eitaa logo
الهادی
21.6هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
972 ویدیو
46 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 ما مُدام امام را کوچک می‌کنیم. خود پیغمبر خدا هم ملاحظه[ی مردم را] می‌کردند و گاهی می‌فرمودند: «رَأَيْتُ‏ فِي‏ مَا يَرَى النَّائِمُ»؛ (یعنی دیدم در آنچه آدم خواب می‌بیند) [یعنی حضرت وانمود می‌کردند که در خواب چیزی را دیده‌اند] بخاطر این‌که این مخاطب، این قضیه را فقط در خواب می‌تواند تصور کند، در ضمن هم، هیچ منافاتی ندارد که یک نبی یا امامی، خوابی هم ببیند. 🔸 آن قسمت از دیدن‌ها جدا، این خواب‌ها هم جدا؛ ولی هم‌زمان باید به گونه‌ای تعریف بشوند که بزرگی آن‌ها محدود به امور خیالیِ ما نشود. 🔹 اگر بنا باشد که مطالب کتاب‌ها غربال بشود، چقدر باید از مطالب آن حذف شود که مثلاً نویسنده‌هایشان می‌خواستند اهل بیت را مانند محدوده‌های خودشان محدود کنند و کوچک تعریف کنند؛ حتی در بخش کرامات هم همینطور بوده و به این زاویه کمتر توجه می‌شده است؛ 🔸 چون عالم قدس، برای ما اصلاً شناخته‌شده نبوده و نیست، رابط هم شناخته‌شده نیست. یک زندگی مادی صرف را می‌شناسیم و امام را هم کمی بهتر از این محدوده‌های مادی‌ای که داریم، در این زندگی مادی تعریف می‌کنیم. 🔹 مثلاً کسی خواب دیده است که این کار را بکند و می‌کند. اصلاً‌ بزرگی را نه برای خودمان، نه برای عالم غیب و نه برای امام نمی‌شناسیم. اگر بنا باشد که [فقط در] لفظ، چیزی بگوییم و دهانمان را پر کنیم، مثلاً بگوییم که همه عوالم، [در تحت سلطه امام است،] حرفی نداریم و این را می‌گوییم؛ اما نمی‌توانیم این معنا را درک کنیم. کد ۸۴۵ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 از آن ناحیه خیلی برکات [وجود دارد]؛ هر کسی هر برکتی برده، از این دو ناحیه‌ی قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) برده است. 🔸 گاهی یک عصمت و نگاهبانی و نگاهداری به فرد می‌دهند، یعنی اجازه نمی‌دهند که خیلی در گناه بیفتد و در جاهایی [او را] نگه می‌دارند. کد ۴۳۶۹ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 این ظلم، به معارف ما شده است. صغیر و کبیر می‌خواسته است که کتاب بنویسد، آمده و دیده که نمی‌تواند صبغه روحانی به خودش بدهد؛ یعنی انتقال به وسعت، برایش امکان‌پذیر نبوده است، آن عوالم بزرگ را کوچک و خیالی و مادی تعریف کرده است؛ 🔸 حتی فرمایشات اهل‌بیت را هم با دیدِ مادی، تجزیه و تحلیل کرده است و این ظلم را به روایات ما هم کرده است و الآن هم می‌گوید و مستمعین هم همین دید را پیدا می‌کنند. این مطابق ذوقشان است. چون همه نگاه‌ها مادی است و کوچک و محدود است و این تشبیه را هم، همه می‌پذیرند که آن [عالَم] را کوچک کنند. این‌طوری برایشان گواراتر است چون مردم فکر می‌کنند که انتقال به آن عالم، یعنی فنا و نیستی؛ چون نرفته و ندیده است؛ لذا مساوی با نیستی می‌داند. 🔸 اگر بخواهد نعمتی را از آن عالَم گزارش کند، باید یک رنگ و بوی دنیایی به آن بدهد، تشبیهاتش و حد و حدودش را دنیایی کند تا بتواند لمسش کند و حسش کند. و این کار را انجام میدهند، درحالیکه اهل‌بیت می‌خواستند ما را مهمان سفره‌های بزرگ کنند، نه این‌که خیالات ما را جوّال کنند و همهٔ آن فضاها را تشبیهات مادی و نگرش‌های خوبِ روزانه به آن‌ها بدهیم، به گونه‌ای که همین که هستیم باشیم، با همین محدودیت‌ها، با همین ذوق و سلیقه‌ها، فقط کنار اهل‌بیت باشیم، عملیاتی شدن این امر، کمی [غیر معمول است] کد ۸۴۵ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
مجله خُلُق شماره ۹۷ با مطالب متنوع اخلاقی، منتشر شد. 🏷 پرونده ویژه این شماره: سالک مجاهد (بررسی شخصیت اخلاقی و معنوی سید مقاومت) این پرونده شامل مطالب گوناگون و متنوعی است که برخی عناوین مهم آن عبارت است از: ▫️سیر خورشید/ مروری بر زندگی‌نامه سید حسن نصرالله ▪️عبد صالح خدا/ مصاحبه اختصاصی نشریه خُلُق با آیت‌الله کعبی ▫️موحد وحدت‌بخش/ مصاحبه اختصاصی نشریه خُلُق با آیت‌الله نجم‌الدین طبسی ▪️مصباح سید/ مصاحبه اختصاصی نشریه خُلُق با حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی مصباح درباره ارتباط آیت‌الله مصباح با سید حسن نصرالله ▫️گنجینه فضائل/ مصاحبه اختصاصی نشریه خُلُق با حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین زین‌الدین ☎️ برای تهیه با شماره زیر تماس بگیرید: ۰۹۱۲۳۵۱۳۸۷۲ انتشارات خُلُق ▪️https://eitaa.com/khologh_nashr ▫️@Kholoq_nasher
الهادی
مجله خُلُق شماره ۹۷ با مطالب متنوع اخلاقی، منتشر شد. 🏷 پرونده ویژه این شماره: سالک مجاهد (بررسی شخص
🔹با توجه به نکات ارزنده و بدیع و فراوانی که در این شماره از مجله خلق در مورد سید مقاومت طرح شده است لطفا جهت معرفی بهتر ایشان اطلاع رسانی بفرمایید. با تشکر ادمین
🔻 خدای متعال بشر را عمیق آفریده است؛ در مصادیق، اگر حداقل، خود ما مدت‌ها هم کار بکنیم، در نهایت، تفاوتی بین علم و جهل مرکب نمی‌دهیم. 🔸 در خیلی از مطالب گیر می‌کنیم. مقدمات به گونه‌ای چینش شده است که یافته‌های ما جهل مرکب است، حالا چه کسی می‌تواند این را تشخیص بدهد؟ هم کسی که جهل مرکب دارد، به امری یقین دارد، هم کسی که علم دارد، یقین دارد. حاصل این دو، خودش را در ما به صورت یکسان نشان می‌دهد و آن، یقینی است که در هر دو مورد داریم. 🔹 مثلا یک نفر آدم کم عقل را فرض کنید که از دهات آمده بود، صبح از کنار یک مغازه رد می‌شد، دید که یک نفر لُنگی بسته است و دیگی جلوی خود گذاشته است. پرسید این چیست؟ گفتند این کله‌پاچه است و این هم فروشنده است. پول همراه خودش نداشت و رفت. 🔸 دفعه بعد که به شهر آمد، دید که یک نفر لنگ بسته و کنار کوچه نشسته و یک قدح هم جلویش است و یک چیزی هم در قدح است. با خودش گفت: پس این هم کله‌پاچه است؛ چون این فرد، هم لنگ بسته است، هم قدح جلوی او هست، آب هم دارد و یک چیزهایی هم داخلش هست. 🔹 نمی‌دانست که این دومی، چرم‌دوز بود، و اینهایی هم که در قدح بود، چرم‌هایی بود که در آب خیس می‌کرد که بتواند بدوزد. ادامه دارد...‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
ادامه قبل... 🔻 آن فرد آمد و گفت که این پول را بگیر و به من کله‌پاچه بده. این شخص هم وقتی دید که این خیلی حواسش پرت است، گفت: باشد، بیا بنشین. 🔸 یک کاسه برداشت و چند تکه از این چرم‌ها را داخلش انداخت و آبش را هم داخل کاسه ریخت و گفت: بیا. این هم کناری نشست و شروع به خوردن چرم‌ها کرد و آبش را هم سرکشید. به این میگویند: جهل مرکب. 🔹 بعد برای این‌که کم نیاورد، وقتی که می‌خواست برود، در کنار گوش این پیرمردِ چرم‌دوز گفت که با خودت نگویی که این آدم، هالو بود و نفهمید، این کله پاچه، گوشت‌هایش نپخته بود. حالا می‌خواهد که ادعای علم هم بکند که نگویی که نفهمید و فریب خورد، گوشت‌هایش نپخته بود. 🔸 چقدر تفاوت است بین خوردن چرم و کله‌پاچه! ولی یک نفر در کمال قاطعیت می‌آید و فکر می‌کند که خیلی هم داناست و یک حاشیه هم به کارش می‌زند. این عمل، خیلی در کارهای ما سریان دارد. با فهم‌های کج، یک برداشت کجی هم داشته باشیم و یک حاشیه کج، اندر کجی هم بزنیم و بعد، دستی هم به پهلو بزنیم که أنا فلان و فلان... کد ۸۴۵ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
💠 ولادت الگوی صبر، فداکاری و بندگی، حضرت زینب کبری سلام الله علیها بر امام زمان علیه السلام و همه محبین مبارک‌باد. 🔸 همه باهم با ذکر صلواتی ارادت و عشق خودمان را به آن حضرت اعلام می‌داریم... 🔺 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
💠 راه رسیدن به زیبابینی 🔻 اگر انسان بتواند با یک زاویه‌ی دلش، دائما با خدا در تماس باشد، لحظه به لحظه، لذت برکات و رحمت الهی را در تمام زندگی‌اش حس می‏کند «و ما عند اللّه‏ خیر و أبقی» (و آنچه نزد خداست بهتر و پایدارتر است. شوری /۳۶) «و للآخرة اکبر درجات و اکبر تفضیلا» (و قطعاً درجات آخرت و برترى آن بزرگتر و بيشتر است. اسراء/۲۱). 🔸 ما ابهام زیادی داریم که مثلاً بعد از مرگ، چه به سرمان می‏آید؟ کجا می‏رویم؟ چه کار می‏کنیم؟ لذا می‏ترسیم، چون نمی‏دانیم آن طرف چه خبر است. 🔹 اگر [در این دنیا] کوچکترین لطمه به ما بخورد، ضرر می‏پنداریم، به خاطر اینکه از زمان بهره نبرده‏ایم و از امکانات استفاده نکرده‏ایم. شما حساب کنید به زندگی یک نفر، ضرر مالی یا... می‏خورد. قضایا به گونه‌ای پیش می‌رود که حالا که این ضرر به او خورد، می‏آید و مثلاً در مسیر حفظ قرآن می‌افتد -حالا یک مثالی که برای ما مهم است عرض می‌کنم- و بعد از یکی، دو سال حافظ قرآن می‏شود. 🔸 بعد نگاه می‏کند می‌بیند که فلان ضرر و اتفاق، باعث شد که او در جریان حفظ قرآن قرار گیرد، لذا دیگر به این اتفاق، به دید یک ضرر نگاه نمی‏کند، چون یک چیز خیلی بزرگ‌تر نصیبش شده است و آن را نفع می‌بیند. 🔹 اگر انسان در محدوده‌ی وظائفش، این حس را پیدا کرد یا رشد کرد، آن وقت [شبیه] جریان حضرت زینب (علیهاالسلام) می‏شود که فرمود: «ما رأیت الا جمیلا». اتفاق هر اندازه هم بزرگ باشد، چون که او رشد خود را کرده است، رضای خدا و رسول خدا و پدرش را به دست آورده است و وفاداریش را ثابت کرده است، در این قضیه خسارت ندیده است. همه‌ی این‌ها، نمره [و درجه] است. آن وقت، دنیا [در نگاه انسان] زیبا می‏شود. کد ۱۸۵ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
💠 حضرت زینب (س) غیر قابل قیاس با غیر معصومین(ع) 🔻 بین مقام چهارده معصوم (علیهم السلام) و مرتبه بعد از آنها خیلی فاصله است؛ مثل دریا و قطره و در بین خود آن‌ها [هم] درجاتی دارد، افراد عادی غالباً روی اجسام ولایت دارند؛ ولی دیگر در عالم برزخ و... ولایتشان سعه ندارد؛ 🔸 مثلاً حضرت زینب ‏سلام الله علیها را با حضرت زهراء سلام الله علیها نمی‏شود مقایسه کرد؛ ولی از آن طرف با غیرشان هم نمی‏شود مقایسه کرد. 🔹 بعضی‏ها می‏خواهند مقام حضرت زهراء (سلام الله علیها) را بالا ببرند؛ لذا ایشان را ترجیح بر حضرت علی (علیه السلام) می‏دهند و حال آنکه در اینجا حضرت زهراء (سلام الله علیها) را بالا نبرده‏اند بلکه حضرت علی (علیه‌السلام) را پائین آورده‏اند. 🔸 همین که انسان این را بفهمد که سوّمین سلطان عالم وجود حضرت زهراء (سلام الله علیها) است این خودش خیلی مهم است. کد ۶۰ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 حس درک معارف این‌طور نیست که من همین که هستم، باشم و فقط، به من علوم لدنی اضافه شود. اینطور نمی‌شود و چنین چیزی نداریم. حتماً تغییر می‌خواهد، از بین بردن خلأها و کاستی‌ها می‌خواهد. اصلاً این‌طوری [شدن،] به درد خدا و به درد عالَم غیب نمی‌خورد که من همین‌طور[که هستم پیش] بروم و فقط علمم اضافه شود. 🔸 جنس عالم غیب، یک جنس دیگری است و من باید دیدِ [وسیعی] پیدا کنم. دیدِ من در دنیا اینطور است که وقتی به جلو نگاه می‌کنم احیاناً تا صد متر را به گونه‌ای می‌بینم، تا دویست متر را به گونه‌ای دیگر و تا یک کیلومتر را به گونه‌ای دیگر می‌بینم. 🔹 این یک دید است که بشر دارد، زیاد و کمِ آن هم، خیلی با هم تفاوت نمی‌کند؛ ولی جنس عالم غیب، اگر بنا باشد من با آن آشنا باشم، نگرش وسیع را به من می‌آموزد؛ 🔸 یعنی آنقدر دیدِ باطن - که عین همین بصر و بصیرت، در آن‌جا کارایی دارد – [زیاد میشود که] می‌تواند [کل عالَم را] بزرگ ببیند و همه این دنیا را [نسبت به کل عالم] مثل یک گردویی بتواند ببیند و اگر بزرگ بشود، می‌بیند. 🔹 آن‌جا چه آسمانی هست؟ چه زمینی هست؟ چه نگرشی هست که این دنیای فعلی را می‌بیند. این دنیا [با اینکه] همین‌قدر است [و بزرگ است] ولی نسبت به آن وسعت [عالَم] مانند گردویی می‌ماند. آن فرد دیدش را زیاد کرده است نه این‌که [این دنیا را کوچک کرده باشد.] ادامه دارد...‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
ادامه قبل... 🔻 مشکل ما این است که می‌خواهیم برای موقعیتِ فعلی‌مان عالم غیب را کوچک کنیم. خداوند این‌ کار را نمی‌کند، این‌طوری به ما معرفت نمی‌دهد. ما داریم همه عوالم را به حدود و نگرش‌های مادی‌مان محقر و محدود می‌کنیم. 🔸 این‌طوری کسی رشد نمی‌کند. ما داریم با مسائل و معارف، خیالی برخورد می‌کنیم. نگرش بشر باید متفاوت بشود، آن‌وقت می‌بیند که چقدر کار دارد تا روحی دوباره دمیده شود و بصیرتی احیا شود که بتواند بزرگ ببیند. 🔹 و ما نباید بخواهیم که خدا و پیغمبر را در خانهٔ تنگِ دیدِ کوچک‌مان بیاوریم. این امکان‌پذیر نیست و چیزی هم به دست ما نمی‌دهد. 🔸 در نهایت ما مجبوریم که خودمان را به سمت وسعت و حقیقت‌نگری تغییر بدهیم. چون آن‌جا «وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ» آن‌جا همه روح و بزرگی و معارف است. ما باید خودمان را با آن عالَم وفق بدهیم، نه این‌که آن عالم را بیاوریم و تصورات مادی و مُحَدَّد از آن داشته باشیم و مُدام قضایا را مادی کنیم. 🔹 آیا حالا که خودمان نمی‌توانیم بزرگ بشویم، باید آن بزرگ‌ها را کوچک کنیم؟ چنین چیزی نداریم؛ ولی این ظلم، به معارف ما شده است. کد ۸۴۵ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 «فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجاباً» (و میان خود و آنان حجابی افکند (تا خلوتگاهش از هر نظر برای عبادت آماده باشد). مریم، ۱۷)، «من دونهم» یعنی من دون اهل بیت خودش، اتخاذ حجاب کرد، «فَأَرْسَلْنا إِلَيْها رُوحَنا فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِيًّا » (در این هنگام، ما روح خود را بسوی او فرستادیم؛ و او در شکل انسانی بی‌عیب و نقص، بر مریم ظاهر شد مریم، ۱۷) هر کلمه از آن، یک‌عالَم معنا دارد. 🔸 بدون روح الهی، بشر حیات پیدا نمی‌کند. اما برای گرفتنِ [حیات]، کمی مواظبت می‌خواهد. در مراحل ابتداییِ تجلیات روحانی و حالات خوب، گاهی ما کم می‌آوریم و یا فله‌ای عمل می‌کنیم و این خودش باعث عقوق می‌شود؛ 🔹 وقتی برای کسی یک اشتغالاتی و یک عنایاتی معنوی هست - ولو اینکه ضعیف باشد – اینها، در عالم مثال، یک صُوَری دارد مثلاً اگر [بخواهیم] مثال بزنیم، این آیه را می‌گوییم که فرمود: «فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجاباً فَأَرْسَلْنا إِلَيْها رُوحَنا»، دیگر خیلی این روح، بزرگ است، «فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِيًّا» همه این‌ها تأیید می‌کند که این روح، به صورت کامل، بر مریم (س) تجلی کرد؛ چون‌که بَشرِ سَوی، خیلی بلند و بزرگ است. 🔸 [حضرت مریم] شرایط را خوب گرفت و پیشرفتش خوب بود؛ لذا تمثل روح، به صورت بشرِ سَوی درآمد. ادامه دارد... ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
ادامه قبل... 🔻 اما برای ما اگر خیلی خوب کار بکنیم، در عالم فرض، ممکن است یک روحی به صورت یک کودکی بیاید. این کودک، نیاز به رشد دارد؛ [و] چون ما شرایط را به صورت کامل نداریم و رشدش را بلد نیستیم، او را ناراحت می‌کنیم و با اعمالمان ‌زندگی را برایش سخت می‌کنیم و او هم می‌رود. 🔸 [هنگامی که چله‌نشینی می‌کنیم،] یک چهل روزی، یک اربعینی از او پذیرایی مختصری داریم؛ اما بعد از آن، وقتی چله‌نشینی رها می‌شود، او هم ضعیف می‌شود و از حد حیات معنوی و استمداد روحانی از جانب حق‌تعالی محروم می‌شود؛ زیرا نمی‌تواند خودش را نگه دارد. بعد می‌بینیم که وای حالات ما خراب شد! یک تأیید ربانی به ما رسیده بود و ما قدرش را ندانستیم و آن هم رفت. حالاتمان خراب می‌شود. 🔹 در هنگام خراب شدن حال، برخوردهایمان متفاوت می‌شود و برخوردهای بیمارگونه پیدا می‌کنیم. از این، طلب‌کار می‌شویم، با همسرمان دعوایمان می‌شود، می‌گوییم: چرا این کار را نکردی؟‌ چرا؟‌ ولی نمی‌دانیم که همه به خاطر عملِ خود انسان است. ادامه دارد... ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
ادامه قبل... 🔻 دوباره قوایمان را برای یک حرکت دیگر جمع می‌کنیم. تا می‌آید که یک حرکت دیگر [شروع] بشود، طول می‌کشد، گاهی شش ماه طول می‌کشد. 🔸 لذا این‌طوری نبوده است که یک ذکری را وقتی حتی اساتید هم می‌دادند، امروز این ذکر را بدهند، آن آقا، بیست روز، سی روز رفت، خراب شد! مثلاً اگر سی روز بوده، روز سی و یکم دوباره بیاید [و دستور جدید به او بدهد]. نه، دیگر نمی‌آید؛ بلکه او باید برود سیر نزولی‌اش را تمام کند، [و بعد دوباره] مستحق و آماده [گفتن ذکری] شود. 🔹 و [معلوم نیست که] دوباره چه زمانی بشود که ذکر، مؤثر شود. این [شخص سالک] هم ضعیف می‌شود و تا بخواهد برای فصل بعد آمادگی حاصل شود، تازه در فصل بعد، جنس ارواح، مطلبش متفاوت است. کد ۸۴۵ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
شناسی 🔻 تولد اوليه ما از مادر، تولد جسمی ما بوده است. تولّد دومي که باید بکنیم تولد روح ايمان است و ارتقاء ايمان و رشد دادن آن روح و به حد استواء رساندن آن. 🔸 اگر اين تولد حاصل شد آن روح ایمان خودش راه ملکوت را بلد است و به ما هم ياد مي‏دهد. 🔹 مشکل عمده ما (که شايد بعضي از ما هم ندانيم) اين است که ما در مراحل اوليه تولد روح ايماني هستيم و آن روح غالباً در سنين کودکي به سر مي‏برد و غالباً کاري دست خودش مي‏دهد که منافات با رشد دارد و آن قدر پيش نرفته که رشد پيدا بکند. 🔸 رشد روح ایمان سال‌ها زمان مي‏برد تا به حدّ استواء در بيايد و مرد بشود. فعلا قواي عقلاني و روحي و ايماني ما در سنين کودکي است. بعضي از اوقات يک کارهاي خلاف مراقبه مي‏کنيم که درنتیجه روح ایمان مريض مي‏شود؛ مي‏افتد و مي‏ميرد؛ بعد [با توبه و استغفار و انجام اعمال صالح] دوباره متولد مي‏شود؛ بعضي‏ها در فاصله تولد دوباره روح ایمان همواره دارند زندگي مي‏کنند. 🔹 گاهی ممکن است ده سال، پانزده سال، در همين فاصله تولد دوباره روح ملکوتي و ايماني شخص زندگي عادی خود را بکند و زمان و فرصت را از دست بدهد. 🔸 انسان ابزار مؤيد روح ایمان را نمي‏شناسد؛ نمی‌داند چگونه از روح حيواني موجود در بدن، براي کمک به روح ايماني کمک بگيرد. همزمان آنچه که زير مجموعه روح حيواني هست در نشيب و فراز هستند و دارند زندگي مي‏کنند؛ مثلا قوت و ضعف اعصاب و خشونت‏ها و مشکلاتي که گاهی هستند و زير مجموعه روح حيواني می باشند، نشيب و فرازهايي دارند که در آن روح ملکوتي بي‏تأثير نيست. همزمان انسان بايد آنها را شناخت داشته باشد و آنها را براي رشد راه بيندازد. 🔹 اين جايگاه در قرآن در ضمن مثال‏هاي فراوان خوب تبيين شده است. تازه هر کسي نسبت به تولد روح ايماني‏اش با ديگري فرق مي‏کند. کد ۲۱۵ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 قرآن در مورد حضرت مریم سلام الله علیها می فرماید: فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنْبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا (آل عمران۳۷) (خداوند، او را به طرز نیکویی پذیرفت؛ و به طرز شایسته‌ای، (نهال وجود) او را رویانید) 🔸 شاید این جمله «فتقبّلها ربّها بقبول حسن»، با این سبک و مضمون، فقط راجع ‌به یک نفر باشد. اگر مورد دیگری پیدا کردید، به ما خبر دهید. 🔹 آنچه که مرسوم است، قبول حق‌تعالی به عمل تعلّق می‌گیرد، که هرچه خالص‌تر باشد، به قبول نزدیک‌تر است. این قبول باید این‌قدر راقی باشد که آرام‌آرام به شخص سرایت کند و از عمل، به عامل تعلق بگیرد؛ یعنی شخصیت و شخص مورد قبول واقع شود؛ لذا فرمود: «فتقبّلها ربّها بقبول حسن و انبتها نباتا حسنا و کفّلها زکریا». کد ۲۰۶۷۰ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دستورالعمل قرآنی برای زیاد شدن و رفع مشکلات مالی 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ یک دقیقه 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
🔻 دشمن را هم که دارید می‌بینید که به عمامه، اکتفا نمی‌کند و به حجاب هم ایراد می‌گیرد. 🔸 حجاب، هویّت زن ما است. واقعاً این کشور، چه زنان با ایمانی دارد! که خودشان پای کار ایستاده‌اند و از حجاب خودشان دفاع می‌کنند. چه مدیریّت‌هایی در این ایّام کردند که بیان آن، بماند برای فرصت‌های دیگر. 🔹 دشمن کیست؟ گاهی از منافقین است، گاهی سلطنت‌طلب است و گاهی بهایی است و دیده‌اید که چقدر حد و حدود و حریم‌ها را شکسته‌‌اند! کسانی که با این لباس و حجاب مخالف هستند، گاهی مشکلات زیادی دارند و انسان را به این نقطه می‌رسانند که این همه نعمت و آسایشی که الآن داریم را قدر بدانیم. معلوم است که دشمن برای خودش، خیلی فکرها کرده است! 🔸 زمان پهلوی، پای کار ایستادند که حوزه را زمین بزنند و چقدر عمامه‌ها را پاره کردند؛ ولی مگر خم به ابروی کسی آمد؟ می‌خواستند روضه‌ها را تعطیل کنند؛ ولی مردم، سه نفری و چهار نفری و پنج نفری، داخل خانه می‌رفتند و در را می‌بستند و داخل یک اتاق می‌رفتند و در را می‌بستند و می‌گفتند: «السلام علیک یا اباعبدالله» و گریه می‌کردند. 🔹 این مردم که امام حسین علیه‌السلام را رها نمی‌کنند! این مردم که روحانیّت و حوزه‌ها را رها نمی‌کنند! این بانوان اصیل مملکت که حجاب را رها نمی‌کنند! 🔸 خواهشم این است که ما، به توهّم فضای مجازی، احساس ضعف نکنیم. ما عمامه‌مان، امام حسین‌مان علیه‌السلام و حجابمان را از خارجی‌ها نگرفته‌ایم که بخواهیم با حرف‌های آنان، تغییر دهیم. کد ۲۳۹۴۲ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 با تولد انسان، حسِّ جلب منافع در او متولد مي‌شود. هر چه بزرگتر مي‌شود و سن بيشتری از او مي‌گذرد اين حس هم بيشتر مي شود و استقلالاً ديگر به فعاليت مي‌پردازد. اين حس هم افراط دارد و هم تفريط و هم اعتدال؛ منتهي راه خدا اقتضاء مي‌کند که با اين حس مخالفت و مبارزه بشود و زياده‌خواهی‌ها، غلوّها و برتری طلبی او کنترل شود. 🔸 بي حکمت هم نيست که خداوند اوّلين جريان سوره بقره را و اوّلين مانع سلوکي را حس برتری طلبی و زیاده خواهی طرح می کند؛ آن حالت را هم استناد به شخص شيطان مي‌دهد که گفت: «أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ »(اعراف ۱۲) یعنی من بهتر از آدم هستم. 🔹 با این ادعا استعلا پيدا کرد و بر حضرت آدم طلب بلندي کرد و بعد هم قرآن خیلی لطيف کنارش، عدم سجده را مي‌آورد؛ يعني درمان را هم اشاره می کند. 🔸 در این قضيه دو مساله با هم ترکيب شده بود؛ يعني شيطان غير از اينکه حالت استعلا داشت سجده هم نکرد و اين دو تا را ما به عنوان يک بيماري و يک درمان بايد مورد بررسي قرار بدهيم که هم استعلا نکنيم و هم سجده زياد بکنيم و إلّا انسان موجود غريبي است و موجود ضعيفي هم هست و به انواع طرق متوسل مي‌شود تا براي خودش جلب منافع خيالي بکند. کد ۴۷۳ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌