Modiryar | مدیریار
✍ ابعاد تفکر طراحی ▪️تعلق ▪️تعامل ▪️همدلی ▪️مخاطب ▪️همکاری ▪️انسان مدار ▪️راه حل مدار ▪️تفکر خلاقا
تفکر طراحی برای معلم
✍ #دکتر_نیدا_عبداللهی
🔴 تفکر طراحی
✅ #تفکر_طراحی، فرایندی کاربردی است و هر فردی در هر زمینهای باید طرز تفکر طراحی داشته باشد تا بتواند بهترین مسیر رشد، توسعه و تحقق اهداف را تجربه کند. با توجه به ماهیت فرایند یاددهی ـ یادگیری، تفکر طراحی اهمیت بسزایی دارد. حدود دو دهه است که تفکر طراحی در عرصه آموزش ظهور یافته است. این تفکر مهارتهایی نظیر همدلی، تفکر خلاقانه، همکاری تولیدمدارانه، آزمایش راهحلها و برقراری ارتباط بین ایدهها را شامل میشود که همه میتوانند آن را یاد بگیرند و تجربه کنند. در واقع تفکر طراحی راهی برای یادگیری مهارتهای خلاقیت و تفکر انتقادی است. در این صورت، نگرش و نگاه فرد دچار تغییر میشود و نگاهی کاملاً متفاوت و عمیق به مسائل پیدا میکند که در مهارتها و فعالیتهای او تبلور مییابد.
✅ کسی که تفکر طراحی دارد، با اعتمادبهنفس به دنبال کشف ایدههای خلاقانه برای حل مشکلات با روشهای جدید است و فرصتی مییابد تا نیازهای موجود را بهتر درک کند. رویکرد تفکر طراحی رویکردی مسئلهمدار است که چالشها و مسائل را شناسایی و با بررسی اطلاعات و روندهای موجود به حل مسئله میپردازد. در این نوع تفکر، آزمایش و خطا فرصتی برای یادگیری بهتر است و «شکست» جزئی از این فرایند و یک تجربه ارزشمند محسوب میشود که مسیر دستیابی به هدف را هموار میکنـد. در این تفکر، طراح ابتدا به همدردی با مخاطبان خـود میپردازد. سپس مشکـل آنهـا را تعـریـف مـیکنـد و نیـازهـا را مشخص میسازد. همچنین با به چالش کشیدن امور، میکوشد راهحلهای نوآورانهای ارائه دهد و پس از تهیـه طـرح و راهحل اولیه، آن را میآزماید.
🔴 اهمیت و کارایی تفکر طراحی
با توجه به نظام تعلیموتربیت کنونی، رشد دانش و علوم گوناگون، و مسائل و چالشهای فراروی فرایند یاددهی-یادگیری، تفکر طراحی بسیار مهم است. به نیازهای مخاطب توجه ویژه دارد و مخاطبمحور است. «همدلی» هسته اصلی تفکر طراحی است. این طرز تفکر به تعامل با یادگیرندگان بسیار اهمیت میدهد که همین تعلق و ارتباط بر یادگیری آنها اثر مثبت میگذارد. همکاری و ارائه بازخورد منطقی و برانگیزاننده هم بسیار مؤثر است.
✅ تفکر طراحی، فرایند «نوآوری» مستمر است که موجب رشد خودباوری، استقامت و انعطافپذیری، و ایجاد رفتار کارآفرینانه و جامعهمدار میشود. به علاوه، مشکلات را شناسایی و به فرصتهای عملی تبدیل میکند، روحیه راهحلمحوری به وجود میآورد، و شکست را از جمله عوامل ارزشمند یادگیری تلقی میکند. بهطور کلی، تفکر طراحی رویکردی برای یادگیری، همکاری و حل مسئله است و نگاهی انسانی و خلاقانه، همراه با همکاری، همدلی، ارتباط و تعلق، و اعتمادبهنفس در آن حاکم است. از آنجا که نگاه حاکم در تفکر طراحی از ملزومات تعلیموتربیت امروز است، این نوع تفکر از اهمیت بسزایی برخوردار است.
✅ امروزه عوامل آموزشی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، تربیتی و ... بیش از پیش بر فرایند یاددهی - یادگیری تأثیر میگذارند. این امر معلمان و دانشآموزان را با مسائل، چالشها و فرصتهایی روبهرو کرده است که باید مدیریت شوند. از آنجا که مدیر و مشاور این فرایند معلم است، باید مهارت حل مسئله، تلطیف چالشها و بهرهگیری از فرصتها را دارا باشد. این مهم منوط به بینش، تفکر، ایدهپردازی، ایجاد راهحلهای نو، تعامل و حل مسئله است. تفکر طراحی با توجه به ماهیتش، معلم را به تفکر و عمل منطقیتری در جهت حل مسائل آموزشی مجهز میکند تا بتواند بیش از پیش پاسخگوی نیازها و یادگیری واقعی دانش آموزان باشد.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#ابعاد_تفکر_طراحی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ دغدغه های کارمندی
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۱، شماره ۹۵۲
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ دغدغه های کارمندی
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ تحقق بسیاری از وعده های دولت منوط به ایجاد زیرساخت ها و رعایت پیش نیازهای اساسی در نظام اداری کشور است. یکی از این پیش نیازها تیم اجرایی دولت یعنی کارمندان هستند. باید نظام اداری به گونه ای بازسازی شود که بازوان اجرایی دولت بیشترین میزان رضایت را داشته و به مشکلات قابل حلشان توجه گردد. مهترین مشکلات و دغدغه های کارمندی عبارتند از؛
1⃣ افزایش تورم و کاهش قدرت خرید:
#مشکلات_اقتصادی و افزایش هزینه های عادی زندگی عرصه را بر حقوق بگیران تنگ نموده و این امر برنحوه خدمت رسانی تاثیر منفی گذاشته است. کارمندان و برخی دیگر از اقشار مثل کارگران حقوق و مزایای ثابتی دریافت می کنند. لذا زمانی که درصدی اندک به حقوقشان افزوده می شود تاثیر چندانی روی قدرت خرید آنها نمی گذارد.
2⃣ عدم توانایی در پس انداز:
شاید یکی از مهم ترین دغدغه های #کارمندان حقوق بگیر حساب وکتاب ماهانه و تنظیم دخل و خرج باشد. در برخی موارد با وجود افزایش قیمت ها و عدم تناسب آن با حقوق چیزی به نام پس انداز کردن برای کارمندان خنده دار جلوه می کند!
3⃣ عدم عدالت مالیاتی:
انتظار #نظام_اداری و اقتصادی کشور این است که در توزیع بار توسعه و تحمل تنگناهای اقتصادی کشور عدالت لحاظ شود؛ این گونه نباشد که قبل از همه کارمندان باشند که مالیات بپردازند و اقشار دیگر زحمات کمتری را متحمل شوند و خیلی از مرفهین با شیوه های خاص از پرداخت مالیات فرار کنند.
4⃣ پایین بودن فرصت خلاقیت و پیشرفت:
یک کاسب برای #پیشرفت و افزایش مشتریان می تواند دکوراسیون مغازه و یا قیمت اجناس خود را تغییر دهد تا با جلب رضایت مشتری بتواند سود بیشتری به جیب بزند اما یک کارمند حتی در تغییر دکوراسیون اتاقش با محدودیت مواجه می شود. قدرت ابتکار و خلاقیت در مورد یک کارمند اندک و جای پیشرفت وی نیز محدود است.
5⃣ عدم استقلال کاری:
کارمندها #استقلال_کاری پایینی دارند و نمی توانند ساعت های کاری را برای خودشان مشخص کنند و اگر یک روز بیمار شوند نمی توانند کار را رها و اندکی استراحت کنند. ساعت های کاری کارمندان مشخص است و نمی توانند برای بودن در کنار خانواده از آن عدول کنند. لذا پیش بینی مسائل رفاهی با اقتضای شرایط کارمندان به صورت عادلانه و با حداقل هزینه ضروری است.
6⃣ فقدان سیستم های ارزیابی دقیق:
در بسیاری از سازمان ها #سیستم_ارزیابی مناسب و یا شاخصی برای سنجش شایستگی ها وجود ندارد. علی رغم تلاش های بسیاری که در عرصه مدیریت کشور صورت گرفته است اما هنوز غاطبه ی کارمندان از شیوه سنجش دقیق عملکرد و به تبع آن عدم شایسته سالاری گلایه مندند.
7⃣ حساسیت و فشار کاری بالا:
#کارمندان چون همواره باید به مقامات مافوق پاسخگو باشند و بر این اساس مورد مواخذه قرار می گیرند فشار کاری بیشتری را تحمل می کنند. ضمن اینکه نگرانی درباره تضییع حقوق بیت المال حساسیت کار آن ها را نیز افزایش می دهد.
8⃣ عدم ثبات و امنیت شغلی:
چون بیشتر سازمان ها جذب رسمی و قراردادهای استخدامی محکمی ندارند کارمندان از نظر ثبات و #امنیت_شغلی همواره با مشکل مواجه اند چرا که تضمینی وجود ندارد که سازمان قرارداد سال بعدشان را تمدید کند. این در حالی است که امنیت شغلی در صدر خواسته های کارمندان از دولت قرار دارد.
✅ کارمندان عموماً انسان های شریفی هستند که با وجود بسیاری از مشکلات اقتصادی و اداری کماکان با عزت نفس جریان زندگی را مدیریت می نمایند. هدف از طرح مشکلات کارمندان توجه به این نکته است که اگر به مطالبات و نیازهای صنفی و منزلتی آنها توجه شود به همان نسب بهره وری #نظام_اداری کشور افزایش می یابد. دولت باید به گونه ای عمل کند که؛
▪️اولاً؛ #کارمندان احساس احترام و توجه نمایند و
▪️ثانیاً؛ برای نیل به حداکثر بهره وری #نیروی_انسانی در سازمان ها مشکلات آن ها رسیدگی و حتی المقدور مرتفع گردد.
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۱، شماره ۹۵۲
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
تبیین مفهوم رهبری تحول دیجیتال
#دکتر_مژگان_نوری
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#تحول_دیجیتال
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
مدل هرم دانش #حسین_خنیفر #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #ابعاد_تفکر_طراحی #پایگاه_جامع_مدیریار www.mod
مدل هرم دانش
#حسین_خنیفر
🔴 پیش از تحلیل این بحث، بهتر است که ماهیت مدل را از در اندیشه دو فیلسوف متاخر (پوپر و بودون) بررسی کنیم.
✅ بیشتر فیلسوفان #کارل_پوپر را برجسته ترین نماینده فکری خردگرایی انتقادی می دانند. او معتقد است: مدل متشکل است از عناصر معینی که یک رابطه نوعی نسبت به یکدیگر قرار گرفته اند. بودون مدل را چنین تعریف کرده است: مدل روشی کنترلی است که امکان شرح و تاویل در مورد روابط بین دو متغیر را فراهم می سازد. مدل قصد اثبات روابط واقعی بین دو متغیر را دارد و روابط واقعی چیزی است که به طور تجربی و با آزمایش، بدلی بودن آن ثابت نمی شود.
✅ در واقع، هدف اساسی #مدل_ها بیشتر کردن فهم ما از عوامل و روندهای پیچیده دنیای واقعی است و از طریق آن ها می توان جهان را به اندازه و وضع دلخواه در آورد. در ساختن مدل سعی بر آن است که مهم ترین اجزای یک پدیده را تحت شرایط دلخواه بازسازی کنیم، اگر چه نمی توان آن ها را بهترین وسیله برای به آزمایش گذاردن نظریه ها و پیش فرض های علمی به شمار آورد.
✅ منظور ما از مدل سیستم واقعی، نمایشی است از یک گروه اشیاء و یا ایده ها به شکلی غیر از آنچه خود سیستم داراست. در حقیقت #مدل، ابزاری است است برای تحلیل واقعیت ها و ساده کردن پیچیدگی های موجود در جهان واقعی.
✅ #مدل_هرم_دانش که مدلی از جهان دانش است و برخی حقایق در خصوص سلسله مراتب دانش را به کمک شکل ها، حروف و نشانه ها روشن می سازد. نظریه پردازان مدیریت دانش، معمولا بحث از درباره دانش را با هرم دانش آغاز می کنند و جهان دانش را به صورت هرمی، شامل داده های خام در سطح پایین تا فرزانگی در رأس آن، به تصویر می کشند. این مدل سلسله مراتب دانش را به ما نشان می دهد.
✅ در مدل سلسله مراتبی ابتدا داده های ضمنی قرار دارد که کاملا مشروح و ذره ای هستند و بعد از آن، عملیاتی قرار دارند که با عنوان فراداده شناخته می شوند. در سطح بعدی، اطلاعات مدیریت، که تلخیص و انباشته شده و هوش فرااطلاعات را ایجاد می کنند، در سطوح بالاتر #دانش_سازمانی را به همراه فرزانگی قرار دارد. به این سطح فرادانش گویند.
✍ منبع: درآمدی بر مدل سازی در علوم رفتاری، حسین خنیفر، ص ۳۱
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#ابعاد_تفکر_طراحی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ چهار بعد مدیریت بیرکینشاو
#Julian_Birkinshaw
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ چهار بعد مدیریت بیرکینشاو #Julian_Birkinshaw #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www
✍ چهار بعد مدیریت بیرکینشاو
✅ #جولیان_بیرکینشاو استاد مدیریت بینالمللی و راهبردی دانشگاه کسبوکار لندن، چهار بعد مدیریت را در کتاب خود با عنوان «بازآفرینی مدیریت» مطرح کرد. این چارچوب چهار بعد مربوط به شیوهها و فرایندهای کلیدی مدیریت را نشان میدهند.هر بعد دو اصل مخالف هم دارد.
✅ این اصول «مفروضات یا عقایدی درباره روشهای فعلی یا ایدهآل است». این اصول اساس اقدامات روزمره #مدیران سازمان تان هستند. اصول سمت راست هر بعد #اصول_سنتی هستند: این رویکردهای مدیریتی ده ها سال قدمت دارند. اصول سمت چپ اصول جایگزین هستند: اینها دیدگاههای جدید مدیریت هستند.
✅ میتوانید با این چارچوب، روش فعلی مدیریتتان را بررسی کنید و ببینید که آیا میتوانید #مدل_مدیریت اثربخش تری را طراحی کنید یا خیر (مدلی که متناسب با راهکار و شیوه کسبوکارتان باشد).
🔴 ابعاد و اصول مربوطه:
⭕️ مدل کسب و کار
1⃣ مدیریت در طول: فعالیتها
این بعد نشان میدهد که مدیران چگونه فعالیت هایشان را با کسانی #هماهنگ میکنند که مستقیماً زیردستشان نیستند. اصول مخالف عبارتاند از:
▪️#دیوان_سالاری
با رویکرد دیوانسالارانه، سازمانها از قوانین رسمی، نقشها و روشهای کاری و راهنمای رسمی برای انجام کارها استفاده میکنند. نتایج قابل پیش بینی هستند. #دیوان_سالاری تا حدی در بیشتر سازمانها لازم است؛ و در سازمانهایی بسیار مهم است که با خطرات بزرگی (از جمله ایمنی یا سلامت) سروکار دارند.
▪️#خلاقیت_مداری
خلاقیت مداری اتفاق خودجوش است و بر پایه استقلال و خودکفایی است (اگر میخواهید افرادتان به خودشان انگیزه دهند، خیلی مهم است). افراد خودشان را سازماندهی میکنند، مستقل کار میکنند و سریع اقدامات مربوطه را انجام میدهند. خلاقیت مداری منجر به نوآوری و خلاقیت و همچنین تقویت روحیه و #مشارکت بهتر میشود.
⭕️ سیستم سازی کسب و کار
2⃣ مدیریت رو به پایین: تصمیمات
این بعد مربوط به نحوه تصمیمگیری افراد در سازمان است. این اصول عبارتاند از:
▪️#سلسله_مراتب
سلسلهمراتب بر اساس اقتدار و قدرت است. مدیران ارشد #تصمیم_گیرنده هستند، چون در مقایسه با زیردستان، تخصص بیشتر و دیدگاه بهتری به کل مسئله دارند. فرض سلسلهمراتب این است که «رئیس آگاهتر است»، حتی وقتیکه درست نباشد. میتواند مانع ارتباط با ردههای بالای سازمان شود و میتواند منجر به تصمیمگیری ضعیف افراد قدرتمند شود.
▪️#خرد_جمعی
خردجمعی وقتی است که افرادی از تمام ردههای تیم و سازمان در #تصمیم_گیری سهیم هستند و با کمک هم، برای حل مسائل تلاش میکنند. این کار روحیه و مشارکت را بالا میبرد و وقتی افراد بادانش (مانند کارکنانی که با مشتریان ارتباط دارند) در فرایند تصمیمگیری دخیل هستند، تصمیمات را بهتر میکند. عیب استفاده از خرد جمعی این است که اگر تعداد افراد دخیل در فرایند خیلی زیاد باشد، تصمیمگیری خیلی طول میکشد. اگر لازم باشد که بهموقع تصمیم بگیرید، این مشکل جدی است.
⭕️ استراتژی کسب و کار
3⃣ مدیریت اهداف
این بعد مربوط به نحوه تعیین و تلاش برای #اهداف_سازمان است. اصول عبارتاند از:
▪️#هم_ترازی
با همترازی، همه در جهت هدف مشترک سازمان تلاش میکنند. با این اصل، #مدیران به سادگی میتوانند اعضای تیمشان را در یک جهت مدیریت کنند و اگر راهکار سازمان نیازمند اقدامات بسزا و هماهنگ باشد، این نکته خیلی مهم است. یکی از مشکلات همترازی این است که مدیران ذاتاً از شاخصهای کلیدی عملکرد برای سنجش پیشرفت استفاده میکنند.
▪️#انحراف
با «انحراف»، افراد بصورت غیرمستقیم برای اهداف و مقاصد #تلاش میکنند. مثلاً بجای تعیین هدفی مانند «افزایش ۱۵ درصدی فروش»، سازمان ممکن است اهدافی را تعیین کند که کیفیت برخورد کارکنان با مشتریان جدید یا دیدگاه آنها را به رضایت کارمندان نشان میدهد. یکی از پیامدهای بلندمدت این افزایش فروش می باشد. (یعنی هدف کلی سازمان).
⭕️ رهبری کسب و کار
4⃣ مدیریت انگیزه فردی
این بعد مربوط به میزان #انگیزه_افراد در سازمان است. اصول عبارتاند از:
▪️#بیرونی
#انگیزه_بیرونی به معنی رویکردهای انگیزشی بیرونی مانند افزایش دستمزد، ترفیع یا تحسین است که بیرونی است. عوامل منفی مثل فشار و تهدید هم میتوانند جزئی از انگیزه بیرونی باشند.
▪️#درونی
#انگیزه_درونی مربوط به پاداش انجام درست کار یا فعالیت است. عوامل انگیزشی درونی معمولاً خیلی لذتبخش هستند. بیشتر فعالیتهای تفریحی و سرگرمی بر اساس انگیزه درونی هستند.
#Julian_Birkinshaw
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل کوه یخ منابع انسانی
#موفقیت مثل یک کوه یخ است که مردم قسمت پنهانش را نمی بینند! ولی افراد موفق با آن دست و پنجه نرم کرده اند. این مسئله مهم در مدیریت منایع انسانی باید بعنوان یک اصل شاخص در نظر گرفته شود.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
#مدیریت_منابع_انسانی
www.modiryar.com
@modiryar
✍ تقوای جمعی
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ مفهوم شناسی تقوا
تقوا براي روح مانند خانه است براي زندگي و مانند جامه است براي تن. در قرآن از تقوا به جامه تعبير شده است: «و لباس التقوي ذلك خير» يعني #تقوا به عنوان جامۀ روح برای شما بهتر است. تقوا لازمه زندگي هر فردي است كه مي خواهد انسان باشد و تحت فرمان عقل زندگي كند و از اصول معيني پيروي كند. بر اين اساس تقوا يعني اين كه انسان خود را از آنچه از نظر دين و اصول خطا و گناه و پليدي و زشتي شناخته شده حفظ كند و مرتكب آنها نشود. در برخی متون از تقوا با تعابیر «پروا کردن» و«ملاحظه کردن» یاد می شود. یعنی ملاحظه ی خدا را بکنید، پروا داشته باشید از خدای متعال که همواره کردار و گفتار شما را نظارت می کند.
✅ تقوای جمعی
در اسلام جمع گرايي و برگزاري اجتماعات اهميت زيادي دارد. حکایت همان جمله معروفه ي «يدالله مع يد الجماعة»؛ براي همين ثواب برگزاري نماز به صورت جماعت غير قابل شمارش است. همان طور كه اسلام به تشكيل اجتماعات اهميت زيادي داده است براي برقراري و تداوم نظام هاي اجتماعي نيز قواعد و قوانين متعددي وضع نموده كه رعايت آن ضامن بقاي #سلامت_جمعي و گروهي است. افراد زيادي وجود هستند كه در قالب رفتار فردي موجه و قابل قبول هستند ولي متأسفانه در قالب انحرافات گروه ها در مسير يك جريان قرار گرفته و منحرف مي شوند. نمونه بارز آن در ورزشگاه هاي كشور قابل مشاهده است. بسياري از جواناني كه در قالب گروه هاي هوادار يك تيم ورزشي هستند به شخصه انسان هاي منظم و با ادبي هستند ولي در قالب گروه اجتماعي و در مسير هيجانات يك مسابقه ي ورزشي از خود بي خود گشته و در يك حركت عجيب فحاشي يا بي نظمي مي كنند و يا به اماكن ورزشي آسيب وارد مي نمايند. اين خود مثال ساده اي است كه به ساير گروه هاي اجتماعي نيز قابل تعميم است.
✅ مصادیق تقوای جمعی
گروه چيزي فراتر از اجتماع افراد است بر همين اساس براي مصون ماندن از آسيب هاي گروه ها يا اجتماعات با مفهوم «تقواي جمعي» مواجه مي شويم كه مقوله اي فراتر از اجتماع افراد متقي است. رهبر انقلاب در این رابطه خطاب به مسئولان توصیه می کند؛ « من و شما که مسئولیم -همهی ما- به رعایت تقوا بیش از دیگران نیاز داریم... مجموعه ها و جمع ها و جریان ها، علاوه بر تقوای فردی اعضای خود، باید در نگاه کلان از تقوای جمعی نیز برخوردار باشند چرا که در غیر این صورت، افراد متقی حاضر در این جریان ها نیز، به علت خطای عمومی جمع، به انحراف و خطا می افتند.» تقواي جمعي مصاديق عملي دارد. اگرجريانات و گروه ها در نظام #ارتباطات_اجتماعي خود، جذب حداكثري و دفع حداقلي، اثبات خود به جاي نفي ديگران، روحيه جمع گرايي، داشتن نظام سيستمي وكل نگر، در نظر گرفتن منافع ملي، تحمل نظرات مخالفين، احترام به قانون و حقوق ديگران و ... را رعايت نمايند تقواي الهي در قالب نظام هاي اجتماعي متجلي مي گردد.
✅ منشور اخلاقی نظام اجتماعی
امروزه نظام اجتماعي به گونه اي است كه آدمي براي رفع بسياري از نيازهاي خود به صورت فردي توانايي كافي ندارد. از اين رو گروه ها، سازمان ها، تشكل ها، حزب ها و سازمان هاي متعددي تشكيل گرديده است. حال اگر در ارتباطات اجتماعي افراد عضو گروه هاي مختلف، براي تحقق منافع گروه خود منافع ديگران را نفي كنند با عنايت به قابليت هم افزايي گروهي اتفاقات نابهنجاري در اجتماع مي افتد كه به مراتب بدتر از عدم رعايت #تقوای_فردي است. به وسيله تقواي جمعي گروه هاي اجتماعي همواره خود را در چارچوب يك منشور اخلاقي كه برگرفته از اخلاق، شرع و انسانیت است دانسته و همواره رفتار خود را با آن تطبيق و تنظيم مي نمايند.
✅ صلاح و فلاح جمعی
یکی از مواردی که صلاح و فلاح جمعی را تقویت می کند وفاداری به واجب موکد دینی به نام «امر به معروف و نهی از منکر» است که رهبر معظم انقلاب از آهن به عنوان «واجب فراموش شده» تعبیر می کنند. گاهی عده ای ناآگاهانه و شاید هم مغرضانه این واجب موکد را به عنوان دخالت در اموردیگران توصیه می نمایند در صورتی که کاملاً با روح آن منافات دارد. این مهم به معنای مسئولیت پذیری اجتماعی و حفظ حساسیت عمومی نسبت به رعایت اصول اخلاق و حدود قوانین اجتماعی است. شاید بسیاری از انحرافاتی که امروز در سطح جامعه و در رفتارهای ناصواب عمومی قابل مشاهده است حاصل عدم توجه به این واجب دینی است. خود را در محضر خدا دانستن، احترام به مردم و حقوق دیگران، در نظر گرفتن مصالح و منافع عمومی به جای تمایلات فردی، رعایت مبانی و آداب اخلاقی از مهم ترین پیش نیازهای تحقق #تقوای_جمعی است.
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱، شماره ۳۸۷۱
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar