eitaa logo
Modiryar | مدیریار
213 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
801 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
Modiryar | مدیریار
✍ مدل انگیزشی شوارتز #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiry
مدل انگیزشی شوارتز 🔴 ▪یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید به کمک آن ارزش های فردی را اندازه‌گیری و شناسایی کنید، تست PVQ یا تست ارزش های فردی شوارتز است. ▪نظریه ارزش‌های اساسی شوارتز یک اصطلاح روان‌شناسی است که در نتیجه تحقیقات عمیقی است که در ادامه سلسله‌مراتب نیازهای هرم مازلو صورت گرفته است. در نظریه شوارتز ۱۰ ارزش اساسی وجود دارد. ✅ (Benevolence) ▪حفظ ارتباط با کسانی که به آن‌ها نزدیک هستید (عمدتاً خانواده). نمونه‌های دیگر آن شامل صداقت، مسئولیت‌پذیری، دوستی واقعی، بخشش و عشق بالغانه است. ✅ (Universalism) ▪شامل قدردانی، مراقبت و حفاظت از همه مردم و همه طبیعت می‌شود. (عدالت اجتماعی، صلح جهانی، خرد، وحدت با طبیعت، حفاظت از محیط زیست و برابری) ✅ (Self-direction) ▪مستقل فکرکردن و عمل‌کردن. (خلاقیت، کاوش، آزادی، کنجکاوی، انتخاب هدف شخصی) ✅ (Security) ▪داشتن احساس ثبات در جامعه و در روابط؛ احساس امنیت و همچنین هماهنگی در زندگی روزمره و روابط. (امنیت ملی، احسان متقابل، امنیت خانوادگی، نظم اجتماعی و احساس تعلق) ✅ (Conformity) ▪اقدامات بازدارنده و همچنین مهار انگیزه‌ها و تمایلاتی که به‌طور بالقوه باعث آسیب‌رساندن به دیگران و ناراحتی آن‌ها می‌شود. (انضباط نفس، ادب، تکریم پدرومادر و کسانی که از شما بزرگتر هستند، مطیع‌بودن) ✅ (Hedonism) ▪لذت یا ارضای نفسانی برای خود (لذت‌بردن از زندگی، راحت‌طلبی و لذت‌جویی) ✅ (Achievement) ▪موفقیت شخصی از طریق نشان‌دادن شایستگی براساس استانداردهای اجتماعی (موفقیت، جاه‌طلبی، تأثیرگذاری، توانایی) ✅ (Tradition) ▪احترام‌گذاشتن و پذیرفتن آداب‌و‌رسوم و آرمان‌های فرهنگ یا مذهب خود (تواضع، پذیرفتن سهم خود در زندگی، مذهبی‌بودن و احترام به سنت) ✅ (Stimulation) ▪شامل تغییر در زندگی، هیجان و تازگی. (داشتن زندگی هیجان‌انگیز، متنوع و جسورانه) ✅ (Power) ▪داشتن موقعیت اجتماعی، پرستیژ و کنترل یا سلطه بر منابع و مردم. (ثروت، شناخت اجتماعی، حفظ تصویر عمومی، اقتدار و قدرت). آیا شما هم شیفته قدرت هستید؟ خلاصه کتاب ۴۸ قانون قدرت را در بوکاپو از دست ندهید. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل انگیزه کاری 5M #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiry
مدل انگیزه کاری 5M چه مواردی انگیزه کار کردن شما را افزایش می دهد؟ ▪تعریف کار برای شما چیست؟ آیا تنها افراد را کسب درآمد می دانید؟ یا فرصتی برای بالا بردن ارزش اجتماعی خود ؛ و یا مهمتر از آن، افزایش رضایت و شادی شخصی خود؟ ✅ مدل انگیزه کاری ۵M ▪در سال ۲۰۱۵، مدل انگیزه کاری ۵M را مطرح کرد. این مدل نشان می دهد که ما پنج سطح ارتباط با کار خود داریم. ۵ بخشی که مدل انگیزشی کوکچاروف را تشکیل می دهند عبارتند از: ▪Money ( پول) ▪Myself (خود شخص) ▪Member (عضویت) ▪Mastery (تسلط) ▪Mission (ماموریت) ▪اساساً این نظریه از سلسله مراتب نیازهای پیروی می کند، که نشان می دهد همه ما نیازهایی داریم که بر رفتار و انگیزه های ما تأثیر می گذارد. این نیازهای فیزیولوژیکی، ایمنی، تعلق، احترام و خودشکوفایی برای زندگی حرفه ای ما بسیار مهم است. به طور مشابه، نظریه کوکچاروف پیشنهاد می کند که ما پنج نوع انگیزه مختلف برای کار داریم. 1⃣ Money (پول) ▪پول دلیل اصلی کارکردن افراد است. برای بسیاری در این سطح، کار یک ضرورت است و هیچ گونه اضافی ایجاد نمی کند. ▪ در حوزه مفاهیم معمولاً پول سطح پایه انگیزه افراد برای جستجوی کار تعریف می گردد. 2⃣ Myself (خود شخص) ▪سطح دوم در هرم، “خود شخص” می باشد. انگیزه برای خود شخص به معنای کار کردن برای رضایت ذاتی است که از کار خود دریافت می کند. به عنوان مثال، نوازندگان علاوه بر اینکه برای پول اجرا می‌کنند، ممکن است از زمانی که صرف نواختن سازهای خود می‌کنند لذت ببرند و از که به خلق آن می پردازند لذت ببرند. ▪یا به سرآشپزی فکر کنید که از خلاقیت آشپزی لذت می برد یا گرافیکی که به خلق طرحی میپردازد. برای افرادی که انگیزه myself را دارند، لذت بردن از شغلشان می تواند مهمتر از پول باشد. 3⃣ Member (عضویت) ▪سطح سوم، عضویت، به ارتباط ما با افرادی که با آنها کار می کنیم اشاره دارد. عضویت در یک تیم می تواند پاداش دهنده باشد و انگیزه ما را برای کار افزایش دهد. برای بسیاری، همکاران ما منبع بزرگی از رضایت شغلی هستند و انگیزه قوی برای کار ایجاد می کنند. ما از کمک به یکدیگر و دستیابی به با هم لذت می بریم. ▪ما برای آمدن به کار داریم زیرا به عنوان یک عضو احساس مهم بودن می کنیم و نمی خواهیم سایر اعضای تیم خود را ناامید کنیم. بسیاری از افراد زمانی در مشاغل خود هدف پیدا می کنند که اهمیت نقش خود را برای کل تیم بدانند و احساس کنند با تیم خود مرتبط هستند. 4⃣ Mastery (خبره شدن) ▪سطح چهارم در کار نام دارد. این مورد می تواند انگیزه بسیار قوی برای کار کردن افراد باشد. برای مثال، نوازنده ای که ممکن است آرزو داشته باشد بر ساز خود تسلط یابد و یا ورزشکاری که بخواهد در رشته ورزشی خود بهترین باشد. ▪یا محققی که به دنبال تسلط بر یک رشته است. یا پرستاری که بخواهد بر تکنیک ها و توانایی های خود مسلط شود. برای کسانی که به دنبال خبره شدن در کارشان هستند، زمان صرف شده در کارشان لذت بخش است. 5⃣ Mission (ماموریت) ▪در نهایت، کاری در سطح نهایی برای بسیاری از افراد زمانی رخ میدهد که مبتنی بر ماموریت باشد یعنی ارزش بخشیدن به دیگران و تغییر جهان. کار مبتنی بر مأموریت، میل فرد را برای داشتن هدفی فراتر از خود و در عین حال رسیدگی به سایر نیازهای مهم یکپارچه می کند. ▪سه M5 (پول، خودشخص و خبره شدن)، در درجه اول انگیزه های فردی یا درونی هستند. انگیزه عضویت شامل ارتباط شما با تیم است و انگیزه مبتنی بر ماموریت شامل یافتن هدف برای کمک به جامعه و جهان است. وقتی شخصی در بالاترین نقطه هرم انگیزه قرار می گیرد، با کمک به دیگران ارزش کار خود را پیدا می کند. ▪آمارها نشان می دهد که ما بیش از ۵۰ درصد از زمان بیداری خود را در طول هفته در محل کار می گذرانیم. در یک بازه زمانی ۵۰ ساله، بیش از ۳۵ درصد از ساعات بیداری خود را در سپری خواهیم کرد. ▪بسیاری از ما حول محور کار می چرخد، و مواقعی وجود دارد که داشتن انگیزه در شغلمان دشوار است. استرس های ناشی از زندگی شخصی و حرفه ای ما می تواند باعث شود که ما احساس ناامیدی و عدم رضایت کنیم. ✅ درک مدل انگیزه کاری M5 ▪درک این مدل می‌تواند به ما بیاموزد که چگونه می‌توانیم مشوق‌های خود باشیم و ارتباط غنی‌تر و هدفمندتری با کار خود ایجاد کنیم که بتواند منجر به بیشتر از زندگی شود. ▪همه ما می خواهیم از زندگی لذت ببریم و زمان خود نهایت استفاده را ببریم، کشف آنچه که شما را برمی انگیزد، شما را یک قدم به ، شادی و رضایت نزدیکتر می کند. www.modiryar.com @modiryar
مدل کوه یخ شایستگی (شایستگی های درونی و سطحی) www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل کوه یخ شایستگی (شایستگی های درونی و سطحی) #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modir
مدل کوه یخ شایستگی (شایستگی های درونی و سطحی) شایستگی چیست؟، یک ویژگی زیربنایی فرد است که با معیار مرجع برای عملکرد مؤثر و/یا عالی در یک شغل یا موقعیت، رابطه علّی دارد. ▪ یعنی قسمت به نسبت عمیق و پایدار شخصیت فرد است و می‌تواند رفتارش را در موقعیت‌های مختلف پیش‌بینی کند. ▪ یعنی مثل یک استاندارد یا معیار مشخص، پیش‌بینی می‌کند چه کسی کاری را خوب یا ضعیف انجام می‌دهد. ▪ یعنی علت یا پیش‌بینی‌کننده رفتار و عملکرد است. ✅ چه نوع ویژگی‌هایی داریم؟ از پنج نوع ویژگی زیربنایی نام می‌بره: انگیزه‌ها، خصلت‌ها، خودپنداره‌ها، دانش و مهارت. و اینطور تعریفشون می‌کند: ▪، محرّک، جهت‌دهنده و انتخاب‌گر رفتارها به سمت اهداف و عمل‌هایی معین (و دورکننده از دیگر موارد) است. برای نمونه، افراد دستاوردگرا، پیوسته اهداف چالش برانگیز برای خود تعیین می‌کنند، تلاش می‌کنند به آن برسند و از بازخوردها برای بهتر شدن بهره می‌برند. ▪، ویژگی‌های فیزیکی و پاسخ ثابت به موقعیت‌ها یا اطلاعات است. برای نمونه، زمان واکنش و بینایی خوب، خصلت‌های خلبان‌های جنگنده هستند. کنترل احساسات هم نمونه‌ای پیچیده‌تر از «پاسخ ثابت به موقعیت‌ها» به حساب می‌آید. ▪ (Self-concept)، نگرش،‌ ارزش‌ها و تصویر فرد از خودش است. برای نمونه، اعتماد به نفس، باور فرد به این است که می‌تواند در هر موقعیتی تأثیرگذار باشد. انگیزه‌ها و خصلت‌ها، عامل (یا محرک) درونی برای پیش‌بینی عملکرد فرد در طولانی مدت و بدون نظارت هستند. خودپنداره‌ها و ارزش‌های فرد، انگیزه‌های واکنشی هستند که نشان می‌دهد در کوتاه‌مدت و با حضور دیگران، چگونه عمل خواهد کرد. ▪، اطلاعات فرد در یک حوزه مشخص است. دانش، ویژگی پیچیده‌ای‌ست. نمرات آزمون‌های دانشی اغلب نمی‌توانند عملکرد شغلی را پیش‌بینی کنند! چون نمی‌توانند دانش و مهارت را آن‌گونه که در کار استفاده می‌شوند، ارزیابی کنند. اوّل اینکه اغلب آزمون‌ها بیش‌تر ارزیابی‌کننده حفظیات هستند درحالی که چیزی که در کار مهم است، قابلیت یافتن اطلاعات است. حفظ اطلاعات خاص کمتر از دانستن اینکه چه اطلاعاتی مربوط به این مشکل خاص وجود دارد و کجا می‌توان آن‌ها را پیدا کرد، اهمیت دارد. و بعد، آزمون‌های دانشی، پاسخی هستند و مهارت فرد در انتخاب گزینه درست را ارزیابی می‌کنند نه قابلیت او در به کارگیری این دانش را! در نهایت، دانش در بهترین حالت می‌تواند پیش‌بینی کند که فرد «قابلیت» انجام چه کاری را دارد، نه اینکه در عمل چه کاری انجام خواهد داد. ▪، قابلیت انجام وظایف خاص فیزیکی (مثل پُرکردن دندان بدون آسیب زدن به عصب!)‌ یا فکری (مثل تفکر تحلیلی) است. ✅ شایستگی‌های درونی و سطحی ▪نوع و تأثیر بسزایی در برنامه‌ریزی منابع انسانی دارد. بسیاری از سازمان‌ها برمبنای شایستگی‌های سطحی دانش و مهارت گزینش می‌کنند و فرض می‌کنند که یا کارکنان جذب شده انگیزه‌ها و خصلت‌های مورد نظر را دارند، یا به مرور توسط مدیریت خوب در آن‌ها ایجاد خواهد شد. درحالی که برعکس این بیشتر مقرون به صرفه است: سازمان‌ها باید دنبال انگیزه‌ها و خصلت‌ها بگردند و دانش و مهارت لازم برای انجام کارها را آموزش دهند. ▪می‌توانید به بوقلمون یاد بدهید از درخت بالا برود؛ ولی ساده‌تر اینه که سنجاب استخدام کنید! در مشاغل پیچیده، شایستگی‌ها به طور نسبی اهمیت بیشتری در پیش‌بینی عملکرد عالی دارند تا مهارت‌، هوش یا مدرک مرتبط با شغل. در این جایگاه، اکثر افراد بهره‌هوشی ۱۲۰ یا بالاتر و مدرکی از دانشگاه خوب دارند؛ چیزی که گروه عالی را از معمولی متمایز می‌کند، هاست. www.modiryar.com @modiryar
انگیزه های درونی و بیرونی ✅ ۲ انواع انگیزه اصلیِ درونی و بیرونی نشان‌دهنده‌ی تمام محرک‌های انگیزشی‌ هستند. انگیزه‌ی درونی ناشی از پاداش‌های درونی و انگیزه‌ی بیرونی برخاسته از پاداش‌های بیرونی است؛ با این حال، در این ۲ دسته‌ی گسترده انواع دیگری نیز وجود دارند که عوامل خاص را برجسته می‌کنند. ✅ اگرچه داشتن درک کلی از انواع پاداش‌های درونی و بیرونی مهم است، اما درک انواع انگیزه های درونی و بیرونی منجر به شناسایی بهتر مشوق‌ها و برای گرفتن انگیزه می‌شود. 1⃣ انواع انگیزه: درونی نشان‌دهنده‌ی تمام چیزهایی است که بر مبنای پاداش‌های درونی (بهبود خود یا کمک به دوستان) به افراد انگیزه می‌دهد. 2⃣ انواع انگیزه: بیرونی یک مورد دیگر زا انواع انگیزه، است. انگیزه‌ی بیرونی نشان‌دهنده‌ی تمام چیزهایی است که شما را بر اساس پاداش‌های بیرونی (پول یا تحسین شدن) تحریک می‌کنند. این نوع انگیزه‌ها رایج‌تر از انواع درونی هستند www.modiryar.com @modiryar
در زندگی به خودتان سخت نگیرید بعضی آدم ها بدون اینکه حواسشان باشد بیش از حد بر خودشان سخت می گیرند. این افراد بر این باورند که اوضاع شان خوب است، اما مدام به صدای منفی درون سرشان گوش می دهند. 1⃣ اشتباه کردن؛ بخشی از فرایند یادگیری شماست 2⃣ خودتان را با دیگران مقایسه نکنید؛ زیرا شما جای آن ها نیستید 3⃣ با افرادی ارتباط برقرار کنید که؛ می خواهند شما به موفقیت برسید 4⃣ عالی بودن را کنار بگذارید؛ و به پیشرفت و بهبود خود فکر کنید 5⃣ ضعف های خود را بپذیرید؛ به عنوان ویژگی خود 6⃣ از افرادی که از شما انتقاد می کنند؛ یاد بگیرید 7⃣ هر مشکلی که دارید؛ منحصر به فرد و تنها برای شما نیست؟ 8⃣ هیچ راه درست و قطعی؛ برای انجام کارها وجود ندارد 9⃣ برای چیزی که باور دارید؛ تلاش کنید حتی اگر از نظر دیگران محبوب نباشد 🔟 از خشم خود؛ به عنوان محرکی برای تغییر استفاده کنید www.modiryar.com @modiryar
مقایسه تجارت الکترونیک سنتی با تجارت اجتماعی 🔴 تجارت اجتماعی؛ شیوه نوین تجارت الکترونیک سنتی ✅ ترویج در سراسر جهان باعث شده تا مردم به تعامل و گفت‌وگو در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان علاقه زیادی نشان دهند. همچنین وجود اینفلوئنسرها باعث شده تا بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی تأثیر زیادی از این افراد در زندگی شخصی و کاری خود بگیرند. ✅ به نظر می‌رسد حلقه مفقوده در ایجاد تعامل میان خریداران و فروشندگان و نیز فرصت اشتراک‌‌گذاری تجربه خرید کاربران با یکدیگر باشد. شیوه‌ای از تعامل که تا قبل از رواج خریدوفروش اینترنتی در جمع‌های دوستانه و فروشگاه‌های سطح شهر به وفور دیده می‌شود. ✅ پلتفرم‌های با تأکید بر ارزش پیشنهادی تعامل و گفت‌وگو میان خریداران و فروشندگان، شیوه جدیدی از خرید آنلاین ارائه داده‌اند که عنصر ارتباط اجتماعی میان انسان‌ها را با امکانات پلتفرم‌های تجارت الکترونیک سنتی در هم گره زده است. www.modiryar.com @modiryar
ابعاد تجارت الکترونیک شامل ۳ بعد اصلی است، نوع محصول، روش تحویل و فرایندهای موجود. تجارت الکترونیک، که به‌عنوان تجارت آنلاین نیز شناخته می‌شود، به‌طورِ کلی خرید یا فروش محصولات یا خدمات از طریق اینترنت است. ✅ تجارت الکترونیک باعث گسترش فناوری‌هایی مانند ، انتقال وجوه الکترونیکی، مدیریت زنجیره تأمین، بازاریابی اینترنتی، پردازش معاملات آنلاین، تبادل الکترونیکی داده (EDI)، نرم‌افزارهای مدیریت موجودی و سیستم‌های جمع‌آوری خودکار داده شده‌است. ✅ در عوض تجارت الکترونیک خود توسط پیشرفت‌های فنی در صنعت نیمه هادی به حرکت در می‌آید. تجارت الکترونیک در واقع شامل تمام روش هایی است که و اجرای یک عمل بواسطه حضور غیر مستقیم افراد انجام می‌گیرد. www.modiryar.com @modiryar
انواع هدف تقسیم بندی هدف: به‌طور کلی، انواع هدف به ۲ دسته‌ کوتاه‌مدت و بلند‌مدت تقسیم می‌شوند. افراد با تجسم اینکه می‌خواهند در ۵ سال آینده در کجا و در حال انجام چه کاری باشند، انواع هدف های بلند‌مدت را طرح‌ریزی می‌کنند؛ سپس با به‌کار‌گرفتن اهداف کوتاه‌مدت، به آن اهداف می‌رسند. ✅ زیرمجموعه‌های انواع هدف (بلند‌مدت و کوتاه‌مدت): این ۲ مجموعه از انواع هدف را می‌توان باز هم تقسیم‌بندی کرد. اهداف بلند‌مدت به ۲ دسته «اهداف مادام‌العمر و غایی» و اهداف کوتاه‌مدت به ۲ دسته «اهداف موقتی و بنیادی» تقسیم می‌شوند. www.modiryar.com @modiryar
📖 : ج ۷۸ ص ۱۸۶ ح ۱۶ در باب تکبر ۞ ما دَخَلَ قَلبَ امرِىًءشَيءٌ مِنَ الكِبرِ إلاّ نَقَصَ مِن عَقلِهِ مِثلُ ما دَخَلَهُ مِن ذلِكَ، قَلَّ ذلِكَ أو كَثُرَ. ۞ ذرّه اى از تكبّر به درون دل كسى راه نيافت ، مگر آن كه به همان اندازه از خردش كم شد، اندك باشد يا بسيار . www.modiryar.com @modiryar