eitaa logo
Modiryar | مدیریار
212 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
802 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
مدل کوه یخ شایستگی (شایستگی های درونی و سطحی) www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل کوه یخ شایستگی (شایستگی های درونی و سطحی) #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modir
مدل کوه یخ شایستگی (شایستگی های درونی و سطحی) شایستگی چیست؟، یک ویژگی زیربنایی فرد است که با معیار مرجع برای عملکرد مؤثر و/یا عالی در یک شغل یا موقعیت، رابطه علّی دارد. ▪ یعنی قسمت به نسبت عمیق و پایدار شخصیت فرد است و می‌تواند رفتارش را در موقعیت‌های مختلف پیش‌بینی کند. ▪ یعنی مثل یک استاندارد یا معیار مشخص، پیش‌بینی می‌کند چه کسی کاری را خوب یا ضعیف انجام می‌دهد. ▪ یعنی علت یا پیش‌بینی‌کننده رفتار و عملکرد است. ✅ چه نوع ویژگی‌هایی داریم؟ از پنج نوع ویژگی زیربنایی نام می‌بره: انگیزه‌ها، خصلت‌ها، خودپنداره‌ها، دانش و مهارت. و اینطور تعریفشون می‌کند: ▪، محرّک، جهت‌دهنده و انتخاب‌گر رفتارها به سمت اهداف و عمل‌هایی معین (و دورکننده از دیگر موارد) است. برای نمونه، افراد دستاوردگرا، پیوسته اهداف چالش برانگیز برای خود تعیین می‌کنند، تلاش می‌کنند به آن برسند و از بازخوردها برای بهتر شدن بهره می‌برند. ▪، ویژگی‌های فیزیکی و پاسخ ثابت به موقعیت‌ها یا اطلاعات است. برای نمونه، زمان واکنش و بینایی خوب، خصلت‌های خلبان‌های جنگنده هستند. کنترل احساسات هم نمونه‌ای پیچیده‌تر از «پاسخ ثابت به موقعیت‌ها» به حساب می‌آید. ▪ (Self-concept)، نگرش،‌ ارزش‌ها و تصویر فرد از خودش است. برای نمونه، اعتماد به نفس، باور فرد به این است که می‌تواند در هر موقعیتی تأثیرگذار باشد. انگیزه‌ها و خصلت‌ها، عامل (یا محرک) درونی برای پیش‌بینی عملکرد فرد در طولانی مدت و بدون نظارت هستند. خودپنداره‌ها و ارزش‌های فرد، انگیزه‌های واکنشی هستند که نشان می‌دهد در کوتاه‌مدت و با حضور دیگران، چگونه عمل خواهد کرد. ▪، اطلاعات فرد در یک حوزه مشخص است. دانش، ویژگی پیچیده‌ای‌ست. نمرات آزمون‌های دانشی اغلب نمی‌توانند عملکرد شغلی را پیش‌بینی کنند! چون نمی‌توانند دانش و مهارت را آن‌گونه که در کار استفاده می‌شوند، ارزیابی کنند. اوّل اینکه اغلب آزمون‌ها بیش‌تر ارزیابی‌کننده حفظیات هستند درحالی که چیزی که در کار مهم است، قابلیت یافتن اطلاعات است. حفظ اطلاعات خاص کمتر از دانستن اینکه چه اطلاعاتی مربوط به این مشکل خاص وجود دارد و کجا می‌توان آن‌ها را پیدا کرد، اهمیت دارد. و بعد، آزمون‌های دانشی، پاسخی هستند و مهارت فرد در انتخاب گزینه درست را ارزیابی می‌کنند نه قابلیت او در به کارگیری این دانش را! در نهایت، دانش در بهترین حالت می‌تواند پیش‌بینی کند که فرد «قابلیت» انجام چه کاری را دارد، نه اینکه در عمل چه کاری انجام خواهد داد. ▪، قابلیت انجام وظایف خاص فیزیکی (مثل پُرکردن دندان بدون آسیب زدن به عصب!)‌ یا فکری (مثل تفکر تحلیلی) است. ✅ شایستگی‌های درونی و سطحی ▪نوع و تأثیر بسزایی در برنامه‌ریزی منابع انسانی دارد. بسیاری از سازمان‌ها برمبنای شایستگی‌های سطحی دانش و مهارت گزینش می‌کنند و فرض می‌کنند که یا کارکنان جذب شده انگیزه‌ها و خصلت‌های مورد نظر را دارند، یا به مرور توسط مدیریت خوب در آن‌ها ایجاد خواهد شد. درحالی که برعکس این بیشتر مقرون به صرفه است: سازمان‌ها باید دنبال انگیزه‌ها و خصلت‌ها بگردند و دانش و مهارت لازم برای انجام کارها را آموزش دهند. ▪می‌توانید به بوقلمون یاد بدهید از درخت بالا برود؛ ولی ساده‌تر اینه که سنجاب استخدام کنید! در مشاغل پیچیده، شایستگی‌ها به طور نسبی اهمیت بیشتری در پیش‌بینی عملکرد عالی دارند تا مهارت‌، هوش یا مدرک مرتبط با شغل. در این جایگاه، اکثر افراد بهره‌هوشی ۱۲۰ یا بالاتر و مدرکی از دانشگاه خوب دارند؛ چیزی که گروه عالی را از معمولی متمایز می‌کند، هاست. www.modiryar.com @modiryar
انگیزه های درونی و بیرونی ✅ ۲ انواع انگیزه اصلیِ درونی و بیرونی نشان‌دهنده‌ی تمام محرک‌های انگیزشی‌ هستند. انگیزه‌ی درونی ناشی از پاداش‌های درونی و انگیزه‌ی بیرونی برخاسته از پاداش‌های بیرونی است؛ با این حال، در این ۲ دسته‌ی گسترده انواع دیگری نیز وجود دارند که عوامل خاص را برجسته می‌کنند. ✅ اگرچه داشتن درک کلی از انواع پاداش‌های درونی و بیرونی مهم است، اما درک انواع انگیزه های درونی و بیرونی منجر به شناسایی بهتر مشوق‌ها و برای گرفتن انگیزه می‌شود. 1⃣ انواع انگیزه: درونی نشان‌دهنده‌ی تمام چیزهایی است که بر مبنای پاداش‌های درونی (بهبود خود یا کمک به دوستان) به افراد انگیزه می‌دهد. 2⃣ انواع انگیزه: بیرونی یک مورد دیگر زا انواع انگیزه، است. انگیزه‌ی بیرونی نشان‌دهنده‌ی تمام چیزهایی است که شما را بر اساس پاداش‌های بیرونی (پول یا تحسین شدن) تحریک می‌کنند. این نوع انگیزه‌ها رایج‌تر از انواع درونی هستند www.modiryar.com @modiryar
در زندگی به خودتان سخت نگیرید بعضی آدم ها بدون اینکه حواسشان باشد بیش از حد بر خودشان سخت می گیرند. این افراد بر این باورند که اوضاع شان خوب است، اما مدام به صدای منفی درون سرشان گوش می دهند. 1⃣ اشتباه کردن؛ بخشی از فرایند یادگیری شماست 2⃣ خودتان را با دیگران مقایسه نکنید؛ زیرا شما جای آن ها نیستید 3⃣ با افرادی ارتباط برقرار کنید که؛ می خواهند شما به موفقیت برسید 4⃣ عالی بودن را کنار بگذارید؛ و به پیشرفت و بهبود خود فکر کنید 5⃣ ضعف های خود را بپذیرید؛ به عنوان ویژگی خود 6⃣ از افرادی که از شما انتقاد می کنند؛ یاد بگیرید 7⃣ هر مشکلی که دارید؛ منحصر به فرد و تنها برای شما نیست؟ 8⃣ هیچ راه درست و قطعی؛ برای انجام کارها وجود ندارد 9⃣ برای چیزی که باور دارید؛ تلاش کنید حتی اگر از نظر دیگران محبوب نباشد 🔟 از خشم خود؛ به عنوان محرکی برای تغییر استفاده کنید www.modiryar.com @modiryar
مقایسه تجارت الکترونیک سنتی با تجارت اجتماعی 🔴 تجارت اجتماعی؛ شیوه نوین تجارت الکترونیک سنتی ✅ ترویج در سراسر جهان باعث شده تا مردم به تعامل و گفت‌وگو در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان علاقه زیادی نشان دهند. همچنین وجود اینفلوئنسرها باعث شده تا بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی تأثیر زیادی از این افراد در زندگی شخصی و کاری خود بگیرند. ✅ به نظر می‌رسد حلقه مفقوده در ایجاد تعامل میان خریداران و فروشندگان و نیز فرصت اشتراک‌‌گذاری تجربه خرید کاربران با یکدیگر باشد. شیوه‌ای از تعامل که تا قبل از رواج خریدوفروش اینترنتی در جمع‌های دوستانه و فروشگاه‌های سطح شهر به وفور دیده می‌شود. ✅ پلتفرم‌های با تأکید بر ارزش پیشنهادی تعامل و گفت‌وگو میان خریداران و فروشندگان، شیوه جدیدی از خرید آنلاین ارائه داده‌اند که عنصر ارتباط اجتماعی میان انسان‌ها را با امکانات پلتفرم‌های تجارت الکترونیک سنتی در هم گره زده است. www.modiryar.com @modiryar
ابعاد تجارت الکترونیک شامل ۳ بعد اصلی است، نوع محصول، روش تحویل و فرایندهای موجود. تجارت الکترونیک، که به‌عنوان تجارت آنلاین نیز شناخته می‌شود، به‌طورِ کلی خرید یا فروش محصولات یا خدمات از طریق اینترنت است. ✅ تجارت الکترونیک باعث گسترش فناوری‌هایی مانند ، انتقال وجوه الکترونیکی، مدیریت زنجیره تأمین، بازاریابی اینترنتی، پردازش معاملات آنلاین، تبادل الکترونیکی داده (EDI)، نرم‌افزارهای مدیریت موجودی و سیستم‌های جمع‌آوری خودکار داده شده‌است. ✅ در عوض تجارت الکترونیک خود توسط پیشرفت‌های فنی در صنعت نیمه هادی به حرکت در می‌آید. تجارت الکترونیک در واقع شامل تمام روش هایی است که و اجرای یک عمل بواسطه حضور غیر مستقیم افراد انجام می‌گیرد. www.modiryar.com @modiryar
انواع هدف تقسیم بندی هدف: به‌طور کلی، انواع هدف به ۲ دسته‌ کوتاه‌مدت و بلند‌مدت تقسیم می‌شوند. افراد با تجسم اینکه می‌خواهند در ۵ سال آینده در کجا و در حال انجام چه کاری باشند، انواع هدف های بلند‌مدت را طرح‌ریزی می‌کنند؛ سپس با به‌کار‌گرفتن اهداف کوتاه‌مدت، به آن اهداف می‌رسند. ✅ زیرمجموعه‌های انواع هدف (بلند‌مدت و کوتاه‌مدت): این ۲ مجموعه از انواع هدف را می‌توان باز هم تقسیم‌بندی کرد. اهداف بلند‌مدت به ۲ دسته «اهداف مادام‌العمر و غایی» و اهداف کوتاه‌مدت به ۲ دسته «اهداف موقتی و بنیادی» تقسیم می‌شوند. www.modiryar.com @modiryar
📖 : ج ۷۸ ص ۱۸۶ ح ۱۶ در باب تکبر ۞ ما دَخَلَ قَلبَ امرِىًءشَيءٌ مِنَ الكِبرِ إلاّ نَقَصَ مِن عَقلِهِ مِثلُ ما دَخَلَهُ مِن ذلِكَ، قَلَّ ذلِكَ أو كَثُرَ. ۞ ذرّه اى از تكبّر به درون دل كسى راه نيافت ، مگر آن كه به همان اندازه از خردش كم شد، اندك باشد يا بسيار . www.modiryar.com @modiryar
19.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 بزرگ‌ترین و ماهرترین مهندس‌ها و معمارهایی که هرگز آموزش ندیده‌اند www.modiryar.com @modiryar
سندروم دیکتاتوری مدیران www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ سندروم دیکتاتوری مدیران #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
سندروم دیکتاتوری مدیران اغلب بر مدیران جوانی تأثیر می گذارد که تازه شروع به کار کرده اند و به دنبال اثبات ارزش خود هستند. نگرش سمی آن ها می تواند بر روحیه تیم تأثیر منفی بگذارد، بین آن ها درگیری ایجاد کند و افراد را به سمت ترک سازمان سوق دهد. این هیتلرهای کوچک چه کسانی هستند و چرا اینگونه رفتار می کنند؟ هر رئیس دیکتاتور، ویژگی ها و روش های خاص خود را دارد که تیم آن ها را عصبانی می کند: ✅ آن ها مستبد هستند و وسواس زیادی برای کنترل امور دارند ▪یک مدیر جوان نیاز به اعتماد اطرافیان دارد، که پس از آن اغلب می تواند مدیریت کارهای خود را بر عهده بگیرد. آن ها باید به جلسه های کاری مربوطه دعوت شوند و همه تصمیمات آن ها تأیید شود اما نمی دانند که به مرور زمان تبدیل به یک مانع و خار در چشم تیم خود می شوند. ✅ آن ها اشتباهات یا انتقادات را نمی پذیرند ▪هر اشتباه و هر خطایی از جانب ، هرچقدر هم کوچک باشد، برای این مدیران به عنوان یک شکست تلقی می شود. علاوه بر این، هرگونه بازخورد از طرف همکاران به آن ها مانند حمله مستقیم و زیر سوال بردن مهارت های آن ها به نظر می رسد. ✅ مدیرانی که به شیوه دیکتاتوری عمل می کنند گوش شنوا ندارند ▪آن ها از ترس اینکه پاسخ سوالات اعضای تیم خود را ندانند، نظرات خودشان را اعلام می کنند و جایی برای نظرات اعضای تیم خود نمی گذارند. این امر باعث می شود آن ها بدون بررسی سایر گزینه های پیشنهادی تصمیمات یک جانبه بگیرند. ✅ آن ها نوآوری و ابتکارات را رد می کنند ▪در همه حال، پاسخ آن ها “نه” یا “بیایید دربار آن فکر کنیم” است. این مدیران در انجام کارهایی که همیشه توسط آن ها و طبق اصول آن ها انجام میشده ، احساس راحتی می کنند. 🔴 چرا افراد تبدیل به مدیران دیکتاتور می شوند و چگونه می توانید از آن ها دوری کنید؟ دیکتاتور اساساً افراد وحشتناکی نیستند که تنها هدفشان در زندگی سرکوب کردن همکارانشان باشد. مشکل اصلی اغلب ترکیبی از بی تجربگی، استرس، خودخواهی و سایر نواقص است که انسان را بسیار پیچیده می کند. در اینجا سه ​​راه حل وجود دارد که می توان از آن ها استفاده کرد و زورگویی را به حداقل رساند: 1⃣ مدیران نباید رسالت اصلی خود را فراموش کنند شدن یک انتقالی ساده از آخرین موقعیتی که داشتید نیست. بهترین بودن در موقعیت کارمندی می تواند این توهم را ایجاد کند که در موقعیت جدید نیز بهترین خواهید بود، اما همیشه اینطورنیست. ▪مدیر شدن به این معنی است که باید مهارت های جدیدی را کسب کنید و دوره های آموزشی برای توسعه مهارت و نحوه نظارت بر تیم را بگذرانید. 2⃣ مدیران نباید بیش از حد تحت فشارعملکرد اعضای تیم قرار بگیرند نیاز به اثبات ارزش خود و ارائه نتایج را احساس می کنند که این می تواند ناامید کننده باشد زیرا آن ها نه تنها بر اساس عملکرد خود بلکه در مورد عملکرد تیم نیز مورد قضاوت قرار می گیرند. راه حل اصلی در اینجا یادگیری نحوه مدیریت استرس است. ▪این بسیار شخصی است و بستگی به سازمان و سلسله_مراتب آن دارد. وقتی مقامات مافوق فشار زیادی وارد می کنند، باید با آن ها صحبت کنید و آزادی بیشتری بخواهید تا باری که بر دوش شما و تیم شما تحمیل می شود را از بین ببرید. در چنین شرایطی علم بیزینس کوچینگ به کمک شما می آید که بتوانید مشکلات اصلی را جستجو و درمان کنید. 3⃣ مدیران باید بپذیرند که هرکس به شیوه ی منحصر به فرد خود عمل می کند ▪سال ها طول می کشد تا برخی بفهمند که همکاران آن ها احمق نیستند، بلکه آن ها به سادگی متفاوت فکر می کنند و عملکردشان متفاوت است. هر فرد منابع الهام بخش و اهداف خود را دارد که واکنش ها و روش های مختلف کار یا تعامل را ایجاد می کند. ▪طبیعی ترین راه حل این است که به کمک یک حرفه ای به دنبال نحوه عملکرد هر فرد باشید و سپس بهترین سازش را بین نحوه عملکرد همه ی اعضا پیدا کنید. رفتار دیکتاتوری یک مدیر مستبد و زورگو باید تا زمانی که به اعضای سازمان آسیب نرسیده، جدی گرفته شود، زیرا آن ها می توانند تأثیر زیادی بر روحیه و خروجی تیم داشته باشند. www.modiryar.com @modiryar
تحلیل سلسله مراتبی در فرایند تصمیم گیری www.modiryar.com @modiryar