eitaa logo
دروس استاد احدی حفظه الله تعالی
108 دنبال‌کننده
44 عکس
10 ویدیو
136 فایل
این کانال جهت نشر دروس خارج فقه و اصول استاد می باشد. ارتباط با ادمین sd1251356@
مشاهده در ایتا
دانلود
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃🍇 ۹۷/۷/۲۱ ۱۱ صورت چهارم: ملاقی و ملاقا هر دو خارجی اند اما ظرف ملاقات داخلی است. مثلا شخصی درهمی را بلعیده و شراب خورد ملاقر درهم و ملاقا شراب است اما ظرف ملاقات دهان است که حکم به نجاست دادند. مسألة 2- لا مانع من بيع البول و الغائط من مأكول اللحم و اما بيعهما من غير المأكول فلا يجوز نعم يجوز الانتفاع بها في التسميد و نحوه. مسأله دوم سه فرع دارد: فرع اول : جواز بیع بول و غائط مأکول اللحم جواز بیع چیست؟ ملاک جواز منفعت محلله مقصوده است. سیره قطعیه عرف متصل به زمن ائمه این است که غائط مانند گاو گوسفند و شتر و... منفعت محلله دارد چون منفعت دارد فروشش جائز است اما دو مانع هست: أ‌- مالیت: در جواز بیع مالیت شرط است مثلا 1 حبه گندم مالیت ندارد و فروشش جائز نیست. مالیت نوعیه (که برای نوع مرد م مالیت دارد) مانند کاغذ با نوشته بسیار قدیمی و مانند کود برای کشاورز مالیت شخصیه (که برای شخص یا برای متخصص) مالیت دارد . دو (نوعیه و شخصیه) مراد است چون ملاک مالیت غرض عقلایی است مانند: موثقه عمار بعد السؤال عن شرب بول البقر قال (ع) ان كان محتاجا اليه يتداوى بشربه فلا بأس و كذلك بول الإبل و الغنم. ب‌- مانع روایی از اهل سنت؛ عن النبی(ص) ان الله اذا حرم علی کل قوم اکل شیء حرم علیهم ثمنه. سنن بیهقی ج 6 ص 13 نتیجه: هر چیری که خوردنش حرام است فروختنش هم حرام است. : 1- حدیث مرسل و ضعیف السند است. 2- حدیث نزد خودشان متروک است. 🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷 🍃🍀🌾🌷➖➖🔴 🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃 🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍏
السلام علیک یا بنت الحسین علیه السلام. شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها تسلیت.
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃🍇 ۹۷/۷/۲۲ ۱۲ اشکالات استدلال به آیه نبأ: ‌أ. آیه در مقام بیان حکمت است. ‌ب. آیه موضوع شهرت را مشخص نکرد آیا شهرت اصابه به جهل است یا نه؟ ‌ج. آیه نمی‌توتند اثبات کند شهرت، ظن خاص است تا مخصِص ادله ناهیه شود. : مرفوعه زراره « خذ ما اشتهر بین اصحابک» به دو وجه به این روایت استدلال میشود: الف: اطلاق آن هر سه شهرت را می‌گیرد. ب: از قاعده تعلیق حکم بر وصف مشعر علیت است استفاده می‌کنیم چون شهرت علت برای وجوب اخذ میشود پس باید به آن عمل کرد. : 1- روایت مرفوعه است. 2- روایت برای مرجحات در خبرین متعارضین است. إن قلت: خذ بما اشتهر در مورد شهرت روایی است اما میشود در هر سه شهرت جاری کرد. قلتُ (جواب) اگر مولا بگوید أکرم زیداً فإنه عالم؛ موضوع اکرام خاص است اما دلیل عالم بودن عام است لذا میتوان توسعه داد. اما اگر مولا بگوید اکرم زیداً العالم که هم مورد خاص و هم وصف خاص است و نمی‌توان مورد را توسعه داد مورد روایت از قسم دوم است. : مقبوله عمر بن حنظله « قال: فقال: «يُنْظَرُ إلى ما كان من روايتهم عنّا في ذلك الذي حَكَما به المُجْمَعُ عليه من أصحابك، فيؤخذ به من حُكمنا، ويُتْرَكُ الشاذُّ الذي ليس بمشهور عند أصحابك؛ فإنّ المُجْمَعُ عليه لا ريب فيه، وإنّما الامور ثلاثة: أمرٌ بيِّنٌ رُشْدُه فَيُتَّبَعُ، وأمرٌ بيّنٌ غَيُّه فيُجْتَنَبُ، وأمرٌ [مشكلٌ] يُرَدُّ علمُه إلى اللَّه وإلى رسوله صلى الله عليه و آله؛ قال رسول اللَّه صلى الله عليه و آله: حلالٌ بيِّنٌ، وحرام بيِّنٌ، وشبهاتٌ بين ذلك، فمن تَرَكَ الشبهات نجا من المحرّمات، ومن أخذ بالشبهات ارتكب المحرّمات وهلك من حيث لا يعلم _الذريعة إلى حافظ الشريعة (شرح أصول الكافي جيلانى) / ج1 / 96 / وتنقيح المقام يقتضي بسطا في الكلام: ..... ص : 83». یعنی در کل مشهورها نباید شک شود و یکی از آنها شهرت فتوایی است. لا ریب فیه: حقیقی و اضافی است. 🌾🌷🍃 🌹🍏🍃🌾🌷 🍃🍀🌾🌷➖➖🔴 🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃 🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍏🍏🍏
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃🍇 ۹۷/۷/۲۲ ۱۲ فرع دوم مسأله: حکم بیع بول و غائط غیر مأکول اللحم مرحوم سید به تبع مشهور قائل به عدم جواز بیع شد (اما بيعهما من غير المأكول فلا يجوز) : یجوز 4 تا است: 1- اچماع مانند اجماع شیخ طوسی در خلاف : اجماع مدرکی و مخدوش است. 2- عدم مالیت بول و غائط غیر مأکول جواب: منظور از مالیت غرض عقلایی است که در غیر مأکول هم متصور است. 3- ادله ناهیه از بیع نجس مانند روایت تحف العقول / 333_ أَوْ شَيْءٍ مِنْ وُجُوهِ النَّجِسِ فَهَذَا كُلُّهُ حَرَامٌ وَ مُحَرَّمٌ لِأَنَّ ذَلِكَ كُلَّهُ مَنْهِيٌّ عَنْ أَكْلِهِ وَ شُرْبِهِ وَ لُبْسِهِ وَ مِلْكِهِ وَ إِمْسَاكِهِ وَ التَّقَلُّبِ فِيهِ بِوَجْهٍ مِنَ الْوُجُوهِ لِمَا فِيهِ مِنَ الْفَسَادِ فَجَمِيعُ تَقَلُّبِهِ فِي ذَلِكَ حَرَامٌ. : تحف العقول اشکال سندی دارد. جواب: در مقدمه نویسنده آورده که به خاطر اختصار سند را نیاورده. نظر مرحوم شیخ در مورد تحف: حسن، کثیر الفوائد، مشهور. : حرمت بیع نجس دائر مدار حرمت انتفاع است اما اگر انتفاع حلال بجوید شاملش نمی‌شود 4- حدیث نبوی(ص) که گذشت «بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏100 ؛ ص55 وَ بِخَطِّهِ أَيْضاً عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ: إِذَا حَرَّمَ اللَّهُ شَيْئاً حَرَّمَ‏ ثَمَنه» 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃 🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍏🍏🍏🍏🍎 🌾🌷🍃 🌹🍏🍃🌾🌷 🍃🍀🌾🌷➖➖🔴 🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍎
🌹🌹🌹اطلاعیه🌹🌹🌹 دروس خارج فقه و اصول استاد سه شنبه و چهارشنبه تاریخ 24و 25مهرماه تعطیل می باشد.
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃🍇 ۹۷/۷/۲۳ ۱۳ بر مقبوله: این است که مقبوله (به قرینه مای موصوله) مربوط به شهرت روایی است. : وارد نیست چون به صله استدلال میکنند نه مای موصوله اما اشکال ما به لاریب فیه اضافی است اگر چنین باشد هر چیزی نسبت به چیز دیگر حجت باشد مثلا شک نسبت به خیال یا وحی به شک بنابراین از این روایت نمیتوان برای شهرت استدلال کرد. :مناط حجیت خبر واحد است چون خبر واحد ثقه عادل مفید ظن است و بناءعقلا بر حجیت کل اماره ها است پس بر حجیت شهرت هم هست اتفاقا در شهرت فتوایی قویتر است. صغری: شهرت فتوایی مفید ظن است . کبری: کلیه اماراتی که مفید ظن است حجت است . نتیجه: شهرت فتوایی حجت است. : شهرت مفید ظن نوعی است و إخبار از شهرت فتوایی خبر حدسی است نه حسی پس اصل عدم خطا در آن جاری نیست علاوه بر آن نظر خبره برای خبره حجت نیست و اگر کسی بگوید از راه تنقیح مناط ( نظر اهل خبره برای اهل خبره) میگوییم تنقیح مناط در صورتی حجت است که قطعی باشد در حالی که تنقیح مناط در این جا ظنی است. مستدل می گوید مناط حجیت خبر واحد افاده ظن است. جواب ممکن است ملاک های دیگری باشد که به سبب آن حجت است نه این ملاک مثلا حسی بودن در حالی که شهرت حدسی است إذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال پس پایه دلیل بهم ریخت. 🍇🌾🌷🍃 🌹🍏🍃🌾🌷 🍃🍀🌾🌷➖➖🔴 🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍎🍎🍎🍃 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 🌹@ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃 🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍏🍏🍏🍏🍎 🌾
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃🍇 ۹۷/۷/۲۳ ۱۳ دو دسته روایات در بیع عذره غیر مأکول اللحم است: اول- «یعقوب بن شعیب..ثمن العذره سحت» بیع عذره حرام. دوم- محمد بن مضارب از امام صادق (ع)«....لا بأس ببیع العذره» جواز بیع. محقق سبزواری در کفایة الاحکام ص 84 جمع عرفی بر حمل اولی برکراهت و دومی برجواز. : سحت به معنای حرام است. جواب استاد: اشکال وارد نیست چون مواردی هستد که سحت به معنای کراهت استمثل اجرت قاری قرآن و ...روایات در مستمسک ج 13 ص 116 در لغت نیز به هر دو معنا آمده مانند لسان العرب : عدم جواز : 1- اجماع مستفیض 2- روایت نبوی 3- روایت یعقوب بن شعیب صاحب مستمسک سه برخورد دارد: أ‌- حدیث محمد بن مضارب را طرح کنید. ب‌- تأویل حدیث به عذره مأکول اللحم ت‌- جمع به اینکه عدم جوازعذره انسان و جواز عذره غیر انسان. : 1) اجماع مدرکی است. 2) روایت نبوی مربوط به انتفاع حرام است. 3) روایت یعقوب ضعیف است. با این روایت سه برخورد میشود: الف- آنها که اسناد روایت را پذیرفته اند بایستی جمع کنند به کراهت. ت‌- تعارضی نیست چون سند هر دو دسته ضعیف است. ث‌- تمسک به مرجحات. 🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃 🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍏🍏🍏🍏🍎 🌾🌷🍃 🌹🍏🍃🌾🌷 🍃🍀🌾🌷➖➖🔴 🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍎🍎🍎🌹🍃
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 رفتار و کردار امام حسن علیه السلام ـ لِبَعضِ وُلدِهِ ـ :يا بُنَيَّ ، لا تُؤاخِ أحَدا حَتّى تَعرِفَ مَوارِدَهُ ومَصادِرَهُ ، فَإِذَا استَنبَطتَ الخُبرَةَ ، ورَضيتَ العِشرَةَ ، فآخِهِ عَلى إقالَةِ العَثرَةِ وَالمُواساةِ فِي العُسرَةِ . ـ خطاب به يكى از فرزندان خود ـ :فرزندم! با هيچ كس برادرى مكن تا آن كه او را نيك بشناسى ، و چون [او را] آزمودى و معاشرت [ با او ]را پسنديدى ، بر پايه گذشت از لغزش ها و مواسات در سختى ها ، با او برادرى كن . . تحف العقول: ص 233 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 شهادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) تسلیت