•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_پنجاه_و_پنج
✅موضوع: اعراب ادامه آیه ۱۳۶ سوره بقره
👈.... وَمَا أُوتِيَ مُوسَىٰ وَعِيسَىٰ وَمَا أُوتِيَ النَّبِيُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ
ترجمه : و به آنچه به موسی و عیسی و آنچه به پیامبران از ناحیه پروردگارشان داده شده ایمان آوردیم؛ میان هیچ یک از آنان [در اینکه از سوی خدا برای هدایت مردم مبعوث شده اند] فرقی نمیگذاریم، و ما در برابر او تسلیم هستیم.
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
مَا: اسم موصول، مبنی بر سکون، عطف بر لفظ جلاله «الله» و محلا مجرور
أُوتِيَ : فعل ماضی مجهول، مبنی بر فتح (باب افعال)
مُوسَىٰ: نایب فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه مقدره
وَ : حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
عِيسَی: معطوف به «موسی» و مرفوع بنابر تبعیت، علامت رفع ضمه مقدر
وَ : حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
مَا: اسم موصول، مبنی بر سکون، عطف بر لفظ جلاله «الله» و محلا مجرور
أُوتِيَ: فعل ماضی مجهول، مبنی بر فتح (باب افعال)
النَّبِيُّونَ: نایب فاعل و مرفوع، علامت رفع «واو»
مِنْ: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
رَبِّ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری
مِنْ رَبِّ: جار و مجرور، متعلق به «أُوتِيَ»
هِمْ: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا مجرور، مضاف الیه
لَا: حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
نُفَرِّقُ : فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری (باب تفعیل). ضمیر مستتر «نحن»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
بَيْنَ: ظرف، مفعول فیه مکانی و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
أَحَدٍ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری
مِنْ: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جر
مِنْهُمْ: جارو مجرور، متعلق به عامل مقدر، نعت برای «احد» و محلا مجرور
وَ: واو حالیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
نَحْنُ: ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا
لَ: حرف جر، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد.
ه: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جر
لَهُ : جار و مجرور، متعلق به «مُسْلِمُونَ»
مُسْلِمُونَ : خبر و مرفوع، علامت رفع «واو»
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب القرآن الکریم و کلمة الله العلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_صدو_پنجاه_و_پنج
✅ موضوع : تغییرات فعل مهموز
👈 فعل یا صحیح است یا غیر صحیح.
🍃 اقسام فعل صحيح:
فعل صحيح، گاهى «مهموز» و زمانى «مضاعف» است.
🍃مهموز: آن است كه در يكى از حروف اصلى آن همزه باشد.
فعل مهموز، مانند فعل سالم است و فقط در برخی موارد، همزه آن تخفیف یافته و در معرض تغییر است.
🟢 تخفیف همزه بر دو نوع است :
۱. قلبی ۲.حذفی
🔹تخفیف قلبی :
الف) واجب: هرگاه دو همزه کنار هم قرار گیرند، طوری که همزه اول متحرک و همزه دوم ساکن باشد، واجب است همزه ساکن به حرف مدی از جنس حرکت همزه متحرک تبدیل شود.
مثال :
أأْتَی(قلب همزه به الف مدي): آتَی
أُأْتِیَ(قلب همزة به واو مدي ): أُوتِیَ
أِأْتاء(قلب همزة به ياء مدی): أیتَاء
🍃به این نوع تخفیف "تلیین" به معنای نرم کردن می گویند.
ب) جایز : اگر همزه ساکن بعد حرف متحرکی غیر از همزه واقع شود، قلب آن به حرف مدي جوازي است.
مثال:
یَأْمُرُ(جواز قلب همزه به الف مدي) : یَامُرُ
یُؤْمَرُ(جواز قلب همزه به واو مدي) : یُومَرُ
🔹تخفیف حذفی
این نوع تخفیف قاعده مشخصی ندارد و سماعی است و معمولا در حالت اجتماع دو همزه این حالت پیش می آید.
حذف همزه امر حاضر در افعال مهموز الفاء
مثال: ( أَخَذَ، أَکَلَ، أَمَرَ، أَتَی)
أمر حاضر این افعال :
مثال: خُذْ، کُلْ، مُرُ، تِ
🍃دو فعل اول اين حذف، وجوبی و دو فعل آخر جوازي است.
•••┈✾~💠~✾┈•••
✅ در آیه ۱۳۶ از سوره مبارکه بقره:
فعل «اوتِیَ» از تخفیف واجب قلبی برخوردار است.
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (کتاب صرف و نحو متوسطه و مبادئ العربية )
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
سلام مولای ما ، مهدی جان
سلامی از خسی بی مقدار به عطر ملیح نرگس زارها ...
سلامی از ذره ای سرگردان به روشنای بی بدیل عالم ...
سلامی از جانی عطشناک به زلالی دلنشین چشمه سارها ...
سلامی از یتیمی تنها به مهربان ترین پدر ...
سلامی از من به شما ...
صبحت بخیر امام زمانم گوهر نایابم
┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
حجت الاسلام ماندگاری4_5911209479994614645.mp3
زمان:
حجم:
3.57M
#صوت_مهدوی
📝 #پادکست «ضرورت الگو بودن حضرت زهرا در نگاه امام زمان»
👤 استاد ماندگاری
▪️ چرا برای هرکاری از یه جایی الگو میگیریم؟ کدوم بخش زندگیمون با الگوگیری از حضرت فاطمه زهرا شباهت به فاطمه داره؟
@moassese_nooralyaghin
✍ ارتباط فاطمیه و مهدویت (۲)
🔵 شناخت راه با فاطمه سلام الله علیها
👈 تاریخ میگوید: همه از امیرالمومنین علی علیه السلام غافل نشده بودند.
با فاطمه سلام الله علیها راه و حقیقت را پیدا کرده بودند.
در دل شب آنگاه که مردمان، مردم غافل از فاطمه علیهاالسلام ، خفته بودند، هفت تن در جوار پیکر فاطمه علیهاالسلام بودند و نگاهشان به گامهای علی علیهالسلام ، بعدها هم همینان مزار فاطمه علیهاالسلام را میشناختند...
🔹 امروز هم، همه امامشان را گم نکردهاند. با فاطمیه در سجادههای نیمه شبها، در هیاهوی روزها، آنگاه که مسلمین، مسلمین غافل از امام، در بیابانهای حیرت و گمراهی، در بیخبری و غفلت سرگردانند، هستند کسانی که از امامشان دور نیستند.
🔹 آنان که از فاطمیه غافل نیستند با فاطمه علیهاالسلام بوده و اینان کسانی اند که با امامشاناند، اگر چه در روزگار ظهور نباشند، روزگارشان را به حضور میگذرانند.
🔹 عزاداران فاطمیه ! خدا را! همتی!
اگر مشتاق دیدار مهدی فاطمه ایم
اگر ظهور می خواهیم باید به احساس حضور برسیم .
امام زمان ارواحنافداه را حاضر ببینیم
با نام فاطمه ی زهرا سلام الله علیها ذکر بگوئیم و به محبتش از گناه دوری کنیم و برای خشنودیش انفاق کنیم.
یا فاطر بحق فاطمه عجل لولیک الفرج
#فاطمیه_مهدوی
┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
13.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #کلیپ «ظلم اثباتی»
👤 استاد #عالی
⁉️ چرا حضرت تشریف نمیارن؟
🔥 ظلم بعد از سقیفه همه جا رو گرفت، اما خیلیا نفهمیدند که تو ظلمن...
@Emamkhobiha🌹
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•*
#آموزشی
#شرحنهجالبلاغه
#حکمت_بیستوپنجم_بخش_چهارم
┄┄┅••✻••┅┄┄
《يَا ابْنَ آدَمَ إِذَا رَأَيْتَ رَبَّكَ سُبْحَانَهُ يُتَابِعُ عَلَيْكَ نِعَمَهُ وَ أَنْتَ تَعْصِيهِ فَاحْذَرْهُ.》
《و درود خدا بر او، فرمود: ای فرزند آدم! زمانی که خدا را می بینی که انواع نعمت ها را به تو می رساند تو در حالی که معصیت کاری، بترس.》
┄┄┅••✻••┅┄┄
👈سوال) هنگام روی آوری نعمت ها، شخص متمتع چه عملکردهایی ممکن است داشته باشد؟
زمانی که نعمت ها به انسان روی می آورند ممکن است فرد عملکردهای متفاوتی داشته باشد:
1-شاکر باشد.
اگر بنده در رویارویی با نعمت ها شاکر باشد و آن ها را در جایگاهی که خواسته شده به کار گیرد و به احسان و انفاق روی آورد، دو بهره خواهد برد: 1- با شکرگزاری سعه وجودی پیدا می کند و زیاد می شود «لَئِن شکرتم لازیدنّکم» (ابراهیم/7) خود شما زیاد می شوید و وسعت می یابید که این ازدیاد وجودی به دنبال خود، ازدیاد نعمت ها را به دنبال دارد. انسان شکرگزار چون سلیمان بر مرکب عبودیت، سوار است و اسیر نعمت ها نیست و وابستگی و تعلقی به آنها ندارد و به تکالیف و امر خداوند مشغول است و به میزان عیال وار بودن و گستردگی حوزه سرپرستی و ولایت، نعمت ها نیز زیاد می شود و رزق های نو به نو می رسد؛ که : «تنزل المعونة علی قدر المؤونة» (نهج البلاغه صبحی صالح، حکمت 139)
2-کفران نعمت کند.
اگر بنده در رویارویی با نعمت ها کفران کند که سبب این کفران به کار نگرفتن و مهمل گذاشتن و تضییع آنهاست که برخاسته از تقصیر و کوتاهی و کسالت و جهل است که مبتلا شدن به تضییق و محرومیت از نعمت را به دنبال دارد. بسیاری از مؤمنین به این نوع از کفران مبتلا هستند هر چند که در مقام تبعیت و پیروی از حق می باشند، لکن سوء مدیریت در ارتباط با به کارگیری از امکانات و نعمت ها آنها را مبتلا به ضیق و فقر و سختی معیشت نموده است.
3-عصیان کند.
گاهی انسان دارای نعمت و رفاه، نه تنها شکر نعمت را ندارد، بلکه در مقام عصیان و سرپیچی نیز می باشد و از حق، شنوایی و پیروی ندارد و دنباله رو و تابع حق نمی باشد، در اینجا دیگر به محرومیت و ضیق در زندگی مبتلا نمی شود بلکه شاهد تتابع نعمت ها و استمرار و تداوم آنها و برخوردار از املاء و امهال است. هم به او نعمت داده می شود و هم مهلت و این دو،جزای کسانی است که برحق عصیان نموده و از تبعیت و پیروی و دنباله روی حق سر باز زده اند.ولی آیا این مهلت و نعمت خیر است برای اهل عصان، آنگونه که گمان دارند. «أَيَحْسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُمْ بِهِ مِنْ مَالٍ وَبَنِينَ. نُسَارِعُ لَهُمْ فِي الْخَيْرَاتِ بَلْ لَا يَشْعُرُونَ؛ آیا گمان می کنند افزونی و گسترشی که به سبب مال و اولاد به آنان می دهیم، در حقیقت می خواهیم در عطا کردن خیرات به آنان شتاب ورزیم؟ [چنین نیست] بلکه [آنان] درک نمی کنند [که ما می خواهیم با افزونی مال و اولاد، در تفرقه، طغیان، گمراهی و تیره بختی بیشتری فرو روند.] (مؤمنون/ 5 و 6)
«وَأُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ؛ و [البته] آنان را مهلت می دهیم [تا گناهشان را در حال بی خبری به نهایت برسانند]، بی تردید نقشه و تدبیر من استوار است». (اعراف/183)
نه کثرت نعمت از مال و بنین و ثروت و قدرت برای آن ها سرعت در خیر است و نه مهلتی که خدا می دهد، بلکه این همه حکایت از کید و نقشه حساب شده و مخفی حق دارد، ولی آن ها احساس و شعور و درک چنین طرح و نقشه ای را ندارند. (لا یشعرون) (علی و جاری حکمت، صص 144-143)
📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد.
┄┄┅••✻••┅┄┄
موسسهنورالیقین
مرکزتخصصیتفسیروعلومقرآنی
@moassese_nooralyaghin