خارج فقه نجاسات جلسه14.mp3
5.65M
خارج فقه #جلسه_چهارده
بیست و هشت مهر
#شک در حیوان حلال گوشت و حرام گوشت
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃🍇
#خلاصه_درس_خارج_اصول_۹۷/۷/۲۸
#جلسه_۱۴
#شهرت_فتوایی
#نظر_استاد
نظر استاد در شهرت فتوایی کبروی است شهرت فتوایی نشان میدهد که این فتوا از قدمای متصل به عصر ائمه است و الّا شهرت نمی یافت چرا که فتوای قدمای امامیه بصورت متن روایی است مانند مقنعه مفید و مقنع صدوق و نهایه طوسی.
شهرت فتوایی جابر ضعف سند است نه ضعف دلالی مانند:
1- حق شفعه (که نمی دانیم در همه اشیا است یا فقط در خانه و زمین و حیوان؟)
شیخ طوسی در نهایه فرمود در کل اشیا که فقط یک روایت مرسل از یونس بن عبدالرحمن داریم اما بخاطر شهرت فتوایی فقها به آن فتوا دادند.
2- ازدواج با صبیه ی نابالغ که به او دخول کند شیخ طوسی فتوا به جدایی داده اگر روایت مقابل هم داریم اما این فتوا شهرت پیدا کرده.
و موارد دیگر
#خلاصه_شهرت_فتوایی:
شهرت فتوایی ربطی به مالانص فیه ندارد چون مالانص فیه در باب اصول عملیه بحث میشود. شهرت از ظنون محسوب میشود باید در فتوا تحقیق کنیم که دلیل معتبری بر خلافش نباشد و گرنه کبرویا شهرت فتوایی حجت است الا ماخرج بالدلیل.
#مرحوم_بروجردی: قائل به حجیت شهرت فتوایی است.
🍇🌾🌷🍃🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🔴
🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍎🍎🍎
🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
📚📖🍀📚📖📚📖📚📖📚
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🍃🌾🌷🍃🌾🌷🍃
🌷🍃🍇🍇🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خلاصه_درس_خارج_فقه_۹۷/۷/۲۸
#جلسه_۱۴
#فصل_فی_النجاسة
#مسأله_۳
مسأله سه فرع دارد:
فرع اول از مسألة 3: إذا لم يعلم كون حيوان معين أنه مأكول اللحم أو لا، لا يحكم بنجاسة بوله و روثه ، و ان كان لا يجوز أكل لحمه بمقتضى الأصل.
حکم بول و غائط حیوان مشتبه مانند وطی گرگ و گوسفند و بچه ای که به هیچ یک شباهت ندارد لایحکم بنجاسة بوله و روثه.
شبهه دوگونه است:
أ- شبهه حکمیه: مانند حیوان مشتبه و یا إرنب که نمیدانم حلال گوشت است یا حرام گوشت.
ب- شبهه موضوعیه: حکم معلوم است ولی موجود خارجی نمی دانم گوسفند است یا بز؟
در قسم اول همه قائلند که قاعده طهارت جاری است و در قسم دوم علما دو دسته اند:
دسته اول: مانند صاحب جواهر قاعده اشتغال و احتیاط جاری می کنند.
دسته دوم: قاعده طهارت جاری می کنند که مختار استاد است.
#مرحوم_سید در هر دو حکم به طهارت میکند.
#دلیل_صاحب_جواهر2 تا است:
1) یجب الإجتناب عن النجس (حکم قطعی)
2) در اشتباه تفحص می خواهد و در صورت عدم احراز احتیاط جاری است.
#اشکال_استاد: قاعده اشتغال در علم اجمالی و تفصیلی جاری می شود نه در شک.
قیود دو قسم است:
تارة: قید مأمور به و مکلف است مثل قبله و وقت برای نماز.
اخری: قید امر و تکلیف است مانند جعل صلاة برای بالغ و مختار.
🌾🌷🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🔴
🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍎🍎🍎🌹🍃🍃🍀
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍏🍏🍏🍏🍎
خارج اصول شهرت فتوائی جلسه15.mp3
6.58M
خارج اصول #خبر واحد
بیست و نه مهر
#جلسه_پانزدهم
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🍃🌾🌷🍃
🌷🍃🍇🍇🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خلاصه_درس_خارج_اصول_۹۷/۷/۲۹
#جلسه_۱۵
#حجیت_خبر_واحد
#سه_بحث اینجاست:
1. اصل صدور خبر از ائمه را باید دانست.
2. جهت صدور بداند که مثلا برای تقیه نباشد (عنصر زمان و مکان درحجیت خبر نقش دارد)
3. اصل ظهور که دلالت بر مسأله تام است یا نه؟
نکته: اصل عقلی بر عدم حجیت خبر واحد است چون خبر ظنآور است و ادله ای باید باشد تا خبر را از تحت اصل عقلی بیرون آورد.
علما دو دسته اند:
أ. بعضی قائل به #انفتاح باب علم و علمی اند.
ب. بعضی دیگر قائل به #انسداد باب علمیاند و میگویند ظن خاص نداریم.
لذا #ادله_مانعین مقدم میشود:
1) اجماع؛ دو نفر منکر حجیت خبر واحدند (سید مرتضی و امین الإسلام طبرسی) و سید ادعای اجماع بر آن کرده است.
#اشکالات:
1-1. اجماع سید مرتضی معارض دارد. چون شیخ طوسی در نهایه و خلاف ادعای اجماع بر حجیت دارد.
1-2. اجماع سید منقول است و به نظر برخی فقها وقتی حجت است که نقل سبب و مسبب باشد (نقل فتوا و فتوا دهنده) و حال آن که اجماع سید عام است.
1-3. ناقل اجماع واحد است و از واحد برای رد واحد میخواهد بهره برد که محال است از وجود شیئ عدمش را می خواهد اثبات کند که لازمه آن انقلاب الشئ عمّا هو علیه است.
2) آیات قرآن:
2-1. إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنىِ مِنَ الحْقّ شَيْا إِنَّ اللَّهَ عَلِيمُ بِمَا يَفْعَلُون (یونس / 36)
2-2. وَ لَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤَادَ كلُ أُوْلَئكَ كاَنَ عَنْه مسْئولا (اسراء / 36)
2-3. يَأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِن جَاءَكمُ فَاسِقُ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُواْ أَن تُصِيبُواْ قَوْمَا بجِهَالَة فَتُصْبِحُواعَلىَ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِين (حجرات / 6)
آیه اول: عام است شامل تمامی خبرها (عادل غیر عادل ثقه غیر ثقه و....) میشود.
آیه دوم: نهیاش مطلق است و حتی خبر حسی را هم میگیرد.
آیه سوم: اصابه به جهالت منع شد پس اصابه به علم حجت است و خبر واحد علمآور نیست پس حجت نیست.
2 اشکال مهم اینجا است:
1- ما این سه آیه را قبول داریم و صدور آیات قطعی است اما دلالتش ظنی است و ظهورش ظنی است از ظهور ظنی میخواهید ظهور ظنی خبر را رد کنید.
اکثربزرگان چنین جواب دادند که ظهور آیه «ان الظن» عام است و تخصیص میخورد به خبر واحد.
#جواب_مانعین این است که آیات ارشاد به احکام عقلی است و حکم عقلی خبر واحد عدم حجیت است و حکم عقلی تخصیص بردار نیست.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🔴
🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍎🍎🍎🌹🍃🍃🍀
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🌾🌷
🌷
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🍃
🌷🍃🍇🍇🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خلاصه_درس_خارج_فقه_۹۷/۷/۲۹
#جلسه_۱۵
#فصل_فی_النجاسة
#مسأله_۳
شاک در قیود مکلف به (سمت قبله) قاعده اشتغال جاری میکند و احتیاط میکند. اما شاک در قیود تکلیف (حیوان مشتبه) اشتغال جاری نمیکند و در شک در تکلیف چون مالایؤکل لحمه انحلالی است بر سر هر فرد از افرادش مستقلا جاری است وقتی فرد مستقل بود آنجا اشتغال عمومیت ندارد.
#اشکال_مهمی بر سید کردند که چرا در حیوان مشتبه قاعده طهارت جاری کردید و بول و غائطش را پاک میدانید حال آنکه جایی که دلیل اجتهادی (صحیحه محمد بن مسلم و موثقه ابی نصر بزنطی) داریم جای دلیل فقاهتی نیست «إغسله مرتین» عام است هم غیرمأکول و هم مشتبه را شامل است جایی که موضوع محرز است قطعا داخل در اطلاق دو روایت است و جایی که شک داریم استصحاب عدم ازلی ( از ازل حیوان قابل تذکیه نبود گوشتش حلال نبود الان هم که شک دارم داخل در تحت مطلقات است) جاری میشود پس با استصحاب احراز موضوع شد.
#جواب_اشکال:
1- در استصحاب وحدت قضئیه متیقنه و مشکوکه لازم است که اینجا دوتا است نمیدانم این حیوان گوسفند است یا روباه (اشکال مرحوم خویی)
2- استصحاب در جایی است که احکام الزامی (وجوب و حرمت) باشد نه ترخیصی (چون شیئ بر من مشتبه است اجتناب از آن بر من واجب نیست) شک بدوی است و استصحاب جاری نیست.
#فرع_دوم: شک در حلیت لحم به دو صورت است: یکی قابل تذکیه است دیگر قبول تذکیه میکند . مرحوم خویی در هردو فرمودند پاک است گوشتش را بخورید اما جمعی از فقها ( محقق کرکی و شهید اول دروس ج2 ص 307 ) فتوا به حرمت اکل دادند.
#اصل اینجا چیست؟
#اصل_لفظی یا اطلاق عمومات (مائده/3 ) آیا ماذکیتم منظور کل ماذکیتم است (کلام شهید) یا منظور این است که میته نباشد و حرف شید رد میشود.
قرینه لفظی بر دومی داریم آیه اسبابی ( نبردن نام خدا و خفگی و .. ) را میشمارد که باعث حرمت اکل است پس این آیه دلالت بر اصل حرمت گوشت ندارد.
#اصل_عملی (استصحاب) جاری نیست چون وحدت قضئیه نداریم.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🌾🌷🌷🍃🌾
🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍎🍎🍎🌹🍃🍃🍀
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴
خارج اصول شهرت فتوائی جلسه16.mp3
6.28M
خارج اصول #خبر واحد
سی مهرماه
#جلسه_شانزدهم
خارج فقه نجاسات جلسه16.mp3
5.07M
خارج فقه #نجاسات
سی مهرماه
#جلسه_شانزدهم
خارج فقه نجاسات جلسه17.mp3
6.21M
خارج فقه #نجاسات_منی
پاک بودن منی ماکول اللحم
یک آبان
#جلسه_هفدهم