eitaa logo
Modiryar | مدیریار
213 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
800 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
Modiryar | مدیریار
✍ چارچوب فرهنگ سازمانی #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
چارچوب فرهنگ سازمانی ✅ با نگرش بنیادی به دو بُعد و واکنش به تغییر، در این مقاله ۸ سبک متفاوت فرهنگ شناسایی شده است که هم برای فرهنگ‌های سازمانی و هم برای رهبران کاربرد دارد. ✅ محققانِ شرکت مشاور (Spencer Stuart) با همکاری یکدیگر اقدام به مطالعه و اصلاح این لیست از سبک‌ها در طول دهه‌های گذشته کرده‌اند. این ۸ سبک عبارت‌اند از: 1⃣ فرهنگ مراقبت (یا دلسوزی): این سبک بر روی روابط و اعتماد متقابل استوار است. محیط‌های کاری در این سبک، مکان‌هایی گرم، و دوستانه هستند که در آن‌ها افراد به یکدیگر کمک و از یکدیگر حمایت می‌کنند. می‌توان گفت که وفاداری عامل اتحاد کارمندان است و رهبران به صداقت، کار تیمی و روابط مثبت تأکید دارند. 2⃣ فرهنگ هدف‌گرا: این سبک با آرمان‌گرایی و نوع‌دوستی مشخص می‌شود. محیط‌های کاری در این سبک، مکان‌هایی بردبار و دلسوز هستند که در آن‌ها افراد تلاش می‌کنند تا برای بهبود آینده بلندمدت دنیا کارهای خوبی انجام دهند. می‌توان گفت که تمرکز بر پایداری و جوامع جهانی عامل اتحاد کارمندان است و نیز به آرمان‌های مشترک و مشارکت برای رسیدن به اهداف بزرگتر اهمیت می‌دهند. 3⃣ فرهنگ یادگیرنده: اکتشاف، جامعیت و مشخصه‌های اصلی این سبک است. محیط‌های کاری در این سبک، مکان‌هایی مبتکرانه و روشن‌فکر هستند که در آن‌ها افراد ایده‌های جدیدی را مطرح و گزینه‌های جایگزین را پیدا می‌کنند. کنجکاوی عامل اتحاد کارمندان است و رهبران بر نوآوری، دانش و ماجراجویی تأکید دارند. 4⃣ فرهنگ لذت‌گرایی: این سبک از طریق هیجان و سرگرمی تعریف می‌شود. محیط‌های کاری در این سبک، مکان‌هایی بانشاط هستند که افراد تمایل به انجام کارهایی دارند که موجب شادی‌شان می‌شود. می‌توان گفت که شادی و خنده و انگیزه عامل اتحاد کارمندان است و بر روی رفتارهای خودجوش و شوخ‌طبعی تأکید دارند. 5⃣ فرهنگ نتیجه‌گرا: موفقیت و پیروزی مشخصه اصلی این سبک است. محیط‌های کاری در این سبک، مکان‌هایی نتیجه‌محور و مبتنی بر است که افراد آرزوی رسیدن به بهترین عملکردها را دارند. می‌توان گفت که محرک‌های موفقیت و توانایی عامل اتحاد کارمندان است و رهبران بر تحقق اهداف تأکید دارند. 6⃣ فرهنگ اقتدارگرا: این سبک با ، قاطعیت و جسارت تعریف می‌شود. محیط‌های کاری در این سبک، مکان‌هایی رقابتی هستند که افراد برای رسیدن به منافع شخصی تلاش می‌کنند. عامل اتحاد کارمندان در این فرهنگ‌ها کنترل شدید است و رهبران نیز بر اعتمادبه‌نفس و تسلط تأکید دارند. 7⃣ فرهنگ مبتنی بر ایمنی: این سبک با ، احتیاط و آمادگی تعریف می‌شود. محیط‌های کاری در این سبک، مکان‌هایی قابل پیش‌بینی هستند که افراد از خطرها آگاهی دارند و موضوعات مختلف را به دقت بررسی می‌کنند. تمایل کارمندان به حس حفاظت و پیش‌بینی تغییر عامل اتحاد آن‌هاست و رهبران نیز تأکید بر واقع‌بینی و برنامه‌ریزی برای آینده دارند. 8⃣ فرهنگ مبتنی بر نظم: این سبک بر احترام‌، و هنجارهای مشترک متمرکز است. محیط‌های کاری در این سبک، مکان‌هایی روش‌مند هستند که افراد تمایل دارند طبق قوانین بازی کنند و می‌خواهند از این طریق در سازمان جای بگیرند. همکاری عامل اتحاد کارمندان است و برای رهبران روش‌های مشترک و آداب و رسوم ریشه‌دار مهم است. ✅ این هشت بر اساس میزان استقلال یا وابستگی متقابل افراد به یکدیگر (محور افقی) و میزان انعطاف‌پذیری یا ثبات در برابر تغییر (محور عمودی) در یک چارچوب (نمودار) دو بُعدی قرار می‌گیرند. سبک‌هایی که در این نمودار نزدیک به یکدیگر هستند و در ربع نمودار قرار دارند، مانند ایمنی و نظم می‌توانند در یک سازمان در کنار یکدیگر قرار بگیرند. ✅ در مقابل، سبک‌هایی که در نقطه مقابل یکدیگر قرار دارند، مانند ایمنی و احتمالاً نمی‌توانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند؛ زیرا سازمان‌ها برای داشتن و حفظ هم‌زمان این سبک‌های فرهنگی باید انرژی بیشتری را صرف کنند. لازم به ذکر است که هر یک از این سبک‌ها مزایا و معایبی دارند و هیچ سبکی به طور ذاتی برتر و بهتر از سبک دیگر نیست. ✅ یک شرکت می‌تواند از طریق بررسی نقاط قوت مطلق و نسبی هر یک از هشت سبک بالا و نیز میزان توافق کارمندان درباره سبک سازمان تعریف گردد. ویژگی متمایزکننده این چارچوب با سایر مدل‌ها این است که می‌تواند برای تعریف سبک‌های افراد و ارزش‌های رهبران و كارمندان نیز به کار گرفته شود. www.modiryar.com @modiryar
🔴 نقطه تمرکز هریک از روش های تحلیل سیستم نوآوری فناورانه www.modiryar.com @modiryar
🔴 ارزیابی عملکرد مدیریت نوآوری در سازمان های خدماتی و رتبه بندی عوامل مؤثر www.modiryar.com @modiryar
آدمی را آدمیت لازم است 🔴 کار مردم را راه بیانداز ✅ تشخیص «تکلیف و اولویت» در زندگی یکی از مهم ترین است که البته همیشه هم کار آسانی نیست. گاهی اوقات انسان در خلال روزمرگی های خود در تشخیص این که چه چیزی برایش اولویت و اهمیت بیشتری دارد دچار تردید یا غفلت می شود. در زندگی بسیاری از ما چه بسیار واجباتی که به دلیل پرداختن به امور مستحبی یا غیر مهم تضییع شده اند. ✅ مرجع تقلید شیعیان مرحوم آیت‌الله می‌فرمود: «من ۵۰ سال است دارم اسلام می‌خوانم. بگذار خلاصه اش را برایت بگویم: واجباتت را انجام بده؛ به جای مستحبات، تا می‌توانی به کار مردم برس؛ کار مردم را راه بینداز. اگر قیامت کسی از تو سئوال کرد، بگو فاضل گفته بود.» به راستی وظیفه اصلی ما در زندگی چیست؟ کار خیر چیست؟ ✅ چه اموری باید در زندگی ما در اولویت قرار گیرد؟ متأسفانه عده ای هستند که نگاه درستی به آموزه های دینی و اخلاقی ندارند و در ذهن خود می پندارند که کار خیر فقط و فقط در خواندن مکرر ادعیه و یا نماز و روزه های مستحبی خلاصه گردیده است که گاهی حتی تبدیل به عادت هایی می شود که در آن خلوص و کافی نیز وجود ندارد. ✅ اما واقعیت این است هر چیزی در اندازه ی خود و در جای خود و ضرورت دارد. دین مناسکی دارد که همه دیندارها و مومنین به میزان صلاحیت و ظرفیت خود بدان عمل می کنند. اما مهم تر از این مناسک روح حاکم بر اعمال است که در مواردی همچون؛ نیت، اخلاص، صداقت، کمک به خلق و ... تجلی می یابد. 🔴 روح انسانیت و اخلاق ✅ جامعه امروز ما درگیر مشکلات فراوانی در زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... است. که هر یک به نوعی عده ی قابل توجهی از مردم را گرفتار ساخته است. خصوصاً در اوضاع و احوال تحریم ها و نابسامانی های اقتصادی کنونی که را دچار سختی های پر شماری کرده است چه خوب است آن هایی که نگاه خیرخواهانه و همراه با محبت و مودت با مردم دارند و در بزنگاه های زندگی آحاد جامعه کنار آن ها حضور یافته و نسبت به حل مشکلات و مسائل مردم از خود تعصب و غیرت نشان داده و آن ها را کمک می نمایند. ✅ بی خیالی نسبت به مردم یکی از مهم ترین ویژگی های زندگی امروزی شده است. به ما چه ربطی دارد همسایه ما گرسنه است، فامیل ما مشکلی دارد، آشنا یا همکارمان گرفتاری دارد و... مجموعاً گفتاری است که با روح دین، اخلاق و انسانیت و ادبیات رفتار آزادگی تناقض دارد. به طور قطع همه ما به هم ربط دارد و خیر و شر اوضاع و احوال ما دامنگیر دیگران نیز می شود پس چه چیزی از این مهم تر وجود دارد که یکدیگر را درک کنیم، از اوضاع و احوال هم با خبر باشیم و در کمی ها و کاستی ها، مشکلات و مسائل، فتنه ها و آسیب های زندگی دیگران در کنار آن ها حضور داشته باشیم و متعصبانه و راغبانه به آن ها کمک کنیم. این هم یک فرمان الهی است و هم یک تکلیف انسانی و اخلاقی و هم رفتاری که منبعث از روح بلند، انسانیت و آزادگی است. 🔴 آدمی را آدمیت لازم است ✅ مگر می شود انسان شب سیر بخوابد و همسایه یا فامیلش گرسنه باشد؟ خودش چندین واحد خالی داشته باشد و برادر یا خواهر یا فردی از اعضای خانواده او بخاطر اجاره های سنگین هشتش گروی نه باشد. و بسیاری دیگر از این جنس مسائل که امروز گریبان جامعه را گرفته است وجود دارد. مدیران نیز همانند سایر مردم و شاید بسیار بیشتر از آن ها در این توصیه مهم باید خود را دخیل بدانند و از جایگاه و مسئولیتی که به عنوان در اختیار آن ها قرار داده شده است حداکثر بهره برداری را برای کمک به خلق و جامعه انسانی بنمایند. مدیری که مردم را ولی نعمت خویش بداند و برای خدمت به جامعه خود را مکلف و موظف، از هیچ کوششی برای رفع مشکلات آن ها فروگذار نخواهد کرد. ✅ و قطعاً خدای عادل و که شاهد همه رفتارها و گفتارهای ماست این خدمتگزاری را می بیند و پاداش نیکوکاران را چند برابر خواهد داد. و چه زیباست که انسان ها کار یکدیگر را راه بندازند و در فراز و نشیب های زندگی هم را یاری نمایند. در هیاهوی عصر مدرنیته و زندگی مبتنی بر تجملات و تشریفات عده ای هستند که اخلاق را فراموش نمی کنند و همواره به یاد دارند که: «آدمی را آدمیت لازم است» و نباید از خود واقعی خود به گونه ای فاصله بگیریم که تنها هدف مان منفعت و لذت خویشتن باشد. تا آنجا که به قول سعدی روزی به خود بیایم و در یابیم؛ « عمر گرانمایه در این صرف شد تا چه خورم صیف و چه پوشم شتا» 🔺منبع: ، 🔻شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲، شماره ۳۹۷۶ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
چیزی برای از دست دادن ندارم ⛱ «چیزی برای از دست دادن ندارم» نشانی از قهر و اعتراض است. دقیقاً همان نقطه ای است که آدم کلی چیزها برای از دست دادن دارد ولی دیگر برایش اهمیتی ندارد. وقتی آنچه داشته ای دیگر به دردت نمی خورد یا اینکه به آنچه خواسته ای نرسیده ای حال و روزت چنان می شود که دیگر چیزی نمی خواهی و نگه داشتن آنچه در اختیار توست نیز برایت ارزش چندانی ندارد. یک نوع قهر کردن انسان با خودش در زمانی است که چیز بسیار مهمی را دوست داشته در اختیار داشته باشد ولی به هر دلیلی نتوانسته آن را به دست بياورد، آن گاه چنان دلش به درد می آید و حالش بد می شود که دیگر هر چه دارد برایش جلوه ای ندارد. ⛱ البته این همه ی ماجرا نیست. سوی دیگر ماجرا فردی است که برایت عزیز بوده و توان آن را داشته چیزی را که می خواستی در اختیار تو قرار دهد و او به سادگی خواسته ات را نادیده گرفته و از تو گذر کرده است. اینجا شاید از نداشتن هر آنچه می خواسته ای گذر کنی ولی کم مهری و بی معرفتی را نمی توانی فراموش کنی. پس لگد می زنی زیر همه ی آنچه در برابر توست که دیگر برایت رنگی ندارد و به چشم نمی آید. آنچه ارزش دارد که در جای خود، در اندازه ى لازم و توسط فردی که دوستش داری در اختیارت قرار بگیرد در غیر این صورت خوار آید و به کار نیاید و دیگر هیچ چیز برای از دست دادن نخواهی داشت. www.modiryar.com @modiryar
سطوح نگرانی در مدیریت فرایند کسب و کار ✅ در کتاب «تغییر فرایند کسب و کار»، به این می‌پردازد که تمایز بین «سطوح مختلف نگرانی» در اجرای مدیریت فرایند کسب و کار امری مفید است. ✅ سطوح مختلفی از نگرانی که او آن‌ها را به نگرانی‌های سطح شرکت، و اجرا یا سطح منابع دسته‌بندی می‌کند و می‌نویسد: 🔴 «پروژه‌ها یا فعالیت‌ها در سطوح مختلف، نیازمند مشارکت‌کنندگان مختلف، روش‌های متفاوت و انواع متفاوتی از حمایت هستند.» در کتاب خود نمونه‌ای از پروژه BPM را ارائه می‌کند که بر فرایند مدیریت زنجیره تامین یک شرکت متمرکز بود. ✅ این پروژه احتمالاً توسط گروه در سطح سازمانی راه‌اندازی شود، که فکر می‌کند زنجیره تامین شرکت مؤثر عمل نمی‌کند و طراحی مجدد فرایند را آغاز می‌کند. ✅ تیم طراحی مجدد مطالعه‌ای را انجام می‌دهد و تغییرات خاصی را توصیه می‌کند که باید توسط تایید شود. ✅ در این مثال، طراحی مجدد شامل استقرار یک سیستم ERP جدید است؛ که واحد را وارد ماجرا می‌کند. ✅ همچنین نقش‌های شغلی جدیدی ایجاد می‌کند که نیازمند دوره‌های آموزشی جدیدی است و همین موضوع واحد را وارد بازی می‌کند. www.modiryar.com @modiryar
🪜 نردبان ادراک 🔴 : ابزارهای مداخله گران سیستمی در تحلیل مسئله ✅ به جای نتیجه گیری زودهنگام از مشاهده ها؛ فرضیات، مفاهیم، داده ها و واقعیت های انتخاب شده را تجزیه و تحلیل و مورد آزمون قرار دهید. در دنیای کسب‌وکار امروز که در آن، تحت‌فشار هستند تا تصمیمات خود را به‌سرعت اتخاذ کنند، نیازمند این هستیم که و اقدامات ما بر اساس شواهد و واقعیات موجود‌ باشند نه تصورها و باورهايمان. ✅ نردبان استنتاج ابزاری است که می‌تواند به مدیران کمک کند تا تصمیم‌گیری و رسیدن به نتایج را بهتر بفهمند و به‌گونه‌ای فکر کنند تا به‌سرعت به نتایج غلط نرسند. همچنین شما می‌توانید از طریق این ابزار فرآیند ذهنی تصمیم‌گیری خود را به شکل صریح‌تری برای دیگران بیان کنید و یا استنتاج‌ها و دیگران را مورد سؤال قرار دهید. ✅ ، برای اولین بار توسط روانشناس سازمانی (Chris Argyris) ارائه شد و در کتاب پنجمین فرمان پیتر سنگه (Peter Senge) مورد تأکید قرار گرفت. این مدل بیان می‌کند که هر یک از ما برای تصمیم‌گیری در ذهن خود از نردبانی بالا می‌رویم که البته در بسیاری از موارد به شکل ناخودآگاه صورت می‌گیرد. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
هم او که مرا دوست دارد ⛱ هیچ کسی مرهمی بر دردها و رنج های من نیست جز خودم! هر چند این جمله تلخ است ولی حقیقت دارد. بسیاری وقت ها در زندگی، آدمی تنهای تنهاست؛ خودش با دردهایش، رنج هایش، تلخکامی هایش و هر آنچه باعث می شود نتواند از زندگی لذت ببرد. دقیقاً همین جاست که حس می کند به قدرتی ماورایی نیاز دارد. چیزی فراتر از آدم های منفعت طلب و کاسب مسلکی که اطراف و اکناف او قرار دارند. ⛱ گویی انسان منتظر است تا دست پرمهری از آستین آسمان درآید او را نوازش کند، در آغوش بگیرد، فشار دهد، التیام بخشد، انرژی دهد، در کنارش بنشیند و در گوش هایش حرف محبت نجوا کند. هر چند حال و روز سختی است اما در عین حال می تواند شیرین هم باشد چون آدمی را به قدرتی بی انتها پیوند می دهد و در بالاترین حد انسانیت که همان بازگشت به خویشتنِ خویش است قرار می دهد. ⛱ شاید این نقطه همان جایی است که به آن «توکل» می گویند. آدمی در مرور زمان به خوبی می بیند، در می یابد، تجربه می کند و با تمام سلول های بدنش لمس می کند که هیچ کسی جز «مهر ثابت و عشق پایدار خداوند مهربان» همراه و مراقب او نیست. بی منت و بی حد او را حمایت می کند و در تمامی کم و کاستی ها و بحران های زندگی هوایش را دارد و حالش را خوب می کند. ⛱ البته نه این که عزیزان و اطرافیان ما خوب نباشند یا مهربان و دلسوز نیستند. نه! اصلاً منظورم این نیست که رسم مهربانی و جوانمردی ور افتاده، بلکه در واقع خلقت دنیا به گونه ای است که آدم ها اکثراً یا فراموشکار هستند یا ناتوان، یا منافع و مصالح خود را به دیگران ترجیح می دهند و یا در خوشبینانه ترین حالت حتی اگر بخواهند به آدمی کمک کنند آمادگی لازم را ندارند. ⛱ پس این گونه است که «هجرت» برای آدمی به زیبایی تعریف و تفسیر می شود؛ هجرت از جسم به جان، از انسان به خدا، از ماده به معنا، از دنیاگرایی به آخرت گرایی، از مردم گرایی به توکل و خدا مداری و ... به راستی چقدر شیرین است بنده ای که خود را غرق دریای بیکران رحمت محبوبی که خود عاشق مخلوق است آزاد و رها می بیند. ⛱ اکنون دلم می خواهد با صدای بلند بگویم: آهای مردم! من خدایی دارم که مرا دوست دارد، حرفم را می شنود، بی چون و چرا از من حمایت می کند، بدی هایم را می پوشاند و در هر شرایطی دست از سرم بر نمی دارد. هم او که بی همتاست، هم او که بی نیاز است و هم او که همواره در گوش من می خواند: «به سوی من بیا تا تو را کفایت و استجابت کنم.» www.modiryar.com @modiryar
مدل مفهومی سبک رهبری و کیفیت زندگی کاری کارکنان www.modiryar.com @modiryar