✍ چارچوب GQM برای ایجاد ارزش از داده در کسب و کارها
#کسب_و_کار
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ چارچوب GQM برای ایجاد ارزش از داده در کسب و کارها #کسب_و_کار #پایگاه_جامع_مدیریار www.mod
✍ چارچوب GQM برای ایجاد ارزش از داده در کسب و کارها
✅ برای به دست آوردن ارزش از داده تاکنون چارچوب ها و به روش های متعددی ارایه شده است . یکی از این چارچوب ها، چارچوب موسوم به GQM (برگرفته شده از اهداف، پرسش ها، متریک ) است. با استفاده از چارچوب فوق و نگاشت مراحل چرخه حیات مدیریت داده می توان احتمال به دست آوردن ارزش از داده کسب و کار را به شدت افزایش داد. در واقع با محوریت چارچوب GQM می توان از آن جهت ایجاد ارزش از داده و کسب درآمد از طریق داده حرکت کرد. استفاده از داده یکی از مراحل مهم چرخه حیات داده است. چرایی استفاده از داده در کسب و کار زمینه #مدیریت_مناسب داده در سراسر چرخه حیات را فراهم می نماید.
✅ تاکنون مطالب متعددی در خصوص استخراج ارزش از داده نوشته شده است که تمرکز اصلی آنها بر روی محصولات فناوری محور است متاسفانه، اغلب شرکت های مشاوره ای با مشارکت وندورهای مطرح در زمینه محصولات فناوری اطلاعات، خدمات مشاوره ای و راه حل ها را به مسیری هدایت می نمایند که سازمان ها را ترغیب به انتخاب محصول و یا محصولات مورد علاقه آنها نمایند و موفقیت را در حصار محصولات خود تعریف می کنند. آشنایی آشنایی با فرآیندهای مختلف مورد نیاز جهت تبدیل داده به یک دارایی کسب و کار و نقش #فناوری در سفر تحول ضروری است.
✅ آن چیزی که کسب و کار نیاز دارد، داده با کیفیت بالا به منظور تولید دانش در رابطه با وضعیت جاری کسب و کار و چیدن میوه خرد برای تصمیم گیری در خصوص وضعیت آینده و به دنبال آن انجام اقدامات مناسب است. حرکت در زنجیره ارزش داده و استخراج ارزش از آن دارای چالش های متعددی برای بسیاری از سازمان ها است. در گام بعد تاکید بر روی تجزیه و تحلیل درست است که می تواند خود به یک عامل چالش انگیز جهت حرکت به سمت زنجیره ارزش داده تبدیل شود. تاکید بر راه حل های عملی و شدنی نیز می بایست مورد توجه قرار گیرد. پس از انجام تحلیل، در گام بعدی پیاده سازی انجام خواهد شد. این نقطه مکانی است که اکثر طرح های #دیجیتال با مشکل و یا شکست مواجه می شوند.
#کسب_و_کار
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ چارچوب معماری سازمانی (توگف؛ TOGAF) #کسب_و_کار #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modi
✍ چارچوب معماری سازمانی (توگف؛ TOGAF)
✅ چارچوب معماری سازمانی اُپن گروپ (انگلیسی:
#The_Open_Group_Architecture_Framework
یا اختصاراً توگف (TOGAF) ابزاری برای کمک به پذیرش، تولید، استفاده و نگهداری طرحهای معماری سازمانی میباشد. توگف بر پایه یک مدل فرایندی تکرار پذیر میباشد، که توسط بهترین راهکارهای عملی و مجموعه ای از اجزای معماری با قابلیت استفاده مجدد، پشتیبانی میگردد.
✅ توگف توسط #انجمن_معماری Open Group توسعه و نگهداری میشود. اولین نسخه توگف، در سال ۱۹۹۵، بر پایه چارچوب معماری فنی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا برای مدیریت اطلاعات (TAFIM) ایجاد شد. با شروع کردن از این پایه بی نقص، انجمن معماری Open Group نسخههای موفقی از توگف را در دورههای زمانی معین ایجاد کرد و هر یک را بر روی وب سایت جامع Open Group منتشر ساخت.
✅ توگف ۹ میتواند برای توسعه گستره وسیعی از معماریهای سازمانی مختلف بکار برود. توگف مکمل دیگر چارچوبهایی است که به صورت متمرکز بر خروجیهای خاص برای بخشهای ویژه ای (نظیر: مخابرات، صنایع دفاع و خزانه داری و…) که در راس یک کشور هستند، در نظر گرفته شدهاند.
✅ توگف همچنین میتواند در ترکیب با اینگونه چارچوبهای خاص نیز استفاده شود. هسته توگف روشی است - تحت عنوان روش توسعه معماری توگف (ADM – Architecture Development Method) و برای توسعه یک معماری سازمانی که به نیازهای سازمان اشاره کامل میکند، به کار میرود.
🔴 #اهمیت_توگف
✅ توگف به واسطه تلاشهای مشترک بیش از ۳۰۰ شرکت عضو انجمن معماری و برخی از فروشندگان و مشتریان فناوری اطلاعات دنیا ایجاد شده و بهترین راهکارهای عملی در توسعه معماری را ارائه میکند. استفاده از توگف به عنوان چارچوب معماری به معماریهایی اجازه توسعه میدهد که:
▪️سازگار هستند،
▪️نیازهای ذینفعان را منعکس میکنند،
▪️بهترین راهکارهای عملی را بکار میگیرند
▪️توجه را هم به سمت نیازمندیهای جاری و هم به نیازهای آتی کسب و کار میدهند.
✅ توسعه معماری سازمانی از لحاظ فنی یک فرایند پیچیدهاست و بهطور ویژه طراحی معماریهای ناهمگن و چند عامله، کار پیچیدهای است. توگف نقش مهمی را در کمک به آشکار سازی و حذف ریسک فرایند توسعه معماری بازی میکند.
✅ همچنین بستری را برای #ارزش_آفرینی فراهم میکند؛ و کاربران را در ساخت راه حلهای مبتنی بر سیستمهای باز در جهت رسیدن به اهداف و نیازهای کسب و کارشان توانمند میسازد.
🔴 #اجزای_توگف
✅ #توگف ساختار و محتوی یک توانمندی معماری را درون یک سازمان همانطوری که در شکل نشان داده شده، منعکس میکند.
✅ در #هسته_توگف روش توسعه معماری؛
#Architecture_Development_Method
قرار دارد. توانمندی معمار (Architecture Capability) روش توسعه #معماری را به اجرا درمیآورد. ADM بوسیله تعدادی از دستورالعملها و تکنیکها پشتیبانی میشود.
✅ این دستورالعملها، محتوای معماری (Architecture Content) را جهت ذخیره شدن در #مخزن (Repository) تولید میکنند. محتوای معماری طبق زنجیره سازمانی (Enterprise Continuum) دستهبندی میشود. مخزن معماری در ابتدا توسط مدلهای مرجع توگف پر میشود.
✅ در #هسته_توگف روش توسعه معماری (Architecture Development Method) قرار دارد. توانمندی معماری (Architecture Capability) روش توسعه معماری را به اجرا درمیآورد. ADM بوسیله تعدادی از دستورالعملها و تکنیکها پشتیبانی میشود.
✅ این دستورالعملها، محتوای معماری (Architecture Content) را جهت ذخیره شدن در مخزن (Repository) تولید میکنند. #محتوای_معماری طبق زنجیره سازمانی (Enterprise Continuum) دستهبندی میشود. مخزن معماری در ابتدا توسط مدلهای مرجع توگف پر میشود.
🔴 #روش_توسعه_معماری
(ADM): ADM
✅ فرایندی را برای دستیابی به یک معماری سازمانی ایدئال، مختص سازمانی مشخص که نیازمندیهای کسب و کار را مورد توجه قرار میدهد، تشریح میکند.
✅ روش توسعه معماری (ADM) مؤلفه اصلی توگف است و در سطوح زیر راهنمایی، برای معماران فراهم میکند:
▪️تعدادی از مراحل توسعه معماری (شامل: معماری کسب و کار، معماریهای سیستمهای اطلاعاتی و معماری فناوری) را در یک چرخه، به عنوان قالب کلی #فرایند برای فعالیت توسعه معماری فراهم میکند.
▪️شرح مختصر هر یک از #مراحل_معماری را فراهم میکند. هر مرحله را بر حسب اهداف، رویکردها، ورودیها، گامها و خروجیها تشریح میکند.
▪️بخشهای ورودی و خروجی تعریفی از ساختار و خروجیهای محتوای معماری را فراهم میکنند (تشریح تفصیلی مرحله ورودی و مرحله خروجی در چارچوب محتوای معماری ارائه شدهاست).
▪️خلاصههای فرا مرحله ای که #مدیریت نیازمندیها را پوشش میدهند، فراهم میکند.
#کسب_و_کار
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ شش مدل ذهنی یک رهبر #رهبری #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ شش مدل ذهنی یک رهبر
✅ رهبران بر مجموعهای از رویکردها و #مدل_های_ذهنی تکیه دارند که میتواند از خدمترسانی به هیچکس تا خدمترسانی به کل جامعه را دربرمیگیرد. دانستن نقاط قوت و ضعف هر یک از این مدلهای ذهنی، مخصوصاً آن دسته مدلهایی که شما بیشتر بر روی آنها تأکید دارید، میتواند به شما کمک کند تا تیمهای بهتری بسازید و اثرگذاری بیشتری داشته باشید.
✅ یکی از روشنگرترین پرسشهایی که #رهبران میتوانند از خودشان بپرسند این است: «من به چه کسی خدمت میکنم؟» پاسخ آنها به این پرسش، بیشتر از آنکه بخواهد ویژگیهای شخصیتی و هوش هیجانی آنها را مشخص کند، مدل رهبری و حوزه نفوذشان را نشان خواهد داد. اگر آنها به درستی به این پرسش پاسخ دهند، تلاشهایشان متمرکزتر میشود و میتوانند تیمهای بهتری بسازند، از وقوع فاجعه جلوگیری کنند و اثر ماندگارتری درون سازمان و فراتر از آن بگذارند.
✅ در سالهای اخیر با رهبران بیش از ۸۰ سازمان در صنایع مختلف مصاحبههایی انجام شده است. نتایج این مصاحبهها در کنار نتایج بهدستآمده از تحقیق در زمینه رهبری با رویکرد شناختی (Cognitive Leadership) و در زمینه روانشناسی تکوینی (Developmental Psychology)، شش #مدل_ذهنی رهبری را به ما نشان میدهد. این شش مدل ذهنی عبارتند از:
▪خودخواه (Egoist):
سعی دارد خودش بیشترین نفع را ببرد.
▪تعالینگر (Transcender):
بهدنبال منافع کل اکوسیستم است.
▪ سازنده (Builder):
تمام تمرکزش را روی ساختن سازمان میگذارد.
▪آفتابپرست (Chameleon):
با اطراف خود منطبق میشود و به همه خدمت میکند.
▪ پویا و پرانرژی (Dynamo):
روی استراتژیهای واضح و اهداف مشخص تمرکز میکند.
▪جامعهستیز (Sociopath):
به هیچکس خدمت نمیکند و به اجرای قانون اعتقادی ندارد.
✅ هر یک از این مدلهای ذهنی شامل مجموعهای از #فرضیات و باورها درباره ماهیت و هدف رهبری است. همچنین بهترین روشها برای استفاده از هر یک از مدلهای ذهنی را نشان میدهد.
✅ نتایج مطالعه و مصاحبه با #رهبران نشان میدهد که آنها یک مدل ذهنی واحد ندارند. در عوض، مجموعهای از ذهنیتها را دارند که هر کدام از آنها -در کنار ترکیب کلی ذهنیتها که از فرد به فرد متفاوت است- روی تصمیمات و رفتارهای او تأثیر میگذارند و میتوانند جهت، تمرکز و عملکرد سازمان را تغییر دهند.
#رهبری
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ راهکارهای موثر برای تغییر شرایط مالی
✅ بهترین راهکار بهبود وضعیت مالی را میتوان یافتن یک #منبع_درآمد جدید و بهره بری از آن دانست. برخی از افراد گمان میکنند انجام این کار سخت است؛
✅ اما درواقع در دنیای امروز و با گسترش شبکههای اجتماعی و دنیای #آنلاین تنوع بخشیدن به منابع درآمدی آنقدرها هم سخت نیست.
✅ شما با کسب برخی آموزشهای ابتدایی میتوانید برای وبسایتهای گوناگون کارکنید، با آموزش تخصص خود به دیگران درآمد کسب کنید و یا به #فروش_آنلاین بپردازید.
✅ انتخاب #شغل_دوم، وابسته به شرایط شغل اول شما است. باید دریابید چند ساعت در طول شبانهروز میتوانید برای شغل دومتان زمان بگذارید یا تا چه حد میتوانید از تفریحات خود دست بکشید.
◾ کمتر خرج کردن و کاهش هزینه ها
◾ ایجاد نگرش درست نسبت به پول
◾ افزایش درآمدها و منابع مالی
◾ اجتناب از تله های رایج مالی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ چگونگی ارزیابی ابعاد زندگی
✅ برای اینکه بتوانید #ارزیابی مؤثری را داشته باشید باید یک مدل ساختیافته، راهبردی، و هماهنگ برای آن داشته باشید. برنامه رشد فردی میتواند چنین مدلی را برای شما ایجاد کند. اما ابتدا به چند سوال در رابطه با این مدل بپردازیم. اینکه برنامه رشد فردی چیست؟ چرا به این برنامه نیاز داریم؟ تفاوت این برنامه با برنامههایی از این دست چیست؟ این برنامه چه ویژگیهایی دارد؟ مراحل مختلف این برنامه چگونه طراحی میشود؟ و چگونه میتوانیم از این برنامه استفاده کنیم.
✅ خیلی اوقات وقتی حرف از تغییر یا #موفقیت زده میشود قوانین و اصول زیادی به ذهن ما میرسد، مثل قانون جذب، مثل هدفگذاری، مثل پشتکار و تلاشی که باید انجام بشود یا بسیاری از قوانین و اصولی که معمولاً از کتابها، نوشتهها و نکات یا خیلی از نوارها یا فایلهایی که ما گوش میدهیم آنها را بارها گفتهاند یا کتابهای زیادی در این مورد خواندهایم؛ یا حرفهای زیادی را در این حوزه یعنی موفقیت و تغییر شنیدهایم.
◾ محیط
◾ معنویت
◾ سلامت
◾ خانواده
◾ امور مالی
◾ توسعه فردی
◾ عشق و علاقه
◾ تفریح و سرگرمی
◾ اجتماع و دوستان
◾ حرفه، شغل و تحصیلات
#سبک_زندگی
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ روند هدف گذاری
#هدفگذاری، فرایندی قوی برای اندیشیدن به آینده ایدئال و خلق آن است. برای مشخصکردن روش هدف گذاری، به ویژگی خاصی از آن فکر کنید که میخواهید در آینده به آن دست یابید؛ این ویژگی باید عدد یا رخداد خاصی باشد؛ سپس موعد مقرری را برای رسیدن به هدف مشخص کنید.
🔴 #اهمیت_هدف_گذاری
✅ اهمیت هدف گذاری بسیار قابل توجه است، زیرا به شما کمک میکند تا معیارهای مشخص و روشنی برای پیشرفت در زندگی و کار داشته باشید و از طریق آنها میزان موفقیت خود را محک بزنید. پس این سوال مطرح میشود که چگونه هدف گذاری کنیم؟ شخصکردن اهداف معین و قابلارزیابی، میتواند انرژی شما را به کار گیرد و اعتماد به نفس و #انگیزه کافی را برای ادامه مسیر به شما بدهد.
✅ شما میتوانید از #سیستم_اهداف SMART برای هدفگذاری استفاده کنید تا مطمئن شوید که اهدافتان مشخص، قابلارزیابی و دستیافتنی هستند. مشکل این است که اکثر افراد خیلی زود و در رویارویی با اولین مانع و مشکل بر سر راه یادگیری نحوه هدف گذاری، ناامید میشوند و کنار میکشند و اهمیت هدف گذاری را نادیده میگیرند.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ دایره نگرانی، دایره نفوذ، دایره کنترل
✅ بهطورکلی هر چیزی که نگران آن باشید، وارد #حلقه_نگرانی شما میشود. دایره نگرانی بهمراتب بزرگتر از دایره نفوذ ما است. از سویی دیگر، دایره کنترل درون دایره نگرانی قرار دارد و رفتارهای مربوط به «من» را در برمیگیرد. همه جوانب دنیای ما که مستقیماً میتوانیم آنها را کنترل کنیم.
✅ بهطورکلی هر چیزی که نگران آن باشید، وارد حلقه نگرانی شما میشود. #دایره_نگرانی بهمراتب بزرگتر از دایره نفوذ ما است.از سویی دیگر، دایره کنترل درون دایره نگرانی قرار دارد و رفتارهای مربوط به «من» را در برمیگیرد. همه جوانب دنیای ما که مستقیماً میتوانیم آنها را کنترل کنیم.
✅ «کنترل» زمانی اتفاق میافتد که قدرت انتخاب برای انجام کارها را بدون تأثیر مستقیم نظر دیگران داشته باشیم. دایره کنترل یا نفوذ، فقط میتواند به خود شخص مربوط باشد و به همین دلیل است که مستقیماً به #خودآگاهی ما مربوط میشود.
✅ #کنترل، رابطهای مستقیم با انتخاب آگاهانه دارد. درواقع فرمول کنترل ترکیبی است از آگاهی بعلاوه انتخاب. بهاینترتیب، میتوان گفت انسان فقط میتواند قسمتهایی از زندگیاش را کنترل کند که از آنها آگاه است.
کنترل = آگاهی + انتخاب
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ عوامل مؤثر بر رفتار سازمانی
✅ #رفتار_سازمانی مفهوم بسیار مهمی است که نه تنها صاحبان کسبوکار، بلکه همه کارکنان و متخصصین شاغل در یک سازمان باید بدانند رفتار سازمانی چیست و آن را به خوبی درک کنند. افرادی که در یک سازمان کار میکنند، با دیگر کارمندان و مدیران، همگی با هم در تعامل هستند و ساعات زیادی از روز را با هم میگذرانند؛ بنابراین نحوه تعامل و روابط افراد در محیط کار، بهکارگیری مهارت های نرم و آموزش رفتار سازمانی اهمیت زیادی دارد. های رفتار سازمانی و تاثیراتی که میتوانند بر #عملکرد_کارکنان داشته باشند، آشنا شوید.
◾ همکاری و هماهنگی
◾ احترام و تعامل
◾ انگیزش کاری
◾ توسعه فردی
◾ ارتباط مؤثر
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ چگونه چرخه افسردگی را بشکنیم؟
✅ #افسردگی یک وضعیت جدی است که بر نحوه تفکر، احساس و رفتار فرد تأثیر منفی میگذارد. برخلاف غم و اندوه عادی، افسردگی بالینی پایدار است و اغلب اوقات موجب میشود که فرد حتی از کارهایی که به آن علاقه دارد، لذت نبرد و از همین رو بهطور قابلتوجهی در عملکرد زندگی روزمره اختلال ایجاد میکند. بدون درمان، علائم افسردگی ممکن است هفتهها، ماهها یا سالها ادامه داشته باشد.
✅ آمارها نشان میدهد که حدود ۱۰ درصد از بزرگسالان ایالاتمتحده هرساله از علائم افسردگی رنج میبرند. در بسیاری از مواقع تغییرات کوچک در برنامه روزانه، رژیم غذایی و عادات #سبک_زندگی شما میتواند تاثیر مثبتی بر این وضعیت بگذارد. وقتی روح و روان ما دچار خمودگی میشود، چگونه به حال خوب پایدار برسیم؟ کافیه کارهای کوچک حال خوبکن را شروع کنیم و از آن ها دست نکشیم.
#چرخه_افسردگی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar