مداحی آنلاین - سه خصلت حضرت زهرا - استاد رفیعی.mp3
4.36M
سه خصلت حضرت زهرا سلام الله علیها
حجت الاسلام👇
#رفیعی🎙
#سخنرانی 🔊
#ایام_فاطمیه🏴
@moassese_nooralyaghin🏴
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_پنجاه_و_پنج
✅موضوع: اعراب ادامه آیه ۱۳۶ سوره بقره
👈.... وَمَا أُوتِيَ مُوسَىٰ وَعِيسَىٰ وَمَا أُوتِيَ النَّبِيُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ
ترجمه : و به آنچه به موسی و عیسی و آنچه به پیامبران از ناحیه پروردگارشان داده شده ایمان آوردیم؛ میان هیچ یک از آنان [در اینکه از سوی خدا برای هدایت مردم مبعوث شده اند] فرقی نمیگذاریم، و ما در برابر او تسلیم هستیم.
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
مَا: اسم موصول، مبنی بر سکون، عطف بر لفظ جلاله «الله» و محلا مجرور
أُوتِيَ : فعل ماضی مجهول، مبنی بر فتح (باب افعال)
مُوسَىٰ: نایب فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه مقدره
وَ : حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
عِيسَی: معطوف به «موسی» و مرفوع بنابر تبعیت، علامت رفع ضمه مقدر
وَ : حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
مَا: اسم موصول، مبنی بر سکون، عطف بر لفظ جلاله «الله» و محلا مجرور
أُوتِيَ: فعل ماضی مجهول، مبنی بر فتح (باب افعال)
النَّبِيُّونَ: نایب فاعل و مرفوع، علامت رفع «واو»
مِنْ: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
رَبِّ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری
مِنْ رَبِّ: جار و مجرور، متعلق به «أُوتِيَ»
هِمْ: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا مجرور، مضاف الیه
لَا: حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
نُفَرِّقُ : فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری (باب تفعیل). ضمیر مستتر «نحن»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
بَيْنَ: ظرف، مفعول فیه مکانی و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
أَحَدٍ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری
مِنْ: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جر
مِنْهُمْ: جارو مجرور، متعلق به عامل مقدر، نعت برای «احد» و محلا مجرور
وَ: واو حالیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
نَحْنُ: ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا
لَ: حرف جر، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد.
ه: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جر
لَهُ : جار و مجرور، متعلق به «مُسْلِمُونَ»
مُسْلِمُونَ : خبر و مرفوع، علامت رفع «واو»
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب القرآن الکریم و کلمة الله العلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_صدو_پنجاه_و_پنج
✅ موضوع : تغییرات فعل مهموز
👈 فعل یا صحیح است یا غیر صحیح.
🍃 اقسام فعل صحيح:
فعل صحيح، گاهى «مهموز» و زمانى «مضاعف» است.
🍃مهموز: آن است كه در يكى از حروف اصلى آن همزه باشد.
فعل مهموز، مانند فعل سالم است و فقط در برخی موارد، همزه آن تخفیف یافته و در معرض تغییر است.
🟢 تخفیف همزه بر دو نوع است :
۱. قلبی ۲.حذفی
🔹تخفیف قلبی :
الف) واجب: هرگاه دو همزه کنار هم قرار گیرند، طوری که همزه اول متحرک و همزه دوم ساکن باشد، واجب است همزه ساکن به حرف مدی از جنس حرکت همزه متحرک تبدیل شود.
مثال :
أأْتَی(قلب همزه به الف مدي): آتَی
أُأْتِیَ(قلب همزة به واو مدي ): أُوتِیَ
أِأْتاء(قلب همزة به ياء مدی): أیتَاء
🍃به این نوع تخفیف "تلیین" به معنای نرم کردن می گویند.
ب) جایز : اگر همزه ساکن بعد حرف متحرکی غیر از همزه واقع شود، قلب آن به حرف مدي جوازي است.
مثال:
یَأْمُرُ(جواز قلب همزه به الف مدي) : یَامُرُ
یُؤْمَرُ(جواز قلب همزه به واو مدي) : یُومَرُ
🔹تخفیف حذفی
این نوع تخفیف قاعده مشخصی ندارد و سماعی است و معمولا در حالت اجتماع دو همزه این حالت پیش می آید.
حذف همزه امر حاضر در افعال مهموز الفاء
مثال: ( أَخَذَ، أَکَلَ، أَمَرَ، أَتَی)
أمر حاضر این افعال :
مثال: خُذْ، کُلْ، مُرُ، تِ
🍃دو فعل اول اين حذف، وجوبی و دو فعل آخر جوازي است.
•••┈✾~💠~✾┈•••
✅ در آیه ۱۳۶ از سوره مبارکه بقره:
فعل «اوتِیَ» از تخفیف واجب قلبی برخوردار است.
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (کتاب صرف و نحو متوسطه و مبادئ العربية )
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
سلام مولای ما ، مهدی جان
سلامی از خسی بی مقدار به عطر ملیح نرگس زارها ...
سلامی از ذره ای سرگردان به روشنای بی بدیل عالم ...
سلامی از جانی عطشناک به زلالی دلنشین چشمه سارها ...
سلامی از یتیمی تنها به مهربان ترین پدر ...
سلامی از من به شما ...
صبحت بخیر امام زمانم گوهر نایابم
┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
4_5911209479994614645.mp3
3.57M
#صوت_مهدوی
📝 #پادکست «ضرورت الگو بودن حضرت زهرا در نگاه امام زمان»
👤 استاد ماندگاری
▪️ چرا برای هرکاری از یه جایی الگو میگیریم؟ کدوم بخش زندگیمون با الگوگیری از حضرت فاطمه زهرا شباهت به فاطمه داره؟
@moassese_nooralyaghin
✍ ارتباط فاطمیه و مهدویت (۲)
🔵 شناخت راه با فاطمه سلام الله علیها
👈 تاریخ میگوید: همه از امیرالمومنین علی علیه السلام غافل نشده بودند.
با فاطمه سلام الله علیها راه و حقیقت را پیدا کرده بودند.
در دل شب آنگاه که مردمان، مردم غافل از فاطمه علیهاالسلام ، خفته بودند، هفت تن در جوار پیکر فاطمه علیهاالسلام بودند و نگاهشان به گامهای علی علیهالسلام ، بعدها هم همینان مزار فاطمه علیهاالسلام را میشناختند...
🔹 امروز هم، همه امامشان را گم نکردهاند. با فاطمیه در سجادههای نیمه شبها، در هیاهوی روزها، آنگاه که مسلمین، مسلمین غافل از امام، در بیابانهای حیرت و گمراهی، در بیخبری و غفلت سرگردانند، هستند کسانی که از امامشان دور نیستند.
🔹 آنان که از فاطمیه غافل نیستند با فاطمه علیهاالسلام بوده و اینان کسانی اند که با امامشاناند، اگر چه در روزگار ظهور نباشند، روزگارشان را به حضور میگذرانند.
🔹 عزاداران فاطمیه ! خدا را! همتی!
اگر مشتاق دیدار مهدی فاطمه ایم
اگر ظهور می خواهیم باید به احساس حضور برسیم .
امام زمان ارواحنافداه را حاضر ببینیم
با نام فاطمه ی زهرا سلام الله علیها ذکر بگوئیم و به محبتش از گناه دوری کنیم و برای خشنودیش انفاق کنیم.
یا فاطر بحق فاطمه عجل لولیک الفرج
#فاطمیه_مهدوی
┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
13.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #کلیپ «ظلم اثباتی»
👤 استاد #عالی
⁉️ چرا حضرت تشریف نمیارن؟
🔥 ظلم بعد از سقیفه همه جا رو گرفت، اما خیلیا نفهمیدند که تو ظلمن...
@Emamkhobiha🌹
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•*
#آموزشی
#شرحنهجالبلاغه
#حکمت_بیستوپنجم_بخش_چهارم
┄┄┅••✻••┅┄┄
《يَا ابْنَ آدَمَ إِذَا رَأَيْتَ رَبَّكَ سُبْحَانَهُ يُتَابِعُ عَلَيْكَ نِعَمَهُ وَ أَنْتَ تَعْصِيهِ فَاحْذَرْهُ.》
《و درود خدا بر او، فرمود: ای فرزند آدم! زمانی که خدا را می بینی که انواع نعمت ها را به تو می رساند تو در حالی که معصیت کاری، بترس.》
┄┄┅••✻••┅┄┄
👈سوال) هنگام روی آوری نعمت ها، شخص متمتع چه عملکردهایی ممکن است داشته باشد؟
زمانی که نعمت ها به انسان روی می آورند ممکن است فرد عملکردهای متفاوتی داشته باشد:
1-شاکر باشد.
اگر بنده در رویارویی با نعمت ها شاکر باشد و آن ها را در جایگاهی که خواسته شده به کار گیرد و به احسان و انفاق روی آورد، دو بهره خواهد برد: 1- با شکرگزاری سعه وجودی پیدا می کند و زیاد می شود «لَئِن شکرتم لازیدنّکم» (ابراهیم/7) خود شما زیاد می شوید و وسعت می یابید که این ازدیاد وجودی به دنبال خود، ازدیاد نعمت ها را به دنبال دارد. انسان شکرگزار چون سلیمان بر مرکب عبودیت، سوار است و اسیر نعمت ها نیست و وابستگی و تعلقی به آنها ندارد و به تکالیف و امر خداوند مشغول است و به میزان عیال وار بودن و گستردگی حوزه سرپرستی و ولایت، نعمت ها نیز زیاد می شود و رزق های نو به نو می رسد؛ که : «تنزل المعونة علی قدر المؤونة» (نهج البلاغه صبحی صالح، حکمت 139)
2-کفران نعمت کند.
اگر بنده در رویارویی با نعمت ها کفران کند که سبب این کفران به کار نگرفتن و مهمل گذاشتن و تضییع آنهاست که برخاسته از تقصیر و کوتاهی و کسالت و جهل است که مبتلا شدن به تضییق و محرومیت از نعمت را به دنبال دارد. بسیاری از مؤمنین به این نوع از کفران مبتلا هستند هر چند که در مقام تبعیت و پیروی از حق می باشند، لکن سوء مدیریت در ارتباط با به کارگیری از امکانات و نعمت ها آنها را مبتلا به ضیق و فقر و سختی معیشت نموده است.
3-عصیان کند.
گاهی انسان دارای نعمت و رفاه، نه تنها شکر نعمت را ندارد، بلکه در مقام عصیان و سرپیچی نیز می باشد و از حق، شنوایی و پیروی ندارد و دنباله رو و تابع حق نمی باشد، در اینجا دیگر به محرومیت و ضیق در زندگی مبتلا نمی شود بلکه شاهد تتابع نعمت ها و استمرار و تداوم آنها و برخوردار از املاء و امهال است. هم به او نعمت داده می شود و هم مهلت و این دو،جزای کسانی است که برحق عصیان نموده و از تبعیت و پیروی و دنباله روی حق سر باز زده اند.ولی آیا این مهلت و نعمت خیر است برای اهل عصان، آنگونه که گمان دارند. «أَيَحْسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُمْ بِهِ مِنْ مَالٍ وَبَنِينَ. نُسَارِعُ لَهُمْ فِي الْخَيْرَاتِ بَلْ لَا يَشْعُرُونَ؛ آیا گمان می کنند افزونی و گسترشی که به سبب مال و اولاد به آنان می دهیم، در حقیقت می خواهیم در عطا کردن خیرات به آنان شتاب ورزیم؟ [چنین نیست] بلکه [آنان] درک نمی کنند [که ما می خواهیم با افزونی مال و اولاد، در تفرقه، طغیان، گمراهی و تیره بختی بیشتری فرو روند.] (مؤمنون/ 5 و 6)
«وَأُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ؛ و [البته] آنان را مهلت می دهیم [تا گناهشان را در حال بی خبری به نهایت برسانند]، بی تردید نقشه و تدبیر من استوار است». (اعراف/183)
نه کثرت نعمت از مال و بنین و ثروت و قدرت برای آن ها سرعت در خیر است و نه مهلتی که خدا می دهد، بلکه این همه حکایت از کید و نقشه حساب شده و مخفی حق دارد، ولی آن ها احساس و شعور و درک چنین طرح و نقشه ای را ندارند. (لا یشعرون) (علی و جاری حکمت، صص 144-143)
📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد.
┄┄┅••✻••┅┄┄
موسسهنورالیقین
مرکزتخصصیتفسیروعلومقرآنی
@moassese_nooralyaghin
#مهدےجان
آقا بیا ڪه فاجعہ از حد گذشته است!
انسان ز مرزِ هر چه نباید گذشته است!
آقا بیا ببین که چه ها در زمان ما!
بر امتِ مسیح و محمد «ص» گذشته است!
تو شاهدی خودت که در این روزگار تلخ!
بر دوستان خوبِ خدا بد گذشته است!
هر روز بی قراریِمان می شود فزون!
فرصت برای حوصله شاید گذشته است!
هر روز ترس و توطئه،هر روز مرگ و خون!
آقا بیا که فاجعہ از حد گذشته است!
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
سلام صبحت بخیر مولای من
┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
حکمت غیبت...
امام صادق علیهالسلام فرمودند:
«إِنَّ وَجهَ اَلحِكمةِ فِي ذَلِك لاَ يَنكشِف إِلاَّ بَعد ظُهورِه كَما لَمْ يَنكشِف وَجهُ الحِكمَة لِمَا أَتَاه اَلخضِر مِن خَرقِ اَلسّفينَة وَ قَتلِ اَلغُلاَمِ وَ إِقَامَة اَلجِدَارِ لِموسَى إِلَى وَقتِ اِفتِرَاقِهِما..»
«براى صاحب الأمر غيبت ناگزيرى است كه در آن هر باطلجويى به ترديد مىافتد، عرض كردم: قربانت گردم، براى چه؟ فرمود: به جهت امرى كه ما اجازه نداريم آن را آشكار سازيم، گفتم: چه حكمتى در آن غيبت است؟ فرمود: حكمت غيبت او همان حكمت در غيبت حجتهاى الهى پيش از او است، و وجه حكمت غيبت او پس از ظهورش آشكار خواهد شد، همان طور كه وجه حكمت اعمال خضر از شكستن كشتى و قتل پسر و به پاداشتن ديوار بر حضرت موسى (ع) روشن نبود تا آنكه وقت جدايى و فراق آن دو فرا رسيد. اى پسر فضل اين امر، امرى از امورى خداوند متعال، و سرّى از اسرار خدا و غيبى از غيوب پروردگار است، و هنگامى كه پى برديم كه خداوند حكيم است، پذيرفتهايم كه تمام كردار او حكيمانه است هر چند وجه انكار آن ظاهر نباشد.»
📗تفسير نورالثقلين ج۳، ص۲۹۰
📗بحارالأنوار، ج۵۲، ص ۹۱
📗کمال الدين، ج۱، ص۳۱۵
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@moassese_nooralyaghin🏴
آثار و برکات دعا برای فرج
🔵 کسی که برای فرج امام زمان عجل الله فرجه بسیار دعا میکند ، شفاعت حضرت زهرا سلاماللهعلیها در صحرای محشر شامل حالش خواهد شد.
📚 مکیال المکارم جلد ۱ صفحه۵۵۳
@moassese_nooralyaghin🏴
🥣 غذاهامون نذر امام حسن عسکری علیهمالسلام
💠پنجشنبه به نام امام حسن عسکری(علیهالسلام) است. در زیارت آن حضرت بگو:
💠السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِىَّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ وَخَالِصَتَهُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثَ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةَ رَبِّ الْعَالَمِينَ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ، أَنَا مَوْلىً لَكَ وَلِآلِ بَيْتِكَ، وَهٰذَا يَوْمُكَ وَهُوَ يَوْمُ الْخَمِيسِ، وَأَنَا ضَيْفُكَ فِيهِ وَمُسْتَجِيرٌ بِكَ فِيهِ، فَأَحْسِنْ ضِيافَتِى وَإِجارَتِى بِحَقِّ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَاهِرِينَ.
💠سلام بر تو ای ولی خدا، سلام بر تو ای حجّت حق و بندهی پاک خدا، سلام بر تو ای پیشوای مؤمنان و وارث پیامبران و برهان محکم پروردگار جهانیان، درود خدا بر تو و اهلبیت پاکیزه و پاکت باد، ای سرور من، ای ابا محمّد حسن بن علی، من دلبسته تو و اهلبیت توأم، این روز، روز پنجشنبه و روز توست و من در آن میهمان و پناهنده به توأم، پس به نیکی پذیرایم باش و پناهم ده، به حق خاندان پاکیزه و پاکت.
@moassese_nooralyaghin🏴
💠 اذڪــار روز
💠 لا الٰہ اِلَّا اللہ مَلِکُ الحَقُّ المُبین
🔸100مرتبہ
🔶یا رَزّاق 👈 308مرتبہ
🌸🍃نمــــاز روز ⤵️
🍃 #نماز روز پنجشنبہ
↩️ هرکس چهارده رکعت نماز بجا آورد و بخواند در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه سوره توحید
ملائکه به او گویند که هر حاجتی داری بخواه
@moassese_nooralyaghin🏴
♻️دعای روز پنج شنبه
💠بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ💠
✨الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى أَذْهَبَ اللَّيْلَ مُظْلِماً بِقُدْرَتِهِ، وَجَاءَ بِالنَّهَارِ مُبْصِراً بِرَحْمَتِهِ، وَكَسَانِى ضِياءَهُ وَأَنَا فِى نِعْمَتِهِ .
✨ اللّٰهُمَّ فَكَمَا أَبْقَيْتَنِى لَهُ فَأَبْقِنِى لِأَمْثالِهِ، وَصَلِّ عَلَى النَّبِيِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، وَلَا تَفْجَعْنِي فِيهِ وَفِي غَيْرِهِ مِنَ اللَّيالِى وَالْأَيَّامِ، بِارْتِكَابِ الْمَحَارِمِ،
✨ وَاكْتِسَابِ الْمَآثِمِ، وَارْزُقْنِى خَيْرَهُ، وَخَيْرَ مَا فِيهِ، وَخَيْرَ مَا بَعْدَهُ، وَاصْرِفْ عَنِّى شَرَّهُ، وَشَرَّ مَا فِيهِ، وَشَرَّ مَا بَعْدَهُ،
✨ اللّٰهُمَّ إِنِّى بِذِمَّةِ الْإِسْلامِ أَتَوَسَّلُ إِلَيْكَ، وَبِحُرْمَةِ الْقُرْآنِ أَعْتَمِدُ عَلَيْكَ، وَبِمُحَمَّدٍ الْمُصْطَفىٰ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ أَسْتَشْفِعُ لَدَيْكَ
✨فَاعْرِفِ اللّٰهُمَّ ذِمَّتِىَ الَّتِى رَجَوْتُ بِهَا قَضَاءَ حَاجَتِى، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ،
✨اللّٰهُمَّ اقْضِ لِىفِى الْخَمِيسِ خَمْساً لَايَتَّسِعُ لَها إِلّا كَرَمُكَ، وَلَا يُطِيقُها إِلّا نِعَمُكَ، سَلَامَةً أَقْوىٰ بِهَا عَلَىٰ طَاعَتِكَ،
✨ وَعِبادَةً أَسْتَحِقُّ بِها جَزِيلَ مَثُوبَتِكَ، وَسَعَةً فِى الْحَالِ مِنَ الرِّزْقِ الْحَلَالِ، وَأَن تُؤْمِنَنِى فِى مَوَاقِفِ الْخَوْفِ بِأَمْنِكَ،
✨وَتَجْعَلَنِى مِنْ طَوَارِقِ الْهُمُومِ وَالْغُمُومِ فِى حِصْنِكَ، وَ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاجْعَلْ تَوَسُّلِى بِهِ شَافِعاً، يَوْمَ الْقِيامَةِ نَافِعاً، إِنَّكَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ.
#پنج_شنبه
@moassese_nooralyaghin🏴
ارتباط فاطمیه و مهدویت (۲)
🔵 شناخت راه با فاطمه سلام الله علیها
🔺 تاریخ میگوید: همه از امیرالمومنین علی علیه السلام غافل نشده بودند.
با فاطمه سلام الله علیها راه و حقیقت را پیدا کرده بودند.
در دل شب آنگاه که مردمان، مردم غافل از فاطمه علیهاالسلام ، خفته بودند، هفت تن در جوار پیکر فاطمه علیهاالسلام بودند و نگاهشان به گامهای علی علیهالسلام ، بعدها هم همینان مزار فاطمه علیهاالسلام را میشناختند...
🔹 امروز هم، همه امامشان را گم نکردهاند. با فاطمیه در سجادههای نیمه شبها، در هیاهوی روزها، آنگاه که مسلمین، مسلمین غافل از امام، در بیابانهای حیرت و گمراهی، در بیخبری و غفلت سرگردانند، هستند کسانی که از امامشان دور نیستند.
🔹 آنان که از فاطمیه غافل نیستند با فاطمه علیهاالسلام بوده و اینان کسانی اند که با امامشاناند، اگر چه در روزگار ظهور نباشند، روزگارشان را به حضور میگذرانند.
🔹 عزاداران فاطمیه ! خدا را! همتی!
اگر مشتاق دیدار مهدی فاطمه ایم
اگر ظهور می خواهیم باید به احساس حضور برسیم .
امام زمان ارواحنافداه را حاضر ببینیم
با نام فاطمه ی زهرا سلام الله علیها ذکر بگوئیم و به محبتش از گناه دوری کنیم و برای خشنودیش انفاق کنیم.
یا فاطر بحق فاطمه عجل لولیک الفرج
#فاطمیه_مهدوی
@moassese_nooralyaghin🏴
بسم الله الرحمن الرحیم
#تفسیر
#استاد_آلمرتضی
#سوره_مومنون
#بخش_اول
#دوازدهم_آبان
💫آیه ۵۰
وَجَعَلْنَا ابْنَ مَرْيَمَ وَأُمَّهُ آيَةً وَآوَيْنَاهُمَا إِلَىٰ رَبْوَةٍ ذَاتِ قَرَارٍ وَمَعِينٍ
✍اشاره ای کوتاه به سرگذشت حضرت مسیح
⬅️وَجَعَلْنَا ابْنَ مَرْيَمَ وَأُمَّهُ آيَةً
🔷 تعبیر« ابن مریم» به جای «عیسی» بیانگر این حقیقت است که او تنها از مادر و بدون دخالت پدری به اذن خدا متولد شد. این تولد استثنایی رابطه ای با «عیسی» و رابطه ای با مادرش هر دو به عنوان یک آیه و نشانه به شمار میآید.
⬅️وَآوَيْنَاهُمَا إِلَىٰ رَبْوَةٍ ذَاتِ قَرَارٍ وَمَعِينٍ
🔷 از جمله نعمتهایی که به حضرت عیسی و مادرش موهبت شد، جای گرفتن در سرزمین بلندی بود که دارای آرامش، امنیت و آب جاری بود.
❇️واژه «رَبْوَةٍ» و«مَعِينٍ»
⬅️ ﺭﺑﻮﻩ" ﺍﺯ ﻣﺎﺩﻩ" ﺭﺑﺎ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺯﻳﺎﺩﻯ ﻭ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ.
⬅️" ﻣﻌﻴﻦ" ﺍﺯ ﻣﺎﺩﻩ" ﻣﻌﻦ" (ﺑﺮ ﻭﺯﻥ ﺷﺎﻥ) ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺁﺏ ﺍﺳﺖ، ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻣﺎء ﻣﻌﻴﻦ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺁﺏ ﺟﺎﺭﻯ ﺍﺳﺖ،
👈ﺑﻌﻀﻰ ﻧﻴﺰ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺎﺩﻩ" ﻋﻴﻦ" ﻳﻌﻨﻰ ﺁﺑﻰ ﻛﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎ ﭼﺸﻢ ﺩﻳﺪﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ.
⬅️اشاره به محل امن و امان و پربرکتی است که خداوند در اختیار این مادر و فرزند قرار داد، تا از شر دشمنان در امان باشند.
❓❓ این محل امن کدام نقطه بوده است؟
در میان مفسران گفتکو بسیار است:
۱.«ناصره» که زادگاه حضرت مسیح است.
۲. سرزمین «مصر» آنجا که حضرت عیسی و مادرش برای نجات از چنگال دشمن مدتی در آنجا اقامت داشتند.
۳. سرزمین «دمشق»
۴. بیت المقدس محل تولد حضرت مسیح
✅ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺻﻮﺭﺕ ﺁﻳﻪ ﺩﻟﻴﻠﻰ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﻭ ﺩﺍﺋﻢ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺭﺳﻮﻟﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﻭ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺗﻤﺎم ﺗﻴﻐﻬﺎﻯ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﺯ ﺟﺎ ﺣﺮﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺭﮔﻰ ﺭﺍ ﺑﺒﺮﻧﺪ ﺗﺎ ﺧﺪﺍ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺗﻮﺍﻧﺎﻳﻰ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﺩﺍﺷﺖ، ﻭ ﻫﺮﮔﺰ ﺗﻨﻬﺎﻳﻰ ﻭ ﻳﺎﺭﺍﻥ ﺍﻧﺪﻙ ﺁﻧﻬﺎ ﺳﺒﺐ ﺷﻜﺴﺘﺸﺎﻥ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.
❓❓ با وجود اینکه خداوند حامی اولیای خود است چرا اولیای الهی یکی پس از دیگری به شهادت رسیدند؟
✅ اصل در زندگی روح، اعمال و کمالات انسان است، نه بدن و جسم او. اولیای الهی پس از مصیبتها و بلاهای بسیار به درجه عظیم شهادت نائل آمدند.
مصداق بارز آن شهادت حضرت زهرا علیها السلام در عنفوان جوانی است که در دفاع از ولایت جان گرانمایه خویش را فدا کرد؛ اما راه، کلام و هدفشان تا صدها سال و به اندازه میلیاردها انسان، کاری عظیم انجام داد. شهادت در راه الهی سعادت عظیمی است که خداوند به پاس فداکاری، صبر و استقامت اولیای الهی به آنها موهبت میکند.
💫آیه۵۱
يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ
✍عمل صالح
در این آیه از سه جهت برای انجام عمل صالح کمک گرفته شده است:
⬅️۱. از جهت تأثیر غذای پاک بر صفای قلب
یا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا
فرق رسولان با عوام مردم در تغذیه این است که: انبیای الهی تغذیه را نیز به عنوان یک وسیله تکامل پذیرفتهاند، لذا برنامه آنها خوردن از طیبات و پاکیزههاست تا در گرو این تغذیه روح آنها رشد پیدا کند و به انجام عمل صالح منتهی گردد، چنانچه در روایات اسلامی نیز داریم که غذای حرام مانع استجابت دعای انسان میگردد. در حالی که هدف عوام مردم از خوردن اشباع هوس حیوانی شان است.
✅ گاه ظاهر دو عمل شبیه به هم میباشد اما اهداف و نیتها متفاوت است. 👈اگر اهداف و نیات الهی باشد و برنامه ریزی درستی در مسیر حرکت انجام گیرد، رشد و کمال را به دنبال دارد. حتی خواب انسان نیز اگر به نیت الهی و جهت تجدید قوا برای بندگی باشد، برای او اجر و پاداش دارد.
👈حفظ اعمال نیز مهم است. ممکن است انسان در ابتدا نیتی صادقانه داشته باشد، اما در میانه راه با منت یا اذیت، حبط عمل شود.
💫يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُم بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ (سوره بقره ایه ۲۶۴)
💫 رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : يا أبا ذرٍّ ، لِيَكُن لَكَ في كُلِّ شَيءٍ نِيَّةٌ صالِحَةٌ ، حتّى في النَّومِ و الأكلِ.
اى ابوذر! بايد در هر كارى نيّتى پاك داشته باشى حتى در خوابيدن و خوردن.
دعای مکارم الاخلاق: اللهم..... وَ انْتَهِ بِنِیتِی إِلَی أَحْسَنِ النِّیاتِ....
اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِک نِیتِی
امام سجاد علیه السّلام در ابتدای دعای مکارم الاخلاق، از خدای متعال بهترین شکل نیّت را تقاضا می کنند که همان أحسن النیّات یا نیّت صادقه است. سپس در فرازی دیگر از معبود خود تقاضای جدیدی کنند و این خواسته، فراوانی نیّت و حضور آن در تمام اعمال و لحظات زندگی به طور تامّ و کامل است. یعنی خداوندا! به لطفت کاری کن تا أحسن النیّات را در تمام امور خود جاری کنم.
┄┅••🏴✻🏴••┅
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن
@moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم
#تفسیر
#استاد_آلمرتضی
#سوره_مومنون
#بخش_دوم
#دوازدهم_آبان
⬅️ ۲. از جهت توجه دادن به اینکه خدا شاهد و ناظر اعمال آدمی است.
ﺟﻤﻠﻪ ﺇِﻧِّﻰ ﺑِﻤﺎ ﺗَﻌْﻤَﻠُﻮﻥَ ﻋَﻠِﻴﻢٌ (ﻣﻦ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ ﺁﮔﺎﻫﻢ) نیز ﺩﻟﻴﻞ ﻣﺴﺘﻘﻠﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻧﺠﺎم ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﺍﺳﺖ، ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻭﻗﺘﻰ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺪﺍﻧﺪ ﻛﺴﻰ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻧﺎﻇﺮ ﻋﻤﻞ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭼﻴﺰﻯ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻣﺨﻔﻰ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺣﺴﺎﺏ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﻗﻴﻘﺎ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﺩ، ﺑﺪﻭﻥ ﺷﻚ ﺍﻳﻦ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺭ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﻋﻤﻞ ﺍﻭ ﻣﺆﺛﺮ ﺍﺳﺖ.
⬅️۳. از جهت تحریک حس شکرگزاری
ﺗﻌﺒﻴﺮﺍﺕ ﺁﻳﻪ ﻓﻮﻕ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺘﻦ ﺣﺲ ﺷﻜﺮﮔﺰﺍﺭﻯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻧﻌﻤﺘﻬﺎﻯ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺍﻯ ﻛﻪ ﻧﺼﻴﺐ ﺍﻭ ﺷﺪﻩ ﻧﻴﺰ ﺭﻭﻯ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﺆﺛﺮ ﺍﺳﺖ.
⬅️معنای واژه «طیب»
معنی لغوی: ﻃﻴﺐ" ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻫﺮ ﺍﻣﺮ ﻟﺬﺕ ﺑﺨﺶ ﺍﺳﺖ ﺧﻮﺍﻩ ﺣﻮﺍﺱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻟﺬﺕ ﺑﺒﺮﺩ ﻭ ﻳﺎ ﺭﻭﺡ ﻭ ﺟﺎﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ.
معنی اصطلاحی: ﺩﺭ ﺷﺮﻉ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﺎﻙ ﻭ ﺣﻠﺎﻝ ﺑﺎﺷﺪ.
⬅️طیبات از منظر قرآن
- ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﺯ ﻏﺬﺍﻯ ﻃﻴﺐ ﺗﻐﺬﻳﻪ ﻛﻨﻨﺪ.
- ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ، ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺧﻄﺎﺏ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ: ﻳﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍ ﻛُﻠُﻮﺍ ﻣِﻦْ ﻃَﻴِّﺒﺎﺕِ ﻣﺎ ﺭَﺯَﻗْﻨﺎﻛُﻢْ،" ﺍﻯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻳﺪ ﺍﺯ ﻃﻴﺒﺎﺗﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﺯﻯ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ" (ﺑﻘﺮﻩ- 172).
- ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻭ ﺳﺨﻨﺎﻧﻰ ﺑﻪ ﻣﻘﺎم ﻗﺮﺏ ﺍﻭ ﺭﺍﻩ ﻣﻰ ﻳﺎﺑﻨﺪ ﻛﻪ ﻃﻴﺐ ﻭ ﭘﺎﻙ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺇِﻟَﻴْﻪِ ﻳَﺼْﻌَﺪُ ﺍﻟْﻜَﻠِﻢُ ﺍﻟﻄَّﻴِّﺐُ ﻭَ ﺍﻟْﻌَﻤَﻞُ ﺍﻟﺼَّﺎﻟِﺢُ ﻳَﺮْﻓَﻌُﻪُ:" ﻛﻠﻤﺎﺕ ﻃﻴﺐ ﺑﻪ ﻣﻘﺎم ﻗﺮﺏ ﺍﻭ ﺻﻌﻮﺩ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﺭﺍ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﻰ ﺑﺮﺩ" (ﻓﺎﻃﺮ- 10).
- ﻭ ﻧﻴﺰ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭﺍﺕ ﺑﺰﺭﮔﻰ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ، ﻭ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻯ ﺑﺮﺗﺮﻯ ﺍﻭ ﺑﺮ ﺳﺎﻳﺮ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﻣﻰ ﺷﻤﺮﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻃﻴﺒﺎﺕ ﺍﺳﺖ ﻭَ ﻟَﻘَﺪْ ﻛَﺮَّﻣْﻨﺎ ﺑَﻨِﻰ ﺁﺩَمَ ﻭَ ﺣَﻤَﻠْﻨﺎﻫُﻢْ ﻓِﻰ ﺍﻟْﺒَﺮِّ ﻭَ ﺍﻟْﺒَﺤْﺮِ ﻭَ ﺭَﺯَﻗْﻨﺎﻫُﻢْ ﻣِﻦَ ﺍﻟﻄَّﻴِّﺒﺎﺕِ ﻭَ ﻓَﻀَّﻠْﻨﺎﻫُﻢْ ﻋَﻠﻰ ﻛَﺜِﻴﺮٍ ﻣِﻤَّﻦْ ﺧَﻠَﻘْﻨﺎ ﺗَﻔْﻀِﻴﻠًﺎ (اسراء/۷٠)
💫آیه ۵۲
وَإِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاتَّقُونِ
✍امت واحده
این آیه ﺑﻪ ﻭﺣﺪﺕ ﻭ ﻳﮕﺎﻧﮕﻰ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻰ، ﻭ ﺣﺬﻑ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺗﺒﻌﻴﺾ ﻭ ﺟﺪﺍﻳﻰ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺍﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻭﺍﺣﺪ ﺍﺳﺖ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﻧﻴﺰ ﺍﻣﺖ ﻭﺍﺣﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
👈ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﭘﻴﺮﻭﻯ ﻛﻨﻨﺪ ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻧﺸﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺁﺋﻴﻦ ﻭﺍﺣﺪﻯ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﺻﻮﻝ ﻭ ﺍﺳﺎﺱ ﺁﻥ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﻳﻜﻰ ﺑﻮﺩ: ﺗﻮﺣﻴﺪ ﻭ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻰ ﺣﻖ، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﺩ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺗﻜﺎﻣﻠﻰ ﺑﺸﺮ ﻭ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻃﻴﺒﺎﺕ ﻭ ﺍﻧﺠﺎم ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺻﺎﻟﺢ، ﻭ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﺍﺯ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻭ ﺍﺻﻮﻝ ﺍﻧﺴﺎﻧﻰ.
💫آیه ۵۳
فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُم بَيْنَهُمْ زُبُرًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ
⬅️فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُم بَيْنَهُمْ زُبُرًا
✍پراکندگی و تفرقه انسانها
در مقابل دعوت به وحدت، انسانها کارهای خود را به پراکندگی کشاندند. و هر گروهی به راهی رفتند.
⬅️كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ
هر یک از این احزاب به آنچه نزد خود دارند، خوشحالند.
👈این ایه یک ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻣﻬﻢ ﺭﻭﺍﻧﻰ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﮔﻮ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺗﻌﺼﺐ ﺟﺎﻫﻠﺎﻧﻪ ﺍﺣﺰﺍﺏ ﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺭﺍﻩ ﻭ ﺁﺋﻴﻨﻰ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ، ﻭ ﺩﺭﻳﭽﻪ ﻫﺎﻯ ﻣﻐﺰ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻭﻯ ﻫﺮ ﺳﺨﻦ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺑﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ، ﻭ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻧﻤﻰ ﺩﻫﻨﺪ ﺷﻌﺎﻉ ﺗﺎﺯﻩ ﺍﻯ ﺑﻪ ﻣﻐﺰ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺘﺎﺑﺪ.
❌ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺧﻮﺍﻫﻰ ﻭ ﺣﺐ ﺫﺍﺕ ﺍﻓﺮﺍﻃﻰ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺑﻴﻨﻰ ﻭ ﺧﻮﺩﭘﺴﻨﺪﻯ ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﻳﻦ ﺩﺷﻤﻦ ﺗﺒﻴﻴﻦ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﻭ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺍﺗﺤﺎﺩ ﻭ ﻭﺣﺪﺕ ﺍﻣﺘﻬﺎ ﺍﺳﺖ.
💫آیه ۵۴
فَذَرْهُمْ فِي غَمْرَتِهِمْ حَتَّىٰ حِينٍ
✍سرانجام احزاب خودخواه و لجوج
احزاب گمراه در ﻏﺮﻗﺎﺏ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﻭ ﺟﻬﺎﻟﺘﺸﺎﻥ ﺗﺎ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ [ ﻛﻪ ﻣﺮﮔﺸﺎﻥ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﺪ ] واگذار می شوند.
❓مراد از «حین» چه زمانی است؟
۱. زمان مرگ
۲. زمان نزول عذاب
۳. هر دو
👈معنای واژه «غَمرَة»
لغوی: در اصل به معنی از بین بردن اثر چیزی است، سپس به آب زیادی که مسیر خود را می شوید و پیش می رود «غمر» یا «غامر» گفته اند.
اصطلاحی: جهل و نادانی و گرفتاری هائی که انسان را در خود فرو میبرد.
┄┅••🏴✻🏴••┅
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن
@moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم
#تفسیر
#استاد_آلمرتضی
#سوره_مومنون
#بخش_سوم
#دوازدهم_آبان
💫 آیه ۵۵
أَيَحْسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُم بِهِ مِن مَّالٍ وَبَنِينَ
💫آیه ۵۶
نُسَارِعُ لَهُمْ فِي الْخَيْرَاتِ بَل لَّا يَشْعُرُونَ
✍سنت استدراج
⬅️ایات ۵۵ و ۵۶ به سنت استدراج اشاره میکند.
👈 اِسْتِدْراج یا اِمْلاء یا اِمْهال از سنتهای الهی، بهمعنای نزدیکشدن تدریجی به عذاب الهی است. استدراج ویژه کافران و گناهکارانی است که شکر نعمتهای خدا را بهجا نمیآورند و هرچه بیشتر گناه میکنند، نعمتهای بیشتری به آنها داده میشود تا از این طریق بر غرور و غفلتشان افزوده شود و در نتیجه به عذاب دردناکتری مبتلا شوند.
👈برخورداری از نعمتها بهخودیخود نشاندهنده استدراج نیست؛ بلکه عکسالعمل انسان در برابر آنها تعیین میکند که انسان گرفتار استدراج شده است یا خیر.
❌ اگر آدمی به جای شکر در برابر خدا، فسق و کفر بورزد؛ اما همچنان نعمتش افزون شود، او گرفتار استدراج شده است.
✅در آیات قرآن گاه صراحتا به واژه استدراج اشاره شده 👇
وَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ (۱۸۲/اعراف)
اما گاه ذکری از نام سنت برده نشده ولی توضیح داده شده : فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّىٰ إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ(۴۴/انعام)
در آیات مورد بحث سوره مؤمنون نیز اموال و فرزندان فراوان در حقیقت یک نوع عذاب و مجازات یا مقدمه عذاب و کیفر برای گروههای معاند و متعصب است.
این فراوانی نعمت، پرده های غفلت و غرور را بر روی چشمان آنها ضخیم تر می کند، تا آنجا که راه بازگشت بر آنها غیر ممکن می شود.
💫آیات ۵۷ الی ۶۱
انَّ الَّذِينَ هُمْ مِنْ خَشْيَةِ رَبِّهِمْ مُشْفِقُونَ.(۵۷)
الَّذِينَ هُمْ بِآيَاتِ رَبِّهِمْ يُؤْمِنُونَ(۵۸)
الَّذِينَ هُمْ بِرَبِّهِمْ لَا يُشْرِكُونَ(۵۹)
وَالَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوْا وَقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَى رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ(۶٠)
أُولَئِكَ يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَهُمْ لَهَا سَابِقُونَ(۶۱)
✍صفات مومنین «نظام ارزشی »
روش قرآن، استفاده از مقایسه دو گروه مقابل در ایات است.
در ایات فوق در مقابل پندارهای غلط گروه غافلان، چگونگی حال مومنان و صفات آنها را بازگو میکند، و صفات انها را اینگونه شرح می دهد: 👇
⬅️خشیت و اشفاق از خوف پروردگار
" ﺧﺸﻴﺖ" ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺟﻨﺒﻪ ﻗﻠﺒﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ" ﺍﺷﻔﺎﻕ" ﺟﻨﺒﻪ ﻋﻤﻠﻰ ﺭﺍ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﺫﻛﺮ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻋﻠﺖ ﻭ ﻣﻌﻠﻮﻝ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﺩ، ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺁﻧﻬﺎ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﺮﺱ ﺁﻣﻴﺨﺘﻪ ﺑﺎ ﻋﻈﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺩﻟﻬﺎﻳﺸﺎﻥ ﺟﺎﻯ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﺛﺎﺭ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻋﻤﻠﺸﺎﻥ ﻭ ﻣﺮﺍﻗﺒﺘﻬﺎﻳﺸﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺍﻟﻬﻰ ﻧﻤﺎﻳﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺑﻪ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺩﻳﮕﺮ" ﺍﺷﻔﺎﻕ" ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺗﻜﺎﻣﻞ" ﺧﺸﻴﺖ" ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻋﻤﻞ ﺍﺛﺮ ﻣﻰ ﮔﺬﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﻪ ﭘﺮﻫﻴﺰ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺘﻬﺎ ﻭﺍ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﺩ.
⬅️ایمان به ایات الهی
⬅️نفی شرک به پروردگار
ﻧﻔﻰ ﺷﺮﻙ(شرک جلی وخفی)، ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻭ ﻣﻌﻠﻮﻝ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺑﻪ" ﺻﻔﺎﺕ ﺛﺒﻮﺗﻰ" ﺍﻭ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻧﻔﻰ ﺷﺮﻙ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ" ﺻﻔﺎﺕ ﺳﻠﺒﻰ" ﺍﺳﺖ.
⬅️ایمان به معاد و رستاخیز
ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺗﻠﺎﺵ ﻭ ﻛﻮﺷﺶ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻧﺠﺎم ﺍﻃﺎﻋﺎﺕ ﻭ ﺍﺩﺍﻯ ﺣﻘﻮﻕ ﻣﺮﺩم ﻭ ﺣﻖ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﻘﺼﺮ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﺩﻟﻬﺎﻳﺸﺎﻥ ﺗﺮﺳﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺑﺎﺯ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﻧﺪ" (ﻭَ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻳُﺆْﺗُﻮﻥَ ﻣﺎ ﺁﺗَﻮْﺍ ﻭَ ﻗُﻠُﻮﺑُﻬُﻢْ ﻭَﺟِﻠَﺔٌ ﺃَﻧَّﻬُﻢْ ﺇِﻟﻰ ﺭَﺑِّﻬِﻢْ ﺭﺍﺟِﻌُﻮﻥَ).
⬅️سرعت در خیرات
ﺧﻴﺮﺍﺕ ﻭ ﻧﻴﻜﻴﻬﺎ ﻭ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﻭﺍﻗﻌﻰ، ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻏﺮﻕ ﺷﺪﮔﺎﻥ ﺩﺭ ﻧﺎﺯ ﻭ ﻧﻌﻤﺖ ﻭ ﻏﺎﻓﻠﺎﻥ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﺑﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﻰ ﭘﻨﺪﺍﺭﻧﺪ، ﺧﻴﺮ ﻭ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﻭ ﺑﺮﻛﺖ ﺑﺮﺍﻯ ﮔﺮﻭﻩ ﻣﺆﻣﻨﺎﻧﻰ ﺍﺳﺖ، ﻛﻪ ﺩﺍﺭﺍﻯ ﻭﻳﮋﮔﻴﻬﺎﻯ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﻯ ﻭ ﺍﺧﻠﺎﻗﻰ ﻓﻮﻕ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺍﻧﺠﺎم ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺻﺎﻟﺢ ﭘﻴﺸﻘﺪﻣﻨﺪ.
✍نتیجه مقایسه مومنین و معاندین
✅۱. مومنین اهل کوثر هستند.
از نعمتها و بسترهایی که خداوند برای آنها فراهم کرده، در مقام بندگی به نحو احسن استفاده می کنند، هم خود به کمال می رسند و هم دیگران را رشد میدهند.
❌معاندین اهل تکاثر هستند.
با کثرت نفرات و جمعیت یا اموال و ثروت خود بر دیگران مباهات مینمایند و آنچنان سرگرم به نعمتهای پروردگار می شوند که از خود پروردگار بی خبر می مانند.
✅مومنان با نقمت و نعمت امتحان میشوند. در برابر نعمتها شاکر هستند؛ و چنانچه با بلا آزمایش شوند با استغار، دفع بلا می کنند.
❌معاندان در برابر نعمتها، مغرور شده و ناسپاسی میکنند، تا جایی که این نعمتها زمینه عذاب را برای آنها فراهم میکند.
┄┅••🏴✻🏴••┅
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن
@moassese_nooralyaghin
🔴 یک فرمول برای تعجیل در ظهور
🔹 امام زمان علیهالسلام:
و چنانچه شيعيان ما -خدا به طاعت خود موفّقشان بدارد- قلباً در وفاى به عهدشان جمع مى شدند، نه تنها سعادت لقاى ما از ايشان به تأخير نمى افتاد، كه سعادت مشاهده ما با شتاب به ايشان مى رسيد و اينها همه در پرتو شناخت كامل ما و صداقت محض نسبت به ما مى باشد. (1)
🔺 مقام معظم رهبری:
بسیج عبارت از آن تشکیلاتی است که اعضای آن در یک مجموعه عظیم، منسجم، آگاه، متعهد، بصیر و بینای به مسائل کشور گرد آمدهاند، مجموعهای که دشمن را بیمناک و دوستان را امیدوار و خاطر جمع میکند. بسیج در حقیقت مظهر وحدت مقدس میان افراد ملت و مظهر عشق، ایمان، مجاهدت و آمادگی کامل برای سربلندکردن کشور و ملت است. (2)
1️⃣ امام زمان علیهالسلام فرمودند اگر شیعیان ما با شناخت کامل و صداقت محض نسبت به ما، با هم یکدل شوند، ظهور نزدیک میشود.
2️⃣ مقام معظم رهبری، بسیج را اجتماعی از انسانهای آگاه، متعهد، بصیر، عاشق، مؤمن و مجاهد میداند.
🔵 اگر تفکر بسیجی تبدیل به گفتمان غالب جامعه ایرانی، اسلامی و جهانی شود؛ به عصر ظهور نزدیک خواهیم شد.
📚 منابع :
(1)الإحتجاج، ج2، ص499.
(2) رهبر معظم انقلاب در اجتماع بزرگ بسیجیان به مناسبت سالروز تشکیل بسیج، 5/9/1376
#هفته_بسیج