سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خلاصه_درس_خارج_فقه_۹۷/۸/۲۰
#جلسه_۲۰
#فصل_فی_النجاسة
#میته
سوال: آیا #تخم_حرام_گوشت پاک است یا نه؟ دو قول است:
1.#علامه_حلی نجس است. نهایة الاحکام ج 2 ص 270
به دو دلیل:
أ.روایت دجاجة ابن ابی یعفور از امام صادق (ع)
ب.انصراف اطلاق روایات طهارت به حیوانات محلله.
2.تخم حیوانها پاک است چه حلال گوشت چه حرام گوشت مرحوم #سید و #خویی به این فتوا دادند و هو #المختار
دو دلیل مخدوش است چون روایت دجاجه مربوط به حلیت و حرمت است و ربطی به بحث ندارد.
#سوال: حلیت ملازمه با طهارت دارد و حرمت با نجاست وقتی امام (ع) مرغ جلال را حرام میداند پس نجس است و تخمش هم نجس است به دلالت التزامی.
#جواب قبلا گفتیم هیچ ملازمه شرعیه ای بین حرمت و نجاست و حلیت و طهارت نیست. تعلیل امام در جواب این است لأنّ فیه ما لا تحله الحیاة که مطلق را میرساند. چون تعلیل عام است پس انصراف به مأکول ندارد.
#سوال آیا بین تراشیدن و کندن و چیدن مو و پشم در طهارت و نجاست فرق است؟
#اقوال:
أ-#شیخ_طوسی اگر بکنید نجس است اما اگر ببری و ببچینی پاک است ایشان متکی به حدیث فتح بن یزید جرجانی است.
#نظر_استاد: در روایت اشکال است:
اضطراب متن، سند به فتح توثیق ندارد، حدیث در مورد غالبی که صوف نرم است و میچینند میباشد و از مورد غالبی نمتوان حکم کلی استفاده کرد.
ت.مشهور اصحاب چه ببریم چه بکنیم دستی، ماشینی ، صنعتیپاک است چون روایات مطلق است بین کندن و غیره فرق نگذاشت و شستن بعد کندن اگر رطوبت زیرش بود به خاطر رفع آلودگی است.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خلاصه_درس_خارج_اصول_۹۷/۸/۲۱
#جلسه_۲۱
#حجیت_خبر_واحد
#وجوه_استدلال_به_آیه_نبأ
#تحقیق_آرای_اصولیین_در_آیه_نبأ
#نظر_سوم_مرحوم_نائینی قائل به ثبوت مفهوم برای آیه نبأ است اما از راه دلیل خارجی که شأن نزول است که خبر ولید به رسول خدا بود چون فاسق بود تبین واجب است اگر شخص عادل خبر میآورد امر تبین صادر نمیشد پس عنوان وجوب روی عرضیِ خبر است نه ذات خبر و عرض (فاسق بودن مخبر) و به شرط کاری نداریم.
#جواب_استاد:
1.ایشان بحث را بر روی مفهوم وصف برد ولی بحث ما مفهوم شرط است.
2.عرضیِ یا ذاتی دو قسم است؛ گاهی عرضی و ذاتی دو وجود مستقلند در اینصورت حق با شماست و گاهی یک وجودند مانند الوجود امّا ممکنٌ إما واجب لذا ممکن است آیه از قبیل دوم باشد چون جائی و فاسق دو وجود نیستند چون اگر دو وجود باشند لازمهاش این است که ماهو المتقدم زماناً متأخر شود چه جائی باشد چه نباشد فسق و عدل هست.
#نظر_چهارم_شیخ_انصاری در رسائل به صورت إن قلت است که ایشان آنجا منکر مفهوم شرط است.
میفرماید قاعدهای داریم که مفهوم در جایی حجت است که #خروج_موردی لااازززم نیاید و اگر در آیه بخواهید مفهوم گیری شود خروج موردی لازم میآید مورد آیه خبر کفر طایفه است مفهومش این است که اگر عادل خبر آورد حجت است اما لازمه آن این است که در مورد کفر و ارتداد خبر عادل را حجت ندانیم بلکه خبرهای عادل را حجت بدانیم چون در کفر و ارتدا تعدد خبر لازم است پس در آیه خروج موردی لازم میآید. شاهدش فرمایش پیامبر (ص) است که فرمود: إنّما أقضی علیکم بالبیّنات و الأیمان.
#جواب_شیخ : اینجا خروج موردی لازم نیامد بلکه مفهوم آیه به دلیل دیگری مقید شد و آن اینکه خبر ارتداد به یک خبر ثابت نمیشود چون حجیت خبر ثابت است اما در خصوص کفر و ارتدا دو یا چند خبر لازم است.
#نظر_استاد: جواب #شیخ کافی نیست چون فاسق منوّن است رجل دلالت بر طبیعت و جنس رجل میکند رجلٌ دلالت بر وحدت دارد فاسقٌ هم دلالت بر وحدت دارد مفهومش هم دلالت بر وحدت میکند پس خروج موردی لازم نیامد.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خلاصه_درس_خارج_اصول_۹۷/۸/۲۲
#جلسه_۲۲
#حجیت_خبر_واحد
#وجوه_استدلال_به_آیه_نبأ
#تحقیق_آرای_اصولیین_در_آیه_نبأ
#نظر_پنجم_مانعیت_عموم_تعلیل_از_مفهوم
#نظریه_پنجم_مانعیت_عموم_تعلیل_از_مفهوم است (#آخوند_نائینی) مقتضی هست اما مانع وجود دارد.
برای توضیح #مقدمه_علمیه نیاز است و آن اینکه «کل خبرٍ غیر علمیٍّ لیس بحجّة» تعلیل قاعده کلیه را بیان میکند که چرا در خبر فاسق تبین کنیم؟ تا به 1- جهالت و 2- ندامت نیفتیم و تعلیل عام است. لذا تعلیل و خبر غیر علمی هم خبر فاسق را میگیرد و هم خبر عادل. از آن طرف مفهوم آیه نبأ خبر عادل را حجت میکند اذا با وجود مانع نمیتوانیم به مفهوم عمل کنیم (جهالت مانع است) چرا نمیتوانیم چون رابطه بین مفهوم و تعلیل رابطه موضوع و حکم است (بوعلی) اگر حکم عام بود موضوع هم باید عام باشد پس موضوع اینجا اختصاص به خبر فاسق ندارد و مخصص در احکام شرعیه است نه در احکام عقلی.
#جواب_استاد: ملاک افتادن در جهالت و ندامت تخلّف از واقع است یعنی بعد از عمل به خبر انکشاف واقع شد و توبیخ در جایی است که #مخالفت_عذری نباشد لذا تعلیل آیه مربوط به مخالفت غیرعذری است و در مطلق حجج و امارات جاری نمیشود چون بنای عقلی و تعبد شرعی بر حجیت امارات است.
#جواب_مرحوم_نائینی:
1.جهالت در آیه در مقابل علم نیست و به معنای سفاهت است و ایشان مانعیت مانع را قبول نکرد.
#استاد: جواب مخدوش است چون قرآن و روایات جهل در مقابل علم و سفاهت در مقابل رشد است وجهل را به هر معنا بگیرید بنا عقلا اینست که به خبر ظنی عمل نکنید چه از جاهل صادر شود چه سفیه و چه...
2.اینکه مفهوم بر تعلیل حکومت دارد.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خلاصه_درس_خارج_فقه_۹۷/۸/۲۱
#جلسه_۲۱
#فصل_فی_النجاسة
#میته
#پنیر_مایه
از استثنائات نجاسات پنیر مایه است سه اصطلاح دار: مجنبه، کَرِش، إنفحه
در تبیین پنیر مایه علما سه قول دارند:
1-#علامه در قواعد إنفحه را نام مظروفی میداند که شیر در درونش بر اثر استحاله سفت شده که پنیر مایه میگویند.
2-#محقق_حلی نام ظرف میداند.
3-#محقق_همدانی در مصباح الفقیه نام ظرف و مظروف میداند و این #مختار_استاد است.
این اختلاف از اختلاف لغویین نشأت گرفته.
#حکم_مساله: مرحوم #سید قائل است که ظاهر پنیر مایه شسته شود چون با میته ملاقات کرده؛ دو دسته روایت است:
أ.حکم به طهارت پنیر مایه میکند.
صحیحه زراره عن ابی عبدالله (ع) سوال از إنفحه بزغاله شده امام فرمود: لابأس به.
ابی حمزه ثمالی از امام باقر (ع) که قتاده سوال از حکم پنیر مایه های بازار کرده امام فرمود : لابأس به سوال کرد چرا اشکال ندارد امام فرمود چون نه رگ دارد نه خون نه استخوان. آنگاه قتاده برایش سوال شد که از اجزا میته است چرا پاک است امام فرمود ماندد تخم مرغ مرده است.
ب.حکم به نجاست پنیر مایه میکند.
روایت بکیر
راه فقها برای حل دو دسته روایت:
1.حمل روایات نجاست بر تقیه چون اکثر اهل سنت قائل به نجاستش هستند.
2.روایات طهارت مخصص روایات نجاست است.
3.#استاد روایات طهارت بعد بیان حکم واقعی مارا به حکم ظاهری ارجاع میدهد.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خلاصه_درس_خارج_فقه_۹۷/۸/۲۲
#جلسه_۲۲
#فصل_فی_النجاسة
#میته_إنفحه
3#_نظریه درباره #پنیر_مایه(اَنفِحَه) بود:
1.انفحه نام ظرف است و پاک است و جدا از مردار می باشد مثل تخم مرغ .
2.انفحه نام مظروف باشد به همین دلیل سید در عروه فتوا داد که ظاهر او را بشوید چون به میته ملاقات کرده لکن خود پنیر مایه پاک است
3.انفحه نام ظرف ومظروف است و هو المختار
اینجا دو فرع باقی مانده که باید بحث شود
1-(فرع اول) آیا مساله انفحه اختصاص به بز و بره است یا سائر حیوانات حلال گوشت را هم شامل می شود؟
#روایات دو دسته اند:
یک دسته از روایات اختصاص به جَدی یعنی بره دارند
دسته دوم مطلق اند مثل روایت ابی حمزه ثمالی که گذشت
بین این دو دسته روایات تعارض نیست چون هردو دسته روایات مثبتین اند لذا تنافی نیست معمولا تعارض بین روایاتی است که یکی نافی اند و یکی مثبت و قانون اطلاق و تقیید جاری نمی شود.
بنابراین مساله انفحه تمامی حیوانات ماکول لحم را شامل می شود و اختصاص به بره یا بزغاله ندارد
2-(فرع دوم) آیا حکم به طهارت انفحه اختصاص به حیوانات محلله دارد یا تعمیم دارد یعنی حیوانات محلله و محرمه هردو را شامل می شود؟ مثلا انفحه روباه هم پاک است؟
#دو_قول است:
أ-#مشهور قائل به تعمیم اند و هو #مختار
ب-برخی فقها مثل #خوئی قائل به نجاست انفحه حرام گوشت اند . دو دلیل دارند:
#دلیل_مرحوم_خوئی : می فرماید حرمت دو قسم است حرمت ذاتی و حرمت عرضی حیوانات حرام گوشت حرمت ذاتی و اصالی دارند و حرام خلق شدند اما حرمت عرضی مال حلال گوشت است که مردار شود براو حرمت عارض می شود روایات انفحه مال حیواناتی است که حرمتش عارضی است و ربطی به حیواناتی که حرمتشان اصالی است ندارد لذا نباید حکم در روایات را به غیر موردش جاری کرد و تسرّی داد.
#جواب_استاد: اگر بنا بود از ملاک و ظهور سیاقی روایات انفحه استفاده کنیم حق باشما بود بلکه از عبارت مالا تحله الحیاه استفاده می کنیم چرا انفحه پاک است چون روح در انفحه دمیده نشده و این عبارت تعمیم دارد انفحه ما یاکل لحمه و مالایاکل لحمه هردو را شامل می شود . شاهدش این است که روایا ت مستثنیات میته را نقل کردند انفحه را در ردیف مالاتحله الحیات قرارداده اند مثلا گفته اند شاخ گوسفند مردار و پشم و مو و ناخن مردار پاک است و نیز انفحه پاک است چون روح در آن دمیده نشده . پس ما از سیاق نمی خواهیم استفاده کنیم بلکه از تعلیل حدیث می خواهیم استفاده کنیم.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خلاصه_درس_خارج_اصول_۹۷/۸/۲۳
#جلسه_۲۳
#حجیت_خبر_واحد
#وجوه_استدلال_به_آیه_نبأ
#تحقیق_آرای_اصولیین_در_آیه_نبأ
#حکومت_و_عدم_حکومت_مفهوم_بر_تعلیل_آیه
آیا #مفهوم_بر_تعلیل در آیه حکومت دارد یا نه؟
مفهوم شرط در آیه حجیت خبر عادل است ولی تعلیل در آیه عام است و کلیه خبرهای غیرعلمی را شامل است لذا بین مفهوم و تعلیل تعارض افتاد که تعارض بین منطوق ومفهوم است که دو قول اینجاست:
1-مفهوم بر منطوق حکومت دارد. (#مرحوم_نائینی)
2-مفهوم مخصص منطوق است. (#آقا_ضیاء و..)
#قول_نائینی: علم عین تبین است خبرعادل علم و بیان است و خبر فاسق لابیان است لذا تبین میخواهد ایشان مفهوم را در مرتبه موضوع و تعلیل را در مرتبه حکم گرفت و حکم تا موضوع نداشته باشد قطعا جاری نمیشود خبرعادل بیان است و حکم تبین روی موضوع (لابیان) است پس مفهوم حاکم بر عموم تعلیل است.
#قول_آقا_ضیا: قبول دارد مفهوم در رتبه موضوع و مقدم بر حکم است اما در حاکم و محکوم دو خصوصیت باید باشد که اینجا نیست:
أ.دلیل حاکم باید ناظر به دلیل محکوم باشد.
ب.حکومت در دو دلیل است نه در یک دلیل.
گاهی حکومت توسعهایی است مانند الخمر حرام و دلیل دیگر فقاع را هم حرام میکند؛ گاهی حاکم تضییق میکند مثلا لا ربا بین الوالد و الولد که دلیل حرّم الربا را ضیق کرده.
اما این قانون بر آیه منطبق نیست چون از مفهوم عدم وجوب تبین خبر عادل کشف میشود که خبر عادل را علم قرار داد اما منطوق آیه (کل خبر غیر علمی) تبین را در تمام خبرها واجب کرد لذا رابطه بین مفهوم و منطوق عام و خاص است لذا حکومت معنا ندارد.
#مرحوم_خویی دفاع از استادش #نائینی میکند که: حکومت دو قسم است:
1-موضوع قابل تعبد شرعی نیست وتعبد ناظر به حکم است مانند مثال ربا.
2-موضوع قابل تعبد شرعی است مانند امارات و حجج شارع خبر ثقه و استصحاب را حجت میداند.
پس مفهوم حاکم بر منطوق است.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خلاصه_درس_خارج_فقه_۹۷/۸/۲۳
#جلسه_۲۳
#فصل_فی_النجاسة
#میته_إنفحه
بحث ما درباره این بود که آیا اِنفحه حیوانات غیر ماکول لحم پاک است یا نجس؟
مشهور حکم به طهارت کردند و عده ای حکم به نجاست کردند
دلیل اول گذشت اما
#دلیل_دوم بیان #صاحب_حدائق از صاحب #معالم نقل می کند. حدائق ج 5 ص 84
اکثراخباری که دلالت بر طهارت انفحه دارد موردش مخصص است و اختصاص به حلال گوشت دارد و درباره حیوانات حرام گوشت روایتی در دسترس نیست که انفحه آنها پاک است . لذا ما دلیلی بر طهارت اِنفحه غیر ماکول لحم نداریم
#اشکال_استاد: موضوع بحث ما طهارت و نجاست است و شما موضوع را به باب حلال و حرام بردید از امام (ع) درباره انفحه سوال شد فرمود لا باس به. در روایت حسین بن زراره فرمود «کل هذا ذکی» به صورت قاعده کلی فرمود دندان و تخم و انفحه میته پاک است ومشخص نکرد و که انفحه ماکول است یا انفحه غیر ماکول. اتفاقا در روایت یونس فرمود «خمسه اشیاء ذکی مما فیه منافع الخمر» 5 چیز پاک است که مردم از این 5 چیز بهره می برند اول از همه انفحه را نام می برد و تفصیل نداد که ماکول است یا غیر ماکول. لذا شکی در طهارت انفحه مطلق حیوانات نیست مساله انتفاع و عدم انتفاع مساله دیگری است که باید در جای دیگری بحث شود.
ممکن است اشکال غلبه حیوانات حلال گوشت مطرح شود که گفته می شود دلیل بر انصراف نمی شود چون تعلیلش این است که مما لا تحله یعنی روح دمیده نشده
#سوال: #شیری که در پستان حیوان میته است چه حکمی دارد؟ آیا در حکم تخم مرغ است که پاک بود یا نه؟ مثلا گاو ماده ای مرده و 10 کیلو شیر دارد آیا می توان آن را دوشید؟
#سه_بحث است.
1-درباره شیر میته ماکول لحم
2-شیر میته غیر ماکول لحم
3-حکم ملاقات شیر با نجس است.
اما بحث اول: شیر ماکول لحم مردار پاک است چنانچه صدوق در مقنعه و شیخ در خلاف و نهایه و استبصار و تهذیب و ابن زهره در غنیه قائل شد البته در این زمینه 4 روایت مطرح شده که دو تای آنها ذکر می شود:
1-صحیحه زراره عن ابی عبدالله ع : قلت اللبن یکون فی زرع الشاه و قد ماتت شیر در پستان گوسفند است و گوسفند مرده فرمود اشکالی ندارد لاباس.
2-صحیحه حریزبرخی هم آنرا حسنه می دانند. قال اباعبدالله (ع) به محمد بن مسلم فرمود کل شیئ یفصل من الشاه و الدابه فهو ذکی هرچیزی که از گوسفند و گاو جدا می شود پاک است و اسم برد مثل اللبن وان اخَذَته منه بعد ان یموت اگرچه شیر بعد از مردن حیوان باشد.
منتها دو روایت مخالف هم داریم که حکم به نجاست شیرکردند:
1.روایت وهب عن جعفر عن ابیه ع : امام صادق از امام باقر(ع) روایت می کند که: ان علیا سئل عن شاه ماتت گوسفندی مرد و شیر آنرا دوشیدم فقال علی (ع) ذلک الحرام محضا این شیر حرام محض است و شک نکن. کاملا مخالف آن دو روایت است.
به نظر ما این روایت سندا ضعیف است چون وهب به دروغ گویی معروف است می گویند آیة فی الکذب. دروغ گو ترین فرد است. لذا برخی حمل بر تقیه کرده اند چون اهل سنت قائل به نجاست شیر اند .
#استاد: به نظرما نمی توان این تقیه را قبول کرد چون زمان علی (ع) مذاهب اربعه شکل نگرفته بود و تقیه نبود.
2.مکاتبه فتح بن یزید جرجانی عن ابی الحسن است که امام مستثنیات را ذکر می کند و مثلا می فرماید پشم و موو شاخ و انفحه پاک اند بعد می فرماید ولا یُتعدی الی غیرها به غیر این موارد تعدی نشود . از این لا یتعدی حصر می کند و می فهمیم که شیر درون پستان میته نجس است . ماینتفع من المیته را نام می برد و بعد می فرماید حق نداری تجاوز کنی.
به #نظر_استاد:
1-لا یتعدی الی غیرها معنایش این است که از مالا تحله الحیاه به ماتحله الحیاة این 5تایی که ذکر شد روح دمیده نشده اند حکمش را سرایت نده به اجزایی که دارای روح اند شیر در پستان مصداق ما لا تحله الحیات است.
2-اینکه روایات طهارت مخصص دلالت این روایت می شوند.
3-که سند این روایت ضعیف است که فتح بن یزید مجهول اند.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷
خارج فقه نجاسات جلسه29.mp3
6.05M
﷽
خارج فقه #جلسه_بیست و نهم
#نجاسات_فاره مسک
پنجم آذر
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خلاصه_درس_خارج_اصول_۹۷/۸/۲۶
#جلسه_۲۴
#حجیت_خبر_واحد
#وجوه_استدلال_به_آیه_نبأ
#تحقیق_آرای_اصولیین_در_آیه_نبأ
#حکومت_و_عدم_حکومت_مفهوم_بر_تعلیل_آیه
آیا #مفهوم_بر_منطوق در آیه حکومت دارد یا نه؟
بحث در این است که در تعارض بین مفهوم و منطوق آیا حکم به حکومت مفهوم بکنیم یا نه؟
#اشکال: مفهوم در رتبه متأخر از منطوق است چون ثبوت مفهوم فرع بر وجود منطوق است چون تا منطوق نباشد مفهوم نداریم و اگر مفهوم حاکم بر منطوق شود لازم میآید مافی الرتبة المتأخرة در دلیل مافی الرتبة المتقدمة تصرف کند و هو محالٌ
#وجه_استحاله : اگر دو دلیل مستقل بودند تصرف دلیل حاکم بر دلیل محکوم مانعی نداشت اما در آیه دو دلیل حاکم و محکوم در یک دلیل اند لازمه آن دور است چون مفهوم متوقف بر منطوق است و بالعکس (اشکال #آقا_ضیا در نهایة الافکار و از #محقق_اصفهانی در نهایة الدرایة ج 5)
#مرحوم_خویی سه جواب دا د:
1-در آیه دو تا دال و دو تا مدلول است:
اول=> دال:فتبینوا مدلول: عدم حجیت خبر فاسق
دوم=> دال: فلا تبینوا مدلول: حجیت خبر عادل
میفرماید تقدم و تأخر مربوط به دلالت الفاظ و اثباتی است نه ثبوتی. اینجا حجیت خبر عادل در رتبه عدم حجیتش است چون وحدت رتبه دارند دیگر محال نیست مافی الرتبه المتأخره در مافی الرتبه المتقدمه تصرف کند.
#وجه_حل: مفهوم آیه نبأ دایره تعلیل آیه را ضیق میکند پس منطوق بمعنای کل خبر غیر علمی نیست و فقط خبر فاسق را میگیرد که عمل به آن جهل و پشیمانی میآورد.
#اشکال_استاد_به_مرحوم_خویی: اگر آیه جمله خبری بود حق با شما بود اما جمله انشائیه است و مفهومش هم استثنائی است و حقیقت آن ایجاد معنا در خارج است و حقیقتش تسبیبی و #منطوق آیه فتبینوا است که انشا کرد عدم حجیت خبر فاسق را و حکم شرعی عدم قبول خبر فاسق در پی دارد و
#مفهوم آیه فلاتبینوا است که حجیت خبر عادل را برای ما جعل و تشریع کرد پس وحدت بین دو تا جعل و مجعول مستقل معقول نیست لذا بین دو مدلول تبینوا و لاتبینوا تضایف نیست بلکه تقابل سلب و ایجاب است. تقابل سه قسم (تضاد، سلب و ایجاب ، تضایف) است.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خلاصه_درس_خارج_فقه_۹۷/۸/۲۶
#جلسه_۲۴
#فصل_فی_النجاسة
#میته_إنفحه_غیر_ماکول
#بررسی_حکم_شیر_غیر_ماکول
به نظر فقها شیر حرام و نجس است چون حیوانات غیرماکول دو دسته اند:
1-نجس العین که همه اجزایشان نجس است و هیچ استثنایی ندارد.
2-غیر نجس العین:
أ.بعضی حرمت ذاتی قائل هستند پس شیر آنها حرمت ذاتی دارد.
ب.آنها که حرمت ذاتی قائل نیستند به روایات عمل میکنند.
فرع سوم: آیا قاعده انفعال جاری است یعنی شیر پستان در اثر ملاقات با پستات مردار نجس میشود. اما فقها قائل به انفعال نیستند چون اگر قاعده انفعال جاری شود با روایات طهارت سازگار نیست.
مسأله :#اجزاء_المبانه من الحیّ کالمبانة من المیت ( اجزا جدا شده از حیوان): سه فرع دارد:
1.اجزای غیرصغار
2.اجزای صغار
3.اجزای میته متصله
مثلا اجزای میته متصله مثل جانبازان
#اجزای_غیر_صغار: مثلا دست گوسفند را بریدند یا گوشش و .... اینها میته است. مرحوم #سید فتوا میدهد اجزای جدا شده از زنده مثل جدا شده از مردار نجس است چرا؟
مرحوم #علامه: جواب میدهد چون صدق میته بر اجزا میشود چه حیوان زنده باشد چه مرده.
#نقد_خویی: گرچه مناسب دقت عقلی است اما در نظر عرف بعید است و روایات لا تأکل و نزح بئر شامل اجزا مبانه نمیشود.
سؤال : اگر اجزا مبانه میته نیست پس چرا نجس میدانند؟
#جواب: از ضرورت فقهاست که نجس است و از باب تنزیل است منزَّل علیه = میته و منزل = اجزا مبانه یعنی آثار منزل علیه روی منزَل بار میشود چون در یک حکمند.
یکشنبه بخاطر حمایت از مردم یمن جلسه فقه تعطیل شد.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷