eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
1.6هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸پاداش عجیب زیارت امام حسین علیه‌السلام ، و علت تفاوت درجات 🎙عارف سالک ، آیت الله قدس سره @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◈﷽◈ 💫«وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ....» 64نساء 🍃روز دوشنبه ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۳ استاد محترم آل‌مرتضی پیرامون موضوعاتی چون انواع تفویض در علم کلام و اثبات عصمت پیامبر در صدور احکام از طریق قیاس اقترانی و در ادامه به چند روش از روش‌های تربیتی امام زین العابدین علیه السلام اشاره داشتند. ⬅️انواع تفویض جبر و تفویض از نخستین مسائلی است که در علم کلام به آن پرداخته شده که موجب شده نظرات و عقاید مختلف در این حوزه به وجود بیاید ❇️۱.نظریه مفوضه این گروه معتقدند تفویض در مقابل جبر است یعنی خداوند افعال بندگان را به خودشان واگذار کرده و انسان‌ها با قدرتی که خداوند به آنها داده است افعال خود را ایجاد می کنند یعنی تکالیفی را که باید انجام دهند یا ترک کنند به خودشان واگذار کرده است معتزله گروهی بودند که قائل به چنین تفویضی بودند. ❇️۲.نظریه اشاعره این گروه معتقد به جبر هستند و همه افعال انسان را به خداوند نسبت می‌دهند مانند خیر و شر، طاعت و معصیت و انسان هیچ اختیاری در مورد افعال مختلف خود ندارد. مثال اگر امام حسین کشته شده خدا خواست و اگر یزید مرتکب چنین جنایتی شد باز هم خواست خدا بوده است. ❇️۳. نظریه شیعه در مقابل دو گروه مفوضه و اشاعره، مذهب شیعه که علم خود را از ائمه اطهار(ع) گرفته، معتقد به امر بین الامرین است یک حد وسط و اعتدال، یعنی انسان در انجام امور خود نه کاملاً مختار است نه مجبور. یعنی اگر فعلی از انسان صادر می‌شود، در عین اینکه اراده خود او دخیل بوده مستند به اراده خداوند نیز هست و در واقع این باور را دارد که اراده انسان در طول اراده خداوند است. در این نظریه نه خداوند معزول است و نه انسان به طور مثال: اگر مهندسی طرح و نقشه یک ساختمانی را می‌کشد آیا برای ساختن این ساختمان نظارت او لازم نیست؟ عقل سلیم هم این را نمی پذیرد که خداوند که خالق است و ربوبیت عالم بر عهده اوست تفویض اختیار کرده باشد محال است خداوندی که صاحب قدرت مطلق است بخشی از امور شرعی و تکوینی را واگذار کرده باشد بدون اینکه حسابرسی و نظارتی در کار باشد چرا که این از عدالت خداوندی به دور است. ❇️ تفویض تشریعی یعنی خداوند انسان‌ها را در تکالیف و اعمالی که به عهده آنها گذاشته، انجام و ترک آنها را به خودشان واگذار کرده است. ❇️تفویض تكویني یعني خداوند قدرت انجام امور و افعال را به انسان‌ها واگذار کرده و خودش مالکیتی نسبت به افعال انسان ندارد و همه انسان‌ها قدرت را از خداوند گرفته و در امور خود مستقلند و اراده خداوند دخالتی در افعال آنها ندارد. ⬅️افراط در تفویض متأسفانه عده‌ای از شیعیان در امر تفویض دچار افراط شده و بر این عقیده هستند که اموری چون خلقت جهان و روزی و مرگ در زندگی مخلوقات به پیامبر اکرم و ائمه واگذار شده که این باور و اعتقاد صحیح نیست و کسی که چنین اعتقادی داشته باشد از غالیان محسوب می‌شود. 👈در مقابل گروه دیگری هستند که معتقدند خداوند متعال گاهی با اراده و اذن خود بعضی از امور را به پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام واگذار می‌کند که این نوع تفویض قابل پذیرش است، ما وقتی به اهل بیت (ع) سلام می‌دهیم جواب سلام ما را می دهند و یا اهل قبور پاسخ سوالات را می دهند. رسول خدا (ص) به سلمان فرموده بود که وقتی مرگش نزدیک شود، هر مرده ای با وی صحبت خواهد کرد. سلمان در حال مرگ در گفتگوی با مردگان گفت:ای بنده خدا،مرگ را برای من توصیف کن. مرده گفت:به خدا سوگند ،بریده شدن با قیچی و پاره شدن با ارّه برای من از سختی و شدتی که زمان مرگ به من وارد شد،آسانتر است. اما برخی از افرادی هم هستند که به راحتی جان می دهند، چون این افراد عمر خود را صرف انجام کارهای خوب و پسندیده کرده اند. ادمی باید خود را برای روز قیامت که به مقیاس سال‌های دنیا برابر پنجاه هزار سال خواهد بود آماده کند.  انسان های مؤمن علاوه بر اینکه برای دنیای خود ارزش قائل هستند و از آن استفاده صحیح می کنند حب دنیا را در دل ندارند و خدا و جهاد در راه خدا عزیزترین چیز در نزد آنان است. اشکالی ندارد که انسان خانه ای چندطبقه بسازد ولی می تواند یک طبقه را در راه خدا و یا کمک برای نیازمندان هدیه نماید. 👈 مدیریت محترم موسسه نورالیقین در ادامه فرمودند: مناسبت اربعین را در پیش داریم و هر کسی در حد توان خود هرچه که می خواهد آماده کرده و اهدا کند تا برای راهپیمایی اربعین ارسال شود. کریم بودن نسبت به مردم باارزش است ولی اگر برای اهل بیت (علیهم السلام) کریم باشیم بسیار ارزش بالاتری دارد. هر کسی که دوست دارد برای خدا و در راه اهل بیت( ع) کریم باشد می تواند در کارهای اربعین سهیم باشد و مشارکت کند ان شاالله... 🏴🏴🏴🏴🏴 @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیر و علوم قرآنی
◈﷽◈ 🍃در ادامه مباحث آیه ۶۴ نساء استاد محترم به دو موضوع دیگر اشاره کرده و توضیحاتی را به شرح زیر ارائه نمودند: ⬅️ اجتهاد پیامبر ایشان در مورد اثبات عدم اجتهاد پیامبر در صدور احکام که اگر پیامبر هم مثل سایر مجتهدین با استفاده از ادله ظنی بخواهد حکمی صادر کند نتیجه تابع اخس مقدمات می‌شود و یک حکم ظنی بدست می‌آید نه یقینی، توضیحاتی را با استفاده از قیاس اقترانی ارائه نمودند. یکی از شرایط عمومی اشکال قیاس اقترانی تبعیت نتیجه از أخس مقدمات است یعنی یک قضیه مطلوب در این نوع قیاس از لحاظ کیفی و کمی تابع اخس مقدمین است یعنی تابع مقدمه‌ای است که از لحاظ کمی یا کیفی پایین‌تر و پست‌تر از دو مقدمه صغری و کبری است. یعنی اگر از دو مقدمه یکی کلی باشد و دیگری جزئی باشد یا یکی موجبه و دیگری سالبه باشد چون کلیت بالاتر از جزئیت و اثبات بالاتر از نفی و سلب است، پس نتیجه جزئی و یا سالبه است. مثال : بعضی از مردم متکبرند هر متفکری نادان است. نتیجه :برخی از مردم نادانند . در این مثال صغری از منظر کمی جزئیه و کبری کلیه است به همین جهت نتیجه تابع اخس مقدمات است و به لحاظ کمیت جزئیه می‌شود 👈با توجه به این قاعده در قیاس اقترانی بر فرض اینکه اگر خداوند بخشی از شریعت را به پیامبر واگذار کرده باشد در برخی امور وحی نفرستاده باشد و خود پیامبر باید اجتهاد کند. در این صورت با سایر مجتهدین تفاوتی ندارد؛ زیرا فقها بر اساس ظاهر و ادله موجود احکام را استنباط می‌کنند. در نتیجه حکمی که صادر می شود ظنی است نه یقینی چون نتیجه بر اساس اخس مقدمات است. 👈پس همه احکامی که پیامبر (ص) بیان می‌کند برگرفته از وحی الهی است. چه از طریق وحی دریافت کرده باشد یا حدیث قدسی. در پایان مدیریت محترم نورالیقین به چند روش تربیتی امام سجاد (ع) توصیه و سفارش نمودند. ⬅️۱. روش وفق و مدارا 👈 از اصول تربیتی مهمی که در قرآن و سیره پیامبر و ائمه اطهار نسبت به آن خیلی توصیه و سفارش شده مدارا کردن با مردم است (کونوا مدارة الناس» گذشت و کظم غیط در مورد خطاها و اشتباهات آنهاست. «أحسن الی عن أساء الیه» 👈یکی از حقوقی که امام سجاد (ع) در مورد آن تأکید کردند رعایت حقوق دیگران در زندگی اجتماعی و مدارا کردن با مردم است خصوصاً همسایگان. استاد در ادامه فرمودند: خداوند متعال اولیاء خود را در بین مردم مخفی کرده است. در رفتار و گفتار و عمل خودمان با دیگران مراقب باشیم. بدانیم در مقابل چه کسی هستیم و با هر کسی در خور فهم و درک او صحبت کنیم: «کلّم الناس علی قَدَرِ عقولهم» 👈۲.اهمیت تغافل امام سجاد(ع) در این مورد به فرزند گرامی خود می فرمایند: 💫وَاعلَم یا بُنیَّ..... لانّ الانسانَ لایَتَغافَل إلاّ عن شیء قَد عَرَفَهُ فَفَطِنَ لَهٌ» فرزندم...، انسان تغافل نمی­کند، مگر از چیزی که آن را می­شناسد و آگاهی دارد. امام با بیان اهمیت تغافل و فواید آن ما را به این سو تشویق و هدایت می فرماید. ⬅️معنی تغافل یعنی انسان چیزی را که می ‌داند و از آن آگاه است ولی عمداً خود را غافل نشان می‌دهد و وانمود می‌کند که از چیزی خبر ندارد. در ادامه استاد محترم جهت تکمیل توضیحات خود فرمودند: تغافل یعنی اینکه درگیر مسائل بیهوده نشویم و با محبت و گذشت باعث هدایت دیگران شویم، شخصیت خود را در نظر نگیریم و سعی کنیم با دیگران با توجه به ظرفیت آنها مدارا کنیم و اصابت ضربه های بزرگ بر قلب خود را تحمل کنیم، قلبمان شیشه ای نباشد تا سریع در مشکلات بشکند و قابل جبران نباشد. مثل صبر و تحمل مادر در مقابل اولادش. کسی که اشتباه می کند باید با دلایل عقلی و نقلی او را راهنمایی کرد حتی اگر با ما موافق نباشد. وقتی از اعتماد ما سوء استفاده کرد باید مرحله دیگری را اجرا کنیم، روی بر گردانیم و جواب او را ندهیم ... دقت نماییم که هدفمان گرفتن انتقام نیست، اگر مرحله تغافل و مدارا کارساز نبود از روش روی گردانیدن تنها برای رضای خداوند استفاده می کنیم چرا که او از نیات ما با خبر است. ⬅️انواع تغافل ❇️تغافل ممدوح : تغافلی که در اخلاق و تربیت کاربرد زیادی دارد به این معنا که گاهی انسان چیزی را می‌داند ولی به دلایلی آن را پنهان می‌کند چون بهتر و پسندیده‌تر است و اگر اظهار کند عواقب نامطلوبی در پی دارد و برای حفظ آبروی دیگران و چشم‌پوشی از لغزشهای آنها به قول معروف شتر دیدی ندیدی. ❇️تغافل مذموم : گاهی هوای نفس انسان و افکار و اندیشه‌های پلید او انگیزه تغافل است مانند شخصی که از روی حسادت از کارهای بد دیگران چشم پوشی می کند. تا او به کارهای غلط و نادرست، ادامه دهد و یا تغافلی که برای مصلحت و نفع شخصی خود انسان باشد نه مصلحت طرف مقابل این نوع تغافل مذموم شمرده می‌شود. 🏴🏴🏴🏴🏴 @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیر و علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═•* چند نکته 1⃣انضباط پل بین اهداف و دستاوردهای یک حافظ هستند.👌 2⃣ اگر تمایل به حفظ قوی ندارید، مجبور خواهید بود با مرور ضعیف کنار بیایید.☹️ 3⃣ انگیزه حفظ، چیزی است که به شما قدرت شروع را می دهد و عادت به حفظ، چیزی است که شما را در راه نگه می دارد.💪 4⃣ موفقیت در حفظ آیات خدا، چیزی جز تمرین روزمره چند نظم ساده نیست.💯 5⃣به افرادی که شما را دلسرد می‌کنند نپیوندید❌چون رشد نخواهید کرد، جایی بروید که برای کلام خدا ارزش قائل باشند. 6⃣ یاد بگیرید از اینکه در راه حفظ سخنان الهی هستید خوشحال باشید و همزمان به دنبال تمام چیزهای دیگری که میخواهید بروید.✅ منبع: کانال حفظ قرآن 📌توجه : انتشار مطالب اختصاصی این کانال با ذکر منبع، بلامانع است. •••┈✾~🏴~✾┈••• @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
🏴بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ🏴 ...وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ؛ و (شهادت می دهم) امام حسین علیه السلام جانش را در راه تو بذل و بخشش نمود تا بندگانت را از جهالت و نادانی و سرگردانی گمراهی نجات بخشد.(زیارت اربعین) امروز در دنیای پیچیده‌ی پُرتبلیغات و پُرهیاهویی که بر بشریّت حاکم است، حرکت اربعین، یک فریاد رسا و رسانه‌ی بی‌همتا است.(مقام معظم رهبری مدظله العالی۱۳۹۸/۰۷/۲۱) ┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄ ⬅️ پیاده روی اربعین؛ حرکت عشق و ایمان پیاده روی اربعین تداوم رسالت جهاد تبیین حضرت زینب(س) است. به همت "هیئت صاحب الزمان عج" امسال نیز همچون سالهای گذشته خیل عظیمی از خواهران ولایی این هیئت در جمع ارادتمندان حضرتش پای در رکاب نهاده و عازم دیار دوست شده اند. ⬅️ جاماندگان قافله اربعین به اطلاع می رساند در راستای هر چه بیشتر نهادینه شدن آیین پیاده روی اربعین، جاماندگان از این سفر معنوی در قالب هیئتی در عصر روز اربعین، پس از قرائت زیارت اربعین در پیاده روی حرم تا حرم شرکت می جویند و ندای لبیک یا مهدی (عج) سر خواهند داد. اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در مسجد مقدس جمکران پایان بخش این مراسم باشکوه خواهد بود گفتنی است در طول مسیر اعضای هیئت صاحب الزمان عج در قالب موکبی سیار از عزاداران اباعبدالله علیه السلام پذیرایی خواهند کرد. 🕒 زمان حرکت:ساعت ۱۵ از مقابل امام زاده احمدبن قاسم علیه السلام مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin @heyat_sahebalzaman
=☆﷽☆= وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِلَّ قَوْمًا بَعْدَ إِذْ هَدَاهُمْ حَتَّىٰ يُبَيِّنَ لَهُمْ مَا يَتَّقُونَ ۚ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ خداوند بر آن نيست كه قومى را بعد از آنكه هدايتشان نمود، بى‌راه بگذارد تا آنچه را (كه بايد از آن) پرهيز كنند، برايشان بيان كند. قطعاً خداوند به هر چیزی داناست ✳️موضوع:مجازات قبل از بیان حکم(قاعده قبح عقاب بلا بیان) ⚜بعضى از مفسران گفته‌اند كه گروهى از مسلمانان قبل از نزول فرائض و واجبات چشم از جهان بسته بودند، جمعى خدمت پيامبر ص آمدند و درباره سرنوشت آنها اظهار نگرانى كردند، و چنين مى‌پنداشتند كه آنها شايد گرفتار مجازات الهى به خاطر عدم انجام اين فرائض باشند. آيه فوق نازل شد و اين موضوع را نفى كرد . ⁉️از جمله"حَتَّى یُبَیِّنَ لَهُمْ ما یَتَّقُونَ " چه قواعد عقلی و شرعی استنباط میشود؟ قاعده عقلی قبح عقاب بلا بیان ✍مادام که خداوند حکمى را بیان نفرموده، و توضیحى در شرع پیرامون آن نرسیده است، هیچ کس را در برابر آن مجازات نخواهد کرد، و به تعبیر دیگر: تکلیف و مسئولیت، همواره بعد از بیان احکام است، و این همان چیزى است که در علم اصول از آن به قاعده " قبح عقاب بلا بیان " تعبیر می شود. قاعده قبح عقاب بلابیان، از قواعد عقلی و مبتنی بر پذیرش حسن و قبح عقلی است و مفهوم آن این است که کیفر کردن شخصی که از جانب شارع و مولا بیانی بر تکلیف، به وی نرسیده، در نزد عقل زشت و ناپسند است. با استفاده از این قاعده ، حکم جاهل قاصر و مقصر برداشت میشود. ✅ قاعده شرعی اصل برائت ✍مادام که دلیلى بر وجوب یا حرمت چیزى نداشته باشیم، هیچ گونه مسئولیتى در برابر آن نداریم . و به تعبیر دیگر، همه چیز براى ما مجاز است، مگر آن که دلیلى بر وجوب یا تحریم آن اقامه شود، و این همان است که نام آن را" اصل برائت "می گذارند. ⁉️ مفسران در معنی" یُضِلُ "چه احتمالاتی را در نظر گرفته اند؟ 1⃣ منظور از "یُضِلَّ" که در اصل به معنى گمراه ساختن است، حکم به گمراهى مى باشد 2⃣ به معنى گمراه ساختن از طریق ثواب و پاداش هاى روز قیامت است، که در واقع به مفهوم مجازات کردن خواهد بود. 3⃣ برگرفتن نعمت توفیق، و رها ساختن انسان به حال خود، که نتیجه اش گمراه شدن و سرگردان ماندن در طریق هدایت است. و این تعبیر اشاره لطیفى به این حقیقت است که: همواره گناهان سرچشمه گمراهى بیشتر، و دور ماندن از طریق هدایت است. ┄┄┅••✻┄┄┅•• 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* خواستم این اربعین را کربلا باشم، نشد 🏴 از نجف، پای پیاده… کربلا باشم، نشد زائران بین نمازی در حرم یادم کنید 🏴 هر نمازی خواستم در کربلا باشم، نشد🏴 اربعین می‌آید و زینبی با قامتی از غم خمیده🏴 چهل روز است حسینش را ندیده🏴 زبان اشک تنها می‌تواند شرح حالش را بگوید🏴 🏴 برگزاری مراسم اربعین حسینی در موسسه نورالیقین، هیئت صاحب‌الزمان (عجل الله تعالی فرجه) ▪️روز شنبه، ۳شهریور (۱۹ صفر ۱۴۴۵) ▪️با سخنرانی استاد آل‌مرتضی همراه با آغاز تدریس تفسیر سوره مومنون و روضه‌خوانی و سینه‌زنی توسط مداحان اهل‌بیت ┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام بر آن خورشیدے ڪہ همہ مردمان تاریخ در انتظارش بوده اند.. و با طلوعش همگان زیر سایہ محبّتش یڪدل و یڪ نوا مے شوند.. سلام بر او و بر لحظہ هاے طلوعش.. ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 مراقبه بیستم صفر 🔺 مرحوم آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی(ره): 🔹 به هر روی بر مراقبه کننده لازم است که بیستم صفر(اربعین) را برای خود روز حزن و ماتم قرار داده بکوشد که امام شهید را در مزار حضرتش (علیه السلام) زیارت کند، هر چند تنها یک‌ بار در تمام عمرش باشد. چنانکه حدیث شریف، علامت‌های مؤمن را پنج امر ذکر کرده است: ۵۱ رکعت نماز در شبانه روز، زیارت اربعین،‌انگشتر در دست‌ راست‌کردن، پیشانی بر خاک گذاشتن و بلند بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ گفتن در نمازها. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زیارت‌نامه اربعین، نوعی عهدنامه است 🔻اصل زیارت، حضور در محضر امام و تجدیدِ عهد با امام است، چه از دور، چه از نزدیک. مفاد زیارت‌نامه، مفاد عهدنامه است. این عهدنامه که در زیارت اربعین هست، خیلی لطیف است. شهود امام و مقامات امام و بعد هم عباراتی است که ما را به رجعت امام می‌رساند که «امری لامرکم سِلْم ونُصرَتی لکم مُعَدة» و ما را به نصرت و یاری و انتظار می‌رساند. 🔻یعنی ما شهادت می‌دهیم که این جریان شما در ظهور ائمه و رجعت، ادامه‌دار می‌باشد. هدف ما از انتظار، این است که قلب، تسلیم باشد و دنبال رأی امام باشد و تمام یاری‌مان، برای امام آماده باشد. 🔻نتيجه زيارت اربعين، آنچنان كه در انتهای زيارت‌نامه اربعین آمده است تسليم قلب، تبعيت محضِ رأی انسان از امام و آماده بودن زائر برای نصرت حضرت است. انسان بايد به جايی برسد كه هيچ رأیی در برابر امر معصوم نداشته باشد. 📚آیت‌الله سیدمحمّدمهدی میرباقری @moassese_nooralyaghin
متن زيارت اربعين 🔵 السَّلامُ عَلَى وَلِيِّ اللَّهِ وَ حَبِيبِهِ السَّلامُ عَلَى خَلِيلِ اللَّهِ وَ نَجِيبِهِ السَّلامُ عَلَى صَفِيِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِيِّهِ السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِيدِ السَّلامُ عَلَى أَسِيرِ الْكُرُبَاتِ وَ قَتِيلِ الْعَبَرَاتِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِيُّكَ وَ ابْنُ وَلِيِّكَ وَ صَفِيُّكَ وَ ابْنُ صَفِيِّكَ الْفَائِزُ بِكَرَامَتِكَ أَكْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَةِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَةِ وَ اجْتَبَيْتَهُ بِطِيبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَيِّداً مِنَ السَّادَةِ وَ قَائِداً مِنَ الْقَادَةِ وَ ذَائِداً مِنَ الذَّادَةِ وَ أَعْطَيْتَهُ مَوَارِيثَ الْأَنْبِيَاءِ وَ جَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَى خَلْقِكَ مِنَ الْأَوْصِيَاءِ فَأَعْذَرَ فِي الدُّعَاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلالَةِ وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَيْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْيَا وَ بَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنَى وَ شَرَى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْكَسِ وَ تَغَطْرَسَ وَ تَرَدَّى فِي هَوَاهُ وَ أَسْخَطَكَ وَ أَسْخَطَ نَبِيَّكَ ، وَ أَطَاعَ مِنْ عِبَادِكَ أَهْلَ الشِّقَاقِ وَ النِّفَاقِ وَ حَمَلَةَ الْأَوْزَارِ الْمُسْتَوْجِبِينَ النَّارَ [لِلنَّارِ] فَجَاهَدَهُمْ فِيكَ صَابِراً مُحْتَسِباً حَتَّى سُفِكَ فِي طَاعَتِكَ دَمُهُ وَ اسْتُبِيحَ حَرِيمُهُ اللَّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبِيلاً وَ عَذِّبْهُمْ عَذَاباً أَلِيماً السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدِ الْأَوْصِيَاءِ أَشْهَدُ أَنَّكَ أَمِينُ اللَّهِ وَ ابْنُ أَمِينِهِ عِشْتَ سَعِيداً وَ مَضَيْتَ حَمِيداً وَ مُتَّ فَقِيداً مَظْلُوماً شَهِيداً وَ أَشْهَدُ أَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ مَا وَعَدَكَ وَ مُهْلِكٌ مَنْ خَذَلَكَ وَ مُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَكَ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ وَفَيْتَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ جَاهَدْتَ فِي سَبِيلِهِ حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ ظَلَمَكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِكَ فَرَضِيَتْ بِهِ، اللَّهُمَّ إِنِّي أُشْهِدُكَ أَنِّي وَلِيٌّ لِمَنْ وَالاهُ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاهُ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّكَ كُنْتَ نُورا فِي الْأَصْلابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الْمُطَهَّرَةِ [الطَّاهِرَةِ] لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجَاهِلِيَّةُ بِأَنْجَاسِهَا وَ لَمْ تُلْبِسْكَ الْمُدْلَهِمَّاتُ مِنْ ثِيَابِهَا وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ مِنْ دَعَائِمِ الدِّينِ وَ أَرْكَانِ الْمُسْلِمِينَ وَ مَعْقِلِ الْمُؤْمِنِينَ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ الْإِمَامُ الْبَرُّ التَّقِيُّ الرَّضِيُّ الزَّكِيُّ الْهَادِي الْمَهْدِيُّ وَ أَشْهَدُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِكَ كَلِمَةُ التَّقْوَى وَ أَعْلامُ الْهُدَى وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى وَ الْحُجَّةُ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا وَ أَشْهَدُ أَنِّي بِكُمْ مُؤْمِنٌ وَ بِإِيَابِكُمْ مُوقِنٌ بِشَرَائِعِ دِينِي وَ خَوَاتِيمِ عَمَلِي وَ قَلْبِي لِقَلْبِكُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِي لِأَمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّى يَأْذَنَ اللَّهُ لَكُمْ فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لا مَعَ عَدُوِّكُمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ عَلَى أَرْوَاحِكُمْ وَ أَجْسَادِكُمْ [أَجْسَامِكُمْ ] وَ شَاهِدِكُمْ وَ غَائِبِكُمْ وَ ظَاهِرِكُمْ وَ بَاطِنِكُمْ آمِينَ رَبَّ الْعَالَمِينَ. @moassese_nooralyaghin
🟢 شوق دیدار یار در اربعین... 🔴راوی:برام اهداف مردم از پیاده روی و خدمت به زوّار خیلی جالب بود. 🔷 از خیلی از عراقیا و موکب‌دارا همین سؤالو می‌پرسیدم. 🔹یکی گفت: همه زندگیمو مدیون حسینم، قول دادم تا آخر عمرم نوکری زائراشو بکنم. 🔹یکی‌شون گفت: سیر کردن زائر امام حسین خیلی ثواب داره. 🔹یکی گفت خدمت به زائرا، خدمت به امام‌حسینه. 🔹اما بین این همه، یه جواب خیلی به دلم نشست... 🔹یه پسر جوونِ سبزه که یه سینی خرما دستش گرفته بود و اول صبح وایساده بود وسط مسیر،سینی رو گرفت سمتم. 🔹یه خرما برداشتم و پرسیدم: چرا برای چند روز از همه زندگی‌ت زدی اومدی اینجا که از زائرا پذیرایی کنی؟؟ 🔹 اشک تو چشاش حلقه زد، بغضش رو خورد و با یه صدای گرفته با همون لهجه‌ی عراقی، دست و پا شکسته شروع کرد فارسی صحبت کردن: هرسال همه دل‌خوشیم اینه که فقط یه بار یکی از این خرماها رو به امام‌زمانم که میدونم حتما اربعین به زیارت میاد، تعارف کرده باشم... همین... 🆔 eitaa.com/emame_zaman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سفارش آیت الله وحید خراسانی به زائرین اربعین: 🔵 «شب و روز اربعین را وقف دعای فرج امام زمان علیه السلام کنید همه دست به دعا بلند کنند و برای تعجیل فرج دعا کنند» @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 فرا رسیدن اربعین حسینی را به صاحب عزا، حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه و تمام عزادان حسینی تسلیت می‌گوییم. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* ✨درس تفسیر تاریخ: شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۰۳ مصادف با ۱۹/ صفر/ ۱۴۴۶ 🌑🌑🌑🌑🌑🌑 استاد آل‌مرتضی ضمن تسلیت و تعزیت محضر صاحب‌الامر(عج) و مقام معظم رهبری دام‌ظله و قرآن‌پژوهان گرامی، درس تفسیر را با طرح سوالی کلیدی به ترتیب ذیل آغاز کردند: ❓اربعین چیست؟ و برای وضوح مطلب سوالات مرتبط را چنین مطرح کردند: ❓ اعتبار اربعین در چیست؟ ❓ تفاوت اربعین و عاشورا در کجاست؟ ✅ اربعین فرقان است، فرقان حق از باطل. ✅ عاشورا مظلومیت و محرومیت است. 👈 دشمنان خواستند که این واقعه عظیم را پنهان کنند. آنها اینطور جلوه داده بودند که امام حسین علیه‌السلام و کاروان اسراء افرادی هستند که بر علیه خلیفه مومنین، یزید لعنه‌الله‌علیه خروج کرده‌اند. مردم شام در هنگام ورود کاروان اسراء به این شهر با رقص و هلهله و زینت و شادی به دیدار اسراء آمدند، آنها این روز را عید می‌دانستند. اما روشنگرهای حضرت زینب سلام‌الله‌علیها و امام زین‌العابدین علیه‌السلام در کوفه، بازار کوفه، بازار شام، مجلس ابن‌زیاد، در مسیر شام به مدینه و ایام اسارت باعث شد که در هنگام خروج این کاروان از شام، مردم با گریه و پشیمانی و ندامت این کاروان را بدرقه کنند، این روشنگری باعث شده بود که مردم منقلب شوند. ❗️درس عبرت پس وقتی مصیبتی حادثه‌ای بر ملتی وارد می‌شود فقط نباید چون مصیبت‌زده‌ها نشست و گریست بلکه باید روشنگری و تبیین کرد همان که رهبر عزیزمان از آن با عنوان «جهاد تبیین» یاد کردند. اوج محرومیت و مظلومیت در روز عاشورا آغاز شد و در روز اربعین در اثر تبیین خاندان اهل بیت علیهم‌السلام مردم حقیقت را فهمیدند و منقلب شدند و فرقان حق از باطل شکل گرفت. ❓ آیا اربعین روز ورود حضرت زینب سلام‌الله‌علیها و اسراء اهل بیت علیهم‌السلام به کربلاست؟ 👈کتاب‌های زیادی روز اربعین را ورود اسراء به کربلا می‌دانند و کتاب‌های بعدی به تبعیت از آنها این مطلب را عنوان کرده‌اند. اما علمای بزرگ اسلام همچون علامه مفید، علامه طوسی در قرن چهارم و پنجم فرمودند که اصلاً حضرت زینب سلام الله علیها در اربعین به کربلا برنگشته است بلکه یکی از دو احتمال زیر را مطرح کرده‌اند: ۱. روز اربعین، حرکت کاروان اسراء به سمت مدینه بوده است. ۲. روز اربعین، کاروان اسراء به مدینه رسیدند. ❗️البته نظر مخالف جدی هم با آن وجود دارد که دلایل مختلفی را هم عنوان کرده است اما نتوانسته با قطعیت ورود اسراء به کربلا در اربعین را اثبات کند. تذکر: سید ابن‌طاووس عالم بزرگ شیعه، در کتاب لهوف خود به مسئله ورود حضرت زینب سلام‌الله‌علیها، در روز اربعین به کربلا اشاره کرده است. در توضیح این مطلب گفته می‌شود که این عالم بزرگ این کتاب را در سن جوانی خود نوشته‌اند، حاوی مطالب بسیار مهم و پرفایده‌ای است اما مفید برای روضه‌خوانی است نه به عنوان یک سند تاریخی. زیرا ممکن است با توجه به سن پایین نویسنده در هنگام نگارش کتاب از احادیث ضعیف استفاده شده باشد. ✅ آنچه مسلم است حضور جابربن‌عبدالله انصاری در اولین اربعین در سرزمین کربلاست. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•* 🌑🌑🌑🌑🌑🌑 ❓عدد اربعین در آیات و روایات ✨"وَ وَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً... "(۱۴۲، اعراف) ✨"...حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً..." (۱۴۶،احقاف) رسول‌اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله: ✨✨"مَن أخلَصَ لِلّهِ أربَعينَ صَباحا ظَهَرَت يَنابيعُ الحِكمَةِ مِن قَلبِهِ عَلى لِسانِهِ؛ هر كس چهل روز خود را براى خدا خالص كند چشمه‌هاى حكمت از قلب وى بر زبانش جارى مى‌شود." ❓اعتبار اربعین از کجاست؟ 👈 ۱. زیارت قبر اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در روز اربعین توسط جابربن‌عبدالله انصاری نشان می‌دهد که شیعه باید در این روز قبر امام حسین علیه‌السلام را زیارت کند. 👈 ۲. امام صادق علیه‌السلام زیارتنامه اربعین را به صفّوان جمّال فرمودند. 👈 ۳. احادیث زیادی از امام صادق علیه‌السلام، امام باقر علیه‌السلام و بقیه امامان در خصوص فضیلت زیارت اربعین رسیده است به خصوص حدیث امام حسن عسکری علیه‌السلام در فضیلت زیارت اربعین که یکی از پنج نشانه‌ی مومن واقعی را زیارت اربعین می‌داند. 👈 ۴. مضامین بلند و ارزشمند مطرح شده در زیارتنامه اربعین توسط امام صادق علیه‌السلام. 👈 ۵. روشن شدن اولین و مهم‌ترین هدف امام حسین علیه‌السلام در متن زیارتنامه اربعین که آن نجات از گمراهی و ضلالت است. "لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ" ❓ زمان قرائت زیارتنامه ؟ بهترین زمان آن، قبل از ظهر، در زمان چاشتگاه « ضحی» می‌باشد. ❓چرا زیارت اربعین فقط برای امام حسین علیه‌السلام نقل و سفارش شده است؟ ✅ با آنکه انبیای بزرگ الهی، امامان معصوم علیهم‌السلام همگی در مسیر دین سختی و درد کشیدند، زیارت اربعین ندارند حتی پیامبراسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم با آن مقامشان، برایشان زیارت اربعین سفارش نشده است، دلیل این امر مصیبت سخت و سنگینی است که همگی در یک روز بر امام حسین علیه‌السلام وارد شدند. "لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِيَّةُ، وَجَلَّتْ وَعَظُمَتِ الْمُصيبَةُ بِكَ عَلَيْنا وَعَلى جَميعِ اهْلِ الْإِسْلامِ، وَجَلَّتْ وَعَظُمَتْ مُصيبَتُكَ فِى السَّمواتِ، عَلى جَميعِ اهْلِ السَّمواتِ" 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 استاد آل‌مرتضی با بیان این مطالب سازنده در مورد اربعین از این فرصت استفاده نمودند و تذکر همیشگی خویش را بیان داشتند و شاگردان خویش را به فراگیری معارف دین، تاریخ اسلام و تلاش و جهاد علمی دعوت کردند. ایشان آیات پایانی سوره حج و ابتدایی سوره مومنون را مبنا قرار داده و به موضوع جهاد در راه دین تاکید کردند. "وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ..." ✅ هر کس از زندگی خود حرکتی انجام می‌دهد آن حرکت باید ماندگار و با برکت باشد. حرکتی مفید است که حتی بعد از مرگ شخص، سالیان سال باقی بماند مانند حرکت امام خمینی رحمة‌الله‌علیه که این انقلاب را بنا نهاده‌اند. مصداق واقعی کسی که حق جهاد را به جا آورد امام حسین علیه‌السلام هستند که قیام تاریخی و حماسی عاشورا را آفریدند که تا قیامت این حرکت با برکت جاودانه است و مردم از آن بهره می‌برند. 🌑🌑🌑🌑🌑🌑 مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
36.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیانات استاد حسینی آل مرتضی در مورد نتایج و ثمرات حرکت اربعین ⁉️اهداف زائران از شرکت در پیاده روی اربعین کدامند؟ ⁉️از این اهداف چه نتایجی را می توان ترسیم کرد؟ ⁉️ آیا صرفا با حرکت بدنی میتوان به این اهداف رسید؟ ◀️ پاسخ اجمالی: شرکت در این حرکت عظیم به منظور وصول به اهداف ذیل است: 👈۱- علم و آگاهی 👈۲- کسب معرفت و بصیرت 👈۳- تشخیص بین هدف و وسیله اهداف امام حسین علیه السلام در دو بازه زمانی محقق شد : 👈بخش اول: حرکت امام حسین (ع) و یاران ایشان در روز عاشورا 👈بخش دوم: حرکت امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) از عاشورا تا اربعین و سایر ائمه علیهم السلام ┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•* «الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَيَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَيَكْتُمُونَ مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ ۗ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُّهِينًا؛ کسانى که بخل مى‌ورزند، و مردم را نیز به بخل دعوت مى کنند، و آنچه را که خداوند از فضل (و رحمت) خود به آنها داده، کتمان مى نمایند. (این عمل، در حقیقت از کفرشان سرچشمه گرفته.) و ما براى کافران، عذاب خوارکننده اى آماده کرده ایم».(نساء، ۳۷) ✅ موضوع: کفر بخیل ❓قران کریم‌ انسان های مختال و فخور را چگونه توصیف می‌نماید؟ ✍ صفات اشخاص مذکور در کلام وحی چنین بیان شده است: 1⃣ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ: ◀️ اولین صفت مختالان فخور، بخل ورزیدن است. بخل تنها در مسائل مالی نيست، بلكه خودداری از هر نوع احسان به ديگران است و اعم از بخل مالی، مقامی، علمی و مانند آن ها را دربر می‌گيرد. گاهی مشكل ديگران با مال و مانند آن گشوده نمی‌شود و بايد انسان از آبرو مايه بگذارد و از مقام خود سخاوتمندانه بهره بگيرد؛ ولی انسان بخيل در اينجا نيز حاضر نيست با بهره گيری از موقعيت و مقام خود به نفع ديگران اقدامی كند، هرچند شناخت وظيفه در اين موارد بسيار دقيق است و تشخيص آن از مو باريك تر و عمل به آن از رفتن روی شمشير تيز دشوارتر. 2⃣ يَأْمُرُونَ النَّاس بِالْبُخْلِ: ◀️ نه تنها خود بخل می‌ورزند و برای احسان و كمك به ديگران اقدامی نمی‌كنند، ديگران را نيز به بخل تشويق می‌كنند. آنان به نهی از معروف و منصرف كردن نيكوكاران از كار خير و خدمت به مردم بسنده نمی‌كنند، بلكه به منكر، يعنی بخل كه وصفی نفسانی است امر می‌كنند و برای ترويج اين ويژگی نفسانی ميان مردم می‌كوشند. 🔸 امر آنان به بخل، برای رهايی از تنهايی در وصف بخل يا برای نجات از مذموم بودن آن ناهنجاری اخلاقی است، چون با گسترش آن، مختالان فخور شريك جرم پيدا می‌كنند. يا از جرم بودن بخل كاسته می‌شود. 🔸 امر به بخل لزوماً لفظی يا كتبی نيست، بلكه سيره و عمل بخيلانه كسی مانند انسان متمكّن كه الگوی ديگران است و به او تأسّی می‌شود، در حقيقت نوعی دستور به بخل و امر به منكر است. 3⃣ ويَكتُمونَ ما آتاهُمُ اللهُ مِن فَضلِه: ◀️ مختال، افزون بر بخل ورزيدن و كمك نكردن به ديگران، امكانات و نعمت هايی را كه خدای سبحان به او عطافرموده است، كتمان می‌كند تا در اَنظار محرومان واقع نشود و كسی توقع كمك از او نداشته باشد. حتی گاهی فقر اظهار می‌كند، با اينكه بايد نعمت خدادادی را آشكار كند و هم شاكر باشد: 👈 «واَمّا بِنِعمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّث» تا نعمت دوام یابد افراد بخیل وقتی به جای انفاق است بر میخورند تظاهر به فقر می‌کنند چون از سؤال مردم و درخواست كمكشان سخت ناراحت می‌شوند، و از سوی ديگر می‌ترسند اگر از دادن مال، خودداری كنند، مردم خونشان را بريزند، و يا آرامش زندگيشان را سلب كنند، برای اينكه مردم متوجه ثروت و اموال آنان نشوند، لباس پاره مي‏پوشند، و غذای نامطلوب مي‏خورند. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🏴 متن کامل بیانات رهبر انقلاب اسلامی در پایان مراسم عزاداری هیئت‌های دانشجویی به مناسبت اربعین حسینی ✏️بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم مثل همه‌ی اربعینهای دیگر، امروز شما جوانان عزیز این حسینیّه را با حضور خودتان، با احساسات پاک خودتان، نورانی کردید؛ از همه‌ی شما تشکّر میکنم به خاطر حضورتان و برنامه‌ای که بحمداللّه به بهترین وجهی انجام گرفت. برنامه‌ها بسیار خوب بود، سرود خوب بود، تلاوت قرآن خوب بود، زیارتی که خواندند بسیار خوب بود، منبر بسیار خوب بود، برنامه‌ی آقای مطیعی  بسیار خوب بود؛ بحمداللّه همه‌ی برنامه‌هایی که شما اینجا اجرا کردید، برنامه‌های پُرمغز، پُرمعنا و آموزنده‌ای بود. ✏️در زیارت عاشورا، شما به امام حسین (علیه السّلام) عرض میکنید: یا اَبا عَبدِ اللّهِ اِنّی سِلمٌ لِمَن سالَمَكُم وَ حَربٌ لِمَن حارَبَكُم اِلىٰ يَومِ القِيامَة.  «اِلىٰ يَومِ القِيامَة» یعنی چه؟ یعنی این کارزار میان جبهه‌ی حسینی و جبهه‌ی یزیدی تمام‌نشدنی است؛ این کارزار ادامه دارد. جبهه‌ی حسینی خودش را معرّفی کرده؛ امام حسین (علیه السّلام)، در همین سفر کربلا، در چند جا مشخّص کرده که حرفش چیست، هدفش چیست. فرمود: اِنَّ رَسولَ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ قالَ مَن‏ رَأَى سُلطاناً جَائِرا؛ مسئله، مسئله‌ی ظلم است، مسئله‌ی جُور است. مُستَحِلّاً لِحُرُمِ اللّهِ ناكِثاً لِعَهدِ اللّهِ ... يَعمَلُ فی عِبادِ اللّهِ بِالجَورِ وَ العُدوان؛  مسئله این است. این جبهه‌ی حسینی است که در مقابله‌ی با ظلم فعّالیّت میکند و جهاد میکند. نقطه‌ی مقابلش هم جبهه‌ی جُور است، جبهه‌ِی ظلم است، جبهه‌ی شکستن عهد الهی است. ✏️امروز شما در دنیا این را می‌بینید، قبل از دوران امام حسین (علیه السّلام) هم این دوجبهه‌ای وجود داشت، در زمان بعد از ایشان هم وجود داشته، امروز هم وجود دارد، تا آخر هم وجود خواهد داشت. در همه‌ی اینها «اِنّی سِلمٌ لِمَن سالَمَكُم»؛ با هر کسی که در جبهه‌ی شما است، من خوبم؛ «حَربٌ‏ لِمَن حارَبَكُم‏»، با هر کسی که با جبهه‌ی شما میجنگد، میجنگم. این جنگ اَشکال مختلفی دارد: در دوران شمشیر و نیزه یک جور است، در دوران اتم و هوش مصنوعی و امثال اینها یک جور دیگر است، ولی هست؛ در دوران تبلیغات به وسیله‌ِی شعر و قصیده و حدیث و بیان کلمات یک جور است، در دوران اینترنت و کوانتوم و امثال اینها هم یک جور دیگر است، ولی هست؛ در دوران دانشجو بودنِ انسان یک جور است، در دوران مدیر شدن و مسئول شدن یک جور دیگر است؛ در همه‌ِی احوال هست. «حَربٌ‏ لِمَن‏ حارَبَكُم» نباید فراموش بشود. «حَربٌ‏ لِمَن‏ حارَبَكُم» همیشه به معنای تفنگ به دست گرفتن نیست؛ به معنای درست اندیشیدن، درست سخن گفتن، درست شناسایی کردن، دقیق به هدف زدن است؛ «حَربٌ‏ لِمَن حارَبَكُم» این‌جوری است. بدانید وظیفه چیست، بشناسید راهی را که باید بپیمایید. اگر این‌جور فکر کردیم، این‌جور شناسایی کردیم، این‌جور همّت کردیم، زندگی معنا پیدا میکند، زندگی هدف پیدا میکند. پول لایق این نیست که هدف زندگی باشد؛ مقام و قدرت و موقعیّتهای اجتماعی حقیرتر از آن هستند که هدف زندگی انسان قرار بگیرند. هدف زندگی بندگی است، رسیدن به خدا است. راهش هم فقط همین است: سِلمٌ لِمَن سالَمَكُم وَ حَربٌ‏ لِمَن حارَبَكُم. ✏️جوانی‌تان را قدر بدانید؛ میدان وسیعی در مقابل شما است. ان‌شاءاللّه شصت سال دیگر، هفتاد سال دیگر شما در این دنیا حضور خواهید داشت و کار خواهید داشت؛ از این فرصت استفاده کنید؛ برای این فرصت طولانی برنامه‌ریزی کنید؛ برای اینکه برنامه‌ریزی‌تان درست از آب دربیاید فکر کنید؛ برای اینکه درست بتوانید فکر کنید با قرآن آشنا بشوید، قرآن را بخوانید، تأمّل کنید، از کسانی که پیش از شما و بیش از شما تأمّل کردند یاد بگیرید. یاد گرفتن ننگ نیست، افتخار است؛ همیشه باید یاد بگیریم، تا آخر عمر باید یاد بگیریم. فکر کنید، مطالعه کنید، شناسایی کنید، آنجایی که اقدام لازم است اقدام کنید. اقدام یک وقت در آزمایشگاه است، یک وقت در کلاس درس است، یک وقت داخل محیط دانشگاه است، یک وقت در محیط اجتماعی است، یک وقت در محیط سیاسی است، یک وقت در راه کربلا است، یک وقت در راه فلسطین است، یک وقت شعار برای اهداف عالیه‌ی اسلامی است. انقلاب اسلامی این راه را روی ما باز کرد. عزیزان من، جوانهای من! شماها آن روزگار را ندیدید؛ خوشحال باشید که ندیدید. ما دیدیم آن روزگار را؛ روزگار بدی بود، روزگار سختی بود، روزگار سیاهی بود، روزگار یأس بود. انقلاب ورق را برگرداند، انقلاب راه را باز کرد، انقلاب به ما فرصت داد. میتوانیم از این فرصت استفاده کنیم؛ شما میتوانید از این فرصت استفاده کنید. میشود هم استفاده نکرد؛ اگر استفاده نکردیم، خسران است؛ اگر استفاده کردیم، فلاح است: قَد اَفلَحَ‏ المُؤمِنون‏. ان‌شاءاللّه که موفّق و مؤیّد باشید. والسّلام‌علیکم‌ورحمةاللّه‌وبرکاته 💻 farsi.khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا