#برنامهریزی باید مبتنی بر #تحریک_فکر افراد باشد.
چون رشتههای علمی در دنیای امروز تخصصی هستند
در واقع یک معادلات خاصی استنباط میشود
و به اسم تخصص به #آییننامههای_اجرایی_جامعه تبدیل میشود،
یعنی در واقع معادلات علمی دوباره حکم #قانون پیدا میکند.
اگر ما گفتیم #تغییر_نظامات_اجتماعی از #تغییر_معادلات_علمی شروع میشود،
سؤال ما این است که آیا به تحریک_فکر در جامعه منتهی خواهد شد یا نه؟
ممکن است شما بگویید اگر در بخش خاصی ده متخصص نظر بدهند، تصمیمات کارشناسیتر و دقیقتر گرفته خواهد شد،
ولی سؤال ما در بهینهکردن روابط انسانی این نبود که تصمیم شما دقیقتر هست یا نیست.
سؤال ما این است که در فرآیند #نظم_اجتماعی و در فرآیندی که شما برای #اداره_جامعه تعریف میکنید #تحریک_فکر عمومی اتفاق میافتد یا نمیافتد؟؟؟
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#حکمت_دعوت_به_درایه_در_حدیث
کشف عقلانیت حدیث است!
حکمت اینکه اهلبیت علیهمالسلام دعوت به درایه در حدیث کردهاند؛
#کشف_ابعاد_عقلانیت_حدیث است.
به عبارت دیگر اگر #قواعد_درایه_در_حدیث را ارتقاء دهیم؛
عقلانیت ناشی از به کارگیری فرآیند درایه،
مردم را از سایر #دستگاههای_محاسباتی بینیاز میکند.
درک و بررسی حدیث را بر اساس ۹ قاعده:
۱.بیان مبتنی بر ظرفیت
۲.بیان مبتنی بر تأمل
۳.بیان مبتنی بر مُکث
۴.بیان مبتنی بر رفق
۵.بیان در فضای نظام مقایسه
۶.بیان مبتنی بر منزلت
۷.بیان مبتنی بر انفتاح
۸.بیان مبتنی بر سیاق
۹.بیان مبتنی بر کَمّ
پیگیری میکنیم
و گزارههای معرفتی و عقلی متناسب با #فطرت را کشف مینمائیم.
معتقدیم که #عقلانیت_ناشی_از_درایه در حدیث، کاربردیتر از #منطق_سیستمی و گویاتر از سایر دستگاههای فلسفی موجود است.
#روش_درایه
#الگوریتم_اجتهاد
#فقه_البیان
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
وقتی پیشفرض #فقاهت، #معذر_و_منجز_بودن تعریف میشود، فقیه هیچ موقع به #حوزه_توصیفات ورود پیدا نمیکند
و میگوید این ارتباطی به حوزه کار فقاهت ندارد.
توصیفات دین در امور مختلف در فرآیند #تمدنسازی بسیار موثر است.
حال باید چکار کنیم که طلبه توجه کند که باید توصیفها را هم در #فرآیند_استنباط قرار داد؟
چرا الگوی آموزش ترمی واحدی که در دانشگاه بوده بعد از مدتی به پذیرش #حوزه_علمیه رسیده است؟
آیا حوزه علمیه نباید الگوی آموزش اختصاصی خودش را داشته باشد و بحث بکند؟
در حال حاضر عمده طلبهها در فرآیند آموزش خود متکی هستند به شرح ها و خلاصههایی که برخی اساتید نوشتهاند و اساسا به دنبال #کسب_نمره و #ارتقا_به_پایه_دیگر هستند.
این ضعف چرا به وجود آمده است؟
به خاطر این است که مدل آموزش حوزه از #مدل_آموزش_دانشگاه تاثیر پذیرفته است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#ده_پیوست_اورژانسی برای #ترمیم_فرهنگ_عمومی_کشور
همانطور که اطلاع دارید
"شورای فرهنگ عمومی کشور"
زیرمجموعهای از #شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی است
و ریاست آن بر عهده #وزیر_فرهنگ_و_ارشاد_اسلامی میباشد.
برای کمک به بالندگی فعالیتهای این شورا چند پرسش را مطرح میکنیم:
پرسش اول اینکه:
چه ارتباطی میان #نظامات_اجتماعی و شکلگیری
"فرهنگ و دین عمومی مردم"
وجود دارد؟
و آیا میتوان شکلگیری
"فرهنگ عمومی" و "دین عمومی"
را بریده از نظامات اجتماعی تصور کرد؟
به نظر ما "نظامات اجتماعی" مانند #نظام_آموزشی،
#نظام_مدیریت_شهری،
#نظام_مهندسی_ساختمان،
#نظام_ارزیابی_غذا
#نظام_امامت_و_سیاست_جامعه
نقش اصلی در
پیدایش و تغییرات #فرهنگ_عمومی
را به عهده دارند
و بدون تحول در این نظامات،
ترمیم و تکامل فرهنگ عمومی
مشکل است.
پرسش دوم آنکه:
با فرض پذیرش نقش بنیادین نظامسازی در فرهنگ عمومی؛
چگونه باید نظامات اجتماعی را تغییر داد؟
پیشنهاد مدرسه بینات
برای گسترش نظامسازی در حوزههای مختلف،
تبیین و #تضارب حول #نظریات_فقهی مرتبط با بخشهای مختلف نظم اجتماعی است.
به عنوان مثال در #نظریه_آموزش_و_پرورش_آینده، #تعریف_تصویر_تصمیم
مرتبط با نظامسازی
در حوزه آموزش و پرورش
و
در #الگوی_فقهی_ارزیابی_غذا،
#تعریف_تصویر_تصمیم مرتبط با نظامسازی در حوزه غذا تشریح میشود و...
#الگوی_جدید_مدیریت_فرهنگ_عمومی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#ده_پیوست_اورژانسی برای #ترمیم_فرهنگ_عمومی_کشور
برای کمک به بالندگی فعالیتهای #شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
چند پرسش را مطرح میکنیم:
پرسش سوم اینکه:
چگونه برای #نظامات_اجتماعی موجود -که #منشاء_پیدایش_فرهنگ_عمومی غلط و #اختلال_در_روابط_انسانی صحیح هستند-
پیوست فرهنگی تعریف کنیم؟
دوره زمانی پیوست فرهنگیِ موقت،
تا زمانِ فراهم آمدن شرایط فکری و امکاناتی برای بازتعریف
نظامات مطلوب است
و شامل ده موضوع
۱.پیوست تفریح محلهای
۲.پیوست تغذیه طیب(باغچه طیبات)
۳.پیوست آموزش تسخیر شئ پایه و آموزش تنظیم روابط انسانی ۱۳ گانه
۴.پیوست تدابیر پیشگیری از بیماری
۵.پیوست مدیریت محلهای مساجد
۶.پیوست شاخصههای ارزیابی پیشرفت
۷.پیوست آشنایی با سیاست خارجی قبل از ظهور و منطقه جغرافیائی ظهور
۸.پیوست مدیریت بازی کودکان و ارزیابی شخصیت
۹.پیوست معرفی مشاغل برتر و آموزش تجارت عمومی
۱۰.پیوست الگوی جدید زیارت است.
ساختار اصلی اجرای این پیوستها
مساجد و هیئات محله هستند
و استفاده از سایر ابزارهای فرهنگی (مانند رسانه ها و فیلم و...) نباید به عنوان جایگزین این ساختارهای مطلوب فرهنگی، تعریف شوند.
#شورای_فرهنگ_عمومی
#نظامسازی_فقهی
#پیوستهای_فرهنگی_اورژانسی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #فهرست_مطالب_کانال👇🏻
✅ #نام_مدرسه
✅ #آرمان_مدرسه
✅ #بینات_یعنی_چه؟
✅ #نیاز_ما_به_بینات
✅ #چگونگی_مواجهه_با_اسناد_بینالملل
✅ #چگونگی_تثبیت_مرجعیت_علمی_معصومین
✅ #رسالت_مدرسه
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
مسئله #مدیریت_شهر
یکی از اولویتهای تمدنی ما
در مدرسه تمدنی بینات است.
به اعتقاد ما مدیران شهری، شهر را باید بصورت #محله_محور اداره کنند.
سوال اساسی ما از #مدیران_شهری این است:
#یک_محله_را_چگونه_میسازید؟
👌🏻اگر بخواهید یک محله اسلامی را طراحی کنید باید محله و مفاهیم اصلی آن را تعریف نمائید.
❓به نظر شما #مسائل_اساسی_مطرح_در_ساخت_محله کدام است؟
❓مفاهیم پایه شما در ساخت شهر کدام است؟
ما در مدرسه بینات براساس سه دسته مفهوم، محله را بازتعریف میکنیم:
۱.روابط انسانی
۲.تسخیر شئ پایه
۳.اسماء الهی
زندگی خوب برای مردم شهر
بدون در نظر گرفتن این سه دسته مفهوم امکان ندارد.
به همین دلیل در مباحث #فقه_النظام این علوم سهگانه را تحت عنوان #علوم_پایه نامگذاری کردهایم.
#چگونه_یک_محله_اسلامی_بسازیم
#اولویتهای_تمدنی | #مشهد_آینده
#طرح_تمدنی_محله_امام_رضاعلیهالسلام
#مدیریت_شهری_محله_محور
🔆 مدرسه تمدنی بینات👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/4163108901C5532d19dd5
یکی دیگر از سوالات اساسی ما از #مدیران_شهری این است:
چگونه #مفاهیم_پایه_محله را در جامعه محقق میکنید؟
برای تحقق این مفاهیم پایه در مرحله اول
ما هشت اقدام راهبردی را لازم میدانیم:
۱.توجه به اینکه #تنظیم_روابط_انسانی و دیگر مفاهیم پایه با وضع #مقررات و #قانون و #ابلاغیه محقق نمیشود
بنابراین لازم است از طریق نرم
و با استفاده از #چرخه_تحریک_فکر،
نگرش مردم یک محله را تغییر دهیم.
۲.تعریف #مساجد_نمونه
در هر شهر برای آموزش #مفاهیم_پایه محله
۳.تغییر در #الگوی_آموزش_و_پروش کشور
۴.تغییر در الگوی ساخت ساختمان
۵.تغییر در #الگوی_ساخت_بازار
۶.تغییر در الگوی تولید محصولات کشاورزی،باغی،دامی و طیور
۷.تغییر در الگوی سلامت محلات
۸.تغییر در الگوی روایت میراث ملموس و ناملموس فرهنگی
اقدامات راهبردی برای تحقق مفهوم محله، در جمهوری اسلامی محسوب میشوند.
ما در مدرسه تمدنی بینات
برای ساخت یک محله اسلامی
۱۰۰ زیرساخت تعریف کردهایم
که از میان آنها امور هشت گانه فوقالذکر از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.
#محلهسازی_با_هشت_اقدام_راهبردی
#اولویتهای_تمدنی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#مدیریت_بر_مبنای_پرسش
طرح #پرسش_خوب،
اساس مدیریت تحولات و از بین برنده همه مخالفهاست.
همه تلاش ما درمدرسه بینات، برجسته کردن پرسشهای خوب در میان نخبگان، مدیران و مردم است.
پرسش خوب یا به تعبیر امام #حسن_السوال باعث ایجاد چالش برای دستگاه فکری رقیب،
و
روشنتر شدن افق کار برای همراهان یک دستگاه فکری،
و
گستردهتر شدن حوزه فعالیت پژوهشگران میشود.
بخشی از خاصیتهای پرسش
به عنوان مثال
اولین پرسش مطرح در
#الگوی_فقهی_استعمال_دواء
این است که:
در طب اسلامی چند نوع دواء وجود دارد؟
و
آیا مانند #طب_سنتی دواء به مفرد و مرکب تقسیم میشود؟
و
یا تقسیم دیگری برای دواء متصور است؟
#مدیریت_بر_مبنای_پرسش
#تقسیمات_فقهی_دواء
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
چه ارتباطی میان #نظامسازی و #قواعد_تقدیر وجود دارد؟!
یکی از مباحث پیچیده نقشه فقهی الگوی پیشرفت اسلامی،
گفتگو درباره تقدیر و ارتباطش با نظامات اجتماعی است.
به اعتقاد ما خمیر مایه نظامسازی فهم #قواعد_تقدیر است
و مرز سکولار بودن و اسلامیت به فهم حاکمیت تقدیر بر همه شئون بازگشت دارد.
وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلَّا عِندَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ (حجر ۲۱)
با تغییر اصطلاحات و نوشتن یک سند حقوقی نمیتوان به #الگوی_اسلامی_پیشرفت دست یافت.
الگوی پیشرفت اسلامی یعنی مجموعهای از #نظریات_بخشی که در متن آن نظریه،
ارتباط میان نظام سازی و تقدیر تبیین شده باشد.
#ارتباط_بین_نظامسازی_و_قواعد_تقدیر
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
یکی دیگر از اولویتهای تمدنی مدرسه بینات در سال ۱۴۰۱ بحث #سلامت مردم است.
معتقدیم #سازمان_جهانی_غذا_و_دارو و همچنین #سازمان_جهانی_بهداشت با نظریات خود
سلامت مردم جهان را با چالش جدی روبرو کردهاند.
بنابراین در مسئله غذا و دارو
نیازمند الگوی جدیدی برای ارزیابی هستیم.
#سازمان_غذا_و_دارو به دلیل تبعیت از #استانداردهای_غلط_بینالمللی عملکرد غلطی دارد.
ما در مسئله #غذا مقلد #کُدِکس_آلیمنتاریوس که محصول مشترک #فائو و #who هست میباشیم
و به دلیل استانداردهای غلط این دو سازمان،
با مفهوم #غذای_سالم و #غذای_طیب فاصله گرفتهایم.
به عنوان مثال اکثر #روغن_کشور تراریخته است
ولی #سیب_سلامت هم دارد!
یا مثلا #نان کشور هم به دلیل #حذف_سبوس و #افزودن_مواد_مضر_به_آرد
و #پخت_روی_آهن به گسترش بیماریها
از جمله #بیماری_خطرناک_یبوست
کمک میکند و...
برای #اصلاح_غذا در کشور
چند اقدام اساسی تعیین کردهایم.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
عرض کردیم بدلیل فضایی که سازمان FAO و WHO برای مردم جهان بخصوص مردم ایران درست کرده است،
شورای مدرسه تمدنی بینات تصمیم گرفتند یکی از اولویتهای تمدنی مدرسه را موضوع #سلامت قرار بدهند.
همانطورکه میدانید #سازمان_غذا_و_دارو به دلیل تبعیت از #استانداردهای_غلط_بینالمللی عملکرد غلطی دارد.
مدرسه تمدنی بینات برای #اصلاح_غذا در کشور چند اقدام اساسی تعیین کرده است:
اولین اقدام مدرسه بینات برای اصلاح غذای کشور،
ارتقا #استانداردهای_تولید_غذا
در سه بخش زیر است:
۱.کشاورزی
۲.دامداری
۳.باغداری
مهمترین کار در این مرحله
تدوین #جدول_طبقهبندی_مواد_غذائی_از_نظر_فقه در سه حوزه مذکور است.
به عنوان مثال در #حوزه_کشاورزی،
#دانههای_برتر و #سبزیجات_برتر
و
در #حوزه_دامداری
#دام_برتر و #طیور_برتر
و
#حوزه_باغداری،
#میوههای_برتر
از نظر علم مطرح در آیات و روایات بررسی میشود.
اقدام دوم مدرسه بینات برای اصلاح غذای کشور،
تبیین #قواعد_فقهی در مرحله #مصرف_غذا است.
در مرحله مصرف غذا پنج دسته استاندارد شامل مطرح است:
۱.استاندارهای پخت غذا
۲.استاندارد عتیق یا تازگی
۳.استاندارد مفرد و مرکب
۴.استاندارد زمان صحیح برای مصرف غذا
۵.استاندارد مهم مصرف گروهی غذا
#سازمان_غذا_و_دارو را به تغییر در استانداردهای حوزه غذا دعوت میکنیم
و از مردم تقاضا داریم که در
تولید و مصرف غذا
به اصول علمی مطرح در آیات و روایات
عمل کنند.
#اولویتهای_تمدنی
#غذا_و_تمدن_اسلامی
#اقدامات_مدرسه_بینات_برای_اصلاح_غذای_کشور
#قواعد_فقهی_مصرف_غذا
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir