خارج فقه نجاسات جلسه11.mp3
6.46M
#جلسه_یازدهم
#فروش_ابوال ماکول اللحم
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🍇🍇🍇🍇🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خلاصه_درس_خارج_اصول_۹۷/۷/۲۱
#جلسه_۱۱
#شهرت_فتوایی
آیا شهرت فتوایی حجت (داخل در ظن خاص) است؟
شهرت سه قسم است:
1. روایی: در تعادل تراجیح بین خبرین متعارضین بحث میشود.
2. عملی: عمل به روایت در مقام فتوا است که بحث است آیا جابر ضعف سند است یا نه؟
3. فتوایی: فتوای اصحاب شهرت دارد ولی سند و روایت ندارد مثل کراهت سجده به طرف نوشته مهر نماز
آیا شهرت فتوایی حجت است بعض اساطین توقف میکنند مرحوم بروجردی حجت میداند چون مسائل فقهی سه دسته اند:
أ. مسائل اصلیه: احکام روی موضوعات کلیه است. مانند الخمر حرام
ب. مسائل فرعیه: مسائلی که از مسائل اصلی استنباط میشود الصلاة واجبة _ الغصب حرام => الصلاة فی دار المغصوبة حرام
ج. مسائل تعیین کننده حدود و قیود مثلا الخمر حرام را مسجل میدانیم اما نمیدانیم آیا مقید به عنب است یا تمر یا زبیب
ریشه فکری مرحوم بروجردی از کتاب فهرست و مبسوط شیخ طوسی است؛
نهایه در مسائل اصلی و مبسوط در مسائل فرعی
مقنع شیخ مفید در مسائل اصلی
مقنعه و هدایة شیخ صدوق در مسائل اصلیه
ادله حجیت شهرت فتوایی: 4 دلیل:
1- آیه نبأ «إن جاءکم فاسق بنبإٍ فتبینوا أن تصیبوا قوما بجهالة》
علت وجوب تبین ندامت در عمل به جهالت است و وجوب تعیّن معلق شد به عدم اصابة قوم به جهالت
قاعده داریم تعلیق حکم به وصف مشعر به علیت است لذا صغری و کبری داریم.
صغری: عمل به مسأله ای که بین اصحاب شهرت دارد عمل به جهالت است.
کبری: هر جا اصابت قوم به جهالت باشد عمل به آن جائز نیست.
نتیجه: عمل به شهرت جائز نیست.
اما این صغری و کبری تشکیل نمیشود در نتیجه عمل به شهرت معتبر است چون موجب اصابت نیست.
🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷
🍃🍀🍃🔴🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇
🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖➖🌾🌷➖➖
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃🍇
#خلاصه_درس_خارج_فقه_۹۷/۷/۲۱
#جلسه_۱۱
#فصل_فی_النجاسة
#مسأله_2
صورت چهارم: ملاقی و ملاقا هر دو خارجی اند اما ظرف ملاقات داخلی است. مثلا شخصی درهمی را بلعیده و شراب خورد ملاقر درهم و ملاقا شراب است اما ظرف ملاقات دهان است که حکم به نجاست دادند.
مسألة 2- لا مانع من بيع البول و الغائط من مأكول اللحم و اما بيعهما من غير المأكول فلا يجوز نعم يجوز الانتفاع بها في التسميد و نحوه.
مسأله دوم سه فرع دارد: فرع اول : جواز بیع بول و غائط مأکول اللحم
جواز بیع چیست؟ ملاک جواز منفعت محلله مقصوده است. سیره قطعیه عرف متصل به زمن ائمه این است که غائط مانند گاو گوسفند و شتر و... منفعت محلله دارد چون منفعت دارد فروشش جائز است اما دو مانع هست:
أ- مالیت: در جواز بیع مالیت شرط است مثلا 1 حبه گندم مالیت ندارد و فروشش جائز نیست. مالیت نوعیه (که برای نوع مرد م مالیت دارد) مانند کاغذ با نوشته بسیار قدیمی و مانند کود برای کشاورز مالیت شخصیه (که برای شخص یا برای متخصص) مالیت دارد .
#استاد دو (نوعیه و شخصیه) مراد است چون ملاک مالیت غرض عقلایی است مانند: موثقه عمار بعد السؤال عن شرب بول البقر قال (ع) ان كان محتاجا اليه يتداوى بشربه فلا بأس و كذلك بول الإبل و الغنم.
ب- مانع روایی از اهل سنت؛ عن النبی(ص) ان الله اذا حرم علی کل قوم اکل شیء حرم علیهم ثمنه. سنن بیهقی ج 6 ص 13
نتیجه: هر چیری که خوردنش حرام است فروختنش هم حرام است.
#اشکال_حدیث:
1- حدیث مرسل و ضعیف السند است.
2- حدیث نزد خودشان متروک است.
🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🔴
🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇
🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍏
السلام علیک یا بنت الحسین علیه السلام. شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها تسلیت.
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🍏🍎🍎🍎🍎
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃🍇
#خلاصه_درس_خارج_اصول_۹۷/۷/۲۲
#جلسه_۱۲
#شهرت_فتوایی
#اشکال_استدلال
اشکالات استدلال به آیه نبأ:
أ. آیه در مقام بیان حکمت است.
ب. آیه موضوع شهرت را مشخص نکرد آیا شهرت اصابه به جهل است یا نه؟
ج. آیه نمیتوتند اثبات کند شهرت، ظن خاص است تا مخصِص ادله ناهیه شود.
#دلیل_دوم_شهرت: مرفوعه زراره « خذ ما اشتهر بین اصحابک» به دو وجه به این روایت استدلال میشود:
الف: اطلاق آن هر سه شهرت را میگیرد.
ب: از قاعده تعلیق حکم بر وصف مشعر علیت است استفاده میکنیم چون شهرت علت برای وجوب اخذ میشود پس باید به آن عمل کرد.
#اشکال_استاد_بر_استدلال:
1- روایت مرفوعه است.
2- روایت برای مرجحات در خبرین متعارضین است.
إن قلت: خذ بما اشتهر در مورد شهرت روایی است اما میشود در هر سه شهرت جاری کرد.
قلتُ (جواب) اگر مولا بگوید أکرم زیداً فإنه عالم؛ موضوع اکرام خاص است اما دلیل عالم بودن عام است لذا میتوان توسعه داد.
اما اگر مولا بگوید اکرم زیداً العالم که هم مورد خاص و هم وصف خاص است و نمیتوان مورد را توسعه داد مورد روایت از قسم دوم است.
#دلیل_سوم: مقبوله عمر بن حنظله «
قال: فقال: «يُنْظَرُ إلى ما كان من روايتهم عنّا في ذلك الذي حَكَما به المُجْمَعُ عليه من أصحابك، فيؤخذ به من حُكمنا، ويُتْرَكُ الشاذُّ الذي ليس بمشهور عند أصحابك؛ فإنّ المُجْمَعُ عليه لا ريب فيه، وإنّما الامور ثلاثة: أمرٌ بيِّنٌ رُشْدُه فَيُتَّبَعُ، وأمرٌ بيّنٌ غَيُّه فيُجْتَنَبُ، وأمرٌ [مشكلٌ] يُرَدُّ علمُه إلى اللَّه وإلى رسوله صلى الله عليه و آله؛ قال رسول اللَّه صلى الله عليه و آله: حلالٌ بيِّنٌ، وحرام بيِّنٌ، وشبهاتٌ بين ذلك، فمن تَرَكَ الشبهات نجا من المحرّمات، ومن أخذ بالشبهات ارتكب المحرّمات وهلك من حيث لا يعلم _الذريعة إلى حافظ الشريعة (شرح أصول الكافي جيلانى) / ج1 / 96 / وتنقيح المقام يقتضي بسطا في الكلام: ..... ص : 83». یعنی در کل مشهورها نباید شک شود و یکی از آنها شهرت فتوایی است.
لا ریب فیه: حقیقی و اضافی است.
🌾🌷🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🔴
🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇
🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍏🍏🍏
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🍎🍎
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃🍇
#خلاصه_درس_خارج_فقه_۹۷/۷/۲۲
#جلسه_۱۲
#فصل_فی_النجاسة
#مسأله_2
فرع دوم مسأله: حکم بیع بول و غائط غیر مأکول اللحم
مرحوم سید به تبع مشهور قائل به عدم جواز بیع شد (اما بيعهما من غير المأكول فلا يجوز)
#نظر_استاد: یجوز
#ادله_مانعین 4 تا است:
1- اچماع مانند اجماع شیخ طوسی در خلاف
#استاد: اجماع مدرکی و مخدوش است.
2- عدم مالیت بول و غائط غیر مأکول
جواب: منظور از مالیت غرض عقلایی است که در غیر مأکول هم متصور است.
3- ادله ناهیه از بیع نجس مانند روایت تحف العقول / 333_ أَوْ شَيْءٍ مِنْ وُجُوهِ النَّجِسِ فَهَذَا كُلُّهُ حَرَامٌ وَ مُحَرَّمٌ لِأَنَّ ذَلِكَ كُلَّهُ مَنْهِيٌّ عَنْ أَكْلِهِ وَ شُرْبِهِ وَ لُبْسِهِ وَ مِلْكِهِ وَ إِمْسَاكِهِ وَ التَّقَلُّبِ فِيهِ بِوَجْهٍ مِنَ الْوُجُوهِ لِمَا فِيهِ مِنَ الْفَسَادِ فَجَمِيعُ تَقَلُّبِهِ فِي ذَلِكَ حَرَامٌ.
#اشکال_خویی: تحف العقول اشکال سندی دارد.
جواب: در مقدمه نویسنده آورده که به خاطر اختصار سند را نیاورده.
نظر مرحوم شیخ در مورد تحف: حسن، کثیر الفوائد، مشهور.
#اشکال_خویی: حرمت بیع نجس دائر مدار حرمت انتفاع است اما اگر انتفاع حلال بجوید شاملش نمیشود
4- حدیث نبوی(ص) که گذشت «بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج100 ؛ ص55 وَ بِخَطِّهِ أَيْضاً عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ: إِذَا حَرَّمَ اللَّهُ شَيْئاً حَرَّمَ ثَمَنه»
🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍏🍏🍏🍏🍎
🌾🌷🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🔴
🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍎
🌹🌹🌹اطلاعیه🌹🌹🌹
دروس خارج فقه و اصول استاد سه شنبه و چهارشنبه تاریخ 24و 25مهرماه تعطیل می باشد.
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃🍇
#خلاصه_درس_خارج_اصول_۹۷/۷/۲۳
#جلسه_۱۳
#شهرت_فتوایی
#اشکال_استدلال_مقبوله
#دلیل_چهارم
#اشکال_آخوند بر مقبوله: این است که مقبوله (به قرینه مای موصوله) مربوط به شهرت روایی است.
#جواب_استاد: وارد نیست چون به صله استدلال میکنند نه مای موصوله
اما اشکال ما به لاریب فیه اضافی است اگر چنین باشد هر چیزی نسبت به چیز دیگر حجت باشد مثلا شک نسبت به خیال یا وحی به شک بنابراین از این روایت نمیتوان برای شهرت استدلال کرد.
#دلیل_چهارم:مناط حجیت خبر واحد است چون خبر واحد ثقه عادل مفید ظن است و بناءعقلا بر حجیت کل اماره ها است پس بر حجیت شهرت هم هست اتفاقا در شهرت فتوایی قویتر است.
صغری: شهرت فتوایی مفید ظن است .
کبری: کلیه اماراتی که مفید ظن است حجت است .
نتیجه: شهرت فتوایی حجت است.
#رد_حضرت_آیت_الله_وحید_خراسانی: شهرت مفید ظن نوعی است و إخبار از شهرت فتوایی خبر حدسی است نه حسی پس اصل عدم خطا در آن جاری نیست علاوه بر آن نظر خبره برای خبره حجت نیست و اگر کسی بگوید از راه تنقیح مناط ( نظر اهل خبره برای اهل خبره) میگوییم تنقیح مناط در صورتی حجت است که قطعی باشد در حالی که تنقیح مناط در این جا ظنی است.
مستدل می گوید مناط حجیت خبر واحد افاده ظن است.
جواب ممکن است ملاک های دیگری باشد که به سبب آن حجت است نه این ملاک مثلا حسی بودن در حالی که شهرت حدسی است إذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال پس پایه دلیل بهم ریخت.
🍇🌾🌷🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🔴
🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍎🍎🍎🍃
🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
🌹@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍏🍏🍏🍏🍎
🌾
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃🍇
#خلاصه_درس_خارج_فقه_۹۷/۷/۲۳
#جلسه_۱۳
#فصل_فی_النجاسة
#مسأله_2
دو دسته روایات در بیع عذره غیر مأکول اللحم است:
اول- «یعقوب بن شعیب..ثمن العذره سحت» بیع عذره حرام.
دوم- محمد بن مضارب از امام صادق (ع)«....لا بأس ببیع العذره» جواز بیع.
محقق سبزواری در کفایة الاحکام ص 84 جمع عرفی بر حمل اولی برکراهت و دومی برجواز.
#اشکال_شیخ : سحت به معنای حرام است.
جواب استاد: اشکال وارد نیست چون مواردی هستد که سحت به معنای کراهت استمثل اجرت قاری قرآن و ...روایات در مستمسک ج 13 ص 116
در لغت نیز به هر دو معنا آمده مانند لسان العرب
#مرحوم_حکیم: عدم جواز
#ادله_مانعین:
1- اجماع مستفیض
2- روایت نبوی
3- روایت یعقوب بن شعیب
صاحب مستمسک سه برخورد دارد:
أ- حدیث محمد بن مضارب را طرح کنید.
ب- تأویل حدیث به عذره مأکول اللحم
ت- جمع به اینکه عدم جوازعذره انسان و جواز عذره غیر انسان.
#اشکالات_استاد_بر_صاحب_مستمسک:
1) اجماع مدرکی است.
2) روایت نبوی مربوط به انتفاع حرام است.
3) روایت یعقوب ضعیف است.
با این روایت سه برخورد میشود:
الف- آنها که اسناد روایت را پذیرفته اند بایستی جمع کنند به کراهت.
ت- تعارضی نیست چون سند هر دو دسته ضعیف است.
ث- تمسک به مرجحات.
🍇
🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍏🍏🍏🍏🍎
🌾🌷🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🔴
🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍎🍎🍎🌹🍃
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
رفتار و کردار
امام حسن علیه السلام ـ لِبَعضِ وُلدِهِ ـ :يا بُنَيَّ ، لا تُؤاخِ أحَدا حَتّى تَعرِفَ مَوارِدَهُ ومَصادِرَهُ ، فَإِذَا استَنبَطتَ الخُبرَةَ ، ورَضيتَ العِشرَةَ ، فآخِهِ عَلى إقالَةِ العَثرَةِ وَالمُواساةِ فِي العُسرَةِ .
ـ خطاب به يكى از فرزندان خود ـ :فرزندم! با هيچ كس برادرى مكن تا آن كه او را نيك بشناسى ، و چون [او را] آزمودى و معاشرت [ با او ]را پسنديدى ، بر پايه گذشت از لغزش ها و مواسات در سختى ها ، با او برادرى كن .
. تحف العقول: ص 233
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
شهادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) تسلیت