📢 #نقشه_محتوائی_مدرسه_بینات👇🏼
#نقشه_محتوائی_مدرسه_بینات_به_چه_پرسشهائی_پاسخ_میدهد؟
👌در محتوای فقهی مدرسه بینات به چهار پرسش بنیادین پاسخ میدهیم.
پرسشهای بنیادین منشاء پیدایش صدها پرسش وابسته و بخشی هستند
و جهت #تفکر و گفتگو را تغییر میدهند.
👌چگونه در عالم تصرف کنیم؟
اولین پرسش بنیادین مدرسه بینات است. تشریح این پرسش و تبیین چگونگی تصرف در عالم را در #جدول_فقهی_تسخیر بررسی میکنیم. (#فقه_الخلق)
👌چگونه #فقر و نیازهای انسان مدیریت میشود؟
دومین پرسش بنیادین مدرسه بینات است.
تشریح این پرسش و تبیین پاسخ فقهی آن موضوع مباحثات #جدول_تسبیح است.
در #جدول_تسبیح با تکیه بر چهار مفهوم ۱- تسبیحات، ۲- استغفار، ۳- صلوات و ۴- توسل به تبیین فقهی و عمیق #چگونگی_رفع_فقر بشر پرداختهایم. (#فقه_التسبیح)
چگونه یک نظام اجتماعی ساخته میشود؟
سومین پرسش بنیادین مدرسه بینات است.
تشریح این پرسش و تبیین پاسخ فقهی آن موضوع #جدول_تنظیم است. جدول تنظیم ۹ باب فقهی دارد. (#فقه_النظام)
👌چگونه از #مفهوم_ربوبیت و اسباب باطنی آن در #رفع_نیازهای_بشر استفاده کنیم؟
چهارمین پرسش بنیادین مدرسه بینات است.
در #جدول_غریب به بررسی عمیق این پرسش و پاسخ فقهی آن میپردازیم.(#جدول_علوم_غریبه)
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #اولین_لازمه_اقامه_دین_چیست؟ 👇🏼
تسلط بر چرخه تحریک فکر اولین لازمه پیادهسازی دین است.
👌🏼بهترین نوع مدیریت، مدیریت مبتنی بر #تحریک_فکر مخاطبین است.
⭕️بر اساس استظهار فقهی، برای تحقق این نوع از مدیریت به ترتیب چهار نوع فعالیت شامل
۱.مدیریت خبر
۲.مدیریت تضارب
۴.مدیریت کتابت
۴.مدیریت نمونهسازی
توصیه میشود.
❌بدون تسلط به فرآیند چرخه تحریک فکر، مجبور به استفاده از #مدیریت_آئیننامهای و جبری خواهیم بود و اقامه دین را از دست میدهیم...
#چرخه_تحریک_فکر
#بهترین_نوع_مدیریت
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#طبقهبندی_مباحثات_حکومتی
در حوزههای علمیه
👌 در یک تقسیم بندی کلی مباحثات حوزوی درباره حکومت را به چند دسته تقسیم میکنیم...
👌دسته اول مباحثات با موضوع اصل #حجیت_حکومت است؛
که هر کس بر اساس مبنائی به مسئله #حکومت پرداخته است.
برخی هنوز حکومت فقیه را عقلائی میدانند
و
برخی دیگر از باب سعه در امور حسبه
و
برخی دیگر با استناد به برخی از روایات و آیات مانند مقوله مقبوله عمر بن حنظله و... به این موضوع پرداخته اند؛
ما هم در مباحثات، حکومت را #لازمه_گسترش_هدایت میدانیم؛
که بدون آن امکان پردازش #زیرساختهای_غیربیانی_هدایت فراهم نمیآید
و حتی در مواردی #بیان هم بدون حکومت به تقیه و تنزل مبتلا می شود.
👌دسته دوم مباحثات مرتبط با حکومت به بیان پیشنهادهای فقهی و کلی برای تبیین #وظایف_حکومتی_فرد اختصاص دارد.
در این دسته از مباحثات حوزه تکلیف فرد در قبال حکومت را در مصادیق مختلف تبیین میکند و مثلا #فتوای_جهاد میدهد و یا #حضور_در_انتخابات را برای فرد واجب میکند
و یا پذیرش یک کنوانسیون را منع میکنند و....
در این دسته از مباحثات برنامهریزی و نظامسازی امری عقلائی و عرفی است.
این دسته از مباحثات به #تحول_در_مبانی_فقاهت
برای حمایت فکری از حکومت ختم نمیشود.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢چرا #مدیریت_نظامات_اجتماعی را به #کارشناسان_غیردینی تفویض میکنید؟
👌دسته سوم مباحثات حوزوی درباره حکومت موضوعش #مقایسه_نظم_اجتماعی_دینی و #نظم_غربی است.
در این دسته از مباحثات حوزوی، فرد تحت تاثیر نظامات اجتماعی مانند نظام آموزشی، نظام اقتصادی، نظام قانونی، نظام سیاسی و... تصویر میشود.
دسته سومِ مباحثات اشکالش به دسته دوم مباحثات
این است که چرا #مدیریت_نظامات_اجتماعی را به #کارشناسان_غیردینی تفویض کنیم؟
چرا شأنی برای دین در حوزه ایجاد نظم جامعه قائل نیستید؟!
مبتنی بر این دیدگاه با اتکاء به قواعد اصولی فعلی مانند مجموعه قواعد لفظیه نمیتوان چگونگی ایجاد نظم را از دین استنباط کرد..
👌مباحث مرتبط با الگوی پیشرفت اسلامی در دسته سوم طبقهبندی میشود.
در این مباحث نظم را تابعی از عمق و گسترده هدایت میدانیم
و اصول دستیابی به استنباطهای مرتبط با نظم اجتماعی را در #فقه_البیان بحث میکنیم...
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#نظام_سازی
#توسعه_محرومیت_زاست
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#فقه_الامام
بر اساس معارف الهی، امام منشاء
۱.علم
۲.نظم
۳.خودکنترلی
۴.تزکیه و تربیت
۵.نفی سبیل
۶.تعیین شاخص و ارزیابی
۷.بیان حکیمانه
۸.معیشت
۹.مدیریت مبتنی بر علم و عدالت
و در یک جمله #امام_منشاء_هدایت است.
وَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِكُمَيْلِ بْنِ زِيَادٍ : يَا كُمَيْلُ ! لاَ تَأْخُذْ إِلاَّ عَنَّا تَكُنْ مِنَّا.
کتاب وسائل الشیعه/ج۲۷/ص۱۰۳
ای #کمیل، همهچیز را فقط از ما فرابگیر تا از ما و تحت ولایت و سرپرستی ما باشی.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
چگونه دید فقیه نسبت به کلمات وحی ارتقاء مییابد؟
در مدرسه تمدنی بینات تعاریف فقه
تقسیماتی مانند #فقه_فردی و #فقه_حکومتی و #فقه_سیاسی و یا #فقه_نظام ندارد.
آنچه که در فقه رقم خورده است این است که تعاریف مشهور فقاهت تکامل یافته است
و این #تکامل_معنایی هم دامنه دید و هم دامنه تصرف فقیه را کامل میکند
و دیگر این تقسیمات و تقسیمات مشابه رنگ میبازد.
به عنوان مثال با اضافه شدن اصل
"#بیان_مبتنی_بر_ظرفیت"
و تعریف استظهاری و فقهی "#مراتب_ظرفیت"
و همچنین استنباط "شاخصههای تشخیص هر مرتبه از ظرفیت" در مخاطب؛
فقیه اولین کارش این است که متن آیه و روایت را با قرائن لفظی و مقامی و سایر قرائن، در یک درجه ظرفیتی طبقهبندی کند.
مثلا به اشتباه از یک آیه و یا روایت مرتبط با درجه تدبر، برای مخاطب مرحله تعقل استفاده نکند.
اگر این اصل در #فقاهت رعایت شود هم دید فقیه به کلمات وحی ارتقاء مییابد
-و کلمات وحی را مثل هم نمیبیند-
و هم تصرف و #نفوذ_کلمه اش به دلیل رعایت #ظرفیت_مخاطب ارتقاء مییابد...
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
به عنوان مثال
۹ امر #زیرساخت_هدایت است
و تحقق سایر احکام و معارف وابسته به تحقق این امور ۹ گانه دانسته شده است.
مثلا بدون #تزکیه اساساً انتظار هدایت و فهم حکمتِ احکام و انجام خالصانه آنها ممتنع است و لذا فقیهی که به دنبال #اقامه است
باید برنامه پردازش تزکیه داشته باشد.
درباره باقی زیر ساخت های هدایت هم مسئله به این شکل است.
یعنی فقیه نظامی از ارتباط میان گزارههای دین در ذهنش به محوریت زیرساختهای هدایت شکل می گیرد
که این خودش مصداق بزرگی از #توسعه_دید_فقیه است.
این موضوع هم درک فقیه از مسئله نظام احکام و معارف را تکامل میدهد و هم قدرت تصرف او را.
👌آنچه در مدرسه تمدنی بینات در مسئله فقه تئوریزه شده است
در واقع بیان قواعدی است که دید فقیه نسبت به نقل را توسعه میدهد
و ظرفیت استضائه بیشتر فقیه به نقل را ممکن میسازد.
اعتقاد ما این است تا زمانی که فقاهت با ذرهبین تعاریفی مانند #معذریت و #منجزیت و #حقالطاعه و #امضائی_بودن_زبان_شارع و... داخل در دریای نقل میشود
پاسخگوئیش در حد #مسائل_مستحدثه باقی میماند
و نمیتواند مدیریت تحولات مرتبط با هدایت را فهم و عهدهدار شود.
با استظهار از وحی دهها اصل مانند
"بیان مبتنی بر تامل"
"بیان مبتنی بر مکث"
"بیان مبتنی بر منزلت"
"بیان مبتنی بر انفتاح" و .... تأسیس شده است
که نتیجه اش #تکامل_مسیر_تفقه است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
در مدرسه فقهی بینات خیلی از دوگانههای فعلی رنگ میبازد.
مثلا دیگر فقیه فقه را به فقه فردی و حکومتی تقسیم نمیکند و آنچه برایش مهم است،
#توسعه_هدایت است.
در مسئله هدایت هم گاهی امور زیر ساختی مانند تزکیه مطرح است و گاهی امور خرد و گاهی کسب اختیارات اجتماعی.
از هدایت به همه استلزاماتش منتقل میشویم و به همه حوزههای مرتبط ورود میکنیم.
این در حالی است که با تعاریف و اصول تفقه موجود اولا در تعریف ابواب جدید فقهی معرکه الاراء ایجاد شده است
و هم اینکه همه- تحقیقات- در مقام تعریف باقی ماندهاند
خروجی های حوزه در نظریهپردازی
محدود به #پاسخگوئی_به_شبهات است
و نه #مدیریت_جامعه . . .
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
نماز و روزه جزئی از #عوامل_تقویت_عقل هستند.
اینکه نماز و روزه را از #جنود_عقل بدانیم و کیفیت تأثیر آن بر تعقل را تبیین کنیم کجا؟
و اینکه نماز و روزه را اوامر و نواهی ( آن هم از جنس اوامر و نواهی مولا و عبد بدانیم ) کجا؟!
امام صادق علیه السلام در حدیث تبیین جنود عقل و جهل میفرمایند:
والصَّلاة و ضدُّها الاضاعه و الصوم و ضدُّه الافطار.
👌این حدیث در مقام تحلیل مسئله عقل است ولی از مفاهیم آن تحلیل برخی مسائل دیگر هم متولد میشود.
به عنوان مثال امام علیه السلام نماز را از جنود عقل میداند و در واقع میفرمایند که عقل بدون نماز کامل نمیشود.
همچنین روزه را از جنود عقل شمردهاند؛
که بدون آن عقل ناقص است.
بنابر ظهور این حدیث، افطار دائمی توسعه دهنده جهل است.
👌وقتی باب سوم #فقه_البیان را در استنباط به کار میگیریم
درک ما از شریعت و مناسکش ارتقاء مییابد.
اینکه نماز و روزه را از جنود عقل بدانیم و کیفیت تأثیر آن بر تعقل را تبیین کنیم کجا؟ و اینکه نماز و روزه را اوامر و نواهی (آن هم از جنس اوامر و نواهی مولا و عبد بدانیم)کجا؟!
👌تحلیل استظهاری و فقهی یک حکم، جزئی از #استنباط و البته زمینهساز پذیرش آن حکم است
که در #فقاهت_فعلی مغفول است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#ایجاد_تحول_در_حوزههای_علمیه
چگونه در حوزههای علمیه تحول ایجاد کنیم؟
به اعتقاد ما اگر سه دسته گفتگو در مدارس علمیه بیشتر شود
نتیجه اش توسعه درک درباره #حوزه_علمیه_مطلوب خواهد بود.
پیشنهاد میکنیم دسته اول گفتگوها به فهم بیشتر #مفهوم_اقامه و #مفهوم_هدایت اختصاص یابد.
آیا مفهوم اقامه همان #مفهوم_تبلیغ است؟
و یا اینکه مفهوم اقامه اعم از تبلیغ است؟ بررسی این سؤال، بسیار راهگشا است.
بررسی استظهاری و فقهی به ما میگوید که #اقامه_دین و #هدایت_انسان
یک اَبَر کلید دارد و آن #تحریک_فکر افراد است.
برای #تحریک_فکر افراد هم باید چهار موضوع
۱.#مدیریت_خبر
۲.#مدیریت_تضارب
۳.#مدیریت_مکتوبات
۴.#مدیریت_نمونهسازی را جدی بگیریم.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#ایجاد_تحول_در_حوزههای_علمیه
چگونه در حوزههای علمیه تحول ایجاد کنیم؟
به اعتقاد ما اگر سه دسته گفتگو در مدارس علمیه بیشتر شود
نتیجه اش توسعه درک درباره #حوزه_علمیه_مطلوب خواهد بود.
پیشنهاد میکنیم دسته دوم گفتگوها را در #شناسائی_بدعتها و حوزه های مبتلا به #ضلالت در عصر حاضر متمرکز کنیم.
طلبه ها باید درک دقیقی از #ضلالتهای_عصر خود داشته باشند.
آشنا کردن طلاب با #نقشه_دقیق_ضلالتها در حکم #هدایت_تحصیلی است
و تدریس و مباحثه را در حوزه جهتدار میکند.
در #نقشه_الگوی_پیشرفت_اسلامی
حدود ۱۰۰ مسئله مبتلا به ضلالت در عصر حاضر را شناسائی کردهایم.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir