eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
. •••༻﷽༺••• هیئت صاحب الزمان (عج)، موسسه نورالیقین همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان برگزار می نماید: ✨مسابقه مجازی تفسیر موضوعی قرآن کریم✨ با محوریت تفاسیر المیزان، نمونه و نور و با تدریس استاد حسینی آل مرتضی . 🔹ویژه خواهران🔹 📃نحوه برگزاری مسابقه: ✅فایل صوتی تفسیر موضوعی هر جزء به صورت روزانه در کانال موسسه نورالیقین بارگزاری شده و چند سوال از این فایل مطرح می شود. علاقمندان به شرکت در مسابقه باید به این سوالات در بازه زمانی اعلام شده پاسخ دهند. 🔸 جهت شرکت در مسابقه اینجا کلیک نمائید مسابقه روز اول تفسیر موضوعی قرآن کریم 🕙 بازه پاسخگویی به سوالات ۱۰ الی ۱۶ خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دسترسی به صوت مسابقه به آدرس زیر بپیوندید👇👇 https://eitaa.com/moassese_nooralyaghin 🎁 شایان ذکر است به عزیزانی که به سوالات ۵ مسابقه پاسخ صحیح دهند، جوایز ارزنده ای تعلق خواهد گرفت. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی 📞 شماره تماس: 02537782721 @moassese_nooralyaghin
روز اول.mp3
11.34M
تفسیر موضوعی قرآن کریم: جزء اول موضوعات: 💠سوره حمد: ۱- سوره حمد؛ اساس قرآن(گنج العرش) ۲- تفاوت حاملان و قاریان قرآن ۳- حسن فعلی و حسن فاعلی ۴- فاعل مختار باید قلب پاکی داشته باشد ۵- ادب الهی و آغاز هر کار با نام خداوند ۶- سه قسمت سوره حمد: تسبیح، تحمید، دعا 💠سوره بقره: ۷- زمان نزول سوره بقره ۸- محتوای سوره بقره ۹- آیات ۳ الی ۵: صفات متقین - ایمان به غیب - اقامه نماز - انفاق و ... ۱۰- کاربرد فعل مضارع در صفات متقین ۱۱- حرکت متقین بدون وقفه است. ۱۲- تحریک قلوب ۱۳- آیه ۵: استعلای معنوی متقین ۱۴- آیات ۳۰ الی ۴۰: داستان حضرت آدم ۱۵- توبه حضرت آدم ۱۶- آیات ۴۰ الی ۱۴۰ : درس عبرت های داستان یهود (گاو بنی اسرائیل، سامری، داستان فرعون و موسی (ع)...) ۱۷- آیه ۱۲۴: آیه امامت ۱۸- بیان آیه امامت در میان داستان بنی اسرائیل ۱۹- تفاوت ولایت معصوم و ولایت فقیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۱۰۸سوره بقره 👈 أَمْ تُرِيدُونَ أَنْ تَسْأَلُوا رَسُولَكُمْ كَمَا سُئِلَ مُوسَى مِنْ قَبْلُ وَمَنْ يَتَبَدَّلِ الْكُفْرَ بِالْإِيمَانِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ. آيا مى‏ خواهيد از پيامبر خود همان را بخواهيد كه قبلا از موسى خواسته شد و هر كس كفر را با ايمان عوض كند مسلما از راه درست گمراه شده است أَمْ: منقطعه (به معنای بل و احتمال دارد «اَم» معادله باشد که همتای همزه استفهامیه در آیه قبل باشد)، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. تُرِيدُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر بارز و متصل «واو» مبنی، محلا مرفوع، فاعل أَنْ: حرف ناصب مصدری، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. تَسْأَلُوا: فعل مضارع منصوب، علامت نصب حذف نون. ضمیر بارز و متصل «واو» مبنی، محلا مرفوع، فاعل رَسُولَ: مفعولٌ به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری كُمْ: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا مجرور، مضاف الیه كَمَا : (ک+ما) کَ : حرف جرّ یا اسم به معنای «مِثل»، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعذابرندارد. ما : حرف مصدری، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. سُئِلَ: فعل ماضی مجهول، مبنی بر فتح مُوسَى: نایب فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه مقدره مِنْ: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. قَبْلُ: اسم زمان جامد، محلا مجرور به حرف جرّ مِن قبل: جار و مجرور، متعلّق به «سُئل» وَ: استینافیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. مَنْ: اسم موصول، مبنی برسکون، مبتدا، محلا مرفوع يَتَبَدَّلِ: فعل مضارع مجزوم، فعل شرط برای «من» شرطیه. ضمیر مستتر«هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل الْكُفْرَ: مفعولٌ به و منصوب، علامت نصب فتحه بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. الْإِيمَانِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جرّ کسره ظاهری بِالایمان: جار و مجرور، متعلق به «یتبدّل» فَ: حرف جواب شرط، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. قَدْ: حرف تحقیق، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. ضَلَّ: فعل ماضی، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر«هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل سَوَاءَ: مفعولٌ به و منصوب، علامت نصب فتحه السَّبِيل: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: لفظ «کَما» 👈«کَما» لفظی مرکب از «کاف» و «ما» اسمیه یا حرفیه است. 🖌اگر «ما» اسمیه باشد، یا موصوله است، یا نکره موصوفه. مثال: ما عندی کَما عندَکَ. 🍃یعنی «کَالَّذی عندک» یا «کَشَیءٍ عندک» 🖌اگر «ما» حرفیه باشد، یا «مصدریه» است، یا بنابر موارد شعری «حرف کافّه» یا «حرف زائد» است. مثال ۱ : جَلَستُ کَما جَلَستَ 🍃در این جمله، حرف «ما»، مصدریه است . یعنی «کَجُلوسِکَ» [ترکیب: کما: کاف: حرف تشبیه و جرّ، مبنی بر فتح / ما: حرف مصدری، مبنی بر سکون/ کَما: جار و مجرور، متعلق به مفعول مطلق محذوف به تقدیر: جُلوساً / جَلَستَ: فعل ماضی، مبنی بر سکون/ تَ: ضمیر بارز متصل و مبنی، محلا مرفوع فاعل/ مصدر مؤول از «کما جَلَستَ» یعنی کَجلوسِکَ، مجرور به حرف جر «کَ» ] مثال ۲ : وَ اَعلَمُ اَنَّنی و اَبا حُمَیدٍ / کَما النَّشوانُ وَ الرَّجُلُ الحَلیمُ 🍃 «ما»کافّه، حرف «اِنَّ» را از عمل باز داشته و بعد از آن مبتدا و خبر هر دو مرفوع شده است: النشوانُ و الرجلُ👈 مبتدا الحلیمُ 👈 خبر مثال ۳ : وَ نَنصُرُ مولانا وَ نَعلَمُ اَنَّهُ / کَما النّاسُ مجرومٌ علیهِ و جارِمُ 🍃 در بیت فوق، حرف «ما»، زائده می‌باشد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ با توجه به توضیحات مذکور، در آیه ۱۰۸ بقره «ما» در «کَما سُئِلَ موسی...» «ما» مصدریه است، به تقدیر: کَسُؤالٍ مِن موسی •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس ارزشمند استاد ارجمند حسینی آل‌مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی ( بر مبنای کتاب موسوعه النحو والصرف والاعراب ) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱سلام امام زمانم خدایا ماهِ تو هم رسید ... 💫 ولی ماهِ خوب من هنوز در این دنیای تاریک و پُر از دلتنگی مظلوم و غریب و آواره و تک و تنهاست ... ماهِ رمضان آمد، اے ماه کجایی اللهم عجل لولیک الفرج ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🌙 دعای روز دوم ماه رمضان خدایا کمکم کن قرآن بخوانم @moassese_nooralyaghin
🌺نگاهی به دعای روز دوم ماه رمضان :🌺 🍂 اَللَّـهُمَّ قَرِّبْني فيهِ اِلي مَرْضاتِكَ، وَجَنِّبْني فيهِ مِنْ سَخَطِكَ وَنَقِماتِكَ، وَوَفِّقْني فيهِ لِقِرآئِةِ ايـاتِكَ، بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ. 🍂 ⚡️در این دعا، سه خواسته مطرح می شود: 1⃣ خدایا مرا به خشنودی ات نزدیک فرما. بندگیم را بپذیر. و کمکم کن اعمالم بگونه ای باشد که تو راضی باشی. مهمترین و بالاترین سعادت برای انسان، این است که خدای متعال از او راضی باشد. و برای رسیدن به این جایگاه، باید هدف اعمالمان را رضای خدا قرار دهیم نه رضایت دیگران. 2⃣ خدایا مرا از خشم و کیفرت دور فرما. مبادا عملی از من سر بزند که تو راضی نباشی و بخاطرش مجازاتم کنی! 3⃣ مرا موفق به خواندن آیاتت فرما. بنابراین؛ عملی که باعث رسیدن به رضای خدا و دوری از خشم خدا می شود، قرائت قرآن است. البته قرائتی که همراه با تدبر و عمل به آیات قرآن باشد. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ سه ساعت طلایی در ماه مبارک رمضان 🕰 سه ساعت در ماه مبارک رمضان وجود دارد که خیلی گرانبهاست، ☜ پس اگـر تو بر آن ها محافظت کنی نهایتاً این سه ساعت تا آخر میشود ۹۰ ساعت. 💠 این سه ساعت عبارتند از: 1⃣ ساعت افطار افطاری را زود حاضر کن و وقتی برای دعا بگذار. چون برای روزه‌دار دعایی هست که مردود نمی‌شود پس برای خودت و عزیزانت و مردگان دعا کن. 2⃣ ساعت دوم آخـر شب است پس با خـداوند خلوت کن که خـداوند صدا می‌زند آیا درخواست کننده‌ای هست اجابتش کنم آیا استغفار کننده‌ای هست ببخشمش، پس در آن زیاد استغفار کن 3⃣ ساعت سوم نشستن تو بعد نماز صبح در جایگاه نمازت تا وقت اِشراق (طلوع آفتاب) این نود ساعت است پس بر بقیه اوقات مداومت کن بر ذکر و دوری از غیبت.... نماز‌های فرض و نافله را بجا بیار که فقط سی روز است و به سرعت می‌گذرد. 💠 سه دعا در سجودتان فراموش نشود: 💠اَلْـݪّٰـهُـمَّ 🤲🏼 ✨ اِنّـیٖ اَسْـئَـلُـکَ حسن الخاتمة 💠اَلْـݪّٰـهُـمَّ 🤲🏼 ٱرْزُقْـنـىٖ تَوبَة نَصُوحَه قَبل المَوت 💠اَلْـݪّٰـهُـمَّ 🤲🏼 يا مقلب القلوب ثبّت قلبی علی دينك✨ اللهم عجل لولیک الفرج @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. •••༻﷽༺••• هیئت صاحب الزمان (عج)، موسسه نورالیقین همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان برگزار می نماید: ✨مسابقه مجازی تفسیر ترتیبی، موضوعی قرآن کریم✨ با محوریت تفاسیر المیزان، نمونه و نور و با تدریس استاد حسینی آل مرتضی . 🔹ویژه خواهران🔹 📃نحوه برگزاری مسابقه: ✅فایل صوتی تفسیر ترتیبی، موضوعی هر جزء به صورت روزانه در کانال موسسه نورالیقین بارگزاری شده و چند سوال از این فایل مطرح می شود. علاقمندان به شرکت در مسابقه باید به این سوالات در بازه زمانی اعلام شده پاسخ دهند. 🔸 جهت شرکت در مسابقه اینجا کلیک نمائید مسابقه روز دوم تفسیر موضوعی قرآن کریم 🕙 بازه پاسخگویی به سوالات ۱۰ الی ۱۶ خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دسترسی به صوت مسابقه به آدرس زیر بپیوندید👇👇 https://eitaa.com/moassese_nooralyaghin 🎁 شایان ذکر است به عزیزانی که به سوالات ۵ مسابقه پاسخ صحیح دهند، جوایز ارزنده ای تعلق خواهد گرفت. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی 📞 شماره تماس: 02537782721 @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تفسیر موضوعی جزء 2 قران کریم.mp3
9.78M
تفسیر ترتیبی-موضوعی جزء ۲ قران کریم 👈 مرور تفسیر آیات جزء ۱ قرآن ابتلائات و داستان های حضرت ابراهیم (ع) فواید ابتلائات الهی ابزار آزمایش 👈آیه ۱۴۲ : تغییر قبله 👈آیه ۱۴۳ : امت وسط 👈آیه ۱۵۳ : استعانت از صبر و نماز
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•* ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 👈بخش دوم: 《حیای منفی》 وَ الْحيَاءُ بِالْحِرْمَانِ؛ و حیا با محرومیت همراه است. 👈انواع حیا حیا مانند بسیاری از صفات به دو نوع «مذموم و ممدوح» تقسیم میشود. «الحیاءُ حیاءانِ حیاءُ عقلٍ و حیاءُ حُمقٍ فَحیاءُ العقلِ هُوَ العِلمُ و حیاءُ الحمقِ هُو الجهلُ؛ شرم و حیا دو گونه است حیای عاقلانه و حیای احمقانه؛ حیای عاقلانه از علم سرچشمه می گیرد و حیای احمقانه از جهل. (کافی، ج2، ص106) حیای ستوده قسمی است که ریشه در عقل و ایمان دارد و قرین این دو است؛ مثل حیا از ارتباط با نامحرم. ولی حیای نکوهیده و مخرب قسمی است که به فرمایش مولا محرومیت و خسران همراه است. حیای بیجا و بی مورد مانع رسیدن به اهداف، حق و سعادت خواهد بود. 👈سوال) در چه اموری موظف به پرهیز از حیا هستیم؟ از آنجا که حیای نامعقول و غیرمنطقی زندگی اخلاقی اجتماعی و معنوی انسان را تحت الشعاع قرار می دهد باید به جایگاه هایی که در آن ملزم به جرات و جسارت هستیم پی ببریم. ▪️گفتار حق: خداوند در قرآن فرموده «والله لا یستحی من الحق؛ خداوند از بیان حق حیا نمی کند.» در حدیثی آمده «مَن استحیی مِن قَولِ الحَقِّ فَهُوَ أَحمَقٌ؛ کسی که از گفتن حرف حق شرم کند احمق است.» (غرر الحکم، ح 988) ▪️تحصیل علم: «من رقَّ وجههُ رقَّ علمَهُ؛ افراد کم رو کم دانش اند.» (کافی، ج2، ص106) ▪️کسب درآمد حلال: امام صادق علیه السلام فرمود: «کسی که از طلب مال حلال حیا نکند، هزینه هایش سبک شود و خداوند خانواده اش را از نعمت خویش بهره مند گرداند.» ▪️انتقاد سازنده: هیچ انسان و عملی نیست که بی عیب و نقص باشدبسیاری از پیشرفت ها در سایه انتقادهای سازنده میسر است؛ در حالیکه با حیای بی مورد از ارائه نظرات جامع تر، امکان ارتقا سلب خواهد شد. ▪️ابراز احساسات: انسان موجودی مدنی بالطبع است و احساساتی نظیر عشق و علاقه لازمه زندگی اوست ابراز علاقه می تواند در محکم شدن پیوندهاشدن رابطه ها به طرز معجزه آسایی تاثیر دارد ابراز محبت به پدر و مادر بوسیده دست آنان یا ابراز عشق به همسر و فرزند در تحکیم بنیان خانواده نقش مهمی دارد در حالیکه با حیای بیجا که شاید کم توجهی قلمداد شود، پایه های خانواده سست وگسسته می شود.نیز در تعاملات خود ممکن است از سخن یا عمل کسی رنجیده خاطر گردیم که اگر این مساله ادامه دار باشد موجبات آزار یا جدایی خواهد بود در حالیکه با ابراز محترمانه میتوان سوء تفاهم ها را برطرف کرد و به کامیابی و آرامش رسید. ▪️اظهار نظر : گاهی استعدادهای درخشان در اثنای مباحث علمی و کلاس های درس کشف می شود و آغاز راه شان بسوی مدارج بالا کلید میخورد اما مثلا اگر دانش پژوهی علی رغم هوش بالا و توان حل مسائل، بدلیل حیا و کم رویی قدرت پاسخگویی و آشکار کردن نبوغ خود را نداشت؛ دیگران بر او پیشی میگیرند و این شخص ناشناخته بافی می ماند. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🌠🌠🌠🌠🌠🌠🌠 در سالروز میلاد حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه) استاد آل مرتضی ضمن تبیین تفسیرآیات سوره انبیاء، ارتباط این آیات رابا مسئله مهدویت وانتظار، صفات یاران امام زمان وهمچنین فتنه‌های آخرالزمان بیان داشتند. ✨بِسْمِ الله الرحمن الرحیم 📖وَکَمْ قَصَمْنَا مِنْ قَرْیَةٍ کَانَتْ ظَالِمَةً وَأَنْشَأْنَا بَعْدَهَا قَوْمًا آخَرِینَ ﴿١١﴾ فَلَمَّا أَحَسُّوا بَأْسَنَا إِذَا هُمْ مِنْهَا یَرْکُضُونَ ﴿١٢﴾ 🌠موضوع: در هم کوبیدن ستمگران ❓سوال : گرفتاری اقوام ستمگردر دایره عذاب الهی به چه نحو ترسیم شده است؟ خداوند سرنوشت مشركان و كافران لجوج را با مقايسه با سرنوشت اقوام پيشين، مشخص مى كند. نخست مى فرمايد: (چه بسيار شهرها و آباديهاى ظالم و ستمگرى را كه درهم شكستيم ). (و بـعـد از آنـهـا قـوم و جـمـعـيت ديگرى را به روى كار و به ميدان آزمايش آورديم ) بـا تـوجـه بـه اينكه (قَصَم ) به معنى شكستن تواءم با شدت است و حتى گاهى به مـعـنـى خـرد كـردن آمـده، و بـا توجه به اينكه تكيه روى ظلم و ستمگرى اين اقوام شده، نـشـان مـى دهـد كـه خـداونـد شـديـدتـريـن انتقام و مجازات را در مورد اقوام ظالم و ستمگر قائل است. بنابراین با بررسی تاريخ گذشتگان روشن می شود كه تهديدهاى پيامبر اسلام شوخى و بى حساب نيست، واقعيت تلخى است كه بايد دقيقا به آن انديشيد. چون تاریخ همیشه و در هر زمان و مکان تکرار می‌شود (التّاريخ يُعيدُ نَفْسَه). خداوند روش نابود کردن اقوام ظالم را در قرآن به ما معرفی می‌کند: صاعقه، آتش، سیل و... . لذا ماباید درس عبرت بگیریم. اکنون ظالمانی همچون آمریکا، اسرائیل دردنیا وجود دارند که به دنبال نابودی اسلام هستند، در حالی که خداوند در موردشان می‌فرماید: 《قَصَمْنَا》یعنی کمرشان را شکستیم (هم شکستن و هم شدت زیاد، تشدید درشکستن). این یک نوع دلداری و امید دادن به مومنین است؛ که خداوند آنقدر قدرت دارد که هر شهری از قوم عاد و ثمود و آنها که《إِرَمَ ذَاتِ ٱلعِمَادِ》هستند یعنی درقصرهای مجلل با سقف های بلند وستونهای پهن و پر از طلا و نقره داشتند را در یک لحظه نابود کند. ┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅•• منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور ┄┄┅••🌸✻🌸┄┅•• مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🌠🌠🌠🌠🌠🌠 ❓سوال : ثاثیر فتنه‌های آخرالزمان چه کسانی را نابود می‌کند؟ تاثیرفتنه‌های آخرالزمان به گونه ای است که «يَشِيبُ فِيهَ الطفل الصَّغِيرُ» یعنی حتی کودکان و نوجوانان ممکن است از این فتنه‌ها مویشان سفید شود؛ مثل فتنه غزه که کودک با چشم خود قطعه قطعه شدن خانواده‌اش را می‌بیند، ظاهر این فرد پیر می‌شود گرچه کودک است. در فتنه‌های آخرالزمان جوانان و نوجوانان از غم و غصه افسرده وپیر می‌شوند طبق احادیث معصومین (علیهم السلام) فتنه‌های آخرالزمان ایمان افرادرا نابود می کند.لذا جهت حفظ ایمان بایدبه صراط مستقیم معرفت پیدا کنیم؛ 《اللّهُمّ ثَبِّتْنِی عَلَی الصِّراطِ یومَ تَزِلُّ فِیهِ الاَقْدَامُ ...》 این صراط فقط روی جهنم نیست بلکه از همین دنیا شروع می‌شود از زمانی که مکلف شدیم صراط شروع می‌شود پس باید مستقیم حرکت کنیم و منحرف نشویم. 《رَّبِّ أَدخِلنِي مُدخَلَ صِدق وَأَخرِجنِي مُخرَجَ صِدق...》 یعنی باید با خدا واهل بیت(ع) ومومنین صادق واز ریا به دور باشیم؛ نباید کاری کنیم که از صراط مستقیم خارج و در فتنه های آخرالزمان از جمله فتنه دجال گرفتار شویم. ❇️❇️در این راستا و در زمانی که در تاریکی شبهات و ظلمهای آخر الزمان گرفتار می شویم به اهمیت وافرتمسک به قرآن و عترت سفارش شده ایم چرا که گاه فتنه ها آنقدر زیاد است که شخص امروزمومن است و فردا کافر ومنافق، و کسی که می خواهد پیرو راه مو منین باشد تشخیص این امر بر او سهل وآسان نیست. لذا جهت قرار گرفتن در سبیل مومنین شناخت صفات آنان لازم است. از صفات مومنان ویاران امام زمان : ◀️الف) در درجه اول علم ومعرفت است که نتیجه همراهی علم و معرفت در اطاعت تجلی پیدا می کند که ثمره آن تمسک وتوسل به اهل بیت است که تامین کننده دنیا و آخرت است. ◀️ب) عبادت وصلابت؛ یعنی از یکسو شیفته عبادتند واز سوی دیگر ترسو نیستند وشجاعانه از مظلومان با قدرت وثبات قدم دفاع کرده ودر مواجهه با نا ملایمات وسختی هاقلوبشان «کزبر الحدید» است. ◀️ج) صبر وپایداری ◀️د) زهد وپارسایی ◀️ه) اتحاد وهمدلی ◀️و) ایثار وشهادت طلبی مومنان بایدشرایط ظهور را مهیا نمایند زیرا علایم ظهور در دست ما نیست اما میتوانیم جهت فراهم شدن شرایط و زمینه ظهور گام برداریم ودر زمینه آسیب شناسی و دشمن شناسی دقیق باشیم تا نسلی سالم وصالح تربیت کرده و تعاون والفت بین مومنین را به دور از توجه به مصالح فردی تقویت کنیم چرا که صرف دوستی ورابطه عاطفی با امام زمان کافی نیست بلکه باید در پرتو حرکت جوهری ذات خود را به تکامل رسانده وضعف ها را برطرف کنیم. تحقق این امور در پرتو حقیقت شناخت امام زمان است چنانکه پیامبر فر مودند: «من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه» در این ارتباط باید فرهنگ انتظار را ترویج کنیم وگرنه منتظر واقعی نیستیم . ┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅•• منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور ┄┄┅••🌸✻🌸┄┅•• مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
✨بِسْمِ الله الرحمن الرحیم 📖 لا تَرْکُضُوا وَارْجِعُوا إِلَى مَا أُتْرِفْتُمْ فِیهِ وَمَسَاکِنِکُمْ لَعَلَّکُمْ تُسْأَلُونَ ﴿١٣﴾ قَالُوا یَا وَیْلَنَا إِنَّا کُنَّا ظَالِمِینَ ﴿١٤﴾ فَمَا زَالَتْ تِلْکَ دَعْوَاهُمْ حَتَّى جَعَلْنَاهُمْ حَصِیدًا خَامِدِینَ ﴿١٥﴾ 🌠موضوع: دستور بازگشت ❓سوال : چرا با وجود آگاهی و بیداری مترفین، عذاب الهی آنها را در بر گرفت؟ مترفین در هـنـگـام صحنه های جدی عذاب، آنچه را قبلا شوخى مى پنداشتند به جـديـتـرين صورت در برابر خويش مى بينند و فريادشان بلند مى شود و مى گويند: اى واى بر ما كه ظالم و ستمگر بوديم (قَالُواْ يَوَيلَنَا إِنَّا كُنَّا ظَلِمِينَ) اما اين بيدارى اضطرارى كه در چنین شرایطی براى هر كس پيدا مى شود بى ارزش است و اثرى در تغيير سرنوشت ندارد و خداوند آنـهـا را از ريـشـه، قـطع و خاموش می سازد. آنها همچون زراعتى درو شده (حصيد) بر زمين مى ريزند و شهر پر جوش و خروش و آبادشان به قبرستان ويران و خاموشى مبدل مى گردد (خامدين ). آنها شرایط توبه را رعایت نکرده اند از جمله شرایط توبه که در سوره نساءذکر شده است: ۱-بجهالة ۲-من قریب انسان مومن، به محض انجام گناه سریع توبه کرده و با استغفار وتوسل وتضرع جبران می کند چون در عقل وقلبش نورانیت وبصیرت دارد. شایان ذکر است ظلم ظالم نسبت به موارد ذیل است: -نفس خود -همسایه -فامیل -جامعه -دین:کسی که به دستورات خداوند خوب عمل نمی کند در واقع به دین خدا ظلم کرده است. ظالمانی که مورد عذاب الهی قرار گرفتند و نابود شدند نیز تنها به فکر زرق و برق دنیا بودند و دین خدا و آخرت را به فراموشی سپرده بودند در حالیکه مومن پیرو پیامبریست که می فرماید :《أيُّهَا النّاسُ ! كونوا مِن أبناءِ الآخِرَةِ ولا تَكونوا مِن أبناءِ الدُّنيا... : اى مردم! از فرزندان آخرت باشيد و از فرزندان دنيا نباشيد...》 🌠موضوع: دستور بازگشت ❓سوال: دستور به عدم فرار و ابقاء در زندگی مرفه از کدام نکته کنایه آمیز پرده بر میدارد؟ ستمگران لجوج و بهانه جو به هنگام خطر تازه بیدار می شوند و با احساس خطر و سختی عذاب از دیگران کمک می خواهند و به سرعت از خطرگاه می گریزند امـا به عنوان توبيخ و سرزنش به آنها گفته مى شود: فرار نكنيد و بازگرديد به سـوى زنـدگـانـى پـرنـاز و نـعـمـتـتـان ! و به سوى كاخها و قصرها و مسكنهاى پرزر و زيـورتـان ، شـايد سائلان بيايند و از شما تقاضا كنند.(لَعَلَّکُمْ تُسْأَلُونَ) 👈مراد از سائلان: الف: مـمـكـن اسـت اشاره به آن باشد كه همواره در اين زندگى پرناز و نعمتى كه داشتند سائلان و تقاضاكنندگان بر در خانه هايشان رفت و آمد داشتند، با اميد مى آمدند و مـحـروم بـازمـى گشتند به آنها گفته می شود: بازگرديد و همان صحنه هاى نفرت انگيز را تكرار كنيد، و اين در حقيقت يك نوع استهزاء و سرزنش است . ب: اشاره اى به دستگاه پـر زرق و بـرق و كـبـريائى آنها است كه خود شخصا در گوشه اى مى نشستند و مرتبا فـرمـان مـى دادنـد و خـدمـتـگـذاران، پـى در پـى نـزد آنـهـا مـى آمـدنـد و سـؤ ال از امر و فرمانشان مى كردند. ✅ جالب اينكه در اينجا از ميان تمام نعمتهاى مادى بالخصوص روى (مسكن) انگشت گذارده شـده، شـايـد بـه خـاطـر ايـنكه نخستين وسيله آرامش انسان وجود يك مسكن مناسب است، و يا ايـنـكـه انسان غالبا بيشترين درآمد زندگى خود را صرف مسكنش مى كند، و نيز بيشترين علاقه او به آن است. ┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅• منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور ┄┄┅••🌸✻🌸┄┅•• مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا