Modiryar | مدیریار
✍ الزامات ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (تحلیل SPACE) #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com
✍ الزامات ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (تحلیل SPACE)
✅ چارچوب تحلیل ارزیابی اقدام و موقعیت استراتژیک بسیار موثر است، اما ابزاری شناخته شده برای #توسعه و بازبینی استراتژی شرکتها نیست تحلیل SPACE یک ارزیابی سیستماتیک از منظر ۴ بعد کلیدی است که بین عوامل درونی و بیرونی تعادل ایجاد میکند و تعیین کننده زمینه کلی استراتژی است:
🔴 عوامل درونی:
🔺#مزیت_رقابتی
🔻#Competitive_Advantage, CA
🔺#نقاط_قوت_مالی
🔻 #Financial_Stability, FS
🔴 عوامل خارجی:
🔺#جذابیت_صنعت
🔻#Industry_Attractiveness, IA
🔺#ثبات_محیطی
🔻 #Environment_Stability, ES
✅ با ترکیب عوامل در نظرگرفته شده در هر نمودار از شکل کلی ماتریس SPACE، چارچوب کلی آنچه که باید در برنامه استراتژیک انجام شود، به ما نشان داده میشود. ابعاد در یک جهت با هم هماهنگ میشوند که در ابتدا به نظر عجیب است، اما منطقی میباشد. زیرا دو دسته از عوامل بعنوان نقاط قوت در نظر گرفته میشوند (نقاط قوت مالی FS و جذابیت صنعت IA) و به عنوان عاملی مثبت ارزیابی میشوند.
✅ درحالی که دو دسته دیگر (مزیت رقابتی CA و ثبات محیطی ES) بصورت بالقوه ضعف در نظر گرفته میشوند و به عنوان عاملی منفی ارزیابی میشوند. منطقی است که نقاط قوت مالی برای جبران کردن عدم ثبات محیطی لازم است. بیشتر مشکلات در محیط آینده، استدلال شرایط آینده است و آنچه مهم تر است، داشتن نقاط قوت مالی میباشد. جذابیت صنعت و مزیت رقابتی بعنوان منابع بالقوه برای سودآوری بیشتر درنظر گرفته شده است که اگر هر دو متناسب با کسبوکار باشد، نتایج بسیار خوب است و اگر هر دو نامتناسب باشند، از اینرو کسبوکار دچار مشکل است.
🔴 تعیین امتیازات تحلیل SPACE
عوامل با اهمیت در ماتریس ارزیابی اقدام و موقعیت استراتژیک عبارتند از:
1⃣ عوامل تحلیل SPACE برای نقاط قوت مالی (FS)
▪️سود فروش
▪️بازگشت دارائی
▪️جریان نقدینگی
▪️کارائی
▪️شدت سرمایه در گردش
نقاط قوت مالی با نمره ۱ (کم) تا نمره ۶ (زیاد) تا در ماتریس تحلیل SPACE امتیاز داده میشوند و امتیاز زیاد، خوب است و امتیاز کم نشان دهنده ی ضعف عوامل مالی است. بر طبق ماتریس ارزیابی اقدام و موقعیت #استراتژیک، عناوین ذیل را میتوان برای تعیین نقاط قوت مالی مورد بررسی قرار داد:
2⃣ عوامل تحلیل SPACE برای مزیت رقابتی
▪️سهم بازار
▪️کیفیت
▪️وفاداری مشتری
▪️سطوح هزینه
▪️دامنه محصول
مزیت رقابتی از ۱ (عالی) تا ۶ (ضعیف) امتیاز داده میشود. مطابق ماتریس ارزیابی اقدام و #موقعیت_استراتژیک، عناوین ذیل را می توان برای تعیین نقاط قوت مالی مورد بررسی قرار داد:
3⃣ عوامل تحلیل SPACE برای جذابیت صنعت
▪️پتانسیل رشد
▪️مراحل چرخهی زندگی
▪️موانع ورود
▪️قدرت مشتری
▪️ذخایر
جذابیت صنعت از ۶ (عالی) تا ۱ (ضعیف) امتیاز داده میشود. بر طبق ماتریس ارزیابی اقدام و #موقعیت_استراتژیک عناوین ذیل را میتوان برای تعیین نقاط قوت مالی مورد بررسی قرار داد:
می توان از مدل نیروهای پنجگانه پورتر برای درک شاخصهای اضافی که برای موقعیتی ویژه مورد نیاز است، استفاده کرد.
4⃣ عوامل تحلیل SPACE برای ثبات محیطی
▪️عدم اطمینان سیاسی
▪️نرخ بهره
▪️تکنولوژی
▪️دورهی زمانی
▪️برآمدهای محیطی
#ثبات_محیطی از ۱- (عالی) تا ۶- (ضعیف) امتیاز داده میشود. بر طبق ماتریس ارزیابی اقدام و موقعیت استراتژیک، عناوین ذیل را میتوان برای تعیین نقاط قوت مالی مورد بررسی قرار داد:
🔴 تفسیر نمودار ماتریس تحلیل
#ماتریس_ارزیابی اقدام و موقعیت استراتژیک (ماتریس SPACE) راهنمائی مفید برای تصمیمگیری در مورد استراتژی هایی است که برای موقعیتهای متفاوت فراهم میشوند. ماتریس SPACE برای هر کسبوکار به بر اساس چهار بُعد مشخص میشود:
▪️الف) جذابیت صنعت
▪️ب) ثبات محیطی
▪️ج) مزیت رقابتی
▪️د) نقاط قوت مالی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مقدمه ای بر مدیریت بحران
✅ #بحران، واقعیتی اجتناب ناپذیر در زندگی اجتماعی است. بحران ها در ذات خود بستر شکل گیری تهدیدها و فرصت هایی هستند که بر حسب نوع، شدت و گستره ی محیطی بحران، می تواند نظام سیاسی و مدیران حاکم را در شرایط دشوار و پر مخاطره ای قرار دهند.
✅ در شرایط بحران، فعالیت های خبری و اطلاع رسانی از چنان حساسیتی برخوردار است که همه چیز تعیین کننده می شود: زمان، تصویر، لحن، ادبیات و واژه. بنابراین آنچه که در این شرایط از حساسیت و اهیمت ممتاز برخوردار می شود، مدیریت شرایط بحرانی و مدیریت استراتژیک در مواقع #بحرانی است.
✅ مدیریتی که بتوان با هنرمندی و #هوشمندی استراتژیک، با بحران های موجود و تبعات ناشی از آن مقابله کرد و رویکرد پیش دستانه را به مرحله اجرا گذاشت. همچنین نوع رویکرد، استراتژی و جهت گیری استراتژیک رسانه نیز بر کار کرد رسانه در بحران ها تأثیر می گذارد.
✅ به عبارت دیگر، میزان اعتقاد به هر یک از #رویکردها و استراتژی ها، نوع حرکت و جهت گیری رسانه ها در بحران را تعیین می کند و بدون شک، تولید و انتشار اخبار از نوع نگاه دست اندرکاران رسانه ها و راهبرد ها و رویکردشان به آن، تأثر می پذیرد.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#مدیریت_بحران
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ انتظارات و اهداف پدافند غیر عامل در مدیریت بحران
1⃣ کاهش تلفات انسانی:
محور اساسی پدافند غیر عامل «حفاظت از جان انسان ها و سرمایه های انسانی» است و بعنوان اصلی ترین هدف، پدافند غیر عامل همواره در تلاش است که تلفات و ضایعات انسانی را در حوادث و بحرانها به کمترین میزان برساند.
2⃣ کاهش ضایعات منابع:
پدافند غیر عامل تلاش می کند که سرمایه های اقتصادی را هرچه بیشتر از گزند تهدیدات و حوادث حفظ کند تا حداکثر امکانات موجود و منابع در شرایط بحران حفظ شده و ضایعات و تلفات منابع را به حداقل برساند.
3⃣ تضمین تداوم کارکردهای ضروری در کشور:
پدافند غیر عامل قویاً در تلاش است که مایحتاج ضروری مردم که شامل:
⓵ آب
⓶ غذا و نان
⓷ بهداشت
⓸ امنیت
⓹ سرپناه
⓺ ارتباطات
⓻ انرژی
در شرایط بحرانی تداوم داشته باشد.
✅ در بررسی هایی که درسازمان پدافند غیر عامل صورت گرفته است، انواع تهدیدات و بحران ها به دقت و موشکافی دسته بندی شده و اقدامات، وظایف، امکانات و نحوه مدیریت پدافند غیر عامل کاملاً بررسی شده است و تاکنون اقدامات موثری نیز در این راستا صورت گرفته است. تمام همّت و تلاش سازمان پدافند غیر عامل در این است که اثرات مخرب و پیامدهای ناگوار بحرانها و تهدیدات متوجه کشور را به حداقل رسانده و از جان و مال و سرمایه های ملی #ملت_ایران حفاظت و پاسداری کند.
#پدافند_غیر_عامل
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ کهن الگوی تنزل اهداف #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ کهن الگوی تنزل اهداف
🔴 خیلی وقتها ممکن است بین هدفهایمان و وضعیت فعلیمان فاصلهای وجود داشته باشد. دو روش برای حذف این فاصله وجود دارد:
1⃣ تلاش کنیم تا وضعیتمان را بهبود دهیم تا به اهدافمان برسیم.
2⃣ هدفهایمان را تنزل دهیم و به وضع فعلیمان راضی باشیم.
▪️تلاش برای بهبود وضعیت زحمت دارد و طول میکشد تا به نتیجه برسد. برای همین ممکن است در طی زمان از تلاش کم شود و بر توجیه وضع موجود و کاهش اهداف افزوده شود. گاهی #تنزل_اهداف آنقدر به آرامی اتفاق میافتد که متوجه آن نمیشویم و برای فرار از آن تلاشی نمیکنیم.
🔴 #الگوی_تنزل_اهداف مانند «داستان قورباغه پخته» عمل میکند. این داستان به آزمایشی اشاره میکند که طی آن دمای یک ظرف را کمکم زیاد میکنند و قورباغهای که درون ظرف است، متوجه افزایش تدریجی دما نمیشود و تلاشی برای خروج از ظرف نمیکند: آنقدر در جای خود میماند تا زنده زنده بپزد.
▪️اگرچه این آزمایش فقط در شرایط خاصی ممکن شده و در مورد قورباغهها عمومیت ندارد، داستان قورباغه پخته به مثلی در دنیای انسانها تبدیل شده است: مثلی برای انسانهایی که متوجه تغییرات تدریجی نمیشوند و برای بهبود وضعیت اقدامی نمیکنند؛ به تدریج آنقدر وضعیتشان وخیم میشود که دیگر توانی برای حرکت و نجات از شرایط برایشان باقی نمیماند.
🔴 هدف گذاری میتواند به تلاش و اقدام برای بهبود وضعیت منجر شود. با این حال، باید به جنبههای روانی مساله هم توجه کرد. سوال اول در هدف گذاری این است که چه کسی هدف را تعیین میکند.
▪️اگر خودمان هدف را تعیین کرده باشیم و انگیزه درونی برای رسیدن به اهداف داشته باشیم، نزدیک شدن به این هدف نشاط میآورد و انرژی لازم برای ادامه مسیر را تامین میکند. اما اگر برای رسیدن به اهدافی که دیگران تعیین کردهاند تلاش میکنیم و انگیزههای بیرونی عامل حرکت هستند، رسیدن به این اهداف انرژی روانی لازم را تامین نمیکند. در چنین شرایطی تنش روانی برای کاهش اهداف خیلی راحتتر غلبه میکند و تنزل اهداف به سادگی اتفاق میافتد.
▪️ساختارهایی مانند رقابت و تشویق و تنبیه از متداولترین روشها برای ایجاد انگیزه بیرونی هستند و افرادی که در چنین ساختارهایی رشد کردهاند، بیشتر در معرض تنزل اهداف خواهند بود.
🔴 نشانههای فعال بودن کهن الگوی تنزل اهداف:
▪︎مشکلات زیادی وجود دارد، اما برای حل مشکلات تلاش نمیشود. همیشه شیرهای آب چکه میکنند و ساعتهای دیواری خواب هستند و … کسی هم اعتراضی ندارد و اقدامی انجام نمیدهد. شرایط استثنایی و محدودیت زمان و سایر مشکلات موجود به عنوان دلیلی برای دست کشیدن از اهداف ذکر میشوند.
▪︎هدفهایی که در نظر گرفته شده، به مرور زمان فراموش میشود. در نتیجه اغلب فعالیتها به کارهایی ظاهری و نمایشی تبدیل میشوند.
🔴 در مواردی که متوجه شدید این الگو فعال است، برای کاهش آسیبها به این راهکارها فکر کنید:
▪︎بر اهداف #تمرکز کنید. آنها را بنویسید و در جایی که مکرر دیده شوند نصب کنید.
▪︎برای #هدف_گذاری فقط به وضع موجود توجه نکنید. استانداردهایی هم برای تعیین وضع مطلوب طراحی کنید و با توجه به این استانداردها و وضع موجود، اهدافتان را تعیین کنید.
▪︎اهداف دیگری از خودتان یا دیگران که ممکن است با این اهداف در #تعارض باشند را شناسایی کنید و به دنبال راه هایی برای همسویی اهداف بگردید.
▪︎شاخصهایی برای اندازه گیری وضع موجود و مقایسه آن با اهداف تعیین کنید و در فاصلههای زمانی معین این شاخصها را اندازه بگیرید و «روند تغییرات» و «فاصلهشان با اهداف» را گزارش کنید.
▪︎افراد یا سازمانهای دیگری که قابل مقایسه با شما هستند، اهداف مشابه شما دارند و عملکرد خوبی دارند، به عنوان «معیار مقایسه بیرونی» در نظر بگیرید و روند تغییرات آنها را هم بررسی کنید.
▪︎در مقابل توجیهاتی برای ندیده گرفتن وضع موجود، یا صرف نظر موقت از اهداف، مقاومت کنید.
▪︎فرآیندهای مشخصی برای بهبود وضع موجود طراحی کنید و مشخص کنید طی چه زمانی و با گذر از چه مراحلی به اهداف خواهید رسید.
▪︎#واقع_بین باشید. در راستای اهداف بلند مدت، هر سال اهداف مشخصی انتخاب کنید که قابل دسترسی باشند و بر دستیابی به آنها تمرکز کنید.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
«مهار تورم»؛ مسأله اصلی اقتصاد کشور
✍ #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ «مهار تورم، رشد تولید» خیلی شفاف مسیر اقتصاد کشور را برای افزایش رفاه عمومی و پیشرفت مشخص می کند. #اقتصاد_ایران بیمار است و باید در رویکرد و ساختار آن، تغییرات بنیادین صورت پذیرد. اکنون دو معضل اساسی بلای جان اقتصاد شده است:
▪اول تورم که اثرات منفی زیادی بر زندگی مردم و نشاط عمومی گذاشته است و
▪دوم وابستگی مستمر به درآمدهای نفتی.
✅ طبق اعلام مرکز پژوهش های مجلس، علل تورم در ایران از سه منظر بررسی شدنی و کنترل پذیر است:
▪فشار تقاضا:
(مانند افزایش عرضه پول و سیاست های انبساط مالی)،
▪فشار هزینه:
(مانند افزایش دستمزد و سایر نهاده های تولیدی) و
▪عوامل ساختاری اقتصاد:
(مانند نقش آفرینی غیرموجه واسطه ها و دلال ها).
✅ تورم معمولاً بر موضوعات زیر اثر می گذارد:
1⃣ توزیع درآمد و ثروت:
از خصوصیات بارز #پدیده_تورم، تناسب نداشتن بین تغییر قیمت ها و درآمدهاست؛ بدین ترتیب که قیمت برخی کالا ها و درآمد برخی طبقات جامعه با آهنگی تند افزایش می یابد و حال آنکه این آهنگ برای طبقات دیگر کند است. این نداشتن تناسب، سبب می شود درآمد حقیقی برخی افراد جامعه مثل دارندگان درآمدهای متغیر ازقبیل مالکان اراضی و مشاغل آزاد افزایش یابد و درعوض، درآمد حقیقی افرادی که دارای درآمدهای ثابت هستند، کاهش یابد.
2⃣ سبد دارایی عاملان و کارآیی اقتصادی:
تورم، #سبد_دارایی عاملا ن اقتصادی را دگرگون می سازد؛ زیرا در اثر تورم، افراد و گروه ها تا حد امکان می کوشند دارایی نقدی خود را کاهش و درعوض سهم اموال غیرنقدی خویش را افزایش دهند، بنابراین مقدار زیادی از منابع مالی مردم و عاملا ن اقتصادی به جای مسیر فعالیت های مولد اقتصادی، صرف اموری می شود که هدف از انجام آن ها اجتناب از کاهش ارزش دارایی است.
3⃣ پس انداز:
بر اثر کاهش ارزش #پول_ملی ناشی از افزایش نرخ تورم، افرادی که سرمایه نقدی خود را پس انداز می کنند، متضرر خواهند شد که این امر بر تمایل مردم به پس انداز اثر منفی می گذارد.
4⃣ کالاهای بادوام و سرمایه ای:
در #شرایط_تورمی میل به کالا های بادوام و سرمایه ای مانند زمین و مسکن، افزایش پیدا می کند و همین امر، نوع مصرف را تحت تأثیر قرار می دهد.
5⃣ تصمیم گیری عاملان اقتصادی:
اثر دیگر #تورم، تأثیر آن بر تصمیم گیری بنگاه های اقتصادی است، به طوری که این موضوع می تواند عاملا ن اقتصادی را در تصمیم گیری دچار بلا تکلیفی کند؛ زیرا وجود تورم، بنگاه های اقتصادی را در زمینه برآورد درآمد و هزینه، با مشکل مواجه می کند.
6⃣ هزینه های جاری دولت:
دولت خود #مصرف_کننده است و همچنین باید حقوق کارمندان را بپردازد. در شرایط تورمی ، دولت مجبور است حقوق کارمندانش را افزایش دهد.
7⃣ تراز پرداخت ها و بازرگانی خارجی:
بر اثر تورم به دلیل افزایش داخلی قیمت ها، میزان #صادرات کاهش و مقدار واردات افزایش می یابد. اگر تورم در ایران از تورم کشورهای طرف مبادلا ت تجاری بیشتر باشد، آن گاه کالا های ساخت ایران برای این کشورها گران تر خواهد شد. درنتیجه صادرات کاهش می یابد. همچنین در این شرایط، کالا های ساخت کشورهای خارجی برای مصرف کننده ایرانی ارزان تر خواهد شد. درنتیجه واردات کشور نیز افزایش می یابد که آثار اولیه چنین پدیده ای، تأثیر بر تراز پرداخت هاست و درصورت کمبود منابع درآمدی، می تواند به کسری تراز بازرگانی منجر شود.
✅ کلام آخر اینکه باتوجه به شرایط کشور، #مهار_تورم باید به مسئله اصلی مسئولان و فعالان اقتصادی تبدیل شود. راه حل های دستوری برای تثبیت قیمت ها هم زمان با رشد نقدینگی، شیوه مناسبی نیست. کلیدی ترین پیش شرط مهار تورم، استقلال بانک مرکزی از دو بعد است:
▪اول #بعد_نهادی یعنی نحوه تعیین رئیس کل و استقلال واقعی بانک مرکزی و
▪دوم #بعد_ساختاری وابستگی بودجه دولت به نفت و نقش بانک مرکزی در تأمین ریال برای دولت و جبران کسری از اساسی ترین مشکلات در ساختار اقتصادی ایران است.
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻 سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲، شماره ۳۹۲۰
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل شایستگی های بنیادین و فناورانه مدیران حوزه فناوری اطلاعات
✅ #شایستگی_های_مدیریتی مجموعه مهارتها، نگرشها و انگیزههای ضروری مدیران برای اداره یک شغل یا سازمان میباشد. مهارتهای ارتباطی، حل مساله، مشتریمحوری و توانایی کار با یک تیم در این حوزه قرار دارند. در دنیای امروز تاثیر و نقش شایستگیهای مدیریتی بر مدیریت عملکرد، مدیریت استعداد و بهبود و ارتقاء عملکرد سرمایه انسانی اهمیت بسیاری دارد.
#Managerial_competencies
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#شایستگی_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ چارچوب قابلیت های مدیران سازمان
✅ در زمینه #مدل_شایستگی، فهرستها و مدلهای مختلفی از شایستگیها ذکر گردیده است و سازمانهای مختلفی نیز مدلهای خاص خود را ارائه نمودهاند. نحوه طراحی مدل شایستگی در سازمانهای مختلف با هم متفاوت است. روشهای عمده شناسایی شایستگی و طراحی مدل شایستگیها که تا کنون در ادبیات علمی و روشهای تجربی به کار گرفته شده عبارتند از رجوع به ادبیات علمی، نظرخواهی از جامعه هدف، بررسی دیدگاههای خبرگان، بررسی سند برنامه راهبردی، راهبردها، و الزامات راهبردی سازمان و شایستگیهای حاصله از آن، بررسی نظام ارزشیابی عملکرد، بررسی شاخصهای جذب گروه متمرکز/کانونی با مدیران، مطالعه عملکرد شاغلین برتر و معمولی و بررسی قابلیتها و شایستگیهای آنها، الگوبرداری از شایستگیهای سازمانهای مشابه و غیرمشابه داخلی و خارجی، پژوهش علمی، ترکیبی از روشهای گوناگون.
#Managerial_competencies
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#شایستگی_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل شایستگی کارکنان
#Managerial_competencies
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#شایستگی_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
#انس_با_نهج_البلاغه
در باب زیبا سخن گفتن
📖 غررالحكم حدیث ۴۷۷۶
۞ جَميلُ القَولِ دَليلُ وُفورِ العَقلِ
۞ سخن زيبا، نشانه فراوانی عقل است
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ جایی که اینجا نباشد
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
⛱ دلم می خواهد بروم به دور دست ها، به جایی که دست احدی به من نرسد، خودم باشم و آرزوهایم، عاشقانه هایم، خواسته هایم و تمامی هر آنچه حالم را خوب می کند، دلم را شاد می کند و مرا بی خیال عالم و آدم می کند. دلم راه می خواهد و همراه، مسیر می خواهد و حرکت، آرامش می خواهد و شادی و هر جایی که نسیم عشق و امید در آن وزیدن دارد.
⛱ دلم می خواهد بروم به جایی که قضاوت نشوم، قضاوت نکنم، دنبال اثبات خویشتن نباشم، برای زنده ماندن به هر دری نزنم، نگران فرا رسیدن مرگ نباشم و بتوانم گلیم خواسته های محدودم را از آب روان زندگی بیرون بکشم. دقیقاً نمی دانم به کجا تعلق دارم ولی به شدت حس می کنم اینجا جای من نیست. دلم می خواهد بروم به دور دست ها به جایی که اینجا نباشد.
⛱ گاهی با خودم فکر می کنم حالا که زندگی این گونه نفس ما را گرفت، زجرمان داد، ما را کشت پس مُردن چگونه است؟ هر چند خودم مردن را دوست دارم و معتقدم اضطراب آدمی تا حد زیادی بی اساس است. راستش را بخواهید برعکس خیلی ها فکر می کنم آنجا بهتر و راحت تر است و ورای همه این سختی ها دشتی سبز، آبی روان و روحی شاد در انتظار ماست.
#دلنوشته
#غارتنهایی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar