eitaa logo
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
1.2هزار دنبال‌کننده
321 عکس
18 ویدیو
10 فایل
اینجا کانال مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص است؛ محلی برای اندیشیدن در مقیاس تاریخ، با کمک قصه‌ها. + برای ارتباط با ما: 🆔 @sayyed_meysam
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
🔸 علامه جعفری با راسل هشت نامه‌ی فلسفی ردوبدل می‌کند که نقل است وقتی علامه آخرین نامه را می‌نویسد به
♦️ علامه جعفری مصاحبه‌های فراوانی با متفکران سراسر جهان دارد که شاید دانستن برخی عنوان‌ها برای شما هم جالب باشد: 🔸 «مالکیت، جزیه و کیفر سرقت» در مصاحبه با پروفسور روزنتال از کشور آلمان در سال ۱۳۴۰؛ 🔹 «فلسفه و کلام اسلامی» در مصاحبه با دکتر کنِت آلن لوتر از کشور آمریکا در سال ۱۳۴۰؛ 🔸 «مقایسه شعر و شاعری در شرق و غرب» در گفت و گو با پروفسور یانگ از آمریکا در سال ۱۳۴۰؛ 🔹 «مقایسه علم النفس اسلامی و روان شناسی معاصر» در مصاحبه با دکتر بدفورد از آلمان در سال ۱۳۴۱؛ 🔸 «تفاوتهای کلام شیعی با کلام اشعری» در گفت و گو با آقایان ابراهیم سلیمان و شریف سحیمات از اردن در سال ۱۳۴۲؛ 🔹«فلسفه و هدف زندگی» در گفت و گو با دکتر پیکت از انگلستان در سال ۱۳۴۲؛ 🔸 «ضرورت دین در حیات بشری» در مصاحبه با دکتر کلاوز از آلمان در سال ۱۳۴۳؛ 🔹 «مبانی عقاید اسلامی» در گفت و گو با دکتر پیتر از انگلستان در سال ۱۳۴۴؛ 🔸 «مقایسه‌ای در ادبیات ایران و فرانسه» در گفت و گو با پروفسور مونتنی از فرانسه در سال ۱۳۴۵؛ 🔹 «علّیت از دیدگاه اشاعره و هیوم» در گفت و گو با علاّل الفاسی از مراکش در سال ۱۳۴۸؛ 🔸 «گفت و گو درباره مولوی، ویکتورهوگو و ماکیاولی» در مصاحبه با دکتر وان وایک از هلنددر سال ۱۳۵۰؛ 🔹 «مقایسه عرفان هندوئیسم و اسلام» در گفت و گو با چارلز آدامز از کانادا در سال ۱۳۵۵ 🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
♦️ علامه جعفری مصاحبه‌های فراوانی با متفکران سراسر جهان دارد که شاید دانستن برخی عنوان‌ها برای شما ه
📃 سخنان رهبر انقلاب درباره مرحوم علامه جعفری: 🔹 ایشان روحاً یک انسان هنرمند بود و هنر‌شناس. من یادم هست اوایل انقلاب، یک جلسه کوچکی هفته‌ای یک دوبار تشکیل میشد که بنده هم با همه گرفتاری فراوانی که داشتم، سعی میکردم شرکت کنم. ایشان در تهران پای ثابت آن جلسه بودند؛ شعرهایی خوانده میشد، شعرهای مشکلی هم گاهی خوانده میشد، امّا ایشان آنچنان مسلط بر فهم شعر و شعرفهمی و شعرشناسی و مانند اینها بود که من تعجب میکردم! 🔸 ایشان یک عنصر بسیار فعّال در زمینه‌های علمی و تبلیغی و دینی و هنری و مانند اینها بودند، بعد از درگذشت ایشان کار مناسبی متناسب با شخصیّت ایشان انجام نگرفت! ۹۶/۸/۲۲ 🆔 @qasas_school
⚽️ جام جهانی فوتبال: 🔸 اَبَر رویداد ورزشی که همچون مرغی وحشی، هرچهار سال یکبار در چشم و ذهن و دل میلیون‌ها انسان لانه می‌کنه. 🔹 تاکنون پدیده‌ی فوتبال که چیزی فراتر از یک ورزش جمعی است، از جنبه‌های گوناگون ورزشی، سرگرمی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مورد تحلیل قرار گرفته. اما قصه‌های پیدا و پنهان این مستطیل سبز و حواشی زرد و گاه سیاه جام جهانی‌اش، تمام ناشدنی است چون ما با یک پدیده و اَبَررویداد کاملا پویا مواجهیم که برای هر نسلی، از درون خورجین عجایب و جذابیت‌هایش، تازگی درمی‌آورد. ⏳منتظر باشید تا ما این‌بار با به این میدان زُل بزنیم و برای‌تان حرف‌های تازه از کهنه‌ها و عتیقه‌های آن روایت کنیم. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
🖊 سایمون کوپر، نویسنده‌ی مطرح فوتبالی کتابی دارد با نام «فوتبال علیه دشمن». این کتاب را عادل فردوسی‌پور در سال ٨٨، سال بلوا و فتنه ترجمه کرد؛ آن هم در شرایطی که به گفته‌ی خودش افسردگی ناشی از دور بودن از فوتبال رمق او را گرفته بود. 🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
🖊 سایمون کوپر، نویسنده‌ی مطرح فوتبالی کتابی دارد با نام «فوتبال علیه دشمن». این کتاب را عادل فردوسی‌
👤 کوپر در این کتاب از فوتبالی سخن می‌گوید که روزگاری جدال‌ها، جنگ‌ها، ستیزها، مخالفت‌ها و هرگونه دوقطبی مذهبی، سیاسی، ملی، نژادی و تاریخی را همچون لوله جاروبرقی به درون خود می‌کشید. یعنی زمانی که شما به تماشای سلتیک و رنجرز یا اینتر و میلان یا بارسلونا و رئال می‌نشستید، امتداد جنگی در بیرون آن را میان دو گروهان یازده‌نفره آدم می‌دیدید که واقعا نبرد بود اما آنها ظاهرا بر سر مالکیت توپ و میدان می‌جنگیدند و برای فتح یک دروازه گل می‌زدند و برای دفاع از دروازه‌ی دیگر صف می‌کشیدند. 🔹 آن روزگار دوام چندانی نداشت و شمع آتش آن نوع درگیری‌ها آرام‌آرام در خود فروچکید و تمام شد. حالا در زمانه‌ای هستیم که فوتبال خودش تعیین کننده دوقطبی‌هاست. با این تفاوت که نزاع‌های بیرونی به درون آن کشیده نمی‌شوند. بلکه نزاع‌های فوتبالی به جهان بیرون سرایت می‌کنند. دو قطبی‌های قرمز و آبی [اصطلاحا]، حالا جای دو قطبی‌های کاتولیک و پروتستان، کارگر و سرمایه‌دار، پرولتاریا و بورژوا، ملیت‌گرا و تجزیه‌طلب و... نشسته است و آدم‌های توی زمین و روی سکوها، انگیزه‌ای جز جدال بر سر توپ ندارند و البته این جدال میان همان خطوط سفید دورتادور زمین می‌ماند. مثلا کوپر در کتابش از یک هوادار دو آتشه‌ی سلتیکی (تیمی سابقا با مشخصه کاتولیکی) یاد می‌کند که شدت عشقش او را واداشته بود نام بازیکنان سلتیک را بر روی فرزندانش بگذارد و روی سکوها متعصبانه شعار بدهد و فریاد بکشد. 🔸 اما همین آدم بی‌توجه به نزاع‌های فرقه‌ای با آنکه کاتولیک بود با زنی پروتستان (مذهب تیم رنجرز) زیر یک سقف زندگی می‌کرد. این یعنی جدال سلتیک/رنجرز، دیگری جدالی مذهبی نبود و فوتبال همه‌ی آن تعصبات فرقه‌ای را به تعصبات فوتبالی مبدل کرد که این تعصبات جدید بسیار کم‌خطرتر و البته محدودتر بودند. 🔹 اینجاست که باید این عبارت و عنوان را به کار برد: «فوتبال علیه دشمن». درواقع ما با چهره‌ای از یک ورزش جمعی مواجه هستیم که علی‌رغم زدوخوردهای میدانی و داد و قال‌های حاشیه‌ای و شعارهای سکویی، دشمنی‌ها را کاهش داده و دیگر مسابقه‌ی میان هلند و آلمان، جنگ دو ملت و چنگ و دندان نشان دادن دو ملیت نیست؛ چنانچه جدال میان بارسلونا و رئال مادرید، جنگ تجزیه‌طلبان با سلطنت‌طلبان به شمار نمی‌رود. 🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
👤 کوپر در این کتاب از فوتبالی سخن می‌گوید که روزگاری جدال‌ها، جنگ‌ها، ستیزها، مخالفت‌ها و هرگونه دوق
❓ اما سوال من این است: 🔹 آیا باید این تغییر و تحول را باور کرد؟ آیا «فوتبال» علیه «دشمن» است؟ ما با یک ورزش صلح‌طلبی مواجهیم که سنگرهای کشتار را به سنگرهای درون یک مستطیل با ٢٢ بازیکن کاهش داده؟ ما با یک حرکتی بدون لهجه طرف هستیم که زبان مشترک انسانی است و سیاه و سفید و آسیایی و اروپایی و شرقی و غربی و شمالی و جنوبی نمی‌شناسد؟ 🔸 ورزشی که دوقطبی‌های خون‌ریز را به کل‌کل‌های فوتبالی تقلیل داده؟؟ پدیده‌ای که چمنش از زمین و سوت داورش از زمان تعصب‌زدایی کرده و دامنه‌ی آن به هرچیز دشمنی‌ساز مانند مرزهای جغرافیایی و مذهبی و نژادی رسیده است؟ 🔹 خلاصه آنکه: «آیا امروز فوتبال را برای ابراز دشمنی به کار نمی‌گیرند؟» ادامه دارد... 🆔 @qasas_school
⚽️ بعدتر حتما از خودِ فوتبال، با لنز تاریخی قابی ویژه تقدیم‌تان می‌شود. اما اکنون از شما می‌خواهم یکبار دیگر فکر کنید به این عنوان: "فوتبال علیه دشمن". 🇮🇷 در آستانه‌ی اولین بازی تیم ملی ایران در جام‌جهانی قطر، آن هم در جدال با انگلیس، این که هنوز در بسیاری از مناطق ایران ردپای استعمارش برجای مانده؛ بهتر از هر زمانی درک می‌کنیم که فوتبال علیه دشمن به کار می‌رود نه علیه "دشمنی"! ⚔ ..و کیست که نداند این یعنی گره‌خوردگی سیاست با فوتبال. 🔹 شاید برای بسیاری از مردم ایران، فوتبال چیزی جز یک بازی جمعی نباشد. ورزشی البته لبریز از هیجان و تلفیقی از اندوه و شادی. ولی همین شوت‌زدن‌های زیر توپ را کرده‌اند لبه‌ی جنگ تمدنی. ❓ما این را می‌خواستیم؟ ابدا!! ⚽️ "فوتبال علیه دشمن" صادقانه‌ترین گزاره‌ی این روزهاست. ⚽️ 💪 پس به امید پیروزی یوزها علیه روباه پیر ✌️ 🆔 @qasas_school
🤔 «نمادین» یا ریاکاری؟ 🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿 بازیکنان تیم مدت‌هاست که برای مخالفت با نژادپرستی ابتدای بازی زانو می‌زنند. حرکتی نمادین برگرفته از قتل جورج فلوید سیاه‌پوست که زیرزانوان پلیس آمریکا جان داد. 🔹 سکوهای لبریز از تماشاچی هم برای این رفتار ضدنژاددپرستانه کف می‌زنند. چنانچه در بازی دیروز و شاهد بودیم. به نظر یک جای کار حسابی می‌لنگد؛ اگر میان حرکت نمادین و رفتار ریاکارانه تفاوت قائل شویم. 🔸 برای این منظور کافی است موضوع در فوتبال را جستجو کنید. آن‌گاه برمی‌خورید به خاطرات ناراحت‌کننده بسیاری از فوتبالیست‌های سیاه‌پوستی که اتفاقا از بهترین‌های این رشته ورزشی هستند ولی توسط همین تماشاچی‌ها مورد تحقیر نژادی قرار گرفته‌اند. پس یعنی پای یک ریاکاری بزرگ در میان است. 🔹 در واقع نه به شکل قدیم آن، بلکه به عنوان ابزاری در دست تماشاگران و هوداران فوتبال عمل می‌کند تا بدین وسیله زخمی باشد بر روحیه‌ی آن که یا به آنها گُل زده و یا آنها را به گُل نرسانده است. فرقی هم نمی‌کند در این میدان تو «بالوتلی» و «لوکاکو» و «کولیبالی» و «پوگبا» و «استرلینگ» باشی یا یک فوتبالیست درجه چند. کافیست شهوت تماشاچی‌های روی سکو را اشباع نکنی، آن‌گاه با درآوردن ادای «میمون و انداختن موز»، زیرپای تمرکز تو پوست موز می‌گذارند تا زمین خوردن و فروریختن غرور و شخصیت تو را با خنده‌های شیطانی به تماشا بنشینند. چه کسانی چنین بی‌رحمانه رفتار می‌کنند؟؟ همان تماشاگرانی که برای زانو زدن بازیکنان و حرکت‌های نمادین ضدنژادپرستانه‌ی آنها، کف می‌زنند. 🔸 اما دم خروس این بیرون می‌زند، وقتی همه چیز خلاف میل آنها رقم می‌خورد. تا آنجا که بالوتلی (ستاره‌ی ایتالیایی) برای برملا ساختن این ریاکاری در صفحه اینستاگرامش نوشت: « مردمی که در این جایگاه نشسته‌اند و صدای میمون درمی‌آورند... شرم بر شما باد، شرم بر شما. شرم بر شما در مقابل فرزندان‌تان، در مقابل همسران‌تان، خانواده‌هاتان، خویشاوندان‌تان و دوستان‌تان... شرم بر شما باد.» 🆔 @qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📅 به مناسبت اوایل جمادی‌الاول چند را مرور کنیم از روزگاری که مردم یکپارچه در حفظ استقلال وطن زیر بیرق دین ایستادند... 💪 روزگار نهضت تحریم، روزگار هوشمندی، اتحاد و بی‌اعتمادی به دشمن. همراه‌مون باشید 👇
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
📅 به مناسبت اوایل جمادی‌الاول چند #قصه را مرور کنیم از روزگاری که مردم یکپارچه در حفظ استقلال وطن زی
1⃣ دخانیات!! 🔹 این دود غلیظ گرم ناشی از توتون و ، گرداننده‌ی یکی از مهم‌ترین چرخ‌های تجارت‌های جهانی بوده و هست. فریدون آدمیت درباره‌ی ایران حدود ۲۰۰ سال پیش می‌گوید تخمینی ۲۰۰/۰۰۰ نفر از سفره‌ی کشت و خرید و فروش توتون و ارتزاق می‌کردند. چون به گفته جان فوران، ایران در آن سالها چیزی حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار (۵,٤٠٠,٠٠٠) کیلوگرم توتون و تنباکو صادر می‌کرد. 🔸 دو قرن پیش، همین سود کلان از تجارت توتون و ، را وسوسه می‌کرد تا دنبال فرصتی برای به دست آوردن امتیاز انحصاری باشد. برای همین به یک سرگرد نظامی به نام جرالد تالبوت ماموریت داد تا در زمینه کسب امتیاز انحصاری توتون و با شاه و دربار ایران وارد مذاکره شود. 🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
1⃣ دخانیات!! 🔹 این دود غلیظ گرم ناشی از توتون و #تنباکو، گرداننده‌ی یکی از مهم‌ترین چرخ‌های تجارت‌ه
2⃣ با توجه به بالا رفتن مخارج دربار و اضافه شدن قروقمیش‌های شاه و شاهزادگان و چرب شدن سبیل‌ها از این قرارداد، این امتیاز به مدت ۵۰ سال در اختیار کمپانی رژی به ریاست تالبوت قرار گرفت. 🔸 سپس اعتراض‌ها ابتدا از سوی تاجران صورت گرفت و شوروی هم با دیدن آب گل‌آلود سعی کرد ماهی امتیاز انحصاری دیگری برای خود صید کند. 🔹 اما به صورت چراغ خاموش کار خود را پیش برد تا آنکه شرکت رژی حدود ۲۰۰ هزار تبعه‌ی دولت انگلیس و مستعمراتش سرازیر ایران کرد تا در شهرهای مختلف ایران امورات شرکت را رتق و فتق کنند. 🆔 @qasas_school