✍ شهروند مهم تر
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰، شماره ۳۵۴۰
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ شهروند مهم تر
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ شهر متعلق به همه شهروندان است پس خدمات مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، زیست محیطی و هر چیز دیگری که در حوزه عملکرد و وظایف #مدیریت_شهری قرار دارد باید به گونه ای باشد که امکان بهره برداری از آن برای همه شهروندان فراهم گردد.
✅ به عنوان مثال خیلی دور نیست و همه ما به یاد می آوریم که در طراحی ها و برنامه های مربوط به ساخت و سازها و مسائل عمران و توسعه شهری هیچ گاه معلولین مورد توجه جدی قرار نداشتند. اما اکنون دستکم این ذهنیت وجود دارد که سازه های شهری و #ترافیکی باید به گونه ای باشند که معلولین هم بتوانند به راحتی از آن ها استفاده کنند.
✅ خصوصاً در شهرهای #توسعه_یافته تر کشور این مسأله بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. هر چند تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری داریم اما همین که نسبت به گذشته در این مهم بی تفاوت نیستیم، قانون گذاری شده و در برخی زمینه های اقداماتی هم صورت گرفته است خود می تواند سرآغاز خوبی برای اتفاقات مطلوب باشد.
✅ این درست است که آمار معلولین شهرها به نسبت کل جمعیت شهر ناچیز است اما در #توسعه_شهری قطعاً این گونه محاسبات صحیح نیست. این امر در مورد مسائل دیگر هم وجود دارد. به عنوان مثال چند سالی است که«مفهوم توسعه متوازن و زیست پذیری در تمام نقاط شهر» مطرح گردیده است.
✅ امری که غفلت از آن در سال های قبل سبب شد مناطق کم برخوردار شهری ایجاد شوند از حیث امکانات عمومی از قبیل پارک ها، مال ها، نوسازی معابر و حتی خدمات عمومی همچون نظافت به نسبت #مراکز_شهری و یا مناطق بالانشین بهره کمتری برده اند.
✅ علاوه بر این آن جا که قرار است نظرات عموم مردم در شناخت نیازها و اولویت های خدمت رسانی مورد توجه قرار گیرد نیز باید نگاه #عدالت_محور برقرار باشد. بدین معنا که ما «شهروند مهم تر» نداریم و آحاد مردم برای مدیریت شهری محترم هستند و نظرها، علاقه مندی ها، خلاقیت و ابتکار، آیین ها و سنتها و نیازهای همه آن ها اهمیت دارد.
✅ از طرف دیگر امتیاز ویژه قائل شدن برای ساخت و سازها، پرداخت #عوارض_شهری، پارکینگ ها و هر گونه خدمات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و خدماتی دیگر هرگز معنایی ندارد و رویکرد «عدالت محور» حکم می کند تا همه بتوانند از فرصت ها و امکانات موجود به صورت عادلانه بهره مند باشند.
✅ پیشرفت و توسعه مفهومی فراتر از رشد فردی دارد. بر همین اساس اگر قرار است همه شهروندان عوارض شهری را بپردازند و در اداره شهر احساس تکلیف نموده و #مشارکت داشته باشند پس باید از کلیه مواهب ناشی از آن نیز بهره مند باشند و حقوق خود را به صورت کامل استیفا کنند.
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰، شماره ۳۵۴۰
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ هویت شهری #هویت_شهری #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ هویت شهری
✅ #هویت_شهر:
▪️حالتی از اندیشه، انسجامی از عادات و سنن و عواطف و افکار و رفتارهای سازمان یافته ساکنان شهر است که به عنوان جز لاینفک عادات زندگی شهری به فرهنگ شهری منتقل شده اند.
▪️ذهنیت و استنباط ساکنان شهر از زبان خاص و محسوسات و ادراکات شهر است. معنایی است که مردم به محیط انتزاعی شهر می دهند و از آن می گیرند.
▪️مفهومی است استعاره ای برای توصیف کیستی و چیستی ذات و عرض نظام های پدیده شهر. از بعد انسانی، ظرفیت های شهر برای نشان و نمایش دادن شایستگی های انسانی در محیط شهری است.
▪️ هویت شهر واقعیت جاری آن است، اما حقیقت محتوم آن نیست، پتانسیلی قابل اندازه گیری، احراز، ارزیابی و مقایسه است که هرگونه تحول مثبت در آن مستلزم اصلاح محیط اجتماعی شهر است. رشد نظام اجتماعی باعث ارتقاء محیط کالبدی شهرخواهد بود.
✅ چیستی هویت شهری:
▪️ چیستی شهر است.
▪️ مقوله ای کالبدی است.
▪️ ناشی از شکل کلی و فرم شهر است.
▪️ چیزی جز خاطره جمعی افراد ساکن یک شهر نیست و شهر بدون خاطره فاقد هویت است.
▪️نه مقوله ای مادی یا بصری بلکه معنوی و یا احساسی است.
▪️آنچه هویت شهری را به وجود می آورد هماهنگی اجزا و عناصر شهری است که کلیتی هماهنگ پدید می آورد.
▪️ مقوله ای زیبایی شناسانه است. شهر با هویت، شهری با مناظر و مزایای زیباست.
▪️ چیزی نیست مگر فرهنگ شهری در هر مکان و زمان.
✅ ابعاد هویتی شهر:
1⃣ بعد معنایی (وجودی و اکتسابی)
مشاهیر شهر، نام شهر، اخلاق ساکنان، عقاید شهروندان، نژاد ساکنان، نمادها، تقدس، قومیت، روح مکان، خاطرات جمعی، تداعی خاطره، تاریخ شهر، وقایع مهم
2⃣ تجلی کالبدی (مصنوع وطبیعی)
شکل شهر، وسعت شهر، مقیاس شهر، شبکه ارتباطی، بافت، محله نیدی، رنگ و گرافیک، مبلمان شهری، سبک معماری، عناصر ساختاری، شیب زمین، توپوگرافی، پوشش گیاهی، عوارض طبیعی
3⃣ جلوه محتوایی (انسانی و محیطی)
آداب و رسوم، تجمعات، فعالیت هاف تعاملات جمعی، نحوه تردد، نوع اشتغال، شرایط سیاسی، هنر و صنایع، بوی محیط، صدای محیط، اقلیلم آب و هوا
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ فرآیند انتخاب مسیر شغلی
1⃣ خودآگاهی
✅ ارزش خود را تعیین کنید
▪️مهارت ها و توانایی ها
▪️ویژگیهای شخصیتی
▪️علاقه ها
▪️آرزوها
2⃣ آگاهی از فرصت ها
✅ گزینه های خود را بررسی کنید
▪️محیطهایکاری
▪️تحقیقات شغلی
▪️مسیرهای آموزشی
▪️روندها (ترندهای) صنعت
3⃣ برنامه ریزی
✅ اقدام های خود را برنامهریزی کنید
▪️تصمیمگیری
▪️هدف گذاری
▪️اولویت بندی کارها
▪️تدوین برنامه عملیاتی
▪️توسعه فردی و مهارت ها
4⃣ اجرای برنامه ها
✅ آینده خود را بسازید
▪️ایجاد برند کاری شخصی
▪️مصاحبه های کاری
▪️کسب تجربه کاری
▪️ساخت رزومه
▪️شبکهسازی
▪️کاریابی
#کارراهه_شغلی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ ابعاد هویتی شهر
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻سه شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰، شماره ۳۴۵۲
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ ابعاد هویتی شهر
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ از #دیدگاه_اجتماعی شهرها مکان های مناسبی برای ایجاد نهاد اجتماعی، اعتلای ارزش های فرهنگی، پاسداری ارزش های انسانی، تحکیم روابط و مناسبات اجتماعی و نگاهداشت هویت ملی و محلی محسوب می گردند. بر همین اساس مقوله «هویت در محیط شهری» چالش بزرگ عصر حاضر است و بی هویتی یکی از مهم ترین مسائل مربوط به فضاهای شهری است که سبب از بین رفتن خاطرات جمع، افول حیات شهر و شکل گیری حیات شهری روزمره می گردد.
✅ به بیان ساده تر «هویت» یکی از ابعاد اصلی «حیات بخشی» می باشد که بی توجهی به آن سبب ایجاد #محیط_مصنوعی و تهی از هویت انسانی با پیامدهایی نظیر: نزول تعلق مکانی و مشارکت مردمی، مهاجرت ساکنین بومی، افزایش اسکان غیر رسمی، ناامنی و ناهنجاری های اجتماعی می گردد. در نگاهی اجمالی ابعاد هویتی شهر عبارتند از:
1⃣ بعد معنایی (وجودی و اکتسابی):
شامل؛ مشاهیر شهر، نام شهر، اخلاق ساکنان، عقاید شهروندان، نژاد ساکنان، نمادها، تقدس، قومیت، روح مکان، خاطرات جمعی، تداعی خاطره، تاریخ شهر، وقایع مهم
2⃣ تجلی کالبدی (مصنوع وطبیعی):
شامل؛ شکل شهر، وسعت شهر، مقیاس شهر، شبکه ارتباطی، بافت، محله بندی، رنگ و گرافیک، مبلمان شهری، سبک معماری، عناصر ساختاری، شیب زمین، توپوگرافی، پوشش گیاهی، عوارض طبیعی
3⃣ جلوه محتوایی (انسانی و محیطی):
شامل: آداب و رسوم، تجمعات، فعالیت ها، تعاملات جمعی، نحوه تردد، نوع اشتغال، شرایط سیاسی، هنر و صنایع، بوی محیط، صدای محیط، اقلیلم آب و هوا
✅ ناهماهنگی و عدم یکنواختی بصری که امروز بر فضای شهرها حاکم است سبب توسعه بی هویتی شهر می گردد که این امر باعث شکل گیری منظر نامطلوب و محیط نامأنوس برای ساکنین می شود و همه ابعاد زندگی اجتماعی و زیست محیطی در #جوامع_شهری را تحت تأثیر خود قرار می دهد. زیرا در حقیقت حالت فیزیکی شهرها هسته دنیای اجتماعی آن است که همه ابعاد جامعه از اقتصاد تا زیبایی شناختی را تحت تأثیر قرار می دهد.
✅ در برخی حوزه های مطالعاتی و اجرایی #مدیریت_شهری بحران هویت موضوع حل ناشدنی یا بسیار پیچیده تعریف می گردد که احتمال رهایی از آن در شرایط فعلی ممکن به نظر نمی رسد. مسلماً این دیدگاه از آن جا ناشی می شود که تعریف هویت و ابعاد آن به صورت عملیاتی رخ نمی دهد و تازمانی که این اتفاق رخ ندهد «هویت بخشی» کماکان امری دشوار و شاید ناممکن به نظر می آید.
✅ در #نظام_شهری «کالبد» هویت خویش را از «محتوا» می گیرد و در کشور ما این برگرفته از مبانی نظری هنر و معماری ایرانی اسلامی که در آن نسبت قالب و محتوا همانند روح و جسم تعریف می گردد به شکلی که در این قالب صورت شهر تجسم معنای آن است نه چیزی در مغایرت با آن. مدیریت شهری برای هویت بخشی باید پاسخ مناسبی برای این سئوالات فراهم آورد:
▪️منظر هویتی جایگاه فعلی شهر کجاست؟
(شناخت وضعیت موجود)
▪️از کجا به کجا رسیده است؟
(مطالعه روند تاریخی شهر)
▪️به کجا باید برود؟
(ترسیم چشم انداز هویتی)
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻سه شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰، شماره ۳۴۵۲
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
13.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍ چشم ها سخن می گویند
#مهدی_یاراحمدی_خراسانی
⛱ چشم ها با هم سخن می گویند ولی زبان ها لال شده اند! جرأت ندارند چیزی بگویند یا حرفی بزنند. خیره خیره به او نگاه کردم. او هم به من نگاه می کرد. گاهی به خود می آمدیم که چگونه بی پروا به هم زل زده ایم سرمان را پایین می انداختیم ولی زیر چشمی هر گونه حرکت یکدیگر را برانداز می کردیم و دوباره بدون اینکه خودمان متوجه شویم غرق نگاه می شدیم. آری گاهی این گونه است. کلی حرف برای گفتن داری ولی نمی توانی بر زبان بیاوری. شاید هنوز زمانش فرا نرسیده است یا خجالت می کشی، یا اشتیاق یا تلاطمی در درونت وجود دارد که زبانت را بند می آورد. چقدر سخت می شود آن هنگام که تنها راه حل، گذر زمان است. باید بنشینی تا وقتش فرا برسد تا شاید صبح دولتت بدمد.
⛱ خلاصه به سختی برای شکستن سکوت یا شاید هم تغییر فضا چند کلام او گفت چند کلام من. حرف های بی سر و ته. ببخشید سر تا پایش اراجیف! چون فقط می خواستیم حرفی زده باشیم برای خالی نماندن عریضه! چقدر هوا سرد شده است، عجب جای قشنگی، چه ترافیک سنگینی و ... دوباره سکوت دوباره نگاه! من می دانم چه می خواهم او هم می داند. اما هیچ کدام از ما نمی دانیم چه می شود و چه عاقبتی در انتظار ماست. رهایش کردیم در آبی روان به دست تقدیر به امید خدا! این رسم دنیاست که خیلی وقت ها نباید به زبان آورد. باید همچون بذری در اعماق وجود فرونشاند، در دل نگاه داشت، مراقبش بود، تیمارش کرد تا در زمانی مناسب بر زبانت جوانه بزند و شکوفا گردد. فقط یک چیز می ماند امان از چشمانش! به رنگ زندگی به طعم عسل.
#دلنوشته
#غارتنهایی
#پایگاه_جامع_مدیریار
@modiryar
✍ خیلی فرق می کند
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰، شماره ۸۹۹
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ خیلی فرق می کند
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ «خیلی فرق می کند چه کسی بر مصدر امور قرار گیرد و جریان مدیریت را در دست بگیرد.» در ارتباط با این امر دو نگاه متفاوت و همراه با افراط و تفریط وجود دارد. عده ای کاملاً بدبینانه معتقدند کار آنقدر خراب شده است که فرقی نمی کند چه کسی زمام امور #مدیریت و هدایت سازمان یا نهادی را در اختیار داشته باشد.
✅ هر کسی هم که بیاید این مشکلات دیگر حل شدنی نیست و کشور هرگز روی خوش نخواهد دید. گروه دیگر هم آنقدر ساده با این موضوع برخورد می کنند و گویی مسئولیت ها همچون نوشیدن جرعه ای آب راحت و بی دغدغه است و معتقدند هر کسی #مدیر شود فرقی ندارد و به هر حال امور اجرایی پیش می رود.
✅ الغرض! علم، تجربه و آن چه در واقعیت رخ می دهد به خوبی هر دو دیدگاه مذکور را رد می کند و خیلی درک این موضوع مقوله پیچیده ای نیست و همگان به راحتی در سال های اخیر دریافته ایم اینکه چه کسی مدیر باشد قطعاً موضوع مهمی است و بسیار فرق است بین آن ها که می دانند با آن ها که نمی دانند، افرادی که می خواهند با افرادی که نمی خواهند، مدیرانی که می توانند با مدیرانی که نمی توانند و بالاخره تجربه، صلاحیت، مهارت و شایستگی افراد به صورت مستقیم روندهای جاری، انسانی و #مدیریتی کشور را تحت تأثیر قرار می دهد و اثر آن به صورت مستقیم در زندگی مردم و سبک و سطح آن خودش را نشان می دهد.
✅ نمی دانم چرا گاهی احساس می شود در برخی انتصابات حساسیت های لازم مورد توجه قرار نمی گیرد یا نوع و چگونگی انتخاب نشان می دهد جریان انتصاب مدیر مربوطه در حد لازم جدی گرفته نشده است. در حالی که با توجه به شرایط اقتصادی، اشتغال و مشکلات اورژانسی کشور حتی یک #مسئولیت کارشناسی در نهادی دولتی اهمیت فراوانی دارد و اثر آن به صورت مستقیم کیفیت زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می دهد.
✅ خصوصاً اینکه به یاد آوریم #مولای_متقیان امام علی علیه السلام در حد سوختن شمعی از بیت المال تا چه اندازه حساسیت و دقت به خرج می دادند. پس باید الگو بگیریم، متمسک شویم و از این سیره به احسن وجه تبعیت کنیم. سه نوع انتصاب خیانت به مدیریت، سازمان، کشور و آحاد مردم است:
1⃣ #انتصاب فردی که برای کاری تخصص، صلاحیت و توانایی لازم را ندارد.
2⃣ انتصاب فردی که از او فرد یا افرادی دارای #صلاحیت و شایستگی بیشتری در آن کار هستند.
3⃣ پذیرفتن کار یا #مسئولیت در حالی که فرد خودش می داند توانایی و صلاحیت آن را ندارد و یا اینکه باور دارد افراد دیگری هستند که از او شایستگی بیشتری برای تصدی آن کار را دارند.
✅ افرادی که به عنوان مدیر انتخاب می شوند باید نیازها، اولویت ها و خواسته های مردم را درک کنند، ویژگی های امانت و حساسیت امور را باور داشته باشند، به جای توصیه و رابطه و یا رزومه های رنگارنگ ساختگی از تعهد، صلاحیت و #شایستگی واقعی بهره مند و به معنای واقعی امتحان پس داده باشند و در فراز و نشیب های مسئولیت صلاحیت و سلامت خود را نشان داده باشند.
✅ فرصت های مدیریت محدود است اما تبعات و پیامدهای آن بسیار طولانی و گاهی دائمی است. پس هرگز بخشودنی نیست مصالح و منافع فردی، قوم گرایی، فامیل بازی، سیاست زدگی و یا بده و بستان های مدیریتی بخواهد در این اوضاع و احوال کشور مانع #شایسته_سالاری و شایسته گزینی شود. مردم دیگر طاقت تحمل مدیران ناکارآمد، فاسد، منفعت طلب، تنبل و نالایق را ندارند.
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰، شماره ۸۹۹
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar