•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#شرح_مناجات_خمس_عشره
#ماه_مبارک_رمضان
#جلسه_اول
#مناجات_تائبین
✨مدرس : خانم موسوی
✍مناجات های خمس عشره از مناجات های صادر شده از امام سجاد(ع) است.
ذکر پانزده مناجات با عناوین گوناگون بیانگر این موضوع است که
👈جایگاه انسان در نوع گفتارش تاثیر گذار است.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🔶مناجات تائبین دارای سه بخش مهم است 👇
1⃣ احساس نیاز به توبه و پشیمانی از گناه
«إِلٰهِى أَلْبَسَتْنِى الْخَطايا ثَوْبَ مَذَلَّتِى»
◀️ اهل معنا معتقدند منظور از خطا در این فراز خطایی است که با فطرت انسان و بالتبع بندگی او مخالف است. ◀️ رفتن از سمت خدا به سمت غیر از خدا بزرگ ترین خطاهای بنده است؛
«وَجَلَّلَنِى التَّباعُدُ مِنْكَ لِباسَ مَسْكَنَتِى»؛ دور شدن از تو لباس بیچارگی بر تنم کرده است.
◀️ امید داشتن به غیر خدا برای چاره گشایی آخر بیچارگی است.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
2⃣ قدرت و توانایی برطرف کننده نیاز
«فَوَعِزَّتِكَ ما أَجِدُ لِذُنُوبِى سِواكَ غافِراً، وَلَا أَرَىٰ لِكَسْرِى غَيْرَكَ جابِراً؛ به عزتت قسم برای گناهانم بخشنده ای جز تو نیافتم وبرای در هم شکستگی جز تو جبران کننده ندیدم.»
◀️ انسان برای برآورده شدن نیازش باید بهدرگاه بزرگی برود که قادر باشد نیازش را برطرف کند.
🔹امام (ع)در این فراز یادآور میشود که خداوند هم بر غفران توانایی دارد هم بر جبران.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
3⃣ امکان عرض نیاز
«إِلٰهِى أَنْتَ الَّذِى فَتَحْتَ لِعِبادِكَ بَاباً إِلىٰ عَفْوِكَ سَمَّيْتَهُ التَّوْبَةَ؛ معبودا تو کسی هستی که دری برای بخشش بندگانت گشاده ای به نام توبه.»
◀️ اجازه حضور و سخن راندن در پیشگاه ذات اقدس اله خود نعمت بزرگی است که انسان از شکر آن عاجز است.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی🇮🇷
#جلسه_صد_و_پانزدهم
✅ موضوع: غسلهای مستحب
(م۶۴۴)
🌷غسلهای مستحب در شرع مقدس اسلام بسیار است واز آن جمله است:👇👇👇
۱-غسل جمعه
۲-غسل شب اول ماه رمضان
وتمام شب های طاق مثل شب سوم وپنجم وهفتم ،ولی از بیست و یکم مستحب است همه شب غسل کند (و برای غسل شب اول وپانزدهم وهفدهم و نوزدهم وبیست و یکم وبیست وسوم و بیست و پنجم و بیست و هفتم وبیست و نهم بیشتر سفارش شده است).
۳-غسل روز عید فطر وعید قربان
۴-غسل شب عید فطر
۵-غسل روز هشتم ونهم ذیحجه
۶-غسل روز اول وپانزدهم وبیست وهفتم وآخر ماه رجب
۷-غسل روز غدیر
۸-غسل روز بیست وچهارم ذیحجه
۹-غسل روز عید نوروز وپانزدهم شعبان
ونهم وهفدهم ربیع الاول وروز بیست و پنجم
۱۰-غسل دادن بچه ای که تازه بدنیا آمده
۱۱-غسل زنی که برای غیر شوهرش بوی خوش استعمال کرده است.
۱۲-غسل کسی که در حال مستی خوابیده
۱۳-غسل کسی که جایی از بدنش را به بدن میتی که غسل داده اند ،رسانده باشد.
۱۴-غسل کسی که درموقع خورشید وماه نماز آیات را عمدا نخوانده در صورتی که تمام ماه وخورشید گرفته باشد.
۱۵-غسل کسی که برای تماشای دار آویخته رفته وآن را دیده باشد ولی اگر اتفاقا یا از روی ناچاری نگاهش بیفتد یا مثلا برای شهادت دادن رفته باشد ،غسل مستحب نیست.
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
✅ استحباب (مستحب است)
👈یکی از احکام پنج گانه تکلیفی↪️
(واجب، حرام،مستحب،مکروه،مباح،)است که قانون گذار (شارع) مکلف را به انجام آن امر تشویق میکند؛به عبارت دیگر مستحب طلب غیر اکید است که دارای مصلحت غیر ملزمه است ،این صورت که به انجام آن ثواب می دهد👌
ولی ترک آن را موجب عقاب نمیداند،ماننداستحباب نمازهای نافله وروزه مستحبی (سایت ویکی فقه)
✅ ادامه دارد....
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#تفسیر
#استاد_آلمرتضی
#سوره_انبیاء
#ماه_مبارک_رمضان_روز_ششم
#بخش_اول
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
استاد آل مرتضی در ادامه مباحث مربوط به توحید در سوره انبیا در روز ششم ماه مبارک رمضان به شرح و بیان تفسیر پرداختند.
✨أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ ﴿۳۰﴾
🌠🌠🌠🌠🌠🌠
نظم کل عالم ،ناظم حکیم را برای کل عالم اثبات می کند.
در واقع مقدمات تجربی کمک به برهان عقلی دارد. وقتی خالقیت خداوند اثبات شود به دنبال آن ربوبیّت خداوند اثبات میشود .
ما از نظم تجربی در عالم هم استفاده میکنیم خداوند خالق همه جهان است.
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
در برابر این همه نعمت و مخلوقات برای انسان باید شکر خالق و تنها منعم خود را به جا آورد.
انسان اشرف المخلوقات است و خداوند همه موجودات را مسخر و کمک کننده انسان قرار داد تا در سیر تکاملی خود به سوی خداوند موفق باشد.
❓❓برهانهای عقلی و تجربی توحید الوهیت حقتعالی در آیات سوره انبیا و ملک به چه ترتیب انعکاس یافته است؟
در آیه ۲۲سوره انبیا یک قیاس استثنایی بکار رفته است.
◀️ قیاس یکی از انواع حجت است که دو نوع دارد:
1⃣قیاس اقترانی
مانند:
صغری: آهن فلز است.
کبری: فلزات در گرما منبسط می شوند.
نتیجه: آهن در گرما منبسط می شود.
2⃣ قیاس استثنایی
مقدمه اول: اگر خورشید طلوع کند روز خواهد بود.
مقدمه دوم: الان خورشید طلوع کرده است.
نتیجه: الان روز است.
تفاوت این دو قیاس در این است که قیاس اقترانی از دو مقدمه خبری تشکیل شده است و نتیجه قیاس در مقدمات پخش شده است. اما در قیاس استثنایی یکی از مقدمات جمله شرطیه است و نتیجه مطابق یا مخالف یکی از مقدمات خواهد بود.
❇️ برهان تمانع در این آیه در قالب قیاس استثنایی بیان شده است با این عبارت:
⬅️مقدمه اول: اگر خدای دیگری وجود داشت زمین و آسمان فاسد می شدند.
⬅️مقدمه دوم: الان زمین و آسمان فاسد نشدند.
🔸نتیجه: پس خداوند واحد است.
❇️این برهان بر اساس بطلان تالی که معلول است، مقدم که علت است را اثبات کرده است.
👈 با این توضیح مقدمه اول این برهان یک جمله شرطیه است که دارای دو جزء مقدم و تالی است که مقدم، علت تالی است.
مقدم: 👈 اگر خدای دیگری وجود داشت(این علت برای فساد زمین است.)
تالی: 👈زمین و آسمان فاسد می شدند.(معلول چند خدایی)
✅ بنابراین از نبود معلول، عدم علت یعنی خلاف مقدم و اله واحد نتیجه گیری می شود.
در حقیقت این برهان بیان می کند علت عدم فساد زمین معلول و نشانه یکتایی پروردگار جهانیان است.
◀️نکته اول: مهمترین راه برای اثبات توحید همین نظم عالم است. برهان عقلی را خدا در آیه لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا ۚ فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ بازگو فرمود که با کمک گرفتن از نظم عالم گذشت. اما برهان تجربی قرآن در نظم خاص جهان است تدبیر چنین جهانی به دست مدبر و ناظم است.
◀️نکته دوم: مقدمه قیاس استثنایی در آیه لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا و استثنای تالی به صورت شفاف در آیات ،"مَا تَرَى فِی خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِنْ فُطُورٍ ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ کَرَّتَیْنِ یَنْقَلِبْ إِلَیْکَ الْبَصَرُ خَاسِئًا وَهُوَ حَسِیرٌ "( ۳و ۴ ملک) یاد شده است.ولی در سوره انبیا برای روشنتر شدن استثنای تالی در همین سوره مبارکه انبیا آیات ۳۰ به بعد در چند آیه درباره نظم عالم سخن میگوید:
❇️أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ ۳۰
❇️وَجَعَلْنَا فِي الْأَرْضِ رَوَاسِيَ أَنْ تَمِيدَ بِهِمْ۳۱
❇️ وَجَعَلْنَا فِيهَا فِجَاجًا سُبُلًا لَعَلَّهُمْ يَهْتَدُونَ۳۱
❇️وَجَعَلْنَا السَّمَاءَ سَقْفًا مَحْفُوظًا وَهُمْ عَنْ آيَاتِهَا مُعْرِضُونَ ۳۲
❇️وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ۳۳
👈 آیه ۳۰ میتواند بیانگر برهان تجربی توحید در قبال برهان عقلی باشد.
🌠🌠🌠🌠🌠🌠
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#تفسیر
#استاد_آلمرتضی
#سوره_انبیاء
#ماه_مبارک_رمضان_روز_ششم
#بخش_دوم
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
امام علی (ع) :اللَّهُمَّ إِنَّكَ آنَسُ الْآنِسِينَ لِأَوْلِيَائِكَ وَ أَحْضَرُهُمْ بِالْكِفَايَةِ لِلْمُتَوَكِّلِين
وَهُمْ عَنْ آيَاتِهَا مُعْرِضُونَ : با توجه به این همه آثار خلقت و ربوبیبت باز از روی لجاجت هم اعراض می کنند
انسان تنها با قلب سلیم به بهشت می رود.خوبی در برابر خوبیست (هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ 60 رحمن)
اما در برابر بدی هم نباید بدی کرد.
امام علی علیه السلام : «لا يَحوزُ الغُفْرانَ إلاّ مَن قابَلَ الإساءَةَ بالإحْسانِ؛ آمرزش را به دست نياورد، مگر كسى كه بدى را با نيكى پاسخ دهد.»
حضرت سیدالشهدا(ع) فرمودهند: «إِنْ لَمْ یکنْ لَکمْ دِین؛ فَکونُوا أَحْرَاراً فِی دُنْیاکم»
❇️انسانها که به شما ظلم میکنند دو گونه هستند:
۱. اشتباه کردند باید گذشت کرد.
۲. یک انسان متکبر و لجوج که عامدانه ظلم میکند. که حتی با لسان عفو و گذشت نیز از ظلم روی برنمیگردانند.
از خدا بخواهیم عیبهایشان را درک کنند و دارای بصیرت باشند.
در حقیقت درک درستی ندارند و گرنه اینگونه نمیکنند.
⭐️پیامبر اکرم (ص) :اللَّهُمَّ اغفِرْ لِقَومِي فإنّهُم لا يَعلَمُونَ
🌠🌠🌠🌠🌠
ما نیاز به شناخت خدا داریم.شناخت خداوند ازطریق یادگیری دلایل عقلی و نقلی برای اثبات خداوند است. که با این شناخت قوی میشوم و پیشرفت میکنم.اگر عده ای اعراض میکنند خدا را نشناخته اند.
راه مستقیم پر از خطر و سختی هاست و صبر و تحمل میخواهد.
⭐️پیامبر اکرم (ص) : حُفَّتِ الْجَنَّةُ بِالْمَکَارِهِ، وَحُفَّتِ النَّارُ بِالشَّهَوَاتِ
پس طرز فکر خود را عوض کنیم از مشکلات نترسیم و به جلو و به سمت تعالی حرکت کنیم.
⭐️نماز و روزه را با عشق و حضور قلب برپا داریم و عاشق خدا و اهل بیت باشیم.
إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلٰهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَ أَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي ( 14 طه)
هرچه علم پیشرفت میکند انسان به قدرت خدا بیشتر پی میبرد آثار خداوند متعال در همه جا هویداست داشتن چنین خدایی روحیه و دلگرمی بسیاری به ما میدهد.
❓❓چگونه خدا را بشناسیم؟
👈 از طریق
◀️تدبر در قرآن
◀️ در آثار خدا
◀️ در طبیعت آسمان و زمین
آری عالم با همه ظلم ها و ستمها دچار خللی نشد اله شما یکتاست.
🌠🌠🌠🌠🌠🌠
اشاعره و مفوضه در توحید طریق اشتباه رفتند.خدا لحظه ای ما را رها نمیکند و تدبیر امور ما را دارد. انسان اگر میخواهد در سیر به سوی کمال و تعالی برسد نباید اعمال خود را بزرگ ببیند چرا که این امر حجاب روی حجاب بین او و معبود میشود و سقوط میکند.
✨✨آیه ۳۴
وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِنْ قَبْلِكَ الْخُلْدَ أَفَإِنْ مِتَّ فَهُمُ الْخَالِدُونَ:و پيش از تو براى هيچ بشرى جاودانگى [در دنيا] قرار نداديم آيا اگر تو از دنيا بروى آنان جاويدانند.
❇️مشرکان میگفتند پس از مرگ پیامبر همه چیز پایان مییابد و گاه و گاه چنین میپنداشتند این مرد باید چون خاتم پیامبران است هرگز نمیرد تا حافظ آیین خود باشد بنابراین مرگ او در آینده در آینده دلیلی خواهد بود بر بطلان ادعای او
که قرآن در این آیه به آنها پاسخ میدهد و بیان میدارد این قانون تغییر ناپذیر آفرینش است که هیچکس
زندگی جاویدان ندارد به علاوه جاودانگی مذهب نیازی به پاسداری دائمی پیامبر ندارد.
👌👌اسلام آیینی زنده و پویاست که بر اساس حرکت درونیش پیش میرود. خداوند حافظ دین است.
❓❓دشمن برای صد سال آینده برنامه ریزی کرده و انواع انحرافات ترویج میدهد ما داریم چه کار میکنیم؟؟؟
🌠🌠🌠🌠🌠🌠
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
سلام امام زمانم🌸
هر صبح،
به شوق عهد دوباره با شما
چشمم را باز میکنم🌿
#عهدمیکنمباشما،
هر روز که میگذرد،
عاشقانه تر از قبل
چشم به راهتان باشم...
✨السَّلاَمُ عليكَ يا وَعْدَ اللهِ الَّذِى ضَمِنَهُ
الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیِّکَالْفَرَج
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#مهدویت_در_قرآن
بعضی آیات مهدویت درجزء هشتم
1️⃣ انعام : 158 👈🏻 قیام امام مهدی (عج)، آخرین فرصت مستکبران
2️⃣ اعراف : 46 👈🏻 امام مهدی (عج) از اعراف است
3️⃣ اعراف : 53 👈🏻 روز ظهور امام مهدی (عج) روز تأویل قرآن است
4️⃣ اعراف : 71 👈🏻 انتظار فرج
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر روز یک آیه راجع به امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف )
🔵 جزء هشتم
🌕 آیه ای که خداوند منتظرش است.
@moassese_nooralyaghin
دعای هر روز و هر شب ایام ماه مبارک رمضان
🔵 شیخ مفید در کتاب «مُقنعه» از حضرت امام جواد(علیهالسلام) روایت کرده که مستحب است در هر وقت از شب و روز ماه مبارک رمضان، از اول ماه تا آخر ماه بسیار بگویی:
🌕 يَا ذَا الَّذِى كانَ قَبْلَ كُلِّ شَىْءٍ، ثُمَّ خَلَقَ كُلَّ شَىْءٍ، ثُمَّ يَبْقىٰ وَيَفْنىٰ كُلُّ شَىْءٍ، يَا ذَا الَّذِى لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىْءٌ، وَيَا ذَا الَّذِى لَيْسَ فِى السَّمَاواتِ الْعُلىٰ، وَلَا فِى الْأَرَضِينَ السُّفْلىٰ، وَلَا فَوْقَهُنَّ وَلَا تَحْتَهُنَّ وَلَا بَيْنَهُنَّ إِلٰهٌ يُعْبَدُ غَيْرُهُ، لَكَ الْحَمْدُ حَمْداً لَايَقْوىٰ عَلَىٰ إِحْصائِهِ إِلّا أَنْتَ، فَصَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ صَلاةً لَايَقْوىٰ عَلَىٰ إِحْصائِها إِلّا أَنْتَ.
📚 مفاتیح الجنان اعمال روزهای ماه رمضان
@moassese_nooralyaghin
🌕 فضیلت و ثواب روز هشتم ماه مبارک رمضان برای روزه داران این روز طبق روایت پیامبر اکرم (ص) :
🌺 خداوند به شما مزد عمل شصت هزار عابد و شصت هزار زاهد را بدهد.
📚 امالی صدوق /مجلس دوازدهم/ص۴۸
@moassese_nooralyaghin
دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان
🔹 اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيهِ رَحْمَةَ الْأَيْتَامِ وَ إِطْعَامَ الطَّعَامِ وَ إِفْشَاءَ السَّلاَمِ وَ صُحْبَةَ الْكِرَامِ بِطَوْلِكَ يَا مَلْجَأَ الْآمِلِينَ
🔺 خدایا! در اين روز مرا ترحم به يتيمان و اطعام به گرسنگان و افشاء و انتشار سلام در مسلمانان و مصاحبت نيكان نصيب فرما به حق انعامت اى پناه آرزومندان عالم.
@moassese_nooralyaghin
📩 ماه توبه و انابه
🔻 حضرت آیتالله خامنهای: رمضان ماه انابه است، ماه توبه است. توبه یعنی برگشت از راه غلطی كه ما با گناهان خود، با غفلتهای خود، آن راه را رفتیم. معنای انابه این است كه توجه به خدای متعال پیدا كنیم برای حال و آینده. گفتهاند فرق بین توبه و انابه این است كه توبه مربوط به گذشته است، انابه مربوط به حال و آینده است. ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
🏷 #بهار_قرآن
@moassese_nooralyaghin
. •••༻﷽༺•••
هیئت صاحب الزمان (عج)، موسسه نورالیقین همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان برگزار می نماید:
✨مسابقه مجازی تفسیر ترتیبی، موضوعی قرآن کریم✨
با محوریت تفاسیر المیزان، نمونه و نور و با تدریس استاد حسینی آل مرتضی
. 🔹ویژه خواهران🔹
📃نحوه برگزاری مسابقه:
✅فایل صوتی تفسیر ترتیبی، موضوعی هر جزء به صورت روزانه در کانال موسسه نورالیقین بارگزاری شده و چند سوال از این فایل مطرح می شود.
علاقمندان به شرکت در مسابقه باید به این سوالات در بازه زمانی اعلام شده پاسخ دهند.
🔸 جهت شرکت در مسابقه اینجا کلیک نمائید
مسابقه روز هشتم تفسیر ترتیبی، موضوعی قرآن کریم
🕙 بازه پاسخگویی به سوالات ۱۰ الی ۲۰ خواهد بود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دسترسی به صوت مسابقه به آدرس زیر بپیوندید👇👇
https://eitaa.com/moassese_nooralyaghin
🎁 شایان ذکر است به عزیزانی که به سوالات ۵ مسابقه پاسخ صحیح دهند، جوایز ارزنده ای تعلق خواهد گرفت.
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
📞 شماره تماس: 02537782721
@moassese_nooralyaghin
روز هشتم ماه رمضان 95.mp3
9.77M
👈تفسیر ترتیبی، موضوعی سوره انعام
👈روز هشتم ماه مبارک رمضان
👈آیه ۳۲ :دنیا محوری( چرا دنیا به لهو ولعب تشبیه شده است ) آیه ۷۷ قصص آخرت محوری
👈آیه ۳۴ : سنت نصرت الهی
👈آیه ۴۰ : تحریک فطرت خداجویی
👈آیه۴۱ : خاموش نشدن فطرت الهی
👈آیه ۴۲ : سنت ابتلاء
👈آیه ۴۴ : سنت استدراج
👈آیه ۵۲: وجه خدا
👈آیه ۵۴: شرایط پذیرش توبه
👈آیه ۵۹ تفاوت مفاتح الغیب و کتا مبین( غیب مطلق ونسبی)
👈آیه ۶۱: سنت وفات
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_بیست_و_یکم
✅ موضوع: اعراب آیه ۱۰۹سوره بقره
👈 وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِكُمْ كُفَّارًا حَسَدًا مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ
وَدَّ: فعل ماضی،مبنی بر فتح،
كَثِيرٌ: فاعل، مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
مِنْ: حرف جر،عامل،مبنی،محلی از اعراب ندارد
أَهْلِ: اسم مجروربه حرف جر،علامت جر کسره ظاهری
مِن اهلِ: جار و مجرور، متعلق مقدر ( صفت برای کثیرُُ)
الْكِتَابِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری
لَوْ: حرف مصدری غیرناصب،مبنی، محلی از اعراب ندارد
يَرُدُّونَ: فعل مضارع مرفوع،علامت رفع ثبوت نون،ضمیرمتصل( واو)،مبنی،محلا، مرفوع، فاعل
تاویل به مصدر وتقدیر جمله( رَدَّهُم اِیّاهُم)
كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعول به برای فعل ( یردونکم)
مِنْ: حرف جر،عامل،مبنی بر سکون،محلی از اعراب ندارد
بَعْدِ: اسم مجروربه حرف جر،علامت جر کسره ظاهری
مِن بعدِ: جار و مجرور، متعلق به (يَرُدُّونَکم)
إِيمَانِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری
كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
كُفَّارًا: مفعول به دوم برای فعل (يَرُدُّونَکم)، منصوب، علامت نصب فتحه
حَسَدًا: مفعول له برای فعل( يَرُدُّونَکم)، منصوب، علامت نصب فتحه
مِنْ:حرف جر،عامل،مبنی بر سکون،محلی از اعراب ندارد
عِنْدِ: اسم مجروربه حرف جر،علامت جر کسره ظاهری
مِن عندِ: جار و مجرور، متعلق به (حسداً)
أَنْفُسِ: مضاف الیه ومجرور،علامت جر کسره ظاهری
هِمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
مِنْ: حرف جر،عامل،مبنی،محلی از اعراب ندارد
بَعْدِ: اسم مجرور به حرف جر،علامت جر کسره ظاهری
مَا: مصدریه، مبنی بر سکون، محلی از اعراب ندارد.
تَبَيَّنَ: فعل ماضی ،مبنی بر فتح که تاویل به مصدر و تقدیرجمله (مِن بَعدِ تَبیُّنِ الحقِّ لهم)
لَ: حرف جر،عامل،مبنی،محلی از اعراب ندارد
هُم: ضمیر متصل،مبنی، محلا مجرور
لَهُم: جارومجرور، متعلق به(تَبَيَّنَ)
الْحَقُّ: فاعل برای فعل (تَبَيَّنَ)
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_صد_و_بیست_یکم
✅موضوع: مفعول له
مفعول له یا «مفعول لاجله» مصدری است منصوب که بعد از فعل به منظور بیان علت وسبب فعل آورده می شود.
🍃مثال: وَقَفَ الجُندُ اجلالاًَ للاَمیرِ
📌مفعول له سه حالت دارد:
🔹️۱- هر گاه مفعول له« ال» نداشته باشد واضافه هم نشده باشد غالبا منصوب می گردد.
🍃مثال: زُیِّنَتِ المدینهُ اِکراماََ لِلمَلِکِ.
🔹️۲-هر گاه مفعول له به همراه« ال» باشد، غالبا توسط حرف جر مجرور می شود.
🍃مثال: اَصفَحُ عنهُ للشَّفَقَهِ عَلیهِ
🔹️۳- هر گاه مفعول له،مضاف باشد،در این صورت هر دو امر« منصوب ومجرور شدن» جایز است بدون این که بر یکدیگر ترجیح داشته باشند.
🍃مثال:«تَصَدَّقتُ ابتِغاءَ مرضاةِ اللهِ یا
تصَّدقتُ لاِبتِغاءِ مرضاةِ اللهِ.
📌چند شرط برای مصدری که به عنوان مفعول له واقع میشود لازم است:
۱- نکره باشد
۲- از افعال قلوب باشد، یعنی: از جمله افعالی باشد که بر حالت درونی دلالت دارند
۳- بیانگر علت باشد.
۴- با عامل خود از نظر زمان وقوع، یکی بوده، ولی لفظ آن با عامل متفاوت باشد.
✅تبصره: هر گاه یکی از شرایط یاد شده وجود نداشته باشد، در این صورت مصدر به وسیله « لام» مجرور می شود.
🍃مثال:«جئتُکَ للاستِفادَه: به خاطر فایده بردن، نزدت امدم.
✅✅✅✅✅
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••
نتیجه :در آیه ۱۰۹ از سوره بقره نیز مصدر «حسداََ» منصوب شده چون علت وسبب فعل ( یَردُّ) را بیان می کند و چون مصدر «حسداََ» اضافه نشده و« ال» هم ندارد منصوب می گردد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آلمرتضی و اساتید موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی و کتاب موسوعة النحو و الصرف و الأعراب
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin