*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_نودودوم
«وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلاً أَنْ يَنْكِحَ اَلْمُحْصَنٰاتِ اَلْمُؤْمِنٰاتِ فَمِنْ مٰا مَلَكَتْ أَيْمٰانُكُمْ مِنْ فَتَيٰاتِكُمُ اَلْمُؤْمِنٰاتِ وَ اَللّٰهُ أَعْلَمُ بِإِيمٰانِكُمْ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَ آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنٰاتٍ غَيْرَ مُسٰافِحٰاتٍ وَ لاٰ مُتَّخِذٰاتِ أَخْدٰانٍ فَإِذٰا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفٰاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مٰا عَلَى اَلْمُحْصَنٰاتِ مِنَ اَلْعَذٰابِ ذٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ اَلْعَنَتَ مِنْكُمْ وَ أَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَكُمْ وَ اَللّٰهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ؛
و آنها که توانایی ازدواج با زنان (آزاد) پاکدامن باایمان را ندارند، میتوانند با زنان پاکدامن از بردگان باایمانی که در اختیار دارید ازدواج کنند -خدا به ایمان شما آگاهتر است؛ و همگی اعضای یک پیکرید- آنها را با اجازه صاحبان آنان تزویج نمایید، و مهرشان را به خودشان بدهید؛ به شرط آنکه پاکدامن باشند، نه بطور آشکار مرتکب زنا شوند، و نه دوست پنهانی بگیرند. و در صورتی که «محصنه» باشند و مرتکب عمل منافی عفت شوند، نصف مجازات زنان آزاد را خواهند داشت. این (اجازه ازدواج با کنیزان) برای کسانی از شماست که بترسند (از نظر غریزه جنسی) به زحمت بیفتند؛ و (با این حال نیز) خودداری (از ازدواج با آنان) برای شما بهتر است. و خداوند، آمرزنده و مهربان است»(نساء، ۲۵).
✅ قید «مومنات»
❓مقید نمودن دو گروه «محصنات» و «فتیات» به قید ایمان از کدام حکم در ازدواج حکایت دارد؟
✍ خداوند متعال «محصنات» و «فتيات» را مقيد كرد به قيد مؤمنات، تا اشاره كرده باشد به اينكه براى مسلمان جايز نيست با زن غير مؤمنه يعنى اهل كتاب و مشرك ازدواج كند، نه با زن آزاد ايشان و نه با كنيزهایشان.
✅ فَمِنْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ
❓ چرا خداوند متعال مالکیت کنیزان را به عموم مومنین نسبت داده است؟
✍ مراد از جمله «فَمِنْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ» كنيزانى است كه در دست ساير مؤمنين هستند، نه آنهائى كه در دست خود مردى است كه مى خواهد نكاح كند، زیرا :
1⃣ نکاح کردن مرد با کنیز خودش باطل و غیر مشروع هست. زیرا کنیز هرکسی طبق قانون ملک یمین حلال است و به عقد ازدواج نیاز ندارد.
2⃣ شخص کنیزدار غالبا فقیر نیست و توان ازدواج با زن آزاد و پرداخت مهریه را دارد، از این رو نمی تواند با کنیز ازدواج کند.
🔸 در واقع اگر كنيزان را به عموم مؤمنين نسبت داده به خاطر اينست كه مؤمنين با اتحادى كه در دين دارند گويا
👈 همه آنان يك شخصند،
👈 مصالح و منافعشان يكى است. ⬅️ برای اثبات این مطلب به دو دلیل می توان استناد کرد:
◀️ آیه ۲۹ سوره توبه « وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ» خداوند متعال کشتن دیگر مسلمانان را همانند کشتن خود دانسته و به اتحاد مسلمانان اشاره دارد.
◀️ پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله فرمودند: «مَثَلُ الْمُؤمِنینَ فی تَوادِّهِمْ وَ تَراحُمِهِمْ وَ تَعاطُفِهِمْ مَثَلُ الْجَسَدِ: اذَا اشْتَکی مِنْهُ عُضْوٌ تَداع لَهُ سائِرُ الْجَسَدِ بِالسَّهَر وَ الْحُمّی؛ مَثَل مؤمنان در دوستی و ابراز رحمت و عاطفه به یکدیگر، مثل پیکر است. هر گاه عضوی از آن دردمند شود، دیگر اعضای پیکر، با بی خوابی و تب، با آن عضو هم دردی می کنند».
🔸 مثل مؤمنان در دوستی و ابراز رحمت و عاطفه به یکدیگر نیز، مثل یک پیکر است.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
1402.5.28-1.mp3
8.83M
👈جهاد تبیین
👈مدرس: آقای وحیدرضا مهدی
👈تاریخ
۱۴۰۲/۵/۲۸-۱
👈موضوعات
👈 افول آمریکا(قسمت اول)
1402.5.28-2.mp3
9.93M
👈جهاد تبیین
👈مدرس: آقای وحیدرضا مهدی
👈تاریخ
۱۴۰۲/۵/۲۸-۲
👈موضوعات
👈 افول آمریکا(قسمت دوم)
1402.5.28-3.mp3
8.92M
👈جهاد تبیین
👈مدرس: آقای وحیدرضا مهدی
👈تاریخ
۱۴۰۲/۵/۲۸-۳
👈موضوعات
👈 افول آمریکا(قسمت سوم)
سلام امام_زمانم
سلام بر تو
ای مولایی که هرکس تو را یافت
به تمام خیر و خوبی ها رسیده.
سلام بر تو
و بر روزی که با آمدنت،
زمین از خیر و خوبی لبریز خواهد شد.
اللهم-عجل-لولیک-الفرج🥀
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄-
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀 دوران حیرت در آخر الزمان
🎙 استاد عالی
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄-
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
✍بیست عمل براي خشنودي امام زمان (عج)
🔹۱. هر روز صبح كه از خواب بيدار مي شويد به امام زمان سلام كنيد.
🔸۲. تلاوت قرآن به خصوص سوره هاي يس،نبا،عصر،واقعه و ملك را بعد از نماز و تقديم به اموات و شيعيان حضرت را فراموش نكنيد.
🔹۳. روزانه صدقه اي به نيت امام زمان بدهيد.
🔸۴. روزهاي عيد مثل عيد غدير و يا نيمه شعبان لباس هاي زيبا بپوشيد و براي امام شادي كنيد.
🔹۵. هر مطلبي درباره امام زمان و عصر غيبت كه بدرستي از آن آگاهي داريد به ديگران بگوييد تا آنها هم بيشتر آشنا شوند.
🔸۶. درسي كه مي خوانيد يا هر مطلبي كه ياد مي گيريد به نيت امام زمان باشد آنوقت برايتان شيرين تر و هدفمندتر خواهد شد.
🔹۷. عكس و يا نوشته اي از امام زمان كه نشاني از ايشان باشد به ديوار اتاقتان بچسبانيد.
🔸۸. خواندن نماز شب ، زيارت عاشورا و جامعه كبيره از مسائل مورد تاكيد امام زمان است آنها را فراموش نكنيد.
🔹۹. نماز امام زمان را هر روزي كه توانستيد بخوانيد.(2 ركعت،در هر ركعت اياك نعبد و اياك نستعين 100 مرتبه)
🔸۱۰. نماز اول وقت باعث خوشحالي حضرت مي شود بهتر است كه ثواب نماز را به خودشان تقديم كنيد.
🔹۱۱. سخنان امام زمان و احاديثي كه درباره ي ايشان است را براي هم پيامك كنيد.
🔸۱۲. براي اشاعه ي فرهنگ شناخت حضرت مهدي در جامعه، مجالس اهل بيت، مداحي، كتاب نويسي و ...اجرا كنيد.
🔹۱۳. بعد از هر نماز دعا براي تعجيل در فرج ايشان را بخوانيد.
🔸۱۴. در فراق جدايي از آقا دعاي ندبه(صبح جمعه) و دعاي فرج(اللهم عرفني نفسك...) را بعد از نماز عصر جمعه بخوانيد.
🔹۱۵. دعاي عهد را(اللهم رب النور...) به ياد داشته باشيد و از اين طريق هم در كارهايتان با حضرت مهدي پيمان ببنديد.
🔸۱۶. دعاي توسل و غريق را بخانيد(يا الله يا رحمن يا رحيم يا مقلب اللقلوب ثبت قلبي علي دينك) و ايشان را نزد خدا شفيع خود قرار دهيد.
🔹۱۷. زماني كه مي خواهيد براي نعمتي خدا را شكر كنيد از امام زمان هم تشكر كنيد.
🔸۱۸. اگر در زندگي به مقام و منزلت مادي يا معنوي رسيديد، بدانيد كه از طرف امام بوده و ليشان را فراموش نكنيد و مغرور نشويد.
🔹۱۹. انتظار را با دعا در خود تقويت كنيد و از اعماق قلبتان منتظر باشيد و از پروردگار توفيق معرفت بيشتر به حضرت را درخواست كنيد.
🔸۲۰. با همه وجود براي امام زمان(عج) دعا كنيد همانطور كه دعا براي عزيزانتان را فراموش نمي كنيد.
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄-
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
21.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هر قدم به نیت ظهور ...🚶🏻
👤 #کلیپ زیبای « قرار عاشقی » با نوای کربلاییسید #امیر_حسینی تقدیم نگاهتان
▪️ ویژه #اربعین
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی_اصحاب_عاشورا
#جلسه_بیست_و_سوم
◀️ خلاصه ای از زندگینامه حضرت ابوالفضل علیه السلام
👈قسمت ششم
⬅️ عباس نه تنها در قامت رشید بود،بلکه در خِرَد برتر و در جلوه های انسانی هم رشید بود.او به یقین می دانست که برای چه روز عظیمی ذخیره شده و می دانست که برای عاشورا به دنیا آمده است .
↩️ عباس در سنین دوازده تا چهارده سالگی،زمانی که حضرت علی ( ع ) با دشمنان درگیر بود،در برخی از جنگ ها شرکت داشته و با آن که زیاداجازه جهاد به اوداده نمی شد،ولی درهمان نوجوانی حریف قهرمانان نامی عرب بوده است:
👈در یکی از روزهای جنگ صفّین،نوجوانی نقابدار از سپاه علی (ع) به میدان آمد.ترس و دلهره سپاه معاویه رادربرگرفت.هر کس ازدیگری می پرسید این نوجوان کیست که این طورشجاعانه پابه میدان جنگ نهاده است ؟ از سپاه معاویه کسی جرأت نکرد پا به میدان بگذارد.
↩️معاویه به سردار نامی خود،ابن شعثاء،دستور داد تا به جنگ این نوجوان برود؛ ابن شعثاء در جواب گفت: مرا حریف ده هزار نفردرجنگ می دانند،چگونه مرا به جنگ با کودکی می فرستی؟بهتر است یکی ازپسرانم رابرای کشتن او بفرستیم.معاویه قبول کردو ابن شعثاء فرزند بزرگ خود را برای جنگ بااین نوجوان به میدان فرستاد.امّا او دریک چشم به هم زدن به دست این نوجوان کشته شد.ابن شعثاء فرزنددوم خودرا فرستاد،او نیز کشته شدو به این ترتیب هرهفت پسراو کشته شدندوخود اوبا عصبانیّت پا به میدان گذاشت وبه آن نوجوان دلاور گفت:
تو پسران مرا کشتی ، به خدا قسم پدر و مادرت را به عزایت خواهم نشاند.
ولی خوداونیزدرمدّت کوتاهی به پسرانش پیوست.همه با تعجّب به این نوجوان شجاع نگاه می کردند. امام(ع) اورا پیش خودخواندونقاب او را برداشت وپیشانی اورا بوسید.همه با تعجّب دیدند که او عباس پسر امیرالمؤمنین است.
👌همچنین درجنگ صفین،زمانی که سپاه معاویه راه آب رابه روی امیرالمؤمنین و سپاهش بسته بودند؛امام (ع) جمعی رابه فرماندهی امام حسین (ع) جهت باز کردن راه فرستادکه عباس هم در آن جمع حاضر بوده و در رکاب برادرش جنگیده است .
این مطلب ادامه دارد
🏴یارب الحسین بحق الحسین إشف صدر الحسین بظهور الحجة🏴
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی🇮🇷 🏴
#جلسه_هشتاد_و_نهم
✅ موضوع: احکام حیض
✅ مضطربه
(مساله ۴۹۴)
✍مضطربه یعنی زنی که چند ماه خون دیده ،ولی عادت معینی پیدا نکرده است.
مضطربه 😔اگر خونی ببیند که نشانه های حیض را دارد وکمتر از ۳ روز وبیشتر از ۱۰ روز نباشد،همه حیض است .واگر بیشتر از ۱۰ روز خون ببیند😭 ،باید به ترتیب به صفات وعدد خویشان ویا عدد روایت رجوع کند که شرح آن در جدول ذیل آمده است ↪️
✅ مضطربه خون بیشتر از ده روز ببیند👇
🔹 الف) خونها همه یکسان است ↪️
رجوع به عدد خویشان یا روایت
👈عدد خویشان یکسان نیست ⬅️ از ابتدای خون به مقدار عدد روایت
👈 عدد خویشان یکسان است⬅️ شروع حیض : ابتدای خون 👇👇👇
👈 عدد خویشان کمتر از ۷ (مثلا ۵ روز) ↪️
به تعداد عدد خویشان (۵) حیض وتا روز هفتم احتیاط کند.
👈عدد خویشان بیشتر از ۷ (مثلا ۹ روز) ↪️
۷ روز حیض وتا عدد خویشان (۲روز) احتیاط کند.
💧💧💧💧💧💧
🔹 ب)خونها مختلف است↪️
رجوع به صفات 👇👇👇
👈خون صفت دار بین ۳ تا ۱۰ روز وبدون معارض ↪️
از ابتدای خون صفت دار ،حیض
👈خون صفت دار کمتر از ۳ روز یا بیشتر از ۱۰ روز باشد 👇👇👇
👈عدد خویشان یکسان است⬅️ از ابتدای خون صفت دار تا جمع بین عدد خویشان وعدد روایت
👈عدد خویشان یکسان نیست ⬅️ از ابتدای،خون صفت دار تا مقدار عدد روایت
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
🍃منظور از جمع بین عدد وعدد روایت یعنی در ما به التفاوت عدد خویشان وعدد روایت(۷روز) باید احتیاط کرد👌 به تروک حائض واعمال استحاضه🤔 ،یعنی اگر عدد خویشان ۵روز است ۵روز حیض وتا روز هفتم باید احتیاط کرد یعنی روز ۶و۷ واجبات استحاضه را انجام داد ومحرمات حیض را ترک کرد.👌
✍نکته:قابل توجه است که این احتیاط (جمع بین عدد خویشان وعدد۷ )تنها در مضطربه است واین اختلاف مضطربه با وقتیه وعددیه است.👌
✅ ادامه دارد.....
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#تفسیر_سوره_طه
#طرح_رضوان
#بخش_چهارم
#مدرس_زین_العابدین
#مؤسسه_نورالیقین
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
▪️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ▪️
🏴اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ
❇️چگونه ممکن است حضرت موسی علیه السلام با آن همه شجاعتی که در همه عمرخود و در مبارزه بافرعونیان داشت از دیدن ماری بترسد؟
🌠🌠🌠🌠🌠
در آیه مورد بحث (به موسى دستور داده شد كه آن را بگير، و نترس ، ما آن را به همان صورت نخستين باز ميگردانيم )! (قال خذها و لا تخف سنعيدها سيرتها الاولى ).
در آيـه 31 سـوره قـصـص مـيـخـوانـيـم (ولى مـدبـرا و لم يـعـقـب يـا مـوسـى اقبل و لا تخف )(موسى با مشاهده كردن آن مار عظيم ، ترسيد و فرار كرد، خداوند بار ديگر فرمود: اى موسى بازگرد و نترس ).
🌠🌠🌠🌠🌠
👈مـسـاله تـرس مـوسـى بـراى جـمـعـى از مـفـسـران سـؤال انـگـيـز شـده اسـت كـه ايـن حـالت بـا شـجـاعـتـى كـه در مـوسى سراغ داريم و عملا در طـول عـمـر خود به هنگام مبارزه با فرعونيان به ثبوت رسانيد، بعلاوه از شرائط كلى انبياء است چگونه سازگار است ؟
👈👈در پاسخ به این سوال باید گفت: طبيعى هر انسانى است - هر قـدر هـم شـجـاع و نـتـرس بـاشـد - كـه اگـر بـبـيـنـد نـاگـهـان قـطـعـه چـوبـى تـبـديل به مار عظيمى شود و سريعا به حركت درآيد، موقتا متوحش مى شود و خود را كنار كـشـد، مـگـر آنـكـه در بـرابـر او ايـن صـحـنـه بـارهـا تـكـرار شـود، ايـن عـكـس - العـمـل طبيعى هيچگونه ايرادى بر موسى نخواهد بود وآیات فوق با آيه 39 احزاب كه مى گويد: الذيـن يـبـلغـون رسـالات الله و يـخـشونه و لا يخشون احدا الا الله : (كسانى كه ابلاغ رسالتهاى الهى ميكنند و از او مى ترسند، و از هيچكس جزاو ترسى ندارند) منافاتى ندارد، اين يك وحشت طبيعى زودگذر و موقتى در برابر يك حادثه كاملا بي سابقه و خارق عادت است .
💫💫💫💫💫💫💫
همچنین توجه به این مسئله نیز خالی از لطف نیست که شاید ترس موسی علیه السلام به خاطر آن بود که فرمان "القاها" را مثل فرمان "فخلع نعلیک" برای احترام میپنداشت اما همین که تبدیل به مار شد جا خورد
به نوعی می توان گفت: همین ترس، خود دلیلی بر معجزه بودن این واقعه است و گرنه ساحری که خودش می داند سحرش واقعیت ندارد از سحر و جادوی خود نمیترسد.
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
⚫️منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور
🔲🔲🔲🔲🔲🔲
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#سلام مولای_ما_مهدی_جان🏴
به چهلمین روز از شهادت جدتان نزدیک می شویم
دوباره به یاد روضه ی اربا اربا غم و اندوه بر قلب شریف و مهربانتان سایه افکنده...
ای کاش به حرمت این روزهای اشکبار خداوند ظهورتان را برساند....
بابی انت و امی یا صاحب الزمان...
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓و عجل فرجهم یعنی چه؟!
🎙علامه حسن زاده آملی (ره)
@moassese_nooralyaghin
⬅️ اربعین، یک تجلّی از عصر ظهور است؛ یعنی نشان میدهد وقتی امام در روابط اجتماعی تجلّی کند، چه اتفاقی میافتد.
اُلفَتی که در اربعین اتفاق میافتد، اُلفَتِ حولَالإمام است؛ یعنی اُلفَتی که بر محور محبّت امام و ولایت امام اتفاق میافتد.
این اُلفَت میتواند به اُلفَت پایدار و ماندگار اجتماعی تبدیل شود.
#اربعین_مهدوی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی_اصحاب_عاشورا
#جلسه_بیست_و_چهارم
◀️ خلاصه ای از زندگینامه حضرت ابوالفضل علیه السلام
👈قسمت هفتم
⬅️ حضرت عباس چهارده ساله بودکه پدرش درواقعه محراب خونین کوفه دررمضان سال چهلم هجری به شهادت رسید.
😭او با چشمانی اشکبار و خاطری اندوهگین،شاهد دفن شبانه و پنهانی پدرش بوده است.او هرگز توصیه ای راکه پدرش در شب بیست ویک ماه رمضان در آستانه شهادتش به حضرت عباس کرد ، از یاد نبرد . آری امام از او خواست که در عاشورا و در کربلا برادرش حسین را تنها نگذارد.
↩️ پس از شهادت امام علی علیه السلام حضرت عباس سال های تلخ امامت برادرش حسن علیه السلام را هم تجربه کرد.
↩️ سالهایی که حیله گری های معاویه و ستم های امویان اوج گرفته بود و بسیاری از یاران وفادار امام علی و امام حسن علیه السلام ،از جمله حجر بن عدی و عمرو بن حمق به شهادت رسیدند.دورانی که وعّاظ در منبر ها معاویه را مدح و به حضرت علی علیه السلام ناسزا می گفتند .😔
👈وقتی امام حسن علیه السلام مسموم و شهید شد . حضرت عباس بیست وچهار سال داشت.شهادت امام حسن بار دیگر بنی هاشم راسوگوار کرد حضرت عباس نیز به همراه خاندان پیامبر در غم واندوه ازدست دادن برادرش متأثّر و اندوهگین شد .
🔹حضرت عباس چند سال بعد از شهادت پدرش ، در سن هیجده سالگی با لُبابه دختر عبداللّه بن عبّاس ازدواج کرد .
🔹عبداللّه راوی حدیث و از شاگردان لایق و برجسته حضرت علی علیه السلام بود و لبابه در محیطی عرفانی و مذهبی تولدو رشد یافته بود.
👈برخی تعداد فرزندان حضرت عباس را دو نفر به نامهای عبیدالله و فضل یا حسن و محمد، و برخی دیگر او را تنها صاحب یک فرزند، یعنی عبیدالله دانستهاند؛ بنا بر نقلی، حضرت عباس فرزند دیگری به نام قاسم یا محمد نیز داشتهاند. بر این اساس گفتهاند محمد و قاسم در روز عاشورا به شهادت رسیدهاند؛ ازاینرو نمیتوان گفت که فرزندان حضرت ابوالفضل العباس (علیهالسلام) در کربلا حضور نداشتند؛ چون یا بودند و به شهادت رسیدند و یا در قافله اسرا بودند و با توجه به سن کم نجنگیدند؛
این مطلب ادامه دارد
🏴یارب الحسین بحق الحسین إشف صدر الحسین بظهور الحجة🏴
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_نود_و_سوم
✅ موضوع: اعراب آیه ۸۵ سوره بقره
(قسمت اول آیه)
👈ثُمَّ أَنْتُمْ هَٰؤُلَاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَ تُخْرِجُونَ فَرِيقًا مِنْكُمْ مِنْ دِيَارِهِمْ تَظَاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ وَ إِنْ يَأْتُوكُمْ أُسَارَىٰ تُفَادُوهُمْ وَ هُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرَاجُهُمْ...
اما این شما هستید که یکدیگر را میکشید و جمعی از خودتان را از سرزمینشان بیرون میکنید؛ و در این گناه و تجاوز، به یکدیگر کمک مینمایید؛ (و اینها همه نقض پیمانی است که با خدا بستهاید) در حالی که اگر بعضی از آنها به صورت اسیران نزد شما آیند، فدیه میدهید و آنان را آزاد میسازید! با اینکه بیرون ساختن آنان بر شما حرام بود.
ثُمَّ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
أَنْتُمْ: ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا
هَٰؤُلَاءِ: اسم اشاره، مبنی، محلا مرفوع، خبر
تَقْتُلُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل
(خبر دوم برای «أنتُم» و محلا مرفوع)
أَنْفُسَ: مفعولٌبه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضافٌالیه
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
تُخْرِجُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل
فَرِيقًا: مفعولٌبه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
مِنْ: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
مِنْكُمْ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، نعت برای «فَرِيقًا» و محلا منصوب
مِنْ: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
دِيَارِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
مِنْ دِيَارِ: جار و مجرور، متعلق به «تُخْرِجُونَ»
هِمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضافٌالیه
تَظَاهَرُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل
(جمله حالیه برای فاعل ، محلا منصوب)
عَلَیٰ: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هِمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
عَلَيْهِمْ: جار و مجرور، متعلق به «تَظَاهَرُونَ»
بِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
الْإِثْمِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
بِالْإِثْمِ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، حال برای فاعل «تَظَاهَرُونَ» و محلا منصوب
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
الْعُدْوَانِ: معطوف به «إِثْمِ» و مجرور بنابر تبعیت
وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
إِنْ: حرف شرط، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
يَأْتُوا: فعل مضارع مجزوم به «إن»، علامت جزم حذف نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلامنصوب، مفعولٌبه
أُسَارَىٰ: حال برای فاعل «يَأْتُوا» و منصوب، علامت نصب فتحه مقدر
تُفَادُوا: فعل مضارع مجزوم به «إن»، علامت جزم حذف نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
هُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلامنصوب، مفعولٌبه
وَ: حالیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
هُوَ: ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا
مُحَرَّمٌ: خبر مقدم برای «إِخْرَاجُ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
عَلَیٰ: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
کُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
عَلَيْكُمْ: جار و مجرور، متعلق به «مُحَرَّمٌ»
إِخْرَاجُ: مبتدای مؤخّر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
هُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضافٌالیه
↩️ آیه ادامه دارد...
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#صرف_نحو
#جلسه_نود_و_سوم
✅ موضوع: اعراب جملات
(جملات جواب شرط که مقترن به «فاء» یا «إذا» فجائیه نباشند)
{در جلسه #شصت_و_هفتم با اعراب جملات جواب شرط جازم آشنا شدیم و در این جلسه جملات جواب شرطی را بررسی می کنیم که محلی از اعراب ندارند.}
👈در بحث اعراب جملات جواب شرط به دو نکته باید توجه کرد:
1⃣ ادات شرط
(که خود به دو دسته ی ادات شرط جازم و غیر جازم تقسیم می شود.)
2⃣ اقتران یا عدم اقتران جواب شرط به «فاء» یا «إذا» فجائیه
⬅️ اگر ادات شرط، جازم باشند و بر سر جواب «فاء» یا «إذا» فجائیه آمده باشد، جمله جواب شرط، محلا مجزوم است.
مثال: «إن ینصُرکُم اللّه فَلا غالِبَ لَکُم»
🍃«إن» از أدات شرط جازم است و در ابتدای جمله جواب شرط «فاء» آمده است؛ بنابراین جمله «فلا غالب لکم» جمله جواب شرط و محلاً مجزوم میباشد.
⬅️ اگر ادات شرط، جازم باشند ولی بر سر جواب «فاء» یا «اذا» فجائیه نباشد، جمله جواب شرط، محلی از اعراب ندارد.
مثال: ان تَنصروا اللهَ یَنصُرُکم و ...
🍃«إن» از ادات شرط جازم است ولی در ابتدای جمله جواب «فاء» یا «اذا» فجائیه نیست پس جمله «ینصرکم» محلی از اعراب ندارد.
⬅️اگر أدات شرط، غیر جازم باشند در هر صورت جمله جواب شرط، محلی از اعراب نخواهد داشت.
مثال:و اِذا راءوا تجارهً او لهواً انفَضوا الیها
🍃چون «إذا» أدات شرط غیر جازم است، جمله جواب شرط «انفَضوا» محلی از اعراب ندارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
✅ در آیه ۸۵ از سوره مبارکه بقره:
جمله «تفادوهم» جواب شرطی است که مقرون به «فاء» یا «اذا» فجائیه نیست و محلی از اعراب ندارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه النحو و الصرف، نحو متوسطه)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin