✅ مواضع و عملکرد #مغایر(و نه لزوما متضاد) با #گرایش_انقلابی٬ مصداق #خیانت است!
گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی👇
🔸 مواظب باشید جهتگیری انقلابی، مقهور هیچ کدام از این شاخصها و مهمّات کار این مؤسّسه قرار نگیرد؛ #جهتگیری_انقلابی.
🔹 طلبهی ما، استاد ما، فاضل ما، عالِم ما، مرجع ما اگر چنانچه معتقد به این تحوّل عظیمی که اسمش انقلاب است، بود، به درد این کشور خواهد خورد. اگر معتقد به این نبود، به درد کشور نمیخورد، به درد جمهوری اسلامی نمیخورد؛ #باید_معتقد_باشد.
🔹اینکه بنده میگویم حوزهی انقلابی، معنایش این نیست که حالا حتماً در مثلاً فلان جا شعار [بدهد]؛ حالا یک وقت لازم هم باشد، شعار هم باید داد؛ بنده هم گاهی که لازم است، #شعار میدهم لکن مهم این است که عمیقاً از بن دندان معتقد باشد که این تحوّلی که در این کشور اتفاق افتاده، باید همچنان ادامه پیدا بکند. #تحوّل یک چیز متوقفشدنی نیست.
🔸تحوّل یعنی یک دگرگونیای که هر روز کاملتر و بهتر و قویتر و عمیقتر میشود؛ این باید ادامه داشته باشد و ما معتقد باشیم. دشمنانمان را بشناسیم، دشمنان این نظام را بشناسیم، دشمنان این حرکت تحوّلی را بشناسیم. اگر نه، کشور به رکود خواهد انجامید و مغلوب سیاستها و گرایشهای دشمنان این ملّت و دشمنان اسلام خواهد شد.
🔹امروز نگاه اسلام به مجموعهی جمهوری اسلامی است؛ من به شما عرض بکنم. الان در دنیای اسلام گرایش به احیای اسلام و به زندگی اسلامی به معنای واقعی خیلی زیاد است.
🔹مردمی که، ملّتهایی که سرخورده شدهاند از این تمدّنهای مادّی غربی و شرقی، به اسلام گرایش دارند منتها ملجأیی، مرجعی، شاخصی، ستونی که به او تکیه کنند، کسی که به او مراجعه کنند ندارند؛ لذا نگاهشان به جمهوری اسلامی یک نگاه واقعی است؛ این وجود دارد.
البتّه دشمنها نمیگذارند و نمیخواهند این معلوم بشود امّا وجود دارد.
🔹امروز در هر کدام از این کشورهای اسلامی عربی که سرانش به خون ماها تشنه هستند، اگر چنانچه از جمهوری اسلامی یک نشانی، اثری، برگهای آنجا پیدا بشود، شخصی برود، شخصیّتی برود، افرادی بروند، کتابی برود و مانع از طرف سرانشان نباشد، مردم به او اقبال میکنند. الان تقریباً همهی این کشورهای اسلامی از شرق تا غرب همین جور هستند؛ از اندونزی و مالزی و مانند اینها بگیرید تا آفریقا. مردم چشمشان به اینجا است؛ دنیای اسلام امروز نیاز دارد به این حرکت انقلابی ما.
🔹این کسانی که در داخل حرف میزنند، کار میکنند، اظهاراتی میکنند که با گرایش انقلابی #مغایر است، ولو متضاد هم نباشد، امّا همین قدر که مغایر با گرایش انقلابی است، دارند ضربهی به امید امّت اسلامی میزنند، این ضربهی به آنها است و #خیانت میکنند. بنابراین حرکتتان حرکت انقلابی باشد و کار انقلابی.
#رسالت_حوزه_انقلابی
#سکولاریسم_حوزوی
#طلبه_انقلابی
#چهل_سالگی_انقلاب
#رحا
#گام_دوم_انقلاب
#امام_خامنه_ای
@resalathozehenghelabi
نفوذی های واقعی در حوزه را بشناسیم/۱
مروری بر شخصیت #سید_موسی_اصفهانی؛ از دربار پهلوی تا سرزمین یانکی ها
در روزهای اخیر با مطرح شدن بحث #نفوذ در حوزه٬ عده ای با استفاده از تاکتیک های رسانه ای تلاش دارند آدرس غلط بدهند و با برچسب زدن به برخی نیروهای انقلابی (هرچند ممکن است در جای خود نقدی بدانها وارد باشد) خود و اطرافیان شان را از مظان این احتمال برهانند.
مرور تاریخی بر سرگذشت برخی نفوذی های حوزوی٬ شاخصه ها و ماهیت خط نفوذ را آشکار خواهد ساخت.
در یادداشت نخست٬ به مرور اجمالی یک نمونه خواهیم پرداخت.
موسی اصفهانی٬ نواده حضرت آیت الله آقا سید ابوالحسن اصفهانی است که در عصر پهلوی به نمایندگی مجلس شورای اسلامی رسید و با استفاده ابزاری از #لباس_روحانیت٬ با ظاهری غیردینی و محاسن تراشیده٬ بصورت معمم در #دربار تردد مداوم داشت و از آن بدتر٬ به #عیاشی شهره بود.
بعد از مدتی به دلیل مفاسد مالی از ایران گریخت و در عراق دست راست #تیمور_بختیار محسوب می شد و بعد از ورود امام به عراق تلاش کرد خود را در شمار اطرافیان امام جا بزند که با بی اعتنایی امام و هوشمندی آقا سید مصطفی خمینی٬ ره به جایی نبرد و طرد شد.
گذشته از دستگاه بعثی ها٬ مدتی تلاش کرد خود را به عبدالناصر نزدیک کند و تا حدودی هم پیش رفت.
مرور خاطرات یکی از اعضای حلقه طلاب حامی امام در نجف که از قضا بعدا در جرگه اطرافیان آقای منتظری و اصلاح طبان نشان دار حوزوی درآمد٬ تصویر شفافی از زندگانی موسی اصفهانی به دست خواهد داد که ضمنا نفوذی های امروزین را عاجز خواهد کرد که این یادداشت را یکطرفه و جهت دار معرفی کنند.
مرحوم سید رضا برقعی مدرس در خاطراتش که سال ۹۶ توسط نشر عروج منتشر شد٬ چنین می گوید؛
سید موسی اصفهانی شخصیتی بسیار پیچیده و با استعداد بود... حاج آقا مصطفی گفتند [آقا موسی] گرچه #شیطان_صفت است ولی نابغه است. واقعیت هم همین بود.
آقا موسی از ابتدا طلبه و معمم و ملبس بود... از خصوصیات ایشان #عیاشی و #خوشگذارانی وی بود.
با #برخوردی که حاج آقا مصطفی با وی کرد٬ او نیز به بغداد رفت و فقط گاهی به نجف می آمد.
یکی از اقدامات مهم آقا موسی اصفهانی تألیف کتاب ربع قرن زندگی آیت الله حکیم بود.... این کتاب در زمان خود خیلی سر و صدا برپا کرد. به عنوان مثال در این کتاب به وضوح مناسبات آسید ابراهیم یزدی (نوه دختری مرحوم آیت الله آسید کاظم یزدی صاحب کتاب عروةالوثقی) وابسته به بیت آیت الله حکیم و داماد را با #رژیم_پهلوی تشریح کرده و جای هیچگونه شبهه ای را باقی نگذاشته بود.
سید موسی پس از [پیروزی] انقلاب [اسلامی] به همراه آیت الله #سیدمحمد_بجنوردی نوه دختری آسید ابوالحسن اصفهانی و پسرعمه سید موسی اصفهانی مجددا به ایران بازگشت و قصد داشت بار دیگر شانس خود را جهت تصدی کرسی نمایندگی مجلس از حوزه اصفهان امتحان کند.
او بار دیگر به خارج رفت؛ ابتدا به عراق و بعد لیبی و سپس به #آمریکا رفت و در آنجا تبدیل به یک #ضدانقلاب درجه یک شد و علیه حضرت #امام مواضع بسیار تندی گرفت.
وی رفته رفته در مورد برخی مبانی اعتقادی شیعه مواضعی را گرفت که بیانگر #تزلزل_اعتقادی وی بود و به مرور در اواخر عمر [او هنگام مصاحبه زنده بود و اطلاعات مرحوم برقعی در این مورد دقیق و درست نبوده]٬ همه چیز را انکار کرد و رسما اعلام مطالب #کفرآمیز نمود!
(خاطرات سید رضا برقعی٬ صص ۲۱۷_۲۲۰)
🔶پی افزود
بر اساس رهیافت کیس مورد مطالعه٬ نفوذی های حوزوی چهره هایی #وابسته به استبداد و استکبار اند٬ از بنیه عقیدتی متزلزلی برخوردارند به شریعت و شعائر شیعی التزام ندارند٬ اگر منافع شان اقتضا کند ژست انقلابی می گیرند و هنگامی که چهره واقعی شان رو شود٬ علنا ضدیت با امام و انقلاب را اعلان می کنند! و اینکه قبله شان #غرب و خصوصا #آمریکای_وحشی است!
به راستی امروز کدام جریان و افراد را با این شاخصه ها در حوزه سراغ داریم؟!!
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
#نفوذ
@resalathozehenghelabi
📛 #اضلاع_سه_گانه_حوزه علمیه و #غیبت_دو_ضلع_در_مدیریت حوزه!
#مراجع #اساتید #طلاب
❇️حوزه علمیه چیست؟
بی تردید حوزه علمیه مهمترین هدف و آرمانش تبلیغ و توسعه دین در جامعه اسلامی است و این حوزه مقدس بیش از هزار سال در عصر غیبت امام عصر با قدرت و صلابت از دین الهی و شئون مختلف آن حفاظت و حراست نموده است.
✅ قوام هر سازمان و مجموعه به ارکان تشکیل دهنده آن است و ارکان حوزه علمیه نیز سه نهاد مرجعیت اساتید و طلاب می باشند.
همانگونه که مستحضرید شورای عالی حوزه علمیه اصلی ترین و تنها نهاد تصمیم گیر و تصمیم ساز حوزه علمیه محسوب می شود و آنچه مشخص است و مراجع معظم تقلید بر آن اذعان دارند این است که اعضای محترم شورای عالی نمایندگان ایشان می باشند.
🔴 برکسی پوشیده نیست که جایگاه والای مرجعیت معظم و جامعه محترم مدرسین و شورای عالی حوزه علمیه از خطوط قرمز و حساس حوزه محسوب می شود و خدای ناکرده تضعیف این ارکان منجر به تضعیف دین و از هم پاشیدگی حوزه خواهد شد.
♦️ لکن از این نکته نمی توان غافل شد که حوزه علمیه قم بیش از 1000 استاد در سطوح مختلف دارد و بی شک نمی توان جامعه محترم مدرسین را نماینده این اساتید دانست چرا که در انتصاب و عضویت این اعضا محترم نظر عامه اساتید لحاظ نشده است.
از سوی دیگر در رکن مهم بدنه طلاب و فضلا، مجمع نمایندگان طلاب خود نهاد پائین دستی جامعه محترم مدرسین است و با صرف نظر از بحث های مختلف میزان مشارکت طلاب در انتخاب این اعضا حتی از همین مجمع نیز نماینده ای در شورای عالی وجود ندارد .
🔴 اما آنچه انتظار طلاب و اساتید حوزه علمیه سراسر کشوراست داشتن نماینده واقعی و موثر در دو رکن طلاب و اساتید در این نهاد عالی می باشد و قطعا این درخواست به معنای توهین به نهادهای عالی حوزه نمی باشد و طبعا همانگونه که جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه ضمن فراخوان طلاب در تجمعات مختلف با پاسخ مثبت اساتید و طلاب و مشارکت آنان مواجه می شوند انتظار متقابل این دو رکن مهم این است که با داشتن نماینده ای واقعی و موثر نظرات و دغدغه های خود را منتقل و در تصمیمات نظام حوزه دخیل باشند.
چرا که در سال های پس از پیروزی انقلاب خلا وجود نمایندگان این دو قشر در عالی ترین نهاد حوزه به چشم می خورد. و این دغدغه عموم طلاب و فضلا و اساتید حوزه است.
در پایان توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و انشا الله حوزه علمیه مشمول عنایت و رحمت امام عصر عج گردد. و خداوند طول عمر با عزت به مقام معظم رهبری و مراجع معظم عنایت فرماید.
#ابوالقاسم_سیفی_مازندرانی
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
@resalathozehenghelabi
حضرت آیت الله علوی گرگانی:
روحانیت باید منویات مقام معظم رهبری را نصب العین خود قرار دهد.
این مرجع معظم تقلید در دیدار طلاب و فضلای گلستانی مقیم قم که در(۹۷/۱۲/۱۶) در دفتر ایشان برگزار شد، نکات مهمی اظهار داشتند که گزیده ای از آن را در ذیل خواهید خواند:
🔸رهبر معظم انقلاب سدی محکم در برابر نفوذ دشمنان است و به خوبی همه جوانب جامعه را اداره میکنند و باید این شخصیت را حفظ کرده و نسبت به آن غفلت نورزیم.
🔹روحانیت باید منویات مقام معظم رهبری را نصب العین خود قرار دهد، نقطه مرکزی بیان مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب سپردن مسئولیتهای کشور به جوانان است، بنابراین مسئولین باید نواقص موجود را برطرف کرده و به جوانان میدان دهند و به منویات رهبری جامه عمل بپوشانند.
🔹روحانیون الگوی جامعه هستند و ما باید همه رفتارهای خود را به گونه ای تنظیم کنیم که مردم با مشاهده منش و رفتارمان درس اخلاق بگیرند.
🔹 الفت میان قلوب مسلمانان یکی از نعمتهای بزرگ الهی است، وحدت بر حول محور توحید نعمت بزرگی است که همه ما موظف هستیم از آن قدردانی کنیم.
🔹انسانهایی که از تمکن مالی و ثروت بهره مند هستند باید به دیگران نیز کمک رسانی کنند، زیرا انفاق و بذل و بخشش به مال و ثروت انسان برکت میبخشد.
🔹رهبر معظم انقلاب یک نعمت بزرگ از جانب خداوند هستند و امروز همه ما باید تلاش کنیم تا حق رهبری را ادا کنیم، ایشان هم در زمان امام خمینی (ره) و هم در حال حاضر شخصیت والایی داشته و دارند.
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
#گام_دوم_انقلاب
#امام_خامنه_ای
#چهل_سالگی_انقلاب
#مرجعیت_انقلابی
@resalathozehenghelabi
رحا مدیا
💠مفهوم شناسی سکولاریسم #بخش_ششم برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تعریف ، پیشی
💠مفهوم شناسی سکولاریسم
#بخش_هفتم
برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تعریف ، پیشینه، مبانی و بنیادهای سکولاریسم می باشیم، که هربار به صورت مختصر وسلسله وار به قسمتی از آن پرداخته می شود.
#سیر_تحول_تاریخی_سکولاریسم
در قرن سیزدهم، توماس آکویناس (1274-1225م)، بزرگترین فیلسوف مدرسی، ظهور کرد. اما در سال های پایانی این قرن،علی رغم تداوم نزاع بین کلیسا و دولت، زمان تحول فرارسیده بود.
در این قرن، فلسفه قرون وسطایی از هم پاشید .این تحولات ناشی از ظهور یک طبقه جدید اجتماعی (تاجر و ثروتمند) است. افراد این طبقه، که همان بورژواها و در هوش و احاطه بر مسائل دنیایی با طبقه روحانی برابر بودند، به تدریج، توانستند در میان روستاییان و برخی فئودال های حامیان سنتی کلیسا نفوذ کنند و آنها را به سمت خود جذب کنند.
در نتیجه، تمایلات آزادی خواهانه شکل گرفت و خواهان زندگی اقتصادی مستقل از دستگاه کلیسا شدند. از دیگر زمینه ها، ظهور حکومت های سلطنتی مستقل و نیرومند بود که به تدریج، نخست در فرانسه و انگلستان و اسپانیا روی کار آمدند. این پادشاهان با طبقه بازرگانان تازه به دوران رسیده علیه اشراف و پاپ متحد شدند (1).
در این قرن، به تدریج، زمینه های پیدایش عصر روشنگری و شکل گیری فرهنگ جدید مهیا شد. سکولاریسم همزاد با تمدن جدید است که ریشه های آن به دوره روشنگری می رسد. به لحاظ فکری، راجر بیکن (1214-1294م)، که تحت تاثیر بسیاری از علوم مسلمانان قرار گرفته، نخستین کسی بود که اعتقاد داشت فقط روش های تجربی یقین آور است. به گفته دامپی یر، این تفسیری انقلابی بود و اهمیت آن فقط از یک دوره مطالعه نوشته های دیگر عصر او فهمیده می شود. او اعلام داشت که تنها راه آزمون درستی گفته ها، مشاهده و آزمایش است .وی نسبت به فلسفه مدرسی انتقاد می کرد و علاقه فراوانی به ریاضیات و علوم داشت. در دوران خود به الحاد و جادوگری متهم گردید و مدت مدیدی از عمر خود را در تبعید و زندان به سر برد.(2).
با توجه به آنچه گفته شد، می توان ادعا کرد که پیشینه تاریخی سکولاریسم به قرن سیزدهم به بعد بازمی گردد. در این قرن، با فراهم آمدن مقدمات پیشرفت علم، به تدریج، تقابل و تعارض میان علم و دین به شکل های گوناگون ظهور یافت .امروزه برخی معتقدند که در دیانت حضرت مسیح علیه السلام علم و دین در تقابل با یکدیگرند; زیرا در انجیل، علم به عنوان «شجره ممنوعه » معرفی شده است و با پیشرفت علم، کلیسا خود را مجبور دید از حریم دیانت دفاع کند و تحت عنوان «حکومت » در برابر علم قد علم نماید .
—------------------------
(1) راسل، برتراند ( 1373)تاریخ فلسفه غرب، ترجمه نجف دریابندری، چاپ ششم، پرواز، تهران.
(2) دامپی یر، تاریخ علم،(1371)، ترجمه عبدالحسین آذرنگ، سمت، تهران.
#حسین_کاظمی
#سکولاریسم
#مرجعیت_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#گام_دوم_انقلاب
هشتک زیر را دنبال کنید:
#از_سکولاریسم_غربی_تا_سکولاریسم_حوزوی
@resalathozehenghelabi
4.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حجت الاسلام سائلی از قول آیت الله شب زندهدار درباره شام خصوصی آیت الله خامنهای میگوید:
رهبری بشقاب خورشت را به خاطر داشتن گوشت(با توجه به گرانی اخیر گوشت و عدم توانایی بسیاری از مردم بر خرید آن) برگرداندند.
•┈••✾••┈•
#زی_طلبگی
#معیشت_مردم
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
#گام_دوم_انقلاب
#امام_خامنه_ای
#مرجعیت_انقلابی
@resalathozehenghelabi
📛 #مراجع_آینده در قم را بشناسید: سید حسن خمینی، علوی بروجردی و هادوی تهرانی!!!!!
🔻یکی از مجلات زرد و متمایل به اصلاح طلبان در حوزه های علمیه و فضای مذهبی، اخیراً به معرفی مراجع احتمالی آینده در حوزه علمیه قم پرداخته است. این مجله از سید حسن خمینی(!!!)، علوی بروجردی، مهدی هادوی، میر سید محمد یثربی، و... به عنوان گزینه های احتمالی مرجعیت در آینده نام میبرد.
🔻برخی جریان ها و گروهک های خاص حوزوی دیگری نیز با ایت الله سازی و مرجع سازی، به دنبال طرح برخی از افراد نه چندان خوش نام در سطح مرجعیت هستند!
🔻 بعید نیست که این اقدامات، تلاشی برای برجسته سازی یک طرز تفکر خاص در حوزه علمیه برای دستیابی قدرت مرجعیت در آینده باشد.
🔴پ.ن. یادش بخیر، نقل است که زمانی آیتاللهالعظمی #وحید_خراسانی (حفظه الله) در ابتدای درس خارج خود در مسجد اعظم قم در صبح چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ فرموده بودند:
⛔️«کار به جایی رسیده که بعضیها یک جفتک میاندازند آیتالله میشوند، یک جفتک دیگر میاندازند آیتالله العظمی میشوند»!⛔️
🔻حکایت #مرجع_سازی امروز در حوزه های علمیه، چیزی شبیه همین "تشبیه حضرت آیت الله" است!
روشن است که حضراتی که نامشان مطرح است، اگر موافق این کارها و این حرفها نیستند، باید موضع بگیرند.
#پروژه_مرجع_سازی
#مراجع_ساختگی_و_وابسته
#مرجعیت_سکولار
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
#نفوذ
#بازی_در_زمین_دشمن
@resalathozehenghelabi
«کاش که همسایه ما می شدی»
حجت الاسلام شهرستانی در دیدار آقای بطحایی وزیر آموزش پرورش در جای از صحبت های خود بیان داشتهاند که: «متاسفانه در خانههای خود نشستیم و فقط انتقاد میکنیم».
در نگاه اول جمله ایشان خوب و انتقادی بجا، به نظر می رسد اما اگر دقیق تر به شان نزول این جمله نگاه کنیم، باید به ایشان عرض کرد چه اشکالی دارد افرادی که شغل و کاری ندارند انتقاد داشته باشند؟! مگر غیر از این است که از بین همین انتقادهاست که می شود ضعف کارها و برنامه هایمان را بهتر بشناسیم.
همچنین باید گفت که جناب حجت الاسلام شهرستانی شما به عنوان نماینده حضرت آیت الله العظمی سیستانی (حفظه الله) با در اختیار داشتن این همه منابع مالی وسرمایه چه برنامه های برای رفع خانه نشینی و بیکاری همین افراد خانه نشین انجام داده اید؟ آیا نباید به اندازه ای که شرع اجازه تصرف در وجوهات میدهد فکری به حال معیشت، مسکن طلاب کرد؟ آیا شما برای حل مشکلات این افراد خانه نشین تلاشی کرده اید؟
ضمناً شما به عنوان کسی که خانه نشین نیستید و دارای جایگاه می باشید چرا تا کنون نسبت به برنامه های دولت از برجام و fatf گرفته تا سایر مشکلات اقتصادی که منشا همه آنها عدم تدبیر و مدیریت صحیح دولت می باشد هیچ موضع و انتقادی نداشته اید؟!
حال سؤال اینست اگر قرار باشد افرادی چون حضرتعالی که دارای جایگاه، شغل و منابع مالی هستید هیچ دغدغه ای نسبت به حل مشکلات موجود کشور نداشته باشید و از دولت مسقتر هم بخاطر همفکر شما بودن انتقادی نداشته باشید، همچنین افراد بیکار وخانه نشین هم انتقادی نکنند به جرم بیکار بودن (که دلیل اصلی آن خود دولت می باشد) پس چه کسی باید انتقادی نسبت به شرایط و وضع موجود داشته باشد به نظر شما تکلیف چیست؟
جناب حجت الاسلام شهرستانی «کاش که همسایه ما می شدی؛ تا متوجه شوید که دلیل خانه نشینی و مشکلات مردم چیست!».
بی تردید حق طبیعی هر ایرانی است که انتقادات و پیشنهادات خود را به صورت منطقی و مؤدبانه بیان کند و انتظار داشته باشد که مسئولان و متولیان در هر رده به این نظرات توجه کنند و خود را به عنوان خدمتگزار مردم، در مقام پاسخگویی بدانند.
18/12/97
#باقری
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi