•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#تفسیر_عمومی
#جلسه_چهارم
✅موضوع : اهمیت سوال
از منظر قران کریم، سوال کردن از چه کسانی و در چه موضوعاتی اولویت دارد؟
✍قرآن کتاب هدایت است و راه های تعالی و کمال را به بشر نشان می دهد، و در موارد گوناگون اهمیت پرسیدن را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مطرح نموده است.گرچه در بعضی موارد نیزقران کریم مارا از پرسیدن نهی کرده است.
🔹سؤال، کلید فهم حقایق است مثلاً کسی که حکمی را نمیداند یا آدرسی را نمیشناسد یا به مطلبی علم ندارد،پرسیدن در کار او، گشایش ایجاد میکند و مانند نوری است که او را به مقصد و هدفش هدایت میکند و چه بسا خطری را از او دفع، یا راه نجاتی برای او شود.
🔹در قرآن کریم حدود 130 مرتبه واژه سوال ومشتقات آن ذکر شده است .اولین آیه سوره انفال نیز با پرسش آغاز شده است :" یسئلونک عن الآنفال "
👈 قرآن کریم در جایی سؤال فرشتگان دربارۀ خلقت انسان را از پیشگاه الهی
و پاسخ پروردگار را ذکر کرده است و در جایی دیگر پرسش های موسی (ع) از خضر (ع) را بیان نموده و پاسخهای اسرار آمیز ایشان را ذکر می کند و نشان می دهد که چگونه ممکن است راز بعضی از مسائل برای شخصیت بزرگی چون موسی (ع) پیامبر بزرگ الهی پوشیده باشد و معلمی آگاه و آشنا به اسرار پنهان مانند خضر (ع) بتواند پاسخ گوی آن باشد.
🔹نوع دیگری از سوال ، سوال های بیجا است که دانستن آن برای انسان اهمیت چندانی ندارد. گویا مردم از پیامبر سوال های بی موردی می پرسیده اند که این آیه نازل شده و میفرماید:
"یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْیاءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُۆْكُمْ وَ إِنْ تَسْئَلُوا عَنْها حینَ یُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللَّهُ عَنْها وَ اللَّهُ غَفُورٌ حَلیمٌ • قَدْ سَأَلَها قَوْمٌ مِنْ قَبْلِكُمْ ثُمَّ أَصْبَحُوا بِها كافِرین (مائده، ۱۰۱-۱۰۲ )
اى كسانى كه ایمان آورده اید، از چیزهایى كه اگر براى شما آشكار گردد ناراحت و غمگینتان میكند نپرسید و اگر هنگامى كه قرآن نازل می گردد (و فرشته وحى حاضر است) از آنها بپرسید بر شما آشكار می گردد. خداوند (از پرسشهاى نارواى گذشته شما ) درگذشت و خداوند بسیار آمرزنده و بردبار است.
⬅️این آیه تا ابد به ما این درس را داده است که؛ روحیه پرسشگری تا آنجا که باعث یافتن راه رشد انسان و دارای فایده باشد پسندیده است، اما مثل همه امور دیگر باید مراقب آفت های آن باشیم. یعنی هر وقت حقیقت و تکلیف خود را فهمیدیم، نباید ذهن خود را رها کنیم تا به پرسشگری بپردازد بلکه باید همان چیزهایی را که می دانیم به درستی عمل کنیم. مثلا خدا طول عمر انسان را به شکلی حکمت آمیز مخفی نگه داشته است، حال اگر کسی مرتب اصرار کند که طول عمرش چقدر است، سوالی بیجا کرده است که اگر پاسخش بر او آشکار شود بجز ناراحتی برایش چیزی ندارد.
🔹خداوند متعال در ایات 43 از سوره مبارکه نحل و آیه 7 سوره مبارکه انبیاء دستور می دهد که از آگاهان بپرسید: "فَسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ؛اگر نمی دانید از آگاهان بپرسید".
فعل امر"فسألوا" دلالت بر این دارد که در مسائل شرعی و دینی سؤال پرسیدن واجب می شود. البته چنان که علامه طباطبائی رحمه الله علیه فرمودند: این آیه شریفه، ارشاد به یک اصل عقلایی
است که عبارت است از واجب بودن رجوع افراد ناآگاه و جاهل به اهل خبره .
⬅️شایسته است بدانیم مقصود از "اهل ذکر" که قرآن دستور داده از آنان بپرسید چه کسانی هستند.
گرچه مفسران در این زمینه چند
قول بیان داشته اند، اما روایات بسیاری تصریح دارد که منظور از اهل ذکر امامان معصوم علیهم السلام هستند که از باب نمونه یک روایت را ذکر می کنیم
⬅️از امام هشتم علی بن موسی الرضا علیه السلام نقل شده است که فرمود : "نحن اهل الذکر و نحن المسئولون؛ ما اهل ذکریم و باید از ما پرسیده شود".
📚برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان (تفسیر کل قرآن کریم بر مبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور و نسیم حیات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
مؤسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#سـلاممـولاجـانم 🌻✋
🌼 تا ابد منتظرم، منتظرِ دولت تو
🌸تا نمایان شود آن روشنیِ طلعت تو
🌼 تا ابد منتظرم، تا برسد وقتِ ظهور
🌸 تا ببینم به جهان، موهبتِ شُوڪت تو
🌼متِرصِّد شده ام لحظه به لحظه همه جا
🌸شنوم تا ڪه مگر یڪ خبر از نهضت تو
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
✍حضرت مهدی(عج) در مورد حقانیت اهل بیت میفرماید⚘ :
الحَقُّ مَعَنا، فَلَنْ یُوحِشَنا مَنْ قَعَدَعَنّا، وَ نَحْنُ صَنائِعُ رَبِّنا، وَ الْخَلْقُ بَعْدُ صَنائِعِنا.
فرمود: حقانیّت و واقعیّت با ما اهل بیت رسول الله صلّی الله علیه وآله وسلّم می باشد و کناره گیری عدّه ای، از ما هرگز سبب وحشت ما نخواهد شد، چرا که ما دست پروره های نیکوی پروردگار می باشیم; و دیگر مخلوقین خداوند، دست پرورده های ما خواهند بود. ☘
✒بحارالانوار: ج ۵۳، ص ۱۷۸، ضمن ح ۹.
┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••🍃🌸﷽🌸🍃•••═•*
#معرفتی
#برگی_از_زندگی_علما
✍عزالدین عبدالله بن حسین شوشتری (تستری) از علمای منقول و معقول شیعی، رجالی و زاهد و عارف و از معاصرین شیخ بهایی، در شوشتر به دنیا آمد.
🥀ملا عبدالله شوشتری بعد از دوران نوجوانی برای کسب علم و فضل به عتبات عالیات مشرف شد و از اساتید بزرگی همچون محقق و مقدس اردبیلی و همچنین محقق ثانی کسب فیض نمود.
ملا عبدالله بعد از سی سال از نجف اشرف به ایران آمد و اصفهان را که حوزه بزرگی شده بود را برای اقامت برگزید. ایشان از اساتید بزرگ آن دیار شد و شاگردان بسیار بزرگی را پروراند از آن جمله:
۱- علامه مجلسی
۲-، میرداماد
۳-، محقق خوانساری
۴-، محقق سبزواری
۵-، محقق شیروانی و..
.
📓تألیفات این مرد بزرگ نیز برای اهل فن بسیار مفید است، که از جمله آثار ایشان عبارتند از: ۱-تتمیم فی شرح «قواعد»
۲- شرح ارشاد
۳- شرح الفیه
۴- حاشیه مختصر عضدی،
۵- رساله فی عینیة صلاة الجمعة و... .
🌱استادان
از اسامی اساتید وی در شیراز و عتبات اسمی ذکر نشده، فقط شیخ ابراهیم عاملی از مشایخ روایی اوست و بایزید بسطامی ثانی، شیخ لطف الله میسی، شیخ عامر جزایری و شیخ علی استرآبادی از اجازه دارندگان از وی هستند. ملا محمد رستمداری هم طبق برخی اقوال استاد وی است،
🏛آثار
مرحوم ملا عبدالله در امور خیریه و عام المنفعه نیز سرمشق روزگار بود. در قرن دهم و یازدهم در اصفهان، میدان امام،
مسجد شیخ لطف الله ومدرسه ملا عبدالله در میدان نقش جهان به اشاره وی بنا شد و ایشان در همان مکان نیز تدریس و ترویج دین می نمود. . مرحوم شوشتری به جز تدریس، در آن جا اقامه نماز هم می نمود.
تلاشهای فراوان شوشتری در توسعه دانشهای شیعی بخصوص فقه و اصول به نحوی بوده است که نوشته اند در اول ورود او به اصفهان پنجاه طلبه علوم دینی در آن شهر نبوده است ولی در حین وفات او بیش از هزار نفر از اَکابر و فضلا در اصفهان تعلیم یافته و مجتمع بوده اند.
حتی گفته شده که ملا عبدالله مدتی نیز شیخ الاسلام اصفهان و مرجع رسیدگی به امور فقهی و قضایی شهر بوده است. همچنین مرحوم ملا عبدالله شوشتری چند سالی نیز به مشهدالرضا مشرف شده و در آن جا نیز در تجدید بنای حرم مطهر، مساجد و مدارس و خرابیهایی که از هجوم وحشیانه ازبکان پدید آمده بود، نقش موثری داشت.
💡مقام اخلاقی
علامه شوشتری در تمام عمر اعمالش بر مدار واجب و مستحب دور می زد. مردی ذاکر و اهل تهجد بود و نماز شبش ترک نمی شد.
صاحب حدایق به نقل از اساتید خود می گوید: «شبی تا صبح با عده ای از علما به منزل شیخ بهایی تا به سحرگاهان به بحث و مذاکرات علمی نشستند. قبل از اذان از حضار اجازه مرخصی خواست، حضار مخصوصا شیخ بهائی به او اصرار نمودند بمانید تا به فضل جماعت شما نیز بهرهمند باشیم. از حضار اصرار به ماندن و از او اصرار به رفتن. یکی از شاگردان او می گوید بعداً از مرحوم شوشتری پرسیدم چرا آن شب برای اقامه جماعت صبحگاهی به خانه شیخ بهائی نماندید؟ جواب داد به خود اندیشیدم که اگر علامه ثانی شیخ بهائی به من اقتدا کند وضع حالم با سایر احوال در مقابل کاشف الاسرار یکی نخواهد بود
⚜ محل دفن
این فقیه و عالم ربانی سرانجام پس از عمری تحقیق و تلاش علمی، در شبانگاه بیستو ششم محرم، پس از تهجد و نافله شب، به هنگام صبح صادق در حالی که نگاهش به آسمان بود تا ببیند صبح شده یا نه، بر زمین افتاد و روح مطهرش به ملکوت اعلی پیوست.
روز درگذشتش همهجا عزا و ماتم بود و مردم در فراق آن عبدصالح خدا سخت گریستند.
پیکر پاکش را ابتدا به رسم امانت در امامزاده اسماعیل به خاک سپردند و یک سال بعد بدون اینکه تغییری در آن حاصل شده باشد، به کربلای معلی حمل و در آن بقعه شریفه برای همیشه مدفون شد. روحش شاد ویادش گرامی
📚منابع روضات الجنات جلد 5فوائد الرضویه ج1
┄┄┄┅🌹✻🌹••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_چهارم
✅ موضوع: شرح اصطلاح مقام ثبوت و اثبات بر اساس تفسیر تسنیم
ادامه جلسه قبل⬇️
⬅️ ما دو عالم داریم: عالم ثبوت و عالم اثبات.
1⃣ عالم ثبوت
👈 همان «وجود» است که به نامهای «واقع» و «نفسالامر» هم شناخته میشود و این عالم تابع فهم و درک انسان نیست. آن عالم در جای خودش هست و فهم انسان ممکن است با آن مطابق شود یا نشود.
2⃣ عالم اثبات
👈 یعنی لسان دلیل؛ عالم اثبات فرع بر عالم ثبوت است و ممکن است فرد در عالم اثبات طوری بفهمد که با واقع و عالم ثبوت یکی باشد و ممکن است این اتفاق رخ ندهد.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
مثال سوم 👈 مقام ثبوت و اثبات امامت
◀️بررسی امامت در مقام ثبوت
✍خداوندی که نوع بشر را برای پیمودن راه کمال و سعادت آفریده است، همان گونه که باید برای هدایت او پیامبرانی را که متکی بر نیروی وحی و دارای مقام عصمت باشند مبعوث کند، لازم است برای تداوم این راه، بعد از رحلت پیامبران، جانشینان معصومی قرار دهد تا جامعه انسانی را در رسیدن به سر منزل مقصود کمک کنند و به یقین بدون آنان (جانشینان پیامبر) این هدف ناتمام خواهد ماند؛ زیرا
اولاً: عقول انسانی به تنهایی برای تشخیص تمام عوامل و اسباب پیشرفت و کمال، قطعاً کافی نیست.
ثانیاً: آیین انبیا بعد از رحلت آنان، ممکن است دست خوش انواع تحریفات گردد.
برای جلوگیری از تحریف لازم است پاسدارانی معصوم و الهی باشند، تا از آن صیانت کنند.
ثالثاً: تشکیل حکومت الهی، برقراری عدل و قسط و رسانیدن انسان به اهداف مدنظر جز از طریق انسان های معصوم ممکن نیست.
رابعاً: ادامه و استمرار دستورات دین در جوامع نیاز به وجود امامان خبیر و آگاه به تمام جزئیات و دقایق دین دارد، تا در هیچ لحظه ای کوچک ترین نقطه ابهامی برای کسی باقی نماند.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
◀️بررسی امامت در مقام اثبات
✍ در طریق اثبات امام میان شیعه و سنی اختلاف وجود دارد.
اهل سنت بر حسب تفسیر خود
- بيعت گروهى از مردم
- تعيين امام قبلى
- انتخاب خليفه از طريق شورا
- کسب خلافت با قهر و غلبه
را راههای انعقاد امامت و پیشوایی مسلمین معرفى مىكنند.
⬅️اما شيعه، طريق اثبات امام را منحصر به
- تنصيص خداوند
- نصب پيامبر (ص) و امام سابق
میدانند.
نمونه های تنصیص إلهی:
• آیه تبلیغ:
• آیه ولایت
• آیه أولیالأمر
• آیه صادقین
نمونه های نصب پیامبر (ص) و امام سابق:
روايات بیشمارى از جمله:
روايات مربوط به حادثه غدير و ليله الانذار، احاديث سفينه، ثقلين، ائمه دوازده گانه، منزلت و ... .
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
مثال چهارم 👈 مقام ثبوت و اثبات احکام (اصل استصحاب)
◀️بررسی حکم در مقام ثبوت
✍مولی در مرحله ثبوت، مصلحت موجود در فعل را تعیین می کند که این مصلحت را ملاک می نامیم. اگر مصلحت موجود در آن فعل در حد معینی باشد اراده آن فعل متناسب با مصلحت درک شده ایجاد می شود و فعل را بر عهده مکلف قرار می دهد.
◀️بررسی حکم در مقام اثبات
✍مثلا در فقه قاعده ای داریم به نام استصحاب و معنای آن، این است که شارع حکم کرده بر مکلف که اگر نسبت به چیزی یقین داشته و بعدا در وجود و باقی ماندن آن چیز، شک نموده است، هنگام عمل بر یقین سابق خود باقی باشد.
مثلا ما یقین داریم که آب طبیعتا پاک است و طهارت دارد. اگر چیزی ناپاک و آلوده به آب اصابت کند، ما شک می کنیم که آیا پاکی و طهارت آب باقی مانده است یا نه؟
قاعده استصحاب به مکلف حکم میکند که در عمل بر همان حالت سابق که نسبت به آن یقین داشت، باقی باشد که در این مثال، همان پاکی و طهارت سابق است.
این پاکی و طهارت در مقام اثبات است و ممکن است آب در مقام ثبوت پاک و یا ناپاک باشد.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••••◈﷽◈•••••═•*
✅قرآن تنها برای تلاوت و تبرک نیست بلکه وسیلهای برای تعقل و رشد بشر است.
✅در میان کتب آسمانی، قرآن و در میان سورههای قرآن، سوره یوسف علیه السلام «احسن القصص» است.
✅داستان یوسف، برای جویندگان حقیقت، آیت، برای خردمندان، عبرت و برای اهل ایمان، مایه هدایت و رحمت است.
═══ ✾ ✾═══
آزمون مجازی سوره یوسف علیه السلام
ویژه عموم خواهران
✍ محتوا آزمون
آزمون در ۷ سطح برگزار خواهد شد:
۱ - تفسیر و مفاهیم
۲- تفسیر و حفظ
۳- تفسیر و ترتیل
۴- تفسیر و تجزیه و ترکیب
۵- تفسیر و حفظ و ترتیل
۶- حفظ و ترتیل کل سوره
۷- حفظ و ترتیل ۵۰ آیه اول سوره یوسف علیه السلام (ویژه کودکان واحد حفظ موسسه نورالیقین)
📚 منبع آزمون:
گزیدهای از تفاسیر نمونه، نور، تسنیم و المیزان
📱 بازه ثبت نام اینترنتی:
۲۵ مهر الی ۲۵ آبان
⏳ زمان آزمون:
شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ مصادف با ۱۵ ربیع الثانی
═══ ✾ ✾═══
📞شماره تماس : ۰۲۵۳۷۷۸۲۷۲۱
⏰ساعت تماس: ۹ الی ۱۲
📝 جهت ثبت نام و شرکت در آزمون به سایت موسسه نورالیقین قسمت "سامانه آزمون آنلاین" به آدرس زیر مراجعه نمائید.
http://nooralyaghin.com/
═══ ✾✾═══
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
http://eitaa.com/moassese_nooralyaghin
CQACAgQAAx0CSmRjDAACOXZhTYm0xr95H6odb95wtdKsZsscRgAC-AgAAvedyVHnaGyVKTcu9yEE.mp3
2.68M
⚜شیعه از کجا میگه امام_زمان(عج) زنده است
🎤حجت الاسلام عالی
┄┄┄🌷┅••✻••┅🌷┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═
🍃امام علی (ع)«لَوْ حَفِظْتُمْ حُدُودَ اللَّهِ لَعَجَّلَ لَکُمْ مِنْ فَضْلِهِ الْمَوْعُودِ؛
اگر حدودالله را حفظ کنید، قطعاً خداوند از روی فضلش در امر موعود تعجیل میکند.»
⁉️ آیا می دانید طبق فتوای اکثر مراجع عظام :
🍃 مسائلی را که انسان غالبا به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد (مساله ۱۱ رساله)
آموزش مسائل احکام رساله شانزده مرجع با بیانی ساده و قابل فهم در کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین در دسترس عموم قرار گرفته اند
🍃"این مطالب ماحصل تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین با روشی نوین در کلاسهای حضوری می باشد"
ویژگیهای مطالب احکام 👇👇
⬅️ ۱- استفاده از روش پرسش و پاسخ
➡️ ۲- شرح اصطلاحات فقهی و اصولی
⬅️ ۳- موضوع بندی و دسته بندی مسائل
⬅️ ۴- بیان اختلاف مراجع عظام
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
👈 روزهای دوشنبه با ما همراه باشید.
http://eitaa.com/moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
*┄┅═✧❁﷽❁✧═┅*
#آموزشی
#احکام_عمومی
#جلسه_چهارم
✅موضوع:تقلید از مجتهد اعلم
بر هر فردی که مجتهد و محتاط نباشد واجب است از مجتهد اعلم تقلید کند.
👈معنای اعلم: در فهم حکم خدا از دیگر مجتهدین استادتر باشد.
📖رساله مراجع، م۲.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
👈 راه شناخت مرجع اعلم
1⃣ یقین خود انسان(اهل علم باشد).
2⃣ گفته دو نفر عالم عادل خبره به شرط اینکه دو نفر عالم عادل دیگر مخالفت نکنند.👈 همه مراجع.
🔹برخی از فقها شناخت از طریق گفته یک نفر عالم خبره مورد وثوق را نیز کافی می دانند.
👈آیات عظام:خوئی، سیستانی، وحید، سبحانی، مظاهری.
3⃣ اطمینان از گفته عده ای از اهل علم خُبره.
📖رساله مراجع، م۳.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
👈دشواری در تشخیص اعلم
اگر نتواند از طرقی که در بالا ذکر شد #اعلم را تشخیص دهد👇
◾️می تواند بر اساس گمان یا احتمال ، مرجع اعلم را انتخاب کند.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
📚برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس حضوری آموزش احکام رساله و کتاب روش نوین در بیان احکام ورساله ۱۶ مرجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
موسسه نور الیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moass_nooralyaghin
#اخبار_موسسه
« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
🍃جهان سبز و خرم گشت از میلاد پیغمبر
🍃منور قلب عالم گشت از میلاد پیغمبر
🍃بده ساقی می باقی که غرق عشرت وشادی
🍃دل اولاد آدم گشت از میلاد پیغمبر
🌷هفته وحدت گرامی باد🌷
کلاس تفسیر تخصصی(طرح مشکات) امروز مورخ ۲۶ مهرماه ۱۴۰۰
تدریس تخصصی تفسیر آیه ۴۴ سوره مبارکه نساء توسط استاد ارجمند حسینی آل مرتضی
✅عناوین موضوعات تدریس شده امروز :
🔹بیان مصداق آیات ۳۶تا ۴۲ در ایات ۴۴ تا ۵۸ (مصداق مختالان فخور)
🔹شرح حال یهود و خیانتهایی که در دین خدا کردند
🔹فریبکاری یهود نسبت به مومنان با اظهار مودت و دوستی نسبت به آنها و ثمره شوم این دوستی
🔹قصد یهود از گمراه کردن مومنان و وظیفه مومنان
🔹جمع بین رویت و کلمه "الی"در عبارت "الم تَرَ الی...."
🔹خسران تعجب آور ..
📌طرح مشکات شامل تفسیر تخصصی سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات است.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*سلامـــ امامـــ مهربانمـــ🌸🤚🏻*
بیا ڪه بـی تو ترڪ خورده است ایمانم
بدون حس حضــورت خــــراب و ویرانم
متـــاسفم ڪه تـو پــا ســـوز ماشدی آقا
زغـــربت تــو اسیــــــر عــــــذاب وجدانم
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*سلامـــ_اربابمـــ🌸🤚🏻*
اول صبح به سمت حــرمــت رو ڪردم
دست بر سینه سلامی به تو دادم ارباب
سر صبحـی شده و باز دلم دلتنگ است
السلام ای سبب سینـــــه تنگـــــم ارباب
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
✍حضرت مهدی (عج) میفرماید:☘
الَّذی یَجِبُ عَلَیْکُمْ وَ لَکُمْ انْ تَقُولُوا: إنّا قُدْوَهٌ وَ ائِمَّهٌ وَ خُلَفاءُ اللهِ فی ارْضِهِ، وَ اُمَناوُهُ عَلی خَلْقِهِ، وَ حُجَجُهُ فی بِلادِهِ، نَعْرِفُ الْحَلالَ وَ الْحَرامَ، وَ نَعْرِفُ تَاْویلَ الْکِتابِ وَ فَصْلَ الْخِطابِ.⚘
امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) فرمود: بر شما واجب است و به سود شما خواهد بود که معتقد باشید بر این که ما اهل بیت رسالت، محور و اساس امور، پیشوایان هدایت و خلیفه خداوند متعال در زمین هستیم.
همچنین ما امین خداوند بر بندگانش و حجّت او در جامعه می باشیم، حلال و حرام را می شناسیم، تاویل و تفسیر آیات قرآن را عارف و آشنا هستیم.
✒تفسیر عیّاشی: ج ۱، ص ۱۶، بحارالانوار: ج ۸۹، ص ۹۶، ح ۵۸.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#معرفتی
# برگی_از_دفتر_علما
✍محمدمهدی نراقی فرزند ابوذر، در سال ۱۱۲ قمری درنراق یکی از شهر های استان مرکزی متولد شد
🌱 وی دوران کودکی و نوجوانی را در روستای نراق سپری میکند. سپس برای ثبت نام در مدرسه علوم دینی کاشان به سوی آن دیار روانه میگردد و در حلقه درس اندیشمند توانا مرحوم «ملا جعفر بیدگلی» حاضر میشود. چندین سال از محضر پرفیض این عالمان فرزانه واندیشمندان توانا بهرههای فراوان کسب میکند.
🌱دیری نمیپاید که در زمره عالمان و استادان بزرگ حوزه اصفهان قرار گرفته، در میان آنان همانند ستاره پرنور میدرخشد.
این اندیشمند فرزانه بعد از مدتى شهر کاشان را به سوى عراق ترک مى گوید. ایشان در نجف و کربلا در کنار بارگاه امام على و امام حسین (علیهماالسلام) مدت زیادى توشه علم و عمل مى گیرد. او با شرکت در درسهاى فقه و اصول بزرگانى همچون آیات عظام
۱- وحید بهبهانی
۲-، شیخ یوسف بحرانى
۳- شیخ محمدمهدى فتونى
به قله هاى نور و معرفت مى رسد.
🕯فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی
ملا مهدی نراقی پس از سى سال تلاش بى امان در شهر اصفهان و استفاده از حضور استادان نامى آن سامان، با کوله بارى از علم و عرفان براى خدمت به هموطنان خود عازم کاشان مى شود ایشان پرچم هدایت را به دوش مى گیرد. فاضل نراقی از مسجد، سنگر استوارى پدید مى آورد
این عالم گرانمایه در حوزه علمیه کاشان، کرسى درس و بحث بر پا مى دارد. از محضر وى علماى بزرگى همچون:
۱- سید محمدباقر شفتى
۲-، حاج محمدابراهیم کلباسى
۳- فرزندش ملا احمد نراقى
و دیگران استفاده نمودهاند.
📚آثار و تألیفات
علامه نراقى آراء و نظریات خود را در دعوت بر اخلاق و حکمت عملى، بر اساس ذوق اسلامى گزارده که از احادیث نبویه و اخبار و آثار اهل بیت علیهم السلام بدست آورده است و باید با صراحت اظهار نمود که وى اساس و بناى صحیح را بنیانگذارى کرده است. همچنین در فقاهت و اجتهاد در احکام شرعیه، اعلا درجه اجتهاد را با احراز مقام تحقیق و اجتهاد در مبنا حائز بوده است که در میان فقهاء نظائرش کمتر است.
از این عالم توانمند تألیفات گرانبهایی در رشتههای گوناگون به یادگار مانده که هر کدام آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است. فهرست اجمالی آن به شرح زیر است:
الف. فقه
ب. اصول فقه
ج. فلسفه و حکمت
د. ریاضیات و هیئت
ه. اخلاق
به عنوان نمونه دراین موردبه جامع السعادات میتوان اشاره کرد این کتاب امتیاز بسزایى از «احیاء العلوم» غزالى دارد، زیرا غزالى بناى خودش را در اخلاق بر اساس روح تصوف سنى گرى گذارده که از اخبار موضوعه امثال ابوهریره بدست آورده است؛ و علامه نراقى در حسن انتخابش در «جامع السعادات» بناى اخلاق را بر اساس علمى و فلسفى دینى مأخوذ از اهل بیت علیهم السلام گذاشته، که در میان علماى امامیه بعد از ابن مسکویه و علامه فیض کاشانى در درجه اول قرار گرفته است.
✒وفات
مرحوم ملا محمدمهدی نراقی، پس از سالها فداکاری و خدمت، روز شنبه ۱۸ شعبان ۱۲۰۹ قمری در شهر کاشان به دیار ابدی میشتابد. پیکر مطهرش باشکوه فراوان در این شنهر تشییع میشود؛ سپس به نجف اشرف
منتقل گشته و در کنار حرم امیرالمؤمنین علیه السلام سر بر آستان علوی میگذارد.
روحش شاد ویادش گرامی
📚منابع
مجموعه گلشن ابرار، جلد ۱، زندگی نامه "ملا محمدمهدی نراقی" از عبدالرحيم اباذری.
شخصيت ملا محمدمهدى نراقى، زندگینامه نراقی، بازیابی: ۱۸ فروردین ۱۳۹۳.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
امام علی (ع) می فرمایند :
اَلْعِلْمُ ثَلاثَهٌ: اَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ، وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ ؛
دانش بر سه قسم است: فقه برای دین، و پزشکی برای تن، و نحو برای زبان
آیامی دانید :
⁉️لازمه آموزش تفسیر قرآن ، تسلط به علم صرف و نحو است
⁉️اصلیترین عامل پیدایش علم نحو و صرف، صیانت قرآن از تحریف لفظی و معنوی بوده است
⁉️آیامیدانید إعرابهای مختلف ازآیات قرآن ، موجب تنوع معانی و تفاسیر میشود
⁉️نقش علم نحو در دستیابی به قرائت صحیح تا چه میزان است
✅نخستین گام برای دریافت پیام روح بخش کلام الله مجید و فهم عمیق آیات وروایات وادعیه، یادگیری علم نحو و صرف و إعراب است.
ما با آموزش نحو و صرف به روشی نوین در کانال قرآن و عترت نورالیقین کنار شما هستیم.
👈 سه شنبه هر هفته با ما باشید.
http://eitaa.com/moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#إعراب_آیات
#جلسه_چهارم
✅ موضوع : آیه ۶ سوره مبارکه حمد
👈ٱهدِنَا ٱلصِّراطَ ٱلمُستَقیمَ
ما را به راه راست هدایت کن.
اِهدِ: فعل امر حاضر و مجزوم ، ریشه «هدی» ، از افعال قلوب ، علامت جزم حذف حرف علّه
نا: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلاً منصوب، مفعولٌبِه اول برای «اِهدِ»
ٱلصِّراطَ: مفعولٌبِه دوم برای «اِهدِ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
ٱلمُستقیمَ: نعت برای «ٱلصّراطَ» ومنصوب بنابر تبعیت
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_چهارم
✅ موضوع :افعال دو مفعولي
🔹این افعال دو دسته اند:
1️⃣ افعالي كه دو مفعول آن ها در اصل مبتدا و خبر بودهاند ؛
👈كه در اصطلاح «افعال قلوب» نامیده میشوند وبر سه دسته اند:
✍الف) افعال يقين: افعالی که بر یقین کردن دلالت می کنند. مانند: رَأَيَ، عَلِمَ، وَجَدَ، تَعَلَّمَ...
مثال: وَ وَجَدَکَ ضالّاً فَهَدیٰ .{ضحی/۷}
و تو را گمشده یافت و هدایت کرد.
👈ضمیر خطاب «کَ» و «ضالاً »، دو مفعول فعل « وَجَدَ» می باشند.
📌 نکته :افعال یقین، به شرط داشتن معنای یقین ، در شمار این افعال قرار می گیرند.
به عنوان مثال ، فعل «رَأَیٰ» در صورتی که به معنای «اَیقَنَ» باشد، از افعال قلوب است اما اگر به معنای دیدن با چشم سر باشد و نه رؤیت قلبی، دیگر دو مفعولی نیست.
مثال: فَلَمّا رَأَی الشَّمسَ بازِغَةً. {انعام/۷۸}
وقتی خورشید را در حال طلوع دید...
👈«رَأَیٰ» فعل قلبی نیست و فقط به یک مفعول( الشمس) اکتفا کرده است.چون دیدن باچشم سر است و «بازغةً»، حال برای «الشمس» است.
✍ب) افعال ظنّ و گمان: مفید بخش رُجحان و برتری هستند؛ مانند: ظَنَّ، خالَ، حَسِبَ، زَعَمَ، جَعَلَ، عَدَّ ...
مثال: وَ جَعَلوا ٱلمَلائِکَهَ ٱلّذینَ هُم عِبادُ ٱلرَّحمَنِ اِناثاً. {زخرف/ ۱۹}
آنها فرشتگان را که بندگان خداوند رحمانند مؤنّث پنداشتند.
👈«الملائکهَ» و «اِناثاً» دو مفعول برای فعل «جَعَلوا» میباشند.
📌 نکته :افعال رُجحان نیز به شرط داشتن معنای گمان، جزء افعال قلوب به شمار می روند.
مثال: یَظُنّونَ بِاللهِ غَیرَالحَقِّ. {آلعمران/۱۵۴}
بر خداوند، گمان ناروا بردند.
👈«یَظُنّونَ»، فعل قلبی نیست وبه یک مفعول( غَیرَ) اکتفا کرده است، چون به معنی اتهام زدن است.
✍ ج)افعال تحويل وتصییر: افعالی که بر تحویل و تبدیل موصوف از حالت و شکلی به حالت و شکل دیگر دلالت می کنند و عبارتند از: صيَّرَ، ردَّ، تَرَكَ، غادَرَ، وَهَبَ(به معنای صیَّر: تبدیل کرد)، تَخذ، إتَّخَذَ، جَعَلَ
مثال:اَتَّخذنَاهُم سِخرِیًّا أم زاغَتْ عنهُمُ اَلاَبصارُ. {ص/۶۳}
آیا ما آنها را به ناحق به مسخره گرفتیم (واکنون دربهشتند) یا (در دوزخند و) دیدگان ما به آنها نمیاُفتد؟
👈ضمیر متصل «هُم» و «سِخریاً» دو مفعول برای« اَتَّخَذنا» می باشند.
📌 نکته :در واقع دسته ی سوم، افعال ملحق به قلوب میباشند.
✍علت نامگذاری افعال قلوب:
اغلب این افعال بر شکّ و یقین- که متعلق به قلب است- دلالت دارند.
2️⃣افعالي كه دو مفعول آنها در اصل مبتدا و خبر نمیباشد ؛
که غالباً معناي عطا و بخشش، دارند.
👈اين افعال بسيارند و مهم ترين آن ها عبارتند از: كَسا، رَزَقَ، أطعَمَ، سَقَي، زَوَّدَ، أسكَنَ، أعطَي
مثال: اِنّا اَعطَیناکَ الکَوثَرَ. {کوثر/۱}
بی تردید ما به تو خیر فراوان عطا کردیم.
👈ضمیر خطاب «کَ» و «الکَوثرَ» دو مفعول برای فعل «اَعطَینا» می باشد.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
با توجه به توضیحات، در آيه ۶ سوره حمد :
🍃ٱهدِ: فعل امر حاضر و از افعال دو مفعولی است که معنای عطا و بخشش میدهد.
✔️ نٰا: ضمیر متصل، مبنی. مفعولٌبِه اول و محلاً منصوب
✔️ الصِراطَ:مفعولٌبِه دوم و منصوب. علامت نصب: فتحه ظاهری
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
⚜بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ⚜
✍امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السَّلام میفرمایند: خداوند متعال برای هر انسانی روزی مقدر فرموده است و از او خواسته است تا برای کسب آن تلاش و کوشش کند. پس بدانید! آن روزی که بدون کوشش به کسی عطاء نشود، با کوشش هم به او بخشیده نخواهد شد.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin