eitaa logo
دروس استاد احدی حفظه الله تعالی
108 دنبال‌کننده
44 عکس
10 ویدیو
136 فایل
این کانال جهت نشر دروس خارج فقه و اصول استاد می باشد. ارتباط با ادمین sd1251356@
مشاهده در ایتا
دانلود
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃🍇 ۹۷/۷/۲۲ ۱۲ فرع دوم مسأله: حکم بیع بول و غائط غیر مأکول اللحم مرحوم سید به تبع مشهور قائل به عدم جواز بیع شد (اما بيعهما من غير المأكول فلا يجوز) : یجوز 4 تا است: 1- اچماع مانند اجماع شیخ طوسی در خلاف : اجماع مدرکی و مخدوش است. 2- عدم مالیت بول و غائط غیر مأکول جواب: منظور از مالیت غرض عقلایی است که در غیر مأکول هم متصور است. 3- ادله ناهیه از بیع نجس مانند روایت تحف العقول / 333_ أَوْ شَيْءٍ مِنْ وُجُوهِ النَّجِسِ فَهَذَا كُلُّهُ حَرَامٌ وَ مُحَرَّمٌ لِأَنَّ ذَلِكَ كُلَّهُ مَنْهِيٌّ عَنْ أَكْلِهِ وَ شُرْبِهِ وَ لُبْسِهِ وَ مِلْكِهِ وَ إِمْسَاكِهِ وَ التَّقَلُّبِ فِيهِ بِوَجْهٍ مِنَ الْوُجُوهِ لِمَا فِيهِ مِنَ الْفَسَادِ فَجَمِيعُ تَقَلُّبِهِ فِي ذَلِكَ حَرَامٌ. : تحف العقول اشکال سندی دارد. جواب: در مقدمه نویسنده آورده که به خاطر اختصار سند را نیاورده. نظر مرحوم شیخ در مورد تحف: حسن، کثیر الفوائد، مشهور. : حرمت بیع نجس دائر مدار حرمت انتفاع است اما اگر انتفاع حلال بجوید شاملش نمی‌شود 4- حدیث نبوی(ص) که گذشت «بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏100 ؛ ص55 وَ بِخَطِّهِ أَيْضاً عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ: إِذَا حَرَّمَ اللَّهُ شَيْئاً حَرَّمَ‏ ثَمَنه» 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃 🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍏🍏🍏🍏🍎 🌾🌷🍃 🌹🍏🍃🌾🌷 🍃🍀🌾🌷➖➖🔴 🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍎
🌹🌹🌹اطلاعیه🌹🌹🌹 دروس خارج فقه و اصول استاد سه شنبه و چهارشنبه تاریخ 24و 25مهرماه تعطیل می باشد.
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃🍇 ۹۷/۷/۲۳ ۱۳ بر مقبوله: این است که مقبوله (به قرینه مای موصوله) مربوط به شهرت روایی است. : وارد نیست چون به صله استدلال میکنند نه مای موصوله اما اشکال ما به لاریب فیه اضافی است اگر چنین باشد هر چیزی نسبت به چیز دیگر حجت باشد مثلا شک نسبت به خیال یا وحی به شک بنابراین از این روایت نمیتوان برای شهرت استدلال کرد. :مناط حجیت خبر واحد است چون خبر واحد ثقه عادل مفید ظن است و بناءعقلا بر حجیت کل اماره ها است پس بر حجیت شهرت هم هست اتفاقا در شهرت فتوایی قویتر است. صغری: شهرت فتوایی مفید ظن است . کبری: کلیه اماراتی که مفید ظن است حجت است . نتیجه: شهرت فتوایی حجت است. : شهرت مفید ظن نوعی است و إخبار از شهرت فتوایی خبر حدسی است نه حسی پس اصل عدم خطا در آن جاری نیست علاوه بر آن نظر خبره برای خبره حجت نیست و اگر کسی بگوید از راه تنقیح مناط ( نظر اهل خبره برای اهل خبره) میگوییم تنقیح مناط در صورتی حجت است که قطعی باشد در حالی که تنقیح مناط در این جا ظنی است. مستدل می گوید مناط حجیت خبر واحد افاده ظن است. جواب ممکن است ملاک های دیگری باشد که به سبب آن حجت است نه این ملاک مثلا حسی بودن در حالی که شهرت حدسی است إذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال پس پایه دلیل بهم ریخت. 🍇🌾🌷🍃 🌹🍏🍃🌾🌷 🍃🍀🌾🌷➖➖🔴 🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍎🍎🍎🍃 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 🌹@ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃 🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍏🍏🍏🍏🍎 🌾
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃🍇 ۹۷/۷/۲۳ ۱۳ دو دسته روایات در بیع عذره غیر مأکول اللحم است: اول- «یعقوب بن شعیب..ثمن العذره سحت» بیع عذره حرام. دوم- محمد بن مضارب از امام صادق (ع)«....لا بأس ببیع العذره» جواز بیع. محقق سبزواری در کفایة الاحکام ص 84 جمع عرفی بر حمل اولی برکراهت و دومی برجواز. : سحت به معنای حرام است. جواب استاد: اشکال وارد نیست چون مواردی هستد که سحت به معنای کراهت استمثل اجرت قاری قرآن و ...روایات در مستمسک ج 13 ص 116 در لغت نیز به هر دو معنا آمده مانند لسان العرب : عدم جواز : 1- اجماع مستفیض 2- روایت نبوی 3- روایت یعقوب بن شعیب صاحب مستمسک سه برخورد دارد: أ‌- حدیث محمد بن مضارب را طرح کنید. ب‌- تأویل حدیث به عذره مأکول اللحم ت‌- جمع به اینکه عدم جوازعذره انسان و جواز عذره غیر انسان. : 1) اجماع مدرکی است. 2) روایت نبوی مربوط به انتفاع حرام است. 3) روایت یعقوب ضعیف است. با این روایت سه برخورد میشود: الف- آنها که اسناد روایت را پذیرفته اند بایستی جمع کنند به کراهت. ت‌- تعارضی نیست چون سند هر دو دسته ضعیف است. ث‌- تمسک به مرجحات. 🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃 🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍏🍏🍏🍏🍎 🌾🌷🍃 🌹🍏🍃🌾🌷 🍃🍀🌾🌷➖➖🔴 🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍎🍎🍎🌹🍃
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 رفتار و کردار امام حسن علیه السلام ـ لِبَعضِ وُلدِهِ ـ :يا بُنَيَّ ، لا تُؤاخِ أحَدا حَتّى تَعرِفَ مَوارِدَهُ ومَصادِرَهُ ، فَإِذَا استَنبَطتَ الخُبرَةَ ، ورَضيتَ العِشرَةَ ، فآخِهِ عَلى إقالَةِ العَثرَةِ وَالمُواساةِ فِي العُسرَةِ . ـ خطاب به يكى از فرزندان خود ـ :فرزندم! با هيچ كس برادرى مكن تا آن كه او را نيك بشناسى ، و چون [او را] آزمودى و معاشرت [ با او ]را پسنديدى ، بر پايه گذشت از لغزش ها و مواسات در سختى ها ، با او برادرى كن . . تحف العقول: ص 233 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 شهادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) تسلیت
خارج فقه نجاسات جلسه14.mp3
5.65M
خارج فقه بیست و هشت مهر در حیوان حلال گوشت و حرام گوشت
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃🍇 ۹۷/۷/۲۸ ۱۴ نظر استاد در شهرت فتوایی کبروی است شهرت فتوایی نشان میدهد که این فتوا از قدمای متصل به عصر ائمه است و الّا شهرت نمی یافت چرا که فتوای قدمای امامیه بصورت متن روایی است مانند مقنعه مفید و مقنع صدوق و نهایه طوسی. شهرت فتوایی جابر ضعف سند است نه ضعف دلالی مانند: 1- حق شفعه (که نمی دانیم در همه اشیا است یا فقط در خانه و زمین و حیوان؟) شیخ طوسی در نهایه فرمود در کل اشیا که فقط یک روایت مرسل از یونس بن عبدالرحمن داریم اما بخاطر شهرت فتوایی فقها به آن فتوا دادند. 2- ازدواج با صبیه ی نابالغ که به او دخول کند شیخ طوسی فتوا به جدایی داده اگر روایت مقابل هم داریم اما این فتوا شهرت پیدا کرده. و موارد دیگر : شهرت فتوایی ربطی به مالانص فیه ندارد چون مالانص فیه در باب اصول عملیه بحث میشود. شهرت از ظنون محسوب میشود باید در فتوا تحقیق کنیم که دلیل معتبری بر خلافش نباشد و گرنه کبرویا شهرت فتوایی حجت است الا ماخرج بالدلیل. : قائل به حجیت شهرت فتوایی است. 🍇🌾🌷🍃🌹🍏🍃🌾🌷 🍃🍀🌾🌷➖➖🔴 🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍎🍎🍎 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 📚📖🍀📚📖📚📖📚📖📚 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🍃🌾🌷🍃🌾🌷🍃 🌷🍃🍇🍇🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 ۹۷/۷/۲۸ ۱۴ ۳ مسأله سه فرع دارد: فرع اول از مسألة 3: إذا لم يعلم كون حيوان معين أنه مأكول اللحم أو لا، لا يحكم بنجاسة بوله و روثه ، و ان كان لا يجوز أكل لحمه بمقتضى الأصل. حکم بول و غائط حیوان مشتبه مانند وطی گرگ و گوسفند و بچه ای که به هیچ یک شباهت ندارد لایحکم بنجاسة بوله و روثه. شبهه دوگونه است: أ‌- شبهه حکمیه: مانند حیوان مشتبه و یا إرنب که نمیدانم حلال گوشت است یا حرام گوشت. ب‌- شبهه موضوعیه: حکم معلوم است ولی موجود خارجی نمی دانم گوسفند است یا بز؟ در قسم اول همه قائلند که قاعده طهارت جاری است و در قسم دوم علما دو دسته اند: دسته اول: مانند صاحب جواهر قاعده اشتغال و احتیاط جاری می کنند. دسته دوم: قاعده طهارت جاری می کنند که مختار استاد است. در هر دو حکم به طهارت میکند. تا است: 1) یجب الإجتناب عن النجس (حکم قطعی) 2) در اشتباه تفحص می خواهد و در صورت عدم احراز احتیاط جاری است. : قاعده اشتغال در علم اجمالی و تفصیلی جاری می شود نه در شک. قیود دو قسم است: تارة: قید مأمور به و مکلف است مثل قبله و وقت برای نماز. اخری: قید امر و تکلیف است مانند جعل صلاة برای بالغ و مختار. 🌾🌷🍃 🌹🍏🍃🌾🌷 🍃🍀🌾🌷➖➖🔴 🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍎🍎🍎🌹🍃🍃🍀 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃 🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍏🍏🍏🍏🍎