجه:هرگونه نشر یا کپیبرداری از همه یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال اشکال شرعی دارد.
┄┄┅•●✻●••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#سلام_مولای_مهربانم
به انتظار لبخندی نشسته ایــم
که عطرش دنیا را بهشت می کند
پای هر گلــی که میرسیم؛
عطر نگاهت را بو می کشیم
هیچ گلی اما عطر نگـاهِ تو را
نــــــدارد..و نــــخواهد داشت...
🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🥣 غذاهامون نذر امام حسن عسکری علیهمالسلام
💠پنجشنبه به نام امام حسن عسکری(علیهالسلام) است. در زیارت آن حضرت بگو:
💠السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِىَّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ وَخَالِصَتَهُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثَ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةَ رَبِّ الْعَالَمِينَ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ، أَنَا مَوْلىً لَكَ وَلِآلِ بَيْتِكَ، وَهٰذَا يَوْمُكَ وَهُوَ يَوْمُ الْخَمِيسِ، وَأَنَا ضَيْفُكَ فِيهِ وَمُسْتَجِيرٌ بِكَ فِيهِ، فَأَحْسِنْ ضِيافَتِى وَإِجارَتِى بِحَقِّ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَاهِرِينَ.
💠سلام بر تو ای ولی خدا، سلام بر تو ای حجّت حق و بندهی پاک خدا، سلام بر تو ای پیشوای مؤمنان و وارث پیامبران و برهان محکم پروردگار جهانیان، درود خدا بر تو و اهلبیت پاکیزه و پاکت باد، ای سرور من، ای ابا محمّد حسن بن علی، من دلبسته تو و اهلبیت توأم، این روز، روز پنجشنبه و روز توست و من در آن میهمان و پناهنده به توأم، پس به نیکی پذیرایم باش و پناهم ده، به حق خاندان پاکیزه و پاکت.
@moassese_nooralyaghin
💠 اذڪــار روز
💠 لا الٰہ اِلَّا اللہ مَلِکُ الحَقُّ المُبین
🔸100مرتبہ
🔶یا رَزّاق 👈 308مرتبہ
🌸🍃نمــــاز روز ⤵️
🍃 #نماز روز پنجشنبہ
↩️ هرکس چهارده رکعت نماز بجا آورد و بخواند در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه سوره توحید
ملائکه به او گویند که هر حاجتی داری بخواه
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 بزرگترین تجمع یاران امام زمان
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 همه آماده رفتن شدند
🎙 مهدی رسولی
@moassese_nooralyaghin
حسرت بزرگتر
🌕 شاید امسال از کاروان پیاده زائران اربعین جا موندیم تا تلنگری باشه برای اینکه از لشگر یاران امام زمان جا نمونیم
🔵 که قطعا حسرت جا موندن از سپاه حسینِ زمان خیلی بیشتر از حسرت جا موندن از پیادهروی اربعینه...
@moassese_nooralyaghin
#آموزشی
#سبک_زندگی_اسلامی
#جلسه_صد_و_بیست_ششم
🟡 زردی نوزاد
❌درمان زردی نوزاد نیازی به دستگاه فتوگرافی تونلی و ساده ندارد😏
چه بسا با این روش صفرا و بیلیروبین را در کبد نوزاد حبس کرده و در طفولیت یا نوجوانی او را به بیش فعالی مبتلا کند🥀
👈 راه راحت و آسان درمان
#زردی_نوزاد👇
🌸 کنترل خلط صفرا و بلغم مادر باردار و دوری از ادویهجات گرم و تند
🌺 مصرف دو قاشق غذاخوری رب انار ملس
در ۶ هفته آخر بارداری توسط مادرباردار
🌸 تخلیه زود هنگام محتویات روده نوزاد بلافاصله بعد تولد با روغن زرد گاوی
🌺 دمنوش ترنجبین ، شیرخشت، فلوس مرتب و طبق ساعت
🌸 حجامت هلکس نوزاد (لاله گوش)
┄┄┅═✾•🍃•✾═┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#مولایمن سلام
وقت است که از چهرهی خود پردهگشایی
«تا با تو بگویم غم شب های جدایی»
اسپندم و در تاب و تب از آتش هجران
«چون عودم و از سوختنم نیست رهایی»
ای پرسشِ بی پاسخِ هر جمعه ی عشّاق
آقا تو کجایی؟ تو کجایی؟ تو کجایی؟
اللهم عجل لولیک الفرج
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
بهترین عبادت
🔵 دعا برای #تعجیل_فرج و بر طرف شدن غم و اندوه از چهره مبارک #امام_زمان ارواحنا فداه مخصوصا در اماکن مقدس و بقاع متبرک که محل عبادت و دعای ایشان بوده است، از بهترین عبادات محسوب می شود.
📚 شیخ جعفر مجتهدی رحمة الله
@moassese_nooralyaghin
زیارت امام زمان علیه السلام در روز جمعه
🔵 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ، وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَاَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ.
#امام_زمان
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 زمان رفت و برگشت برای اربعین، جزو عمر حساب نمیشه...
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸پاداش عجیب زیارت امام حسین علیهالسلام ، و علت تفاوت درجات
🎙عارف سالک ، آیت الله #ناصری قدس سره
@moassese_nooralyaghin
◈﷽◈
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی_سورهنساء
#پانزدهممرداد۱۴۰۳بخشاول
💫«وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ....»
64نساء
🍃روز دوشنبه ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۳ استاد محترم آلمرتضی پیرامون موضوعاتی چون انواع تفویض در علم کلام و اثبات عصمت پیامبر در صدور احکام از طریق قیاس اقترانی و در ادامه به چند روش از روشهای تربیتی امام زین العابدین علیه السلام اشاره داشتند.
⬅️انواع تفویض
جبر و تفویض از نخستین مسائلی است که در علم کلام به آن پرداخته شده که موجب شده نظرات و عقاید مختلف در این حوزه به وجود بیاید
❇️۱.نظریه مفوضه
این گروه معتقدند تفویض در مقابل جبر است یعنی خداوند افعال بندگان را به خودشان واگذار کرده و انسانها با قدرتی که خداوند به آنها داده است افعال خود را ایجاد می کنند یعنی تکالیفی را که باید انجام دهند یا ترک کنند به خودشان واگذار کرده است
معتزله گروهی بودند که قائل به چنین تفویضی بودند.
❇️۲.نظریه اشاعره
این گروه معتقد به جبر هستند و همه افعال انسان را به خداوند نسبت میدهند مانند خیر و شر، طاعت و معصیت و انسان هیچ اختیاری در مورد افعال مختلف خود ندارد. مثال اگر امام حسین کشته شده خدا خواست و اگر یزید مرتکب چنین جنایتی شد باز هم خواست خدا بوده است.
❇️۳. نظریه شیعه
در مقابل دو گروه مفوضه و اشاعره، مذهب شیعه که علم خود را از ائمه اطهار(ع) گرفته، معتقد به امر بین الامرین است یک حد وسط و اعتدال، یعنی انسان در انجام امور خود نه کاملاً مختار است نه مجبور. یعنی اگر فعلی از انسان صادر میشود، در عین اینکه اراده خود او دخیل بوده مستند به اراده خداوند نیز هست و در واقع این باور را دارد که اراده انسان در طول اراده خداوند است.
در این نظریه نه خداوند معزول است و نه انسان به طور مثال: اگر مهندسی طرح و نقشه یک ساختمانی را میکشد آیا برای ساختن این ساختمان نظارت او لازم نیست؟
عقل سلیم هم این را نمی پذیرد که خداوند که خالق است و ربوبیت عالم بر عهده اوست تفویض اختیار کرده باشد
محال است خداوندی که صاحب قدرت مطلق است بخشی از امور شرعی و تکوینی را واگذار کرده باشد بدون اینکه حسابرسی و نظارتی در کار باشد چرا که این از عدالت خداوندی به دور است.
❇️ تفویض تشریعی
یعنی خداوند انسانها را در تکالیف و اعمالی که به عهده آنها گذاشته، انجام و ترک آنها را به خودشان واگذار کرده است.
❇️تفویض تكویني
یعني خداوند قدرت انجام امور و افعال را به انسانها واگذار کرده و خودش مالکیتی نسبت به افعال انسان ندارد و همه انسانها قدرت را از خداوند گرفته و در امور خود مستقلند و اراده خداوند دخالتی در افعال آنها ندارد.
⬅️افراط در تفویض
متأسفانه عدهای از شیعیان در امر تفویض دچار افراط شده و بر این عقیده هستند که اموری چون خلقت جهان و روزی و مرگ در زندگی مخلوقات به پیامبر اکرم و ائمه واگذار شده که این باور و اعتقاد صحیح نیست و کسی که چنین اعتقادی داشته باشد از غالیان محسوب میشود.
👈در مقابل گروه دیگری هستند که معتقدند خداوند متعال گاهی با اراده و اذن خود بعضی از امور را به پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام واگذار میکند که این نوع تفویض قابل پذیرش است، ما وقتی به اهل بیت (ع) سلام میدهیم جواب سلام ما را می دهند و یا اهل قبور پاسخ سوالات را می دهند. رسول خدا (ص) به سلمان فرموده بود که وقتی مرگش نزدیک شود، هر مرده ای با وی صحبت خواهد کرد. سلمان در حال مرگ در گفتگوی با مردگان گفت:ای بنده خدا،مرگ را برای من توصیف کن.
مرده گفت:به خدا سوگند ،بریده شدن با قیچی و پاره شدن با ارّه برای من از سختی و شدتی که زمان مرگ به من وارد شد،آسانتر است.
اما برخی از افرادی هم هستند که به راحتی جان می دهند، چون این افراد عمر خود را صرف انجام کارهای خوب و پسندیده کرده اند. ادمی باید خود را برای روز قیامت که به مقیاس سالهای دنیا برابر پنجاه هزار سال خواهد بود آماده کند.
انسان های مؤمن علاوه بر اینکه برای دنیای خود ارزش قائل هستند و از آن استفاده صحیح می کنند حب دنیا را در دل ندارند و خدا و جهاد در راه خدا عزیزترین چیز در نزد آنان است. اشکالی ندارد که انسان خانه ای چندطبقه بسازد ولی می تواند یک طبقه را در راه خدا و یا کمک برای نیازمندان هدیه نماید.
👈 مدیریت محترم موسسه نورالیقین در ادامه فرمودند: مناسبت اربعین را در پیش داریم و هر کسی در حد توان خود هرچه که می خواهد آماده کرده و اهدا کند تا برای راهپیمایی اربعین ارسال شود. کریم بودن نسبت به مردم باارزش است ولی اگر برای اهل بیت (علیهم السلام) کریم باشیم بسیار ارزش بالاتری دارد. هر کسی که دوست دارد برای خدا و در راه اهل بیت( ع) کریم باشد می تواند در کارهای اربعین سهیم باشد و مشارکت کند ان شاالله...
🏴🏴🏴🏴🏴
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکزتخصصی تفسیر و علوم قرآنی
◈﷽◈
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی_سورهنساء
#پانزدهممرداد۱۴۰۳بخشدوم
🍃در ادامه مباحث آیه ۶۴ نساء استاد محترم به دو موضوع دیگر اشاره کرده و توضیحاتی را به شرح زیر ارائه نمودند:
⬅️ اجتهاد پیامبر
ایشان در مورد اثبات عدم اجتهاد پیامبر در صدور احکام که اگر پیامبر هم مثل سایر مجتهدین با استفاده از ادله ظنی بخواهد حکمی صادر کند نتیجه تابع اخس مقدمات میشود و یک حکم ظنی بدست میآید نه یقینی، توضیحاتی را با استفاده از قیاس اقترانی ارائه نمودند.
یکی از شرایط عمومی اشکال قیاس اقترانی تبعیت نتیجه از أخس مقدمات است یعنی یک قضیه مطلوب در این نوع قیاس از لحاظ کیفی و کمی تابع اخس مقدمین است یعنی تابع مقدمهای است که از لحاظ کمی یا کیفی پایینتر و پستتر از دو مقدمه صغری و کبری است.
یعنی اگر از دو مقدمه یکی کلی باشد و دیگری جزئی باشد یا یکی موجبه و دیگری سالبه باشد چون کلیت بالاتر از جزئیت و اثبات بالاتر از نفی و سلب است، پس نتیجه جزئی و یا سالبه است.
مثال : بعضی از مردم متکبرند
هر متفکری نادان است.
نتیجه :برخی از مردم نادانند .
در این مثال صغری از منظر کمی جزئیه و کبری کلیه است به همین جهت نتیجه تابع اخس مقدمات است و به لحاظ کمیت جزئیه میشود
👈با توجه به این قاعده در قیاس اقترانی بر فرض اینکه اگر خداوند بخشی از شریعت را به پیامبر واگذار کرده باشد در برخی امور وحی نفرستاده باشد و خود پیامبر باید اجتهاد کند. در این صورت با سایر مجتهدین تفاوتی ندارد؛ زیرا فقها بر اساس ظاهر و ادله موجود احکام را استنباط میکنند. در نتیجه حکمی که صادر می شود ظنی است نه یقینی چون نتیجه بر اساس اخس مقدمات است.
👈پس همه احکامی که پیامبر (ص) بیان میکند برگرفته از وحی الهی است. چه از طریق وحی دریافت کرده باشد یا حدیث قدسی.
در پایان مدیریت محترم نورالیقین به چند روش تربیتی امام سجاد (ع) توصیه و سفارش نمودند.
⬅️۱. روش وفق و مدارا
👈 از اصول تربیتی مهمی که در قرآن و سیره پیامبر و ائمه اطهار نسبت به آن خیلی توصیه و سفارش شده مدارا کردن با مردم است (کونوا مدارة الناس» گذشت و کظم غیط در مورد خطاها و اشتباهات آنهاست. «أحسن الی عن أساء الیه»
👈یکی از حقوقی که امام سجاد (ع) در مورد آن تأکید کردند رعایت حقوق دیگران در زندگی اجتماعی و مدارا کردن با مردم است خصوصاً همسایگان.
استاد در ادامه فرمودند: خداوند متعال اولیاء خود را در بین مردم مخفی کرده است. در رفتار و گفتار و عمل خودمان با دیگران مراقب باشیم. بدانیم در مقابل چه کسی هستیم و با هر کسی در خور فهم و درک او صحبت کنیم: «کلّم الناس علی قَدَرِ عقولهم»
👈۲.اهمیت تغافل
امام سجاد(ع) در این مورد به فرزند گرامی خود می فرمایند:
💫وَاعلَم یا بُنیَّ..... لانّ الانسانَ لایَتَغافَل إلاّ عن شیء قَد عَرَفَهُ فَفَطِنَ لَهٌ»
فرزندم...، انسان تغافل نمیکند، مگر از چیزی که آن را میشناسد و آگاهی دارد.
امام با بیان اهمیت تغافل و فواید آن ما را به این سو تشویق و هدایت می فرماید.
⬅️معنی تغافل
یعنی انسان چیزی را که می داند و از آن آگاه است ولی عمداً خود را غافل نشان میدهد و وانمود میکند که از چیزی خبر ندارد.
در ادامه استاد محترم جهت تکمیل توضیحات خود فرمودند:
تغافل یعنی اینکه درگیر مسائل بیهوده نشویم و با محبت و گذشت باعث هدایت دیگران شویم، شخصیت خود را در نظر نگیریم و سعی کنیم با دیگران با توجه به ظرفیت آنها مدارا کنیم و اصابت ضربه های بزرگ بر قلب خود را تحمل کنیم، قلبمان شیشه ای نباشد تا سریع در مشکلات بشکند و قابل جبران نباشد. مثل صبر و تحمل مادر در مقابل اولادش.
کسی که اشتباه می کند باید با دلایل عقلی و نقلی او را راهنمایی کرد حتی اگر با ما موافق نباشد. وقتی از اعتماد ما سوء استفاده کرد باید مرحله دیگری را اجرا کنیم، روی بر گردانیم و جواب او را ندهیم ...
دقت نماییم که هدفمان گرفتن انتقام نیست، اگر مرحله تغافل و مدارا کارساز نبود از روش روی گردانیدن تنها برای رضای خداوند استفاده می کنیم چرا که او از نیات ما با خبر است.
⬅️انواع تغافل
❇️تغافل ممدوح :
تغافلی که در اخلاق و تربیت کاربرد زیادی دارد به این معنا که گاهی انسان چیزی را میداند ولی به دلایلی آن را پنهان میکند چون بهتر و پسندیدهتر است و اگر اظهار کند عواقب نامطلوبی در پی دارد و برای حفظ آبروی دیگران و چشمپوشی از لغزشهای آنها به قول معروف شتر دیدی ندیدی.
❇️تغافل مذموم :
گاهی هوای نفس انسان و افکار و اندیشههای پلید او انگیزه تغافل است مانند شخصی که از روی حسادت از کارهای بد دیگران چشم پوشی می کند. تا او به کارهای غلط و نادرست، ادامه دهد و یا تغافلی که برای مصلحت و نفع شخصی خود انسان باشد نه مصلحت طرف مقابل این نوع تغافل مذموم شمرده میشود.
🏴🏴🏴🏴🏴
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکزتخصصی تفسیر و علوم قرآنی
•═•••◈﷽◈•••═•*
#حفظ_قرآن_کریم
#آموزشی
#جلسه_صدوچهلم
✨چند نکته
1⃣انضباط پل بین اهداف و دستاوردهای یک حافظ هستند.👌
2⃣ اگر تمایل به حفظ قوی ندارید،
مجبور خواهید بود با مرور ضعیف کنار بیایید.☹️
3⃣ انگیزه حفظ، چیزی است که به شما قدرت شروع را می دهد
و عادت به حفظ، چیزی است که شما را در راه نگه می دارد.💪
4⃣ موفقیت در حفظ آیات خدا، چیزی جز تمرین روزمره چند نظم ساده نیست.💯
5⃣به افرادی که شما را دلسرد میکنند نپیوندید❌چون رشد نخواهید کرد، جایی بروید که برای کلام خدا ارزش قائل باشند.
6⃣ یاد بگیرید از اینکه در راه حفظ سخنان الهی هستید خوشحال باشید و همزمان به دنبال تمام چیزهای دیگری که میخواهید بروید.✅
منبع: کانال حفظ قرآن
📌توجه : انتشار مطالب اختصاصی این کانال با ذکر منبع، بلامانع است.
•••┈✾~🏴~✾┈•••
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
🏴بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ🏴
...وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ؛ و (شهادت می دهم) امام حسین علیه السلام جانش را در راه تو بذل و بخشش نمود تا بندگانت را از جهالت و نادانی و سرگردانی گمراهی نجات بخشد.(زیارت اربعین)
امروز در دنیای پیچیدهی پُرتبلیغات و پُرهیاهویی که بر بشریّت حاکم است، حرکت اربعین، یک فریاد رسا و رسانهی بیهمتا است.(مقام معظم رهبری مدظله العالی۱۳۹۸/۰۷/۲۱)
┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄
⬅️ پیاده روی اربعین؛ حرکت عشق و ایمان
پیاده روی اربعین تداوم رسالت جهاد تبیین حضرت زینب(س) است. به همت "هیئت صاحب الزمان عج" امسال نیز همچون سالهای گذشته خیل عظیمی از خواهران ولایی این هیئت در جمع ارادتمندان حضرتش پای در رکاب نهاده و عازم دیار دوست شده اند.
⬅️ جاماندگان قافله اربعین
به اطلاع می رساند در راستای هر چه بیشتر نهادینه شدن آیین پیاده روی اربعین، جاماندگان از این سفر معنوی در قالب هیئتی در عصر روز اربعین، پس از قرائت زیارت اربعین در پیاده روی حرم تا حرم شرکت می جویند و ندای لبیک یا مهدی (عج) سر خواهند داد.
اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در مسجد مقدس جمکران پایان بخش این مراسم باشکوه خواهد بود
گفتنی است در طول مسیر اعضای هیئت صاحب الزمان عج در قالب موکبی سیار از عزاداران اباعبدالله علیه السلام پذیرایی خواهند کرد.
🕒 زمان حرکت:ساعت ۱۵ از مقابل امام زاده احمدبن قاسم علیه السلام
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
@heyat_sahebalzaman
=☆﷽☆=
#آموزشی
#تفسیر_عمومی
#سوره_توبه
#جلسه_صد_سی_شش
وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِلَّ قَوْمًا بَعْدَ إِذْ هَدَاهُمْ حَتَّىٰ يُبَيِّنَ لَهُمْ مَا يَتَّقُونَ ۚ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
خداوند بر آن نيست كه قومى را بعد از آنكه هدايتشان نمود، بىراه بگذارد تا آنچه را (كه بايد از آن) پرهيز كنند، برايشان بيان كند. قطعاً خداوند به هر چیزی داناست
✳️موضوع:مجازات قبل از بیان
حکم(قاعده قبح عقاب بلا بیان)
⚜بعضى از مفسران گفتهاند كه گروهى از مسلمانان قبل از نزول فرائض و واجبات چشم از جهان بسته بودند، جمعى خدمت پيامبر ص آمدند و درباره سرنوشت آنها اظهار نگرانى كردند، و چنين مىپنداشتند كه آنها شايد گرفتار مجازات الهى به خاطر عدم انجام اين فرائض باشند. آيه فوق نازل شد و اين موضوع را نفى كرد .
⁉️از جمله"حَتَّى یُبَیِّنَ لَهُمْ ما یَتَّقُونَ " چه قواعد عقلی و شرعی استنباط میشود؟
✅ قاعده عقلی قبح عقاب بلا بیان
✍مادام که خداوند حکمى را بیان نفرموده، و توضیحى در شرع پیرامون آن نرسیده است، هیچ کس را در برابر آن
مجازات نخواهد کرد، و به تعبیر دیگر: تکلیف و مسئولیت، همواره بعد از بیان احکام است، و این همان چیزى است که در علم اصول از آن به قاعده " قبح عقاب بلا بیان " تعبیر می شود.
قاعده قبح عقاب بلابیان، از قواعد عقلی و مبتنی بر پذیرش حسن و قبح عقلی است و مفهوم آن این است که کیفر
کردن شخصی که از جانب شارع و مولا بیانی بر تکلیف، به وی نرسیده، در نزد عقل زشت و ناپسند است.
با استفاده از این قاعده ، حکم جاهل قاصر و مقصر برداشت میشود.
✅ قاعده شرعی اصل برائت
✍مادام که دلیلى بر وجوب یا حرمت چیزى نداشته باشیم، هیچ گونه مسئولیتى در برابر آن نداریم . و به تعبیر دیگر، همه چیز براى ما مجاز است، مگر آن که دلیلى بر وجوب یا تحریم آن اقامه شود، و این همان است که نام آن را" اصل برائت "می گذارند.
⁉️ مفسران در معنی" یُضِلُ "چه احتمالاتی را در نظر گرفته اند؟
1⃣ منظور از "یُضِلَّ" که در اصل به معنى گمراه ساختن است، حکم به گمراهى مى باشد
2⃣ به معنى گمراه ساختن از طریق ثواب و پاداش هاى روز قیامت است، که در واقع به مفهوم مجازات کردن خواهد بود.
3⃣ برگرفتن نعمت توفیق، و رها ساختن انسان به حال خود، که نتیجه اش گمراه شدن و سرگردان ماندن در طریق هدایت است. و این تعبیر اشاره لطیفى به این حقیقت است که: همواره گناهان سرچشمه گمراهى بیشتر، و دور ماندن از طریق هدایت است.
┄┄┅••✻┄┄┅••
📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد.
مؤسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
خواستم این اربعین را کربلا باشم، نشد 🏴
از نجف، پای پیاده… کربلا باشم، نشد
زائران بین نمازی در حرم یادم کنید 🏴
هر نمازی خواستم در کربلا باشم، نشد🏴
اربعین میآید
و زینبی با قامتی از غم خمیده🏴
چهل روز است
حسینش را ندیده🏴
زبان اشک
تنها میتواند
شرح حالش را بگوید🏴
🏴 برگزاری مراسم اربعین حسینی در موسسه نورالیقین، هیئت صاحبالزمان (عجل الله تعالی فرجه)
▪️روز شنبه، ۳شهریور (۱۹ صفر ۱۴۴۵)
▪️با سخنرانی استاد آلمرتضی همراه با آغاز تدریس تفسیر سوره مومنون و روضهخوانی و سینهزنی توسط مداحان اهلبیت
┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin