✍ ابعاد جهت گیری کارآفرینی (گرایش کارآفرینانه)
✅ مفهوم سازی این سازه توسط صاحبنظران گوناگون صورت گرفته است. سه جنبه در بیشتر #نظریه_ها وجود داشته است:
▪نوآوری
▪پیشگامی
▪ریسکپذیری
✅ پژوهشهای گذشته، گرایش کارآفرینانه را از پیشبینهای اصلی برای عملکرد کسبوکار معرفی نموده اند. رابطه گرایش کارآفرینانه و عملکرد کسبوکار به خوردن قرص خواب و بهرهمندی از خواب بهتر تشبیه شده است. چنین رویکردی از ویژگیهای اصلی افراد کارآفرین جهت #رهبری_کارآفرینانه است.
✅ برای سنجش ابعاد مختلف این مقوله مقیاسی استاندارد توسط #کوین و #اسلوین طراحی شده است. این مقیاس شامل سه بعد ریسکپذیری، نوآوری و پیشگامی است. در ادامه هاگس و مورگان مقیاسی شامل پنج بعد طراحی و ارائه نمودند. هر دو مقیاس در پرسشنامه گرایش کارآفرینانه ارائه شدهاند.
▪نوآوری
▪استقلال
▪پیشگامی
▪ریسکپذیری
▪رقابت تهاجمی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ درمان های رفتاری نسل اول تا نسل سوم
✅ برخی از #رفتارگران، روند توسعه نظریه های رفتاری را به سه نسل تقسیم می کنند. نسل اول درمان های رفتاری که در طی دهه های ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ گسترش یافتند، شامل کنترل محرک، تقویت و تنبیه، درمان های بیزاری آور، درمان های مبتنی بر مواجهه و درمان با استفاده از سرمشق گیری هستند. این درمان ها بر تغییر و اصلاح رفتارهای مشکل زا و قابل مشاهده مراجعان از طریق تغییر شرایط تأثیرگذار بیرونی تأکید دارند.
✅ ویژگی نسل دوم #درمان_های_رفتاری که در نیمه دهه ۱۹۶۰ ظهور یافتند، توجه به عوامل شناختی به عنوان تعیین کننده های مهم رفتارهای مشکل زا است. درمان های شناختی- رفتاری، افکار و باورهای ناکارآمد مراجعان را با روشهای شناختی و همچنین فنون نسل اول رفتاری تغییر میدهند.
✅ در دهه ۱۹۹۰ نسل سوم درمان های رفتاری پدیدار شدند. هدف اصلی درمان های رفتاری نسل اول و نسل دوم حذف یا کاهش مشکلات مراجعان است؛ در حالی که هدف درمان های نسل سوم، پذیرش فعال انواع مختلف ناراحتی های #روانشناختی و حتی دردهای جسمی به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از زندگی است. به عبارت دیگر، مراجعان می آموزند که با وجود درد و ناراحتی غیرقابل اجتناب، اموری را که از نظر آنها مهم و ارزشمند است انجام دهند.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ چارچوب مفهومی اکوسیستم کارآفرینی دانشگاه بنیان
#دکتر_یعقوب_انتظاری
✅ اکوسیستم هاي #کارآفرینی_دانشگاه_بنیان در زیست بومی از نظام هاي فرهنگی، اجتماعی، اقتصادي و سیاسی شکل می گیرند. مولر و توماس ضمن تأکید بر این موضوع نشان دادند که فرهنگ فردگرایانه بیشتر از فرهنگ جمع گرایانه و نیز فرهنگ هاي با اجتناب پایین از عدم اطمینان بیشتر از فرهنگ هاي با اجتناب بالا از عدم اطمینان کارآفرینی را تشویق می کنند، چون در این فرهنگ ها گرایش نوآوري و گرایش کانون کنترل درونی (بهعنوان دو صفت کارآفرینی) بهتر از دیگر فرهنگ ها در افراد شکل می گیرند.
✅ #دانتاس و همکاران نشان دادند که نوع اقتصاد یک کشور، فرهنگ ملی و ارزش هاي اجتماعی یک جامعه در توسعه یا عدم توسعه انواع کارآفرینی در کشور نقش مهمی دارند. اندرسون و میلر نشان دادند که سرمایه اجتماعی به عنوان سرمایه نهادینه شده در شبکه اجتماعی، اعتماد متقابل و رابطه متقابل بین افراد، گروه ها و سازمان ها در شکل گیري و دوام کارآفرینی دانش بنیان نقش اساسی دارند. محیط مرکب از این بسترها را زیست بوم اکوسیستم هاي #کارآفرینی دانشگاه بنیان می نامیم.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدیریت رفتار خانوادگی
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ «و از نشانه هاى او این که همسرانى از جنس خودتان براى شما آفرید تا در کنار آن ها آرامش یابید، و در میان تان مودّت و رحمت قرار داد؛ در این، نشانه هایى است براى گروهى که تفکّر مى کنند» این جمله نورانی بخشی از آیه ی ۲۱ سوره مبارکه روم است که در آن خداوند متعال به آدمی بشارت می دهد که برای آرامش شما همسرانی آفریدیم از جنس خودتان که در کنار هم در زندگی و #آرامش باشید.
✅ حال به راستی انسان ها چه بلایی سر خود می آورند و یا چگونه رفتار می کنند که این نعمت الهی که قرار است حال ما را خوب کند، لحظات عمر ما را به بهترین شکل سپری نماید و نیازهای روحی و جسمی ما را مرتفع سازد گاهی گویی حالت عکس پیدا می کند؟ ذات و فطرت انسان پاک است و بر مبنای #شفافیت و سلامت بنا نهاده شده است و هر کسی در این مسیر حرکت و زندگی نماید بدون شک آرامشی دائمی خواهد داشت که هم زندگی دنیایی او را سامان می بخشد و هم عاقبتش را به خیر می نماید.
✅ اما این آدم سرکش و در بسیاری مواقع نافرمان بعضاً #لجبازی می کند و مانند شناگری می شود که دوست دارد خلاف جهت آب شنا کند و کلی انرژی و توان خود را بدین شکل هدر دهد و گذر از مسیر را برای خود سخت و پیچیده نماید. آن چه در زندگی زناشویی قطعی است همین معنا و برداشتی هست که به صراحت این آیه ی شریفه بدان می پردازد.
✅ اما آدمی در برابر برخی مسائل زندگی از خود رفتارها و یا واکنش هایی نشان می دهد که در مرور زمان کار را برای خود سخت می کند. هر مرد و زنی که با هم پیمانی دائم و پربرکت می بندند، #ازدواج می کنند و خانواده تشکیل می دهند بنا به تعبیر پیامبر اعظم(ص) کاری را انجام داده اند که: «در اسلام، بنایی که در نزد خدا محبوب تر از ازدواج باشد بنا نشده است»
✅ اما این اقدام مهم بدان معنا نیست که همواره همه چیز گل و بلبل باشد و هیچ گاه اختلافی به وجود نیاید یا چالشی ایجاد نگردد. حتی گاهی این اختلاف ها و مشکلات مسائل پیچیده و یا دعواهای شدید ایجاد می کند که بسیار مهم است قبل از هر چیزی شیوه ی #رفتار و گفتار صحیح در این موارد را بیاموزیم. باید بپذیریم زندگی خوب داشتن نیازمند آموزش دیدن با توجه به شرایط جامعه دارد.
✅ هر فردی حتی اگر مدارج علمی و تحصیلی بسیار بالایی نیز داشته باشد باید همواره از لحاظ روانشناختی و اصول مدیریت رفتار خود را نیازمند توسعه و آموزش بداند. این جمله بدان معناست که بهره گیری از دانش روز، تجربه های دیگران و #مشاوره نیاز دائمی انسان است که در هر سنی به اقتضای شرایط هر فرد احتیاج به آن قطعی است هر چند کم و کیف آن برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود.
✅ علاوه بر این لازم است در #خانواده کارهایی در جهت افزایش نور معنوی و به دنبال آن، حل اختلافات خانوادگی صورت پذیرد. نگاه مهربانانه و اهدای عشق و محبت به اعضای خانواده از توصیه های موکد اسلام است که برای آن خداوند مهربان وعده ی اجر و پاداش بیکران داده است. امر مهمی که علم روز در حوزه مدیریت خانواده و رفتار عمومی نیز به شدت بر آن تأکید می کند.
✅ علاوه بر #مهرورزی و عشق ورزی اصول مهمی همچون؛ معنویت، خویشتن داری، وفاداری، فداکاری، تبعیت اهداف فردی از اهداف خانوادگی، یاری رسانی، توجه و گذشت از مهم ترین توصیه های لازم برای حفظ اصالت رفتاری انسان در میان اعضای خانه و خانواده است.
✅ #خانواده بهترین و امن ترین قرارگاه رفتاری و پناه عاطفی انسان است که می تواند امید به زندگی را افزایش دهد، در بسیاری موارد مانع انحراف و اشتباه انسان شود و در بروز مسائل و مشکلات با روحیه مودت و همکاری میان اعضای آن گذر از مسیر تعالی و پیشرفت سالم تر و راحت تر شود.
✅ از نظر شرعی و عرفی در جریان #زندگی و در طول ارتباط میان زن و مرد، والدین و فرزندان، خواهرها و برادرها و... حقوق و تکالیف متقابلی وجود دارند که باید برای دستیابی به زندگی سالم و راحت همه ی افراد آن ها را به شایستگی فرا بگیرند و به مفاد آن وفادار و متعهد باشند. در این صورت مدیریت رفتار خانوادگی به احسن وجه صورت خواهد پذیرفت و رفتار انسان در خانه و در کنار اعضای خانواده بر مدار قانون، انصاف و اخلاق خواهد بود.
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻یکشنبه ۲۰ خردادماه ۱۴۰۳، شماره ۴۲۳۵
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ ابعاد ساختاری و محتوایی سازمان
✅ امروزه #محیط_سازمان_ها محیطی پیچیـده، آشـفته و همـراه بـا عدم اطمینان است. ساختار سازمانی متناسب با سازمان یکی از عوامل مهم و اساسی جهت دستیابی سـازمان به اهدافش و رویارویی بـا چـالشهـای محیطـی محسـوب مـیشـود. مـدلهـای طراحـی ساختار باید به گونهای باشد که انواع پیچیدگیهای پیش روی سـازمان ماننـد پیچیدگی موجود در محیط و پیچیدگی روابط بین ذينفعان را درك کنـد.
✅ برای #طراحی_ساختار_سازمانی یک سازمان باید دو بعد ساختاری و محتوایی را در نظر گرفت و اطلاعات مورد نیاز را با استفاده از روشهای گوناگونی مثل پرسشنامه و مصاحبه جمعآوری کرد و همچنين نمودارهای مناسبی از دادههای خام را برای تحليل اطلاعات مرتبط تهيه کرد. در ادامه به معرفی ابعاد ساختاری و محتوایی پرداخته شده است.
🔴 #ابعاد_ساختاری
▪تخصصی بودن
▪سلسله مراتب
▪حرفه ای بودن
▪استاندارد
▪پیچیدگی
▪رسمیت
▪تمرکز
🔴 #ابعاد_محتوایی
▪اندازه
▪محیط
▪اهداف
▪فرهنگ
▪استراتژی
▪تکنولوژی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل طبقه بندی پیروان (کارکنان) از نظام رهبری سازمان
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل طبقه بندی پیروان (کارکنان) از نظام رهبری سازمان #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریا
✍ مدل طبقه بندی پیروان (کارکنان) از نظام رهبری سازمان
✅ پیروی سازمانی و #رابرت_کلی به یکدیگر گره خورده اند. رابرت کلی (۱۹۹۲) در کتاب پرفروش و موثر خود «قدرت پیروی»، شاید اولین مدل حاصل از تلاش علمی برای طبقهبندی پیروان (کارکنان) را معرفی نمود. او که در زمینههای آموزش و روانشناسی تحصیل کرده بود و دکترای خود را در هاروارد بدست آورده بود، براساس دو بعد فعالیت-انفعال و تفکر مستقل-وابسته، کارکنان را به چهار گروه زیر تقسیم بندی کرد:
▪اثربخش یا ستاره
▪ازخـود بیگانـه
▪بله قربانگو
▪منفعل
✅ زمانی که در پیوند با #شبکه_رهبری موتون و بلیک این طبقهبندی به مدل رهبری اقتضای هرسی و بلانچارد ارتقا یافت، حیات خود را تا به امروز به عنوان یکی از کاربردیترین و موثرترین روشهای توصیف، پیشبینی و مداخله در مبحث رهبری ادامه داده است.
✅ با توجه به اینکه همه افراد بیشتر زمان خود را در #نقش_پیروی سپری میکنند (حتی مدیران)، چگونگی پیروی تعیینکننده بخش بزرگی از رضایتمندی ما از زندگی روزمره است. پیروی با وجود این اهمیت واضح و مشخص در مقایسه با بحث رهبری جذابیت کمتری برای محققین داشته است. جالب آن است که در حالی که مدلهای توصیفی معتبر برای مبحث رهبری بیش از ۲۰ عنوان هستند برای مبحث پیروی این مدلها به سه یا چهار مدل محدود میشوند.
✅ این #پیروان هستند که رهبران را رهبر میکنند، رهبر بدون پیرو بی معنا است. توجه به مبحث پیروی زمانی مورد توجه قرار گرفت که اهمیت رابطه رهبران و پیروان مشخص گردید. به عنوان مثال موثرترین رهبران سیاسی و اجتماعی دنیا را با پیروان دیگر در نظر بگیرید.
✅ فرض کنید گاندی سعی میکرد در آلمان رهبری کند یا هیتلر در هندوستان رهبری کند. پیروان در بسیاری موارد رفتارهای #رهبری_رهبران را خنثی میکنند. درک رابطه دوسویه مبحث رهبری بین رهبر و پیرو به اندازه توسعه رهبری مهم است.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ تبیین دکترین نظام پیشنهادها با رویکرد مدیریت مشارکتی
✅ #نظام_پیشنهادها ،یکی از زیر سیستم هاي نظام #مدیریت_مشارکتی است که با کمک آن می توان از دانش و اندیشه کارکنان براي مساله یابی و حل مسائل و مشکلات سازمانی بهره جست و در حوزه مدیریت دانش، بدست آوردن و پردازش دانشی که در ذهن افراد وجود دارد (دانش ضمنی) از اهمیت بالایی برخوردار است. در نظام دکترینولوژي مدرن، استراتژي؛ تاکتیک و تکنیک ریشه در دکترین دارند.
✅ طرح ریزي هر سه مولفه اشاره شده انجام نخواهد پذیرفت؛ مگر تکلیف خود را با #دکترین روشن نمائیم. تبیین دکترین نظام پیشنهادها اشراف دارد به موارد زیر:
▪چیستی(What)
▪چرایی(Why)
▪چگونگی (How)
✅ چیستی، چرایی و چگونگی یک پدیده، که به ما فلسفه آن موضوع را می دهد. لذا باید سعی بر تبیین مفاهیم کاربردي سیستم هاي نظام پیشنهادها و مدیریت دانش و همچنین تشریح چیستی، چرایی و چگونگی آن دو در راستاي دکترین نظام #پیشنهادها و به تبع آن در بستر تفکر همگرا باشد.
✅ نتایج مطالعات صورت پذیرفته حاکی از آن است شفاف سازي وجوه اشتراك و افتراق سیستم هایی نظیر نظام پیشنهادها و #مدیریت_دانش، موجبات ارزش آفرینی ملی و سازمانی و نیز بهبود مستمر سیستم را فراهم نموده و ضمن اجتناب از دوباره کاري ،نگاه سیستمی به فرآیندها جایگزین نگاه جزیره اي در سازمان می گردد.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ تکنیک ها و سیستم های مدیریتی بهبود سازمان
✅ مقصود از #بهبود_سازمانی این است که بتوان نگرش ها، ارزش ها و باورهای کارکنان را تغییر داد به گونه ای که کارکنان بتوانند تغییرات فنی را درک نموده و آنها را به اجرا درآورند. معمولاً این اقدامات در قالب تجدید سازماندهی و طرح ریزی مجدد تشکیلات انجام می شود.
✅ #تحولات_تکنولوژیکی، شتاب فزاینده علم و دانش و ارتقای انتظارات و ارزشهای فکری محیط پیرامون و به طور کلی نمونه هایی از این تغییرات و نیروی وارده برپیکرة سازمانها، مدیر امروزی را ناگزیر میکند برای حفظ حیات سازمان، خود و استراتژی ها و خط مشی های خود را با تغییرات منطبق نموده و همگام با آنها در مسیر بهبود حرکت کند.
✅ بهبود سازمانی به عنوان یکی از ابزارهای کاربردی برای برنامههای استراتژیک و تغییرات بنیادی در سازمان محسوب می شود. اگر نیاز به تغییر احساس نشود و مدیر عالی سازمان به ایجاد تغییر باور نداشته باشد، ترویج ارزشها و #الگوهای_رفتاری جدید به منظور بهبود سازمانی، تقریباً غیرممکن می شود.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ الگوی مفهومی (یا نظریه مادر) کارآفرینی
✅ #کارآفرینی (به طور صحیح: ارزش آفرینی) به فرایند #خلق_ارزش جدید (مادی یا معنوی) از طریق یک تلاش متعهدانه با در نظر گرفتن ریسکهای ناشی از آن گفته میشود. ماهیت کارآفرینی، طی سالهای گوناگون دستخوش تغییرات بسیاری قرار گرفته و اندیشمندان متعددی به آن پرداختهاند.
✅ از دیالکتیکهای مرتبط با فرصتهای عینی و ذهنی به عنوان #محور_کارآفرینی گرفته تا ایده کسب و کار جدید که دیویدسون مطرح میکند. از همین رو، اقتصاددانان هرگز تعریفی ثابت از «کارآفرین» یا «کارآفرینی» نداشتهاند. گرچه #مفهوم_کارآفرینی وجود داشت و قرنها شناخته شده بود، اما اقتصاددانان کلاسیک و نئوکلاسیک این افراد را از مدلهای رسمی خود کنار گذاشتند.
✅ #کارآفرینان با استفاده از مهارتها و ابتکار لازم برای پیشبینی نیازها و آوردن ایدههای جدید خوب به بازار، نقشی اساسی در هر اقتصادی بازی میکنند. البته گاهی در برخی از تعابیر و برداشتها اشتغالزایی و ایجاد اشتغال را نیز در دسته کارآفرینی قرار میدهند و آن را کارآفرینی مینامند که نمیتوان به قطعیت گفت که این تعابیر صحیح نیست زیرا برخی از نظریه پردازان #کارآفرینی تعریف های ابتدایی در این زمینه دارند که کاملا بر این مدل اشتغالزایی تطبیق دارد
#Entrepreneurship
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل مداخلات سرمایه روانشناختی
✅ #سرمایه_روانشناختی برای عملکرد و رفاه کارمندان حائز اهمیت است و به مجموعه منابعی گفته میشود که فرد میتواند برای بهبود عملکرد خود در شغل و موفقیت خود استفاده کند. سرمایه روانشناختی شامل چهار مولفه مختلف است:
1⃣ امید
2⃣ تاب آوری
3⃣ خوش بینی
4⃣ خودکارآمدی
✅ #سرمایه_روانشناختی_سازمان به عنوان بهبود و توسعه فردی کارکنان از منظر امیدواری، خودکارآمدی، انعطافپذیری و خوشبینی تعریف میشود. این عامل یکی از انواع سرمایه سازمانی در سازمان است که ریشه در مطالعات روانشناسی کار و روانشناسی صنعتی دارد.
✅ سرمایه روانشناختی میتواند عامل رشد و توسعه سرمایههای دیگر باشد. مفهوم سرمایه روانشناختی در اصل برای سازمانها طراحی شده است. #فرد_لوتانز پیشنهاد کرد که رشد در سازمانها باید به جای توسعه تحصیلی بر روی توسعه روانی متمرکز باشند.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ ماتریس بارن و مورگان و تحلیل پدیده های اجتماعی
✅ با توجه به طبیعت پدیده هایی که علوم اجتماعی به تلاش برای بررسی آنها می پردازد، اینکه چه پیش فرضها و مبانی فکریای بر ذهن تئوری پردازان و نگاه آنها به این پدیدهها سایه انداخته است، بسیار کلیدی و مهم است. بسیاری از دانشمندان این حوزه معتقد هستند پدیده های اجتماعی، #عینی هستند و مستقل از مشاهده گران وجود دارند و عده ی دیگر بر این عقیده اند که پدیدههای اجتماعی ساختههای #ذهنی (ذهن انسان) هستند و پژوهشگر به جای «مشاهده گر» باید یک «بازیگر فعال» باشد تا درکی از این پدیدهها داشته باشد.
✅ #بوریل و #مورگان در کتاب معروف خود «نظریههای کلان جامعه شناختی و تجزیه و تحلیل سازمان» یک ادعای کلیدی دارند: «تمامی نظریههای سازمان بر فلسفهای از علم و نظریهای از جامعه مبتنی هستند.» بر اساس این دسته بندی، بوریل و مورگان تئوریهای سازمان را به عنوان زیر مجموعهای از علوم اجتماعی، در چهار دسته تقسیم بندی میکنند. سه فصل ابتدایی کتاب با مطرح ساختن این ادعای کلیدی، به توصیف و تبیین دو بعد عینی و ذهنی در حوزه فلسفه ی علم و ابعاد نظم دهی و تغییر بنیادی در حوزه ی نگاه به جامعه میپردازد.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar