eitaa logo
Modiryar | مدیریار
212 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
803 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
Modiryar | مدیریار
✍ پنج مرحله برنامه مدیریتی شرایط بحرانی #پایگاه_جامع_مدیریار #مدیریت_منابع_انسانی www.modiryar.co
پنج مرحله برنامه مدیریتی شرایط بحرانی 🔴 پنج مرحله پلن مدیریتی شرایط بحرانی شامل موارد زیر است: 🔺مرحله اول: 🔻وضعیت فعلی سازمان خود را ارزیابی کنید. برای ارزیابی وضعیت فعلی کسب‌وکارتان، باید روز مشخصی را برای این کار در نظر بگیرید. هنگامی‌که شما روز مشخصی را به این کار اختصاص می‌دهید، می‌توانید بهتر شرایط سازمان خود را درگذشته و حال بررسی کنید. این‌گونه می‌توانید با وضوح بیشتری درباره برنامه‌های آتی سازمانتان کنید. این ارزیابی مخصوصاً در شرایط بحرانی منجر به داشتن چشم‌اندازی منطقی و مناسب برای مدیریت بهتر برنامه‌های سازمانی می‌شود. 🔺مرحله دوم: 🔻نیازهای کارکنان و افراد خود را بشناسید. درواقع، شما به‌عنوان یک مدیر هر روز از خود می‌خواهید به‌اندازه شما از تجارت و کسب‌وکارتان مراقبت کنند. به همین خاطر، کارمندان و کارکنان وظیفه‌شناس و مراقب می‌توانند به بهبود وضعیت سازمان شما کمک زیادی کنند. در مواقع بحرانی و چالش‌زا تأثیرگذاری این مراقبت بیشتر قابل‌لمس و مشاهده است. شما می‌توانید از طریق پاسخگویی به سؤالات نیازهای کارکنانتان را شناسایی کرده و سریع‌تر از شرایط بحرانی عبور کنید. 🔺مرحله سوم: 🔻نیازهای خریداران و مشتریان خود را کشف کنید. مدیریت و رهبری یک نیازمند استفاده از استراتژی‎‌های کاربردی و کارآمد است. شما به‌عنوان فردی که مسئولیت مدیریت و رهبری سازمانی را برعهده گرفته است، باید بتوانید از استراتژی‎‌های مناسب در شرایط بحرانی و استرس‌‎زا بهره ببرید. از استراتژی‎‌های مناسب می‎‌توان به ارتباط صادقانه با مشتریان و خریداران، ایجاد حس اطمینان، ثبات و وحدت در آنها اشاره کرد. خلق این احساسات مخصوصاً در شرایط سخت و طاقت‌‎فرسایی همچون بحران‎‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. 🔺مرحله چهارم: 🔻شرایط ایده‌‎آلی برای بیزینس خود پس از بحرا‎‎ن‎‌ها و چالش‎‌ها تصور کنید. در حال حاضر، بسیاری از کسب‎‌و‎کارهای کوچک و بزرگ به واسطه همه‎‌گیری ویروس کرونا در شرایط بحرانی هستند و بیزینس‎‌های زیادی با وضعیت سخت و استرس‌‎آوری همچون کاهش نیروی کار، کاهش و غیره مواجه هستند. اما، در این شرایط برخی از تجارت‎‌ها میزان فروش خود را افزایش داده‌‎اند، این در حالی است که گروه‎‌های بزرگ دچار ورشکستگی و یا تعدیل نیرو شده‌‎اند. شاید بتوان تفاوت این دو گروه را در پلن مدیریتی اجرا شده، توسط آنها دانست. 🔺مرحله پنجم: 🔻برای آینده کوتاه‌‎مدت خود استراتژی داشته باشید. در تجارت‎ و کسب‎‌وکار می‎‌تواند به افزایش احساسات منفی همچون عدم‎‌اطمینان، شک و … منجر شود. البته علاوه‌بر این، تصمیماتی همچون تعدیل نیرو، ورشکستی و غیره هم می‎‌توانند به تقویت احساسات منفی کمک کنند. شما به‌عنوان یک مدیر از طریق خلق استراتژی‎ و پلن مدیریتی کوتاه‎‌مدت می‎‌توانید این شرایط نامطلوب را تا حدی کنترل کنید. برای این کار حتما افق‎‎‌دید بلندمدتی برای بیزینس‎تان (مورد چهار) تصور کنید و متناسب با آن تصمیمات کوتاه‎‌مدت بگیرید. شما از طریق شناسایی موانع می‎‌توانید به نتایج مثبت حتی در شرایط بحرانی دست پیدا کنید. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ ترفندهایی برای مدیریت بهتر ناامیدی #مدیریت_منابع_انسانی #پایگاه_جامع_مدیریار #مدیریت_ناامیدی ww
ترفندهایی برای مدیریت بهتر ناامیدی 1⃣ احساسات خود را بپذیرید. شما با توجه به جایگاه خود مسئولیت‌های زیادی بر عهده‌دارید، به همین منظور ممکن است فراموش کنید شما هم، همچون انسان‌های دیگر می‌توانید احساسات منفی مانند یأس و ناامیدی را تجربه کنید. به همین منظور پیشنهاد می‌شود، در قدم اول را مانند احساسات مثبت‌تان بپذیرید. 2⃣ خود را ببخشید. همانطور که گفتیم، ممکن است تصور کنید شما باید به خاطر خود باید همواره مثبت و شاد باشید. یا تصور کنید، شما به دور از هرگونه خطا و اشتباهی باید عمل کنید. اما حقیقت این است، شما هم یک انسان هستید و اشتباهاتی دارید. از طریق پذیرش اشتباهاتتان می‎‌توانید خودتان را ببخشید. 3⃣ به درون خود نگاهی داشته باشید. اینکه هرازگاهی مخصوصاً در شرایط سخت همچون یک انسان دیگر درون و احساسات خود را ارزیابی کنید، می‌تواند به شما در و کنترل شرایط بیرونی کمک زیادی کند. هنگامی، که با علل اصلی احساس یاس و ناامیدی خود آشنا شده‌اید، بهتر می‌توانید شرایط را مدیریت کنید. این ارزیابی به شما برای کنترل بهتر احساساتتان کمک می‌کند. 4⃣ تصویر ذهنی خود را تغییر دهید. حالا که با طرز تفکر خود آشنا شده‌اید، می‌دانید چه اشتباهات و خطاهایی انجام داده‌اید و یا به ضعف‌هایتان آگاه شده‌اید، زمان تغییر فرارسیده است. این روش، یکی از روش‌های کاربردی برای مدیریت ناامیدی و است. شما از طریق افزایش آگاهی خود نسبت به افکارتان و جملات کاربردی‌تان می‌توانید تغییرات بزرگی را در خود اعمال کنید. 5⃣ توجه خود را به موضوعات مختلف تغییر دهید. حالا که تغییرات موردنیاز را اعمال کرده‌اید، زمان آن رسیده که مرکز توجه خود را هم تغییر دهید. شما از طریق بر اهداف، برنامه‌ها، نقاط قوت شخصی و یا سازمانتان، کارکنان کوشا و غیره می‌توانید به نتایج مثبتی در کمترین زمان ممکن برسید. 6⃣ تمرکز خود را بر خطاها و مشکلات بگذارید، نه اشخاصی که باعث ایجاد خطا شده‌اند. متأسفانه، اگر شما تغییرات فوق را اعمال کنید، اما همچنان دیگران را مسئول خطاها و مشکلات سازمان بدانید، به هیچ پیشرفتی نخواهید رسید. بلکه از طریق بر مشکلات، فارغ از اینکه چه فردی باعث ایجاد مشکل شده، سریع‌تر به راه‌حل موردنیازتان دست پیدا می‌کنید. 7⃣ به هر آنچه می‌توانید از موقعیت یاد بگیرید، توجه کنید. یکی از بهترین روش‌های مدیریت ناامیدی تمرکز بر یادگیری است. اینکه، بدانید از هر موقعیتی فارغ از سختی‌هایش می‌توان درسی آموخت، به شما برای بهتر سازمان و احساساتتان کمک می‌کند. به یاد داشته باشید، زندگی همچون کلاس درسی است که هرروز از آن مطالب گوناگون می‌آموزیم. 8⃣ با افراد مثبت نشست‌و‌برخاست کنید. همان‌طور که می‌دانید، افرادی که هرروز با آنها تعامل برقرار می‌کنید، پس از مدتی بر و طرز تفکر شما تأثیر می‌گذارند. شما برای کاهش احساسات منفی همچون یاس و ناامیدی می‌توانید با افراد مثبت، شاد و موفق رفت‌وآمد کنید. مطمئن باشید، پس از مدتی تأثیراتش را در زندگی حرفه‌ای و شخصی خود مشاهده می‌کنید. 9⃣ به یاد داشته باشید، شما نمی‌توانید همه‌چیز را کنترل کنید. اینکه به یاد داشته باشید، ما قادر نیستیم اتفاقات ریزودرشت زندگی خود را کنترل کنیم، می‌تواند به افزایش شادی و شما کمک کند. به یاد داشته باشید، زندگی راهکارهای بهتری برای مشکلات شما سراغ دارد. به زندگی و خداوند اعتماد کنید، و به مسائل و مشکلاتی که توانایی مدیریت و کنترل آنها (مسائلی همچون کنترل احساسات مختلف، کنترل واکنش نسبت به شکست و غیره) رادارید، توجه کنید. 🔟 یک رهبر واقعی باشید. شما از طریق پذیرفتن جایگاه خود و ضعف‎هایتان می‎‌توانید مدیریت بهتری بر مسائلی همچون ، مدیریت بهره‎‌وری کارکنان، مدیریت ارتباطات، مدیریت مسائل مالی کسب‎وکارتان و غیره داشته باشید. www.modiryar.com @modiryar
مزایای بیزینس‌کوچینگ برای کسب‌وکار خوشبختانه امروزه خدمات هم به‌صورت حضوری و هم به‌صورت آنلاین قابل‌استفاده است. بنابراین اگر کسب‌وکاری دارید؛ چه کوچک و چه بزرگ، حتماً یک مربی را کنار تشک رقابت خود با رقبای سرسخت تجاری نیاز دارید. کمک به بودجه‌بندی کارها، اولویت‌بندی آنها، مشخص کردن اهداف، انجام کارها در زمان درست و …، جزء موارد مهمی است که وجود یک را الزامی می‌کند. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ در زمان های خاص #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی 🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا، 🔻یکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱، شماره
در زمان های خاص ✅ طی سال های اخیر کسب و کار و فعالیت های اجتماعی بشر دستخوش تغییرات فراوانی شده است. امری که تقریباً جهانی بوده و با شیوع همه گیری شدت بیشتری نیز پیدا کرده است. مسائلی همچون؛ کمبود انرژی، بیماری های فراگیر، مخاطرات امنیتی، مسائل سخت افزاری یا نرم افزاری، بحران های اجتماعی، پدیده های خاص زیست محیطی و ... از مهم ترین عواملی هستند که روند جاری کسب و کار و فعالیت های اقتصادی و اجتماعی کشورهای مختلف را تحت تأثیر قرار می دهند و از حالت عادی خارج می سازد. البته نحوه و شدت بروز این مشکل با توجه به میزان پیشرفت و توسعه یافتگی کشورها و یا برنامه ریزی و کسب آمادگی آن ها برای مواجهه با چنین چالش هایی متفاوت است. ✅ این مقدمه را عرض کردم تا راجع به مسأله تشدید بحران گاز در کشور و راهکار مسئولان برای مدیریت مصرف انرژی از طریق کاهش و یا تعطیلی مدارس، مراکز آموزشی، ادارات، بانک ها و صحبت کنم. به هر حال پیش بینی وضعیت جوی و تلاش برای ایجاد تراز انرژی در کشور خصوصاً در نقاط دور دست و سردسیر قابل توجه است. اما قاعدتاً آن چه انجام شد بهترین راهکار نیست. مدیریت تولید و مصرف انرژی و اصلاح الگوی آن امر مهمی است که با وجود شعارهای داده شده طی سال های متمادی برای آن توفیقات زیادی حاصل نشده است و کماکان کشور ما بالاترین سطح مصرف گرایی و هرز منابع را دارد. ✅ علاوه بر این ما نمی توانیم با هر اتفاق یا مشکل فراگیر و یا بحرانی کشور را در کمای تعطیلی فرو برده و هزینه های اقتصادی فراوانی ایجاد نماییم. طی دو سالی که همه گیری کرونا جامعه را در بر گرفت بر حسب اجبار تمرین کردیم تا به شیوه های جدیدی از کار، و فعالیت اجتماعی دست پیدا کنیم که در این راستا توفیقاتی نیز حاصل شد. دور کاری، شیفت کاری، بهره گیری از نرم افزار، هوشمندسازی کسب و کار، سازمان های مجازی و ... همه عناوین علمی و تعریف شده هستند اما نکته مهم کیفیت بهره مندی از آن ها و بهره وری حاصل از استقرار چنین نظام های کاری است. ✅ واقعیت این که ما هنوز از زیرساخت های کافی نرم افزاری و سخت افزاری برای بهره گیری از شیوه های مدرن و یا خاص فعالیت های بهره مند نیستیم. آموزش های مجازی و دورکاری ما خروجی مناسبی ندارند و در برخی موارد عملاً کارا نیستند. لذا ضرورت دارد برای چنین چالش هایی نظام جامع و یکپارچه مبتنی بر بسترهای نرم افزاری مناسب طراحی و اجرا گردد. شکل خدمت رسانی نهادهای عمومی و دولتی باید دارای سطحی از انعطاف و قابلیت باشد که در چنین شرایطی بلافاصله مطابق با شرایط مورد نیاز تغییر شکل داده و از روند عملکردی مطلوب خود خارج نگردد. ✅ توسعه سخت افزاری و نرم افزاری، آموزش حداکثری ، توسعه هوشمندسازی خدمات، توسعه استارتاپ ها، افزایش سطح آگاهی عمومی شهروندان و دریافت کنندگان خدمات و ایجاد رابطه سیستماتیک بین نهادهای ارائه دهنده خدمات بخشی از مهم ترین پیش نیازهای این امر مهم محسوب می شود. خصوصاً این که با وجود تغییرات گسترده ای که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات رخ داده است ماهیت خدمات سازمانی ما در بخش های گسترده ای کماکان دستی، حضوری و غیرهوشمند است. ✅ این امر با توسعه سازمان های هوشمند در حوزه خدمات، آموزش و کسب و کار رخ خواهد داد که نتیجه آن علاوه بر کاهش هزینه ها و مراجعات، افزایش قابلیت انعطاف پذیری برای موقعیت های خاص است. ما هنوز از فناوری اطلاعات و پدیده های حاصل از آن در سطحی که شایسته و مطلوب است بهره نگرفته ایم که این امر سبب کاهش سرعت خواهد بود. 🔺منبع: ، 🔻یکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱، شماره ۳۸۶۴ www.modiryar.com @modiryar
📖 غررااحکم؛ ۷۷۷۱ در باب قناعت ۞ مَن قَنِعَ لم يَغتَمَّ ۞ كسی كه قانع باشد، اندوهگین نشود. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ کارمند شما چه رنگی است؟ #مدیریت_منابع_انسانی #پایگاه_جامع_مدیریار #کارکنان www.modiryar.com @
کارمند شما چه رنگی است؟ 🔺 🔻منبع: ، شماره ۲۰۷ ✅ می‌توان هم ردیف با ، هر فرد را مجموعه‌ای از رنگ یا رنگ‌های گوناگون با تعابیر و تفاسیر مختلف دانست که برگرفته از روحیات درونی شخص است. از آنجا که  شناخت هر فرد برای مجموعه‌ای که با وی همکاری می‌کند از اهمیت بالایی برخوردار است (تناسب شغل با شاغل) و نیز از آنجا که رنگ‌ها ارتباط بسیار نزدیکی با شخصیت انسان‌ها دارند و شناخت آن در شیوه صحیح برقراری ارتباط بسیار مهم است.     🔴 به اختصار برخی از رنگ‌ها و خصوصیات افراد ذکر می گردد: ▪️قرمز:  دارای تفکر مثبت، دارای روحیه رهبری، خودپسند و مغرور، با قدرت و انرژی سخن می‌گویند، پیشرو، ریسک پذیر، به هدف فکر می‌کنند، خلاق، منعطف، اثربخشی‌. ▪️آبی: مهربان و صمیمی، مطیع، با ادب و آرام، حساس، دارای توانایی کنترل هیجان و احساسات، ریسک پذیری کم، دارای نظم و ترتیب معین، اهمیت قائل شدن برای درست انجام دادن کارها. ▪️کِرِم: اهل رقابت و ورزش، از شکست خوردن بیزار، بشاش و سرزنده، قابل اعتماد ▪️آبی سیر مایل به سبز: با دقت فکر می‌کنند، به ندرت اشتباه‌های کورکورانه از آنها سر می‌زند، توانایی برقراری ارتباط خوبی را دارند ▪️خاکستری: فعال، احساسات خود را پنهان نمی‌کنند، محافظه کار، خود را هم شآن بزرگسالان می‌بینند ▪️سبز: منعطف، دارای پشتکار بالا، متکی به نفس ▪️طلایی: خوب و بد را بخوبی از هم تشخیص می‌دهند، شاداب و سرزنده ▪️صورتی: بدنبال انجام کارها به بهترین شکل هستند، کمک به دیگران، افکار منفی دارند ▪️زرد: پاک و دوست داشتنی، قدرت زیاد در رهبری اجتماعی، قابل اعتماد، تصمیمات خوبی می‌گیرند، بلند پرواز، اهل تحقیق و پژوهش ▪️آلبالویی: با هوش، دوست دارند همه چیز مطابق میلشان پیش رود ▪️بنفش: خودخواه نیستند، اما گاهی احمقانه رفتار می‌کنند و فراموش کار می‌شوند ▪️لیموئی: ذاتاً آرام، خیلی زود عصبی می‌شوند، حسادت می‌ورزند، همیشه از مشکلات کوچک و بی ارزش شکایت می‌کنند، فردی قابل اعتماد ▪️نقره‌ای: خلاق، ریسک پذیر، هوش بالا ▪️سیاه: مبارزه طلب، دلیر و با جرات، بیزار از تغییر، پرهیز از فعالیت‌ جمعی ▪️زیتونی: خونگرم و حساس، سازگار، مهربان و سرزنده ▪️قهوه‌ای: پرجنب و جوش، قابل اعتماد، روی آنان می‌توان حساب کرد، با ثبات، حافظ اسرار ▪️سورمه‌ای: جذاب، کینه‌ای ▪️سفید: خیال پردازند، انسان فوق العاده ▪️لاجوردی: متغیر، راستگو ▪️نارنجی: اهل مسابقه، سلطه طلبند، سرشار از آرزوهای دور و درازند ▪️ارغوانی: ظریف بین هستند، مغرور، اجتماعی   ✅ سازمان‌ها هنگام جذب کارمند و یا هنگام مصاحبه می‌توانند سئوالی را به نوع رنگ یا رنگهای مورد علاقه فرد متقاضی اختصاص دهند تا با توسل به آن  تا حدودی قدرت پیش بینی سازمان از روحیات و شخصیت فرد مورد نظر افزایش یابد و در نتیجه انتخاب درست تری را در جهت افزایش کارآیی و بهره وری سازمان داشته باشند.   ✅ پس از پی بردن به رابطه مستقیم بین شخصیت و رنگ و  با توسل به شناخت مفاهیمی که رنگ‌ها برای انسان دارند می‌توان در طراحی‌ها و رنگ آمیزی‌ محیط کار نیز دقت بیشتری کرد تا علاوه بر ایجاد محیط‌ جذاب و دلپذیر (هم برای کارکنان و هم برای مشتریان) در صدد افزایش و کاهش تأثرات مثبت و منفی کارکنان در محیط کاری نیز باشند ( ایجاد شادابی، جلوگیری از خستگی، کمک به جریان بهتر فکر، آرامش دهنده و …).   🔴 براساس نظر برخی از روانشناسان همچون  دکتر  ۳ نکته را باید همواره در نظر داشت:   1⃣ یک رنگ به تنهائی بیانگر نیست بلکه در انتخاب گروه‌ها و زوج‌های رنگ است که شخصیت افراد تحت آزمایش کاملا نشان داده می‌شود. 2⃣ شرایط روحی و جسمی را قبل از آزمایش رنگ نیز باید به حساب آورد زیرا امکان دارد که افراد در شرایط متفاوت انتخاب‌های مختلف داشته باشند. 3⃣ جنبه نسبی بودن نتایج آزمایش را باید همواره به خاطر سپرد زیرا موجودی با ابعاد ناشناخته است. www.modiryar.com @modiryar
تفکر استراتژیک به عنوان فرایندی خلاقانه و واگرا، فرایندی خلاقانه و واگرا است و با چشم انداز و دورنمای طراحی راهبران سازمان مرتبط است. این امر مستلزم فراتر رفتن اندیشه مدیران از عملیات روزمره، باهدف تمرکز بر قصد استراتژیک بلندمدت کسب و کار است. تفکر استراتژیک، فعالیت هایی چون گردآوری اطلاعات، تحلیل، بحث و تبادل نظر در خصوص شرایط حاکم بر سازمان با فعالیتهای متنوع و پاسخگویی به سؤال های اساسی در مورد سبد دارایی های سازمان را شامل میشود. تفکر استراتژیک در تعریفی دیگر، شناسایی استراتژی های قابل اطمینان مدل های کسب و کاری می داند که به خلق ارزش برای منجر شود. یکی از مفاهیم مهم مدیریت، در سال های اخیر، هوشمندی استراتژیک است که با شرکت های بزرگ عجین شده است. ✅ افزایش موجب می شود سازمان ها اطلاعات محیط اطراف خود را سریع تر و با دقت بیشتری تجزیه و تحلیل کنند و نتایج حاصل را ذخیره کنند و در مواقع مقتضی در دسترس تصمیم گیرندگان قرار دهند این امر جریان تبادل داده ها، اطلاعات و دانش را در سازمان تسریع می کند و اثربخشی تفکر و تصمیم گیری استراتژیک را بهبود می بخشد. هوشمندی رقابتی به مثابه راداری است که با کشف فرصت های جدید و هشدار تهدیدها، شرکت را قادر می کند محیط خود را سریع تر و دقیق تر شناسایی کند. ، استراتژی رقبا را بهتر و سریع تر درک می کند و از شکست و موفقیت آنها می آموزد و این امکان را برای مدیران سازمان به وجود می آورد با نظارت نظام مند و با آگاهی بیشتری تصمیم های استراتژیک اخذ کنند. www.modiryar.com @modiryar