eitaa logo
مدرسه تمدنی بینات
652 دنبال‌کننده
598 عکس
100 ویدیو
51 فایل
ما بدنبال ترویج نظریات فقهی مسئله محور در خراسان بزرگ هستیم. 🔽 ارتباط با خادم مدرسه @pishraftslami 🔽 شماره کارت جهت حمایت‌های مالی به جبهه الگوی پیشرفت اسلامی: 5029087001466286 سایت ما https://www.wsti.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
؛ همان است. پایه جمع ابتدائی ادله بر و استوار است. به عبارت بهتر هر کس پرسشی تفسیری و تبیینی درباره آیات و روایات مطرح کند؛ در پاسخ با مجموعه‌ای از آیات و روایات مرتبط با آن پرسش روبرو می‌شود. اگرچه قابل احصاء نیست و هر کس متناسب با خود به این موضوع می‌پردازد؛ ولی پرسش از ۹ مسئله‌ی ۱.ظرفیت حاکم بر خطابات ۲.کشف فرآیند تأمل آفرین خطابات ۳.جانمائی خطابات در ساختار مُکث مرتبط ۴.مقایسه خطابات با بدعت‌های معاصر ۵.کشف میزان رفق مورد نیاز برای خطابات ۶.منزلت‌یابی مکانی و زمانی برای خطابات ۷.سیر انفتاحی خطابات ۸.سیاق حاکم بر خطابات ۸.تحلیل اعداد و کَمِّ مرتبط با خطابات؛ به عنوان مشترک در همه ابواب مطرح هستند و بالتبع منجر به هم می‌شوند. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
📢 ؟ از امام سوال کنید؛ تا در معیت او باشید! ⭕️ علیه‌السلام در همه حوزه‌های زندگی، تأسیس یک است. 🔆برای دستیابی به نه دسته پایه‌گذاری کرده‌ایم! 👌🏻این نه دسته علم عبارت است از : ۱.علوم مرتبط با امامت ۲.علوم مرتبط با تولید و آموزش علم ۳.علوم مرتبط با مکاسب ۴.علوم مرتبط با تزکیه ۵.علوم مرتبط با نظم ۶.علوم مرتبط با فرقان ۷.علوم مرتبط با بیان ۸.علوم مرتبط با پیشگیری از جرم ۹.علوم مرتبط با نفی سبیل مدرسه تمدنی بینات @olgou_mashhad
شامل چه علومی است؟ یکی از نظریات فقهی نقشه الگوی پیشرفت اسلامی ، نام دارد. موضوع این نظریه و است و در زمره علوم مرتبط با طبقه‌بندی می‌شود. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
در فصل اول "نظریه فقهی تبویب" به بررسی و نقد تعریف به "کلّی جامع" در و نقد اصول ۶ بخشی و نقد و نقد پرداخته می‌شود. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
در فصل دوم نظریه فقهی تبویب به بررسی پرسشِ می‌پردازیم. به دلیل افضلیت و قباحت شدید مسئله ، در گام دوم به بررسی انسان و تفاوت‌های و می‌پردازیم. در فقه مدرسه بینات، سنجیده می‌شود. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
در فصل سوم این نظریه اصل انسان به صورت استظهاری مورد بازخوانی و تعمیق واقع می‌شود و ایده جدیدی برای تعریف و بالتبع تمایز علوم تعریف می‌شود. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
در فصل چهارم نظریه فقهی تبویب به تبیین مبتنی بر اصل بنیادین می‌پردازیم. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
فصل پنجم نظریه فقهی تبویب به که براساس نظریه فقهی تبویب، تدوین شده است در سه بخش می‌باشد: ۱.معرفی دانش‌های پایه شامل: الف)جدول روابط انسانی ب)جدول تسخیر شئ پایه ج)جدول اسماء الهی ۲.معرفی علوم کاربردی شامل: الف)علوم مرتبط با فقه نظام ب)علوم مرتبط با فقه الخلق ج)علوم مرتبط با فقه علوم غریبه ۳.معرفی علوم استنباطی شامل: الف)قواعد فقهی احراز صدور ب)قواعد اصولی فقه البیان ج)قواعد فقهی الفاظ مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
ریشه پیدایش چالش‌هایی مانند: غذای مضر تراریخته کنترل سیستمی جمعیت پدیده معیوب آپارتمان بحران آب و... و از علم است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
📢 ؟ ⭕️در دوره غیبت برای مورد احتیاج بشر در کتاب و سنت وجود دارد. 👌🏻یکی از ادله این امر روایت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام خطاب به جناب است که فرمودند: من همه‌ی علوم را برای شما افتتاح کردم. يا كُمَيلُ  ما مِن عِلمٍ إلّا وأنَا أفتَحُهُ کتاب بشارة المصطفي 🔆 مدرسه تمدنی بینات https://eitaa.com/joinchat/4163108901C5532d19dd5
⭕️چگونه کتاب و سنت همه چیز را تبیین کرده است ؟؟؟ یکی از محورهای بحثی ، تبیین در است. ما قویاً معتقدیم به دسترسی در حد وجود دارد. یکی از مصادیق این عظیم، وجود الگوئی خاص برای در کتاب و سنت است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
؟ مباحثِ ، بسیار مهم و مغفول است. تبیین موضوع این سرفصل است. همه اشیاء در عالم ذیل هفت خصلت خلق می‌شوند.  محتوای این خصلت‌ها در آیات و روایات و منابع اولیه ما موجود است؛ ولی در گفتگوهای امروز ما -حتی در حوزه علمیه قم- مورد غفلت واقع شده است. در یک ایده‌ای تحت عنوان مطرح است. فیزیک‌دان‌ها در تحقیقات خود به دنبال هستند و حالا این معنا در ادبیات ژورنالیستی به ذره خدا معروف گردیده است. در واقع یک کاری، شبیه موضوعی که ما در سرفصل پنجم مطرح می‌کنیم را پیگیری می‌کند. فیزیک ذرات بنیادین می‌خواهد به این سوال جواب بدهد که اشیاء از کجا به وجود می‌آیند؟ و ریشه پیدایش اشیاء کجاست؟ مثلا در ذرات بنیادین، فرضاً اصلی‌ترین ذره، همین ذره خدا است و یا مطرح می‌شود که بسیاری از هستند و در یک فرایند تبدیل به ذرات پایدار می‌شوند. یک جدولی شبیه هم در فیزیک ذرات بنیادین وجود دارد که در واقع ذرات بنیادین را توصیف می‌کند. در سرفصل پنجم، در مقابل این مباحث وارد بحث می‌شویم و خصلت‌های حاکم بر ایجاد یک شئ و اصطلاحاً را بحث می‌کنیم. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
در روایات ما آمده است: که هفت مسئله است: ۱.مشیّت ۲.اراده ۳.قدر ۴.قضا ۵.اذن ۶.کتاب ۷.اجل تفاوت مشیت و اراده چیست؟ تفاوت قدر و قضا چیست؟ اذن در اشیاء چه معنائی دارد؟ کتاب در اشیاء چه معنائی دارد؟ هر شئ در عالم کتابی دارد؟ درباره اصطلاح اجل که در روایت آمده است که: جَعلَ اللّهُ لکلِّ شیءٍ قَدْرا و لکلِّ قَدْرٍ أجَلاً. مهم‌ترین ویژگی هر قدری، زمان‌داری آن قدر است. خداوند متعال همه اشیا را زمان‌دار و اجل‌دار خلق کرده است. در یک روایتی عبدالله بن سنان و دیگران از امام صادق علیه‌السلام نقل کرده‌اند: که اگر یک شئ به وجود آمده، این هفت خصلت در مورد آن شئ قابل بحث است. در مراحل تکوّن یک شیء، اولین مرحله و اولین خصلت است که مسئله‌ای مهم، سنگین و کمتر بحث شده‌ای است. و آخرین بحث در این حوزه است‌. https://eitaa.com/olgou_mashhad
📢 ؟ 👌🏻در جدول تسخیر، خاصیت‌های اشیاء پیرامون انسان‌ها از خاصیت اشیاء پایه یعنی آب، خاک، آتش و هوا گرفته تا خاصیت درختان، گیاهان، عطرها و... تبیین شده است. 🔶وقتی فرزندان ما با آشنا باشند؛ برای رفع نیازهای خود به این اشیاء رجوع می‌کنند. 🔴اطلاعات جدول تسخیر با اطلاعات مقایسه می‌شود و گسترش اطلاعات این جدول ۱۹ بخشی در جامعه به تدریج، استراتژی ، و را متحول خواهد نمود. 🙏🏻از شما تقاضا می‌کنیم که فرزندان خودتان را با فایده اشیاء عالم (لااقل ۲۰۰ شئ پرکاربرد پیرامون خودتان) آشنا کنید تا زندگی بهتری را تجربه کنند. 📚 دومین گزارش راهبردی مدرسه فقهی هدایت با موضوع 👇🏻 https://eitaa.com/wsti_ir/1731 https://eitaa.com/olgou_mashhad
❓در دهه امامت و ولایت بر سر چه موضوعی بیشتر صحبت کنیم ؟ زمینه‌ساز تأسيس يک برای بشریت است. در منابر عید غدیر امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام یکی از موضوعات جذاب است و زمینه رجوع مردم به را به چالش می‌کشد! مطابق مفاد ، امیر المومنین علیه‌السلام به علت داشتن در همه حوزه‌ها بر دیگران فضیلت داشته و مقدم است. در مدرسه فقهی هدایت مبتنی بر روش اجتهادی علیه‌السلام، ظرفیت تبیین ۴۰۰ نظریه فقهی مهیا شده و در واقع یک طبقه‌بندی جدید از علم مبتنی بر کتاب و سنت در فرآیند آموزش قرار گرفته است! https://eitaa.com/olgou_mashhad
کتب آموزشی حوزه علمیه را بر اساس سه معیار ۱.جامعیت محتوا ۲.ساختار و سازه های کتاب ۳.اصول درایه و تدبر ارزیابی می‌نماییم. معیار اول در ارزیابی یک کتاب آموزشی، ارزیابی براساس قاعده یک کتاب است. براساس این قاعده: بسیاری از کتب آموزشی فعلی حوزه، نسبت به ساکت هستند و فقط به می‌پردازند. به عنوان مثال در کتب آموزشی حوزه، تعارضِ آیاتی مانند: ✅وَ بَنَيْنا فَوْقَكُمْ سَبْعاً شِداداً (نبأ ١٢) و ✅وَالشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَهَا ۚ ذَٰلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ (يس ٣٨) و ✅وَ الْقَمَرَ قَدَّرْناهُ مَنازِلَ حَتَّى عادَ كَالْعُرْجُونِ الْقَدِيمِ (يس ٣٩) با و نظریه معیوب بررسی نمی‌شود. 👌🏻تقریبا همه کتب اصلی آموزشی در حوزه از درباره امور مختلف محروم هستند. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
معیار_ارزیابی_کتب_آموزشی کتب آموزشی حوزه علمیه را بر اساس سه معیار ۱.جامعیت محتوا ۲.ساختار و سازه های کتاب ۳.اصول درایه و تدبر ارزیابی می‌نماییم. معیار دوم ارزیابی یک کتاب آموزشی، مسأله ساختار تدوینی آن کتاب و بررسی وضعیت سازه‌های سه‌گانه ۱- پرسش، ۲- اصطلاح و ۳- ارجاع در آن کتاب است. برخی کتب آموزشی فعلی از حیث قاعده ، برخی دیگر از حیث به جای استفاده حداکثری از و برخی دیگران از حیث نقد و ارزیابی می‌شوند. مواظبت جدی بر سازه سه‌گانه فوق، و تفاهم یک کتاب را ارتقاء می‌دهد. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
کتب آموزشی حوزه علمیه را بر اساس سه معیار ۱.جامعیت محتوا ۲.ساختار و سازه های کتاب ۳.اصول درایه و تدبر ارزیابی می‌نماییم. معیار سوم ارزیابی یک کتاب آموزشی، میزان استفاده از در یک کتاب است. ارتقاء استفاده از این اصول مهم، تفکر طلبه را تقویت می‌کند. به عنوان مثال یک کتاب را می‌توانید بر اساس قاعده اصولی ارزیابی کنید. وقتی یک حکم شرعی یا یک توصیف شرعی را با یک نظریه رقیب مقایسه می‌کنید؛ بهتر دیده می‌شود و حیث سدید بودن شریعت بهتر واضح می‌شود. خلاصه سخن آنکه ارزیابان محترم کتب آموزشی حوزه علمیه باید ابتدا درباره صحت و دقت معیارهای ارزیابی کتب آموزشی وارد بحث شوند و الا ارزیابی براساس میزان غلط یا ناقص بودن، محسوب نمی‌شود. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
تکرار تعاریف دیگران یعنی ! افرادی که تعاریف دیگران را می‌پذیرند؛ در تصمیم و اقدام هم وابسته خواهند شد! مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
در یکی از سرفصل‌های جدول تسخیر به روش شناسایی خاصیت اشیاء می‌پردازیم. این مطلب یک روش خاصی می‌خواهد و اصطلاحاً با نمی‌شود را تشخیص داد. بله می‌شود عناصر را به صورت بخشی توصیف کرد. مثلا می‌توانید یک عنصر را با روش‌های پوزیتویستی تشخیص داد. با تجربه بعضی از عناصر موجود در طبیعت و برخی خواص آن‌ها - مانند چکش خواری بالا یا پائین یک شئ و خاصیت‌های مشابه- را می‌توانید تشخیص بدهید. اگر بحث شما تشخیص باشد، این موضوع با تجربه و آزمایشگاه به راحتی به دست می‌آید؛ ولی سخن در این است که آیا طلا که رسانایی بالایی دارد؛ خاصیت دیگری ندارد؟ آیا طلا خاصیتش همین رسانایی است؛ یا یک خاصیت نهایی دیگر برای خلق فلز طلا در نظر گرفته شده است؟ درباره سایر عناصر هم همین پرسش مطرح است؟ ما معتقدیم خاصیت‌های نهایی اشیاء را -یا به تعبیر بهتر آن باید از طریق بدست بیاوریم و معلوم نیست؛ وقتی اشیاء را به نحو پوزیتویستی بررسی می‌کنیم موفق بشویم خاصیت نهایی اشیاء را کشف کنیم. بنابراین باید روش شناسایی و کشف خاصیت نهایی اشیاء مورد بحث قرار بگیرد. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
در یکی از سرفصل‌های جدول تسخیر به می‌پردازیم. در مورد روش تعدیل منایا هم، مسئله به این شکل است: آیا می‌شود با ، را مدیریت نمائیم؟ بالاخره بخشی از است و در عرف علمی موجود زمانی به یک تحلیل، علمی می‌گوئیم؛ که ساینس باشد و در آن رشته‌ی علمی از  استفاده شده باشد. حالا اگر موضوع مطالعه، انسان و روان انسان باشد ، روش تحقیق آن است. برای مطالعه ، تحقیقات و مدیریت بروی بجای روش‌های پوزیتویستی باید از استفاده کنید. معتقدیم در هر دو موضوع شناسایی خاصیت‌های اشیاء و مطالعه درباره روح و اخلاق انسان روش فقهی کارآمد است. در مقابل روش تحقیق پوزیتویستی است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
باید مبتنی بر افراد باشد. چون رشته‌های علمی در دنیای امروز تخصصی هستند در واقع یک معادلات خاصی استنباط می‌شود و به اسم تخصص به تبدیل می‌شود، یعنی در واقع معادلات علمی دوباره حکم پیدا می‌کند. اگر ما گفتیم از شروع می‌شود، سؤال ما این است که آیا به تحریک_فکر در جامعه منتهی خواهد شد یا نه؟ ممکن است شما بگویید اگر در بخش خاصی ده متخصص نظر بدهند، تصمیمات کارشناسی‌تر و دقیق‌تر گرفته خواهد شد، ولی سؤال ما در بهینه‌کردن روابط انسانی این نبود که تصمیم شما دقیق‌تر هست یا نیست. سؤال ما این است که در فرآیند و در فرآیندی که شما برای تعریف می‌کنید عمومی اتفاق می‌افتد یا نمی‌افتد؟؟؟ مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
کشف عقلانیت حدیث است! حکمت اینکه اهل‌بیت علیهم‌السلام دعوت به درایه در حدیث کرده‌اند؛ است. به عبارت دیگر اگر را ارتقاء دهیم؛ عقلانیت ناشی از به کارگیری فرآیند درایه، مردم را از سایر بی‌نیاز می‌کند. درک و بررسی حدیث را بر اساس ۹ قاعده: ۱.بیان مبتنی بر ظرفیت ۲.بیان مبتنی بر تأمل ۳.بیان مبتنی بر مُکث ۴.بیان مبتنی بر رفق ۵.بیان در فضای نظام مقایسه ۶.بیان مبتنی بر منزلت ۷.بیان مبتنی بر انفتاح ۸.بیان مبتنی بر سیاق ۹.بیان مبتنی بر کَمّ پی‌گیری می‌کنیم و گزاره‌های معرفتی و عقلی متناسب با را کشف می‌نمائیم. معتقدیم که در حدیث، کاربردی‌تر از و گویاتر از سایر دستگاه‌های فلسفی موجود است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
وقتی پیش‌فرض ، تعریف می‌شود، فقیه هیچ موقع به ورود پیدا نمی‌کند و می‌گوید این ارتباطی به حوزه کار فقاهت ندارد. توصیفات دین در امور مختلف در فرآیند بسیار موثر است. حال باید چکار کنیم که طلبه توجه کند که باید توصیف‌ها را هم در قرار داد؟ چرا الگوی آموزش ترمی واحدی که در دانشگاه بوده بعد از مدتی به پذیرش رسیده است؟ آیا حوزه علمیه نباید الگوی آموزش اختصاصی خودش را داشته باشد و بحث بکند؟ در حال حاضر عمده طلبه‌ها در فرآیند آموزش خود متکی هستند به شرح ها و خلاصه‌هایی که برخی اساتید نوشته‌اند و اساسا به دنبال و هستند. این ضعف چرا به وجود آمده است؟ به خاطر این است که مدل آموزش حوزه از تاثیر پذیرفته است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
برای همانطور که اطلاع دارید  "شورای فرهنگ عمومی کشور" زیرمجموعه‌ای از  است و ریاست آن بر عهده می‌باشد. برای کمک به بالندگی فعالیت‌های این شورا چند پرسش را مطرح می‌کنیم: پرسش اول اینکه: چه ارتباطی میان و شکل‌گیری "فرهنگ و دین عمومی مردم" وجود دارد؟ و آیا می‌توان شکل‌گیری "فرهنگ عمومی" و "دین عمومی" را بریده از نظامات اجتماعی تصور کرد؟ به نظر ما "نظامات اجتماعی" مانند ، ، ، نقش اصلی در پیدایش و تغییرات را به عهده دارند و بدون تحول در این نظامات، ترمیم و تکامل فرهنگ عمومی مشکل است. پرسش دوم آنکه: با فرض پذیرش نقش بنیادین نظام‌سازی در فرهنگ عمومی؛ چگونه باید نظامات اجتماعی را تغییر داد؟ پیشنهاد مدرسه بینات برای گسترش نظام‌سازی در حوزه‌های مختلف، تبیین و حول مرتبط با بخش‌های مختلف نظم اجتماعی است. به عنوان مثال در ، مرتبط با نظام‌سازی در حوزه آموزش و پرورش و در ، مرتبط با نظام‌سازی در حوزه غذا تشریح می‌شود و... مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir