eitaa logo
Modiryar | مدیریار
212 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
802 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
Modiryar | مدیریار
تهاجم ترکیبی متقابل چندی قبل در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش با اشاره به موفقیت‌های مردم ایران در مقابله با تهدیدات پیچیده و گسترده دشمنان نظام اسلامی علیه ملت ایران در طول چهل ‌و سه سال گذشته با تأکید بر اینکه جبهه دشمن امروز دست به تهاجم ترکیبی علیه مردم ایران زده است، به جنبه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، رسانه‌ای و دیپلماسی این تهاجم، اشاره کردند و یادآور شدند «در مقابل این تهاجم ترکیبی و دسته‌جمعی، نمی‌توانیم همیشه در موضع دفاعی بمانیم و ما نیز باید در زمینه‌های مختلف ازجمله رسانه‌ای، امنیتی و اقتصادی تهاجم ترکیبی کنیم که در این زمینه اهل فکر و اقدام به‌خصوص مسئولان، موظف به تلاش هستند» آن چه مسلم است ایران اسلامی دشمنان تا دندان مسلحی دارد که برای ضربه زدن به نظام و مردم از هیچ تلاشی مضایقه نمی کنند. ✅ هر چند عده ای در داخل تلاش دارند را به صورت کامل انکار کنند و تمامی کاستی ها را مربوط به اتفاقات داخلی نمایند اما قطعاً این دیدگاه غیرواقع بینانه و حتی شاید مغرضانه باشد. نشان به آن نشان که عده ای از افراد بوده و هستند که مسلح شدن جمهوری اسلامی به ارتش توانمند و تجهیزات روز را غیر ضروری قلمداد کرده و می گویند به جای این گونه هزینه ها به فکر نان مردم باشید. غافل از این که امنیت در کنار معیشت مهم ترین نیاز انسان است. تهاجم ترکیبی نهایت بدخواهی دشمنان انقلاب اسلامی است که سعی دارند در تمامی عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، رسانه ای و حتی دیپلماسی سلامت روندها و فعالیت های کشور را مختل کرده و زیان های فراوانی وارد سازند. اگر برای مواجهه با این سطح از دشمنی کشور از آمادگی لازم برخوردار نباشد خسارات فراوانی متحمل خواهد شد که زندگی مردم و پیشرفت جامعه را به شدت مختل خواهد نمود. ✅ ما باید آماده دفاع ترکیبی همه جانبه و همچنین همه جانبه باشیم تا بتوانیم حیات و امنیت کشور و آحاد جامعه را تضمین نماییم. بهره مندی از قوای دفاعی و تهاجمی کارامد و مجهز به فناوری های روز، شناخت جبهه دشمن و برخورداری از قدرت تهاجم ترکیبی متقابل می تواند نقش مهمی در تضمین امنیت جامعه داشته باشد. به عنوان مثال کشور ما سال هاست مواجه با تروریست اقتصادی است که بر اساس آن با تحریم های ناجوانمردانه و گسترده، ایجاد اختلال در بازارهای داخلی و روندهای اقتصادی و کارشکنی های مختلف لطمات بسیاری را تحمل کرده است. اگر زیرساخت های اقتصاد کشور از سال ها قبل مستقل از نفت و متکی بر تولیدات داخلی بود شاید می توانستیم این دوران را با آسیب های کمتری سپری نماییم و مردم و دولت وضعیت بهتری داشته باشند. ✅ اما به دلیل عدم آمادگی لازم فشار زیادی در عرصه های مختلف کشور ایجاد گردید. این مهم به عرصه های دیگر نیز قابل تعمیم است. ما باید دشمن را خوب بشناسیم از قدرت و توانایی ها و دامنه ی بد خواهی هایش به صورت کامل آگاه گردیم و با در نظر گرفتن تمهیدات لازم توان و قدرت خویش در دفاع و حمله حفظ نماییم تا در بزنگاه هایی همچون ترور سردار رشید انقلاب بتوانیم در برابر تهاجمات احتمالی آن ها در عرصه های مختلف ضربات سنگین متقابلی وارد سازیم تا فکر تهاجم دوباره را از سرشان بیرون نمایند یا اینکه همواره در یادشان بماند «دوران بزن در رو تمام شده است» و هر گونه تجاوز و حمله در هر عرصه ای را با تهاجم متقابل شدید پاسخ خواهد داد. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۹۱۰ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
شنیدن شهر ✅ شاید زمانی که اصطلاح به گوش ما می رسد گمان کنیم با یک مفهوم کاملاً انتزاعی مواجه هستیم که نمی توان برای آن ما به ازای عملیاتی تعریف کرد. اما باید گفت هرچند در نگاه اولیه شاید این موضوع چنان که عرض کردم به نظر برسد ولی معنای گسترده و اثرگذاری دارد که از طریق آن شهروندان می توانند جریان «حفظ میراث ناملموس و حافظه‌ تاریخی شهرها» را مطالبه نمایند. این دقیقاً همان چیزی است که سبب هویت بخشی و اصالت بخشی به فرایندها و رویکردهای شهری می گردد. اصطلاح «شنیدن شهر» مفهوم پیچیده ای است که برای اولین بار در کتابی به همین نام مطرح گردید. ✅ این کتاب شامل پنج مقاله با همین رویکرد است که هدف آن فهم و حرکت به سوی شهرسازی روایت محور است. این عنوان با خود معنای مفهومی جالبی به همراه دارد که به وسیله ی آن از حضور پررنگ‌ روایت و عناصر روایی در دانش و کنش شهرسازی سخن گفته می شود. این حضور پررنگ خود می تواند جزیی از یک تحول بزرگ تر باشد. تحولی شگرف در چرخش زبان‌شناختی، ارتباطی، استدلالی، اجتماعی و روایی در علوم انسانی، جامعه شناسی و مردم شناسی. بیان روایی و مفهوم شنیدن شهر ابزار کارآمدی برای ایجاد تغییر در اختیار ما قرار می دهد و به دنبال تغییراتی وسیع در مفهوم شهرسازی است که از طریق آن شهرها انسان مدار تر شده و شهروندان و شهرسازان فرایندهایی دموکراتیک‌تر، همه‌شمول‌تر و کثرت‌گراتر را تجربه می نمایند. ✅ روایت ها می تواند پایه برنامه ریزی و باشند و نشان دهند که چه نسبتی باید میان سیاست‌گذار، شهرساز و شهروند در این مسیر برقرار شود. مقوله ی مهمی که ضمن انتقال تجربیات ارزشمند گروه های بشری سبب حفظ میراث گرانبهای نسل ها می گردد. این جریان ضمن اصالت آفرینی برای شهر سبب می شود شهروندان به انتقال دستاوردهای خود برای آیندگان امیدوار گردند و سرمایه ای معنوی و ارزشمند فراهم شود. هر چند در عصر فرانوگرایی که بشر در اقیانوس پدیده های فرامدرن غرق گردیده است سخن از روایت گری و شنیدن شهر امری عجیب به نظر برسد ✅ ولی امروزه آدمی به خوبی دریافته فناوری و دستاوردهای آن لزوماً نمی تواند عاملی برای دوام و بقای شهرها باشند هر چند ممکن است سطح کیفیت زندگی جاری رادر اندازه قابل قبولی ارتقا دهند. علاوه بر فعالیت های فرهنگی و اجتماعی متنوعی که دارد باید به این موضوع که عامل مهمی در حفظ هویت و تعلق شهری است توجه نماید و ضمن احصای مبانی علمی آن زمینه اثرگذاری روایت گری در نگاه طراحی و توسعه شهری را دنبال نماید. خصوصاً شهرهای کشور ما که اکثراً از تاریخچه ی غنی، آداب، رسوم، سنن و داستان ها و روایت های ارزشمندی بهره مند هستند. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۳۶۰۷ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ #ماتریس_آنسف چیست؟ #کسب_و_کار #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
چیست؟ ✅ این مدل برای بازاریابی بسیار ضروری است و می­ توان آن را برای بررسی فرصت­ های موجود برای رشد درآمد در کسب و کار در طول توسعه محصولات و خدمات جدید یا ورود به بازار جدید مورد استفاده قرار داد. به همین خاطر چنین مدلی را گاهی از اوقات با نام ماتریس بازار ـ محصول می­ شناسند. ✅ این تمرکز بر روی رشد به این معنی است که چنین گزینه­ ای یکی از مدل­ های پرکاربرد در دنیای بازاریابی خواهد بود. از این مدل برای ارزیابی فرصت­های موجود برای شرکت­ها استفاده می­شود تا رشد آن­ها از طریق نمایش ترکیب­ های جایگزین برای بازار جدید افزایش یابد. شکل را به خوبی به تصویر می­ کشد. 🔴 چگونه از ماتریس آنسف استفاده کنیم؟ سئوالات که می­ توان به کمک این ماتریس به آن ها پاسخ داد عبارت است از: ✅ استراتژی ورود به بازار: چگونه می­ توان به فعلی، محصولات یا خدمات فعلی بیشتری به فروش رساند؟ ✅ توسعه بازار: چگونه می­ توان به وارد شد؟ ✅ توسعه و محصول: چگونه می­ توان محصولات و فعلی را توسعه داد؟ ✅ متنوع سازی: چگونه می­ توان به کمک یا خدمات جدید وارد بازار تازه­ای شد و فروش را با مشتریان فعلی و مشتریان جدیدی که کسب می شود افزایش داد؟ 🔴 کاربرد استراتژی ها بسته به مرحله­ ای که در آن قرار دارید ممکن است بیش از یکی از این استراتژی­ ها را اجرا کنید. حداقل یکبار در سال از مدل آنسف برای برنامه­ ریزی استراتژیک کسب وکار خود استفاده کنید تا بتوانید بازارهای بالقوه جدید، محصولات جدید و نیز فرصت­ های توسعه محصول را شناسایی نمایید. برای اینکه مفید و مناسب بودن این ­_ها را ارزیابی کنید هر کدام از این موارد را به دقت مورد بررسی قرار دهید: ✅ نفوذ به بازار: ساعت­ های کاری خود را تغییر دهید، زمان سفارش دادن را کاهش دهید و نمونه­ ای از محصولات خود را به نشان دهید. ✅ توسعه بازار: آیا پژوهش بر روی در بخش­های فعلی می تواند از نیازهای احتمالی و بالقوه حمایت کند؟ می­توانید شرکت خود را با منابع موجود حمایت کنید؟ ✅ محصول و توسعه: تولید را ارزان­تر کنید، کیفیت را بهبود ببخشید، بر روی بسته­بندی محصولات خود دوباره فکر کنید و از مشتریان و بخواهید نظرات خود را در مورد محصولات و خدمات شما بیان کنند. ✅ متنوع سازی: تخصص­ های خود را بررسی کنید و ببینید از لحاظ فنی چه کارهایی را می توانید انجام دهید. آیا می­توانید به کمک مهارت­ هایی که در کسب وکار خود دارید محصول جدیدی را ارائه کنید؟ آیا تیم پشتیبانی قوی برای این محصولات را در اختیار دارید؟ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مراحل سازماندهی #سازماندهی #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
مراحل سازماندهی سازماندهی چه مراحلی دارد. فرایند سازمان‌دهی عملکرد اصلی‌ای است که کلیه‌ی فعالیت‌ها و منابع را در یک توالی منظم و منطقی به هم پیوند می‌دهد. این فرایند شامل چند مرحله است که برای دستیابی به اهداف سازمانی دنبال می‌شوند. 1⃣ شناسایی و تقسیم کار: فرایند سازمان‌دهی با شناسایی کارها و تقسیم آن‌ها طبق برنامه شروع می‌شود. اساسا، برای جلوگیری از اضافه کاری، کارها به فعالیت‌های مختلف قابل‌ طبقه‌بندی می‌شوند و افراد به انجام کار تشویق می‌شوند؛ 2⃣ بخش‌بندی: پس از کار در فعالیت‌های مختلف، فعالیت‌هایی که ماهیت مشابه دارند، با هم گروه‌بندی می‌شوند. این فرایند بخش‌بندی نامیده می‌شود که تخصصی‌سازی را تسهیل می‌کند و پایه‌ای را برای ایجاد بخش‌ها به وجود می‌آورد؛ 3⃣ تعیین تکلیف: پس از تشکیل دپارتمان‌ها، کارمندان در بخش‌های مختلف تحت‌نظر یک مدیر قرار می‌گیرند، که مدیر بخش یا مدیر دپارتمان گفته می‌شود؛ پس از آن، کارمندان بر اساس مهارت‌ها، صلاحیت‌ها و شایستگی‌هایشان وظایف را دریافت می‌کنند. مدیر برای اثربخشی عملکرد باید مطمئن شود که بین شغل و کارمند تطابق درستی وجود دارد؛ یعنی فرد مناسب باید در مناسب قرار گرفته‌باشد؛ 4⃣ ایجاد سلسله‌مراتب سازمانی: استقرار افراد و تعیین وظایف پایان روند کاری نیست؛ لازم است از این‌که چه کسی باید گزارش دهد و چه کسی می‌تواند به آن‌ها دستور دهد، آگاه باشند؛ از این رو، روابط کاری باید به‌وضوح برقرار شوند، که به ایجاد ساختار سلسله‌مراتبی و سازماندهی سازمان کمک می‌کند؛ 5⃣ تأمین منابع برای اعضا: یعنی ترتیب و استقرار منابعی مانند پول، مواد و لوازم و ماشین‌آلات، که برای انجام عملیات روزمره‌ی مهم هستند؛ 6⃣ هماهنگی تلاش‌ها و برنامه‌ریزی فعالیت‌ها: آخرین مورد از مراحل سازماندهی هماهنگی تلاش‌ها و برنامه‌ریزی فعالیت‌ها به روشی منطقی و است تا اهداف مشترک بتوانند به طور مؤثر محقق شوند. www.modiryar.com @modiryar
تقسیم کار: کار به کارمندی اختصاص دارد که در آن کار تخصص دارد؛ ✅ هماهنگی: به اعضای مختلف سازمان وظایف مختلفی محول می‌شود و وقتی همه‌ی وظایف به طور منطقی و متوالی در کنار هم قرار می‌گیرند، دستیابی به اهداف را به دنبال دارند؛ بنابراین، هماهنگی لازم است؛ ✅ اهداف: اهداف باید به طور خاص تعریف شوند؛ ✅ ساختار اقتدار-مسئولیت: برای یک ساختار اقتدار-مسئولیت مؤثر، موقعیت هر مدیر و مجری بر اساس میزان اختیارات و مسئولیت‌هایی که هنگام انجام وظایف به آن‌ها محول شده‌است، مشخص می‌شود؛ ✅ ارتباطات: همه‌ی اعضا باید تکنیک‌ها، جریان و اهمیت ارتباطات را بشناسند. www.modiryar.com @modiryar
وجود وابستگی‌های متقابل بین سیستم‌ها و فرآیندهای مدیریت منابع انسانی ✅ یکی از ویژگی‌های مهم و کارکردهای به ظاهر متفاوت مدیریت منابع انسانی، وابستگی متقابل بسیاری از آن‌ها به یکدیگر است؛ ✅ برای مثال، عدم تعریف دقیق شاخص‌های عملکردی منابع انسانی، یکی از دلایل پایین نظام‌های ارزیابی عملکرد در سازمان‌ها محسوب می‌گردد. ✅ همچنین به عنوان نمونه‌ای دیگر، می‌توان به وابستگی بین سیستم مدیریت عملکرد و سیستم‌هایی نظیر سیستم مدیریت و نظام جبران خدمت اشاره نمود که در شکل دو به صورت شماتیک ترسیم گردیده است. www.modiryar.com @modiryar
وظایف در هر کسب و کار 1⃣ استخدام نیروی انسانی 2⃣ آموزش کارکنان 3⃣ تنظیم برنامه‌های ارتقای مهارت کارکنان 4⃣ سنجش و ارزیابی عملکرد کارکنان 5⃣ تلاش جهت ایجاد امنیت شغلی 6⃣ حل اختلافات در محیط کار 7⃣ تخصیص پاداش به کارکنان 8⃣ برخورداری از اطلاعات حقوقی www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ وظایف #مدیریت_منابع_انسانی در هر کسب و کار 1⃣ استخدام نیروی انسانی 2⃣ آموزش کارکنان 3⃣ تنظیم برن
وظایف مدیریت منابع انسانی در هر کسب و کار 1⃣ استخدام نیروی انسانی استخدام را می‌توان آغازگر وظایف بخش مدیریت منابع انسانی دانست. این واحد موظف است ضمن تعیین برنامه‌ای مشخص جهت هر جایگاه شغلی، اقدام به یافتن نیروهای کاری مناسب برای فعالیت در این جایگاه کند. در حقیقت این بخش را می‌توان به عنوان یک واسطه میان کارفرما و کاندیدای کار به شمار آورد. نقش این واحد در اینجا، آماده‌سازی نیروی کاندید جهت استخدام، و اطلاع‌رسانی به او در رابطه با قوانین جاری در محیط کار و شرایط تعیین شده از سمت کارفرما برای تنظیم قرارداد کاری است. اما همه چیز به این سادگی نیست! مدیر منابع انسانی در ابتدا باید ارزیابی همه‌جانبه‌ای از نیاز سازمان داشته باشد، تا به تبع آن بتواند با جذب در آن زمینه پاسخگوی این نیاز باشد. و البته متقابلاً باید تلاش کند ضمن تصویرسازی یک محیط کاری ایده‌آل برای نیروی کاندید، این اطمینان را به او بدهد که در صورت استخدام، امنیت شغلی و محیط کاری‌ای سالم در انتظار او خواهد بود. 🔴 به طور کلی وظایف مدیر منابع انسانی در مرحله استخدام خلاصه شده در موارد زیر است: ▪️یافتن مکان‌های مناسب جهت اعلام نیاز به نیروی کاری ▪️جذب تعداد بالایی از متقاضیان کار ▪️بررسی درخواست‌های کاری نیروهای متقاضی ▪️حذف درخواست‌های نامناسب و گزینش بهترین کاندیداها و آماده‌سازی لیست نهایی ▪️انجام مذاکرات اولیه با کاندیداهای نهایی ▪️تعیین وقت مصاحبه ▪️تلاش جهت سود دوجانبه برای متقاضی کار و کارفرما 2⃣ آموزش کارکنان پس از طی مراحل نوبت به مرحله آموزش و آماده‌سازی نیروی کاری جهت شروع به کار است. در مرحله مقدماتی، تعریفی کلی از الگوی کاری مورد نظر به نیروی استخدامی ارائه می‌شود. قسمت مدیریت منابع انسانی باید به نحوی برنامه‌ریزی کند که آموزش‌های لازم، موازی با انجام کار صورت بگیرد. در صورت ارائه مراحل آموزشی با کیفیت مناسب، نیروی تازه‌وارد به راحتی می‌تواند خود را به شرایط کاری تطبیق داده و مطابق الگوی ارائه شده با دیدی واضح به انجام وظایف محوله بپردازد. نهایتاً حاصل آموزش‌ها باید توسط بخش مدیریت منابع انسانی مورد ارزیابی قرار بگیرد. 3⃣ تنظیم برنامه‌هایی جهت ارتقای مهارت کارکنان تلاش برای بروزرسانی در حوزه کاری مربوطه یکی از گام‌های مهم در راستای رسیدن به اهداف در مشاغل گوناگون است. افزایش مهارت و دانش کاری در کارکنان نه تنها امتیازی مثبت برای آن‌ها محسوب می‌شود، بلکه به نفع سازمان نیز هست و در حقیقت یک سود دوجانبه است. این بروزرسانی می‌تواند شامل شرکت در سمینارها و یا کنفرانس‌های مرتبط با حیطه شغلی فرد باشد. 4⃣ سنجش و ارزیابی عملکرد کارکنان مدیریت بخش منابع انسانی با سنجش و بررسی مکرر ، علاوه بر مشخص نمودن میزان بهره‌وری پرسنل، با ارائه راهکارهای مختلف به آن‌ها کمک می‌کند تا با شناسایی نقاط ضعف و قوت کاری، در راستای افزایش کیفیت کاری خود تلاش بیشتری داشته باشند. همچنین این بخش با در نظر گرفتن امتیازاتی نظیر پاداش، می‌تواند تا حد زیادی در افزایش انگیزه کاری پرسنل تأثیرگذار باشد. 5⃣ تلاش جهت ایجاد امنیت شغلی ایجاد یک محیط کاری امن، عاری از هرگونه عوامل ، تأثیر قابل توجهی در کیفیت عملکرد کارکنان می‌تواند داشته باشد، زیرا نحوه عملکرد کارکنان ارتباط مستقیمی با فضای کاری و جو حاکم بر محیط کار دارد. علاوه بر این به وجود آوردن فضایی دوستانه، ضمن ایجاد محیط کاری سالم، به کارکنان قدرت ابراز نظر در زمینه‌های کاری را می‌دهد که این می‌تواند عاملی در جهت افزایش رضایت شغلی و به دنبال آن احساس تعهد در کارکنان باشد. 6⃣ حل اختلافات در محیط کار تجمع اشخاص مختلف در هر محیطی به معنای تجمع دیدگاه‌هایی متفاوت است. در چنین فضایی یقیناً بروز اختلاف نظر بین افراد کاملاً طبیعی است. در این شرایط مدیریت منابع انسانی وظیفه دارد با ورود به اختلاف پیش آمده بین کارکنان در ، بدون قضاوت قبلی ضمن استماع اظهارات طرفین و بررسی موضوع، تصمیمی عادلانه گرفته و با قاطعیت آن را به اجرا بگذارد. 7⃣ تخصیص پاداش به کارکنان در نظر گرفتن پاداش تحت عناوین مختلف می‌تواند با افزایش در کارکنان، آن‌ها را به انجام هرچه بهتر وظایف محوله و همچنین تعهد کاری تشویق کند. ضمناً اختصاص پاداش ضمن ایجاد فضایی رقابتی البته از نوع سالم، می‌تواند به بازدهی مثبت و سودآوری کسب و کار کمک بسیاری کند. 8⃣ برخورداری از اطلاعات حقوقی انجام امور کاری مطابق با قوانین کار از جمله وظایف مهم بخش مدیریتی به شمار می‌رود. این امور می‌تواند شامل تنظیم قراردادهای کاری، اجرای قانون کار در تمامی زمینه‌ها از جمله تعیین دستمزد، ساعات کاری و … و همچنین تسلط به قوانین مالیاتی باشد. www.modiryar.com @modiryar